quote:
Op woensdag 6 oktober 2004 19:34 schreef Oceanonix het volgende:
Ik zit altijd met volle verbazing naar de serie CSI te kijken en wat ik me af vroeg: ze maken gebruik van een DSLR met een gewone externe flitser en een ringflitser (tegelijktijd), kan dat????????
Er vast wel iemand die dat weet......
Een slaveunit heet zo'n ding
![]()
. Een aangesloten flitser ontsteekt als er binnen het zicht van de slave een flitser afgaat
en bij een goeie ook als het onweertEen ringflits heeft het voordeel dat ie geen schaduwen geeft. Dat heeft als nadeel dat ie nogal vlakke plaatjes geeft, met weinig dieptewerking. Het voordeel van een 'gewone' flitser je in staat bent om een fraaie verlichting neer te zetten die vormen en structuren goed uit laat komen, alleen die eeuwige harde slagschaduwen......
![]()
Je gebruikt dus een gewone flits voor de modellerende verlichting, en de ringflits als invullicht waardoor geen lelijke slagschaduwen meer. De camera onsteekt een van beide flitsers, de andere zit aangesloten op de slave en flitst automatisch mee.
Met zo'n combinatie zijn hele mooie dingen mogelijk, alleen wordt de combinatie wel een tikje groot en zwaar, en vergt het nogal wat vlieguren om in te kunnen schatten wat exact het effect gaat zijn van een bepaalde opstelling.