abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22511844
Verontrustend stukje in de Volkskrant van vandaag;

'Schop je ze de soos uit? Dan komt alles onder de hakenkruisen te staan'

Van onze verslaggeefster Greta Riemersma

HEERENVEEN - 'Jammer dat Hitler dood is', zei onlangs een Friese jongere in een buurtcentrum. In een ander jongerencentrum in Friesland werd tijdens dodenherdenking 'Heil Hitler' geroepen. Op nog een andere Friese hangplek proberen jongeren, ondanks een verbod daarop, keer op keer hardcore-cd's te draaien met teksten als 'Fuck islam'. De jongerenwerkers die dit vertellen, vragen zich af: 'Wat moet ik doen?' Een van hen: 'Schop je ze de soos uit? Dan komt buiten alles onder de hakenkruisen te staan.'

De jongerenwerkers zitten vrijdag rond een tafeltje in het Abe Lenstra Stadion in Heerenveen. Ze bezoeken de studiedag 'Racisme? Da's kicken!', die wordt georganiseerd door Discriminatie Meldpunt Tûmba uit Leeuwarden en het Nationaal Platform voor overleg en samenwerking tegen Racisme en Discriminatie (NPRD). Volgens Tûmba is er alle aanleiding voor zo'n dag.

De politie Noordwest-Friesland meldde in mei dat in het jaar ervoor veertig incidenten hebben plaatsgevonden waarbij racisme een rol speelde. Het Openbaar Ministerie in Leeuwarden noemt dat een behoorlijke toename. 'Er is bij ons ook een meer acute vraag om informatie', aldus Brenda Ottjes van Tûmba. In een Friese jeugdsoos brengt op een avond 80 procent van de bezoekers de Hitler-groet. In Leeuwarden worden pamfletten van de Ku Klux Klan uitgedeeld. Volwassenen die erbij betrokken zijn, bellen Tûmba om advies.

Zo kan het dat een kleine honderd jongerenwerkers, docenten, gemeenteambtenaren en politieagenten uit Friesland bij elkaar komen om te leren omgaan met racistische jongeren. Ze doen dat onder andere in workshops met toneelstukjes. Acteur Jan Pieterman haalt alle klassiekers van stal: er zijn meer diefstallen, meer moorden en verkrachtingen dankzij de allochtonen. 'Maar ik heb niks tegen die mensen hoor', besluit hij.

Volgens workshopleider Jeroen Visser gaan de deelnemers te veel de discussie aan. Belangrijk blijkt te zijn dat een racist eerst zijn emoties kwijt kan: 'Dan krijg je contact. Daarna kun je op de inhoud ingaan, maar je hoeft niet alle problemen in de wereld op te lossen. Breng één boodschap over. Bijvoorbeeld: op deze school gaan we met respect met elkaar om.'

Bij een andere workshop leren de deelnemers een conflict op te lossen. Ze oefenen aan de hand van een waargebeurd incident, onlangs in Leeuwarden. Een donkere jongerenwerker krijgt in een soos te horen: 'Met jouw soort praten we niet.' Buiten rijdt er een auto op deze jongerenwerker af. 'Hé zwarte, aan de kant', wordt er geroepen. De auto komt vlak voor de man tot stilstand. De workshopdeelnemers aan het tafeltje: 'Deze jongeren zijn bijna niet op andere gedachten te brengen.'
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hakenkruis, Hitlergroet, Klu Klux Klan - het lijkt toch wat erger dan wat puberale xenofobie. Hoe komen jongeren er in godsnaam bij om de Hitlergroet te brengen? En vergis ik me nou of is dit in een provincie als Friesland toch een sterkere tendens dan in andere provincies. Waar komt dat dan door?

En moet je eigenlijk iets tegen dit soort jongeren doen of maar gewoon in hun sopje gaar laten koken?
  Moderator zaterdag 9 oktober 2004 @ 15:44:37 #2
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_22511892
tja wat wil je dan ook van dergelijke boeren.

slinger ze 3 dagen de bak in en het zal wel overgaan
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_22512112
Achterlijke boeren, ahum Friesen, enzo...
pi_22512129
Bizar
  zaterdag 9 oktober 2004 @ 16:04:00 #5
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_22512244
Fyslân boppe!
The Internets, I needs it..
pi_22512258
Is het typisch voor de Friese jongere of is het een landelijke trend?
pi_22512335
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2004 16:04 schreef SCH het volgende:
Is het typisch voor de Friese jongere of is het een landelijke trend?
Typisch voor laag opgeleide plattelandsjongeren ja. Het frapante is altijd dat racisme het meest voorkomt op plaatsen waar de minste allochtonen wonen. Overigens zijn dit de "Lonsdale jongeren".
pi_22512405
het is zelfs een Europese trend. In kleinere dorpsgemeenschappen zoals ze die in Friesland veel hebben zal dit soort bekrompen gedachtengoed wel wat meer voeten aan de grond krijgen dan elders.
pi_22512522
Ik heb al een flinke tijd terug iets gehoord over nazi-wijken ergens in Duitsland of nog meer richting het oosten. Daar kom je als buitenlander, of zelfs als niet buitenlander, maar met een sterke mening tegen nazisme, al niet meer. De overheid kan daar ook weinig tot niets doen, omdat in die gemeenschappen iedereen voor elkaar opkomt, en dus niet bepaald behulpzaam is. Het zijn overigens wel vaak de armere buurten.
pi_22512591
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2004 16:09 schreef Gallo het volgende:

[..]

Typisch voor laag opgeleide plattelandsjongeren ja. Het frapante is altijd dat racisme het meest voorkomt op plaatsen waar de minste allochtonen wonen. Overigens zijn dit de "Lonsdale jongeren".
Het zijn idd de lonsdale jongeren maar hun klederdracht gaat verder dan het dragen van dit merk... Zo hebben ze het volledige neo nazi kostuum overgenomen: Kisten met witte veters, hoog opgerolde jeans en bomberjack (incl. rood wit blauw vlaggetje). Ze associeren dit met meestal met `hardcore zijn´. Niet hardcore nazi maar harcore gabber . Het raakt kant nog wal .... En in hun bekrompen en simplistische gedachte is hoort bij deze ´lifestyle´ ook de haat voor vreemdelingen. Hoorde dat het onlangs in Thialf gehouden Masters of hardcore gedeeltelijk leek op een bijeenkomst van de provinciale hitlerjugend....
Yo, Willie. Burn the cat
  Donald Duck held zaterdag 9 oktober 2004 @ 16:25:19 #11
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_22512608
Gewoon afschaffen die hele kutprovincie.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  zaterdag 9 oktober 2004 @ 16:27:42 #12
27929 piere
doe mij maar bier
pi_22512642
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2004 15:56 schreef nikk het volgende:
Achterlijke boeren, ahum Friesen, enzo...
fok you ja!
pi_22512695
vind het een beetje dom dat jullie alleen friesen eropaankijken.. ik ben er zelf ook 1 en woon vlak bij heerenveen.. en ik heb nog nooit zoiets gehoord of gezien... en er word ook wel in andere provincies zo gedaan, en niet alleen in friesland..

FRYSLÂN BOPPE
Liefsss..... Kuss
pi_22512735
ah joh meestal VMBO'ers of lager, niet eens waard om je druk over te maken
Megumi, Crystal k. en Papa Bouba Diop van Fulham
--gedeelte sig verwijderd door FA, niet terugplaatsen--
pi_22512752
kan me er ook wel iets bij voorstellen, ik zou me ook dood vervelen als ik in friesland woonde. en ja, dan doe je rare dingen.
pi_22512856
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2004 16:33 schreef fayakill het volgende:
ik denk dat je je daar toch enigszins op verkijkt. Je ziet steeds meer "normale" mensen met dit soort denkbeelden. De tijd dat je racisten (vrijwel) alleen op vmbo's tegenkomt is al een tijdje voorbij.
Als de natuur perfect was...
... zouden alle anorexialijders automatisch in vluchtelingenkampen worden geboren
pi_22513080
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2004 16:40 schreef Vision het volgende:

[..]

ik denk dat je je daar toch enigszins op verkijkt. Je ziet steeds meer "normale" mensen met dit soort denkbeelden. De tijd dat je racisten (vrijwel) alleen op vmbo's tegenkomt is al een tijdje voorbij.
Denk je echt? maar dan nog, iedereen die er zulke extremistische gedachtes op na houdt is niet bepaald snugger
Megumi, Crystal k. en Papa Bouba Diop van Fulham
--gedeelte sig verwijderd door FA, niet terugplaatsen--
  † In Memoriam † zaterdag 9 oktober 2004 @ 16:55:20 #18
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_22513122
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2004 16:25 schreef __Saviour__ het volgende:
Gewoon afschaffen die hele kutprovincie.
Fryslân onafhankelijk
pi_22513162
Ik woon vlakbij Leeuwarden en zit in Leeuwarden op school, maar ik heb zoiets nog nooit gezien/meegemaakt?

Of ben ik echt wereldvreemd geworden?
pi_22513165
In de openingspost wordt gesproken over incidenten in Noordwest-Friesland. Daar woont geen kip dus dan valt elk 'racistisch' incident met een paar Lonsdale boerenpummels gelijk op. Naar Randstedelijke maatstaven zou dit waarschijn afgedaan worden als non-nieuws. Met verontrustende etnische- of discriminerende incidenten uit de eigen achtertuin breng je weinig nieuws tenslotte. Dat is dagelijkse kost. Kennelijk moet het regionale nieuws nu ook wat verontrustend 'opgeleukt' worden. Typisch gevalletje stemmingmakerij van de Volkskrant dus

[ Bericht 0% gewijzigd door Bensdorp op 09-10-2004 17:02:25 ]
  zaterdag 9 oktober 2004 @ 16:58:54 #21
46383 Tiemie
sowieso wel!
pi_22513201
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2004 16:33 schreef fayakill het volgende:
ik ken anders genoeg HBO-ers die met dit soort denkbeelden rondlopen hoor.
  zaterdag 9 oktober 2004 @ 17:00:34 #22
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_22513234
Vraagje he, ik zit hier in Drente. En volgens mij lopen er ' in de provincie' een stuk meer jongeren in lonsdale troep enzv. dan in de grote steden (als dit niet zo is verbeter me dan ). Komt dit doordat in de grote steden de autochtone jeugd (al) in de minderheid is tegenover de allochtone jeugd of hoe zit dat? (ik bedoel dat ze het daar dus simpelweg niet kunnen maken om rascistisch te gaan doen omdat ze dan een flink portie klappen krijgen).

Begrijp me niet verkeerd hoor. Ik heb een grote hekel aan die lonsdale dragende kakkerlakken. Bij mij is de toleratiegrens erg laag tegenover hen en dit laat ik eigenlijk ook wat te vaak blijken.
Maar voor mij is het gewoon uitschot 1e klas.
pi_22513314
Die gasten moeten gewoon een draai om hun oren krijgen. Ze weten toch niet waar ze het over hebben. Stuur ze anders een verplicht naar Auschwitz en laat ze aanschouwen wat hun held heeft aangericht. Ik denk bovendien dat je ook bij de ouders moet zijn van dit soort gasten, ergens is er toch iets fout gegaan in de opvoeding.
pi_22513560
Die mensen weten niet beter dan hetgeen wat ze op het nieuws vernemen. Daarom verrechts Fok!ook zo, de mensen in de stad weten vaak wel beter, alleen komen op Fok ook boeren en mensen die nog op een dynamo zitten te interetten

Uiteraard is het 'beter' in mijn tekste relatief..
  zaterdag 9 oktober 2004 @ 17:19:21 #25
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_22513661
In de tijd dat ik in Friesland woonde heb ik er weinig van gemerkt, maar ik denk dat dat het komt omdat het toch wel een soort (post-)puberale kwaal is, en ik nooit echt veel met dat soort mensen omgegaan ben. Ik denk dat je met voorlichting weinig bereikt en dat deze jongeren gewoon snel zich moeten verloven en trouwen (tip: zet ze allemaal op korfbal) dan zijn ze hier wel weer vanaf.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')