Ik ben voor een onafhankelijk Fryslân, als aparte staat binnen de EU (en eventueel binnen het Koninkrijk der Nederlanden, zoals bijvoorbeeld Aruba). Volgens mij heeft Fryslân een dusdanig eigen cultuur dat ze het beste verder kan als zelfstandig land. Jarenlang is het van een economische noodzaak geweest voor Fryslân om samen te werken met Nederland, maar sinds de intensieve samenwerking van de EU kan Fryslân het mijns inziens ook uitstekend zelfstandig af binnen dit samenwerkingsverband.
Fryslân is immers meer dan 500 jaar geleden tegen haar zin opgenomen in Nederland. Dit terwijl de Friezen al vele volken buiten de deur hadden gehouden, waaronder de Romeinen. Jazeker, de Romeinen. Ze dreven wel handel met de Friezen, maar ze veroverden het niet. En 2000 jaar geleden was Fryslân uitgestrekt van Zeeuws Vlaanderen en Keulen tot in Denemarken
Maar: ik ben dus voor een onafhankelijk Fryslân, met een eigen bestuur, eigen taal, eigen onderwijs, eigen cultuur, eigen postzegels, en eigen kant van de euro.
Op dit moment is de bereikbaarheid van Fryslân niet echt optimaal te noemen voor mensen zonder auto. Dit is te verbeteren door tussen Lelystad en Zwolle de langverwachte en reeds toegezegde Hanzelijn spoorweg aan te leggen. Verder is de vliegbasis van Leeuwarden of eventueel zelfs de airstrip van Drachten om te bouwen tot een middelgrote luchthaven. Ook de haven van Harlingen is absoluut zeer goed uit te breiden met bijvoorbeeld een containerterminal en misschien zelfs een lijndienst op Groot-Brittannië of Scandinavië.
Met de Friese onafhankelijkheid zijn we meteen af van de Nederlandse regering. Nu is het overgrote deel van Nederland tegen de huidige regering hebben we 2 oktober gemerkt, maar welke partijen er ook aan de macht zijn in Nederland, de nadruk van het beleid zal immer en altijd op de Randstad liggen. Met een eigen regering weten de bestuurders wat er in Fryslân leeft. Nu geef ik direct toe dat niemand zit te wachten op een Bearn Bilker of Arno Brok als minister of zelfs president van Fryslân, hun hoofddoel zal zijn zoveel mogelijk op Omrop Fryslân te komen, maar Fryslân heeft nu al heel behoorlijke bestuurders, zoals Anita Andriessen of Jeltje van Nieuwenhoven. Maar zelfs een Bilker of een Brok zal betere besluiten kunnen nemen over Fryslân dan iemand die Fryslân alleen van foto’s kent, zoals het gemiddelde Tweede Kamerlid.
Een ander voordeel is dat de Friese burger niet meer mee hoeft te betalen aan de onzinnige projecten van de Nederlandse overheid. Wat schiet de gemiddelde Fries op met een Betuwelijn, een HSL zuidtraject of een JSF? Dat geld kan beter besteed worden aan dingen waar de Friezen echt iets aan hebben, zoals werkgelegenheidsprojecten en verbeteringen van de locale infrastructuur, onderwijs, zorg en sociale zekerheid.
En waar blijven de opbrengsten van het waddengas? Fryslân heeft wel de lasten, zoals landschapsvervuiling en bodemdaling, maar de opbrengsten blijven in de Randstad hangen. Sterker nog: de regering wil de Langman-gelden, de financiële steun aan het Noorden terug draaien.
In een onafhankelijk Fryslân is de voertaal uiteraard Fries. Eindelijk hoeven de Friezen zich niet meer aan te passen aan de Nederlanders. Ook het partijensysteem van Nederland hoeven we uiteraard niet over te nemen. En Fryslân hoeft geen marionet van de USA te zijn, zoals Nederland dat op dit moment wel is.
Er zullen absoluut mensen zijn die zullen zeggen dat Fryslân zichzelf niet kan bedruipen. Dit durf ik tegen te spreken. Volgens mij kan Fryslân op dezelfde manier als veel andere Europese dwergstaatjes veel inkomsten genereren: met belastingvoordelen. Dit heeft landen als Monaco, Luxemburg en Andorra ook geen windeieren gelegd.
Mijn doelstelling is om tussen 2020 en 2050 Friese onafhankelijkheid te bereiken. Zonder geweld, zoals de Basken en de Koerden, maar langs juridische en politieke weg. Als een overgrote meerderheid van de Friezen onafhankelijk wil worden zal de Nederlandse regering daar naar moeten luisteren. En als de meerderheid van de Friezen niet onafhankelijk willen worden, waarom zou je het dan proberen?
Een onafhankelijk Fryslân hoeft zich wat mij betreft overigens niet te beperken tot de huidige provincie Fryslân. Misschien willen randgemeenten zoals De Marne en de Noordoostpolder zich ook wel bij Fryslân aansluiten, of wie weet zelfs heel Groningen en Drenthe. Ook zij zijn gebaat bij een bestuur wat dichter bij hen is.
Tot slot nog even dit: ik ben me er absoluut van bewust dat een heleboel mensen die zich niet in Fryslân hebben verdiept, denken dat Fryslân niets is en nog nooit iets heeft gepresteerd. Voor die mensen heb ik de volgende twee lijstjes met namen van bekende Friese mensen en bedrijven.
Mensen (in geheel willekeurige volgorde): Grutte Pier; Radboud/Redbad; Eise Eisinga; Rintje Ritsma, Falko Zandstra, Ids Postma, Abe Lenstra, Foppe de Haan, Slauerhoff, Miranda Werkman, M.C. Escher, Pieter Jelles Troelstra, Nynke van Hichtum, Fedde Schurer, Jopie Huisman, Piet Paulusma, Junkie XL, Abe Bonnema, Mata Hari, Waling Dijkstra, Wout Zijlstra, Tjalling van den Bosch, Harm Wiersma, Atje Keulen-Deelstra en al die mensen die ik nog vergeten ben.
Bedrijven (uiteraard ook weer in willekeurige volgorde): Douwe Egberts, Friesland Food (Friese Vlag, Frico, Domo, Rivella, Fristi, Chocomel, Coberco), Autodrop, King, Venco, Sportlife, HEMA, Gaastra, Nuon, Vitens, Dokkumer Vlaggen Centrale, Gaastra, Van der Meulen, Hellema, Achmea, Friesland Bank, Berkhof, Poiesz, Philips Drachten, Batavus, Koga Myata, Koopmans, Thialf en al die andere bedrijven die de Friese economie groot hebben gemaakt.
Ben jij voor of tegen een onafhankelijk Fryslân? Als je voor bent, in welke vorm? Als je tegen bent, waarom?