www.nos.nlquote:UTRECHT De intercity van Amsterdam naar
Vlissingen is vandaag aan het eind van
de middag op het station van Roosendaal
tegen een goederentrein gebotst.Bij de
botsing zouden gewonden zijn gevallen.
Wellicht is het niet zo overdreven als dat jij er van maakt ?quote:Op donderdag 30 september 2004 18:23 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
staat nu eindelijk een bericht op teletext!! nog niet veel info beschikbaar door de chaos?
[..]
www.nos.nl
Blaat niet zo dom.quote:Op donderdag 30 september 2004 18:32 schreef Henk_sjoerd het volgende:
terroristische aanval! moet wel!
Neem foto's!quote:Op donderdag 30 september 2004 18:37 schreef Ambrosius het volgende:
Zometeen eens ff kijken, woon er toch niet zover vandaan...
Hopelijk valt het mee met de gewonden..
Geen enorme puinhoop dus?quote:Op donderdag 30 september 2004 18:50 schreef snoweh het volgende:
het valt mee. ik woon daar in de straat. Heb net wat foto's gemaakt. Maar de beste zijn met mijn spiegelreflex. Die foto's heb ik dus morgen pas. Die met mijn digitale cam zal ik na het eten plaatsen.
quote:ROOSENDAAL - De intercity Amsterdam-Vlissingen is donderdag aan het eind van de middag bij het station van Roosendaal op een goederentrein gebotst. Het ongeluk gebeurde aan de zuidkant van het station bij een overweg. Er zijn meer dan twintig gewonden gevallen, van wie de meesten zwaargewond.
Dit staat op Omroep Brabant.quote:ROOSENDAAL - De intercity Amsterdam-Vlissingen is donderdag aan het eind van de middag bij het station van Roosendaal op een goederentrein gebotst. Het ongeluk gebeurde aan de zuidkant van het station bij een overweg. Er zijn meer dan twintig gewonden gevallen.
Volgens een woordvoerder van ProRail zaten in de intercity honderden mensen. Hoe het ongeluk kon gebeuren is nog niet duidelijk. Uit voorzorg is de spanning van de bovenleiding gehaald. De trein is niet ontspoord.
Door het ongeluk is het treinverkeer van en naar Roosendaal stilgelegd. Ook internationale treinen van en naar België rijden niet.
De politie heeft de buurt afgezet en het is een chaos bij het spoor.
Onze eigen fotograafquote:Op donderdag 30 september 2004 19:26 schreef snoweh het volgende:
Hier wat foto's van het voorlval:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
off topic vraagje dan. Waar woon jij? Het is namelijk ook nog geen 100 meter van mij thuis af. Ik woon in de H.G.Dirckxstraat.quote:Op donderdag 30 september 2004 18:55 schreef Lynx666 het volgende:
Ik woon er ook praktisch naast. Alleen geen goed zicht vanaf het balkon
Hoorde al flink wat sirenes toen ik terugging naar huis.
Er staat mij bij dat ik hoorde dat het om een goederenloc ging, niet om een complete trein. Het lijkt mij in ieder geval niet dat ze als eerste een stuk trein gaan weghalen. Loop je risico dat de zaak gaat bewegen en er alsnog mensen bekneld raken.quote:Op donderdag 30 september 2004 19:32 schreef Rewimo het volgende:
Ik zie trouwens alleen een loc. Hebben ze de goederentrein weggereden, of was het een losse loc?
Leek mij ook al vreemd, maar in de eerste berichten was sprake van een goederentrein, vandaar dat ik me afvroeg waar ze die gelaten haddenquote:Op donderdag 30 september 2004 19:34 schreef Againzender het volgende:
[..]
Er staat mij bij dat ik hoorde dat het om een goederenloc ging, niet om een complete trein. Het lijkt mij in ieder geval niet dat ze als eerste een stuk trein gaan weghalen. Loop je risico dat de zaak gaat bewegen en er alsnog mensen bekneld raken.
Blijkt voor journalisten soms wat moeilijk om begrippen uit elkaar te houden. Zo hoorde ik vandaag weer vaak het woord 'noodlanding' vallen waar 'voorzorgslanding' werd bedoeld.quote:Op donderdag 30 september 2004 19:37 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Leek mij ook al vreemd, maar in de eerste berichten was sprake van een goederentrein, vandaar dat ik me afvroeg waar ze die gelaten hadden
Ik vind het sowieso raar om over een landing te spreken, wanneer het om een treinbotsing gaat.quote:Op donderdag 30 september 2004 19:38 schreef Againzender het volgende:
[..]
Blijkt voor journalisten soms wat moeilijk om begrippen uit elkaar te houden. Zo hoorde ik vandaag weer vaak het woord 'noodlanding' vallen waar 'voorzorgslanding' werd bedoeld.
mischien moest de lading heel snel ergens heen en hebben ze die via een ander spoor met een andere trein vervoerd..quote:Op donderdag 30 september 2004 19:34 schreef Againzender het volgende:
[..]
Er staat mij bij dat ik hoorde dat het om een goederenloc ging, niet om een complete trein. Het lijkt mij in ieder geval niet dat ze als eerste een stuk trein gaan weghalen. Loop je risico dat de zaak gaat bewegen en er alsnog mensen bekneld raken.
Wees trots dat er -normaal- zoveel treinen door Roosendaal rijdenquote:Op donderdag 30 september 2004 19:47 schreef Tokay het volgende:
Jee, mijn stad alwéér in het nieuws! Alleen alweer op een trieste manier.
Aan de onderste foto te zien zit de loc fout. De eerste twee sporen die je ziet zijn de sporen richting Bergen op Zoom. En aangezien de treinen in NL rechts rijden, lijkt het erop dat de loc letterlijk op het verkeerde spoor reed.quote:Op donderdag 30 september 2004 19:46 schreef Razzerr het volgende:
Is er al iets bekend over de oorzaak trouwens? Stond die lock verkeerd, of zat er weer een hollandse machinist te slapen?
Belse lock.quote:Op donderdag 30 september 2004 19:46 schreef Razzerr het volgende:
Is er al iets bekend over de oorzaak trouwens? Stond die lock verkeerd, of zat er weer een hollandse machinist te slapen?
Alsof de trein zelf stuurt, dat gaat tegenwoordig allemaal via de computer hoor.quote:Op donderdag 30 september 2004 19:51 schreef Rewimo het volgende:
Aan de onderste foto te zien zit de loc fout. De eerste twee sporen die je ziet zijn de sporen richting Bergen op Zoom. En aangezien de treinen in NL rechts rijden, lijkt het erop dat de loc letterlijk op het verkeerde spoor reed.
Computers maken ook fouten, om maar te zwijgen van de mensen die ze bedienen. Ik zeg alleen wat ik denk dat er aan de hand is aan de hand van de foto's en de situatie zoals ik die ken daar.quote:Op donderdag 30 september 2004 19:55 schreef Steijn het volgende:
[..]
Alsof de trein zelf stuurt, dat gaat tegenwoordig allemaal via de computer hoor.![]()
Is het niet beter eerst te wachten op het rapport van de Raad voor de Transportveiligheid? Misschien is het wel weer zo'n ATB-ongeval als bij Amsterdam.quote:Op donderdag 30 september 2004 19:55 schreef MacDweal het volgende:
Dit gaat in de toekomst veel vaker gebeuren. Ik ben zelf een spoorwegarbeider en heb net een week van 64 uur achter de rug. Ik hoef denk ik niet te zeggen wat dit met je concentratie doet.
wissels vorden vaak nog omgezet dmv "wisselaars" , op een klein station als roosendaal kan het best dat daar de wissels met de hand worden omgezet en dat dat gewoon is fout gezet. Een wisselaar is ook maar een mens.quote:Op donderdag 30 september 2004 19:55 schreef Steijn het volgende:
[..]
Alsof de trein zelf stuurt, dat gaat tegenwoordig allemaal via de computer hoor.![]()
quote:Op donderdag 30 september 2004 19:55 schreef Tokay het volgende:
[..]
Belse lock.
Mogelijke oorzaak: machinist heeft 'm daar gewoon midden op de rails laten staan, en is toen een hapje gaan eten ofzo...
quote:Op donderdag 30 september 2004 19:57 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
klein station
Okee, op die manier, ik dacht dat je de schuld bij de machinist wilde leggen omdat hij misschien op het verkeerde spoor staat.quote:Op donderdag 30 september 2004 19:57 schreef Rewimo het volgende:
Computers maken ook fouten, om maar te zwijgen van de mensen die ze bedienen. Ik zeg alleen wat ik denk dat er aan de hand is aan de hand van de foto's en de situatie zoals ik die ken daar.
Nee, dat hoeft niet de schuld van de machinist te zijn. Ik heb ook niets gezegd over schuld, alleen dat die loc zo te zien op het verkeerde spoor zit.quote:Op donderdag 30 september 2004 19:59 schreef Steijn het volgende:
[..]
Okee, op die manier, ik dacht dat je de schuld bij de machinist wilde leggen omdat hij misschien op het verkeerde spoor staat.
De trein reed ook net weg van het station, dus de snelheid is sowieso al laag.quote:Op donderdag 30 september 2004 20:07 schreef MacDweal het volgende:
Kan nooit een harde klap zijn geweest. die wissels die ik daar zie liggen mogen met een max snelheid van 40km/h woden bereden.
Ik woon op de Panneboeter; de ronde flat achter het Emile van Loon park. En zo te zien is het ongeluk net aan de andere kant van het station gebeurd.quote:Op donderdag 30 september 2004 19:29 schreef snoweh het volgende:
[..]
off topic vraagje dan. Waar woon jij? Het is namelijk ook nog geen 100 meter van mij thuis af. Ik woon in de H.G.Dirckxstraat.
Recht tegenover dat park is het gebeurd. Bij het douanegebouw zeg maar. Ongeveer 125-150 meter vanaf de overweg richting de Kade, richting het station.quote:Op donderdag 30 september 2004 20:14 schreef Lynx666 het volgende:
[..]
Ik woon op de Panneboeter; de ronde flat achter het Emile van Loon park. En zo te zien is het ongeluk net aan de andere kant van het station gebeurd.
Ik zie dat ik te vroeg terug ben gegaan met mijn camera. DAt ziet er op die manier ernstiger uit dan het zo voor het blote oog is als je er zelf bent.quote:Op donderdag 30 september 2004 20:09 schreef spectrumanalyser het volgende:
[afbeelding] JPEG 89 KB 2004.09.30 19:59:22
[afbeelding] JPEG 87 KB 2004.09.30 19:59:26
[afbeelding] JPEG 81 KB 2004.09.30 19:59:28
[afbeelding] JPEG 69 KB 2004.09.30 19:59:28
[afbeelding] JPEG 55 KB 2004.09.30 19:59:32
[afbeelding] JPEG 70 KB 2004.09.30 19:59:34
[afbeelding] JPEG 71 KB 2004.09.30 19:59:36
[afbeelding] JPEG 76 KB 2004.09.30 19:59:40
[afbeelding] JPEG 79 KB 2004.09.30 19:59:44
[afbeelding] JPEG 87 KB 2004.09.30 19:59:46
[afbeelding] JPEG 91 KB 2004.09.30 19:59:50
[afbeelding] JPEG 80 KB 2004.09.30 19:59:50
[afbeelding] JPEG 75 KB 2004.09.30 19:59:54
[afbeelding] JPEG 84 KB 2004.09.30 20:00:00
[afbeelding]
Om 21.00 is er een update van het nieuws op Omroep Brabant. Nu live op Omroep Brabant radio een verslag (iig tot 21.00)..zometeen de persconferentie.quote:Op donderdag 30 september 2004 20:14 schreef Toffe_Ellende het volgende:
hm.. toch wel een itempje met gewonden bij het journaal blijkbaar
Op de foto's verkeerd gezien dusquote:Op donderdag 30 september 2004 20:16 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Recht tegenover dat park is het gebeurd. Bij het douanegebouw zeg maar. Ongeveer 125-150 meter vanaf de overweg richting de Kade, richting het station.
Wat een intens domme reactie..quote:Op donderdag 30 september 2004 19:57 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
wissels vorden vaak nog omgezet dmv "wisselaars" , op een klein station als roosendaal kan het best dat daar de wissels met de hand worden omgezet en dat dat gewoon is fout gezet. Een wisselaar is ook maar een mens.
Wat je noemt kleinquote:Op donderdag 30 september 2004 19:57 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
wissels vorden vaak nog omgezet dmv "wisselaars" , op een klein station als roosendaal kan het best dat daar de wissels met de hand worden omgezet en dat dat gewoon is fout gezet. Een wisselaar is ook maar een mens.
Er is niet iemand die wissel voor wissel kan bewegen. Er wordt een rijweg ingesteld van spoor "a" over spoor "b" en spoor "c" naar spoor "d". De rijweg wordt dan automatisch ingesteld. Men kan niet op een knopje drukken en zo een wissel om blijven zetten of zo.quote:Op donderdag 30 september 2004 19:57 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
wissels vorden vaak nog omgezet dmv "wisselaars" , op een klein station als roosendaal kan het best dat daar de wissels met de hand worden omgezet en dat dat gewoon is fout gezet. Een wisselaar is ook maar een mens.
BHFH leeft nog in het stoomtijdperkquote:Op donderdag 30 september 2004 21:13 schreef Lucske het volgende:
[..]
Er is niet iemand die wissel voor wissel kan bewegen. Er wordt een rijweg ingesteld van spoor "a" over spoor "b" en spoor "c" naar spoor "d". De rijweg wordt dan automatisch ingesteld. Men kan niet op een knopje drukken en zo een wissel om blijven zetten of zo.
Tussen Bergen op Zoom en Roosendaal (waar dit spoor ligt) rijden de treinen rechts.quote:Op donderdag 30 september 2004 21:18 schreef neversleeper het volgende:
Het is niet de loc die op het verkeerde spoor gereden heeft, maar zo te zien het treinstel dat vlak voor het punt waar de loc passeerde van spoor gewisseld is. Op het traject Essen-Roosendaal wordt links gereden dus rijdt de loc goed, hoewel dat bij een emplacement nooit allemaal zo evident is. Dat de dubbeldekker van spoor gewisseld is vlak voor de loc, is wel goed te zien. Die vaststelling zegt echter niets over of het nu komt doordat dat wissel verkeerd lag of dat één van de machinisten het sein niet goed beoordeeld heeft.
Opvallend is overigens wel dat volgend mij de dubbeldekker _nog_ een spoor verder had moeten rijden, dus vier sporen vanaf de rand zegmaar, want dat is het rechterspoor naar Vlissingen.
Ja joh, maar de loc kwam uit Essen (België), de reizigerstrein ging naar Bergen op Zoom/Vlissingen. Hier liggen beide spoorlijnen naast elkaar en begint/eindigt het emplacement van station Roosendaal. Nogmaals: de loc staat dus op de sporen uit Essen, niet op die uit/naar Bergen op Zoom.quote:Op donderdag 30 september 2004 21:20 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Tussen Bergen op Zoom en Roosendaal (waar dit spoor ligt) rijden de treinen rechts.
Cool !quote:Op donderdag 30 september 2004 20:48 schreef snoweh het volgende:
Voor mij heeft dit ongeluk nog iets positiefs... mijn foto staat op de voorpagina van nu.nl
En op Fok.nlquote:Op donderdag 30 september 2004 20:48 schreef snoweh het volgende:
Voor mij heeft dit ongeluk nog iets positiefs... mijn foto staat op de voorpagina van nu.nl
Er zit een nare knik in het koprijtuig, ergens na het midden. Die krijg je er lastig uit...quote:Op donderdag 30 september 2004 21:45 schreef blup het volgende:
Als je de trein zo ziet issie niet super beschadigd ofzo.. Like die botsing laast in amsterdam.. die leek vele malen erngstiger..
met.quote:Op donderdag 30 september 2004 22:20 schreef Flem het volgende:
[..]
En op Fok.nl.
Op Nu.nl zonder of met toestemming?
Ik denk dat ze die extra verstevigd hebben, omdat anders de machinist geplet wordt door de 229 ton trein (347 ton bij de langere versie) die achter hem aan komt, dat de trein op andere delen wel kreukt is waarschijnlijk zo ontworpen (gedeelten waar over het algemeen minder passagiers zitten, zoals bij de deuren).quote:Op donderdag 30 september 2004 20:17 schreef Party_P het volgende:
de voorkant van zo'n dubbeldekker is wel erg sterk zeg. Het midden van dat treinstel knakte wel en dat is dus vrij slap. Ik had meer schade verwacht eerlijk gezegt
Bij mijn weten zijn er na de overgang ook geen wissels meer tussen de sporen naar bgn en naar essen, dus waarschijnlijk is de rijweg voor de loc uit essen te vroeg ingesteld waardoor de ic dus op het verkeerde spoor terecht kwam.quote:Op donderdag 30 september 2004 21:24 schreef neversleeper het volgende:
Ja joh, maar de loc kwam uit Essen (België), de reizigerstrein ging naar Bergen op Zoom/Vlissingen. Hier liggen beide spoorlijnen naast elkaar en begint/eindigt het emplacement van station Roosendaal. Nogmaals: de loc staat dus op de sporen uit Essen, niet op die uit/naar Bergen op Zoom.
quote:Op donderdag 30 september 2004 20:55 schreef Ambrosius het volgende:
De traumahelikopter die ingezet is kwam helemaal uit Rotterdam.
-knip-
Dat doet ie altijd hoor, in Nederland zijn dacht ik maar 3 trauma heli's; in Rotterdam Amsterdam en Nijmegen, Groningen, Drethe en Zuid-Limburg worden bediend door Duitse medicopters.quote:Op donderdag 30 september 2004 20:55 schreef Ambrosius het volgende:
De traumahelikopter die ingezet is kwam helemaal uit Rotterdam...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |