abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53895955
k_man: bedankt!

Ik heb net nog eens gekeken.
pi_53957508
Er was gisteren nog een reportage over Noord Korea op Canvas. Ongelooflijk hoe zulke regimes nog bestaan. Die mensen zijn zo gebrainwashed dat ze geloven dat de Amerikanen nog steeds aan hun grens staan...

Het ging over een dokter die in Noord Korea mensen ging opereren van cataract. Die mensen wilden eigenlijk hun familie en hun eigen niet terug kunnen zien, maar vooral hun Grote Leider... Journalisten vroegen ook herhaaldelijk aan enkele mensen of de Grote Leider ooit iets verkeerd kon doen, maar nét die vraag begrepen ze niet... Van de Grote Leider mochten ook enkel volledige en grote afbeeldingen worden gemaakt, anders was je oneerbiedig...

Leukst van al is dat die Grote Leider zelf in Zuid Korea woont en daar Cola drinkt en naar de Mac Donalds gaat...

't Is echt een attractie!
  maandag 15 oktober 2007 @ 23:11:12 #253
10710 gday
propria cures
pi_53957750
Ja, dat is inderdaad een interessante documentaire. Heb die een paar maanden geleden ook gezien. Steeds als het verband eraf ging bedankten ze niet de dokter maar gingen ze regelrecht naar de afbeelding van meneer Kim.

Maar ehm, hoezo woont Kim Jong Il in Zuid-Korea? Of maak je nu gewoon een overdreven geintje.
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
pi_53959475
quote:
Op maandag 15 oktober 2007 23:04 schreef sjippen het volgende:
Er was gisteren nog een reportage over Noord Korea op Canvas. Ongelooflijk hoe zulke regimes nog bestaan. Die mensen zijn zo gebrainwashed dat ze geloven dat de Amerikanen nog steeds aan hun grens staan...

Het ging over een dokter die in Noord Korea mensen ging opereren van cataract. Die mensen wilden eigenlijk hun familie en hun eigen niet terug kunnen zien, maar vooral hun Grote Leider... Journalisten vroegen ook herhaaldelijk aan enkele mensen of de Grote Leider ooit iets verkeerd kon doen, maar nét die vraag begrepen ze niet... Van de Grote Leider mochten ook enkel volledige en grote afbeeldingen worden gemaakt, anders was je oneerbiedig...

Leukst van al is dat die Grote Leider zelf in Zuid Korea woont en daar Cola drinkt en naar de Mac Donalds gaat...
Er staan amerikanen aan de grens, en kim jong il woont niet in zuid-korea... Hoezo zou zuid-korea een leider van een land waarmee ze in oorlog is in haar eigen land laten?
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 01:09:09 #255
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_53960353
Ik hoorde dat panorama idd die docu gisteren uitzond. Had het helaas gemist.

Had wel meteen een torrentje gevonden dat het prima deed

http://www.mininova.org/search/?search=inside+north+korea

De bovenste.
pi_53961552
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 00:16 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Er staan amerikanen aan de grens, en kim jong il woont niet in zuid-korea... Hoezo zou zuid-korea een leider van een land waarmee ze in oorlog is in haar eigen land laten?
Hij komt over half jaartje overigens ff langshoppen hier. Nukes inruilen voor geld
pi_53961571
Krijgt een fuckin steeds lager wordende dollar.
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 14:44:38 #258
10710 gday
propria cures
pi_53969452
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 05:57 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Hij komt over half jaartje overigens ff langshoppen hier. Nukes inruilen voor geld
Volgens mij komt hij dat niet zelf doen toch? Althans, ik had gelezen dat hij niet zelf naar Zuid-Korea zou komen.
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
pi_54854950
Heeft er hier iemand ervaringen met vakanties naar Koord Korea?
Aangezien daar maar weinig mensen daar op vakantie gaan zou het mij wel interessant lijken om zón land te bezoeken.

Het is immers één van de landen die al sinds begin ''90 economisch stil staat.
  maandag 26 november 2007 @ 21:12:56 #260
150365 zipzap
Adriaantje!
pi_54855205
Wel eens iemand over horen vertellen.
* Alles via de overheid, dus ook de organisatie en tour
* Gids en bus altijd via de overheid en dus niet onafhankelijke berichtgeving, altijd over straat met een gids
* Geen contact met de 'echte' bevolking, dit mag niet van de gids
* Alleen in groepen
* Niets zelf kiezen, alles staat vast

[ Bericht 42% gewijzigd door zipzap op 26-11-2007 21:14:16 (aanvulling onafhankelijke media) ]
pi_54855723
quote:
Op maandag 26 november 2007 21:03 schreef F04 het volgende:
Heeft er hier iemand ervaringen met vakanties naar Koord Korea?
Aangezien daar maar weinig mensen daar op vakantie gaan zou het mij wel interessant lijken om zón land te bezoeken.

Het is immers één van de landen die al sinds begin ''90 economisch stil staat.
Geen ervaring, wel eens naar gekeken. De enige manier is om vanuit China met een organisatie in groepsverband ernaar toe te reizen. Je kunt zelf een groep vormen of je bij een aansluiten. Dacht dat t iets van E1000 ging kosten, of ms E1500 (vanuit China dus, maar daar kom je heel goedkoop!).

Check het Lonely Planet subforum voor Noord-Korea (selecteer t land bij 'only show me', leest makkelijker) anders, daar kun je ervaringen en tips lezen en vragen stellen aan mensen die er echt geweest zijn:

http://www.lonelyplanet.com/thorntree/forum.jspa?forumID=19&keywordid=86

Succes!
pi_54855876
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_54856425
quote:
Op maandag 26 november 2007 21:33 schreef Koploperkopper het volgende:
Koning Aap organiseert reizen naar NK.

http://www.koningaap.nl/www/index.php?m=brochure&reiscode=GRKCNK
Meer dan E3000 voor twee weekjes! Zelf de trip regelen en een vlucht kost max E2000 (heeeel ruim) en dan kun je lekker nog een tijdje in China rondhangen voor E1000-1500, zeker wel een maand ofzo!
  maandag 26 november 2007 @ 23:15:56 #264
62913 Blik
The one and Only!
pi_54859015
Er is hiervan een vrij uitgebreid reisverslag te lezen op de volgende sites:

http://home.hccnet.nl/fp.grootveld/00000194fe1193407/index.html
http://home.planet.nl/~bulk0010/dprk/index.html
pi_54876342
Wel ervaring mee.

Maar ik stel voor dat TS even het centrale topic leest, dan hoef ik niet alles dubbel te vertellen. Als er daarna nog vragen zijn hoor ik het wel.
pi_54888433
ik ben zelf ook bezig een trip te organiseren. Ik heb al uitgerekend dat een vlucht Dusseldorf-Peking en terug niet meer dan 600 hoeft te kosten, en bij vnctravel.nl kun je een zevendaagse trip naar Noord Korea regelen. Dat kost je ongeacht de vertrekdatum ¤1040 p.p. en houdt in dat je in Peking het visum moet ophalen bij de ambassade van de DPRK. Je reist dan per trein heen en weer naar Pyongyang en is incl. alle overnachtingen en ontbijt/diner.
Een paar dagen uitblazen in Peking is dan nog wel aan te raden, dus het eerdergenoemde budget van ¤2000 is ruim maar komt in de buurt.
Laat ff weten wat je van plan bent, en of je ook andere opties hebt gevonden. Ik ben benieuwd!
pi_54888466
Ik heb het ook via VNC gedaan.
pi_55266277
quote:
Op woensdag 28 november 2007 11:47 schreef aiello het volgende:
ik ben zelf ook bezig een trip te organiseren. Ik heb al uitgerekend dat een vlucht Dusseldorf-Peking en terug niet meer dan 600 hoeft te kosten, en bij vnctravel.nl kun je een zevendaagse trip naar Noord Korea regelen. Dat kost je ongeacht de vertrekdatum ¤1040 p.p. en houdt in dat je in Peking het visum moet ophalen bij de ambassade van de DPRK. Je reist dan per trein heen en weer naar Pyongyang en is incl. alle overnachtingen en ontbijt/diner.
Ik ben toen via Koning Aap gegaan en was maar wat blij dat onze Nederlandse gids de visa voor Noord Korea regelde. Dat ging toen niet zo heel makkelijk.

Ik vond de heenvlucht in een oude Tupolev waarbij je het land vanuit de lucht ziet niet heel vervelend. De terugreis met de trein was ook goed te doen in een slaaprijtuig met airco en prima bed. Ben je wel een dag en een nacht onderweg.
pi_59626483
Ik heb net geboekt via Koning Aap en ik ben heel benieuwd. Het kost wel klauwen met geld maar ik vind 1 keer reizen met de trein wel genoeg en ik heb liever de zekerheid dat alles goed geregeld is dan dat ik het zelf doe en iets vergeet.

Ik ben daar als het land 50 jaar bestaat en ik ben benieuwd of ik wat extra's te zien krijg qua festiviteiten
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_59626993
quote:
Op maandag 23 juni 2008 14:55 schreef vipergts het volgende:
Ik heb net geboekt via Koning Aap en ik ben heel benieuwd. Het kost wel klauwen met geld maar ik vind 1 keer reizen met de trein wel genoeg en ik heb liever de zekerheid dat alles goed geregeld is dan dat ik het zelf doe en iets vergeet.

Ik ben daar als het land 50 jaar bestaat en ik ben benieuwd of ik wat extra's te zien krijg qua festiviteiten
Hoe tof!
Hou ons aub op de hoogte
pi_59630103
Gaat VNC dan heen en terug per trein?

De trein is misschien wel minder riskant dan een plaatselijk vliegtuig...
pi_59652609
Nee VNC vliegt ook geloof ik. Maar VNC was duurder en ik ken koning aap al.

En ik vind 1 keer 24 uur in de trein meer dan genoeg

En wat het vliegen betreft ze staan wel op de zwarte lijst maar waarom is niet geheel duidelijk. Verder hoop ik er maar op dat ik met het nieuwste toestel uit de vloot vlieg die is van januari 2008 de rest is allemaal 25 jaar of ouder. Ach en je kunt die Russen veel kwalijk nemen maar vliegtuigen bouwen dat kunnen ze wel.

Ach en voor de rest ga ik een beetje op zoek naar informatie en toon ik gewoon politiek correcte belangstelling voor ze en dan zie ik wel waar het schip strand

Het land bestaat 50 jaar, er zijn verkiezingen, ze zullen waarschijnlijk wel op de olympische spelen zijn. Ik heb al gelezen dat een cadeautje ook gewaardeerd wordt.

Ik maak hier wel wat foto's omdat ze graag zien hoe wij leven. Je gaat naar een soort afsluitdijk. Ik maak hier gewoon wat foto's van de maeslandtkering en zeg dat wij er ook 1 hebben. Ik werk in de bloemen ik heb nog nooit iemand ontmoet die daar tegen is.
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  donderdag 19 november 2009 @ 22:55:50 #273
72470 Doekes
Medisch wonder
pi_74869344
Even een schopje!

Ik wil in april richting Noord-Korea gaan. Tijdens de verjaardag van De Grote Leider. Weet er iemand wat er op die feestdag gebeurd en of je dan ook de bevolking kan ontmoeten?
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_74870245
Bevolking ontmoeten is eigenlijk altijd zeer lastig, tot onmogelijk. Althans, toen ik er was.
  donderdag 19 november 2009 @ 23:34:33 #275
72470 Doekes
Medisch wonder
pi_74871141
quote:
Op donderdag 19 november 2009 23:13 schreef k_man het volgende:
Bevolking ontmoeten is eigenlijk altijd zeer lastig, tot onmogelijk. Althans, toen ik er was.
Ik wil met Koryo Tours gaan. Zij zeggen dat er tijdens zo'n feestdag wel een mogelijkheid is om met de locals te "feesten".

En in de metro? Of is dat fake?
Volg de pijlen.
pi_74876921
Je gidsen zullen je wel meenemen voor een ritje met de metro en ik ben bijv ook naar het circus geweest. Dat wil nog niet zeggen dat je contact hebt met de bevolking. Mensen spreken waarschijnlijk geen Engels en zijn bang om met je te praten.
  zaterdag 21 november 2009 @ 06:55:41 #277
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_74905548
quote:
Op donderdag 19 november 2009 23:13 schreef k_man het volgende:
Ik kwam een paar weken terug een blog tegen van 2 lui die met de trein via Rusland NK binnen waren gekomen. Ze hadden totaal geen begeleiding tot Pyongyang en konden technisch gezien op elk station zo de trein uit stappen en de hort op gaan. Dit hebben ze niet gedaan omdat ze bang waren gearresteerd te worden op verdenking van spionage oid, maar het kan dus wel. De trein zat ook vol met Noord-Koreanen maar het staat me zo 123 niet meer bij of ze er uitvoerige discussies mee gehad hebben.

Zit nu op mn werk maar zal proberen de link morgen op te zoeken.
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_74905561
quote:
Op zaterdag 21 november 2009 06:55 schreef Euc- het volgende:

[..]

Ik kwam een paar weken terug een blog tegen van 2 lui die met de trein via Rusland NK binnen waren gekomen. Ze hadden totaal geen begeleiding tot Pyongyang en konden technisch gezien op elk station zo de trein uit stappen en de hort op gaan. Dit hebben ze niet gedaan omdat ze bang waren gearresteerd te worden op verdenking van spionage oid, maar het kan dus wel. De trein zat ook vol met Noord-Koreanen maar het staat me zo 123 niet meer bij of ze er uitvoerige discussies mee gehad hebben.

Zit nu op mn werk maar zal proberen de link morgen op te zoeken.
tvp voor link naar blog
  zaterdag 21 november 2009 @ 08:08:51 #279
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_74905637
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_74910013
Ja, ik ben ook met de trein Pyongyang binnen gekomen vanaf (en ook weer vertrokken naar) China. De wagons uit China werden gekoppeld aan een Noord Koreaanse trein. Wij konden vanuit onze internationale wagon niet in de wagons van de Noord Koreanen zelf. In onze wagon zaten ook wel Noord Koreanen die in China waren geweest, maar die spraken niet met ons. De deuren van onze wagon gingen bij de stations onderweg niet open. En zelfs als we wel waren uitgestapt, was dat direct opgemerkt: dan waren we ongetwijfeld door het stationspersoneel linea recta terug die trein in gebonjourd.
  maandag 23 november 2009 @ 10:27:04 #281
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_74932984
quote:
Op zaterdag 21 november 2009 23:07 schreef k_man het volgende:
Ja, ik ben ook met de trein Pyongyang binnen gekomen vanaf (en ook weer vertrokken naar) China. De wagons uit China werden gekoppeld aan een Noord Koreaanse trein. Wij konden vanuit onze internationale wagon niet in de wagons van de Noord Koreanen zelf. In onze wagon zaten ook wel Noord Koreanen die in China waren geweest, maar die spraken niet met ons. De deuren van onze wagon gingen bij de stations onderweg niet open. En zelfs als we wel waren uitgestapt, was dat direct opgemerkt: dan waren we ongetwijfeld door het stationspersoneel linea recta terug die trein in gebonjourd.
Lees de blog maar, dit is een andere trein komende uit Rusland
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_74940467
quote:
Op maandag 23 november 2009 10:27 schreef Euc- het volgende:
Lees de blog maar, dit is een andere trein komende uit Rusland
Ja, ik heb het gelezen (ik krijg er zin van om zelf te reizen). Ik gaf alleen aan hoe het bij mij ging.

Wel erg riskant wat die mannen gedaan hebben. Stoer, maar ik zou het niet durven. Je loopt toch constant de kans dat het mis gaat en dat je eruit geknikkerd wordt. Dan is misschien je enige kans ooit om het land binnen te komen verkeken, want een nieuwe visum zul je daarna wel kunnen vergeten, schat ik. Dat ze Russisch spraken zal ook geholpen hebben.

Hun wagon lijkt trouwens precies op de wagon waarmee ik zelf reisde.
pi_74940880
quote:
Op maandag 23 november 2009 16:26 schreef k_man het volgende:

[..]

Ja, ik heb het gelezen (ik krijg er zin van om zelf te reizen). Ik gaf alleen aan hoe het bij mij ging.

Wel erg riskant wat die mannen gedaan hebben. Stoer, maar ik zou het niet durven. Je loopt toch constant de kans dat het mis gaat en dat je eruit geknikkerd wordt. Dan is misschien je enige kans ooit om het land binnen te komen verkeken, want een nieuwe visum zul je daarna wel kunnen vergeten, schat ik. Dat ze Russisch spraken zal ook geholpen hebben.

Hun wagon lijkt trouwens precies op de wagon waarmee ik zelf reisde.
Dat lijkt me nog het minst erge scenario.

Ik wil ook graag naar Noord-Korea, maar mijn vriend is Zuid-Koreaans en komt er dus sowieso al niet in. Misschien dat ik ooit met iemand anders ga die daar zin in heeft.
pi_74945333
quote:
Op maandag 23 juni 2008 15:16 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Hoe tof!
Hou ons aub op de hoogte
De reis is niet door gegaan wegens te weinig animo. Had bij Koning aap geboekt bellen ze 2 weken van te voren op dat het niet doorgaat en of ik mijn geld terug. Daarna vroegen ze of ze een alternatief aan mochten bieden. Kortom niet netjes van Koning Aap. Daarna nog even geprobeerd om via VNC te boeken maar dat werd te kort dag. Maar ik wil nog steeds een keer alleen van het jaar zat het er niet in.
pi_74948305
quote:
Op zaterdag 21 november 2009 08:08 schreef Euc- het volgende:
http://vienna-pyongyang.blogspot.com/

2e hit op google
Gaaf verslag.

Ik zag dat ze ook een NS-dubbeldekker op de postzegels in Noord Korea hebben

http://img219.imageshack.us/img219/5875/briefmarken1boc8.jpg
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_74948417
quote:
Op maandag 23 november 2009 19:22 schreef vipergts het volgende:
De reis is niet door gegaan wegens te weinig animo. Had bij Koning aap geboekt bellen ze 2 weken van te voren op dat het niet doorgaat en of ik mijn geld terug. Daarna vroegen ze of ze een alternatief aan mochten bieden. Kortom niet netjes van Koning Aap. Daarna nog even geprobeerd om via VNC te boeken maar dat werd te kort dag. Maar ik wil nog steeds een keer alleen van het jaar zat het er niet in.
Hoezo niet netjes? Wat hadden ze dan moeten doen?

Ik zag vandaag toevallig trouwens dat Djoser tegenwoordig ook Noord Korea doet. Straks wordt het nog een mainstream bestemming.
pi_74957507
quote:
Op maandag 23 november 2009 20:37 schreef k_man het volgende:

[..]

Hoezo niet netjes? Wat hadden ze dan moeten doen?

Ik zag vandaag toevallig trouwens dat Djoser tegenwoordig ook Noord Korea doet. Straks wordt het nog een mainstream bestemming.
Iets eerder bellen had wel gekund in dit geval, je kunt er als organisatie wel vanuit gaan dat als iemand een reis naar Noord korea boekt hij iets anders niets ziet zitten. 4 weken van te voren had netter geweest dan kun je nog wat regelen.
pi_74958075
Lullig van je vakantiedagen, of kan je gewoon gaan werken?
pi_74959394
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 06:57 schreef vipergts het volgende:
Iets eerder bellen had wel gekund in dit geval, je kunt er als organisatie wel vanuit gaan dat als iemand een reis naar Noord korea boekt hij iets anders niets ziet zitten. 4 weken van te voren had netter geweest dan kun je nog wat regelen.
Ja, goed. Twee weken is wat kort dag. Ik weet niet wat daarover in hun voorwaarden staat. Behalve dat hebben ze het netjes gedaan, zo te lezen.
  woensdag 25 november 2009 @ 22:49:07 #290
72470 Doekes
Medisch wonder
pi_75005258
Is er wel eens iemand met de Korean Friendship Association naar Noord-Korea gegaan? En hoe was dat?

Volgens de website wordt je dan niet als toerist, maar als vriend van de DPRK behandeld en krijg je veel meer dingen te zien dan als je met een reisbureau gaat.
Volg de pijlen.
  donderdag 26 november 2009 @ 11:48:38 #291
10710 gday
propria cures
pi_75014935
Is dat niet met die maffe Spanjaard? Brrrr, wat is dat een mafkees zeg.
pi_76426630
Oei. Ik wil ook naar NK. Mocht er ooit een groepje Fokkers op avontuur gaan, dan sluit ik mij graag aan. :-)

Nu eerst maar eens al die blogs lezen.
pi_76430592
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 05:54 schreef alexis_ het volgende:
Oei. Ik wil ook naar NK. Mocht er ooit een groepje Fokkers op avontuur gaan, dan sluit ik mij graag aan. :-)

Waarschijnlijk heb je meer kans als je gewoon een groepsreis boekt.
pi_76445781
Yups

Hier is er trouwens een die ook een treinreis aanbied vanuit Europa

>> http://koreakonsult.com/transsiberian_eng.html
quote:
Ik kwam een paar weken terug een blog tegen van 2 lui die met de trein via Rusland NK binnen waren gekomen. Ze hadden totaal geen begeleiding tot Pyongyang en konden technisch gezien op elk station zo de trein uit stappen en de hort op gaan. Dit hebben ze niet gedaan omdat ze bang waren gearresteerd te worden op verdenking van spionage oid, maar het kan dus wel.
Ik heb dat blog inmiddels gelezen. Het kan niet meer. Naar aanleiding van die 2 hebben de NK autoriteiten ervoor gezorgd dat er op die manier geen toeristen meer binnen kunnen komen. Zou het sowieso niet doen. Op zich wel spannend, maar niet met zo'n land. :-)
pi_77503564
Voor de liefhebbers:

Deze week een themaweek over Noord Korea op HollandDoc: http://www.hollanddoc.nl/(...)8344/items/42968049/
pi_77506433
Leuk, bedankt voor de tip!

Edit, heb bijna alle films al gezien. Haar het zijn wel echte aanraders, vooral die ene over die twee meisjes die zich voorbereiden op de mass games is me erg bijgebleven.
pi_77518348
Ben ook erg benieuwd. Heb afgelopen weekend een reis geboekt naar Noord-Korea. Even zien waar ik in terecht kom.
pi_77523555
Volgens mij heten ze daar allemaal Kim
pi_77523611

Is dit trouwens echt of een fake foto?
pi_77525553
quote:
Op maandag 1 februari 2010 17:05 schreef WimTol het volgende:
Ben ook erg benieuwd. Heb afgelopen weekend een reis geboekt naar Noord-Korea. Even zien waar ik in terecht kom.
Wanneer ga je en hoeveel heb je moten betalen? Ik denk er ook over na om in oktober naar de Mass Games te gaan .Ben me nog een beetje aan het inlezen want de trip Naar China moet je vaak zelf regelen.Op zich zijn de tickets naar Beijing niet eens zo duur.Zijn de visums al geregeld voor jou? Ik heb ook gelezen dat je dan een dubbele visum voor China nodig hebt.Ga je eigenlijk alleen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')