abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47720230
quote:
Op dinsdag 27 maart 2007 18:16 schreef Innocence het volgende:

[..]

Dat wist ik niet. Beestje hier drinkt ook het liefst uit de kraan en loopt daar de hele dag om te zeuren. Maar ik had het idee dat als ik haar dat weigerde ze wel uit zichzelf uit d'r bakje zou gaan drinken, dat is dus niet zo?

de hele dag de kraan aan laten staan vind ik namelijk een beetje zonde...
Katten zijn geevolueerd als woestijndieren en halen hun vocht gewoonlijk uit hun eten (prooidieren zijn 60% vocht). Omdat de meeste katten tegenwoordig droogvoer eten zouden ze het verschil in vocht eigenlijk moeten bijdrinken maar uit onderzoek is gebleken dat dat meestal niet lukt (waarschijnlijk oa omdat die dorstprikkel zo slecht werkt). Een kat van 4 kilo moet 200 ml vocht - dus ongeveer een glas - per dag drinken.

Zo'n fontein, drijfschaal of een aquarium kunnen net als de kraan het drinken interessanter maken.
  dinsdag 27 maart 2007 @ 19:27:54 #202
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_47722399
quote:
Op dinsdag 27 maart 2007 15:39 schreef erodome het volgende:

[..]

Bijvoeren moet je doen als je ze dicht wilt laten groeien, ze hebben minder nodig nu ze geholpen zijn, worden veel sneller dik, pas dus op.

Je kan kijken of de katten iets lusten waar weinig aan voedingsstoffen inzit en wat wel vult, maar het is uiteindelijk een kwestie van wennen aan minder voer, het beste is gewoon erdoorheen gaan.

Niet dat dat hier werkt, odie moet nodig op dieet, geen idee hoe ik dat aan ga pakken, want eet hij hier niet dan vangt hij zelf wel, heb hem al vaker op dieet gehad, behalve dat er veel meer opgekauwde vogellijkjes te vinden zijn in mijn tuin steeds werd hij er niet lichter op
Hij weegt nogsteeds rond de 10 kilo.
Ik weet indd dat 'geholpen' poezen en ook katers minder effiient met energie omgaan, lees vet kunnen worden van dezelfde hoeveelheden die je ze aten als kitten. Daarom ben ik ook huiverig met onbeperkt voer neerzetten. 'Vroeger' kon dit trouwens wel, ze doseerden netjes uit zichzelf. Toch zal ik alle suggesties eens uitproberen, ook het blikvoer, eens kijken hoe ze dan gaan. En uiteraard hun gewicht monitoren, ik wil niet straks met twee theemutsen zitten
  dinsdag 27 maart 2007 @ 22:37:42 #203
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_47730747
hoe oud worden poesjes meestal? De mijne is momenteel 18... en ze ziet er qua uiterlijk bar slecht uit. Ze heeft een auto ongeluk gehad, en daarom moest er een oog worden geamputeerd,heeft ze beugeltjes in haar mondje en staat haar hoofd scheef.

Maar lichamelijk lijkt ze nog best fit. Ze klimt op de schutting,eet goed (5x per dag ofzo ) maar ligt het meeste van de dag te maffen op de stoel binnen.

Is er een kans dat ze gewoon nog zeg maar 3 jaar leeft? Of moet ik echt nu rekening ermee gaan houden dat haar hart het gewoon elk moment kan begeven?
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_47735357
quote:
Op dinsdag 27 maart 2007 22:37 schreef Qwea het volgende:
hoe oud worden poesjes meestal? De mijne is momenteel 18... en ze ziet er qua uiterlijk bar slecht uit. Ze heeft een auto ongeluk gehad, en daarom moest er een oog worden geamputeerd,heeft ze beugeltjes in haar mondje en staat haar hoofd scheef.

Maar lichamelijk lijkt ze nog best fit. Ze klimt op de schutting,eet goed (5x per dag ofzo ) maar ligt het meeste van de dag te maffen op de stoel binnen.

Is er een kans dat ze gewoon nog zeg maar 3 jaar leeft? Of moet ik echt nu rekening ermee gaan houden dat haar hart het gewoon elk moment kan begeven?
Bij mij zijn de katten ook heel oud geworden,een poes is 20 jaar geworden,en de twee katers 18 en 19 jaar.
Ik heb nu een poes en een kater van 10 jaar en nog 2 katten van 3 jaar.
pi_47747631
18 is een mooie leeftijd voor een kat, bereid je dus wel voor op het feit dat het zomaar over kan zijn.

Katten worden gemiddeld rond de 14 jaar oud, maar die gemiddelde leeftijd wordt erg omlaag gehaalt door verkeersslachtoffers enzo, zeg dat een kat als deze geen verkeersslachtoffers wordt ergens tussen de 16 en de 24 jaar wordt.

Ik heb van die hele oudjes gezien, maar de meeste gaan ergens tussen de 18 en de 20...

Naar maar waar, hou er rekening mee, geniet van elk moment.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_47822266
mijn katten (2) kotsen op het moment veel (gemiddeld een keer per dag) Ik dacht in het begin dat het haarballen waren, maar dat zijn het niet. Bijna geen haar te bekennen, nou ben ik gestopt met natvoer, geef ze alleen brokken en water. Ik dacht, kijken of dat verschil maakt. Nou hebben ze al twee dagen niet meer overgegeven, maar vanmorgen was het weer zo ver. Goor geluid, blehblehbleh en daar lag het maar nu was het wel een haarbal. Ik hoop maar dat het niks ernstigers is, hoewel ze dit nog nooit hebben gehad en ze zijn al 10 jaar.
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
pi_47914030
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 10:37 schreef sieske het volgende:
mijn katten (2) kotsen op het moment veel (gemiddeld een keer per dag) Ik dacht in het begin dat het haarballen waren, maar dat zijn het niet. Bijna geen haar te bekennen, nou ben ik gestopt met natvoer, geef ze alleen brokken en water. Ik dacht, kijken of dat verschil maakt. Nou hebben ze al twee dagen niet meer overgegeven, maar vanmorgen was het weer zo ver. Goor geluid, blehblehbleh en daar lag het maar nu was het wel een haarbal. Ik hoop maar dat het niks ernstigers is, hoewel ze dit nog nooit hebben gehad en ze zijn al 10 jaar.
Misschien zat de haarbal wel dwars,maar als zij blijven spugen zou ik even naar de DA gaan
pi_47985389
Hoe is het nu met de katten sieske?
Thank Drunk I'm a Goddess!
pi_48296858
Mijn 2 katten van 1,5 jaar oud (Kasper en Yenthe) krabben iedere morgen tegen 05.00h aan de slaapkamer deur. Uiteraard heeft dit niet voorkeur dus wil ik het ze afleren. (diervriendelijk)
Van de ene kant is het wel lief aangezien ze veel aandacht gewend zijn en ze gewoon willen knuffelen.

Ik heb het volgende al geprobeerd:
* Zilverfolie voor de deur
* Waterspuiten. (ze gaan dan op hun rug liggen omdat ze dat heerlijk vinden. ze kruipen zelfs iedere dag onder de kraan.)
* Stofzuiger aanzetten zodra ze aan de deur krabben
* Een of ander anti katten goedje op de deur
* Ze negeren. Probleem is dat ze dan een uur door krabben.

Iemand enig idee wat ik nog meer kan proberen ?
RaDa 4 life!! Ready 2 make an entrance so back on up!!!
  zaterdag 14 april 2007 @ 11:14:55 #210
99606 kruimel_20
Doe wat je wilt!
pi_48318190
onze poes is gesteriliseerd donderdag , maar nu heeft ze pijnstillers en ze heeft al 2x overgeven...

kan dat van de stress zijn? of kan het door iets anders komen? Ze drinkt wel en eten doet ze ook wel....
the journey is more important than the end or the start
and what it meant to me will eventually be
a memory of the time when i tried so hard
  zaterdag 14 april 2007 @ 14:11:50 #211
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_48321818
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 16:30 schreef HellaHard-OG het volgende:
Mijn 2 katten van 1,5 jaar oud (Kasper en Yenthe) krabben iedere morgen tegen 05.00h aan de slaapkamer deur. Uiteraard heeft dit niet voorkeur dus wil ik het ze afleren. (diervriendelijk)
Van de ene kant is het wel lief aangezien ze veel aandacht gewend zijn en ze gewoon willen knuffelen.

Ik heb het volgende al geprobeerd:
* Zilverfolie voor de deur
* Waterspuiten. (ze gaan dan op hun rug liggen omdat ze dat heerlijk vinden. ze kruipen zelfs iedere dag onder de kraan.)
* Stofzuiger aanzetten zodra ze aan de deur krabben
* Een of ander anti katten goedje op de deur
* Ze negeren. Probleem is dat ze dan een uur door krabben.

Iemand enig idee wat ik nog meer kan proberen ?
Willen ze dan voer of aandacht? De mijne deden dat ook, ook om 05:00 uur. Gebroken nachten dus. Totdat ik toegaf en de deur gewoon maar open liet. Nu gaan ze 's nachts of keurig aan mijn voeteneind liggen, of ze zoeken een plekje in de woonkamer. Ik word iig niet meer wakker van ze. Wel vind ik het nog lastig om ze af te leren dat ze 's morgens rond 07:00 zo actief zijn. Ze willen dan voer, maar ik geef dat steevast pas om half 8. Hopelijk krijgen ze in de loop der tijd toch door dat ze pas te eten krijgen als ik ben opgestaan...
pi_48974181
Even een vraagje over het jachtinstinct van onze enorm lieve kater. Hij is met dit mooie weer vrij veel buiten, waar hij naar hartelust kan jagen op de vele muizen die hier rondzwerven. Geen probleem, de muizen brengt hij thuis, legt hij neer en omdat hij hier genoeg te eten krijgt kijkt hij er daarna verder niet meer naar om.

Vandaag kwam hij echter met een vogel aan. Die hij opat.
Daarna met nog een vogel. Die hij ook weer opat.

Uiteindelijk heeft hij vandaag vier vogels gevangen en opgegeten. Ik ben hem eens gevolgd, en hij weet de vogelnestjes die niet hoog genoeg in bomen en struiken zitten snel te vinden, springt erin zodat alle jonge vogeltjes eruit vallen en vermoordt ze daarna één voor één.

Het is natuurlijk aardig hypocriet om hem wel toe te staan muizen af te maken en vogels niet, maar ik kon het even niet aanzien en heb hem naar binnen gehaald. Hij zit nu natuurlijk bij de deur te janken dat hij naar buiten wil.. maar ik vraag me af: traumatiseer ik die kat nu ik hem eventje binnenhoud om het enorme vogelslachten eventjes stil te leggen? Of heeft het überhaupt geen zin en gaat hij zodra hij weer naar buiten mag toch wel weer verder?

Het zielige gemiauw wordt nu trouwens wel erg smekend .. maar ik houd hem vandaag maar even binnen, dan hebben de vogeltjes eventjes adempauze. Iemand een idee wat ik hier mee aanmoet? Ik wil hem ook niet straffen voor iets wat zo natuurlijk is.

[ Bericht 0% gewijzigd door hummus op 03-05-2007 19:13:32 ]
pi_48985852
Niemand hier toevallig een idee over ik ben een beetje bang voor het idee geheel kat-onpedagogisch te reageren en mijn kat een soort minderwaardigheidsgevoel te bezorgen over het feit dat hij heel knap zoveel vogeltjes weet te vangen op één dag
  vrijdag 4 mei 2007 @ 09:20:38 #214
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_48993427
Nee, traumatiseren door hem binnen te houden, zal hij niet. Maar het zal niet zoveel nut hebben om hem één dagje binnen te houden, want het jonge-vogeltjes-seizoen is nog lang niet voorbij.
The love you take is equal to the love you make.
pi_49049173
Heeft er hier iemand een kat met tandproblemen? Wij vermoeden (weten zo goed als zeker) dat Spock hier er nu ook last van heeft namelijk. Wat ie al een tijdje heeft is dat het wel lijkt of ie zijn eten niet goed doorslikt. Dan ineens is ie heftig aan het kauwen en soms lukt het hem ook niet het stukje eten binnen te houden. Wedachten nu dat het gewoon ergens achter de kiezen bleef hangen en dan ineens loskomt.
Hij laat sinds een tijdje niet meer makkelijk in zijn bekje kijken, maar we hebben het toch een beetje geforceerd. Ik kon niet veel zien (hij is zeg maar erg sterk...), maar rode randjes tandvlees en de tanden zagen er ook niet zo erg netjes uit...
Maandag ga ik wel een afspraak maken met de dierenarts om er even naar te laten kijken, maar ben wel benieuwd naar ervaringen.
Wat kun je er bijvoorbeeld zelf aan doen om het, voor zover mogelijk natuurlijk, te voorkomen? En hoe zal de dierenarts eventueel tandsteen verwijderen?
  zondag 6 mei 2007 @ 06:31:22 #216
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_49055328
Verwijdering van tandsteen gaat onder narcose (of een roesje). Mijn dierenarts meldde mij dat hij daarna een merk kon adviseren dat het tandsteen echt kon voorkomen (veel merken beloven dat maar kunnen dat niet waarmaken). Ook zou je aan versvlees kunnen denken: ik geloof dat het vooral het knagen op botten is wat de tanden goed in conditie houdt. Maar je moet het maar net zien zitten om je kat kippenekjes e.d. te gaan voeren (en hij moet het willen).

Bij mijn kat bleek het toen helaas erger dan tandsteen en ontstoken tandvlees.
pi_49057522
Wat was het dan Lienekien? Hopelijk blijkt het hier niet zo ernstig te zijn dan....

Ja, versvlees. Ik heb geen moeite met kippennekjes ofzo, maar hij eet niet eens een gewoon stukje kipfilet Alleen brokken wil ie, en af en toe een hapje natvoer. De andere kat eet alles, als het aan die lag had ik me al lang verder verdiept in versvlees voeren... Maar 1 wel en 1 niet vind ik zo omslachtig eigenlijk.
  zondag 6 mei 2007 @ 11:56:32 #218
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_49057635
Ze had een tumor in de bovenkaak. Vijf weken later was het afscheid.
pi_49058140
He gatver, wat ontzettend naar zeg
  zondag 6 mei 2007 @ 12:56:00 #220
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_49059055
Ik heb mijn katten aan rauwvoer laten wennen door het met blikvoer te mengen en de verhoudingen geleidelijk aan richting rauw te laten gaan.
Ik geef ze nu carnibest en af en toe lamshart in grote brokken zodat ze er flink werk aan hebben. Kippennekjes heb ik nooit geprobeerd, dat ga ik van de week een doen.

Mijn vorige kat had ook tandsteen en ontstoken tandvlees, dat heeft de dierenarts onder narcose verwijderd. Ik kreeg daarna voor een paar dagen pijnstillers mee, maar ik geloof dat niet iedere da dat doet.
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
  zondag 6 mei 2007 @ 14:02:35 #221
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_49060919
quote:
Op zondag 6 mei 2007 12:20 schreef _Nienna_ het volgende:
He gatver, wat ontzettend naar zeg
Ja, vrij dramatisch gebeuren. De lichtpuntjes waren dat ze toch nog bijna 14 is geworden en dat ze tot het laatst nog levenslustig bleef.
pi_49151198
Vandaag zijn we langsgeweest bij de dierenarts, en het was allemaal wel goed, gelukkig Maar het is dus niet helemaal duidelijk wat er wel is. Wat ik voor tandsteen aanzag was gewoon een grote brok voer om zijn tanden heen. De dierenarts schrok best wel, want het zag er ook precies uit als tandsteen, maar het was gewoon voer dus. Wat wel heel erg vreemd is dus...

Verder was z'n gebit hartstikke goed Wel wat ontstoken tandvlees, maar niet zorgwekkend. Nu gaan we in porties voeren en als dat niet helpt met dat teruggeven van voer wat ie doet, ander voer proberen.

Want het kan verschillende oorzaken hebben allemaal. Of hij slikt niet goed door (wat eigenlijk een beetje raar is, maar door in porties te geven zou dat beter moeten gaan), of hij is lichtelijk intolerant voor het eten wat hij nu krijgt (daarom ander voer), of het zit in z'n maag dan, dat er iets niet goed is.

Maar we hebben ook besloten dat, mocht blijken dat het allemaal niks helpt en het waarschijnlijk de maag is, we daar verder niets aan doen. De dierenarts wist wel medicijnen die zouden kunnen helpen, maar we vonden allebei dat dat een beetje onnodig zou zijn, omdat helemaal niet blijkt dat Spock ook maar ergens last van heeft verder.

Dus nu gaan we testen en over paar weekjes terugbellen dan en dan zien we weer verder
pi_49172212
Onze kat heeft de laatste paar dagen moeite met eten. Af en toe moet hij overgeven (dus niet elke dag) De laatste paar dagen eet hij weinig. Hij eet een paar hapjes, gaat weg en evenlater eet hij weer een paar hapjes. Zodoende laten wij hem ook niet meer naar buiten totdat hij alles op heeft.

Wat zou er aan de hand zijn??
I'm not lost, i'm just geocaching
  woensdag 9 mei 2007 @ 08:47:30 #224
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_49172282
Ja, dat is moeilijk te zeggen.
pi_49192551
Ik hoop maar dat mijn katje nooit iets krijgt, want het is bijna onmogelijk om hem naar de da te krijgen.
Hij is 2 keer geweest en beide keren was het een hel om hem in de bak te krijgen en moest de da hem in de box eerst platspuiten, zo bang en overstuur dat hij was...en hij is maar klein, 2.4 kilo maar hij is dan onhandelbaar en sterk.
pi_49218936
Ik doe de kat tegenwoordig in een grote picknick mand. Die mand heeft een deksel aan de bovenkant. De kat ligt meestal te slapen (tja ) ik doe de kat in de mand, en tegen de tijd dat ze doorheeft wat er gebeurt, is het deksel al dicht.

Ik heb ook een reguliere mand met zo'n traliedeurtje, maar dat is een drama.
...
  donderdag 10 mei 2007 @ 11:55:03 #227
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_49219540
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 11:34 schreef Garbageman het volgende:
Ik doe de kat tegenwoordig in een grote picknick mand. Die mand heeft een deksel aan de bovenkant. De kat ligt meestal te slapen (tja ) ik doe de kat in de mand, en tegen de tijd dat ze doorheeft wat er gebeurt, is het deksel al dicht.

Ik heb ook een reguliere mand met zo'n traliedeurtje, maar dat is een drama.
Drama, wat je zegt!

Ik had een poes met een poot haaks op haar lijf (omgeklapt schouderblad ) en toen kon ik niks met mijn traliedeurmandje. Ik heb haar op de arm naar de spoed gebracht. Ik kreeg een mandje mee terug met een deksel bovenop. De volgende dag ben ik direct zo eentje gaan kopen.

Bij mijn huidige kat moet ik echt een strategie volgen om haar in de mand te kunnen krijgen. Meestal staat de mand al klaar naast haar etensbakje. Ik geef haar dan wat lekkers en in een paar seconden pak ik haar op, zet ik haar in de mand en klap ik de deksel dicht.
  donderdag 10 mei 2007 @ 12:11:48 #228
36027 komkommertje
KomKommertje!!!!
pi_49220067
Goh wat heb ik dan toch een geluk, als ik maar een reismandje in de kamer klaarzet dan zitten alle 3 mijn katten er tegelijk in, en het is vechten om te kijken wie er in mag blijven zitten! Haha.
Wel heel gek, want ze vinden de dierenarts toch echt niet leuk.
Komkommertje
  donderdag 10 mei 2007 @ 12:16:42 #229
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_49220252
Ik had er ook een die het geen probleem vond. Op de behandeltafel liep ze blijmoedig heen en weer. De dierenarts kon haar longetjes nooit goed beluisteren, want ze spinde te hard.
pi_49246698
even een vraagje tussendoor:
onze katjes (2 gecastereerde mannetjes van bijna 1 jaar) hebben als terrein de gang, 2 trappen en nog een gangetje en daarnaast de eetkamer. In die eetkamer staat natuurlijk een eettafel en stoelen. De stoelen hebben we ondertussen al opgegeven. 1vna d 2 gebruikt ze als krabpaal. Onderussen wordt het wat minder doordat we een krabpaal naast de tafel hebben gezet recht naast zijn lievelingsstoel. Maar nu hebben ze de tafel echt ontdekt. Voorheen gingen ze er ook soms op, maar nu altijd....steeds als we thuiskomen ligt het tafelkleed eraf. Tafel krijgt steeds meer krassen.

Wie oh wie heeft een oplossing? aliminiu folie al geprobeerd...ik heb geen idee. Het is een grote tafel die het grootste gedeelte van de kamer bezet.

alvast bedankt voor de tips!
  donderdag 10 mei 2007 @ 22:34:39 #231
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_49247236
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 12:11 schreef komkommertje het volgende:
Goh wat heb ik dan toch een geluk, als ik maar een reismandje in de kamer klaarzet dan zitten alle 3 mijn katten er tegelijk in, en het is vechten om te kijken wie er in mag blijven zitten! Haha.
Wel heel gek, want ze vinden de dierenarts toch echt niet leuk.
Same here, ze wandelen zo die mand in. De ene laat zich ook zo behandelen door de DA. De andere is een pittige tantje en bijt van zich af. Het gekke is dat juist zij de liefste knuffeldoos is. Katten...het blijft een mysterie.
pi_49264249
Mij 2 kereltjes vinden de mand ook niet zo erg, alleen in de auto onderwerg mauwen ze een beetje.
Voor de rest blijven ze rustig.

Alleen bij de dierenarts eruit gaat wat moeilijker.
I'm not lost, i'm just geocaching
pi_49285102
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 22:25 schreef exode het volgende:
even een vraagje tussendoor:
onze katjes (2 gecastereerde mannetjes van bijna 1 jaar) hebben als terrein de gang, 2 trappen en nog een gangetje en daarnaast de eetkamer. In die eetkamer staat natuurlijk een eettafel en stoelen. De stoelen hebben we ondertussen al opgegeven. 1vna d 2 gebruikt ze als krabpaal. Onderussen wordt het wat minder doordat we een krabpaal naast de tafel hebben gezet recht naast zijn lievelingsstoel. Maar nu hebben ze de tafel echt ontdekt. Voorheen gingen ze er ook soms op, maar nu altijd....steeds als we thuiskomen ligt het tafelkleed eraf. Tafel krijgt steeds meer krassen.

Wie oh wie heeft een oplossing? aliminiu folie al geprobeerd...ik heb geen idee. Het is een grote tafel die het grootste gedeelte van de kamer bezet.

alvast bedankt voor de tips!
miscchien dat je hier wat aan hebt?
http://www.kattenplaza.nl/page/krabben_katten.php
pi_49300199
hey Prupke,

dank je wel voor de link! al eens wat tips uitvoeren. Staan nu 2 grote en 1 kleine krabpaal in de eetkamer, allemaal dichtbij de stoel waar de een altijd aan hangt. we zullen zien of het helpt. Tevens geurvefrisser met lavendel op de tafel gezet; ze hebben een hekel aan die geur. Overigens hangen ze beiden met regelmaat in de krabpalen en de krabplank die in de gang hangt maar schijnbaar is het ook erg leuk om in de stoel te hangen...
pi_49313449
wat wij hebben gedaan bij de poezels die dus ergens aan gingen krabben wat niet de bedoeling was : bij het nekvel pakken en aan de krabpaal gehangen
op een gegeven moment hoefde we alleen nog maar aanstalten maken om naar de kat toe te gaan en dan ging hij wel zelf richting krabpaal.

En als ze hier alleen thuis zijn mogen ze alleen maar in een kamer en de gang en daar staat de krabpaal.
pi_49324963
gisteren hing die weer aan de stoel, opgepakt en naar de krabpaal gebracht...hij keek me echt zo aan van...wat is er? wat doe ik hier? Hij hangt wel met regelmaat in de krabplank in de gang, maar 1 bij kopen voor de eetkamer. We zijn nu ook aan het twijfelen om de eetkamer niet toegankelijk te maken als we niet thuis zijn maar dan hebben ze alleen nog de gang, 2 trappen en een gangetje...en kunnen ze niet naar buiten kijken wat ze heerlijk vinden...:o( Toch de slaapkamer maar heroverwegen....daar staat niets wat ze kapot kunnen krabben (wat betreft meubels dan...)
  zondag 13 mei 2007 @ 16:08:37 #237
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_49334002
Hier gebruikt een van de twee katten de krabpaal. De andere niet, ik vermoed dat het een soort territorium-ding is? Hoe krijg ik die andere ook zover om die paal toch te gebruiken?
pi_49343843
quote:
Op zondag 13 mei 2007 16:08 schreef Aventura het volgende:
Hier gebruikt een van de twee katten de krabpaal. De andere niet, ik vermoed dat het een soort territorium-ding is? Hoe krijg ik die andere ook zover om die paal toch te gebruiken?
euhm wij hebben laatst een nieuwe krabpaal gekocht en toen hij in elkaar stond hebben we alle katten er opgezet.
ze gebruiken hem allemaal.

heb je die kat die niet wil ook al eens gewoon aan de paal gehangen met de pootjes?
pi_49348342
Heb mijn kat beschadigd , domme beest runt de trap af en schiet halverwege voor me langs. Kon kiezen, zelf head first naar beneden of op z'n staart gaan staan. Is dus het 2e geworden, z'n staart hangt nu als hij hem omhoog heeft in een bocht weer naar beneden. Het doet hem geen pijn ofzo, ik mag er gewoon aanzitten en bewegen en ook voel ik geen rare bulten. Maar toch maar effe langs de dierenarts als hij dit blijft houden morgen
pi_49348733
quote:
Op zondag 13 mei 2007 23:27 schreef Duncan_R het volgende:
Heb mijn kat beschadigd , domme beest runt de trap af en schiet halverwege voor me langs. Kon kiezen, zelf head first naar beneden of op z'n staart gaan staan. Is dus het 2e geworden, z'n staart hangt nu als hij hem omhoog heeft in een bocht weer naar beneden. Het doet hem geen pijn ofzo, ik mag er gewoon aanzitten en bewegen en ook voel ik geen rare bulten. Maar toch maar effe langs de dierenarts als hij dit blijft houden morgen
waar is zijn staart geknakt?

misschien heb je zijn staart gebroken?
pi_49349087
Hij hangt op ongeveer halverwege zijn staart, als hij gebroken was zou je denken dat het hem wel zeer zou doen maar da's niet zo. Ik voel ook geen rare dingen aan z'n staart. Toch sneu, nog geen jaar oud en dan al gehandicapt
  maandag 14 mei 2007 @ 06:25:17 #242
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_49352315
Ik zou maar zo snel mogelijk naar de dierenarts, vanochtend! Succes ermee.
pi_49367453
Een vraagje:
Ik heb 2 poezebeesten, eentje met een normaal gewicht en een hele dikke
Nu moet dikke poes op dieet, maar hoe kan ik dat het beste aanpakken.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de normale poes ook gewicht gaat verliezen.
  maandag 14 mei 2007 @ 15:48:38 #244
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_49367590
quote:
Op maandag 14 mei 2007 15:45 schreef Liatris het volgende:
Een vraagje:
Ik heb 2 poezebeesten, eentje met een normaal gewicht en een hele dikke
Nu moet dikke poes op dieet, maar hoe kan ik dat het beste aanpakken.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de normale poes ook gewicht gaat verliezen.
Ik heb dat ook bij het handje gehad. De poezen kregen toen gescheiden eten en ze kregen afgepaste porties. Dus het is einde bakje met brokjes waar ze naar behoefte van kunnen eten.

Je zou voor je dikke poes lightbrokjes kunnen kopen. Heel goed de verpakking lezen wat je kat minimaal nodig heeft en precies afwegen. (Ik gebruik een klein bekertje en weet tot hoever die vol moet voor de juiste portie.) Porties nog aanpassen als je ook natvoer geeft.

Twee of drie keer per dag voeren. En veel spelen met de poezen voor de lichaamsbeweging.
pi_49367852
quote:
Op maandag 14 mei 2007 15:48 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik heb dat ook bij het handje gehad. De poezen kregen toen gescheiden eten en ze kregen afgepaste porties. Dus het is einde bakje met brokjes waar ze naar behoefte van kunnen eten.

Je zou voor je dikke poes lightbrokjes kunnen kopen. Heel goed de verpakking lezen wat je kat minimaal nodig heeft en precies afwegen. (Ik gebruik een klein bekertje en weet tot hoever die vol moet voor de juiste portie.) Porties nog aanpassen als je ook natvoer geeft.

Twee of drie keer per dag voeren. En veel spelen met de poezen voor de lichaamsbeweging.
lightbrokjes begin ik niet meer aan, daar is ze een kilo van aangekomen ondanks het netjes afwegen enzo.
en apart eten geven lijkt mij nogal lastig, hoe moet dat dan als ik een hele dag werk...?
  maandag 14 mei 2007 @ 15:58:33 #246
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_49367965
quote:
Op maandag 14 mei 2007 15:55 schreef Liatris het volgende:

[..]

lightbrokjes begin ik niet meer aan, daar is ze een kilo van aangekomen ondanks het netjes afwegen enzo.
en apart eten geven lijkt mij nogal lastig, hoe moet dat dan als ik een hele dag werk...?
Dan geef je toch te veel van de brokjes. Mijn dierenarts raadde aan om te minderen op de droge brokjes, liever dan op het natvoer.

Apart eten geven en wat er nog staat als je de deur uit gaat, wegzetten. Mijn poes (ik heb er nu nog een) krijgt 's ochtends vroeg eten (7 uur) en pas om kwart over 5 weer. Kan prima.
pi_49368227
quote:
Op maandag 14 mei 2007 15:58 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dan geef je toch te veel van de brokjes. Mijn dierenarts raadde aan om te minderen op de droge brokjes, liever dan op het natvoer.

Apart eten geven en wat er nog staat als je de deur uit gaat, wegzetten. Mijn poes (ik heb er nu nog een) krijgt 's ochtends vroeg eten (7 uur) en pas om kwart over 5 weer. Kan prima.
tja, dan moet ik het maar op die manier proberen, ik ben alleen bang dat die kleine dat niet helemaal gaat begrijpen dat ze op en bepaald tijdstip moet gaan eten.
  maandag 14 mei 2007 @ 16:26:01 #248
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_49369000
hallo allemaal

Wij hebben thuis 2 heerlijke poezebeesten, 1 rode kater en 1 lapjespoes, deze zijn inmiddels een jaar of 3 (is niet helemaal vast te stellen, want ze komen uit het asiel). Nu zitten we erover te denken om er een kitten bij te nemen...

hierover wat vragen:
- hoe pak je dit aan, zonder je andere katten te beledigen of het gevoel te geven vervangen te worden?
- hoe lang moet een kitten binnen blijven, voordat het een beetje aan het huis en de omgeving is gewend?
- hoe kun je het beste de beestjes aan elkaar introduceren...

en natuurlijk zijn alle andere tips en opmerkingen welkom.
Alvast bedankt!
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_49370044
quote:
Op maandag 14 mei 2007 15:55 schreef Liatris het volgende:

[..]

Je kunt je katten best twee of drie keer per dag voeren, 1x 's ochtends als je uit bed komt, 1x 's avonds als je thuis komt en eventueel 1x voor je naar bed gaat. Doorlopend eten hebben staan werkt niet als je een kat hebt die te dik is.

Als ze veel in omvang schelen zou je het voer voor de slanke kat in een voerkist kunnen zetten, dat is een kist of doos of zoiets waar je een gat in maakt waar de slanke kat wel in kan maar de dikke niet. http://members.home.nl/gatito/kist.html

Ik ben trouwens tegen light brokken, daar zit alleen maar extra vulsel in en minder waardevolle voedingsstoffen (in de vorm van eiwitten en vetten). Wanneer een kat afvalt op een dieet met erg weinig eiwitten zal de kat ook veel spieren verliezen en zo makkelijker aankomen als er met het dieet gestopt wordt. En het vulsel in lightvoer levert weer extra veel koolhydraten, en veel katten worden juist van die koolhydraten zo dik. En een dikke kat koolhydraten voeren is ook z'n kans op diabetes verhogen. Prima dus dat je daar niet aan wil.
pi_49371291
Zo'n voerkist is idd ook een goed idee, zoiets heb ik zelf ook al een keer geprobeerd maar eind van de dag lag de doos ondersteboven aan de andere kant van de keuken
Misschien kan ik het nog een keer proberen met een zwaardere kist of doos zoals op de foto.
en dan maar hopen dat de grote poes niet klem komt te zitten
pi_49385212
quote:
Op maandag 14 mei 2007 16:26 schreef Beessie-Jen het volgende:
hallo allemaal

Wij hebben thuis 2 heerlijke poezebeesten, 1 rode kater en 1 lapjespoes, deze zijn inmiddels een jaar of 3 (is niet helemaal vast te stellen, want ze komen uit het asiel). Nu zitten we erover te denken om er een kitten bij te nemen...

hierover wat vragen:
- hoe pak je dit aan, zonder je andere katten te beledigen of het gevoel te geven vervangen te worden?
- hoe lang moet een kitten binnen blijven, voordat het een beetje aan het huis en de omgeving is gewend?
- hoe kun je het beste de beestjes aan elkaar introduceren...

en natuurlijk zijn alle andere tips en opmerkingen welkom.
Alvast bedankt!
kat halen en in bench laten zitten en andere katten laten snuffelen
en wat wij gedaan hebben tooen er 2 kittens bij kwamen , we hebben zon kattentunnel waar de oudere katten in zaten gepakt en de zijkanten dicht gedraaid, en daar de kittens in gestopt voor de eerste nacht.
bij ons bed op het hoofdkussen neergelegd

binnen 2 dagen was het helemaal goed tussen die 4 beesten
pi_49386768
quote:
Op maandag 14 mei 2007 16:04 schreef Liatris het volgende:

[..]

tja, dan moet ik het maar op die manier proberen, ik ben alleen bang dat die kleine dat niet helemaal gaat begrijpen dat ze op en bepaald tijdstip moet gaan eten.
Als de katten echt veel schele qua doorsnede zegmaar, dan zou je een klein gat in een kartonnen doos kunnen knippen waar alleen de kleine in kan. Daar zet je dan brokjes in voor de hele dag en dan geef je die grote alleen brokjes/eten als je er bent.

Wij hebben dat gedaan toen we ons kitten kittenvoer wilden blijven geven en de andere katten aan het gewone voer wilden houden. Wij hebben de hele dag door brokjes staan.

Overigens worden katten minder snel dik van de wat betere merken kattenbrokjes zoals Iams en Royal Canin, dan van goedkope supermarktbrokken.
  dinsdag 15 mei 2007 @ 09:33:24 #253
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_49392034
quote:
Op maandag 14 mei 2007 23:15 schreef prupke het volgende:

[..]

kat halen en in bench laten zitten en andere katten laten snuffelen
en wat wij gedaan hebben tooen er 2 kittens bij kwamen , we hebben zon kattentunnel waar de oudere katten in zaten gepakt en de zijkanten dicht gedraaid, en daar de kittens in gestopt voor de eerste nacht.
bij ons bed op het hoofdkussen neergelegd

binnen 2 dagen was het helemaal goed tussen die 4 beesten
bedankt voor je info, ik zat er idd aan te denken om het poesje sowiezo snachts eerst ook in binnen in een bench te houden, die andere 2 zijn echt buitenslapers.

Maar een kitten moet het liefst de eerste 2 maanden binnen blijven begreep ik?
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_49399773
Zo, net weer terug met Apollo bij de dierenarts vandaan, diagnose : gekneusde staart en verder niet gebroken oid. Waren met 5 minuten al weer buiten maar ik hoefde dan ook maar een half consult af te rekenenen (geen geld om je geweten af te kopen ). Met een paar dagen zou alles weer 100 % moeten zijn.

Ik heb Apollo de eerste 6 maanden binnen gelaten, toen had hij al zijn prikken gehad en kon hij zich aardig motorisch redden. Hij is dan ook wat groter en kan beter van zich af bijten. Al kan hij beter met de buurkatten opschieten dan met de 2 dames, arthemis en callisto hier thuis.
pi_49400187
Ik zou m'n kat binnenhouden tot hij/zij geholpen is, anders zit je zo met een oepsnestje (in geval van een kater zit een ander met dat nestje) en dat zou zonde zijn met het overschot aan kittens wat er is. (er zijn nu 50% meer katten in Nederland dan 10 jaar geleden ). Ook hebben ongeholpen dieren die buiten lopen veel meer kans FIV/FeLV op te lopen en om doodgereden te worden of kwijt te raken (ongeholpen katers zwerven verder).

Poezen hebben minder kans op bepaalde soorten kanker als ze geholpen worden voor hun eerste krolsheid.

Katten worden geslachtsrijp tussen de 6-9 maanden, katers zijn vaak wat aan de vroege kant en poezen (ook afhankelijk van het seizoen) kunnen nog wat later zijn.
  dinsdag 15 mei 2007 @ 20:39:40 #256
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_49416124
Mijn poesje van bijna 1 jaar oud is opeens heel aanhankelijk. Ze komt elke dag wel 10x op schoot en volgt me overal. Dat deed ze anders nooit. Wat kan daarvan de oorzaak zijn? Zo te zien is ze gewoon helemaal gezond.
pi_49419806
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 20:39 schreef Aventura het volgende:
Mijn poesje van bijna 1 jaar oud is opeens heel aanhankelijk. Ze komt elke dag wel 10x op schoot en volgt me overal. Dat deed ze anders nooit. Wat kan daarvan de oorzaak zijn? Zo te zien is ze gewoon helemaal gezond.
geen idee waar dat aan ligt , Ons nol doet dat ook sinds een tijdje : hett lijkt soms net alsof zijn koppie vastgelijmd zit op je voet
  dinsdag 15 mei 2007 @ 21:59:14 #258
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_49420001
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 21:55 schreef prupke het volgende:

[..]

geen idee waar dat aan ligt , Ons nol doet dat ook sinds een tijdje : hett lijkt soms net alsof zijn koppie vastgelijmd zit op je voet
Ze achtervolgt me tegenwoordig zelfs naar de douche en het toilet. Ze weet van dolligheid niet meer wat ze moet doen, meestal werpt ze zich op de grond en gaat ze als een gek kronkelen. Het moet niet gekker worden, het is net een hondje

Het doet me trouwens denken aan de krolse periodes. Alleen is ze allang en 'hetje' geworden
  dinsdag 15 mei 2007 @ 22:06:14 #259
174925 Judeljuud
Vindt, en gij zult meer zoeken
pi_49420360
M'n poes Nina wordt a.s. vrijdag gesteriliseerd. Nu vroeg de dierenarts me na te denken of ik de hechtingen aan de binnenkant of aan de buitenkant wilde. Wat kunnen jullie me hierover adviseren?
You were born as an original. Don't die as a copy.
  dinsdag 15 mei 2007 @ 22:08:43 #260
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_49420474
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 22:06 schreef Judeljuud het volgende:
M'n poes Nina wordt a.s. vrijdag gesteriliseerd. Nu vroeg de dierenarts me na te denken of ik de hechtingen aan de binnenkant of aan de buitenkant wilde. Wat kunnen jullie me hierover adviseren?
Ik heb goede ervaring met de binnenzijde. Toen ze terugkwamen heb ik meteen de wond geinspecteerd, het zag er echt keurig uit. Niks geen bloederigheid of korstjes of wat dan ook. Ik heb ze er een paar keer over zien likken, en toen hadden ze er geen aandacht meer voor. Bij een wond aan de buitenkant lijkt het me, dat ze aan de hechtingen gaan knabbelen. Ik begrijp niet wat daar voor voordelen aan kunnen zitten, en dus ook niet waarom jouw DA je die keuze laat. Maar misschien weet ik niet alles hierover...
  dinsdag 15 mei 2007 @ 22:15:03 #261
174925 Judeljuud
Vindt, en gij zult meer zoeken
pi_49420817
Ja, ze zei iets over dat als de hechtingen aan de buitenkant zitten je de wond beter in de gaten kunt houden. En dat dan de hechtingen er over 10 dagen uitgehaald worden en de DA dan direct kan kijken of alles er mooi uitziet. Ofzo. Het was vroeg en ik was nog mistig.
You were born as an original. Don't die as a copy.
  dinsdag 15 mei 2007 @ 22:18:55 #262
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_49421031
Ik zou niet voor de buitenkant kiezen, want dan moet je zeker weer terug naar de DA. Dat leek me in mijn situatie onnodig stressvol voor mijn twee katjes (ze vonden het niet zo prettig - unterstatement - bij de DA), en ook voor mij. Ik heb geen auto en het is gewoon veel gedoe om ze bij de DA te krijgen. Dus als ik een rit kan voorkomen, doe ik het. Ik denk dat je bij een binnenhuidse hechting ook wel merkt als het mis gaat. Ik heb mijn poesjes goed gemonitord, de wond steeds bekeken en op hun gedrag gelet. Als er een complicatie is merk je het wel.
pi_49422167
Bij ons sukke hadden ze de hechtingen aan de buitenkant zitten.
netjes genezen en toen ze er uit gehaald werden kregen we te horen dat ons "hetje" echt de rustigste kat is geweest van die dierenarts om de hechtingen eruit te halen
mijn vriend had een leren jas aan en wij kunnen de beesten als een baby vasthouden
beetje kroelen in de nek en hop ze ging op stationair draaien stand.

was binnen 2 minuten gedaan.

Nadeel van buitenhechtingen is dat als ze de wond gaan zuiver likken dat ze vroegtijdig de hechtingen eruit trekken ...
pi_49454217
Onze poes Kayleigh is vanmiddag gesteriliseerd.

Ik heb haar teggen zessen opgehaald en ze loopt nog wat dronken en is nog wat suffig. Ze heeft wel al 2 keer overgegeven (alleen wat speeksel want ze is sinds gisteravond nuchter).
Is dit normaal?
  woensdag 16 mei 2007 @ 19:50:29 #265
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_49455017
Ja, die van mij kotsten ook speeksel.
  woensdag 16 mei 2007 @ 20:09:33 #266
3878 Vork
Manisch creatief
pi_49455917
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 21:59 schreef Aventura het volgende:
Ze achtervolgt me tegenwoordig zelfs naar de douche en het toilet. Ze weet van dolligheid niet meer wat ze moet doen, meestal werpt ze zich op de grond en gaat ze als een gek kronkelen. Het moet niet gekker worden, het is net een hondje

Het doet me trouwens denken aan de krolse periodes. Alleen is ze allang en 'hetje' geworden
Dat doet die van mij ook. Ik ben er overdag niet dus ik zei dat beest ook alleen 's avonds en 's ochtends vroeg even. Nu ik ook weer alleen woon is ze ineens een heel stuk aandachtbehoevender geworden. Ik heb ook geen idee hoe dat komt, maar het bovenstaande (verandering in aanwezigheid van mensen) zal er hier vast wel iets mee te maken hebben.
pi_49504105
Hebben jullie trouwens gedragveranderingen meegemaakt na een sterilisatie?

Kayleigh is een hele aanhankelijke poes en ik zou het jammer vinden als ze zou veranderen.

Gisteren heeft ze zich de hele dag verstopt (in huis). Ik heb haar niet gezien en ze kwam ook niet als ik haar riep. Ik kon haar echt nergens vinden Ze heeft ook niet gegeten.

Gelukkig was ze er vanochtend weer en heeft ze ook iets gegeten.

[ Bericht 5% gewijzigd door lily op 18-05-2007 12:45:14 ]
  vrijdag 18 mei 2007 @ 12:41:24 #268
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_49507691
Die trekt wel weer bij. Waarschijnlijk nog een beetje onder de indruk van de gebeurtenis.
pi_49512887
Ik zit te denken om nog een kat erbij te halen, ik heb nu 1 kat een vrouwtje van een jaar, is het verstandig om nog een kat erbij te halen?
Gaan ze aan elkaar wennen zonder dat ze elkaar aanvallen.
Is het verstandiger om een vrouwtje of een kater te halen?
Kennen ze met zijn tweeén uit 1 bak eten en op 1 kattenbak hun ontlasting kwijt?

Alvast bedankt
  vrijdag 18 mei 2007 @ 15:38:28 #270
87936 Rossdale
#MaximumAttack
pi_49512971
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 10:49 schreef lily het volgende:
Hebben jullie trouwens gedragveranderingen meegemaakt na een sterilisatie?

Kayleigh is een hele aanhankelijke poes en ik zou het jammer vinden als ze zou veranderen.

Gisteren heeft ze zich de hele dag verstopt (in huis). Ik heb haar niet gezien en ze kwam ook niet als ik haar riep. Ik kon haar echt nergens vinden Ze heeft ook niet gegeten.

Gelukkig was ze er vanochtend weer en heeft ze ook iets gegeten.

[afbeelding]
Ja dat zal ze eventjes hebben. Maar voor je het weet is ze weer de oude Geef het een weekje ongeveer.
Please sir. When moon? When Mustang?
  vrijdag 18 mei 2007 @ 15:39:42 #271
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_49513017
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 15:36 schreef Doemskie het volgende:
Ik zit te denken om nog een kat erbij te halen, ik heb nu 1 kat een vrouwtje van een jaar, is het verstandig om nog een kat erbij te halen?
Kennen ze met zijn tweeén uit 1 bak eten en op 1 kattenbak hun ontlasting kwijt?

Alvast bedankt
Moeilijk te voorspellen. Ik heb er twee, maar dat zijn 2 zusjes uit hetzelfde nest. Ze hebben elk hun eigen etensbakje, maar schijten wel op een (grote) bak. Dat gaat prima. Oh, en ik zou er een vrouwtje bij nemen. Ik denk dat een kater wat territorialer is ingesteld.
  vrijdag 18 mei 2007 @ 15:58:57 #272
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_49513607
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 15:39 schreef Aventura het volgende:

[..]

Moeilijk te voorspellen. Ik heb er twee, maar dat zijn 2 zusjes uit hetzelfde nest. Ze hebben elk hun eigen etensbakje, maar schijten wel op een (grote) bak. Dat gaat prima. Oh, en ik zou er een vrouwtje bij nemen. Ik denk dat een kater wat territorialer is ingesteld.
Schijnt nou juist dat je bij een poes beter een kater kunt nemen.
  vrijdag 18 mei 2007 @ 16:06:14 #273
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_49513805
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 15:36 schreef Doemskie het volgende:

Alvast bedankt
Je kunt eigenlijk niet voorspellen hoe het zal gaan. Ze kunnen maatjes worden, maar het kan ook oorlog worden en blijven. Dat laatste heb ik meegemaakt toen ik een kitten bij een volwassen poes nam. De jongste moest niet in de buurt komen, dan kreeg ze een haal. En dat is altijd zo gebleven.

Realiseer je dus wel waar je aan begint. Mocht het nou niet klikken, heb je dan genoeg ruimte voor de twee katten zodat ze zich eventueel elk in een andere kamer kunnen terugtrekken?

Waarom eigenlijk de vraag of een kattenbak en een etensbak voldoende zijn? Krap behuisd of krap bij kas? In beide gevallen zou ik er dan nog eens heel goed over nadenken.
pi_49514054
Kattengedragsdeskundigen raden altijd aan alle katten een eigen etensbak, kattenbak etc te geven. De formule voor kattenspullen is eigenlijk aantal katten + 1. Met minder lukt meestal ook wel hoor, maar hier zijn ze het tevredenst mee en heb je minder kans op problemen.
  vrijdag 18 mei 2007 @ 19:46:38 #275
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_49520194
Hallo allemaal,

Onze kat is de laatste dagen erg afgevallen en had het zeer moeilijk met ademen, eet en drinkt bijna niks, en was vandaag dusdanig zwak dat we ermee naar de dierarts zijn geweest.

Deze vermoedt dat de kat een ernstige keelontsteking heeft, dus hij heeft de kat 2 injecties gegeven, en een paar pillen die we hem 3 maal daags moeten geven.
Maar ik wil de kat toch graag zo snel mogelijk weer aan het eten en vooral drinken krijgen, dus heeft iemand tips?

Ik heb zowel een gewoon bakje water alswel een bakje water met een beetje melk voor hem gezet. Normaal gesproken drinkt hij dan wel, maar vandaag gaat hij het dus extreem uit de weg. Hij wil geen enkel slokje nemen.
  vrijdag 18 mei 2007 @ 20:03:08 #276
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_49520829
Poeh, moeilijk, hoor. Ik zou zelf allerlei kuipjes paté en zo kopen en dan maar kijken wat de kat lust. En daar dan een beetje extra water door doen.

Eventueel kun je kipfilet koken, kijken of 'ie dat lust.

Ik zou geen melk neerzetten, liever kattenmelk.

Als 'ie echt niks binnenkrijgt, moet je wel weer de dierenarts bellen. Dit mag niet te lang duren.

Sterkte ermee.
  vrijdag 18 mei 2007 @ 21:03:41 #277
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_49523171
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 20:03 schreef Lienekien het volgende:
Poeh, moeilijk, hoor. Ik zou zelf allerlei kuipjes paté en zo kopen en dan maar kijken wat de kat lust. En daar dan een beetje extra water door doen.

Eventueel kun je kipfilet koken, kijken of 'ie dat lust.

Ik zou geen melk neerzetten, liever kattenmelk.

Als 'ie echt niks binnenkrijgt, moet je wel weer de dierenarts bellen. Dit mag niet te lang duren.

Sterkte ermee.
Dank je wel voor advies. Zojuist ff 2 blikjes pate gekocht en een schepje voor hem neergezet, en at in ieder geval weer iets. Drinken nog steeds niet. Boullion laat ie nog staan. We hebben zo'n pipet, dus welicht dat we het straks met enige dwang naar binnen gaan werken...
  zaterdag 19 mei 2007 @ 13:24:41 #278
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_49539000
Als hij inderdaad weigert te eten en te drinken is het een goed idee om het met dwangvoeding te doen. Door die keelonsteking kan hij 'geleerd' hebben dat eten en drinken pijn doet. Als hij wel eet is het een goed idee om wat extra vocht door het voer te doen als het drinken nog niet wil lukken.
Heeft hij pijnstillers gekregen? Mijn Harry had ook eens een keelontsteking, na een pijnstiller begon hij weer te eten.
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
  woensdag 23 mei 2007 @ 21:18:52 #279
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_49701787
Een van mijn twee poezen is een beetje stout de laatste tijd. Ze tikt steeds heel hard tegen haar waterbakje aan, waardoor de vloer elke keer nat wordt. Soms gooit ze ook haar voerbakje er nog overheen. Ik heb het gevoel alsof ze er iets mee wil zeggen. Ik geef ze al heel lang hetzelfde voer dat ze (volgens mij) erg lekker vinden. Verder ververs ik het water elke dag. Ze hebben elk zowel een eigen voer-als waterbakje. Wat kan hierachter zitten?
pi_49703033
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 21:18 schreef Aventura het volgende:
Een van mijn twee poezen is een beetje stout de laatste tijd. Ze tikt steeds heel hard tegen haar waterbakje aan, waardoor de vloer elke keer nat wordt. Soms gooit ze ook haar voerbakje er nog overheen. Ik heb het gevoel alsof ze er iets mee wil zeggen. Ik geef ze al heel lang hetzelfde voer dat ze (volgens mij) erg lekker vinden. Verder ververs ik het water elke dag. Ze hebben elk zowel een eigen voer-als waterbakje. Wat kan hierachter zitten?
Dat doet mijn kater van 3 ook. Beetje tennisen met zn etensbakje als het leeg is. Bij hem betekent het gewoon dat meneer eten wenst. En het waterbakje is bijkomende schade. ^_^
  woensdag 23 mei 2007 @ 21:47:37 #281
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_49703157
Ook een stoutertje dus...maar mijn poes doet het ook met gevulde voerbakjes...:'(
pi_49703576
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 21:47 schreef Aventura het volgende:
Ook een stoutertje dus...maar mijn poes doet het ook met gevulde voerbakjes...:'(
Hmmmmm hij met lege etensbakjes en volle waterbakjes. Heb je de bakjes al van plek verwisseld?
Ik bedenk me nu ineens dat hij het alleen met zn eigen bakjes doen, die van zn zusje laat hij gewoon met rust.
  woensdag 23 mei 2007 @ 22:00:30 #283
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_49703776
Misschien moet ik de bakjes eens heel ergens anders neerzetten. Ik heb ze nu in de keuken, maar wel op een plek waar ik vaak langsloop. Vlakbij afvalbak en koelkast, waar ik dus vrij vaak kom. Wellicht te onrustig. Misschien wil ze ook wel alleen eten. Met snoepjes enzo pakt ze het ook altijd en rent weg, om het rustig ergens op te eten.
pi_49703882
Ik hoor net van mijn vriend dat de jongedame haar waterbakje omgooit als er niet genoeg inzit, was mij nooit opgevallen.
  woensdag 23 mei 2007 @ 22:04:55 #285
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_49703982
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 22:02 schreef mootie het volgende:
Ik hoor net van mijn vriend dat de jongedame haar waterbakje omgooit als er niet genoeg inzit, was mij nooit opgevallen.
Ah, ze wil room service...:P
  woensdag 23 mei 2007 @ 22:05:23 #286
3878 Vork
Manisch creatief
pi_49704004
Hier hetzelfde verhaal. Mevrouw de poes kon er denk ik nooit zo goed bij. De brokjes werden dikwijls uit het bakje gevist en de waterbak, daar liep ze mee de hele kamer door zowel met drinken als om een of andere reden die ik nog niet heb begrepen. Die brokjes is niet zo'n ramp, ze eet overwegend droge brokjes (blik en kuipjesvoer gaat er niet in, daar eet ze toch alleenmaar de saus van op), maar die drinkbak heb ik uiteindelijk vervangen voor een wat grotere hondendrinkbak met een rubberen rand aan de onderkant. Die kan ze nu niet meer met d'r gewicht op de rand laten kantelen of door de kamer schuiven. En volgens mij heeft ze het ook in zoverre geaccepteerd, dat ze daar ook geen moeite meer voor doet.
  woensdag 23 mei 2007 @ 22:29:05 #287
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_49705027
Ik zie nu net toch iets geks! Ik betrapte haar op heterdaad op het aantikken van haar waterbakje. Hop, weer een plens in haar voerbakje. Alle brokjes doorweekt. Gaat ze die natte brokjes lekker opslobberen!!! Zou dat soms haar bedoeling zijn?
pi_49705082
Is het niet zo dat voer en water compleet gescheiden moeten staan, net als voer en kattenbak?

Voorheen dronk Xena nooit uit haar rode waterbakkie, maar altijd uit de rode gieter voor het raam.
(die verschoon ik nu dus om de dag)
Nu we dat weten, heb ik het waterbakje boven gezet, als extra, en nu drinkt ze er wel uit
pi_49705279
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 22:29 schreef Aventura het volgende:
Ik zie nu net toch iets geks! Ik betrapte haar op heterdaad op het aantikken van haar waterbakje. Hop, weer een plens in haar voerbakje. Alle brokjes doorweekt. Gaat ze die natte brokjes lekker opslobberen!!! Zou dat soms haar bedoeling zijn?
Zou zomaar kunnen dat ze dat lekker vindt!
Mijn katten drinken ook alles wat ze tegenkomen, regendruppels, gieters, druppels in de douche.
  woensdag 23 mei 2007 @ 22:35:54 #290
3878 Vork
Manisch creatief
pi_49705317
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 22:29 schreef Aventura het volgende:
Is het niet gewoon een schreeuw om meer nat voer?
pi_49705342
Gekke kat aventura
  woensdag 23 mei 2007 @ 22:38:31 #292
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_49705443

Maar ze krijgen hier geen natvoer vanwege natte blubberpoep en stank (spreek uit ervaring). Bovendien heeft het m.i. weinig toegevoegde waarde.
pi_49735608
Spock is een uur geleden ofzo gestoken door een bij of wesp in zijn poot. In eerste instantie was er niets te zien (alleen aan zijn reactie zagen we dat er iets was en toen zagen we een prikbeest wegvliegen). Nu een uur later is het behoorlijk opgezwollen.
Hij lijkt er geen last van te hebben. Hij eet, drinkt, speelt, slaapt, stoeit met zijn zusje (ja, dat allemaal in één uur ). Dus we zijn geneigd hem maar lekker zijn gang te laten gaan. We opletten dat er niets veranderd natuurlijk. Iemand nog tips of ervaringen?

Heb ook wat foto's gemaakt van z'n poot:

pi_49736468
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 19:20 schreef _Nienna_ het volgende:
Spock is een uur geleden ofzo gestoken door een bij of wesp in zijn poot. In eerste instantie was er niets te zien (alleen aan zijn reactie zagen we dat er iets was en toen zagen we een prikbeest wegvliegen). Nu een uur later is het behoorlijk opgezwollen.
Hij lijkt er geen last van te hebben. Hij eet, drinkt, speelt, slaapt, stoeit met zijn zusje (ja, dat allemaal in één uur ). Dus we zijn geneigd hem maar lekker zijn gang te laten gaan. We opletten dat er niets veranderd natuurlijk. Iemand nog tips of ervaringen?

Heb ook wat foto's gemaakt van z'n poot:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Hmmmm alleen even opletten of er geen allergische reacties optreden (denk ik) En veel knuffelen!
Het ziet er wel heel zielig uit, die dikke teentjes. Als het nog meer gaat zwellen even naar de dierenarts (zou ik doen).
Maar zolang ie zn gangetje gaat zal het wel loslopen.
pi_49745577
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 19:20 schreef _Nienna_ het volgende:
Mijn kater heeft dat ook gehad, de volgende dag was het alweer weggetrokken. Ik heb toendertijd even naar de DA gebeld en die zei dat ik alleen in de gaten moest houden of hij niet sloom of koortsig werd.
pi_49745700
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 22:38 schreef Aventura het volgende:

Maar ze krijgen hier geen natvoer vanwege natte blubberpoep en stank (spreek uit ervaring). Bovendien heeft het m.i. weinig toegevoegde waarde.
Heb je al eens hoogwaardig natvoer (zonder granen, suiker etc, maar met alleen dierlijke bestanddelen) geprobeerd ?

Wat de toegevoegde waarde betreft, die is er zeker, daar heb ik al eens een hele spreekbeurt over gehouden
Natvoer is goed voor katten !!
pi_49912041
Dikke schrik ! Mijn schijtluiskat Mucha is eergisteren te grazen genomen door een buurkat. Ze heeft onder haar linkeroogje een fikse kras gekregen. De dag dat het gebeurde traande haar oog erg, en hield ze het continue dicht. Gisteren had ze haar oog half dicht. (Piratenprinsesje. .) En vandaag was haar oog weer gewoon open.

Maar, wat zagen we vandaag: ze heeft een semi-doorzichtig leverkleurig vlekje op het oog waaronder ze die kras heeft. Het oog dat telkens dichtzat. Het vlekje zit aan de oppervlakte van haar oogbol. Ze lijkt geen pijn te hebben aan het oog, en laat toe als ik haar vastpak om ernaar te kijken. Ze maakt ook haar gewoonlijke pruttelgeluidjes als ze langsloopt of als ik haar aai, typisch iets wat ze duidelijk niet doet als ze ziek, zwak of misselijk is. (Eergisteren en gisteren was ze erg stil en lag ze ook grotendeels te slapen, bijvoorbeeld.)

Is er iemand die weet wat dit vlekje is ? Moeten we hier iets aan doen, denken jullie ? We willen het even aankijken of het morgen minder is geworden, en anders wordt het toch maar de dierenarts bellen, vrees ik. Een foto maken gaat niet lukken omdat het toch weerkaatst in haar oogje, en het laatste wat ik wil is Mucha lastig vallen met geflits aan haar zielige oogje.
It's my party and I'll cry if I want to.
pi_49916325
Ik zou toch even naar de dierenarts gaan, ze heeft maar twee oogjes.

Ik ben gisteren ook naar de DA geweest met mijn kater waarvan ik vond dat zijn oog er een beetje vreemd uitzag, dus niet eens zo duidelijk als bij Mucha, maar toen de DA wat contrastvloeistof in z'n oog had gedaan bleek hij een oppervlakkige kras te hebben, ze vond het wel nodig daar wat voor mee te geven.
pi_49916579
Vlek is vandaag iets minder, maar dan zullen we even gaan bellen. Bedankt. .
It's my party and I'll cry if I want to.
pi_49918505
Onze poes heeft al enige weken wondjes/bultjes op d'r buik en achter op d'r achterpootjes.
Het wordt erger omdat het blijkbaar jeukt en ze er bijt.
Heeft iemand zoiets wel 's eerder gezien?

Ik denk zelf aan een allergische reactie, maar zou niet weten waarop. Heb de vetplantjes al boven op de kast en nu buiten gezet, maar dat schijnt weinig te helpen.
Sweet and innocent...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')