Ik denk dat men nu ook een ander plan van aanpak kiest. Ergens vind ik het ook niet kunnen dat er van publiek geld zoveel wordt betaald voor de voetbalrechten. Er kijken op een goed weekend 2,5 miljoen mensen naar Studio Sport, maar het meerendeel van de Nederlandse bevolking betaalt dus mee voor iets dat ook prima op een commerciële zender gestopt kan wordenquote:Op vrijdag 8 oktober 2004 17:34 schreef methodmich het volgende:
Het commentaar, okee.
Maar tijdens Sport 7 trok de hele late samenvatting op Studio Sport ook meer kijkers. Gewenning.

ja waarvoor je moet betalen, daar zal hij de live wedstrijden brengen ed.quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 18:47 schreef Spideyman het volgende:
De Mol zegt net een nieuwe sportzender te willen beginnen zodra digitale televisie in Nederland ingeburgerd is.....

quote:Voetbaldictaat aan tv-zenders
HILVERSUM, donderdag
De Eredivisie CV legt een dictaat op aan de omroepen die het komende seizoen het voetbal op tv willen brengen. In tegenstelling tot de vorige verkoopronde van rechten in 2001 komen de clubs nu met een keihard eisenpakket dat de journalistieke vrijheid van de zenders ernstig in gevaar brengt.
Daarbij gaat het onder andere om de lengte van de uitzendingen, de volgorde van de samenvattingen en het tonen van het Eredivisie-logo. Bovendien wil de overkoepelende organisatie van de clubs fors meedelen in de reclame- inkomsten. Boven op dit strenge pakket van voorwaarden komt een geschatte recordopbrengst van 65 tot 70 miljoen euro per jaar voor de clubs.
De Eredivisie CV wil niet meer dat samenvattingen de komende drie jaar worden onderbroken door andere sporten en vindt dat de voetbalfragmenten te zien moeten zijn in een programma op zondagavond van zeven tot negen uur.
Voorts eisen de clubs voor miljoenen euro’s aan reclamezendtijd en de volledige opbrengsten van billboarding (de mededeling ’dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door…’).
Ook inhoudelijk wil de Eredivisie CV een flinke vinger in de pap: de zenders moeten naar verluidt bij de bieding laten weten hoe het programma eruit ziet, wie het presenteert en wie de commentatoren zullen zijn. Fons van Westerloo, directeur van RTL Nederland (RTL 4, 5 en Yorin) stelt dat de zendgemachtigden zo weinig meer zelf te vertellen hebben over de sportprogramma’s. De overige gegadigden willen niet inhoudelijk reageren op het eisenpakket. De NOS laat wel weten „nog een aantal vragen te willen stellen aan de Eredivisie”.
De strijd om de rechten wordt dit jaar heviger dan ooit, omdat de kapitaalkrachtige mediatycoon John de Mol zijn zinnen heeft gezet op de samenvattingen. Voetbal moet een belangrijk onderdeel worden van zijn familiezender die eind volgend jaar de lucht in gaat. De Mol moet opbieden tegen RTL, SBS Broadcasting (SBS 6, NET 5 en Veronica) en de NOS, die tot het einde van dit seizoen de uitzendrechten heeft.
Naar verluidt betaalt de NOS nu 24,6 miljoen euro per jaar voor de samenvattingen, maar insiders verwachten dat de clubs straks rond de 35 miljoen euro per jaar willen hebben voor de rechten.
Naast het pakket van samenvattingen kan geboden worden op de uitzendrechten van een live wedstrijd op vrijdagavond (behalve die van PSV, Ajax of Feyenoord), het tweede recht van uitzending van de samenvattingen (samen goed voor 3 tot 5 miljoen euro) en de radiorechten (naar schatting nog eens 3 miljoen euro). De live wedstrijden mét PSV, Ajax en Feyenoord verdwijnen net als nu achter de decoder bij de kabelaars of abonneezenders als Canal+ en Cinenova. Dat pakket kost nu 15 miljoen euro per jaar, maar verwacht wordt dat dit straks 25 miljoen euro moet gaan opbrengen

Enige mogelijkheid lijkt mij om het zo te doen op de NOS.quote:Op donderdag 18 november 2004 13:22 schreef MaxPower het volgende:
Ben het wel met de ECV eens dat het een aaneengesloten blok samenvattingen moet zijn. Het irriteert me mateloos dat ze net die laatste samenvatting na het journaal doen.

dat mag sowieso niet, elke 7 minuten reclamequote:Op donderdag 18 november 2004 13:52 schreef DIGGER het volgende:
Liever iets van samenvatting na een journaal dan een commercial break van 7 minuten na elke samenvating, lijkt me.

oke dat mag volgens mij ook nietquote:Op donderdag 18 november 2004 14:05 schreef DIGGER het volgende:
Dat was ook niet wat ik aangaf, ik ha dhet over een reclameblok van 7 minuten na elke samenvatting.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |