Hiermee vergeleken was Stalin toch wel een hele kleine jongen.quote:Volgens recente cijfers van de FAO worden er 1.585 dieren per seconde geslacht in de wereld. Het betreffen onder andere 45 miljard kippen, 2.2 miljard eenden en 1.2 miljard varkens per jaar. Nederland is 1 van de grootste dierslachters met meer dan 400 miljoen dieren (exclusief vissen). .
In totaal worden jaarlijks meer dan 50 miljard dieren geslacht. China en de Verenigde Staten zijn de grootste dierenslachters met respectievelijk 10.5 miljard en 9.5 miljard dieren. Van de meest gedupeerde diersoort, kippen, waren de grootste slachters: VS 8.7 miljard, China 6.9 miljard, Brazilie 5.3 miljard, India 1.6 miljard, Mexico 1.2 miljard, Indonesie 1.2 miljard dieren. Nederland slacht 400 miljoen kippen per jaar. De wereldvleesproductie globaliseert in hoog tempo. Vlees wordt tegenwoordig uit alle hoeken van de wereld gehaald en naar de andere hoeken van de wereld gebracht. Ook in Nederland ligt in winkels, hoewel nog veelal Nederlands vlees, ook steeds meer vlees uit bijvoorbeeld Thailand en Brazilie.
Bron.
quote:Op donderdag 30 september 2004 14:30 schreef WAik het volgende:
jaboeie
beesten zijn om op te vreten
jaboeie
quote:Nederland is 1 van de grootste dierslachters met meer dan 400 miljoen dieren (exclusief vissen). .
quote:Nederland slacht 400 miljoen kippen per jaar.
Ja, de overige diertjes zeiken we doodquote:Op donderdag 30 september 2004 14:51 schreef ursel het volgende:
Slachten wij alleen kippen dan??
[..]
[..]
Het bovenste is per dag, het onderste per jaarquote:Op donderdag 30 september 2004 14:51 schreef ursel het volgende:
Slachten wij alleen kippen dan??
[..]
[..]
hehequote:Op donderdag 30 september 2004 14:59 schreef Klonk het volgende:
TS reageert niet meer, hou zou dat nu komen.
nee, dat klopt ook nietquote:Op donderdag 30 september 2004 14:56 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Het bovenste is per dag, het onderste per jaar![]()
In iedere straat een slachtfabriek en dan red je dat welquote:Op donderdag 30 september 2004 15:12 schreef doraantje het volgende:
[..]
nee, dat klopt ook niet
400.000.000*365=146000000000 (146 miljard)
dan zouden wij als enige land dus al bijna 3 keer zoveel slachten als heel de wereld bij elkaar....uhuh
Dat is onzin.quote:Op donderdag 30 september 2004 14:56 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Het bovenste is per dag, het onderste per jaar![]()
Wat wil je? Iedereen vegetarier ofzo?quote:Op donderdag 30 september 2004 14:28 schreef thabit het volgende:
[..]
Hiermee vergeleken was Stalin toch wel een hele kleine jongen.
quote:Op donderdag 30 september 2004 14:43 schreef Hephaistos. het volgende:
Who cares
En bovendien is een mensenleven voor mij ontelbaar meer waard dan welk dierenleven dan ook. En Stalin vermoorde mensen ja. Als 'ie het bij dieren had gelaten had ik er geen enkel probleem mee gehad.
quote:Op donderdag 30 september 2004 15:52 schreef Zwansen het volgende:
thabit weer met zijn leuke topics... Hij wil de discussie op gang houden!
Een dier is niet zoveel waard als een mens slimmerik. Omdat je dat niet inziet begin ik toch echt wel te twijfelen aan je geestelijke vermogens. Je hebt overduidelijk een idee-fix over het in de trand van "links is goed en rechts is fout." Je lijkt Clary Polak van Nova wel in haar eeuwige strijd tegen het grote boze Amerika.quote:Op donderdag 30 september 2004 14:28 schreef thabit het volgende:
[..]
jaboeie
Die opent zo vaak van die topics over dit soort onderwerpen! Laat hem gewoon in zijn wiskunde topics blijven! Daar wordt ie tenminste gewaardeerd.quote:Op donderdag 30 september 2004 15:53 schreef nikk het volgende:
[..]
Welke discussie?
Ik denk zelfs wel veel meer, aangezien er ook dieren zijn die niet geslacht. WTF maak er een nieuwsbericht overquote:Op donderdag 30 september 2004 16:01 schreef Lucille het volgende:
Wisten jullie dat er ook 1585 dieren per seconde worden gemaakt?
Hitler was ook vegetarier, dacht ik.quote:Op donderdag 30 september 2004 15:43 schreef nikk het volgende:
[..]
Wat wil je? Iedereen vegetarier ofzo?
Dan zie je ook maar weer eens welk soort tuig vegitariër is.quote:Op donderdag 30 september 2004 16:04 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Hitler was ook vegetarier, dacht ik.
Dit kan ik niet echt rijmen:quote:Op donderdag 30 september 2004 14:28 schreef thabit het volgende:
[..]
enquote:In totaal worden jaarlijks meer dan 50 miljard dieren geslacht.
Maar ik misschien dat ik ernaast zit, ik ben immers geen wiskundige.quote:Nederland is 1 van de grootste dierslachters met meer dan 400 miljoen dieren
+1 generalisatie.quote:Op donderdag 30 september 2004 16:05 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Dan zie je ook maar weer eens welk soort tuig vegitariër is.
*Mes aanrijkt*quote:Op donderdag 30 september 2004 15:31 schreef Darth-Vader het volgende:
1500+ per seconde is toch wel erg veel.
Wanneer beginnen we met het massaal slachten van mensen? Die zes miljard is natuurlijk veel te veel...
Het menselijk vlees kunnen we dan weer aan bepaalde dieren voeren.
Per hoofd van de bevolking wordt waarschijnlijk bedoeld.quote:Op donderdag 30 september 2004 17:20 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Dit kan ik niet echt rijmen:
[..]
en
[..]
Maar ik misschien dat ik ernaast zit, ik ben immers geen wiskundige.
Je zou voor de gein de relatie tussen antroposofie/esotherie en nazisme moeten onderzoeken.quote:Op donderdag 30 september 2004 17:21 schreef Lexie het volgende:
[..]
+1 generalisatie.
Ik ben uiteraard geen wiskundige maar als Nederland 400 miljoen dieren per hoofd van de bevoling zou slachten dan zouden we 6.4e15 dieren in totaal slachten. Lijkt me aan de hoge kant, maar ik kan me vergissen.quote:Op donderdag 30 september 2004 17:25 schreef thabit het volgende:
[..]
Per hoofd van de bevolking wordt waarschijnlijk bedoeld.
Bacterien zijn dieren, en weet jij hoeveel bacterien je per dag dood maakt door te poepen?quote:Op donderdag 30 september 2004 17:30 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Ik ben uiteraard geen wiskundige maar als Nederland 400 miljoen dieren per hoofd van de bevoling zou slachten dan zouden we 6.4e15 dieren in totaal slachten. Lijkt me aan de hoge kant, maar ik kan me vergissen.![]()
Wat zou resulteren in 209 miljoen slachtingen per seconde in Nederland alleen.quote:Op donderdag 30 september 2004 17:30 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Ik ben uiteraard geen wiskundige maar als Nederland 400 miljoen dieren per hoofd van de bevoling zou slachten dan zouden we 6.4e15 dieren in totaal slachten. Lijkt me aan de hoge kant, maar ik kan me vergissen.![]()
Het aantal dieren per hoofd van de bevolking is hier extreem hoog vergeleken met andere landen, dus 400 miljoen gedeeld door 16 miljoen.quote:Op donderdag 30 september 2004 17:30 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Ooit gehoord van export?quote:Op donderdag 30 september 2004 17:35 schreef thabit het volgende:
[..]
Het aantal dieren per hoofd van de bevolking is hier extreem hoog vergeleken met andere landen, dus 400 miljoen gedeeld door 16 miljoen.
Het gaat niet om het aantal dieren:quote:Op donderdag 30 september 2004 17:35 schreef thabit het volgende:
[..]
Het aantal dieren per hoofd van de bevolking is hier extreem hoog vergeleken met andere landen, dus 400 miljoen gedeeld door 16 miljoen.
quote:Nederland is 1 van de grootste dierslachters met meer dan 400 miljoen dieren
Dat is precies wat ze gedaan hebben. Doordat ze gedomesticeerd zijn zijn koeien, ossen, schapen en paarden (en nog wat boerenspul) zeer succesvol nu. Dat ze daaraan een prijs moeten etalen in de vorm van voedsel heeft hun evolutie juist gestimuleerd ipv tegengewerkt !quote:Op donderdag 30 september 2004 15:58 schreef DarkElf het volgende:
tsjah hadden ze maar mee moeten doen in de evolutie
Nee.quote:Op donderdag 30 september 2004 17:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bacterien zijn dieren
Voortaan toch maar sarkasme tags plaatsen?quote:Op donderdag 30 september 2004 19:18 schreef Modwire het volgende:
[..]
Nee.
Dat klopt Charles Darwin heeft vaak vee onderzocht i.v.m. de evolutietheorie. Maar wat wel moet worden gezegd is dat dit niet echt natuurlijke selectie is. De mens heeft er namelijk invloed op.quote:Op donderdag 30 september 2004 17:59 schreef Furby het volgende:
[..]
Dat is precies wat ze gedaan hebben. Doordat ze gedomesticeerd zijn zijn koeien, ossen, schapen en paarden (en nog wat boerenspul) zeer succesvol nu. Dat ze daaraan een prijs moeten etalen in de vorm van voedsel heeft hun evolutie juist gestimuleerd ipv tegengewerkt !
Dat is altijd zo bij een samenwerking, (damn hoe noem je dat ook al weer in de biologie als twee of meer een samenwerking aangaan.) dan beinvloed je elkaar.quote:Op donderdag 30 september 2004 19:24 schreef pomtiedom het volgende:
[..]
Dat klopt Charles Darwin heeft vaak vee onderzocht i.v.m. de evolutietheorie. Maar wat wel moet worden gezegd is dat dit niet echt natuurlijke selectie is. De mens heeft er namelijk invloed op.
Symbiosequote:Op donderdag 30 september 2004 19:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is altijd zo bij een samenwerking, (damn hoe noem je dat ook al weer in de biologie als twee of meer een samenwerking aangaan.) dan beinvloed je elkaar.
Vee is wel degelijk geëvolueerd, aangezien ze zich aangepast hebben aan het leven met de mens. Hun wilde soortgenoten zijn inmiddels uitgestorven, omdat ze zichzelf niet aanpasten. Dát is evolutie.quote:Op donderdag 30 september 2004 19:24 schreef pomtiedom het volgende:
[..]
Dat klopt Charles Darwin heeft vaak vee onderzocht i.v.m. de evolutietheorie. Maar wat wel moet worden gezegd is dat dit niet echt natuurlijke selectie is. De mens heeft er namelijk invloed op.
Juist, dat was hetquote:Op donderdag 30 september 2004 19:35 schreef Lexie het volgende:
[..]
Symbiose.
Stoer hoor!quote:Op donderdag 30 september 2004 21:19 schreef Apie74 het volgende:
Wat een stoere lui hier allemaal zeg. hahahhah. Beetje stoer lopen doen dat ze vlees eten. Eet het zelf ook maar vind het niet stoer ofzo. Een beetje respect voor dieren mag best.
parasitismequote:Op donderdag 30 september 2004 19:41 schreef Lexie het volgende:
Maar nou vraag ik me weer af wat het ook alweer is als de ene soort profiteert van de ander, maar dat die ander geen voor- of nadeel heeft? Mutualisme?
Nee, dat is als de ander er nadeel van ondervindt.quote:Op donderdag 30 september 2004 21:22 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
parasitisme
Ja, dat klopt. Lekker scherp aan het lezen vandaag.quote:Op donderdag 30 september 2004 21:23 schreef Kaensterle het volgende:
[..]
Nee, dat is als de ander er nadeel van ondervindt.
Mwah, ik beschouw de mens ook wel als een deel van de natuur, net zoals dieren dat zijn enzo.quote:Op donderdag 30 september 2004 19:24 schreef pomtiedom het volgende:
[..]
Piet . wat wil je mij hiermee vertellen ? Wat laat die spiegel van jouw zien , denk jij?quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 12:25 schreef Pietverdriet het volgende:
* CANARIS geeft canaris een spiegel
Who fucking caresquote:Op vrijdag 1 oktober 2004 12:33 schreef CANARIS het volgende:
Ja ten dele mee eens.
Het is een drama zonder oplossing.
En JUist daarom is een gewetensvollere omgang met de natuur en alles wat erin zit en leeft , hoogste tijd
Heb net gelezen dat deense wetenschapper hebben gezegd dat de Noordzee zo goed als leeg is.
Leuk , niet waar?*
Nee, de visvangst wordt niet beperkt, er worden quota ingesteld op soorten vis die aan wal mogen worden gebracht, dit leid ertoe dat er een hoop vis hupsakee weer overboord gaat, maar wel dood is.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 13:05 schreef CANARIS het volgende:
Verder snijdt je betoog weinig hout.
wat heeft de EU met het leegvissen van de Noordzee te maken.
Dat is een resultaat van de idustriele visvangst met de daarmee verbondene lage kosten. Vis is net als vlees te goedkoop. Het wordt te vaak door te veel mensen gegeten.
Dankzij de EU en met name Franz Fischler wordt de visvangst op Eurpees niveau beperkt.
Sorry, maar ik moet even spontaan lachen bij het lezen van deze post.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 13:51 schreef Kaalhei het volgende:
Het leegvissen van de zeeen is een logisch gevolg van een gebrek aan eigendomsrechten.
Luister knaapquote:Op vrijdag 1 oktober 2004 13:52 schreef thabit het volgende:
[..]
Sorry, maar ik moet even spontaan lachen bij het lezen van deze post.
Dus ??????quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 13:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, de visvangst wordt niet beperkt, er worden quota ingesteld op soorten vis die aan wal mogen worden gebracht, dit leid ertoe dat er een hoop vis hupsakee weer overboord gaat, maar wel dood is.
Maaswijdte en quota zijn een systeem wat slechts op papier werkt.
Ik constateer hier een poststijl die gebrek aan argumentatie probeert te verhullen, ofwel: je hebt zelf blijkbaar ook door dat het onzin is wat je zegt.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 13:59 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Luister knaap
Je opent een topic met een OP dat vol met fouten zit.
Je levert totaal niets bij aan de discussie, au contraire.
Je doet wat domme berekeningen die niet kloppen.
Je reageert niet op vragen
en nu ga je op mijn post kritiek leveren omdat je te autistisch bent om uberhaupts te snappen waar het over gaat?
Flikker gauw een end op.
![]()
Dahaag wiskundige die niet kan rekenen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 14:04 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik constateer hier een poststijl die gebrek aan argumentatie probeert te verhullen, ofwel: je hebt zelf blijkbaar ook door dat het onzin is wat je zegt.
Kom op zeg, iemand die dogmatisch aanneemt dat alle problemen wel even opgelost kunnen worden door privatiseringen kan ik toch niet serieus nemen? Nog even en je draait zo ver door dat zelfs het ontstaan van tornado's te wijten is aan te weinig eigendomsrechten.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 14:06 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Dahaag wiskundige die niet kan rekenen.
Veel succes met je carriere
Kortom het probleem is niet vlees eten, maar teveel mensen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 14:56 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
"Het is het levensdoel van dieren om geslacht te worden."
Het spijt me wel, maar wat is dat nou voor achterlijke opmerking? Geen enkel levend wezen wil dood en het slaat werkelijk nergens op dat wij, terwijl er meer dan genoeg alternatieven zijn, dieren op een walgelijke wijze houden puur en alleen om ze te slachten. Decadent, onnodig, wreed en zeker niet natuurlijk. En niet eens gezond. Een beetje mager vlees is prima voor de mens, maar de mate van vleesconsumptie die wij in het westen gewend zijn, zorgt voor allerlei kwalen en zelfs voor ernstige ziektes zoals kanker. Het is echt niet voor niets dat er in landen waar weinig vlees en zuivel gegeten wordt, veel minder kanker, hoge bloeddruk, cholesterolproblemen, botontkalking e.d. voorkomen.
Nog een jaartje of 50 en dan kan de wereld de vleesconsumptie niet meer aan. Mensen in zich ontwikkelende economieën willen namelijk ook vlees gaan eten en de wereld heeft eenvoudigweg niet voldoende ruimte om voor alle mensen vlees te produceren. Op een dag staan we voor de keus: ophouden met grootschalige vleesproductie of gigantische, wereldwijde hongersnood.
Goed, als jij dat een makkelijker probleem vindt om op te lossen... Ga je gang.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 15:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kortom het probleem is niet vlees eten, maar teveel mensen.
Ik zeg niet dat ik een oplossing heb, ik stel het probleem duidelijk.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 15:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Goed, als jij dat een makkelijker probleem vindt om op te lossen... Ga je gang.
De meeste argumenten hier gegeven zijn te stompzinnig om er uberhaupt op te reageren, mijn beste Slarioux.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 15:15 schreef Slarioux het volgende:
Wel typisch hoor thabit. Je gaat alleen in op de argumenten en redeneringen van mensen waarvan je weet dat je ze kan weerleggen. Er zijn al tientallen, goed onderbouwde posts geplaatst, maar daar weiger je domweg op te reageren.
Heel schattig, maar niet geloofwaardig.
Ow, gaan we op die toer. Ook lekker makkelijk.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 15:19 schreef thabit het volgende:
[..]
De meeste argumenten hier gegeven zijn te stompzinnig om er uberhaupt op te reageren, mijn beste Slarioux.
Dus elke vegetarier heeft kinderen volgens jou?quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 15:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ik een oplossing heb, ik stel het probleem duidelijk.
MAW geen kinderen hebben zet meer zoden aan de milieu en natuurdijk dan alle ecologies en vegetaries gezeur bij elkaar.
Zolang ik geen kinderen neem, ben ik op de lange termijn beter voor de wereld dan dat ik vegetarier en geitewollesokkenfietser zou worden,
Ik denk helemaal niet dat dat het probleem is uiteraard. Als iedereen vegetariër was, zou de wereldbevolking nog makkelijk tien keer zo groot kunnen worden zonder problemen. Er zitten verd**** in Afrika mensen te verhongeren naast velden vol met veevoer bedoeld voor export naar het Westen. Voor jouw biefstuk moeten anderen hongeren. En laten we het nog maar niet hebben over de vervuiling die de enorme veestapel met zich meebrengt.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 15:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ik een oplossing heb, ik stel het probleem duidelijk.
MAW geen kinderen hebben zet meer zoden aan de milieu en natuurdijk dan alle ecologies en vegetaries gezeur bij elkaar.
Zolang ik geen kinderen neem, ben ik op de lange termijn beter voor de wereld dan dat ik vegetarier en geitewollesokkenfietser zou worden,
Jij wilt dus zeggen dat argumenten als "Hitler was vegetarier", "het interesseert me geen donder" plus allerlei vleesplaatjes enig hout snijden?quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 15:20 schreef Slarioux het volgende:
[..]
Ow, gaan we op die toer. Ook lekker makkelijk.
Bron, foto, link? Geloof er geen zak van namelijk.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 15:27 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Er zitten verd**** in Afrika mensen te verhongeren naast velden vol met veevoer bedoeld voor export naar het Westen. Voor jouw biefstuk moeten anderen hongeren.
Ik had het uberhaubt niet over zulke argumenten. Ff goed lezen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 15:28 schreef thabit het volgende:
[..]
Jij wilt dus zeggen dat argumenten als "Hitler was vegetarier", "het interesseert me geen donder" plus allerlei vleesplaatjes enig hout snijden?
Het is wel waar in elk geval en ook algemeen bekend (al sluiten veel mensen hun ogen voor dit soort praktijken). Veel voedsel dat in Afrika wordt verbouwd wordt hier als veevoer gebruikt. Dat levert immers meer geld op dan de lokale bevolking ermee te voeden.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 15:28 schreef Slarioux het volgende:
[..]
Bron, foto, link? Geloof er geen zak van namelijk.
De laatste hongersnood in Ethiopië werd veroozaakt door het feit dat Ethiopië, om zijn schulden aan het IMF te kunnen betalen, exporteerbaar veevoer verbouwde in plaats van voedsel voor de plaatselijke bevolking. Die had namelijk geen geld om eten te kopen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 15:28 schreef Slarioux het volgende:
[..]
Bron, foto, link? Geloof er geen zak van namelijk.
Ik zie doorgaans weinig andere argumenten in dit soort topics verschijnen, je mag er van mij een paar quoten, ik heb zelf namelijk niet zoveel zin om naar een speld in een hooiberg te zoeken.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 15:29 schreef Slarioux het volgende:
[..]
Ik had het uberhaubt niet over zulke argumenten. Ff goed lezen.
Zoiets heet het eten bereiden.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 15:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Lekker? Nadat je er een berg kruiden op hebt gesmeerd en het hebt gebakken misschien wel, maar probeer eens een hapje rauw vlees. Niks lekkers aan. Maar over smaak valt nu eenmaal niet te twisten. Ik heb er moeite mee om te begrijpen waarom een stuk dood beest sommige mensen het water in de mond doet lopen.
Lekker slimme reactie. Vlees is niet te vreten als je het puur eet. Vrijwel alle andere voedingsmiddelen die ik ken wel: groente, fruit, noten, zaden... Die hebben allemaal van zichzelf een lekkere smaak. Bij vlees moet je de lijksmaak eerst nog verbergen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 15:35 schreef DrWolffenstein het volgende:
Zoiets heet het eten bereiden.Dat doet de mens als sinds de oudheid. Dat jij dat niet inziet, maakt jou lager dan een oermens. Immers, waarom zou je vlees überhaupt rouw eten
Nee, dat zou te geitenwollensokkerig zijn en dat is natuurlijk ontzettend gevaarlijk.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 16:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Op 11 september 2001 stierven 36.000 kinderen van de honger. Kunnen we daar ook een herdenking voor houden?
Wat een argument om geen vlees te eten. Je moet het eerst klaarmaken!quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 15:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Lekker slimme reactie. Vlees is niet te vreten als je het puur eet. Vrijwel alle andere voedingsmiddelen die ik ken wel: groente, fruit, noten, zaden... Die hebben allemaal van zichzelf een lekkere smaak. Bij vlees moet je de lijksmaak eerst nog verbergen.
Het best haalbare op een reactie die kant noch wal raakte.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 15:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Lekker slimme reactie.
Nogmaals; dat heet de bereiding van vlees. Rijst moet je ook eerst koken of stomen voor het eetbaar is. Of is dat soms de lijksmaak vd plant verbergen :')quote:Vlees is niet te vreten als je het puur eet. Vrijwel alle andere voedingsmiddelen die ik ken wel: groente, fruit, noten, zaden... Die hebben allemaal van zichzelf een lekkere smaak. Bij vlees moet je de lijksmaak eerst nog verbergen.
Goed idee, zoals een ander al zei: daarmee helpen we de natuur in stand te houden.quote:Op donderdag 30 september 2004 15:31 schreef Darth-Vader het volgende:
1500+ per seconde is toch wel erg veel.
Wanneer beginnen we met het massaal slachten van mensen? Die zes miljard is natuurlijk veel te veel...
Het menselijk vlees kunnen we dan weer aan bepaalde dieren voeren.
Ja, dat is het ook. Het wordt veroorzaakt door een oneerlijke verdeling...quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 16:15 schreef CANARIS het volgende:
wel oppassen
Wereldhonger is geen quantitatief probleem. Het is puur een economisch probleem
Ik zei al: over smaak valt niet te twisten. En als jou het water wèl in de mond loopt als je een dooie koe ziet, dan eet je hem maar lekker op.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 16:19 schreef DrWolffenstein het volgende:
Nogmaals; dat heet de bereiding van vlees. Rijst moet je ook eerst koken of stomen voor het eetbaar is. Of is dat soms de lijksmaak vd plant verbergen
Ja, een massamoord vergoeilijken door het te vergelijken met de arme kindjes in Afrika is net zoals holocaustontkenning. Dat heb je heel goed.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 16:18 schreef thabit het volgende:
[..]
Nee, dat zou te geitenwollensokkerig zijn en dat is natuurlijk ontzettend gevaarlijk.
.....en niet onbeheerd achterlaten, want dan zitten de strontvliegen en kevers erin, die ook wel van een sappig lijk op zn tijd houden.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 16:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik zei al: over smaak valt niet te twisten. En als jou het water wèl in de mond loopt als je een dooie koe ziet, dan eet je hem maar lekker op.
Het gaat me niet om die koe, het gaat me om zijn vlees als het bewerkt is. Bovendien veel koeien eten is überhaupt niet eens goed, gezien het risico van CJD.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 16:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
dan eet je hem maar lekker op.
Er wordt hier helemaal niets vergoelijkt.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 16:25 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Ja, een massamoord vergoeilijken door het te vergelijken met de arme kindjes in Afrika is net zoals holocaustontkenning. Dat heb je heel goed.
Volkert van der G ook.quote:Op donderdag 30 september 2004 17:18 schreef Kaalhei het volgende:
TS is veganist?
Ja, en Hitler ook. Maar Ghandi en Einstein ook. Zo'n opmerking slaat dus helemaal nergens op, hè. Jij bent Nederlander? Volkert v.d. G. ook.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 16:51 schreef vipergts het volgende:
Volkert van der G ook.
Slaap maar lekker verder, dan kan ik me weer gaan bezighouden met het vermoorden van slakroppen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 16:54 schreef Sniper het volgende:
En al die slakropjes die vermoord worden dan? Da's ook leven. Als je consequent (lees een links radical milieu terrorist) bent eet je ook geen planten.
moordquote:Op vrijdag 1 oktober 2004 16:33 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Er wordt hier helemaal niets vergoelijkt.
Wat in Afrika gebeurt is evengoed moord. Want er is op dit moment genoeg voedsel voor de hele wereldbevolking. Het is alleen niet moord door één organisatie of één schurk. Het is moord door de gehele westerse wereld. En ja, dan wordt het wat lastig om een zondebok te vinden. Dus geven we die mensen zelf maar de schuld: "Had je maar geen veevoer moeten verbouwen omdat het IMF erop staat dat je je schulden gisteren nog terugbetaalt."
Ow ja, algemeen bekend, en het ís waar. Nogmaals. Bron?quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 15:31 schreef thabit het volgende:
[..]
Het is wel waar in elk geval en ook algemeen bekend (al sluiten veel mensen hun ogen voor dit soort praktijken). Veel voedsel dat in Afrika wordt verbouwd wordt hier als veevoer gebruikt. Dat levert immers meer geld op dan de lokale bevolking ermee te voeden.
Je gaat er niet op in vriend. Hij vergelijkt jouw "vlees moet je bereiden en mijn vegetarische eten niet, dus is vlees slecht"-argument, met een groente (dus vegetarisch) die je wél moet bereiden. Daar ga je dus niet op in.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 16:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik zei al: over smaak valt niet te twisten. En als jou het water wèl in de mond loopt als je een dooie koe ziet, dan eet je hem maar lekker op.
Ja, daar voldoen de hongersnoden in Afrika perfect aan. Wij weten namelijk dat hongersnoden het gevolg zijn van onze levenswijze. Toch gaan we ermee door. Dood door schuld op zijn minst. Misschien waren de mensen die toevallig in het WTC rondliepen ook alleen maar collateral damage.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 17:00 schreef Kaensterle het volgende:
[..]
moord
de moord, de moorden
het opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven
beroven
![]()
Dat heeft dus alles met principes te makenquote:Op vrijdag 1 oktober 2004 17:04 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik vind niet dat alle mensen vegetariër moeten worden. Ik vind dat mensen hun verantwoordelijkheid moeten nemen als het gaat om het welzijn van de dieren die ze houden voor consumptie. En ik vind dat mensen verantwoordelijkheid moeten nemen voor het voedselprobleem in de wereld. Dat heeft allemaal niets met principes te maken, maar met menselijkheid en nadenken bij wat je doet.
Even omhoog scrollen, dan zie je er meerdere.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 17:04 schreef Slarioux het volgende:
[..]
Ow ja, algemeen bekend, en het ís waar. Nogmaals. Bron?
Omdat mijn eerste post over dit onderwerp sarcastisch was. Ik gaf daarin namelijk al aan dat "Maar het is zo lekker" als enige argument vóór vleeseten dat niet te ontkrachten valt aangezien over smaak niet valt te twisten. Daarna gaf ik aan dat ìk het niet lekker vind en waarom niet.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 17:05 schreef Slarioux het volgende:
[..]
Je gaat er niet op in vriend. Hij vergelijkt jouw "vlees moet je bereiden en mijn vegetarische eten niet, dus is vlees slecht"-argument, met een groente (dus vegetarisch) die je wél moet bereiden. Daar ga je dus niet op in.
Vleesproductie kost veel meer plantenlevens dan productie van plantaardig voedsel, zoals je in dit topic had kunnen lezen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 16:54 schreef Sniper het volgende:
En al die slakropjes die vermoord worden dan? Da's ook leven. Als je consequent (lees een links radical milieu terrorist) bent eet je ook geen planten.
Omdat het niet waar is.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 17:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ja, daar voldoen de hongersnoden in Afrika perfect aan. Wij weten namelijk dat hongersnoden het gevolg zijn van onze levenswijze. Toch gaan we ermee door
Oh, dus eerst voldoet het aan de criteria voor moord, maar in de volgende regel zwak je je bewering al af.quote:Dood door schuld op zijn minst.
Dus jij vergelijkt het eten van vlees met terrorisme?quote:Misschien waren de mensen die toevallig in het WTC rondliepen ook alleen maar collateral damage.
Misschien kan je ook antwoord geven in plaats van het slaken van kreten die niets met de voorgaande post te maken hebben?quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 17:10 schreef thabit het volgende:
[..]
Vleesproductie kost veel meer plantenlevens dan productie van plantaardig voedsel, zoals je in dit topic had kunnen lezen.
Principieel zou zijn als ik zou zeggen: "Vegetarisme is ethisch superieur t.o.v. vleeseten, dus iedereeen moet vegetariër worden".quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 17:08 schreef Kaensterle het volgende:
[..]
Dat heeft dus alles met principes te maken
Gut, rijst is geen groente. Sorry!quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 17:10 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Omdat mijn eerste post over dit onderwerp sarcastisch was. Ik gaf daarin namelijk al aan dat "Maar het is zo lekker" als enige argument vóór vleeseten dat niet te ontkrachten valt aangezien over smaak niet valt te twisten. Daarna gaf ik aan dat ìk het niet lekker vind en waarom niet.
Rijst is trouwens geen groente.Natuurlijk zijn er vegetarische levensmiddelen die je wel moet bereiden. Maar de meeste groenten, fruit, noten e.d. zijn veel gezonder en smakelijker als je ze niet bereid. Ook aan ongekookte rijst ga je niet dood. Dat zou ik met rauw vlees niet te vaak proberen.
De conclusie is dan ook dat het reduceren van vleesconsumptie de beste manier is om de hoeveelheid plantenmoorden te reduceren.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 17:11 schreef Kaensterle het volgende:
[..]
Misschien kan je ook antwoord geven in plaats van het slaken van kreten die niets met de voorgaande post te maken hebben?
Blijf dat maar lekker denken, dan hoef je je er ook niet lullig over te voelen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 17:10 schreef Kaensterle het volgende:
Omdat het niet waar is.
Op zijn minst zei ik. Ik persoonlijk ben van mening dat onze manier van leven ons schuldig maakt aan moord op duizenden mensen in ontwikkelingslanden.quote:Oh, dus eerst voldoet het aan de criteria voor moord, maar in de volgende regel zwak je je bewering al af.
Nee, waar haal je het vandaan?quote:Dus jij vergelijkt het eten van vlees met terrorisme?![]()
![]()
quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 17:12 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Principieel zou zijn als ik zou zeggen: "Vegetarisme is ethisch superieur t.o.v. vleeseten, dus iedereeen moet vegetariër worden".
quote:prin·ci·pi·eel
bijvoeglijk naamwoord; principiëler, principieelst
1 betrekking hebbend op een grondslag of grondidee
2 volgens of berustend op een stelling of overtuiging
[/q]quote:prin·ci·pe
het principe, de principes
1 grondoorzaak, werkend beginsel
2 grondstelling, grondbeginsel
3 stelregel
Je maakt de vergelijking expliciet, dus het nu gaan ontkennen is wel erg treurigquote:Op vrijdag 1 oktober 2004 17:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Nee, waar haal je het vandaan?
Ik ben niet vegetarisch, ik ben gemaakt van vlees en bloed. Ik ben vegetariër. :pquote:Op vrijdag 1 oktober 2004 17:14 schreef Slarioux het volgende:
[..]
Gut, rijst is geen groente. Sorry!
Rauw vlees? Als je niet vegetarisch was had je geweten dat filet americain zeer goed te doen is.
Ja ja, en voor de uitvinding van het vuur at de mens zeker geen vleesquote:Op vrijdag 1 oktober 2004 17:18 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik ben niet vegetarisch, ik ben gemaakt van vlees en bloed. Ik ben vegetariër. :p
Ik neem aan dat filet americain wel op de één of andere manier bewerkt wordt om te zorgen dat het niet verrot. Rauw vlees is doorgaans echter niet gezond. Het is niet voor niets dat het afgeraden wordt voor bijvoorbeeld zwangere vrouwen.
Zeer weinig. Mensen zijn opportunisten, altijd geweest. Vlees was minder makkelijk verkrijgbaar dan plantaardige voeding. En dus bestond het dieet grotendeels uit plantaardig materiaal. Vergelijk mey bijvoorbeeld chimpansees.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 17:19 schreef Kaensterle het volgende:
[..]
Ja ja, en voor de uitvinding van het vuur at de mens zeker geen vlees
Ik maak helemaal geen vergelijking tussen terrorisme en vleeseten. Mijn post was een reactie op een vergelijking tussen terrorisme en hongersnood. Dat zou niet te vergelijken zijn want terrorisme was moord en hongersnood niet. Mijn post ging dus over hongersnood als moord en niet over vleeseten als terrorisme.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 17:17 schreef Kaensterle het volgende:
[..]
Je maakt de vergelijking expliciet, dus het nu gaan ontkennen is wel erg treurig
Die Afrikanen kweken als konijnen en slaan mekaar om de haverklap de hersens en in dat alles zonder de geringste zorg over de consequenties. En dan is het opeens onze schuld als het daar slecht gaat?quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 17:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ja, daar voldoen de hongersnoden in Afrika perfect aan. Wij weten namelijk dat hongersnoden het gevolg zijn van onze levenswijze. Toch gaan we ermee door. Dood door schuld op zijn minst. Misschien waren de mensen die toevallig in het WTC rondliepen ook alleen maar collateral damage.
Ik zei niet 'Europeanen', maar 'het westen'. Alle rijke landen samen zijn deels verantwoordelijk voor de toestanden daar. De oneerlijke verdeling van rijkdom in de wereld is de grootste bron van ellende: honger, AIDS, terrorisme... Ik zeg niet dat we een schip met goud daarheen moeten sturen, maar als iedereen nou eens genoegen nam met een beetje minder en als we nou eens ophielden onze eigen stinkend rijke boeren te financieren zodat de Afrikaanse boeren met hen kunnen concurreren... Het westen heeft de macht om een eind te maken aan de honger in de wereld. Dat hoeft niet door onszelf alles te ontzeggen, we hoeven alleen maar te zorgen voor een eerlijker wereldhandel.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 17:29 schreef Kaensterle het volgende:
[..]
Die Afrikanen kweken als konijnen en slaan mekaar om de haverklap de hersens en in dat alles zonder de geringste zorg over de consequenties. En dan is het opeens onze schuld als het daar slecht gaat?
Ja joh, de Europeanen lossen het wel weer op.
Verdiep jij je eerst er maar eens in waar die wapens vandaan komen, in plaats zomaar wat te roepen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 17:43 schreef thabit het volgende:
Bovendien worden al die burgeroorlogen in Afrika gevoerd met wapens die uit het westen afkomstig zijn. Als we eens zouden stoppen met wapens exporteren dan zou dat al een grote sprong voorwaarts zijn.
Niet aan derdewereldlanden in afrika. de moderne westerse wapensystemen zijn daar te duur voor. Gros van de wapens dat in afrika wordt gebruikt komt uit Indonesie, China en Zuidamerika.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 17:52 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Die wapens komen onder andere uit Nederland. Nederland is één van de belangrijkste doorvoerhavens voor de wapenindustrie.
Een plant heeft geen zenuwstelsel, emoties, etc.... dieren wel.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 16:54 schreef Sniper het volgende:
waarom zou ik wapens uit china naar afrika verschepen via rotterdam?quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 18:03 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
En goedkope wapens kunnen niet via Nederland worden verscheept?
Een kogel is nooit vriendelijk wanneer het een levend doelwit raakt.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 18:06 schreef Partyman het volgende:
Zucht....
BOEIUH !! wil je vr*t*n ? nou hou je klep dan
al vanaf de oudheid slachten we dieren om op te eten en tegenwoordig zijn we daar "diervriendelijk "mee oftwel een kogel ipv keel doorsnijden en dood laten bloeden
![]()
Oh ja, en hun leven voor die verlossende kogel is ook erg diervriendelijk. Mensen in de 'oudheid' aten zeer weinig vlees en zij vormden onderdeel van het ecosysteem. Ze bejaagden zwakkere dieren. Dat evenwicht is nu wel zoek.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 18:06 schreef Partyman het volgende:
Zucht....
BOEIUH !! wil je vr*t*n ? nou hou je klep dan
al vanaf de oudheid slachten we dieren om op te eten en tegenwoordig zijn we daar "diervriendelijk "mee oftwel een kogel ipv keel doorsnijden en dood laten bloeden
![]()
Houd je muil, geitenwollensok.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 15:27 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik denk helemaal niet dat dat het probleem is uiteraard. Als iedereen vegetariër was, zou de wereldbevolking nog makkelijk tien keer zo groot kunnen worden zonder problemen. Er zitten verd**** in Afrika mensen te verhongeren naast velden vol met veevoer bedoeld voor export naar het Westen. Voor jouw biefstuk moeten anderen hongeren. En laten we het nog maar niet hebben over de vervuiling die de enorme veestapel met zich meebrengt.
Beetje flauw en behoorlijk achterhaald om vegetariërs te linken aan geitenwollensokken. Er zijn in Nederland ongeveer 700.000 vegetariërs (cijfer uit 2001, na de verschillende crises in de veehouderij zullen er nog wel wat meer bijgekomen zijn) en er zijn nog vele malen meer mensen die het niet nodig vinden om elke dag een stuk vlees op tafel te gooien.
Biefstuk kan rauw gegeten worden.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 15:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Lekker slimme reactie. Vlees is niet te vreten als je het puur eet. Vrijwel alle andere voedingsmiddelen die ik ken wel: groente, fruit, noten, zaden... Die hebben allemaal van zichzelf een lekkere smaak. Bij vlees moet je de lijksmaak eerst nog verbergen.
Ik draag geen geitenwollensokken want daarvoor mishandelen ze geiten.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 18:58 schreef Puta het volgende:
[..]
Houd je muil, geitenwollensok.
En jij hebt geiten lief?quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 19:38 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik draag geen geitenwollensokken want daarvoor mishandelen ze geiten.
jep, net als Met (rauw varkensvlees)quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 19:00 schreef Puta het volgende:
[..]
Biefstuk kan rauw gegeten worden.
File American, ook rauw.
En ga zo maar door.
Smerige geitenneuckerquote:Op vrijdag 1 oktober 2004 19:38 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik draag geen geitenwollensokken want daarvoor mishandelen ze geiten.
Een bok dan?quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 20:19 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik vond je vorige opmerking al onbeschoft DrWolffenstein, maar dit is gewoon onnodig beledigend en tegen de regels van Fok!. Bovendien ben ik een meisje en is het fysiek gesproken vrij lastig voor mij om een geit te neuken.
Alsof het in Afrika niet al duizenden jaren continu oorlog is! De speren en knotsen kwamen zeker ook uit het westen?quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 17:43 schreef thabit het volgende:
Bovendien worden al die burgeroorlogen in Afrika gevoerd met wapens die uit het westen afkomstig zijn. Als we eens zouden stoppen met wapens exporteren dan zou dat al een grote sprong voorwaarts zijn.
Alleen als het jou gaat lukken om ontmaagd te worden.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 20:09 schreef thabit het volgende:
Er mag wel wat vriendelijker gereageerd worden in dit topic, ook bij gebrek aan argumentatie.
lupa, ae f (lupus)quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 20:19 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik vond je vorige opmerking al onbeschoft DrWolffenstein, maar dit is gewoon onnodig beledigend en tegen de regels van Fok!. Bovendien ben ik een meisje en is het fysiek gesproken vrij lastig voor mij om een geit te neuken.
Thabit en Lupa ongetwijfeld wel ja.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 20:34 schreef Cruoninga het volgende:
En allemaal heel hard huilen wanneer er 1 pony in de Twentse hei wordt doodgeknuppeld...![]()
Kan ik uit deze poststijl concluderen dat dat jou in elk geval nog niet is gelukt?quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 20:35 schreef Puta het volgende:
[..]
Alleen als het jou gaat lukken om ontmaagd te worden.
Zonder dat je er geld voor hoeft te betalen en/of het familie is.
Merkwaardige conclusie.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 20:43 schreef thabit het volgende:
[..]
Kan ik uit deze poststijl concluderen dat dat jou in elk geval nog niet is gelukt?
De stijl verraadt een lichte vorm van gefrustreerde zelfreflectie.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 20:46 schreef Kaensterle het volgende:
[..]
Merkwaardige conclusie.
Ik beheers het Latijn, dus ik ken de dubbele betekenis van het woord 'lupa'. Bedankt voor de nuttige informatie. Waarschijnlijk had je zelf uit mijn avatar al opgemaakt dat ik de eerste betekenis heb bedoeld.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 20:36 schreef Kaensterle het volgende:
[..]
lupa, ae f (lupus)
1. wolvin;
2. hoer.
Sorry, flauw, maar ik kon het niet laten...
Als je het niet gelooft, zoek maar na in je woordenboek.
Oh werkelijk? En mogen wolven wel vlees eten?quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 20:59 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik beheers het Latijn, dus ik ken de dubbele betekenis van het woord 'lupa'. Bedankt voor de nuttige informatie. Waarschijnlijk had je zelf uit mijn avatar al opgemaakt dat ik de eerste betekenis heb bedoeld.
Uiteraard. Wolven zijn geen rationele wezens en kunnen geen ethische keuze maken.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 21:01 schreef Kaensterle het volgende:
[..]
Oh werkelijk? En mogen wolven wel vlees eten?
Bovendien zetten ze geen bio-industrie op.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 21:02 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Uiteraard. Wolven zijn geen rationele wezens en kunnen geen ethische keuze maken.
Ik vind die wolf anders vrij rationeel met zijn kindjes omgaan hoor.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 21:02 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Uiteraard. Wolven zijn geen rationele wezens en kunnen geen ethische keuze maken.
Dan ben je blijkbaar niet helemaal goed op de hoogte van de betekenis van het woord rationeel: "Door middel van de rede, verstandelijk". Wolven denken niet: "Goh, hoe zal ik mijn kinderen eens gaan opvoeden?". Daar hebben ze hun instinct voor.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 21:11 schreef Puta het volgende:
[..]
Ik vind die wolf anders vrij rationeel met zijn kindjes omgaan hoor.
"Wij" ook niet, maar blijkbaar vinden "jullie" dit soort "kijk eens wat jullie doen!"-topics wel nodig.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 21:20 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik verbaas mij ook nogal over de vijandige houding alhier. Vegetariërs doen over het algemeen niemand kwaad.
Nee.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 20:43 schreef thabit het volgende:
[..]
Kan ik uit deze poststijl concluderen dat dat jou in elk geval nog niet is gelukt?
en jij weet het verschil niet tussen ethiek en moraalquote:Op vrijdag 1 oktober 2004 21:02 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ja ja. Nou als ze toch geen rationeel denkvermogen hebben en puur op instinct reageren dan maakt het ook niet uit om ze lekker koud te maken. Ze kunnen toch niet redelijk denken volgens jou.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 21:15 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dan ben je blijkbaar niet helemaal goed op de hoogte van de betekenis van het woord rationeel: "Door middel van de rede, verstandelijk". Wolven denken niet: "Goh, hoe zal ik mijn kinderen eens gaan opvoeden?". Daar hebben ze hun instinct voor.
Het Van Dale handwoordenboek vertelt mij dat de twee synoniemen zijn. Dus welk verschil doelde je precies op?quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 21:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
en jij weet het verschil niet tussen ethiek en moraal
Zullen we morgen dan ook maar beginnen met het slachten van ernstig gehandicapte mensjes? Een gebrek aan intelligentie is volgens jou blijkbaar voldoende reden om een leven als waardeloos te betitelen?quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 21:34 schreef Puta het volgende:
[..]
Ja ja. Nou als ze toch geen rationeel denkvermogen hebben en puur op instinct reageren dan maakt het ook niet uit om ze lekker koud te maken. Ze kunnen toch niet redelijk denken volgens jou.
Goed, ik persoonlijk vind dat ook niet de meest gelukkige vergelijking maar ik kan het sentiment wel begrijpen. Als je een beetje gevoel in je lijf hebt en je gaat je verdiepen in de walgelijke dingen die mensen met voelende wezens uithalen, dan kun je weinig anders dan daar triest het hoofd over schudden.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 21:43 schreef Slarioux het volgende:
Mjah, het werd ook lekker gestimuleerd doordat thabit gelijk begon te vergelijken met Stalin. En dan krijg ik persoonlijk wel een "sterf, geitewollesokkers!!!!11"-gevoel.
Maar een gebrek aan intelligentie ontslaat je wel van de daad begrijp ik? Een wolf speelt vaak nog met zijn half levende prooi en begint aan hem te puzzelen terwijl hij nog leeft. Leuk he?quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 21:45 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Zullen we morgen dan ook maar beginnen met het slachten van ernstig gehandicapte mensjes? Een gebrek aan intelligentie is volgens jou blijkbaar voldoende reden om een leven als waardeloos te betitelen?
Ik denk overigens niet dat veel mensen in zijn voor een wolvenbiefstukje.
Van dale ligt dan daar fout,quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 21:43 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Het Van Dale handwoordenboek vertelt mij dat de twee synoniemen zijn. Dus welk verschil doelde je precies op?
Ga er eerst zelf maar eens kijken met je grote muil. Ik weet 100% zeker dat je dat nog nooit hebt gedaan.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 21:51 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik zou wel eens een aantal vleesliefhebbers willen meenemen op een dagje bio-industrie en slachthuis. Dat is geen pretje.
Uiteraard ontslaat het je van de daad. Als een mens ontoerekeningsvatbaar blijkt te zijn, wordt hij ook niet gestraft voor zijn daad. Een dier heeft niet het vermogen zich in te leven in een ander levend wezen en is dus ook niet in staat tot wreedheid. Een mens wel.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 21:52 schreef Puta het volgende:
Maar een gebrek aan intelligentie ontslaat je wel van de daad begrijp ik? Een wolf speelt vaak nog met zijn half levende prooi en begint aan hem te puzzelen terwijl hij nog leeft. Leuk he?
Je hebt niet goed opgelet bij biologie. De mens is een omnivoor, geen carnivoor.quote:Face it, de mens is een roofdier. Ik schaam me niet voor wat ik ben. Ik ben een carnivoor. Een roofdier die aan de top van de voedselketen staat. En dat vind ik prima. En hoeveel beesten daarvoor sterven vind ik onbelangrijk. En ja je hangt wel een verwijtend moralistisch groen links geitenwollensokkenverhaaltje op.
Fijn dat je je oordeel over mij al klaar hebt. Dat maakt de discussie reuzezinvol. Waarom sta je er op mij een fanaticus te noemen? Ik heb al verscheidene keren gezegd dat ik niet het soort vegetariër ben dat vindt dat iedereen vegetariër zou moeten worden. Ik vind alleen wel dat mensen af en toe stil zouden moeten staan bij de manier waarop consumptiedieren voor hun dood worden behandeld. Dat je dieren opeet, wil toch niet zeggen dat je totaal respectloos met ze om hoeft te gaan? Dat is barbarisme. Ik neem aan en hoop dat als jij zelf dieren zou fokken om op te eten, dat je ze dan fatsoenlijk zou behandelen. Dat zou ik althans verwachten van een fatsoenlijk mens.quote:Voor dovemansoren trouwens. Niet dat dat je wat boeit denk ik, wat fanatici willen toch geen weerwoord.
Wat is er opportunistisch aan?quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 21:55 schreef Puta het volgende:
Opportunisme van de bovenste plank.
IK heb vele video's gezien van hoe het eraan toegaat in een slachthuis. En misschien zal het je verbazen, maar ik zit bij het zien daarvan geen tranen met tuiten te huilen. Helaas laten ze mensen niet zomaar toe in een slachthuis, want ik zou er graag eens een kijkje nemen. Ik weet graag waar ik het over heb. Het zijn vaak vleeseters die er niet tegen kunnen, omdat ze liever niet willen weten hoe het zit.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 21:55 schreef Puta het volgende:
Ga er eerst zelf maar eens kijken met je grote muil. Ik weet 100% zeker dat je dat nog nooit hebt gedaan.
En wacht maar totdat je honger hebt, na 3 dagen smeek je om vlees en na 7 dagen vreet je zelfs verrot vlees op. Jouw soort idealisme is een welvaartssyndroom. Niets meer, niets minder. Opportunisme van de bovenste plank.
Prima. Dan ben jij één van de weinige niet-hypocriete vleeseters die ik tot nu toe in levende lijve ben tegengekomen. De meesten roepen namelijk dat ze nóóit zelf een beest zouden kunnen doodmaken. Met alle respect, dat vind ik dus een béétje hypocriet. Eet je vlees, wees dan ook een vent en doe niet moeilijk over wat je eet.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 22:03 schreef Pietverdriet het volgende:
Piet Verdriet heeft vaak in een slachthuis gekeken, en heb zelf wild geschoten en geslacht. lekker.
De eerste koe die ik geslacht zag worden, toen was ik een jaar of 8, vond ik niet zielig, ik stond er met mijn neus bovenop.
De Van Dale zit helemaal niet fout:quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 21:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Van dale ligt dan daar fout,
Moraal zegt wat goed en fout is, uit een bepaald oogpunt,
Ethiek is de leer die kijkt waar je dit op baseerd.en hoe je tot conclusies hierover komt.
Verder is er een verschil tussen de gereformeerde en de katholieke opvatting hierover. Aan een "vrije" uni wordt ethiek door een theoloog gegeven, en aan een katholieke uni door een Ethicus.
Ja, maar 'wat goed en kwaad is' is een dubbelzinnige frase die jij blijkbaar alleen in de ene betekenis leest. Het kan betekenen 'wat de betekenis van 'goed' en 'kwaad' is', maar het kan ook betekenen 'welke dingen goed zijn en welke dingen kwaad zijn'. Daarom staat het woordje 'filosofie' er bij, je filosofeert over wat er goed of kwaad is en waarom. Filosofie = gedachtengang die aan iets ten grondslag ligt. Dus de gedachtengang die ten grondslag ligt aan het feit dat iemand iets als 'goed' of juist als 'kwaad' beoordeelt.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 22:23 schreef Pietverdriet het volgende:
Nee, Ethiek is niet: praktische filosofie die handelt over wat goed en kwaad is, het gaat over waar je dat op baseert, waarom men van mening is dat zaken goed of kwaad zijn, niet over wat goed en kwaad is.
Nee hoor, bij zo'n 'dood pony'-topic spreekt iedereen zijn afgunst uit terwijl hier een wat cynisch sfeertje hangt. Dan is het immers zo'n schattige pony en nu slechts een getal met wat cijfers.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 20:37 schreef Kaensterle het volgende:
[..]
Thabit en Lupa ongetwijfeld wel ja.
Hadden wij mensen maar een doel.quote:Op donderdag 30 september 2004 15:28 schreef __Saviour__ het volgende:
Het is het levensdoel van die beesten om opgegeten te worden. En wij mensen helpen hen daarbij. Zo is de natuur gewoon.
Het is anders een groot verschil of een dier wordt mishandeld of geslacht.quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 10:10 schreef Cruoninga het volgende:
[..]
Nee hoor, bij zo'n 'dood pony'-topic spreekt iedereen zijn afgunst uit terwijl hier een wat cynisch sfeertje hangt. Dan is het immers zo'n schattige pony en nu slechts een getal met wat cijfers.
Nou, hier wat concretisering dan:quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 10:10 schreef Cruoninga het volgende:
[..]
Nee hoor, bij zo'n 'dood pony'-topic spreekt iedereen zijn afgunst uit terwijl hier een wat cynisch sfeertje hangt. Dan is het immers zo'n schattige pony en nu slechts een getal met wat cijfers.
nee, ethiek oordeelt niet, ethiek gaat slechts over waar je het op baseerd.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 22:27 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ja, maar 'wat goed en kwaad is' is een dubbelzinnige frase die jij blijkbaar alleen in de ene betekenis leest. Het kan betekenen 'wat de betekenis van 'goed' en 'kwaad' is', maar het kan ook betekenen 'welke dingen goed zijn en welke dingen kwaad zijn'. Daarom staat het woordje 'filosofie' er bij, je filosofeert over wat er goed of kwaad is en waarom. Filosofie = gedachtengang die aan iets ten grondslag ligt. Dus de gedachtengang die ten grondslag ligt aan het feit dat iemand iets als 'goed' of juist als 'kwaad' beoordeelt.
Dat is exact wat ik zeg, maar goed. Laat maar.quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 14:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
nee, ethiek oordeelt niet, ethiek gaat slechts over waar je het op baseerd.
Veel dieren worden een leven lang mishandeld voordat ze geslacht worden. Enkele concrete voorbeelden van praktijken die in Nederland standaard zijn:quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 14:12 schreef The_Punisher het volgende:
[..]
Het is anders een groot verschil of een dier wordt mishandeld of geslacht.
Ik zal persoonlijk geen traan laten voor al die dieren die geslacht worden.
Zo ziet slachting in Nederland er niet uit, maar allez. Rituele slachting vind ik erg dieronvriendelijk, zo'n beest bloedt bij volle bewustzijn dood.quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 14:18 schreef Kaensterle het volgende:
Zie hoe ik en passant de islam erin fiets![]()
En wat dan nu? Een slachthuis in een 2 of 3e wereldland?quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 14:18 schreef Kaensterle het volgende:
[..]
Nou, hier wat concretisering dan:
Zie hoe ik en passant de islam erin fiets![]()
Het gaat hier over het aantal dieren dat geslacht wordt, niet over hoe ze gefokt worden.quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 14:27 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Veel dieren worden een leven lang mishandeld voordat ze geslacht worden. Enkele concrete voorbeelden van praktijken die in Nederland standaard zijn:
En?quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 14:29 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Zo ziet slachting in Nederland er niet uit, maar allez. Rituele slachting vind ik erg dieronvriendelijk, zo'n beest bloedt bij volle bewustzijn dood.
Wat nou zielige verhaaltjes? Je begint toch zelf over mishandeling? Jij zou het geen mishandeling vinden als ik jouw ballen er zonder verdoving afknip begrijp ik? Da's dan mooi, want op dit moment heb ik daar best zin in.quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 14:34 schreef The_Punisher het volgende:
[..]
Het gaat hier over het aantal dieren dat geslacht wordt, niet over hoe ze gefokt worden.
Dus hou al die "zielige" verhaaltjes maar bij je.
En? Nou, ik vind dat persoonlijk redelijk barbaars. Het lijkt mij niet meer dan menselijk dat, wanneer je besluit een dier te doden, dat je dit dan zo pijnloos mogelijk doet.quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 14:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En?
Als je diervriendelijk vlees zou eten, zou een boer die diervriendelijk beesten houd een rechtvaardiging hebben voor zijn bedrijf.quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 14:27 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Veel dieren worden een leven lang mishandeld voordat ze geslacht worden. Enkele concrete voorbeelden van praktijken die in Nederland standaard zijn:
* Fokzeugen levenslang aan de vloer vastketenen omdat hun biggen dan altijd bij de melk kunnen
* Biggen zonder verdoving castreren
* Kippen zonder verdoving ontsnavelen en ontklauwen
* Kalveren enkele dagen na de geboorte oormerken (gat is ongeveer een halve centimeter in doorsnee)
* Varkens zonder verdoving ontstaarten
* Kippen met een leefruimte zo klein dat ze tot kannibalisme vervallen
* Vleeskuikens die in recordtempo van 6 weken vetgemest worden en vaak voordat ze geslacht worden al letterlijk door hun poten zijn gezakt omdat hun botten het gewicht niet aankunnen
* Kalveren in een permanente staat van ernstige bloedarmoede houden omdat hun vlees dan zo mooi wit is (kisten gelukkig verboden vanaf 2008)
Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar als deze zaken volgens jou niet onder mishandeling vallen...
Halsslagaders doorsnijden gaat snel en doordat de hersens geen zuurstof meer krijgen is de gewaarwording heel snel voorbij.quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 14:38 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
En? Nou, ik vind dat persoonlijk redelijk barbaars. Het lijkt mij niet meer dan menselijk dat, wanneer je besluit een dier te doden, dat je dit dan zo pijnloos mogelijk doet.
Is er iets mis met je geheugen? Jij bent degene die over mishandeling begon.quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 14:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Wat nou zielige verhaaltjes? Je begint toch zelf over mishandeling?
Daar komen de leuke argumenten weer, dieren boven mensen neerzetten.quote:Jij zou het geen mishandeling vinden als ik jouw ballen er zonder verdoving afknip begrijp ik? Da's dan mooi, want op dit moment heb ik daar best zin in.
Doordat ik vegetariër ben, bespaar ik een aantal dierenlevens per jaar. Die 700.000 vegetariërs in Nederland besparen heel wat dierenlevens. Jij vindt eigenlijk dat ik als vegetariër moreel verplicht ben om biologisch vlees te gaan kopen? Dat vind ik lichtelijk absurd. Ik zorg liever dat dieren helemaal niet geboren worden en helemaal niets gehouden hoeven te worden dan dat ze, op welke manier dan ook gehouden worden met als enige doel een enkele reis slachthuis.quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 14:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je diervriendelijk vlees zou eten, zou een boer die diervriendelijk beesten houd een rechtvaardiging hebben voor zijn bedrijf.
Als je vegetarier bent, bied je dat niet, en draag je niets bij aan diervriendelijke dierhouding.
Die opmerking slaat nergens op. Ik plaats dieren helemaal niet boven mensen. Ik ga er alleen wel vanuit dat dieren evenals mensen fysieke pijn kunnen ervaren en in die zin (en alleen in die zin) plaats ik ze naast mensen.quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 14:41 schreef The_Punisher het volgende:
Daar komen de leuke argumenten weer, dieren boven mensen neerzetten.
dat zei ik al in mijn eerste post, dus waarom ga je dan die discussie aan als je het met me eens bent?quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 14:22 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat is exact wat ik zeg, maar goed. Laat maar.
Nee, ik zeg dat mensen die diervriendelijk vlees kopen bijdragen aan diervriendelijke veeteeld, en vegetariers niet.quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 14:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Doordat ik vegetariër ben, bespaar ik een aantal dierenlevens per jaar. Die 700.000 vegetariërs in Nederland besparen heel wat dierenlevens. Jij vindt eigenlijk dat ik als vegetariër moreel verplicht ben om biologisch vlees te gaan kopen? Dat vind ik lichtelijk absurd. Ik zorg liever dat dieren helemaal niet geboren worden en helemaal niets gehouden hoeven te worden dan dat ze, op welke manier dan ook gehouden worden met als enige doel een enkele reis slachthuis.
Nee, jij plaatste een opmerking over 'een groot verschil tussen het mishandelen en slachten van een dier'. Die opmerking van jou was een reactie op een post van iemand anders. Ik was dus niet degene die over mishandeling begon, dat was iemand anders.quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 14:41 schreef The_Punisher het volgende:
Is er iets mis met je geheugen? Jij bent degene die over mishandeling begon.
En ik vind geen veeteelt beter dan diervriendelijke veeteelt en daarom ben ik vegetariër. Hoe minder dieren er worden gehouden voor de maag van de mens, hoe beter. Maar dat is mijn persoonlijke beweegreden en ik zal mensen die wel vleeseten en die het wat kan schelen hoe een dier leeft, altijd aanmoedigen om diervriendelijk vlees te kopen.quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 14:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, ik zeg dat mensen die diervriendelijk vlees kopen bijdragen aan diervriendelijke veeteeld, en vegetariers niet.
Bedankt voor de twaalfde opmerking van hetzelfde kaliber. Eet smakelijk!quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 14:46 schreef whosvegas het volgende:
Ik ga maar eens een hamburgertje bakken
Jij neemt aan dat ik iets vind zonder dat je verifieert of ik dat ook werkelijk vind. Schapen, vleesvee en melkkoeien hebben in Nederland een vrij goed leven. Ik ben het dus met je eens. Ik vind niet dat ik hier heb lopen te 'huilebalken', als je even terugleest zul je zien dat ik nog niet één keer het woord 'zielig' heb gebruikt of een argument heb gegeven gebaseerd op emoties. Het gaat hier niet om emoties, het gaat wat mij betreft om het fatsoen hebben om een dier dat je wilt opeten, een beetje menselijk te behandelen in plaats van te doen alsof het een levenloos product is.quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 14:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Bovendien, lupa,
Islamitische slager, dat is lams en schapen vlees,
Lammetjes en schapen leven in nederland in de wei, lammetjes groeien op bij de moeder en hebben een puik leven op uiterwaarden en dijken.
Dan worden ze geslacht en opgegeten.
Je loopt ongelofelijk te huilebalken over hoe wreed beesten behandeld worden, maar aan de lams en schapenteeld in Nederland is weinig mis. Dat is zeker geen bioindustrie.
Nu heb je een vlees wat diervriendelijk behandeld wordt, en kleinschalig geslacht en verkocht, en dan is het weer niet goed.
Je vind het zielig als er dieren worden "mishandeld", maar je wilt het wel dolgraag bij mij uitvoeren.quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 14:43 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Die opmerking slaat nergens op. Ik plaats dieren helemaal niet boven mensen. Ik ga er alleen wel vanuit dat dieren evenals mensen fysieke pijn kunnen ervaren en in die zin (en alleen in die zin) plaats ik ze naast mensen.
Ik neem aan dat je mijn smilie hebt gezien, dus reageer niet zo onnozel. Ik ben voor geweldloosheid, zowel ten opzichte van mensen als ten opzichte van dieren. Ik zou iemand niet eens een klap durven geven al werd ik finaal verrot geslagen.quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 15:07 schreef The_Punisher het volgende:
[..]
Je vind het zielig als er dieren worden "mishandeld", maar je wilt het wel dolgraag bij mij uitvoeren.
Dus ja, in die zin plaats jij dieren wel boven mensen.
Beetje maar.quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 14:47 schreef MikeyMo het volgende:
Goh, zou de TS een vegetarier zijn?
het ligt er ook niet een beetje dik bovenop ofzo
Het is niet afschuwelijk om dieren te slachten voor voedsel. Het is wel afschuwelijks om dieren onder slechte omstandigheden te houden alvorens ze te slachten.quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 15:45 schreef Axioma het volgende:
Wat me nog wel eens opvalt is dat het klaarblijkelijk afschuwelijk is om dieren te slachten voor voedsel, terwijl het wel weer geaccepteerd is om andere dieren zoals muizen, slangen, insekten e.d. te vernietigen.
Natuurlijk sterven er allerlei dieren bij het produceren van granen. Dat is bijna onvermijdelijk. Een mens doodt dagelijks duizenden levende wezens alleen al door het feit dat hij ademt, leeft, rondloopt. Dat betekent niet dat we met die dingen moeten ophouden, dat is niet mogelijk. Gelukkig zijn er steeds meer manieren om ongedierte op een natuurlijk wijze te bestrijden, bijvoorbeeld door gebruik te maken van hun natuurlijke vijanden.quote:Per hectare tarwe sterven duizenden dieren [zie de bron]. Antwoord van de vega's: wij doen het niet opzettelijk, we beperken het leed... Maar het vlees van deze dieren ligt op het veld rotten. Wij slachten dieren teminste voor een doel (hun vlees).
Dit soort dingen gebeuren per ongeluk en zijn onvermijdbaar. Het slachten van een dier gebeurt niet per ongeluk. Het is gewoon een vergelijking die nergens op slaat.quote:En wij schieten een pen in het hoofd van een varken, in plaats van levend vermalen te worden in een oogstmachine (pijnlozer?).
Ik koop al mijn brood bij de Natuurwinkel. Dat betekent in ieder geval dat er geen chemische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt.quote:Als je weet dat deze praktijken voorkomen, waarom koop je dan massa- tarwebrood?
Het heeft niets met waarde te maken, het heeft te maken met de mogelijheid tot het ervaren van pijn, angst etc. Plagen zul je moeten bestrijden, maar je kunt daarbij wel afwegen wat de beste manier is; een flinke hoeveelheid chemische rotzooi of het inzetten van een natuurlijke vijand (indien mogelijk). Je kunt altijd kiezen voor de minste van twee kwaden.quote:Alsof dronken bestuurders niet strafbaar zijn, of geestelijk gestoorden niet aansprakelijk. En ja vleeseters eten ook tarwe en soja. Daarintegen hanteren wij geen moraal die verkondigt dat het doden van dieren verkeerd is: bij jullie zit de inconsequentie.[/quote}
Ik begin toch heel sterk het idee te krijgen dat mensen zomaar wat gillen zonder te lezen wat er gezegd is. Het doden van dieren is niet verkeerd. Het beschouwen van dieren als industriële producten waar je mee kunt doen wat je wilt, is wat mij betreft wèl verkeerd.
[quote]Hoe zit het met jullie scheiding tussen plagen en zielige dieren? Is het ene dierenleven idd meer waard dan het andere?
Van wie? Van jou? Ik dat je het niet erg vind als ik mijn leven niet inricht volgens jouw standaarden. Ik ben persoonlijke liever een inconsequente vegetariër dan een consequente vleeseter.quote:Blijft het punt dat als je echt vegetarisch wilt leven, je je er ook volledig op dient te storten en consequent moet zijn.
quote:Zolang je vanuit moreel (geen gezond/religieus) standpunt vega bent, zul je je aangename levensstijl moeten opofferen en zelf je groente moeten verbouwen. Dan doe je echt je best. Zolang je indirect - en dat gaat op veel meer manieren dan alleen geen vlees eten (bijvoorbeeld je jam waarin de botten van vee is verwerkt) - de dood van dieren op je hoofd houdt, offer je bewust dieren voor jouw levensstijl. Accepteer dat maar eens! Ik eet geen jam, zo... weer een leven gered?
Goh.. das leuk, dus als ik biologisch vlees eet is het wel ok? Prima dan zitten we al bijna op 1 lijn... oh wacht, je was vegetarier?quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 16:02 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het is niet afschuwelijk om dieren te slachten voor voedsel. Het is wel afschuwelijks om dieren onder slechte omstandigheden te houden alvorens ze te slachten.
Natuurlijk kunnen we beestjes ook met beestjes bestrijden... heb ik helemaal geen probleem mee. En weer bevestig je mijn punt: het is onmogelijk om leed te voorkomen, en dat maakt het juist zo belachelijk: jij beslist op basis van jou voorkeuren van welke dieren wel en welke niet "bestreden" moeten worden, of juist "zielig" zijn. Klaarblijkelijk is de dood van dier A onontkoombaar. Het leed van dier B is onacceptabel!quote:Natuurlijk sterven er allerlei dieren bij het produceren van granen. Dat is bijna onvermijdelijk. Een mens doodt dagelijks duizenden levende wezens alleen al door het feit dat hij ademt, leeft, rondloopt. Dat betekent niet dat we met die dingen moeten ophouden, dat is niet mogelijk. Gelukkig zijn er steeds meer manieren om ongedierte op een natuurlijk wijze te bestrijden, bijvoorbeeld door gebruik te maken van hun natuurlijke vijanden.
Het slaat wel degelijk ergens op. ik eet vlees: door die keuze sterven dieren. wat ik net aantoon is dat door voor tarwe te kiezen ook dieren een gruwelijke dood sterven... Dus wanneer ik tarwe eet heb ik ook de dood/het lijden van dieren op mijn geweten. Die wetenschap zou een verandering in je handelen moeten veroorzaken. Anders accepteer je gewoon dat door jouw handelen dieren sterven. Dat is niet alleen passief toestaan van dierenleed, dat is het actief bevorderen. IMHO hetzelfde als vlees kopen.quote:Dit soort dingen gebeuren per ongeluk en zijn onvermijdbaar. Het slachten van een dier gebeurt niet per ongeluk. Het is gewoon een vergelijking die nergens op slaat.
quote:Ik koop al mijn brood bij de Natuurwinkel. Dat betekent in ieder geval dat er geen chemische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt.
Het heeft zoals Piet stelde JUIST met waarde te maken! die "plagen" zijn dus doodleuk dieren. Als ik een muis door een afgetraint varken (ipv een gif) laat doden, is het dan minder erg omdat ik een dier gebruik? Ik dacht dat in beide gevallen er een dier lijdt en ten slotte sterft, of niet?quote:Het heeft niets met waarde te maken, het heeft te maken met de mogelijheid tot het ervaren van pijn, angst etc. Plagen zul je moeten bestrijden, maar je kunt daarbij wel afwegen wat de beste manier is; een flinke hoeveelheid chemische rotzooi of het inzetten van een natuurlijke vijand (indien mogelijk). Je kunt altijd kiezen voor de minste van twee kwaden.
idem argument als: ik vind vlees lekker. Dat is mijn keuze, mijn mening. Ik respecteer jouw mening. Ik hoop dat je mij dezelfde ruimte gunt.quote:Van wie? Van jou? Ik dat je het niet erg vind als ik mijn leven niet inricht volgens jouw standaarden. Ik ben persoonlijke liever een inconsequente vegetariër dan een consequente vleeseter.
Het zijn mijn heilige standaarden niet. Jij legt jezelf die standaarden op. Tot dusver zie ik dat je al je mening hebt afgezwakt tot het standpunt dat je als vegetarier minder dieren dood, en daarom beter bent als omnivoren. Je geeft aan dat je wel een confortabel leven wilt hebben (practisch=makkelijk). De prijs daarvoor is de dood van vele dieren. Als jij dat kunt verenigen met jouw vega ideaal... prima maar laat mij dan ook een confortabel leven hebben. Stel daden die er daadwerkelijk toe doen. Dan heb je zeker mijn respect. Maar rommelaars in de marge verdienen lintjes noch straf voor hun gedrag. Of heb je ook zo'n hoge pet op van onze nederlandse "dort ist die bahnhof"-verzetshelden?quote:Ik beperk het doden tot een minimum al naar gelang de praktische mogelijkheden die ik daarvoor heb. Als ik daarmee niet voldoe aan de heilige standaarden van ene Axioma, dan is dat reuzejammer, maar ik kan het ook niet helpen. Als het aan jou ligt, zou ik waarschijnlijk nog het beste zelfmoord kunnen plegen. Dat scheelt een hoop dooie beestjes.
Wat natuurlijk heel wat anders is dan het zijn maar dieren dus hebben we het recht ze af te slachten.quote:Op donderdag 30 september 2004 14:43 schreef Hephaistos. het volgende:
Who cares
En bovendien is een mensenleven voor mij ontelbaar meer waard dan welk dierenleven dan ook. En Stalin vermoorde mensen ja. Als 'ie het bij dieren had gelaten had ik er geen enkel probleem mee gehad.
Eh... Nou, bedankt. Vanwaar deze eer?quote:Op zondag 3 oktober 2004 11:21 schreef STEREOTYPE het volgende:
Lupa_Solitaria![]()
![]()
Omdat jij nog in discussie gaat met deze leeghoofdige holbewoners.quote:Op zondag 3 oktober 2004 11:36 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Eh... Nou, bedankt. Vanwaar deze eer?
LOL Nou, zo zie ik de meesten eigenlijk niet, maar ik moet zeggen dat dit soort discussies eigenlijk wel exceedingly tiresome is. Ik neem me dan ook regelmatig voor om me er niet toe te laten verleiden. Maar soms kan ik het toch niet laten. Eigenlijk vind ik het dus vrij dom van mezelf om het wel te doen.quote:Op zondag 3 oktober 2004 11:55 schreef STEREOTYPE het volgende:
[..]
Omdat jij nog in discussie gaat met deze leeghoofdige holbewoners.
![]()
![]()
Gelukkig is het niet verboden om vlees te eten.quote:Op zondag 3 oktober 2004 11:52 schreef Wolfje het volgende:
Dat je graag iets wilt, betekent nog niet automatisch dat het ook geoorloofd is.
Jij bent wel heel ziek, dat je sex gelijk stelt aan het verkrachten van iemand.quote:Sex, bijvoorbeeld, is ook lekker, maar dit wil niet zeggen dat je iemand mag verkrachten.
Ik geloof dat de vergelijking een tikkeltje anders ligt. Om vlees te eten moet je een dier doden. Dat doe je ongetwijfeld tegen de zin van het dier, want elk wezen heeft de drang tot leven. Verkrachting is seks tegen de zin van de ander zoals vleeseten tegen de zin van het dier is. Helaas is er geen manier om aan vlees te komen zonder een dier te doden. Misschien dat er een dag komt dat ze vlees in een laboratorium kunnen kweken. Dat zou waarschijnlijk goedkoper en efficiënter zijn en er zouden geen levende wezens voor hoeven te lijden.quote:Op zondag 3 oktober 2004 12:17 schreef The_Punisher het volgende:
Jij bent wel heel ziek, dat je sex gelijk stelt aan het verkrachten van iemand.
Dat de woorden "sex" en "verkrachten" in één zin voorkomen, wil nog niet zeggen dat ik ze gelijk stel.quote:Op zondag 3 oktober 2004 12:17 schreef The_Punisher het volgende:
Jij bent wel heel ziek, dat je sex gelijk stelt aan het verkrachten van iemand.
Je bent geen wiskundige, maar dit soort redenaties haalt het niveau van een VMBO'er nog niet eens.quote:Op donderdag 30 september 2004 17:30 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Godzijdank is vlees eten in Nederland en de rest van de wereld volkomen geaccepteerd, en één van de redenen is dat het erg lekker is.quote:Op zondag 3 oktober 2004 14:57 schreef Wolfje het volgende:
Vrijwel iedereen vindt de eerste twee redeneringen (verkrachting en diefstal) absurd. Toch zijn er getuige dit topic (en ook eerdere en komende) genoeg mensen die de derde redenering volkomen acceptabel vinden. Ook al is deze even absurd als de voorgaande redenaties.
Het geld ook voor soja, eigelijk voor alle massaal verbouwde landbouw producten. Soja eten ze bij mijn weten niet. los daarvan eten koeien wel een soort tarwe maar is dit niet vergelijkbaar met de gewone tarwe (andere soort met lagere opbrengst ed.). Daarnaast vraag ik me af hoe die 6 kilo berekend is: tegenwoordig zit er van allerlei restproducten bij, zoals botten van soortgenoten. Hierover zou een landbouwer/boer het sluitende antwoord kunnen geven denk ik.quote:Op zondag 3 oktober 2004 11:36 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Trouwens, Axioma, om nog eventjes terug te komen op jouw verhaal over granen e.d.:
Wat denk je dat ons vee te eten krijgt? Voor elke kilo vlees is geloof ik 6 kilo graan nodig...
LOL Je hersenen werken achterstevoren. Natuurlijk is dat je reinste bullshit, maar dit werd ook helemaal niet beweerd. De vraag werd gesteld of 'iets lekker vinden' voldoende reden is om een dier dood te maken. Je kunt iemand toch moeilijk verbieden om iets lekker te vinden. Hoewel ik vegetariër ben, vind ik bijvoorbeeld zoute haring erg lekker.quote:Op zondag 3 oktober 2004 16:56 schreef The_Punisher het volgende:
Dus het is onzin om te roepen dat je vlees niet lekker mag vinden omdat er dieren voor gedood zijn.
Je laat weer eens zien waar Communisten goed in zijn.quote:Op zondag 3 oktober 2004 17:01 schreef Monidique het volgende:
Kan net zo goed verboden worden, vleesconsumptie.
Zelfs kapitalisten hebben moord veroordeeld.quote:Op zondag 3 oktober 2004 17:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je laat weer eens zien waar Communisten goed in zijn.
Soja is tegenwoordig juist één van de belangrijkste ingrediënten van veevoer. 70% van alle soja die verbouwd wordt, gaat het veevoer in.quote:Op zondag 3 oktober 2004 17:00 schreef Axioma het volgende:
Het geld ook voor soja, eigelijk voor alle massaal verbouwde landbouw producten. Soja eten ze bij mijn weten niet.
Dat heeft alleen helemaal niks te maken met de vraag of er voor die tarwe ook duizenden dieren per hectare sterven. Het antwoord daarop lijkt me ja. 50% Van de graanproductie op de wereld is bestemd voor veevoer.quote:los daarvan eten koeien wel een soort tarwe maar is dit niet vergelijkbaar met de gewone tarwe (andere soort met lagere opbrengst ed.).
Dit mag niet meer in verband met risico op ziekten zoals BSE. Wel zit er bijvoorbeeld vaak visolie in veevoer. Maar granen en soja vormen de bulk, want erg goedkoop en voedzaam.quote:Daarnaast vraag ik me af hoe die 6 kilo berekend is: tegenwoordig zit er van allerlei restproducten bij, zoals botten van soortgenoten.
Is dat in jouw ogen het doel van een discussie? Het doel kan ook zijn dat je van elkaar leert en elkaar beter leert begrijpen. Jij bent daartoe bereid, een hoop ander mensen die in dit topic hebben zitten schelden en baggeren niet.quote:Maarre we kunnen hier nog wel 100en posts over plaatsen, doch ik denk niet dat we elkaar zullen overtuigen.
Eventueel B12-tekort is alleen bij veganisten een verhoogd risico. Althans, er wordt altijd voor gewaarschuwd. Toch komt B12-deficiëntie bij vleeseters even vaak voor als bij vegetariërs. De verklaring hiervoor is heel eenvoudig. De ingewanden van vegetariërs werken efficiënter, omdat voedingsstoffen uit plantaardig materiaal moeilijker bereikbaar zijn dan voedingsstoffen uit dierlijk materiaal. Dus hoewel een vegetariër / veganist absoluut gezien minder B12 binnenkrijgt, neemt hij relatief gezien veel meer op in zijn systeem.quote:Zolang je denkt aan je gezondheid (vitamine B12 tekort red. ) als vega heb ik geen problemen.
Ik ook. En daar kàn een discussie aan bijdragen. Mits mensen niet dom gaan zitten schelden, that is.quote:Wederzijds respect vind ik wel belangrijk.
De reden dat ik voor shoarma kies, is omdat het lekker is.quote:Op zondag 3 oktober 2004 17:09 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
De vraag werd gesteld of 'iets lekker vinden' voldoende reden is om een dier dood te maken.
Vind jij, maar "zin hebben in" is dan weer geen voldoende reden om iemand dood te schoppen.quote:Op zondag 3 oktober 2004 17:25 schreef The_Punisher het volgende:
Dus ja, "iets lekker vinden" is voldoende reden om een dier te doden.
And the beat goes onquote:Op zondag 3 oktober 2004 17:14 schreef Monidique het volgende:
[..]
Zelfs kapitalisten hebben moord veroordeeld.
Moord is nodig om het vlees te verkrijgen, over het algemeen.quote:Op zondag 3 oktober 2004 17:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
And the beat goes on
Zoek prof. hulp zou ik zeggen
Vlees eten is geen moord, stumper.
quote:Op zondag 3 oktober 2004 17:26 schreef Monidique het volgende:
[..]
Vind jij, maar "zin hebben in" is dan weer geen voldoende reden om iemand dood te schoppen.
Dat betekent slechts dat je geen geldige reden hebt kunnen vinden om moord te verdedigen.quote:Op zondag 3 oktober 2004 17:29 schreef The_Punisher het volgende:
[..]Sorry, maar om dit soort domme uitspraken kan ik alleen maar lachen.
Stel, je hebt zin in een hamburger. Voorwaarde voor het verkrijgen van de begeerde vleeslap is dat je de hond die de hamburger bewaakt, doodschiet. Zou je het doen?quote:Op zondag 3 oktober 2004 17:25 schreef The_Punisher het volgende:
De reden dat ik voor shoarma kies, is omdat het lekker is.
Dus omdat ik shoarma lekker vind, is er een schaap voor mij gedood.
Dus ja, "iets lekker vinden" is voldoende reden om een dier te doden.
Je begint een beetje doome vegelijkingen te trekken.quote:Op zondag 3 oktober 2004 17:31 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Stel, je hebt zin in een hamburger. Voorwaarde voor het verkrijgen van de begeerde vleeslap is dat je de hond die de hamburger bewaakt, doodschiet. Zou je het doen?
Je bent een Communist volgens eigen zeggen,quote:Op zondag 3 oktober 2004 17:34 schreef Monidique het volgende:
Ik ben geen vega, hoor. En telkenmale blijken de carnivoren geen voldoenend antwoord te hebben.
Ik ben een omnivoorquote:Op zondag 3 oktober 2004 17:34 schreef Monidique het volgende:
Ik ben geen vega, hoor. En telkenmale blijken de carnivoren geen voldoenend antwoord te hebben.
Ik heb nergens gezegd dat ik communist ben en in plaats van toe te geven dat het moord is, stap je over op een ander onderwerp.quote:Op zondag 3 oktober 2004 17:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je bent een Communist volgens eigen zeggen,
De poltieke filosofie die meer doden op haar kerfstok dan het Nazisme
Zo dom is de vergelijking niet. Jij stelde namelijk 'dat iets lekker vinden voldoende reden is om een dier te doden'. Je hebt er niet bij gezegd dat het per se het dier moest zijn dat het vlees levert.quote:Op zondag 3 oktober 2004 17:37 schreef The_Punisher het volgende:
[..]
Je begint een beetje doome vegelijkingen te trekken.
Ja, ik ben bereid om een dier te doden voor vlees.
Ik heb zelf vissen gevangen én gedood en schoongemaakt én op de bbq gegooid.
Philosophies don't kill people. People do.quote:Op zondag 3 oktober 2004 17:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je bent een Communist volgens eigen zeggen,
De poltieke filosofie die meer doden op haar kerfstok dan het Nazisme
Ik zeg dat als het vlees van een dier lekker is, dat dat voldoende reden is om een dier te doden.quote:Op zondag 3 oktober 2004 17:40 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Zo dom is de vergelijking niet. Jij stelde namelijk 'dat iets lekker vinden voldoende reden is om een dier te doden'. Je hebt er niet bij gezegd dat het per se het dier moest zijn dat het vlees levert.
Staat boven je (rood met gouden) avatar, lijkt me duidelijk, niet? Maar dat je als Communist dat verschil niet ziet tussen moord en het slachten van vee verklaard waarom Communisten zo goed zijn in het over de kling jagen. Voor jouw en je zielsgenoten is dus moord niet meer dan het slachten van een varkentje.quote:Op zondag 3 oktober 2004 17:39 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik heb nergens gezegd dat ik communist ben en in plaats van toe te geven dat het moord is, stap je over op een ander onderwerp.
Er staat inderdaad "communist", maar ik zeg nergens dat ik ook communist ben. The_Punisher lijkt mij eerlijk gezegd geen jury, rechter en beul.quote:Op zondag 3 oktober 2004 17:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Staat boven je (rood met gouden) avatar, lijkt me duidelijk, niet?
Nee, dat klopt, ik ontken het niet, maar dat zegt wederom nog niet dat ik dús een communist ben.quote:Op zondag 3 oktober 2004 17:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Je ontkent het trouwens ook niet..
Haha, ik denk waar gáát het over en toen zag ik zijn onderschrift. Ik ben ook geen wolf.quote:Op zondag 3 oktober 2004 17:52 schreef Monidique het volgende:
[..]
Er staat inderdaad "communist", maar ik zeg nergens dat ik ook communist ben. The_Punisher lijkt mij eerlijk gezegd geen jury, rechter en beul.
En?quote:Op zondag 3 oktober 2004 17:54 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nee, dat klopt, ik ontken het niet, maar dat zegt wederom nog niet dat ik dús een communist ben.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |