Dan kan je in het verleden kijkenquote:Op zondag 10 oktober 2004 15:06 schreef GanGStaR het volgende:
betere vraag is of je terug gaat in de tijd als je sneller gaat als het licht
quote:Op zondag 10 oktober 2004 15:07 schreef Skv het volgende:
[..]
Dan kan je in het verleden kijken
kun je jezelf aan zien komen op je bestemmingquote:Op zondag 10 oktober 2004 15:07 schreef Skv het volgende:
[..]
Dan kan je in het verleden kijken
Dan denk ik dat het tijd wordt, om een nieuwe auto te kopen.quote:Op zondag 10 oktober 2004 15:05 schreef Modwire het volgende:
Je kunt niet met de lichtsnelheid reizen.
Dat valt te bezien. Daar kan je nu nog helemaal niks over zeggen.quote:Op zondag 10 oktober 2004 15:05 schreef Modwire het volgende:
Je kunt niet met de lichtsnelheid reizen.
Rude, als iemand met de lichtsnelheid beweegt, zal een buitenstaander opmerken, dat de snellejelle zijn tijd stilstaat. Snellejelle zelf staat stil ten opzichte van zichzelf, en dus kan hij prima bewegen. Want zijn tijd gaat tov zichzelf op maximale 'snelheid'. Foute redenering dus.quote:Op zondag 10 oktober 2004 15:16 schreef rudeonline het volgende:
Bij de lichtsnelheid sta je stil in de tijd en kun je je niet bewegen. Bewegen kost immers tijd. En zo lang je maar iets onder de lichtsnelheid blijft zie je het licht gewoon met 300.000 km/sec gaan. Je seconde duurt dan wel ongemerkt een eeuwigheid.
Jawel, dat kun je wel. Heel veel zelfs.quote:Op zondag 10 oktober 2004 15:29 schreef LaZZ het volgende:
[..]
Dat valt te bezien. Daar kan je nu nog helemaal niks over zeggen.
En dat geloof je? Jij denkt dat we nooit met de lichtsnelheid kunnen gaan reizen? Laat me niet lachen, al die redeneringen zijn gebaseerd op theorieen. Theorieen die elkaar tegenspreken. Je kan er dus eigenlijk nog helemaal niks over zeggen.quote:Op zondag 10 oktober 2004 15:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jawel, dat kun je wel. Heel veel zelfs.
Hij kan nooit de lichtsnelheid halen, wel kan hij hem oneindig lang proberen te benaderen. Hij merkt echter niet dat zijn secondes alsmaar langer duren. Zolang snellejelle nog ademt beweegt hij en staat de tijd niet stil.quote:Op zondag 10 oktober 2004 15:31 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Rude, als iemand met de lichtsnelheid beweegt, zal een buitenstaander opmerken, dat de snellejelle zijn tijd stilstaat. Snellejelle zelf staat stil ten opzichte van zichzelf, en dus kan hij prima bewegen. Want zijn tijd gaat tov zichzelf op maximale 'snelheid'. Foute redenering dus.
Dan is de vraag van TS dus onzinnig, want je kunt namelijk nooit iets zeker weten.quote:Op zondag 10 oktober 2004 15:36 schreef LaZZ het volgende:
[..]
En dat geloof je? Jij denkt dat we nooit met de lichtsnelheid kunnen gaan reizen? Laat me niet lachen, al die redeneringen zijn gebaseerd op theorieen. Theorieen die elkaar tegenspreken. Je kan er dus eigenlijk nog helemaal niks over zeggen.
Behalve dan dat je een paar honderd jaar terug ook niet voor mogelijk hield wat er nu allemaal mogelijk is.
Neej , dan ga je de toekomst in toch ?quote:Op zondag 10 oktober 2004 15:10 schreef nXn het volgende:
[..]
kun je jezelf aan zien komen op je bestemming
Ik geloof niets. Ik begrijp alleen de consequenties als een object sneller dan het licht gaat. En dan moet je een hele hoop fundament overhoop gooien. En daar wil je een hele, hele goede reden voor hebben. En die is er nog nooit geweest.quote:Op zondag 10 oktober 2004 15:36 schreef LaZZ het volgende:
[..]
En dat geloof je? Jij denkt dat we nooit met de lichtsnelheid kunnen gaan reizen? Laat me niet lachen, al die redeneringen zijn gebaseerd op theorieen. Theorieen die elkaar tegenspreken. Je kan er dus eigenlijk nog helemaal niks over zeggen.
Behalve dan dat je een paar honderd jaar terug ook niet voor mogelijk hield wat er nu allemaal mogelijk is.
Ik ging er van uit dat snellejelle een foton was. Voor een buitenstaander staat de tijd van een foton stil. Voor het foton zelf natuurlijk niet. Daarom beweegt het foton ook. Jij wilt concluderen dat, omdat een waarnemer meet dat de tijd stilstaat van een foton, het foton niet kan bewegen. Wat dus niet juist is.quote:Op zondag 10 oktober 2004 15:37 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Hij kan nooit de lichtsnelheid halen, wel kan hij hem oneindig lang proberen te benaderen. Hij merkt echter niet dat zijn secondes alsmaar langer duren. Zolang snellejelle nog ademt beweegt hij en staat de tijd niet stil.
het is dan ook filosofie... en meestal zijn zulke vragen onzinnig.. wat boeit dat nou, het gaat om het idee of dit mogelijk is... en sja k raak eigenlijk oowk wel nieuwschierug wat er dan gebeurdquote:Op zondag 10 oktober 2004 15:41 schreef Modwire het volgende:
[..]
Dan is de vraag van TS dus onzinnig, want je kunt namelijk nooit iets zeker weten.![]()
Het gaat er natuurlijk om wat er volgens hedendaagse inzichten zou gebeuren.
Waarom zou licht nou het snelste zijn? Misschien is er nog wel een materie die zich veel sneller verplaatst. Verder vergelijk ik dit nergens met de geluidsbarriere aangezien dat iets totaal anders is. Verder begrijp ik waarom men zomaar alles gelooft wat uit formules voortkomt.quote:Op zondag 10 oktober 2004 15:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik geloof niets. Ik begrijp alleen de consequenties als een object sneller dan het licht gaat. En dan moet je een hele hoop fundament overhoop gooien. En daar wil je een hele, hele goede reden voor hebben. En die is er nog nooit geweest.
Vergelijkingen met de geluidsbarriere zijn dan ook flauw: het theorema, dat je geen informatieoverdracht sneller dan het licht hebt, volgt uit verschillend formularia. Jij vergelijkt het met vroeger, maar de dingen die toen onmogelijk leken, werden theoretisch niet als onmogelijk neergezet; men kon er gewoonweg niet bij. Misschien is dat met de lichtbarriere ook zo, maar dit idee is veel fundamenteler.
Rudeonline is er weer hoor........pokkedwarsquote:Op zondag 10 oktober 2004 15:49 schreef rudeonline het volgende:
Sneller als het licht is net zo iets als het bereiken van een temperatuur onder 0k en mijn inziens is dat ook onmogenlijk.
stoppen bij 0k niet alle moluculen, atomen en kleinere delen met bewegen??quote:Op zondag 10 oktober 2004 15:49 schreef rudeonline het volgende:
Sneller als het licht is net zo iets als het bereiken van een temperatuur onder 0k en mijn inziens is dat ook onmogenlijk.
Nou, als je met de lichtsnelheid gaat, wordt je impuls oneindig ( en NIET je massa, zoals sommigen hier suggereren, dat maakt het model onnodig moeilijk) Maar stel; het kan.quote:Op zondag 10 oktober 2004 14:54 schreef lolala het volgende:
Hey,
Wat gebeurt er wanneer ik even snel als het licht ga en ik steek een zaklamp aan? Ga ik dan licht voor me zien of niet? Of wat gebeurd er met dat licht?
Greetz
Dat is het verschil tussen een massa of een foton, een foton kan helemaal niet bewegen. Daarom staat zijn tijd stil. Tijd is beweging en beweging is ruimte. Als de tijd voor een foton stilstaat blijft hij achter in de tijd. Een massa kan nooit absoluut stilstaan en ondervind hierdoor tijd. Door sneller als het licht te gaan, als dat zou kunnen, dan ga je terug in de tijd. Tijd heeft dus een snelheid, en wel 300.000 km/sec. Onze secondes zouden ongemerkt steeds sneller kunnen gaan doordat wij continue versnellen, je kunt echter zelf nooit merken of de tijd steeds langzamer of sneller gaat.quote:Op zondag 10 oktober 2004 15:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ging er van uit dat snellejelle een foton was. Voor een buitenstaander staat de tijd van een foton stil. Voor het foton zelf natuurlijk niet. Daarom beweegt het foton ook. Jij wilt concluderen dat, omdat een waarnemer meet dat de tijd stilstaat van een foton, het foton niet kan bewegen. Wat dus niet juist is.
Inderdaad, hoewel nooit iets 0 K zal kunnen bereiken.quote:Op zondag 10 oktober 2004 16:00 schreef marq het volgende:
[..]
stoppen bij 0k niet alle moluculen, atomen en kleinere delen met bewegen??
Je neemt waar, dus tuurlijk beweegt een foton......Zijn tijd staat voor JOU stil, dat foton zelf ervaard natuurlijk zelf wel een tijd, daarom kan het ook bewegen. Referentiekaders, Rude. Je haalt ze constant doormekaar, en zit je eigen fouten door te drammen. Is het nou zo moelijk om in te zien dat je verkeerd zit? En tijd gaat niet met 300 000 km/s. Want tijd is iets anders dan ruimte....moeilijk om aan te nemen, zeker? Grootheden worden gedefinieerd aan de hand van tijd, bv versnelling. Daar is tijd de onafhankelijke parameter. Jij wilt nu die parameter ook zulke transformaties laten ondergaan. En waarom? Om niet te hoeven inzien dat je verkeerd zit. Want wat voegt jou idee toe? Wat ga je er mee verklaren wat nog niet verklaard is?quote:Op zondag 10 oktober 2004 16:04 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dat is het verschil tussen een massa of een foton, een foton kan helemaal niet bewegen. Daarom staat zijn tijd stil. Tijd is beweging en beweging is ruimte. Als de tijd voor een foton stilstaat blijft hij achter in de tijd. Een massa kan nooit absoluut stilstaan en ondervind hierdoor tijd. Door sneller als het licht te gaan, als dat zou kunnen, dan ga je terug in de tijd. Tijd heeft dus een snelheid, en wel 300.000 km/sec. Onze secondes zouden ongemerkt steeds sneller kunnen gaan doordat wij continue versnellen, je kunt echter zelf nooit merken of de tijd steeds langzamer of sneller gaat.
De tijd kun je je het beste voorstellen als een roterende schijf waarbij jij steeds 1 omwentelling per seconde maakt. Je kunt niet sneller draaien als de schijf maar wel tegen de centrufigaalkracht van de schijf in gaan. Je legt dan per rotatie een kortere weg af waarbij tevens jou omtreksnelheid lager wordt. Dit effect veroorzaakt het tijdsverlies bij bewegen. Omdat je per seconde 300.000 km moet afleggen zal je bij een kleinere omtrek een langere weg moeten afleggen per rotatie. Hierdoor leg jij uiteindelijk minder rotaties af op jou klok als de gene die zich aan de buitenzijde van de schijf begeeft.
Nee, want je zit met het onzekerheidsprincipe van Heisenberg. Dit dwingt een deeltje altijd tot bewegen, ook bij 0 kelvin. Als ie dat niet doet, dan is zijn impuls 0, en heb je oneindig nauwkeurig de impuls uitgerekend. En dat kan niet. Dat zie je heel mooi bij bv een harmonische quantumosscilator: de energie daarvan is h-streep*(n+1/2)*w, met w de hoeksnelheid en n je energieniveau. Voor n=0 geldt E=(h-streep)w/2. En dat is niet 0.quote:Op zondag 10 oktober 2004 16:00 schreef marq het volgende:
[..]
stoppen bij 0k niet alle moluculen, atomen en kleinere delen met bewegen??
tijd gaat voor het object dat sneller beweegt niet sneller of trager dacht ik.quote:Op zondag 10 oktober 2004 16:10 schreef rudeonline het volgende:
Als tijd geen snelheid heeft waarom gaat hij dan langzamer als je versnelt?
Ja, je kunt wel een snelheid definieren, maar dat doe je aan de hand van een 4-vector, die ruimte EN tijd bevat: {ct, x,y,z}= {x0,x1,x2,x3}=x Deze differentieer je naar het ruimte-tijd interval ds. Dus je snelheid in de ruimte-tijd u wordt dus u=dx/ds. Het ruimte tijd interval is de meest voor de hand liggende variabele, want deze is voor elke waarnemer gelijk.quote:Op zondag 10 oktober 2004 16:10 schreef rudeonline het volgende:
Als tijd geen snelheid heeft waarom gaat hij dan langzamer als je versnelt?
Je bent wel heel zeker van je zaak niet? Ik wacht nog steeds op het moment dat jij tot inzicht komt.quote:Op zondag 10 oktober 2004 18:06 schreef rudeonline het volgende:
Op het moment dat je tot het inzicht komt (...)
Wát?quote:Op zondag 10 oktober 2004 18:06 schreef rudeonline het volgende:
(...) dat de lichtsnelheid 0 is dan voldoet de formule c+c=c
En bewijs je daarmee dat de enige goede waarde voor c 0 moet zijn.
Juist. Je denkt iets beter te weten terwijl je er duidelijk geen kaas van hebt gegeten.quote:Op zondag 10 oktober 2004 18:06 schreef rudeonline het volgende:
Ik weet niet wat transformatie-invariantie is dus weet ik niet wat ik moet verklaren.
Dit is te ziek voor woorden...quote:Op zondag 10 oktober 2004 19:08 schreef Haushofer het volgende:
Physicsforum, mysterieus-wetenschapsforum, kennisnet, natuur&techniek.....je bent mooi bezig geweest trouwens.
quote:Op zondag 10 oktober 2004 19:08 schreef Haushofer het volgende:
Ik heb nog een site voor je, die je kunt bekijken:
http://insti.physics.sunysb.edu/~siegel/quack.html
Sommige dingen blijven onveranderd, nadat je het vanuit een andere waarnemer hebt bekeken. Zoiets noem je dan transformatie-invariant. Je hebt dat in de gewone 3-dimensionale ruimte ( bv in een bol: rotatiesymmetrie). Maar ook in je ruimte-tijd, die 4 dimensionaal is. Zo'n rotatie noem je dan een Lorentz transformatie. Mooi ej ?quote:Rude:
Ik weet niet wat transformatie-invariantie is dus weet ik niet wat ik moet verklaren
jah je ziet licht voor jequote:Op zondag 10 oktober 2004 14:54 schreef lolala het volgende:
Hey,
Wat gebeurt er wanneer ik even snel als het licht ga en ik steek een zaklamp aan? Ga ik dan licht voor me zien of niet? Of wat gebeurd er met dat licht?
Greetz
quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 13:16 schreef Haushofer het volgende:
Da's ook een axioma van de relativiteitstheorie:c is in elk inertiaalframe hetzelfde.
quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 13:31 schreef Haushofer het volgende:
Van de Heer Morgenstern natuurlijk.
Welk een fantastisch verhaal. En correct tot aan de woordjes "Bij de lichtsnelheid..."quote:Op woensdag 13 oktober 2004 17:41 schreef rudeonline het volgende:
Stel je voor dat je een film projecteerd op een scherm, dit scherm beweegt zich van de projector af met een steeds hogere snelheid. Als het scherm bijna de lichtsnelheid heeft gehaalt zou het beeld van de film bijna stilstaan op het scherm. Bij de lichtsnelheid zelf beweegt het beeld helemaal niet meer en blijf je "steken" op het tijdstip waarbij je de lichtsnelheid naderde, zou je nog sneller gaan dan zie je de fim achteruit lopen en zou je beelden opvangen die al eerder verzonden zijn. Zo zou je dus terug in de tijd kunnen kijken.
doppler geeft (in dit geval) roodverschuiving van de golflengte, geen vertraging.quote:Op woensdag 13 oktober 2004 18:47 schreef pfaf het volgende:
Nu begin ik zelf te twijfelen.
Maar dan moeten we met 300.000 km/s door een grote tunnel bewegen.quote:Op woensdag 13 oktober 2004 19:18 schreef Pie.er het volgende:
Tenzij de lichtsnelheid 0 is natuurlijk.
Het Doppler effect wordt voor bronnen die zich van ons af bewegen gegeven door:quote:Op woensdag 13 oktober 2004 20:44 schreef rudeonline het volgende:
Met het doppler effect meet je op zichzelf geen snelheid, alleen maar een afstandverschil.
Nee.quote:Op woensdag 13 oktober 2004 21:28 schreef rudeonline het volgende:
Goed, maar snelheid meten is eigenlijk afstand meten per tijdseenheid. Om een snelheid te bepalen bereken je 2 afstanden binnen een bepaalde tijdsduur. Dit noem je een frequentie, toch?
Wacht even... je hebt zelfs de middelbare-school natuurkunde niet goed begrepen?quote:Op woensdag 13 oktober 2004 21:50 schreef rudeonline het volgende:
Frequentie is een trilling en een trilling betekend een beweging. Een frequentie is dus eigenlijk een afgelegde weg binnen de seconde. Hoe hoger de frequentie des te groter de afgelegde weg.
Welke kant gaan we dan op?quote:Op donderdag 14 oktober 2004 17:41 schreef rudeonline het volgende:
Ik probeer alleen maar voor te stellen wat er zou gebeuren als niet het licht, maar wij zouden bewegen door het heelal met 300.000 km/sec.
Hint: dat lukt je niet. Trouwens, jij hebt tot nu toe nog nooit iets 'bewezen'. Bewijzen doe je met wiskunde, en niet met vage nietszeggende argumenten.quote:Op donderdag 14 oktober 2004 16:52 schreef rudeonline het volgende:
Dan zal ik dus eerst moeten bewijzen dat tijd en ruimte dezelfde zijn. Zou het helpen in de opvatting van mijn idee als ik dit kan bewijzen?
Afgezien van het feit dat bovenstaande volkomen bull-shit is in wetenschappelijk inhoudelijke zin is het ook nog eens met zichzelf in tegenspraak. Wordt er dan tegenwoordig helemaal niets meer op school geleerd, behalve de url van Google ?quote:Op donderdag 14 oktober 2004 17:41 schreef rudeonline het volgende:
Ik vind het zelf logischer dat een massa de lichtsnelheid niet kan halen omdat bij deze snelheid t.o.v ons zijn tijd stilstaat. Tijd staat gelijk aan ruimte. Als er geen tijd is is er geen ruimte en kan een massa onmogenlijk bestaan. Verder zou je hogere snelheden als de lichtsnelheid volgens mij wel kunnen halen, mogenlijk doen wij dat ook,
Als het niet meetbaar is, is het een zinloze uitspraak. Elke logica ontbreekt, nog afgezien van een mogelijke inhoud van de uitspraken.quote:echter onze secondes zouden dan b.v ongemerkt steeds korter duren.
Jazeker, glas en water zijn de "standaard" voorbeelden op de middelbare school. De "maximale" lichtsnelheid wordt bereikt in het vacuum: c = 1 / wortel (mu_0 maal epsilon_0).quote:Op donderdag 14 oktober 2004 23:55 schreef Quarks het volgende:
Even terzijde...
Was het niet zo dat de snelheid van licht af hangt van de magnetische doordringbaarheid (permeability) - mu_0 - en de electrische toelaatbaarheid (permittivity) - epsilon_0 - in ruimte?
Is het dan zo dat lichtsnelheid variabel is in verschillende media?
Ik dacht altijd dat het: c = wortel ( 1 / ( epsilon_0 * mu_0 ) ) was.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 06:06 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Jazeker, glas en water zijn de "standaard" voorbeelden op de middelbare school. De "maximale" lichtsnelheid wordt bereikt in het vacuum: c = 1 / wortel (mu_0 maal epsilon_0).
Dat is hetzelfde. Wortel(1)=1. En Wortel(x/y) = Wortel(x) / Wortel(y).quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 13:41 schreef Quarks het volgende:
[..]
Ik dacht altijd dat het: c = wortel ( 1 / ( epsilon_0 * mu_0 ) ) was.
Nee, dat hoeft niet. Stel dat het universum compleet leeg zou zijn. Zonder atomen, straling etc. Dan zou je ook geen tijd hebben. Of er zo'n universum kan worden gecreeerd is een tweede.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 20:17 schreef rudeonline het volgende:
Voor jullie zijn tijd en ruimte in ieder geval 2 verschillende dingen. Ik denk dat dat een misvatting is. Omdat er ruimte bestaat is er tijd, zolang de ruimte blijft toenemen zal ook de tijd blijfen toenemen.
De tijd bestaat omdat wij ons continue van A naar B bewegen. A is het begin van het heelal en B is de oneindigheid. Omdat de tijd toeneemt neemt ook de ruimte toe. Ruimte is een afstand van b.v Ab.
Op het moment dat er een afstand is kan iets zich daartussenin bewegen. Als er ruimte voor beweging is dan moet er ook tijd zijn. Een beweging is immers alleen mogenlijk in ruimte. Of er nu ook iets is wat eventueel beweegt doet niet ter zake, als de mogenlijkheid van bewegen er is moet er tijd zijn.
Tja, bakkers en brood, tijd en straling, alleen als er niets is, dus ook geen ruimte, kan tijd niet bestaan.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 20:31 schreef Pie.er het volgende:
Als er brood is, zijn er bakkers, hoe moet het brood er anders komen?
Als er bakkers zijn, is er ook brood, wat moeten die bakkers anders doen?
Jullie denken allemaal dat bakkers en brood twee verschillende dingen zijn. Dat klopt niet. Een bakker is hetzelfde als brood.
------------
Ik hoop, rude, dat je de analogie ziet. Dit wat ik type slaat nergens op, dat wat jij typt ook niet. Tijd en ruimte hebben verband met elkaar, maar dat maakt ze nog niet hetzelfde.
Jawel.quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 18:40 schreef rudeonline het volgende:
Dat betekend nog niet dat er geen tijd is.
quote:Op zondag 17 oktober 2004 13:03 schreef rudeonline het volgende:
Een oneindige afstand van A naar B
Ik ook niet.quote:Op zondag 17 oktober 2004 13:33 schreef pfaf het volgende:
Dus een lijn van A naar oneindig is in jouw definitie gelijk aan een lege ruimte
Ik heb geen idee wat ik hier mee moet.
Och ja, wat dom dat ik daar niet meteen aan dacht.quote:Op zondag 17 oktober 2004 13:36 schreef rudeonline het volgende:
Een lege ruimte is een ruimte waarin afstanden bestaan. Een afstand is altijd groter als 0 en kan uiteidelijk oneindig zijn.
Lees jij uberhaupt wel posts door? Ik zeg toch dat ik een afgesloten heelal bekijk, waarin geen processen kunnen plaatsvinden.....quote:Rude:
Er is wel ruimte aanwezig voor een eventueel proces
Hier weer precies het zelfde.Een lege ruimte bestaat niet in de werkelijkheid. Een vacuum is zoiets als een waterstof atoom per 10 cm2. Dus in ons universum kun je tijd definieren. Maar als je nu, in de vorm van een "gedankenexperiment" ( daar was Einstein weer) een statisch heelal maakt, zonder enige vorm van straling of materie, dan kun je geen tijd meer definieren.quote:Op zondag 17 oktober 2004 12:16 schreef rudeonline het volgende:
Het grootste deel van het universum is leeg, toch is het hele universum ongeveer 14 milj jaar oud. Geld dat dan alleen voor de straling en massa of telt de lege ruimte ook mee? Als een lege ruimte 100 jaar onondekt blijft, dan is deze lege ruimte toch wel gewoon 100 jaar oud? Stel dat er in een leeg heelal eens in de miljoen jaar een lichtflits plaatsvind, bestaat de tussenliggende tijd dan niet omdat er gedurende 1 miljoen jaar niets gebeurt?
Dude, tijd is 1-dimensionaal. De rest is vrij triviaal. Als er iets gebeurd, dan gebeurt ( heb altijd moeite met d's en t's) het op een tijdstip....jahaa....wanneer anders?quote:Je kunt tijd zien als een soort 3 dimensionaal schaakbord waarbij elk vakje een tijdstip voorstelt.
Ej, welk deel van de uitspraak " tijd is 1-dimensionaal" begrijp je niet? Een kubus is 3 dimensionaal. Dat betekend, dat voor jou definitie van tijd je altijd 3 coordinaten nodig hebt om een tijdstip uit te drukken. En je hebt in ons heelal toch echt genoeg aan 1. Of ga je nou aanvoeren dat je uren, minuten en seconden nodig hebt?quote:Een statisch heelal kun je zien als een enorme kubus waarbij elke plaats in de kubus een tijdstip voorstelt.
We hadden het over het begrip tijd, en of dat bestaat als er verder niets bestaat. Een oneindig grote ruimte zonder verderre gebeurtenissen heeft in ieder geval 3 dimensies. Echter elke dimensie op zich kan alleen maar bestaan als er ook tijd is. De tijd zelf staat weliswaar stil, het zijn de opvolgende gebeurtenissen welke de tijd doen lopen. Wij hebben deze opvolgende gebeurtenissen in een bepaalt perspectief geplaatst. Alles wat bestaat bestaat op een bepaalt tijdstip. Elk tijdstip op zich bestaat oneindig. Wij kunnen ons verplaatsen van A naar B en kunnen dat alleen maar door van het ene tijdstip naar het andere tijdstip te gaan. Om een afstand af te leggen zul je altijd ook een bepaalde hoeveelheid tijd nodig hebben. Je kunt immers niet van A naar B zonder daar tijd nodig voor te hebben. Een afstand betekend dat er ook tijd is. Alleen als er geen afstanden bestaan is er ook geen tijd. Maar goed, dan is er inderdaad helemaal niets. Ook geen ruimte.quote:Op zondag 17 oktober 2004 14:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ej, welk deel van de uitspraak " tijd is 1-dimensionaal" begrijp je niet? Een kubus is 3 dimensionaal. Dat betekend, dat voor jou definitie van tijd je altijd 3 coordinaten nodig hebt om een tijdstip uit te drukken. En je hebt in ons heelal toch echt genoeg aan 1. Of ga je nou aanvoeren dat je uren, minuten en seconden nodig hebt?
Dit is ook weer zo'n voorbeeld van een "eigengemaakt" model, wat niks toevoegd, omslachtig is, en bovendien niet klopt. Mensen als jij weten niet wat een exacte wetenschap van je eist. Innerlijke consistentie, simpliciteit, en bovendien het vermogen om dingen te voorspellen. Wat doet jou theorie, Rude?
Je moest eens weten waar hij zijn "theorieën" allemaal post.quote:Op zondag 17 oktober 2004 14:18 schreef MeneerGiraffe het volgende:
Kunnen ze die rude niet eens bannen ofzo, misschien zet dat em aan om eens een natuurkunde boek open te slaan.
Onzin. Tijd definieer je als een ophoping van gebeurtenissen. Daardoor staat tijd niet stil. Je definities zijn krom.quote:Op zondag 17 oktober 2004 14:34 schreef rudeonline het volgende:
[..]
We hadden het over het begrip tijd, en of dat bestaat als er verder niets bestaat. Een oneindig grote ruimte zonder verderre gebeurtenissen heeft in ieder geval 3 dimensies. Echter elke dimensie op zich kan alleen maar bestaan als er ook tijd is. De tijd zelf staat weliswaar stil, het zijn de opvolgende gebeurtenissen welke de tijd doen lopen.
Waarom bestaat een tijdstip oneindig? Onzin.quote:Wij hebben deze opvolgende gebeurtenissen in een bepaalt perspectief geplaatst. Alles wat bestaat bestaat op een bepaalt tijdstip. Elk tijdstip op zich bestaat oneindig.
Dit is vrij triviaal, Rude. Nee, je kunt niet bewegen zonder tijd. Om te bewegen heb je versnelling en snelheid nodig. Eventueel hogere order tijdsafgeleides. Maar dit is wiskundig gedefinieerd. Ik zie jou geen wiskunde gebruiken. Dat geeft niet, want je kunt ook geen wiskunde, maar kun je misschien dan wel aanvaarden dat exacte wetenschappen anders ontwikkelen dan jij wilt?quote:Wij kunnen ons verplaatsen van A naar B en kunnen dat alleen maar door van het ene tijdstip naar het andere tijdstip te gaan. Om een afstand af te leggen zul je altijd ook een bepaalde hoeveelheid tijd nodig hebben. Je kunt immers niet van A naar B zonder daar tijd nodig voor te hebben. Een afstand betekend dat er ook tijd is. Alleen als er geen afstanden bestaan is er ook geen tijd. Maar goed, dan is er inderdaad helemaal niets. Ook geen ruimte.
......................quote:Quote:
Originally Posted by rudeonline
x + y = x/y
x = x/x
y = y/y
c = x/y
If lightspeed is 300.000 km/sec time and space are 1.
300.000 km + 1 sec = 300.000 km/sec
300.000/300.000 + 1/1 = 1 distance/sec
1`+ 1 = 1/1
2 + 2 = 2/2
3 + 3 = 3/3
only 0 + 0 = 0
Lightspeed is zero. Time to wake up.
ALKATRAN:
There is no way someone is this stupid. He has to be trolling.
RULE: x/x = 1, except when x = 0
RULE: x + x = 2x
IF x/x = x+x then 2x = 1 thus X = 1/2 = 0.5
1 + 1 = 2
1 / 1 = 1
2 IS NOT EQUAL TO 1
2 + 2 = 4
2 / 2 = 1
4 IS NOT EQUAL TO 1
Oh, and by the way, 1 + -1 = 0, 2 + 3 + -5 = 0
Or maybe you meant:
2*x = 0
x = 0
Laten we daar maar blij mee zijn...quote:Op zondag 17 oktober 2004 14:41 schreef Haushofer het volgende:
Ik zie jou geen wiskunde gebruiken.
Make it stop! Please! :')quote:Rudeonline op Physicsforums.com:
x + y = x/y
x = x/x
y = y/y
c = x/y
If lightspeed is 300.000 km/sec time and space are 1.
300.000 km + 1 sec = 300.000 km/sec
300.000/300.000 + 1/1 = 1 distance/sec
1`+ 1 = 1/1
2 + 2 = 2/2
3 + 3 = 3/3
only 0 + 0 = 0
Lightspeed is zero. Time to wake up.
Alles wat gebeurt vindt plaats binnen ruimte en tijd. Deze twee samen ruimtetijd genoemd, vormen het rasterwerkt waarin alle vormen van energie hun dans uitvoeren. Bepaalde aspecten van ruimte en tijd zijn ons bekend uit de direct omringende wereld: we weten bijvoorbeeld dat ruimte drie grootschalige dimensies heeft en dat tijd iets geheel anders is.quote:Op zondag 17 oktober 2004 14:34 schreef rudeonline het volgende:
[..]
We hadden het over het begrip tijd, en of dat bestaat als er verder niets bestaat. Een oneindig grote ruimte zonder verderre gebeurtenissen heeft in ieder geval 3 dimensies. Echter elke dimensie op zich kan alleen maar bestaan als er ook tijd is. De tijd zelf staat weliswaar stil, het zijn de opvolgende gebeurtenissen welke de tijd doen lopen. Wij hebben deze opvolgende gebeurtenissen in een bepaalt perspectief geplaatst. Alles wat bestaat bestaat op een bepaalt tijdstip. Elk tijdstip op zich bestaat oneindig. Wij kunnen ons verplaatsen van A naar B en kunnen dat alleen maar door van het ene tijdstip naar het andere tijdstip te gaan. Om een afstand af te leggen zul je altijd ook een bepaalde hoeveelheid tijd nodig hebben. Je kunt immers niet van A naar B zonder daar tijd nodig voor te hebben. Een afstand betekend dat er ook tijd is. Alleen als er geen afstanden bestaan is er ook geen tijd. Maar goed, dan is er inderdaad helemaal niets. Ook geen ruimte.
Of een theekopje.quote:Op zondag 17 oktober 2004 14:20 schreef Pie.er het volgende:
Je kunt het heelal ook zien als een grote stofzuiger. Of als een gigantisch 4-dimensionaal spinnenweb.
Maar een visualisatie van je eigen gedachten maakt iets nog lang niet waar.
Inderdaadquote:Op zondag 17 oktober 2004 15:54 schreef pfaf het volgende:
ook off-topic:
http://www.physicsforums.com/showpost.php?p=273821&postcount=27
Wij moeten ook zo'n scriptje.
quote:Op zondag 17 oktober 2004 16:18 schreef Quarks het volgende:
[..]
Inderdaad![]()
Dat is echt geweldig: Introducing LaTeX Math Typesetting
[afbeelding]
offtopic:
Je kunt het ook downloaden: Hier![]()
En hier kun je het online gebruiken (in het Russisch)!
Super.quote:Op zondag 17 oktober 2004 16:18 schreef Quarks het volgende:
[..]
Inderdaad![]()
Dat is echt geweldig: Introducing LaTeX Math Typesetting
[afbeelding]
offtopic:
Je kunt het ook downloaden: Hier![]()
En hier kun je het online gebruiken (in het Russisch)!
Dan blijft de vraag nog steeds, kan er een ruimte bestaan als er geen tijd is?quote:Op zondag 17 oktober 2004 14:51 schreef Quarks het volgende:
[..]
Alles wat gebeurt vindt plaats binnen ruimte en tijd. Deze twee samen ruimtetijd genoemd, vormen het rasterwerkt waarin alle vormen van energie hun dans uitvoeren. Bepaalde aspecten van ruimte en tijd zijn ons bekend uit de direct omringende wereld: we weten bijvoorbeeld dat ruimte drie grootschalige dimensies heeft en dat tijd iets geheel anders is.
Andere belangrijke eigenschappen van de ruimtetijd zijn alleen door gedetailleerde, abstracte redeneringen af te leiden, bijvoorbeeld dat de kromming van de ruimtetijd zwaartekracht veroorzaakt.
Plaatselijke eigenschappen van de ruimtetijd bepalen in hoge mate wat mogelijk is en wat niet (het is bijvoorbeeld niet mogelijk om een lichtstraal in te halen). Doorgaans beschouwt de natuurkunde ruimte en tijd als continu: ze kunnen worden onderverdeeld in oneindig kleine intervallen, elke positie en elk moment volgt naadloos op het eraan voorafgaande.
Deze visie is juist binnen bepaalde grenzen: op zeer kleine schaal klopt zij niet, daar kunnen ruimte en tijd zich vreemd gaan gedragen, alsof ze holtes bevatten, alsof ze gekwantificeerd zijn. Daarbij heeft de ruimtetijd op de grootste schaal mogelijk verrassende en contra-intuïtieve kenmerken die niet door aan een beperkte plaats gebonden experimenten kunnen worden ontdekt.
De tijd heeft bijvoorbeeld mogelijk abrupte begin- en eindpunten (ruimtetijdsingulariteiten, zoals in de centra van zwarte gaten) en de ruimte kromt zich misschien terug in zichzelf, wat betekent dat de ruimte niet oneindig is maar tegelijk nergens eindigt (gesloten heelal).
Ej, die heb ik gelezen. Kost zo'n 5 euro ofzo, staan leuke dingen in.quote:Op zondag 17 oktober 2004 15:39 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Of een theekopje.
[afbeelding]
Ik kon het niet laten. Even volledig Off-topic
Op het moment dat een ruimte bestaat is er dus ook tijd.quote:Op zondag 17 oktober 2004 19:53 schreef Haushofer het volgende:
Als je er van uitgaat dat een ruimte een begin moet hebben, dan lijkt het mij vrij triviaal dat je daar ook een tijd voor nodig hebt.
Niet meteen nee, wel als - zoals haushofer zei - ruimte een begin heeft.quote:Op zondag 17 oktober 2004 20:00 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Op het moment dat een ruimte bestaat is er dus ook tijd.
Dus 0>0quote:Op zondag 17 oktober 2004 20:53 schreef rudeonline het volgende:
Een lege ruimte is nog altijd meer als niets
Behalve dat je 'bepaald' daar met een 'd' schrijft, zit precies daar het probleem: hoe bepaal je dat tijdstip als er geen processen plaatsvinden in je heelal?quote:Op zondag 17 oktober 2004 21:43 schreef rudeonline het volgende:
Nu is de vraag dus of tijd dan ook meteen bestaat. De lege ruimte zal toch ook op een bepaalt tijdstip moeten bestaan.
quote:Time is the dimension (or medium) in which change occurs, and which measures the duration of states.
niet zo verbazend met topics van rudequote:Op zondag 17 oktober 2004 23:49 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Eigenlijk heeft dit weinig meer met de topictitel: de snelheid van het licht te maken.
Je bent niet de enige, Yos.quote:Het Higgs-veld waar ik nog steeds op zoek naar ben
Je leest onze posts niet eens, of wel? Afstand en tijd zijn twee verschillende dingen!quote:Op maandag 18 oktober 2004 09:56 schreef rudeonline het volgende:
Zou je in een leeg heelal een afstand meten, dan meet je eigenlijk 2 verschillende tijdstippen en door dan met een bepaalde snelheid van punt A naar B te gaan kun je een afstand bepalen. Een afstand vertegenwoordigt een stukje tijd. Je kunt immers geen afstand hebben zonder dat daar tijd tussen zit.
Dit is te triest voor woorden.quote:Op maandag 18 oktober 2004 11:31 schreef rudeonline het volgende:
Afstand is tijd.....
Ben ik ook reuze benieuwd naar.quote:Op maandag 18 oktober 2004 12:52 schreef Haushofer het volgende:
Nee. Mag ik vragen wat voor school jij uberhaupt hebt gedaan?
Ik ook.quote:Op maandag 18 oktober 2004 12:58 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Ben ik ook reuze benieuwd naar.
quote:Op maandag 18 oktober 2004 11:31 schreef rudeonline het volgende:
Afstand is tijd.....
Waarom?quote:Op maandag 18 oktober 2004 11:36 schreef Maethor het volgende:
[..]
Dit is te triest voor woorden.
Je moet niet vergeten dat dit enkel een manier is om de meter te definiëren.quote:Op maandag 18 oktober 2004 13:56 schreef alien8ed het volgende:
[..]
[..]
Waarom?
1 seconde = "de tijdsduur van 9.192.631.770 perioden van de electromagnetische straling overeenkomend met de overgang tussen twee hyperfijn-niveaus van de grondtoestand van het cesium-133 atoom" is.
1 meter = de afstand die licht in vacuüm aflegt in een 299.792.458ste deel van een seconde.
ergo:
1 meter = 9.192.631.770 / 299.792.458 trillingen van het cesium-133 atoom.
Zowel afstand als tijd zijn te converteren naar de frequentie van het cesium atoom.
Dus:
Afstand en tijd zijn via het cesium 133 atoom direct aan elkaar te transleren.
Dat is idd de oude definitie. De gangbare definitie van tegenwoordig behelst de lichtsnelheid c. Maar die is 0 volgens Rude, dus laat het hem niet horenquote:1 meter = 9.192.631.770 / 299.792.458 trillingen van het cesium-133 atoom
Een seconde heeft dan geen betekenis meer.quote:Op maandag 18 oktober 2004 15:10 schreef rudeonline het volgende:
De vraag is nu, hoe lang duurt een seconde bij de lichtsnelheid. t.o.v ons zou deze seconde een eeuwigheid duren. Als je n.l 1 seconde met de lichtsnelheid zou reizen dan zou er hier op aarde een eeuwigheid voorbij zijn gegaan. De trillingen van het atoom zouden dan dus heel langzaam gaan en eigenlijk stilstaan.
quote:You will cry, if you understand....calculaters are making you stupid. It workt well for you.
Begrijp me niet verkeerd, ik bedoelde dat niet onaardig.quote:Op maandag 18 oktober 2004 15:37 schreef rudeonline het volgende:
Gaan we nu met zand gooien?
Waarom heeft een seconde geen betekenis meer bij lichtsnelheid?
Het ziet er niet alleen langzamer uit, de tijd van een bewegend voorwerp of persoon gaat gemeten langzamer. Dit is toch al bewezen d.m.v atoomklokken?quote:Op maandag 18 oktober 2004 16:02 schreef Doffy het volgende:
Alle energie van het universum zou opgebruikt zijn als er iemand met de lichtsnelheid langs kwam vliegen, maar dat terzijde.
Iemand die met een zeer hoge snelheid langs vliegt heeft zelf een ander tijdsframe, dat van 'buitenaf' gezien er langzamer uit ziet.
Dat was 4 topics geleden al duidelijk dacht ik...quote:Op maandag 18 oktober 2004 16:02 schreef ATuin-hek het volgende:
hopeloos
Nee. Wat je uit elkaar moet houden zijn de verschillende referentie-frames. Voor de persoon die zo hard gaat, loopt de tijd 'normaal'. Voor iemand die er van buitenaf naar kijkt, lijkt de persoon die zo snel voorbij schiet, trager te gaan. Maar je kan niet zeggen dat de tijd voor die persoon trager gaat, het lijkt alleen zo te zijn. Nogmaals, alle waarnemingen zijn relatief.quote:Op maandag 18 oktober 2004 16:11 schreef rudeonline het volgende:
Het ziet er niet alleen langzamer uit, de tijd van een bewegend voorwerp of persoon gaat gemeten langzamer. Dit is toch al bewezen d.m.v atoomklokken?
Het begrip 'stil staan' bestaat niet. Je kan hooguit relatief 'stil staan', dus ten opzichte van iets anders, dat op zijn beurt ook niet stil kan staan.. Tijd heeft dus ook geen 'nulpunt'.quote:Wat betreft de lichtsnelheid, om een voorwerp stil te zetten in de tijd zou je ook alle energie van het universum nodig moeten hebben en uiteindelijk bedrogen uitkomen, een massa kan niet stil staan in de tijd. Er is dan immers geen ruimte meer. Wel kun je oneindig lang proberen iets stil te zetten in de tijd. Hoe dichter je bij het nulpunt van tijd komt hoe langzamer de tijd gaat.
Je zegt het alsof het vanzelfsprekend is, maar volgens mij is dit al eerder in dit topic weerlegt.quote:Op maandag 18 oktober 2004 16:11 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Wat betreft de lichtsnelheid, om een voorwerp stil te zetten in de tijd zou je ook alle energie van het universum nodig moeten hebben en uiteindelijk bedrogen uitkomen, een massa kan niet stil staan in de tijd. Er is dan immers geen ruimte meer.
quote:im·mers (bw.)
1 om aan te geven dat men het voorafgaande als juist of erkend beschouwt => toch
Geen tijd, geen ruimte....quote:Op maandag 18 oktober 2004 16:23 schreef Modwire het volgende:
[..]
Je zegt het alsof het vanzelfsprekend is, maar volgens mij is dit al eerder in dit topic weerlegt.
Mijn God.quote:Op maandag 18 oktober 2004 16:33 schreef rudeonline het volgende:
ik ben er zelf van overtuigt dat als je stilstaat op aarde je de hoogste snelheid hebt. Hierdoor vlieg je maximaal uit de bocht. Als je begint te bewegen rem je af waardoor je iets minder uit de bocht vliegt.
Er is geen 'kortere weg door de tijd'. Hij heeft alleen een tijdlang is een ander referentieframe geleefd, waardoor zijn klok inderdaad achter is gaan lopen ten opzichte van zijn 'nieuwe' referentieframe.quote:Op maandag 18 oktober 2004 16:33 schreef rudeonline het volgende:
Als een ruimtereiziger terug komt op aarde loopt zijn klokje wel degelijk achter, dan moet of zijn klokje langzamer hebben gelopen of hij heeft een kortere weg door de tijd genomen.
Juist wel, want er is geen tijdsverschil'. Er is een verschil in waarneming, maar dat is niet hetzelfde.quote:Als het tijdsverschil wordt gemeten is dat niet relatief.
Gelul en offtopicquote:Ik ben het met je eens dat stilstaan niet kan, ik ben er zelf van overtuigt dat als je stilstaat op aarde je de hoogste snelheid hebt. Hierdoor vlieg je maximaal uit de bocht. Als je begint te bewegen rem je af waardoor je iets minder uit de bocht vliegt. Hierdoor kun je in dezelfde tijd een kortere weg afleggen. Deze kortere weg verklaart waarom er een tijdsverschil ontstaat. Tijd is ruimte, en als je minder afstand aflegt leg je meteen minder tijd af.
Klopt, als er geen tijd is, is er ook geen ruimte. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze hetzelfde zijn.quote:Op maandag 18 oktober 2004 16:35 schreef rudeonline het volgende:
Geen tijd, geen ruimte....
Natuurlijk is dat wel relatief. Zijn klokje loopt achter ten opzichte van die persoon op aarde.quote:Op maandag 18 oktober 2004 16:33 schreef rudeonline het volgende:
Als een ruimtereiziger terug komt op aarde loopt zijn klokje wel degelijk achter, dan moet of zijn klokje langzamer hebben gelopen of hij heeft een kortere weg door de tijd genomen.
Als het tijdsverschil wordt gemeten is dat niet relatief.
Ik snap totaal niet wat je hiermee bedoeld. Het lijkt me allemaal ver gezocht (Occam's razor).quote:Ik ben het met je eens dat stilstaan niet kan, ik ben er zelf van overtuigt dat als je stilstaat op aarde je de hoogste snelheid hebt. Hierdoor vlieg je maximaal uit de bocht. Als je begint te bewegen rem je af waardoor je iets minder uit de bocht vliegt. Hierdoor kun je in dezelfde tijd een kortere weg afleggen. Deze kortere weg verklaart waarom er een tijdsverschil ontstaat. Tijd is ruimte, en als je minder afstand aflegt leg je meteen minder tijd af.
Wat ik bedoel is dat je normaal gesproken per seconde 300.000 km aflegt. Als je begint te bewegen rem je af en leg je per seconde minder kilometers af. Omdat jou secondes t.o.v een stilstaande waarnemer iets langer duren meet je zelf gewoon 300.000 km/sec voor de lichtsnelheid. Eigenlijk zou je jou seconde bij versnelling moeten inkorten zodat bij terugkomst je klokje nog steeds gelijk loopt met de waarnemer op aarde. Als je dit zou doen dan zou je je eigen snelheid van de lichtsnelheid kunnen aftrekken.quote:Op maandag 18 oktober 2004 16:45 schreef Quarks het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat wel relatief. Zijn klokje loopt achter ten opzichte van die persoon op aarde.
Denk aan de tweelingparadox: beide personen zien elkaar klok trager lopen. Enkel de persoon in het ruimteschip zal halverwege zijn snelheid moeten veranderen waardoor hij in een ander inertiaalsyteem komt maar waar de gammafactor wel gelijk blijft. Daardoor lopen de klokken niet meer gelijk.
Probeer deze simulator eens.
[..]
Ik snap totaal niet wat je hiermee bedoeld. Het lijkt me allemaal ver gezocht (Occam's razor).
Dit kan dus al niet, aangezien je dan oneindig veel energie zou moeten hebben.quote:Op maandag 18 oktober 2004 18:24 schreef rudeonline het volgende:
Wat ik bedoel is dat je normaal gesproken per seconde 300.000 km aflegt.
Als je begint te bewegen rem je afquote:Als je begint te bewegen rem je af en leg je per seconde minder kilometers af.
De laatste paar woorden kloppen wel.quote:Omdat jou secondes t.o.v een stilstaande waarnemer iets langer duren meet je zelf gewoon 300.000 km/sec voor de lichtsnelheid.
quote:Eigenlijk zou je jou seconde bij versnelling moeten inkorten zodat bij terugkomst je klokje nog steeds gelijk loopt met de waarnemer op aarde. Als je dit zou doen dan zou je je eigen snelheid van de lichtsnelheid kunnen aftrekken.
Zoals ik eerder al zei: niemand ziet zijn eigen klokje sneller of trager lopen. Dat is nu net het punt bij relativiteit. Iedereen ziet zijn klok normaal lopen, het hangt allemaal af van je referentie-kader.quote:Maar goed, tijd is een vast gegeven wat voor ieder persoon op zich net zo snel gaat. Een seconde is echter een afgelegde weg van 300.000 km. Als jij nu denkt te versnellen vertraag je eigenlijk en zul je er langer over doen om 300.000 km af te leggen. Hierdoor gaat jou klokje dus achterlopen t.o.v de waarnemer die op aarde achterblijft.
Niet waar.quote:Op maandag 18 oktober 2004 18:55 schreef rudeonline het volgende:
Onze snelheid door het heelal is 300.000 km/sec.
Niet waar.quote:Op deze snelheid is een seconde gebaseerd.
Niet waar.quote:Als je nu beweegt vertraag je t.o.v de aarde en zul je er langer over doen om 300.000 km af te leggen. Hoe harder je beweegt t.o.v de aarde des te langer je erover doet om 300.000 km af te leggen. Bij het naderen van de lichtsnelheid sta je eigenlijk bijna stil en zul je er eeuwen over doen om 300.000 km af te leggen. En volgens mij ontstaat hierdoor dus het tijdsverschil.
Als je nou eens de hele site leestquote:Op maandag 18 oktober 2004 18:59 schreef rudeonline het volgende:
Ik zie op die link een mooi plaatje waarbij de persoon op aarde veel ouder is geworden als de dame die een ruimtereis heeft gemaakt.
Het is niet bewegen wat gigantisch veel energie kost, het is het afremmen.
Dit zien wij vooral omdat de grootste natuurkundigen er jaren over gedaan hebben om tot deze conclusie te komen. Dan kom jij: iemand mijn nul verstand van wiskunde (je probeerde te bewijzen dat c 0 is door middel van de stelling van pythagoras), het tegendeel bewijzen.quote:Op maandag 18 oktober 2004 19:20 schreef rudeonline het volgende:
afremmen kost ook energie en de lichtsnelheid kunnen we inderdaad nooit bereiken. Mijn inziens omdat dat 0 is, en jullie inziens omdat dat 300.000 km/sec is. Het grote verschil is echter dat bij mij de secondes langer duren omdat je vertraagt, bij jullie duren de secondes langer omdat je versnelt.
Als een seconde staat voor een afgelegde weg van 300.000 km dan zouden bij jullie de secondes juist korter moeten duren, maar dat doen ze niet.
Wij bewegen t.o.v een cluster misschien wel met 370km/sec, dat zegt niets over de snelheid van de cluster. Volgens mij bewegen wij t.o.v het licht en dat is toch ook iets?
Lees ALSJEBLIEFT nog een je eigen topic door hierquote:Op maandag 18 oktober 2004 19:37 schreef rudeonline het volgende:
Het is ook moeilijk om met wiskunde iets uit te rekenen wat 0 is.
Bij de lichtsnelheid moeten in de driehoek Abc alle 3 de zijden gelijk zijn terwijl tijd en snelheid loodrecht op elkaar staan. Dit kan alleen als alle zijden 0 zijn.
Ab2 + Bc2 = Ac2
1x1 + 1x1 = 2x2 klopt niet. ( 1 + 1 = 4?)
0x0 + 0x0 = 0x0 klopt wel. ( 0 + 0 = 0 )
ruik ik daar een pratchett lezer?quote:Op maandag 18 oktober 2004 19:56 schreef Doffy het volgende:
rude denkt niet in termen van 'lichtsnelheid', maar meer in zoiets als 'de snelheid van het duister'... maar dan met half-begrepen basisschool-niveau rekenles.
quote:Op maandag 18 oktober 2004 18:55 schreef rudeonline het volgende:
Onze snelheid door het heelal is 300.000 km/sec
Eerste quote: je reinste onzin. Met de tweede quote heb je gelijk, maar daarmee spreek je jezelf tegen. Lekker consistent.quote:Op maandag 18 oktober 2004 19:20 schreef rudeonline het volgende:
de lichtsnelheid kunnen we inderdaad nooit bereiken.
Spreek voor jezelf. Zou je misschien op Haushofers vraag willen antwoorden? Ben ook erg benieuwd wat voor opleiding je geniet / hebt genoten, want serieus...quote:Op maandag 18 oktober 2004 19:37 schreef rudeonline het volgende:
Dit is belachelijk!quote:Op maandag 18 oktober 2004 19:37 schreef rudeonline het volgende:
Bij de lichtsnelheid moeten in de driehoek Abc alle 3 de zijden gelijk zijn terwijl tijd en snelheid loodrecht op elkaar staan. Dit kan alleen als alle zijden 0 zijn.
Ab2 + Bc2 = Ac2
Inderdaad, ik ben ook wel nieuwsgierig.quote:Op maandag 18 oktober 2004 21:23 schreef Maethor het volgende:
Spreek voor jezelf. Zou je misschien op Haushofers vraag willen antwoorden? Ben ook erg benieuwd wat voor opleiding je geniet / hebt genoten, want serieus...![]()
met alle respect voor de 'lagere' opleidingen, maar kom dan niet met zoiets aanzetten. Schoenmaker, blijf bij uw leest.
[..]
Lees het hele verhaal hier !quote:Dit is belachelijk!![]()
Dit bewijst hooguit dat een lijn geen rechte hoek heeft, maar dat is vrij triviaal.quote:Op maandag 18 oktober 2004 19:37 schreef rudeonline het volgende:
Ab2 + Bc2 = Ac2
Nee.quote:Op maandag 18 oktober 2004 13:56 schreef alien8ed het volgende:
[..]
[..]
1 seconde = "de tijdsduur van 9.192.631.770 perioden van de electromagnetische straling overeenkomend met de overgang tussen twee hyperfijn-niveaus van de grondtoestand van het cesium-133 atoom" is.
1 meter = de afstand die licht in vacuüm aflegt in een 299.792.458ste deel van een seconde.
ergo:
1 meter = 9.192.631.770 / 299.792.458 trillingen van het cesium-133 atoom.
offtopic: ik dacht dat we de seconde aan 1 atoom silicum gingen defineren, of is dat alweer veranderd?quote:Op maandag 18 oktober 2004 21:40 schreef Maethor het volgende:
[..]
Nee.
1 seconde komt overeen met de tijdsduur van 9.192.631.770 perioden van de electromagnetische straling overeenkomend met de overgang tussen twee hyperfijn-niveaus van de grondtoestand van het cesium-133 atoom.
1 meter is de afstand die licht in vacuüm aflegt in een 299.792.458ste deel van een seconde, oftewel de afstand die licht in vacuüm aflegt tijdens 9.192.631.770 / 299.792.458 trillingen van het cesium-133 atoom.
Jij vermenigvuldigt een aantal perioden (eenheid: seconde) met de tijd die het licht erover doet één meter af te leggen (eenheid: seconde). En dat moet dan gelijk zijn aan een afstand (eenheid: meter). Altijd eenheden checken![]()
Het klopt dat je de meter en de seconde via de lichtsnelheid en eigenschappen van het Cesium-atoom aan elkaar kunt relateren, maar dat wil nog niet zeggen dat de twee identiek zijn.
Hier staat een geschiedenis.quote:Op maandag 18 oktober 2004 21:53 schreef JasperE het volgende:
[..]
offtopic: ik dacht dat we de seconde aan 1 atoom silicum gingen defineren, of is dat alweer veranderd?
Weet niet of dat ooit zo geweest is. Geloof dat voor het Cesium, de seconde gedefinieerd was als een zoveelste deel van een jaar.quote:Op maandag 18 oktober 2004 21:53 schreef JasperE het volgende:
[..]
offtopic: ik dacht dat we de seconde aan 1 atoom silicum gingen defineren, of is dat alweer veranderd?
Hmm. Of Wikipedia jat van WordIQ, of andersom.quote:
Kleine kanttekening, de seconde is gedefinieerd als het zoveelste deel van een jaar. De overgang is een methode om dit nauwkeurig te bepalen...quote:Op maandag 18 oktober 2004 21:58 schreef Maethor het volgende:
[..]
Weet niet of dat ooit zo geweest is. Geloof dat voor het Cesium, de seconde gedefinieerd was als een zoveelste deel van een jaar.
Een jaar is een door de mens verzonnen tijdsduur.quote:Op maandag 18 oktober 2004 22:05 schreef rudeonline het volgende:
En een zoveelste deel van een jaar staat voor een bepaalde afgelegde weg in een jaar. Een jaar is immers een afgelegde weg in een jaar.
Natuurlijk zou dat opgemerkt worden, zowat alles wordt in de gaten gehouden door verschillende instrumenten rond en op aarde.quote:Op maandag 18 oktober 2004 22:10 schreef rudeonline het volgende:
Mijn vraag is eigenlijk, zouden we het merken als wij steeds sneller om de zon zouden draaien. Is het mogenlijk dat onze secondes dan ongemerkt korter worden?
quote:Op maandag 18 oktober 2004 22:05 schreef rudeonline het volgende:
En een zoveelste deel van een jaar staat voor een bepaalde afgelegde weg in een jaar. Een jaar is immers een afgelegde weg in een jaar.
Als de aarde met 0.5c rond de Zon zou draaien, zouden tijdens wat voor een stationaire waarnemer een seconde lijkt, voor een aardbewoner 0.867 seconden verstrijken. Planeten draaien echter niet met relativistische snelheden om hun ster.quote:Op maandag 18 oktober 2004 22:10 schreef rudeonline het volgende:
Mijn vraag is eigenlijk, zouden we het merken als wij steeds sneller om de zon zouden draaien. Is het mogenlijk dat onze secondes dan ongemerkt korter worden?
Waarom zou de aarde steeds sneller bewegen?quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 11:31 schreef rudeonline het volgende:
Ik beeld me in dat wij ( de aarde) steeds sneller door het heelal bewegen en doordoor ongemerkt steeds kortere secondes krijgen.
Je bedoelt dat de aarde een valversnelling zou moeten ondervinden ten gevolge van de zwaartekracht van de zon? Dat is niet zo. Als je de aarde zou stil zetten, zou ie naar de zon vallen. En versnellen inderdaad. Maar gelukkig heeft de aarde een snelheid zò dat hij als het ware om de zon heen valt. Hij ondervindt hierbij (vrijwel) geen versnelling omdat zijn afstand tot de zon (min of meer) constant is. (Ok, de baan is elliptisch maar de versnelling die de aarde ten gevolge hiervan ondervindt zal te verwaarlozen zijn, in ieder geval in relativistisch opzicht.)quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 11:51 schreef rudeonline het volgende:
Net als dat een voorwerp een valversnelling ondergaat op aarde, zou de aarde (misschien wel het hele heelal) ook continue kunnen versnellen.
quote:misschien wel het hele heelal
Wil je de ether (zie Wikipedia) weer invoeren? Dat idee is al een aardig tijdje geleden verworpen. Iets beweegt ten opzichte van iets anders, niet ten opzichte van de lege ruimte.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 11:51 schreef rudeonline het volgende:
De lege ruimte staat stil en wij bewegen ons daar doorheen. Ik weet niet of er een manier zou kunnen zijn om dit te kunnen vaststellen.
da is gewoon zo pietquote:Op dinsdag 19 oktober 2004 11:37 schreef Maethor het volgende:
[..]
Waarom zou de aarde steeds sneller bewegen?
Wij draaien om de zon, de zon (en ons stelsel) draait op zijn beurt weer rond de kern van het melkwegstelsel, het melkwegstelsel draait weer in chaotische banen in de lokale groep (met leo, sextans, cetus, andromeda etc. ), en dit alles is weer onderdeel van het lokale cluster enz.. enz..quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 12:32 schreef rudeonline het volgende:
Ik stel me voor dat ook de zon met een bepaalde snelheid "valt". Wij bewegen dan eigenlijk achter de zon aan en halen hem steeds opnieuw in en schieten langs de zon. Op het moment dat wij de zon passeren remmen we eigenlijk af en vallen dan de andere kant op. Als de zon stil zou staan dan zouden we volgens mij nooit in een cirkel om de zon heen kunnen draaien. We zouden dan gewoon recht op de zon afgaan en verbranden. Omdat zowel zon als aarde bewegen zullen ze elkaar nooit raken, zou een van de twee stilstaan dan zouden beide in elkaar storten.
Het wordt nog een harde noot om uit te leggen dat de lege ruimte eigenlijk gewoon de tijd is.
Als er geen tijd was dan zou het heelal eigenlijk helemaal plat moeten zijn. Omdat er tijd is zijn wij in staat om ons te verplaatsen van A naar B. Was er geen tijd dan bestonden er geen afstanden.
Neem b.v een afstand van 1 meter. Kun je die afstand overbruggen zonder daar tijd voor nodig te hebben?
Onzin. Heb je wel gelezen wat ik net schreef? Als de aarde geen omloopsnelheid zou hebben, zou hij op de zon vallen. Nu echter niet. Je kent toch wel de vergelijking met het kanon? Stel je zet een kanon op een hoge berg, en schiet een kogel weg evenwijdig aan het aardoppervlak. Op een bepaald moment valt de kogel op de aarde. Schiet je harder, dan valt ie ook pas verder weg op de aarde. Bij een bepaalde beginsnelheid echter zal de kogel de aarde niet meer raken, maar er omheen vallen. De kogel is de aarde, de aarde is de zon, et voila.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 12:32 schreef rudeonline het volgende:
Ik stel me voor dat ook de zon met een bepaalde snelheid "valt". Wij bewegen dan eigenlijk achter de zon aan en halen hem steeds opnieuw in en schieten langs de zon. Op het moment dat wij de zon passeren remmen we eigenlijk af en vallen dan de andere kant op. Als de zon stil zou staan dan zouden we volgens mij nooit in een cirkel om de zon heen kunnen draaien. We zouden dan gewoon recht op de zon afgaan en verbranden. Omdat zowel zon als aarde bewegen zullen ze elkaar nooit raken, zou een van de twee stilstaan dan zouden beide in elkaar storten.
Dat klopt. Dat krijg je ons nooit aan het verstand. Het is onzin!quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 12:32 schreef rudeonline het volgende:
Het wordt nog een harde noot om uit te leggen dat de lege ruimte eigenlijk gewoon de tijd is.
quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 12:32 schreef rudeonline het volgende:
Als er geen tijd was dan zou het heelal eigenlijk helemaal plat moeten zijn.
Nee. Maar dat wil nog niet direct zeggen dat die afstand er niet is.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 12:32 schreef rudeonline het volgende:
Neem b.v een afstand van 1 meter. Kun je die afstand overbruggen zonder daar tijd voor nodig te hebben?
Je weet toch, 1km + 1sec = 1km/secquote:Op dinsdag 19 oktober 2004 13:19 schreef Haushofer het volgende:
Mjah, ik vind het wel een goed idee van Rude. Als je iets niet begrijpt, ga je het gewoon zelf bedenken ! Dan hoef je ook geen rekening meer te houden met al die nare wiskunde, en kun je gewoon zeggen x/x=x. Ik begrijp die kerel wel.
Ja, misschien zit er wel een zwart gat buiten Pluto!quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 13:36 schreef rudeonline het volgende:
http://www.spacesecrets.c(...)euws_id=746&pagina=4
Geeft dit misschien te denken.
Luister, dit artikel heeft in geen enkel opzicht te maken met jou ideeën.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 13:36 schreef rudeonline het volgende:
Neuh.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 13:36 schreef rudeonline het volgende:
Dit is niet zo vreemd hoor, een snelheid is een afstand gedeelt door de tijd.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 13:39 schreef Quarks het volgende:
[..]
Je weet toch, 1km + 1sec = 1km/sec
Rude, ik raad je wel aan je website te wijziggen, want je spreekt jezelf een beetje tegen.
Appels.......peren......quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 14:10 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dit is niet zo vreemd hoor, een snelheid is een afstand gedeelt door de tijd.
Als je iets kan delen door iets, dan kun je ze ook optellen.
1 appel + 1 boom = 1 appel in een boom
1 boom met een appel : 2 ( waarbij elk op zich een eenheid is) = 1 appel en 1 boom
quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 13:49 schreef Maethor het volgende:
Tot die tijd zou ik mn mond houden als ik jou was want je maakt jezelf BE-LA-CHE-LIJK.
quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 14:10 schreef rudeonline het volgende:
1 boom met een appel : 2 ( waarbij elk op zich een eenheid is) = 1 appel en 1 boom
Ik begin nu sterk te twijfelen of Rudeonline de basisschool wel heeft afgemaaktquote:Op dinsdag 19 oktober 2004 14:13 schreef Doffy het volgende:
[..]
[..]![]()
![]()
![]()
Dat je daar nog aan twijfelt.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 14:20 schreef Quarks het volgende:
[..]
Ik begin nu sterk te twijfelen of Rudeonline de basisschool wel heeft afgemaakt![]()
![]()
Ik heb veel vertrouwen in de medemensquote:Op dinsdag 19 oktober 2004 14:27 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dat je daar nog aan twijfelt.
Dat is al vaker gepoogd, zonder resultaat.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 14:31 schreef Quarks het volgende:
[..]
Maar aangezien dit topic nu richting slotje gaat; rude, vertel eens wat voor school/werk je nu doet/gedaan hebt.
Nu hebben wij ook niets meer te melden, dus hopelijk heeft hij dan ook geen vragen meer.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 14:43 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dat is al vaker gepoogd, zonder resultaat.
* Maethor rolt lachend van z'n stoelquote:Op dinsdag 19 oktober 2004 14:10 schreef rudeonline het volgende:
[..]
quote:Dit is niet zo vreemd hoor
In Amsterdam toevallig?quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 14:58 schreef rudeonline het volgende:
't is goed met jullie... ik werk in een groentewinkel en vroeg me gewoon af hoe het kan dat als men 1 tros bananen vraagt er toch meer als 1 banaan in de tas gaan.
Die kleine schaal, ik veronderstel dat je Planckse schalen bedoelt? Planckse lengte en tijd.quote:Op zondag 17 oktober 2004 14:51 schreef Quarks het volgende:
[..]
… Doorgaans beschouwt de natuurkunde ruimte en tijd als continu: ze kunnen worden onderverdeeld in oneindig kleine intervallen, elke positie en elk moment volgt naadloos op het eraan voorafgaande.
Deze visie is juist binnen bepaalde grenzen: op zeer kleine schaal klopt zij niet, daar kunnen ruimte en tijd zich vreemd gaan gedragen, alsof ze holtes bevatten, alsof ze gekwantificeerd zijn
De tijd heeft bijvoorbeeld mogelijk abrupte begin- en eindpunten (ruimtetijdsingulariteiten, zoals in de centra van zwarte gaten)
en de ruimte kromt zich misschien terug in zichzelf, wat betekent dat de ruimte niet oneindig is maar tegelijk nergens eindigt (gesloten heelal).
Ik bedoel inderdaad de Planck-schaal.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 16:36 schreef Yosomite het volgende:
Oh nee, maar niet voor Rude, maar @Quarks:
[..]
Die kleine schaal, ik veronderstel dat je Planckse schalen bedoelt? Planckse lengte en tijd.
Ik heb de suggestie van mogelijke begin- en eindpunten van tijd al eens gelezen. Maar alleen in een model van de big bang.
En omdat het een “tijdje” duurt voordat de tijd daadwerkelijk begint gebruikt met de expansie van het heelal als tijdparameter, in termen van Planckse lengtes. Bojowald in Tijdsafhankelijkheid in Quantum Gravitatie houdt zich er o.a me bezig. Zo van: in het begin was er geen tijd, die ontstond pas nadat het heelal een tijdje geëxpandeerd was.
Maar begrijp ik goed dat zwarte gaten allemaal als beginpunt van de tijd kunnen functioneren, of zelfs als eindpunt. Krijg je dan niet discontinuïteiten in de tijd aan de horizon van een zwart gat?
En als je die creëert bestaan tijdsprongen en dus ook tijdreizen vooruit en achteruit met alle gevolgen vandien voor processen met oorzaak en gevolg.
Of moet ik het woordje “mogelijk” in “De tijd heeft bijvoorbeeld mogelijk abrupte begin- en eindpunten” pareren met bovenstaand stukje?
ps. Zie hier Quarks latex2html converter (Ik moet het nog opbouwen, dit werkt prima)
Dat noem je nou Quantum Mechanica, en nee, dat stemt niet altijd overeen met je 'logische' gevoel.quote:Op woensdag 20 oktober 2004 19:43 schreef rudeonline het volgende:
in het begin was er geen tijd, die ontstond pas nadat het heelal een tijdje geëxpandeerd was.
Lees nou nog eens goed wat je hier schrijft......
Inderdaad, tijd ontstond pas toen het heelal 10-43 seconden oud was.quote:Op woensdag 20 oktober 2004 19:47 schreef MeneerGiraffe het volgende:
[..]
Dat noem je nou Quantum Mechanica, en nee, dat stemt niet altijd overeen met je 'logische' gevoel.
Ook een hele korte seconde is tijd......quote:Op woensdag 20 oktober 2004 20:00 schreef Quarks het volgende:
[..]
Inderdaad, tijd ontstond pas toen het heelal 10-43 seconden oud was.
Rude, begin alsjeblieft niet weer over iets waar je geen verstand van hebt.![]()
Je wou jouw theoriën logisch noemen?quote:Op woensdag 20 oktober 2004 20:21 schreef rudeonline het volgende:
[..]
waarom zou het heelal niet logisch in elkaar kunnen steken?
Je bedoelt, pas als ik net zo [vul hier een niet zo aardig bijvoeglijk naamwoord in dat doelt op je geestelijke gesteldheid] als jij bent, begrijp ik er iets van? Ik bedank voor de eer.quote:Op woensdag 20 oktober 2004 20:50 schreef rudeonline het volgende:
uiteindelijk wel, je moet alleen even anders leren denken.
De grootste fout die jij maakt is dat je ruimte en tijd door elkaar haalt (ik kan geloof ik nog beter tegen een boom gaan staan praten). De tijd is ééndimensionaal, de ruimte drie-.quote:Op woensdag 20 oktober 2004 21:01 schreef rudeonline het volgende:
De grootste fout die wij maken is dat wij het heelal als een soort 3 dimensionale ruimte inbeelden terwijl dat fout is. Een oneindige ruimte is niet 3 dimensionaal zoals we nu denken. De enige 2 dimensies die bestaan zijn eigenlijk verleden en het nu. De toekomst komt eraan en bestaat nog niet.
Behalve bovenstaande zin, die enigzins vaag is, heb ik een keer niets aan te merken op je laatste post. Wat je zegt over 'in het verleden zien' klopt helemaal. Maar goed, hoe dit in verhouding staat tot je onzintheoriën begrijp ik dan weer niet.quote:Op woensdag 20 oktober 2004 21:26 schreef rudeonline het volgende:
Als 2 personen nu dichter naar elkaar toe bewegen komen de 2 momenten van "nu" dichter naar elkaar toe.
De lichtsnelheid is de hoogst mogelijke snelheid. Er is geen enkele manier om informatie sneller uit te wisselen, dus je kan ook niet praten over 'het verleden'. Je kan niet zeggen dat 'ons' moment in tijd een maatstaf is, dus ook niet dat andere dingen in het 'verleden' zijn gebeurd. Tijd en ruimte zijn relatief, en twee punten zijn op z'n best 'verbonden' met een 'lichtafstand', maar er is dus geen universeel tijdsbegrip.quote:Op woensdag 20 oktober 2004 21:26 schreef rudeonline het volgende:
Ieder mens heeft zijn eigen moment "nu". Alles wat jij waarneemt zie je met een kleine vertraging. Het kost het licht n.l enige tijd voordat het op je netvlies valt. Alles wat jij dus ziet is eigenlijk een fractie eerder gebeurt.Jje neemt dus alles waar in verleden tijd, hoe klein die verleden tijd ook is.
Je kan dus niet zeggen 'jaren later'. Dus je argument klopt ook niet.quote:Als 2 personen nu dichter naar elkaar toe bewegen komen de 2 momenten van "nu" dichter naar elkaar toe. Je kunt dus zeggen dat als een afstand tot iets toeneemt je uiteindelijk steeds verder in het verleden kijkt. Het duidelijkste voorbeeld is het licht van de sterren wat wij jaren later pas opvangen.
Ik heb laatst een post neergezet over afstanden in de ruimte-tijd. Moet je dat nog maar es doorlezen. Wat jij een "nu"noemt, noemt een natuurkundige een "event". Als je nou es een boek gaat doorlezen, dan kun je dit ook nog es concreet onderbouwen, ipv vage redenatie en eigen naamgeving.quote:Op woensdag 20 oktober 2004 22:04 schreef rudeonline het volgende:
Volgens mij is het een afstand en een tijdsbepaling.
De informatie die je nu opvangt is eigenlijk een aantal jaren oud. Wat er nu gebeurt bij een ster die enkelle lichtjaren van ons verwijdert is weten wij pas over enkelle jaren. Dit bedoel ik met het feit dat je eigenlijk alleen maar verleden tijd kan waarnemen. Als de afstand echter kleiner wordt komt het nu van een ander dichter naar jou toe.
We blijven de hele tijd alles herhalen tegen hemquote:Op donderdag 21 oktober 2004 15:23 schreef Haushofer het volgende:
Mjah, rude wil zich niet verdiepen in de materie, zover is duidelijk. Daar om begrijpt hij ook niet wat nodig is om een theorie consistent te maken, en belangrijker, wat een theorie moet kunnen. Maar ik zit mezelf nu te herhalen, geloof ik.
Ik begrijp uberhaupt niet waarom Rude zo graag zelf een theorie wil verzinnen. Als ie zich, zoals al zo vaak gezegd is, eens verdiepte in de bestaande theorie (in dit geval de Speciale Relativiteitstheorie), dan zou hij misschien inzien hoe mooi en consistent die theorie is. Bovendien zou het dan niet meer nodig zijn om zelf een verklaring te bedenken voor iets wat hij niet snapt. Scheelt Rude en ons beide een hoop moeite om de ander van zijn ongelijk resp. gelijk te overtuigen. Maar goed, dat is vast te simpel gedacht.quote:Op donderdag 21 oktober 2004 15:23 schreef Haushofer het volgende:
[...] Daar om begrijpt hij ook niet wat nodig is om een theorie consistent te maken, en belangrijker, wat een theorie moet kunnen.
quote:Op donderdag 21 oktober 2004 16:38 schreef Maethor het volgende:
[..]
Ik begrijp uberhaupt niet waarom Rude zo graag zelf een theorie wil verzinnen. Als ie zich, zoals al zo vaak gezegd is, eens verdiepte in de bestaande theorie (in dit geval de Speciale Relativiteitstheorie), dan zou hij misschien inzien hoe mooi en consistent die theorie is. Bovendien zou het dan niet meer nodig zijn om zelf een verklaring te bedenken voor iets wat hij niet snapt. Scheelt Rude en ons beide een hoop moeite om de ander van zijn ongelijk resp. gelijk te overtuigen. Maar goed, dat is vast te simpel gedacht.
Ok, dit wordt toch echt te erg nu Rude, lees alsjeblieft een boekquote:Op donderdag 21 oktober 2004 17:27 schreef rudeonline het volgende:
Ik geloof ook wel dat de bestaande theorie klopt, het enige wat er fout wordt gedaan is het denken dat licht beweegt. Net als dat we vroeger dachten dat licht uit je ogen kwam denken we nu ook dat licht uit een lamp komt. Daar kan ik me niet in vinden. Licht is gewoon een spoor van energie welke achterblijft in de tijd. Voor licht is er maar 1 dimensie en dat is de verleden tijd. Alles wat je ziet is in principe verleden tijd, daarom zie je het licht alle kanten op gaan. Ik weet dat het moeilijk is te visualiseren maar ik zou zeggen, neem er eens de moeite voor.
Dat kan ook, mijn oplossing was wel erg rigoureusquote:Op donderdag 21 oktober 2004 19:42 schreef ATuin-hek het volgende:
vorige keer zijn de topics gewoon op slot gegaan. Is wellicht ook een idee tot rude es een boek heeft gelezen.
* mompelt iets over dat lichtsnelheid gekgenoeg absoluut is*quote:Op maandag 18 oktober 2004 15:39 schreef Doffy het volgende:
Tijd, rude, kan als een elastiekje uitrekken of inklappen. Het begrip 'seconde' is dan betekenisloos. Een seconde bij de lichtsnelheid duurt voor een lokale waarnemer net zo lang als een seconde in "stilstand", maar voor een externe waarnemer lijkt dat anders te zijn. Alles is dus, duhhh, relatiefOok een 'seconde'.
Ok, ok jij je zinquote:Op donderdag 21 oktober 2004 20:17 schreef godard_k het volgende:
* mompelt iets over dat lichtsnelheid gekgenoeg absoluut is*
In eerste instantie wel ja. Als je je ook maar een beetje in de materie verdiept, wordt het al snel minder onlogischquote:en ja, het is heel logisch als je dat onlogisch vind
quote:Op donderdag 21 oktober 2004 20:33 schreef Doffy het volgende:
In eerste instantie wel ja. Als je je ook maar een beetje in de materie verdiept, wordt het al snel minder onlogisch
Nou, inderdaad jaquote:Op donderdag 21 oktober 2004 21:40 schreef ATuin-hek het volgende:
handig he, boeken
Nou Rude, nog 1 serieuze post, want Maethors voorstel is zo gek nog nietquote:Op donderdag 21 oktober 2004 17:27 schreef rudeonline het volgende:
Ik geloof ook wel dat de bestaande theorie klopt, het enige wat er fout wordt gedaan is het denken dat licht beweegt. Net als dat we vroeger dachten dat licht uit je ogen kwam denken we nu ook dat licht uit een lamp komt. Daar kan ik me niet in vinden. Licht is gewoon een spoor van energie welke achterblijft in de tijd. Voor licht is er maar 1 dimensie en dat is de verleden tijd. Alles wat je ziet is in principe verleden tijd, daarom zie je het licht alle kanten op gaan. Ik weet dat het moeilijk is te visualiseren maar ik zou zeggen, neem er eens de moeite voor.
quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 20:21 schreef rudeonline het volgende:
Want het helpt mij wel in het verklaren van mijn theorie, en ik geef toe ik ben behoorlijk koppig en moeilijk van van standpunt af te brengen.
quote:In ieder geval zit de sleutel in het begrip ruimte en tijd, dat is mij nu wel duidelijk geworden.
Het belangrijkste is dat jullie afstappen van het idee dat het heelal een soort 3 dimensionale ruimte is waarbij tijd wel of niet kan bestaan.
....quote:Stel dat je maar 1 dimensie had, je kon dan alleen maar van links naar rechts.
Tijd moet dan ook bestaan, anders zou je immers niet van links naar rechts kunnen gaan. Bewegen kost tijd. Op het moment dat een afstand bestaat is er dus al tijd aanwezig, niet omdat je beweegt, maar simpelweg omdat de mogenlijkheid tot bewegen aanwezig is.
quote:Omdat tijd zich in alle 3 de bekende dimensies bevindt is tijd dus eigenlijk 3 dimensionaal.
quote:Op het moment dat er geen afstanden zijn kan er helemaal niets bestaan en is er ook geen tijd.
Wij denken nu dat het heelal een soort van opgeblazen ballon is welke steeds groter wordt, dat idee geeft een verkeerd beeld van de werkelijkheid.
quote:Ik denk dat het heelal eerder een soort van tunnel is waar je doorheen vliegt, en doordat deze tunnel steeds langer lijkt te worden ( de tijd neemt toe) onstaat er steeds meer ruimte.
Do you really expect us to answer that...?quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 21:48 schreef rudeonline het volgende:
Zijn jullie het wel met mij eens dat tijd en ruimte evenredig toenemen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |