nyame, ik ben zeker niet van plan om luca erbij te laten zijn als doerak inslaapt. ik wil hem gewoon de kans geven doerak nog in leven te zien. ik heb hem een paar maande geleden al gezegd dat doerak erg ziek was en misschien wel dood zou gaan. daar reageerde hij best heftig op en vervolgens heeft hij zijn leventje opgepakt en hebben we het er niet meer over gehad.
nu het zo dichtbij is, wil ik gewoon dat hij ernaartoe kan groeien. dat ik hem kan zeggen dat doerak wel erg ziek is en dat ze wellicht snel dood zal gaan.
ik heb zelf hetvolgende scenario in gedachten: luca kan misschien nog een paar dagen met doerak doorbrengen (gesteld dat de toestand van de kat dat toelaat, want dat staat toch voorop).
we latend doerak bij de dierenarts inslapen, maar dat vertellen we niet. (luca is al zo bang van de dierenarts dat hij niet eens naar binnen durft).
hij komt gewoon een keer thuis (hetzij uit school, hetzij van een oppas) en dan is doerak dus dood.
als hij wil mag hij kijken, voelen, aaien.
we zorgen zelf voor een doosje en als hij dat wil mag hij het versieren en een briefje schrijven.
we zijn van plan doerak ergens in een bos of in de duinen te begraven (zeer illegaal, maar oke)
als luca wil mag hij daar bij zijn en zijn deel van de kleine "ceremonie" op zich nemen.
toevallig heb ik morgenochtend weer een gesprek met luca's behandelaar en ik ga haar dit zeker voorleggen. ik neem aan dat zij er meer kijk op heeft dan ik.
wat doerak betreft blijf ik me verbazen.
vanmorgen lag ze weer prinsheerlijk in haar doosje te spinnen. een aanraking werd beantwoord met een lik over mijn hand en een lief woord werd beantwoord met een vriendelijk prrrrrrrrr.
ik heb haar water weer ververst (dat doe ik geloof ik 10x op een dag, maar ja, wat moet je als je verder niets substantieels meer voor je dier kunt betekenen?) en ik heb weer voer neergezet.
en ziedaar! ze heeft ervan gegeten.
na het eten was het weer tijd voor een uitgebreide wasbeurt en vervolgens werden mijn verrichtingen in de keuken met argusogen gevolgd. ze was alert, wakker en zag er ondanks alles niet zo hopeloos uit als vannacht. we hebben zelfs nog gespeeld
![]()
als ik mijn vinger langs het doosje schoof pakte ze die en begon er speels in te bijten !
dus nu zit ik weer in dubio: ik wil niet dat zij lijdt, maar kennelijk heeft zij het toch nog niet opgegeven.
ik ben nu weer terug (ik moest voor wat onderzoeken naar het ziekenhuis) en liep ongerust de huiskamer weer in. maar doerak lag rustig in haar doosje en haar eten is er tot op heden ingebleven.
dus misschien dat de dierenarts iets heeft tegen de misselijkheid zodat ze zich daar niet zo beroerd van hoeft te voelen?