abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23563748
blergh

ik weet niet wat ik hem moet gaan vertellen als hij straks thuis komt, ik had me voorgesteld
dat het allemaal nog heel lang zou duren en hij er eerst goed mentaal op voorbreid zou worden
door de psych, en nu is het maandag al, dat betekend dat hij morgen op school voor 3wk ieg.
afscheid van zijn vriendjes moet nemen, dat zal voor hem ook wel onverwacht zijn denk ik..
pi_23563769
ja de psych zei ook al dat er daar ook aan sinterklaas gedaan word, maar toch ..
  donderdag 25 november 2004 @ 13:23:14 #205
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_23563846
Ik kan me voorstellen dat je er van schrikt hoor. Het is wel heel snel ineens en ook voor hem idd, weinig kans op voorbereiden, en dan ook nog een Sinterklaas.

Maar ja, ik denk dat jullie toch door die 'zure appel' wat een achterlijk understatement heen moeten bijten...

Maar ik snap dat je je ff niet zo happy voelt hoor.
  donderdag 25 november 2004 @ 13:24:10 #206
35189 Troel
scherp en bot
pi_23563862
Ik zou willen dat ik je kon helpen, maar dat gaat zo moeilijk van een afstand.

Ik zou met de psych overleggen hoe je het hem het beste kan vertellen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_23564034
brighteyes: ik weet dat we er doorheen moeten, maar omdat ik het allemaal zo gehad had, dacht ik
dat het me minder zou raken.. was ik van overtuigd dat ik het heerlijk zou vinden stom he?
maar het is wel een goed iets, wij hebben een rustpause hij ook en tegelijk word hij 24/7 geobserveerd
met als idee dat ze hem straks beter kunnen begeiden en beter een conclusie kunnen trekken over
voor wat in de toekomst voor hem beter zal zijn.
maar het blijft heel onwerkelijk..

troel: ja ik ga dat zeker vragen als ze straks terugbelt.
  donderdag 25 november 2004 @ 13:34:23 #208
35189 Troel
scherp en bot
pi_23564136
quote:
Op donderdag 25 november 2004 13:30 schreef Logician het volgende:
Geef me even een seintje als je dat gesprek hebt gehad, dan bel ik je even.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_23564165
Logician, hier kan je je nooit op voorbereiden, je weet nooit hoe jij je zou voelen als het moment daar is. Natuurlijk valt het zwaar, het is je kind, je wilt het allerbeste voor hem. Diep van binnen weet je dat dit het beste is momenteel. Ik wens je veel sterkte en je bent een supermama!!!!
  donderdag 25 november 2004 @ 13:35:11 #210
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_23564172
quote:
Op donderdag 25 november 2004 13:30 schreef Logician het volgende:
brighteyes: ik weet dat we er doorheen moeten, maar omdat ik het allemaal zo gehad had, dacht ik
dat het me minder zou raken.. was ik van overtuigd dat ik het heerlijk zou vinden stom he?
maar het is wel een goed iets, wij hebben een rustpause hij ook en tegelijk word hij 24/7 geobserveerd
met als idee dat ze hem straks beter kunnen begeiden en beter een conclusie kunnen trekken over
voor wat in de toekomst voor hem beter zal zijn.
maar het blijft heel onwerkelijk..

Natuurlijk is het superonwerkelijk.

En ik denk ook dat de 'wanhoop' op een gegeven moment zeker een bepaald nut gehad heeft, anders had je nooit aan de bel zullen trekken.

Nu je dat wel gedaan hebt, en weet dat er goede onderzoeken zullen zijn, is er al een klein deel van de zorgen en lasten van je schouders gevallen 'je weet dat er hulp gaat komen en dat het nodig is en dat het niet aan jullie ligt'. En juist omdat dat is gebeurd kan je nu door de wanhoop heen kijken en voelen dat het eigenlijk helemaal niet fijn is om je kind voor 3 weken te missen.
Dat is toch ook logisch. Hoe moeizaam en zwaar en drukkend het ook is. Het blijft wel je kind...

Althans, dat is mijn huis-tuin-en-keuken-kijk hier op.
pi_23564321
quote:
Op donderdag 25 november 2004 12:56 schreef Logician het volgende:
Ik word net gebeld door de kinderpsychiater dat er maandag al een plekje is voor chavez in de
bleskolk, dat is een psychiatrisch kinderziekenhuis ter observatie voor 2 a 3wk intern, dus we
mogen hem dan niet meenemen of in het weekend ophalen, het overvalt me heel erg...

ik had een half uur geleden haar net gebeld, omdat het erg lang duurde nadat we een gesprek
hadden gehad hierover.. en ze zei een half uur geleden dat er een lange wachtlijst was..
en ineens belt ze net op, dat het wel heel erg snel is, maar dat er dus v.a maandag plaats is.

En ineens denk ik, kut sinterklaas! we mogen hem dus niet ophalen .. wat stom ineens denk ik
hoe oneerlijk het is dat hij er dan niet bij kan zijn omdat zijn stomme moeder het niet meer aankan
en zit ik hier als een kleinkind te janken achter mijn toetsenbordje..
Ik moet de school nog informeren, en hij moet dus ook tijdelijk naar die interne school dus moet
zijn vriendjes 3wk missen, en ze zouden met sinterklaas allemaal leuke dingen doen, en ik heb
een sint en 2 pieten gehuurd gvd wat ben ik ook een labiel mens

ik kan even helemaal niet blij zijn ... terwijl dit toch is wat wij wilden??

ze belt me zo terug met meer informatie, ivm een intake gesprek en hoe het met school
moet geregeld worden etc..

bleh ik ga even een rol plee papier pakken..
Joh, dat soort dingen mág jij niet meer denken hoor! Het is 3x zo moeilijk om toe te geven dat je hulp nodig hebt dan om het op z'n beloop te laten met als gevolg een uitgeputte (en onmogelijke) moeder en een ongelukkig kind. Je hebt het goed gedaan. Punt.

Natuurlijk is het vervelend dat het nu juist tijdens Sinterklaas moet zijn, maar het is niet anders. Dat moet je je vaak voorhouden, dat zinnetje: het is niet anders. En het feit dat jij hulp hebt gezocht bewijst alleen maar dat jij er het beste van wilt maken!
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_23569038
logician, kan me goed voorstellen dat dit nieuws je enorm overvalt. hopelijk lukt het om het je zoon goed over te brengen, voor hem is het vast ook erg moeilijk. succes ermee en sterkte die komende weken.
  donderdag 25 november 2004 @ 17:01:44 #213
103793 kozakken
Living the life
pi_23569399
Logican. Wat gaat het snel opeens. Fijn dat hij zo snel hulp krijgt (en jullie dus ook). Maar kan me heel goed voorstellen dat het nu opeens wel heeel erg snel gaat.
Je kunt altijd nog tegen chavez zeggen dat sinterklaas een briefje heeft gestuurd dat hij met de kerstman heeft geruild... of roep ik nu echt iets heel doms. dat spijt me, is niet mijn bedoeling
Ik hoop echt dat jullie met elkaar de rust krijgen die jullie verdienen en dat je gewoonweg weer een beetje plezier mag krijgen met elkaar. voor jullie allemaal
pi_23571269
Sterkte Logician, voor jullie allemaal. Ik kan me voorstellen dat je je zo verscheurd voelt
Een beetje vreemd, maar wel lekker
pi_23572256
even kleine update:
De psych heeft terug gebeld en we moeten maandag om 15:00 in Almelo zijn, kleding en
toiletspullen e.d mee, eerst intake gesprek en dan mag hij direct blijven, voor sinterklaas willen
ze voor een keertje wel een uitzondering maken dus daar zijn we erg blij mee, verder mag
hij niet naar huis, maar zijn wij daar wel welkom.

Ik heb ook de school opgebeld en die vonden het geweldig dat het allemaal zo snel ging en vonden
dit een hele goede oplossing en morgen gaan ze het er uitgebreid over hebben en mag chavez alles
vertellen. Hij mocht kiezen wat hij ging vertellen, ik heb hem ook de optie gegeven te vertellen dat hij
op vakantie gaat, maar hij wil graag vertellen wat er echt gaat gebeuren. De meester vroeg het adres
zodat de kinderen tekeningen en briefjes konden sturen

Chavez zelf nam het erg luchtig op, we hebben alles erg duidelijk uitgelegd en de goede bedoelingen
voorop gesteld en ondanks dat hij het heel spannend vind lijkt het hem ook wel leuk, hij is er ieg.
niet anders op sinds het gespek ..
  donderdag 25 november 2004 @ 19:35:11 #216
103793 kozakken
Living the life
pi_23572739
He Logican, fijn dat alles zo redelijk goed geregeld gaat. Fijn dat de school ook zo goed meegaat in alles en sinterklaas
succes joh!
pi_23572823
Fijn dat Chavez er "goed" op reageert. Leuk dat je toch sinterklaasviering kan doen en wat goed van de meester dat hij Chavez laat vertellen hoe of wat en dat hij de andere kinderen er bij betrekt, denk dat dat voor Chavez heel fijn is. nogmaals sterkte en dikke kus voor jullie allemaal
  donderdag 25 november 2004 @ 23:47:49 #218
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_23579490
Hey meis, als er een ding is wat ons hier duidelijk is geworden is het dat je een heel zorgzame en bezorgde moeders bent (tikkie onzeker over haar eigen kunnen misschien), maar absoluut NIETS van het alles wat je hierboven noemt.
Het is even slikken dat je je kind voor drie weken uit handen gaat geven, maar een zomerkamp, uit logeren, of met vriendjes mee op vakantie duurt ook zo lang hoor! Aan het einde van de rit ben ik banger dat je er van baalt dat hij er weer is. Nou ja, dubbel gevoel.. blij aan de ene kant en balen aan de andere. Je zult de andere twee zien opbloeien nu er in huis niet zoveel onrust is en er niet zoveel geschreeuwd wordt. Je zult jezelf voelen opknappen, door minder stress en irritatie (come to think, kan Storm niet gelijk mee )
Shaven..... not furred
pi_23585536
Chavez stond vanmorgen vrolijk op, en vertelde meteen aan een vriendje dat hij een poosje ergens anders ging logeren, en vind het blijkbaar geweldig leuk en spannend nu.. het is natuurlijk beter dan andersom.. maar ook wel een beetje naar.

BasterdHost, haha storm mee! ze zouden het best leuk hebben met zijn tweeën
(hoe gaat het trouwens met de dagopvang bij jullie??)

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 26-11-2004 11:38:04 ]
  vrijdag 26 november 2004 @ 11:44:28 #220
35189 Troel
scherp en bot
pi_23585698
Ik ben blij dat Chavez er zo luchtig over is. Dat is in ieder geval een stuk minder zorg dan als hij er erg tegenop zou zien. Natuurlijk is het ook wel erg spannend voor hem.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_23587538
Misschien is het voor Chavez ook wel een enorme opluchting..ik weet nog dat ik naar de lomschool ging en dat echt vanaf de eerste minuut dat ik daar was het voelde alsof er tien zware dekens van mijn schouders werden getild. Ik voelde me heel licht en fijn. Elke keer als ik nu aan school denk, denk ik meteen aan dat gevoel. Gewoon het idee dat ik niet het enige kindje was dat anders geprogrammeerd was en dat leraren je schenen te begrijpen...ooooooo, dat voelde echt heel goed.
Staat er los van dat je moederhart heel wat te verduren heeft deze tijden zeg.....moeilijk hoor.
DANYEL EN THIJS
....maar daarna ben ik weer triestig...
pi_23587668
catootje mooi zoals jij het beschrijft, ik hoop dat het voor hem ook zo goed zal voelen.
pi_23588058
Ik denk ook een beetje wat toot denkt. Volgens mij is het voor een kind loodzwaar om steeds te moeten vechten met dat "anders" zijn. Zien dat er iets niet goed gaat in hoe mensen op je reageren, maar niet weten wat en waarom. Erkenning daarvoor en wat lucht en ruimte zijn misschien voor hem ook wel heel prettig. Jullie zitten thuis met elkaar al in een bepaald patroon van actie en reactie. Daar kom je niet zo makkelijk meer uit, zeker niet als je zo aan het eind van je latijn bent. Dan ben je alleen nog maar aan het proberen niet te verzuipen. In die "pauze" die eraan komt, kunnen jullie allemaal weer even op adem komen, en eens bekijken hoe het in de toekomst moet. De observaties die daar worden gedaan helpen daar alleen maar in.

Dus lieve Logician, het is heel begrijpelijk dat je je schuldig voelt, maar het is NIET tercht en dat moet je jezelf steeds blijven vertellen. Je laat hier juist zien dat je ontzettend begaan bent, maar even met je handen in het haar zit. Sommige problemen met kinderen zijn nou eenmaal te groot om zelf mee door te blijven modderen. Door je rol, je nabijheid en je liefde als moeder kun je eenvoudigweg sommige dingen niet die professionals wel kunnen. Het is dan veel sterker en vooral in het belang van Chavez en de rest van je gezin om gebruik te maken van de hulp je geboden wordt. Hoe moeilijk dat ook voelt.

Je bent een dappere moeder. Als je dat maar niet vergeet.
mooi he, alles
pi_23609181
dankje .. ik ben even sprakeloos..

(enweer weg, werk)
pi_23610710
Dat heeft Phileine weer eens mooi verwoord.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 28 november 2004 @ 21:04:52 #226
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_23633910
Misschien wel leuk, en zeker hoopvol, om even te melden dat de Achmea Kennisquiz is gewonnen door een autistische jongen
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 28 november 2004 @ 21:08:04 #227
13151 crew  Rewimo
pi_23634010
En verder wil ik jullie morgen heel veel sterkte wensen, Logician Je hebt een dappere zoon!
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  † In Memoriam † maandag 29 november 2004 @ 07:40:08 #228
37843 lady-wrb
kortaf
pi_23637601
dankje, ik ben druk bezig met alle kleren uitzoeken,tas inpakken, strijken etc etc etc
mijn hoofd loopt over..

* Logician gaat weer vliegen
pi_23637606
heel veel sterkte vandaag (en de komende dagen)
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
pi_23637654
quote:
Op maandag 29 november 2004 09:26 schreef Logician het volgende:
dankje, ik ben druk bezig met alle kleren uitzoeken,tas inpakken, strijken etc etc etc
mijn hoofd loopt over..
strijken.. reken er niet op dat ze dat daar ook gaan doen! vaak gaat alles zo de droger en dan de kast in (of je moet kleding zelf gaan wassen, maar ik weet niet of dat mogelijk is).

Geef vooral kleding mee die tegen een stootje kunnen..

[ Bericht 11% gewijzigd door loezzie op 29-11-2004 09:35:42 ]
pi_23637671
Logician heel veel succes vandaag. En sterkte bij het afscheid nemen van jullie dappere zoon
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_23637867
Heel veel succes Logician, met je moederhart
DANYEL EN THIJS
  maandag 29 november 2004 @ 10:00:14 #234
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_23638042
Succes vandaag Logician!
En probeer, hoe rot je je ook soms zult voelen over dat hij 3 weekjes weg is, ook te genieten van de aankomende weken hè! Even zien wie jij en de rest van je gezin zijn zonder de constante druk.
pi_23639413
ja dat wou ik ook zeggen. korte metten maken met dat schuldgevoel en wel even "profiteren"
Sterkte!
mooi he, alles
  † In Memoriam † maandag 29 november 2004 @ 11:24:30 #236
37843 lady-wrb
kortaf
pi_23639532
luca gaat op gezette tijden een weekendje naar zijn vader. ik voelde me in het begin ook best schuldig dat ik hem niet heel erg miste en best genoot van het even geen moeder zijn...
maar ik heb besloten dat niet meer te doen, want luca vindt het leuk daar, en ik mag genieten van een zoonloos weekend.

slaat eigenlijk nergens op, het is voor jou niet te vergelijken, maar misschien helpt het een beetje jezelf ook wat rust te gunnen zonder schuldgevoel
pi_23645583
Logician, wat is dat snel gegaan zeg! Ik kan je gevoelens heel goed begrijpen, ondanks dat ik nooit zelf in zo'n situatie heb gezeten, maar ik hoop dat je jezelf en ook je gezin weer kunt opladen. Heel veel sterkte de komende weken.

Ik ben benieuwd hoe het nu vanmiddag gegaan is. We horen het wel van je.

Veel sterkte en liefs
"No hay mal que por bien no venga" Geen ongeluk zo groot, of er is altijd nog wel een geluk bij
pi_23655220
Bedankt voor alle lieve hart onder de riem stekertjes

Even een korte samenvatting (ik ben net thuis en doodop)

Vanmiddag moesten we om 15:00 bij de bleskolk aanwezig zijn
Gelukkig bood een moeder van de PZS van Tom aan om op te passen
Want het ging allemaal een stuk langer duren dan we dachten, we zijn
Er tot ruim 18:00 geweest, eerst een intake gesprek met chavez en ons
En toen een uitleg over hun werkwijze en de regels etc etc etc, toen een
rondleiding en formulieren invullen, en nog eens formulieren invullen ..
Op het eind hadden we nog een kort gesprekje zonder Chavez en mocht
Chavez bij de anderen een puzzle gaan doen, toen we alles afgerond hadden
Gingen we afscheid nemen, ik had het de hele dag goed droog gehouden en
Had het idee dat ik het redelijk onder controle haden geaccepteerd had, tot
We dus bij Chavez komen, waar ik vraag of hij nog even doei komt zeggen
En hij zegt, oh dat is niet nodig hoor! En ik zeg, maar wil je dan niet even
Een knuffel en een zoen geven, of uitzwaaien, Neuh! Ik ben aan het puzzlen..
Waarop bij mij de tranen kwamen en we maar naar buiten zijn gegaan, de
Groepsleider zei wel dat dat echt pdd was, maar dat nam niet weg dat het als
Een klap in mijn gezicht aankwam.. Ik had later diezelfde groepsleider nog
Aan de telefoon om te kijken hoe het ging, en Chavez gedroeg zich alsof hij
Er al weken zat en had het niet meer over ons oid, gehad, weer puur pdd zei
Die man, aan de ene kant dus wel fijn dat dat telkens erkend word maar aan
De andere kant zeer k.t omdat dit de werkelijkheid is ..

en nu ga ik met een Kruik en een kopje thee in bed liggen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 29 november 2004 @ 21:59:34 #239
13151 crew  Rewimo
pi_23655318
Ach jee, dat is wel een naar afscheid zeg... Net of het voor Chavez niks betekent, dat moet wel een rotgevoel geven ja Huil maar eens lekker uit als je dat nog niet gedaan hebt, hou je taai hoor!
  maandag 29 november 2004 @ 22:06:58 #240
35189 Troel
scherp en bot
pi_23655518
quote:
Op maandag 29 november 2004 21:56 schreef Logician het volgende:
Bedankt voor alle lieve hart onder de riem stekertjes

Even een korte samenvatting (ik ben net thuis en doodop)
en nu ga ik met een Kruik en een kopje thee in bed liggen.
Och meis toch

Dat is dan toch weer even schrikken. Wel erg fijn dat hij zich daar al zo thuisvoelt.
Ben je morgenmiddag rond een uur of vier thuis, dan kom ik nog ff langswippen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_23667602
Pft, wat rot zeg. Inderdaad net wat je zegt: wel fijn dat het steeds erkend wordt dat het een echte pdd-er is, maar jeeeeeee....wat een omschakeling. Heel veel sterkte: wanneer komt hij naar hiis voor de sint? Is dat een weekeinde of een dagje?
DANYEL EN THIJS
  dinsdag 30 november 2004 @ 23:20:14 #242
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_23683053
Hoi Logiciain,
hoe is ie vandaag met je gegaan? Het was een roerig dagje gisteren he? Moeiljk hoor als je zo'n afscheid hebt, ook al wordt honderd keer erkend dat het typisch pdd is, je wilt toch gewoon dat je kind het er ook even moeilijk mee heeft en zijn gevoel toont. Maar je doet het in Chavez zijn welzijn en er komt even lucht thuis. Hier kan ik ook heel goed het verschil merken tussen Storm tijden op school en thuis zijn. Op de dagbehandeling gaat het trouwens heel goed met hem, hij heeft duidelijk wel baat bij het strakke ritme. Deze week hebben we het eerste gesprek gehad over hem en zijn behandelplan en ze zijn er eigenlijk nog niet helemaal uit over zijn gedrag. Hij vertoont veel autistische trekjes maar ook weer andere trekjes, In ieder geval is ook zijn grove motoriek niet goed en krijgt hij vanaf deze week al fysiotherapie en ook wordt logopedie opgehoogd naar 2 keer per week. Deze week ook heeft Bastardhost de afspraak met de orthoptist van 20 januari weten te verzetten naar afgelopen vrijdag omdat zijn zicht ook nog een vraagteken was. En daar is gebleken dat hij rechts wel slechter ziet en een lui oogje heeft dus sinds vandaag plakken we een pleister voor 3 uur per dag over zijn goede oogje. En ondanks zijn gemopper om de tien minuten heeft hij de pleister keurig laten zitten tot het tijd was. Ben benieuwd hoe het morgen gaat...
As het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Mama van Storm (10-12-2000), Sverre (19-08-2002) en Lune (05-09-2003)
  dinsdag 30 november 2004 @ 23:33:34 #243
35189 Troel
scherp en bot
pi_23683528
Logician ligt ziek op bed, dus het kan even duren voordat je antwoord krijgt
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_23728384
Ik leef weer volgens mij..

Gister de hele dag in het ziekenhuis vertoeft.. ik werd eergister tijdens een uitstapje IKEA met Troel
en vriend en kindjes ineens erg misselijk.. thuis moest ik overgeven en zag ik tot mijn grote schrik
dat er bloed klonters in mijn creatie zaten ik schrok me kapot! mijn vriend snel de spoedarts gebeld en Troel heeft heel lief even op mijn kindjes gelet. Ik heb van de arts maagzuuraanmaak-remmende medicijnen gekregen met als opdracht de volgende ochtend direct mijn arts te bellen voor onderzoek, en mocht er meer bloed komen meteen te bellen. Ik dus de volgende ochtend naar de arts, die vond het allemaal maar niets en ik moest direct door naar het ziekenhuis (ik heb nog nooit iemand zo snel een papiertje zien volschrijven!!) dus wij direct door en daar werd bloed afgenomen, wel 7 buisjes! En er werden röntgen foto's gemaakt van mijn buik en daarna kreeg ik voor de gein nog een gynocologisch onderzoek waarvan de bedoeling mij 100% onduidelijk is! maar het leukste was toch wel de gastrocopie ik heb nog steeds last van mijn keel.. uiteindelijk bleek ik een scheurtjes te hebben gehad in mijn maagslijmvlies waardoor er bloed in mijn maag en darmen kwam en daar reageerd het lichaam dus blijkbaar erg heftig op door het er uit te willen gooien er zat nog een laagje in mijn maag, nu niet meer.. en ik voel me weer redelijk fit en hoop nooit weer een gastroscodinges mee te maken!

genuivere: we zijn vanavond weer bij chavez geweest en hij was een heel ander kind, veel rustiger alleen ook wel veel meer in zijn eigen wereldje, maar misschien leek dat zo, hij keek me nauwelijks aan maar was wel overbeleefd, zoals gewoonlijk, maar het voelde anders ofzo, hij of misschien wel ik was rustiger naar mijn idee, de leiding vond hem een lief kind, alleen vond het wel dat hij erg tekort schiet in zijn sociale contactlegging, hij kijkt mensen nauwelijks aan, ontwijkt oogcontact, dit valt hen erg op en hij doet mee alsof hij er al jaren is, wat nogal typisch is..

Hij leek trouwens redelijk blij om ons te zien alleen na 5sec zat hij 200% in het puzzle boekje dat ik
voor hem had meegenomen (is hij helemaal weg van) en heeft de leiding hem gezegd dat hij nu met
ons wat moest doen en daarna zijn eigen dingen mocht doen, dat zijn toch dan weer verwarrende signalen die je oppikt met je moederhart, Tom heeft bij het afscheid zich aan Chavez geklampt en die hebben we gillen over de schouder al schoppende weg moeten halen hij had Chavez behoorlijk gemist, en Chavez reageerde met de reactie, ik vind het best zielig voor Tom dat hij mij zo moet missen, en keek verder niet op of om en ging verder met zijn puzzle

weltrusten allemaal
pi_23728404
hij komt zaterdag 4dec. tussen 14:30 en 20:30 naar huis, en ik heb een Sint en pietjes gehuurd
  vrijdag 3 december 2004 @ 00:22:07 #246
35189 Troel
scherp en bot
pi_23728475
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 00:17 schreef Logician het volgende:
en Chavez reageerde met de reactie, ik vind het best zielig voor Tom dat hij mij zo moet missen, en keek verder niet op of om en ging verder met zijn puzzle

Dat vind ik wel heel mooi dat hij dat zegt... Blijkbaar voelt hij toch wel iets van liefde zeg maar. (Klinkt botter dan dat ik het bedoel)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_23728623
Het was één van de weinige keren dat ik dacht een soort emotie bij hem te zien toen hij binnenkwam, ik vond zijn uitspraak over Tom er een beetje gemaakt uitkomen, maar toch is en blijft het een reactie en nu ga ik echt slapen

[zieligvoel modus ON]
ps: heb je http://users.skynet.be/bs764225/GASTROSCOPIE.html deze al eens doorgelezen?
ik wou die verdoving dus niet ook niet van het slikreflex, poehee mocht het ooit weer gebeuren
dan ga ik de volle 100% onder ..
  vrijdag 3 december 2004 @ 07:30:52 #248
24188 Belana
kloon van belana
pi_23730971
Logician, wat een toestand met je maag!
Ik hoop dat je intussen thuis een een beetje aan het bijkomen bent en dat er nu een beetje rust is in huis. En dat het Chavez uiteindelijk ook goed doet. Gaat hij daar nou ook extra begeleiding krijgen voor het ontwikkelen van bv zijn sociale vermogens?
Sterkte weer en vast veel plezier met Sinterklaas!
stormy waters...
sailin'
pi_23731619
Logician, hopelijk ben je al weer wat opgeknapt.

Wat je schrijft is zo herkenbaar. Al zie ik het dan als groepsleider. Het is soms opmerkelijk hoe snel kinderen zich gedragen alsof ze al er maanden zijn. Zeker bij autisten gebeurd dit redelijk vaak. Het heeft dus alles met het ziektebeeld te maken en niet met Chavez als persoon. Hij doet het natuurlijk niet "expres".

Wat betreft een heel ander kind zijn. Hij heeft daar waarschijnlijk is zo´n gestructureerde wereld, die voor hem ms wel overzichtelijker en duidelijker is dan bij jou thuis. (dit bedoel ik niet negatief naar jou toe hoor! ) Jij zult hem wel eens zat zijn met zijn gedrag. Groepsleiding werkt 8 uur en gaat daarna weer naar huis. Zij kunnen langer omgaan met ´probleemgedrag´.

Met betrekking tot kadotjes advisteren wij om deze pas aan het einde van het bezoek te geven omdat ze anders de hele tijd bezig zijn met hun kadotje.

Veel plezier met Sinterklaas vieren !!! En misschien zie je al gedragsveranderingen....

(Offtopic: zo´n maagonderzoek heb ik al vaak gehad... helaas.. ik weet hoe vervelend het is. het idee dat je gaat stikken en daarna al die lucht die in je maag zit. Hopelijk zijn je klachten snel opgelost. Maar met een verdoving van je keel is het onderzoek minder er. De laatste keer stond ik binnen 10 minuten weer buiten.)
pi_23733596
Logician, ook dat nog, dat gedoe met je maag erbij. Ik heb ook een keer zo'n gastrogedoe gehad (mij werd die wurgreflexverdoving niet eens aangeboden ), en heb gezworen dat als dat ooit nog een keer moet ik het alleen maar onder volledige narcose wou. Verschrikkelijk traumatisch onderzoek is het.
Hopelijk is het sinterklaas vieren morgen leuk. Heb je er al wat meer vrede mee dat chavez een paar weekjes weg is? Tja, je krijgt natuurlijk weinig kans om te "genieten" van de rust als je zo doodziek bent.
mooi he, alles
pi_23734424
Logician, dat was even schrikken zeg. Gaat het al weer beter?
Heel veel plezier morgen
  vrijdag 3 december 2004 @ 11:56:17 #252
103793 kozakken
Living the life
pi_23734459
Logican, Jee zeg. Pfff...
Veel plezier morgen.
  Jubileum moderator vrijdag 3 december 2004 @ 19:29:26 #253
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_23744432
Logicain een gastroscopie is echt iets wat je niemand toewenst. Ik zou nog liever een keer natuurlijk bevallen dan nog een keer zo'n slang inslikken.

Heel veel plezier morgen met Sinterklaas, zwarte piet en Chavez.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zondag 5 december 2004 @ 11:43:21 #254
35189 Troel
scherp en bot
pi_23774948
Logician, hoe was het zaterdag met Sinterklaas en Chavez?

[ Bericht 60% gewijzigd door Troel op 05-12-2004 13:39:21 ]
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_23777556
hallo ik wist niet dat er zoveel mensen ook zo'n gastrodinges hebben gehad arme jullie!
gelukkig voel ik me alweer een stuk beter, begin volgende week voor controle naar de internist.

Sinterklaas ging heel erg goed, en was erg gezellig

Er vooraf gaande waren wel enkele strubbelingen, zo belde de groepsleiding van de Bleskolk rond
12:30 op dat Chavez weigerde zijn ritalin in te nemen.. en ze kregen hem met geen mogelijkheid zo ver, dus vroegen ze zich af wat wij in hun geval zouden doen, ik moest echt bijna lachen omdat dat iets is waar ik dagelijks met hem tegen aan liep en hun er blijkbaar dus ook geen raad mee weten het kwam er op neer dat hij zijn melk (soja-banaan) weigerde op te drinken en toen hij zijn pil moest nemen bedacht had dat hij wel zijn pil wou nemen als hij zijn melk niet op hoefde te drinken uiteindelijk is het hen wel gelukt ... maar ze vertelden dat ze al vaker tegen deze soort dingen aan gelopen waren, wat stiekem erg fijn is te horen omdat ik dus toch niet zo waardeloos ben als ik dacht, als hun het al moeilijk vinden dan voelt het voor mij ineens ook minder als een falen ofzo..

Het feest was erg leuk, de familie van Wout was er al om 11:00 en Chavez was er rond 15:00, en deed gezellig mee.. om 18:00 kwam sinterklaas met 2 pieten en dat was natuurlijk helemaal leuk ook had hij twee jutezakken vol cadeautjes, en ja na het eerste cadeautje hebben we Chavez de hele avond niet meer gehoord en Tom wou na het 3e pakje niets meer van alle pakjes weten om 20:30 hebben we Chavez terug gebracht.. al met al was het erg geslaagd
  zondag 5 december 2004 @ 14:37:36 #256
24188 Belana
kloon van belana
pi_23777999
Wat fijn logician!! ook dat je je wat minder voelt falen trouwens!
stormy waters...
sailin'
pi_23778146
Wat een ontzettend intressant topic is dit. Ik liep er toevallig tegenaan.. en heb in 1 ruk alle bladzijden gelezen. Ikzelf werk in het zmlk onderwijs en heb een klas van 14 kinderen waarvan het meerdendeel een autistische stoornis heeft. Vaak betrap ik mezelf er op dat je je niet in kunt leven in de situatie thuis. Zolang je het zelf niet mee maakt heb je denk ik geen idee hoe zoiets voelt en gaat. Ik heb de kinderen van kwart voor 9 tot 3 uur en heb er dagen tussen zitten dat ik ze om 3 uur met alle liefde uitzwaai. Zo druk en zoveel onbegrip. Er staan in dit topic zoveel herkenbare dingen, de vieze broeken, gillen, aggresief, onduidelijk, onbegrip en ga zo maar door.
Wij zelf werken op school met veel verschillende hulpmiddelen die hier ook al genoemd zijn. We hebben een pictobord waar de hele indeling van de ga op staat... we hebben psychologen, spcialisten in autisme, othopedagoog en noem maar op. Wij hebben als onderwijzend personeel dus erg veel handvaten voor als ook wij het even niet meer weten.
Ik wil iedereen die in deze situaties verkeren heeel veel sterkte wensen, want ow wat vind ik jullie stuk voor stuk knap! Ik zal met veel interesse dit topic blijven volgen!

Groeten hennie
[url]http://www.groev.tk[/url]
pi_23782463
quote:
Op zondag 5 december 2004 14:12 schreef Logician het volgende:
hallo ik wist niet dat er zoveel mensen ook zo'n gastrodinges hebben gehad arme jullie!
gelukkig voel ik me alweer een stuk beter, begin volgende week voor controle naar de internist.
Fijn te lezen dat alles met Sinterklaas goed is gegaan. Moet je toevallig ook dinsdagochtend naar het zieknhuis? Dan kom ik je misschien tegen Ik word om 10.15 bij dokter Kolkman verwacht

Gastroscopie is klote, maar ik vond het niet onoverkomelijk (heb het twee keer gehad).
A mind with a heart of it's own
pi_23795113
quote:
Op zondag 5 december 2004 14:44 schreef Kasty het volgende:
Wat een ontzettend intressant topic is dit. Ik liep er toevallig tegenaan.. en heb in 1 ruk alle bladzijden gelezen. Ikzelf werk in het zmlk onderwijs en heb een klas van 14 kinderen waarvan het meerdendeel een autistische stoornis heeft. Vaak betrap ik mezelf er op dat je je niet in kunt leven in de situatie thuis. Zolang je het zelf niet mee maakt heb je denk ik geen idee hoe zoiets voelt en gaat. Ik heb de kinderen van kwart voor 9 tot 3 uur en heb er dagen tussen zitten dat ik ze om 3 uur met alle liefde uitzwaai. Zo druk en zoveel onbegrip. Er staan in dit topic zoveel herkenbare dingen, de vieze broeken, gillen, aggresief, onduidelijk, onbegrip en ga zo maar door.
Wij zelf werken op school met veel verschillende hulpmiddelen die hier ook al genoemd zijn. We hebben een pictobord waar de hele indeling van de ga op staat... we hebben psychologen, spcialisten in autisme, othopedagoog en noem maar op. Wij hebben als onderwijzend personeel dus erg veel handvaten voor als ook wij het even niet meer weten.
Ik wil iedereen die in deze situaties verkeren heeel veel sterkte wensen, want ow wat vind ik jullie stuk voor stuk knap! Ik zal met veel interesse dit topic blijven volgen!

Groeten hennie
Wehehehe, en ik maar denken dat jullie van die heiligen zijn tov van mij
Groeten van een moeder die dus heeeel blij is dat mensen zoals jij mij eventjes lucht geven
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_23797155
quote:
Op zondag 5 december 2004 18:33 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Fijn te lezen dat alles met Sinterklaas goed is gegaan. Moet je toevallig ook dinsdagochtend naar het zieknhuis? Dan kom ik je misschien tegen Ik word om 10.15 bij dokter Kolkman verwacht

Gastroscopie is klote, maar ik vond het niet onoverkomelijk (heb het twee keer gehad).
Nee niet dinsdag, maar wel gauw een Enschede meet&greet las ik?
pi_23797902
Lijkt me prima, maar dat regelen we wel in het daarvoor bestemde topic
A mind with a heart of it's own
pi_23798472
quote:
Op maandag 6 december 2004 13:29 schreef DrMarten het volgende:
Lijkt me prima, maar dat regelen we wel in het daarvoor bestemde topic
idd

Ontopic] Jasper die telkens achter liep met praten en zelfs meerdere gehoortesten kreeg mede hierdoor, begint sinds eergister ineens woordjes te zeggen, het lijkt een ware inhaalrace
  maandag 6 december 2004 @ 14:11:45 #263
77320 Nuek
Jouw mening telt niet!
pi_23798740
Maar hij noemde mijn vriend al papa hoor
Proud Powerpauper
pi_23799180
!!!

hij noemde zelfs zijn flesje papa

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 06-12-2004 14:36:11 ]
  maandag 6 december 2004 @ 14:35:24 #265
77320 Nuek
Jouw mening telt niet!
pi_23799200

Details....
Proud Powerpauper
  maandag 6 december 2004 @ 15:23:10 #266
62761 smurfinnetje
ben klein, dus smurf
pi_23800129
Beste ouders en andere fokkers...
Om te beginnen: Wat een mooie verhalen over jullie kinderen en wat knap hoe jullie er mee om gaan!
Daarna heb ik een vraagje aan jullie...
Ik ben een 4e jaars orthopedagogiek student aan Hogeschool Inholland Diemen en ga voor mijn afstuderen een scriptie schrijven over het syndroom van Asperger.
Ik loop nu stage op een speciaal onderwijs school voor kinderen die zijn opgenomen in een psychiatrische kliniek. Hier zijn ook kinderen bij die het syndroom van Asperger hebben. Na opname gaan deze leerlingen weer terug naar school van herkomst of naar een speciaal onderwijs school. Wat ik wil onderzoeken is wat er op het reguliere onderwijs nou aangepast moet worden voor deze kinderen om goed te kunnen functioneren. er zijn hier al een heleboel boeken over geschreven, maar ik ben benieuwd wat hier in praktijk nou van terecht komt en praktisch te bruikbaar is. Hiervoor heb ik dus jullie hulp nodig. Zowel van ouders als van onderwijzers die er ervaring mee hebben.
Ik heb zelf een halfbroertje van 9 met het syndroom van Asperger die regulier onderwijs volgt, dus 1 voorbeeld heb ik al. Ik heb er alleen nog veel meer nodig.
Ik hoop op deze manier niet alleen zelf meer (in)zicht te krijgen in het wat en hoe van kinderen met deze stoornis, maar ook zeker informatie over te brengen op leerkrachten binnen het regulier onderwijs. Uiteraard is er voor degene die meewerken een exemplaar beschikbaar achteraf (juli 2005)
Alvast heel erg bedankt!!!
eh...moet toch wat...anders blijft het ook zo stil
pi_23800693
als het goed gaat gaat chavez na de 2wk opname weer naar zijn oude school, als je wilt kan ik wel het een en ander voor je bijhouden, alleen heeft hij wel pdd geen asperger.
  maandag 6 december 2004 @ 19:48:40 #268
62761 smurfinnetje
ben klein, dus smurf
pi_23805069
heel erg bedankt voor je aanbod...ik ben alleen bang dat ik er niets aan heb omdat ik echt heb gekozen voor asperger...
ik heb zijn verhaal een beetje geprobeerd te volgen en ik heb bewondering voor hoe je het allemaal regelt. Het is immers niet niets als hij opgenomen word. Ik zie het wekelijks bij ons gebeuren (op mijn stage) bij de Spinaker. Dat is een onderwijsinstelling die samenwerkt met het Triversum, wat dus een psychiatrisch ziekenhuis is (klinkt dat zwaar he...)
daar worden kinderen tussen de 4 en 18 opgenomen...
Heel veel sterkte nog even!
pi_23805171
Smurfinnetje, heb je het al geprobeerd via het forum van www.autsider.net?
Of gezocht naar mailinglists (bij Yahoogroups) voor ouders met kinderen met Asperger?
  maandag 6 december 2004 @ 20:05:43 #270
62761 smurfinnetje
ben klein, dus smurf
pi_23805215
bedankt voor de tip! nog niet geprobeerd...
ga het zo doen....
pi_23805322
dat dacht ik al smurfinnetje, maar dacht het toch maar aan te bieden en jij ook bedankt.
  maandag 6 december 2004 @ 21:33:06 #272
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_23807437
Nou ja, ze is gewoon online... heeft die maffe laptop alweer een aanslag overleeft? Sterk ding hoor...

Ontopic: GOED joh die sinterklaas... En weet je wanneer Sverre begon met praten?
Juist, tijdens een logeerpartijtje van Storm. Daarvoor deed hij zo nu en dan een woordje, en met bijna twee loop je dan wel achter. OK, hij had een excuus, maar toch...

En dan gaat je hyper-autistje drie daagjes uit logeren... en de tweede dag komt er zomaar spontaan en geheel zonder aanleiding een heuse echte toepasselijke zin van vijf woorden uit!!!

Dat zijn wel de momenten dat je even moet stilstaan bij de druk die het leven met deze kinderen met zich mee brengt, niet alleen bij jezelf, maar ook bij de rest van je gezin.
Shaven..... not furred
  maandag 6 december 2004 @ 21:36:30 #273
35189 Troel
scherp en bot
pi_23807515
Dat zei ik dus ook al... Dat Sverre dat ook had...

Ik heb Jasper vandaag toch echt papa horen zeggen en kijk en bah (tegen de boohbah) en mama (dat was dus tegen Logi)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_23807532
oh wat herkenbaar! ik had het er net nog over met een begeleidster van chavez over de telefoon, ze zei precies hetzelfde.

en ja de laptop heeft nu 2maal een kop drinken overleefd..
pi_23807554
ja jasper komt eindelijk los, heel mooi maar het maakt me stiekem ook wel verdrietig..
  maandag 6 december 2004 @ 21:45:08 #276
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_23807656
Het moet je niet verdrietig maken, het moet je doen inzien dat je nieuwe mogelijkheden hebt gevonden om het beste voor je hele gezin te kunnen doen...

en er zelf nog plezier aan te kunnen beleven ook....

ik had de eerste 2 weken van Storm zijn schoolgaan enorme schuldgevoelens..
Iedere ochtend luid brullen en huilend de deur uit... en wanneer hij 's middags thuiskwam was hij total-loss... Ging direct door naar zijn bedje..

Maar dan is de aanlooptijd voorbij en zie je hoeveel plezier hij er heeft en hoeveel plezier de rest eromheen aan beleefd. Je durft er weer uit. Krijgt weer energie doordat je niet continu scherp hoeft te zijn en orde hoeft te handhaven.
De zon schijnt, de knoppen gaan open, vogeltjes fluiten... Herfst en winter zijn voorbij en je weet dat het voorjaar wordt (helaas komt daarna zomer.. en staat vervolgens de herfst weer voor de deur, maar zolang het duurt: Geniet!!!)
Shaven..... not furred
pi_23808159
we doen ons best.
  maandag 6 december 2004 @ 22:17:09 #278
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_23808290
quote:
Op zondag 5 december 2004 14:12 schreef Logician het volgende:

Er vooraf gaande waren wel enkele strubbelingen, zo belde de groepsleiding van de Bleskolk rond
12:30 op dat Chavez weigerde zijn ritalin in te nemen.. en ze kregen hem met geen mogelijkheid zo ver, dus vroegen ze zich af wat wij in hun geval zouden doen, ik moest echt bijna lachen omdat dat iets is waar ik dagelijks met hem tegen aan liep en hun er blijkbaar dus ook geen raad mee weten het kwam er op neer dat hij zijn melk (soja-banaan) weigerde op te drinken en toen hij zijn pil moest nemen bedacht had dat hij wel zijn pil wou nemen als hij zijn melk niet op hoefde te drinken uiteindelijk is het hen wel gelukt ... maar ze vertelden dat ze al vaker tegen deze soort dingen aan gelopen waren, wat stiekem erg fijn is te horen omdat ik dus toch niet zo waardeloos ben als ik dacht, als hun het al moeilijk vinden dan voelt het voor mij ineens ook minder als een falen ofzo..
dat best heel fijn om te horen he, ik vond dat bij Storm ook zo ''prettig'' om terug te horen van school als hij hier bv een slechte periode heeft hij dat op school ook laat zien. Geeft eigenlijk voor mij een stukje bevestiging steeds dat we het toch niet verkeerd zien en dat het goed is dat er professionele mensen naar kijken.....en fijn dat de sint zo lekker ging, dan is het echt een feestdag zo voor jullie allemaal..
As het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Mama van Storm (10-12-2000), Sverre (19-08-2002) en Lune (05-09-2003)
pi_23835301
Wat fijn om te lezen dat Sinterklaas geslaagd is.

Op mijn werk ben ik ook 'de professional', maar ik heb juist bewondering voor ouders. Ik kom 1 middag in de week bij mijn 'oppaskind' met o.a. autisme. Het is een ontzettend leuke meid, maar het kost wel veel energie. En dat zijn dan 4 uurtjes. Haar ouders zien haar veel meer en langer, en toch hebben ze nog geduld om iets voor de zoveelste keer uit te leggen of te vertellen. Ook bij mijn andere baan heb ik regelmatig te maken met mensen met autisme. Na een paar uur zit mijn werk er weer op en ga ik wat anders doen. Voor ouders geldt dat natuurlijk niet. Die hebben geen keuze.

Een stukje dat ik staat in de Klik:
quote:
Autisten herkennen geen stemmen

Vraag je je wel eens af waarom de autistische persoon die je begeleidt niet reageert als je tegen hem praat? Onlangs is ontdekt dat mensen met autisme niet alleen grote moeite hebben met het 'lezen' van gezichten, maar evenmin in staat zijn om stemmen te herkennen. Zij weten niet welke stem bij welke persoon hoort.
Sterker nog, ze zijn niet in staat een menselijke stem te onderscheiden van andere geluiden. Tot die conclusie komen onderrzoekers in een artikel in het wetenschappelijke blad Nature neurosience.
De onderzoekers lieten vijf mannen met autisme en een gezonde controlegroep tientallen geluiden horen, waarvan de helft stemmen. Ze keken ondertussen met een scan-apparaat hoe de hersens van de proefpersonen reageerden. Bij de gezonde mensen lichtte een bepaald hersengebied op als ze stemmen hoorden tussen andere geluiden door. Bij de mannen met autisme gebeurde dat nauwelijks: zij wisten maar 8% van de stemmen als stem te herkennen, terwijl de gezonde mannen het altijd goed hadden. De oorzaak van dat onvermogen om stemmen te herkennen is niet duidelijk.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  woensdag 8 december 2004 @ 19:26:04 #280
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_23838613
Ik herinner me net... De bleskolk heb ik nog op gereden in mijn Taxi-tijd...Almelo door, laatste verkeerslichten links, eerste rechts.... Sfeer was er tamelijk open en leuk
Shaven..... not furred
pi_23849155
We zijn er gister weer op bezoek geweest, Chavez was eigenlijk alleen met zichzelf bezig en de tv die de leiding had aangezet voor de ukjes ter afleiding, welke alleen bij Chavez effect had. We hebben na 10min ong die tv maar uitgedaan maar een echt gesprek kwam er niet wel zei hij ineens dat hij het jammer vond dat hij na 2wk alweer naar huis moest toen werd ik van binnen echt witheet.. en ik voel me nog steeds boos..

maar ik ga nu gauw even ontbijten, aankleden e.d
pi_23849396
Ach maar hij zei het toch niet om te pesten denk ik?
Wat erg voor jullie, heb je nu het idee dat hij jullie helemaal niet nodig heeft en/of niet echt van jullie houdt?
  donderdag 9 december 2004 @ 10:05:03 #283
103793 kozakken
Living the life
pi_23849680
Ach Logican...
Wat een dubbel gevoel lijkt me dat.
Maar mag ik vragen waar je nou zo boos over werd?
Omdat je het gevoel hebt dat je het dus nooit goed kan doen? (Ik gok zomaar wat in het wilde weg hoor. Ik denk dat ik me nl. zo zou voelen.)
In ieder geval een dikke voor jullie allemaal.
pi_23853467
ik kan me goed voorstellen dat zo'n opmerking pijn doet, logician. aan de andere kant toch maar fijn dat hij het daar kennelijk redelijk naar z'n zin heeft. en aan je eerdere verslag te lezen toch ook wel z'n lastige gedrag laat zien, want dat moet tenslotte tijdens zo'n observatie wel tot uiting komen. sterkte er maar weer mee, en probeer maar zoveel mogelijk te genieten van de relatieve rust die jullie thuis zelf nu even hebben.
pi_23857559
pft...nou, daar zou ik ook niet blij van worden. Ik weet nog dat ik een keer in het ziekenhuis lag en dat mijn moeder op bezoek kwam "Ga maar weg hoor, ik lees net lekker een boekje" kreeg ze als antwoord en ik herinner me dat ze wel gekwetst leek en ik voelde me lullig maar begreep er niks van Niet dat ik autistisch ben of zo, maar misschien heeft het ook te maken met het feit dat je als kind ook helemaal niet kan voorstellen (nog buiten de autisme) dat je ouders gevoelens hebben.
Blijft niet leuk overigens en harststikke kwetsend voor jou als moeder.
DANYEL EN THIJS
  donderdag 9 december 2004 @ 18:05:13 #286
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_23859333
Wellicht (ook) van belang voor ouders van kinderen met autisme:

Vandaag in 2-Vandaag

De Wet Maatschapppelijke Ondersteuning (bron: http://www.2vandaag.nl)
Vanaf 1 januari 2006 verdwijnen de Welzijnswet, de Wet Voorzieningen Gehandicapten en delen van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten. En daar komt een nieuwe regeling voor in de plaats: De Wet Maatschapppelijke Ondersteuning. Honderdduizenden mensen zullen met die nieuwe wet te maken krijgen.

Waar nu het rijk nog verantwoordelijk is voor wat er allemaal vergoed wordt aan bijzondere ziektekosten, moeten straks de gemeentes dat gaan bepalen. En dat kan vanaf 2006 per gemeente gaan verschillen. Maatschappelijke organisaties zien vooral daarom die WMO met grote vrees tegemoet

Patiëntenorganisaties maken zich nu al grote zorgen; volgens de Chronisch zieken en Gehandicaptenraad raken zelfs 1,7 miljoen mensen hierdoor het recht op zorg kwijt. Ook verzorgingshuizen en activiteitencentra dreigen te verdwijnen. Hoe terecht zijn die zorgen?
... ♥ ik mis je ♥
pi_23859652
het is gewoon heel dubbel, ik voel me gekwetst als moeder, maar begrijp ook wel weer dat hij dat gevoel gewoon niet heeft en/of snapt, en aan de andere kant ben ik boos uit onmacht om dat we/ik nooit eens een normaal gesprek met hem kunnen hebben zonder dat dit in de weg zit.

de psychiater was hier vandaag en die vertelde ons dat ze hem misschien wat langer wilden houden daar ter observatie, dit horen we 20dec. (dat was de datum dat hij naar huis zou komen). Dus dat word een belangrijke datum, ook werd ons vermeld dat als hij voor een woongemeenschap op de bleskolk in aanmerking komt we hem nu alvast beter kunnen inschrijven ivm wachtlijsten, dus dat hebben we gedaan ook is er andere hulp aangevraagd moch hij toch naar huis kunnen en dagbehandeling.
  donderdag 9 december 2004 @ 18:33:46 #288
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_23859867
Logician wat moeilijk ! Worden jullie (het gezin) overigens wel goed opgevangen en begeleid om hier zo goed mogelijk mee om te gaan? Succes
... ♥ ik mis je ♥
pi_23859982
tjah ik heb het idee dat haast niemand echt begrijpt hoe moeilijk het is ofzo.. vandaag hadden we een gesprek van 1uur ingeplanned met de psychiater die de opname had geregeld, en die is bijna 2,5 uur gebleven, dat was ook echt een heel goed gesprek, maar het blijft gewoon erg moeilijk, vooral de gedachte dat hij daar gelukiger is dan bij ons. thx jij ook succes!

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 09-12-2004 18:50:32 ]
pi_23860014
Logician dat normale gesprek willen hebben komt me bekend voor en dat is verdomd moeilijk. Hij kwetst je waarschijnlijk niet opzettelijk, hij kent dat gevoel niet en weet daar ook niet mee om te gaan. Merk je wel enige verbetering in hem?

ik ben trouwens nog steeds bezig met de huisarts over de doorverwijzing
pi_23860238
het valt me eigenlijk juist steeds meer op hoe contactgestoord hij is sinds hij daar is en ik het dus niet elke dag meemaak, hij maakt geen enkel oogcontact, en is nauwelijks bereikbaar, ik moet hem echt bijna dwingen zich tot mij te wenden, wat een gesprek al heel erg onnatuurlijk maakt..
ik merk aan hem wel dat hij wat blijer is, voor zo ver je dat bij hem kan zien.

(succes net je doorverwijzing, misschien moet je gewoon zeggen dat je het niet meer aankan? vanaf het moment dat wij dit aangaven, werd er direct hulp ingeschakeld nml, sterkte er mee)
pi_23861721
Het lijkt me gruwelijk moeilijk om 'zó'n kind' te hebben, en dat klinkt al meteen zo onaardig . Maar ik ben altijd blij dat we in onze familie een mongool hebben: dat is duidelijk, daar krijg je bpaalde verwachtingen bij... Maar het lijkt me echt ontzettend moeilijk om een autist te hebben (tenminste: die nu zo is als Chavez.....zijn er eigenlijk gradaties in autisme? Of is asperger bijvoorbeeld altijd in dezelfde mate?)
En hoe zit eht verschil met volwassen autisten en kinderen, want ik neem aan dat dat natuurlijk ook nog uitmaakt?
DANYEL EN THIJS
pi_23861769
ik merk dat het heel moeilijk is om goed te formuleren, omdat ik autistisch gedrag ook iets zoooo afwijzends vindt hebben naar (in dit geval bijvoorbeeld) de ouder..dat als ik iets probeer te verwoorden het net lijtk alsof ik dan meteen het kind afwijs
DANYEL EN THIJS
pi_23862309
quote:
Op donderdag 9 december 2004 18:40 schreef Anitra het volgende:

ik ben trouwens nog steeds bezig met de huisarts over de doorverwijzing
Hoezo dan, doet ie moeilijk over de verwijzing zelf of weet ie niet waar je terecht kunt?
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  donderdag 9 december 2004 @ 20:25:31 #295
103793 kozakken
Living the life
pi_23862549
Logican, misschien vallen je nu meer dingen op omdat je meer afstand hebt tot Chavez en zijn autistische gedrag. Dan zie je opeens veel scherper datgene wat je, als je er middenin zit, zo normaal vindt.
Heel veel sterkte

Vergeet ik helemaal te roepen dat ik blij ben dat hij het daar goed lijkt te doen. Natuurlijk ook dat je de hulp krijgt die je nodig hebt!
  donderdag 9 december 2004 @ 21:16:37 #296
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_23863795
quote:
Op donderdag 9 december 2004 18:49 schreef Logician het volgende:
het valt me eigenlijk juist steeds meer op hoe contactgestoord hij is sinds hij daar is en ik het dus niet elke dag meemaak, hij maakt geen enkel oogcontact, en is nauwelijks bereikbaar, ik moet hem echt bijna dwingen zich tot mij te wenden, wat een gesprek al heel erg onnatuurlijk maakt..
Vandaag heb ik aan mijn moeder gevraagd of zij het ook zo ervaren heeft. Dat was het geval. Toen ik thuiswoonde zagen mijn ouders bijna alles van mij, en ze zijn in de jaren natuurlijk wel gewend geraakt aan bepaalde dingen. Ook was en is er erg veel aangepast rondom mij. Mijn moeder zei dat je op een gegeven moment de dingen die bij je kind horen niet meer als afwijkend ziet. Veranderingen in gedrag gaan dan ook soms ongemerkt, want erg geleidelijk. Mijn ouders waren na mijn eerste tijd in een behandelgroep ook erg geschokt van de evaluatie want zelf waren ze aan al mijn nukken gewend en konden ze het niet meer objectief bekijken. (''O, is dat zo erg?'')

Nu genieten ze er ook van dat ik niet meer bij hen woon, hoor. Onverwachte, spontane dingen doen, lekker rommelen met keukengerei en stofzuigen wanneer ze er zin in hebben: nu kan het ineens wel. En dat gun ik ze ook wel.
Hoewel ik het me niet voor kan stellen is het hebben van een autistisch kind volgens de boeken best zwaar soms. Maar daar kan ik me niks bij indenken. Van wat ik uit rapportages etc. weet over mijzelf is dat ik hetzelfde gedrag heb tegenover mijn ouders als Chavez. Nu nog steeds.
Veel succes met jullie kinderen. Misschien kan ik wat vragen beantwoorden.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_23863989
catootje er zijn eindeloos veel variaties in autisme (en aanverwante stoornissen), dat maakt het ook weer zo lastig er in 't algemeen dingen over te zeggen.

oxymoron wat bijzonder om jouw ervaringen te lezen, en ook dat je er zelf zo goed over kunt schrijven.

phluphy, dat ziet er niet gunstig uit die nieuwe wet. weer zo'n 'handige' kortetermijn bezuiniging van ons kabinet, olé.
pi_23864590
oxymoron: mis(te) je je ouders dan ook echt niet of kon je dat gewoon niet (op de normale manieren) uiten?
pi_23864714
bedankt trouwens voor het opschrijven!
  donderdag 9 december 2004 @ 22:40:27 #300
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_23866113
quote:
Op donderdag 9 december 2004 21:51 schreef Logician het volgende:oxymoron: mis(te) je je ouders dan ook echt niet of kon je dat gewoon niet (op de normale manieren) uiten?
Je hebt geluk want ik heb hier ondanks nog uitgebreid over gemaild met iemand. Het is best complex, hoor. Er was, en ís helemaal geen gemis van mijn ouders (ook niet van anderen). Ik weet dat wat nu volgt voor mensen zonder autisme heel erg hard klinkt: in veel gevallen zijn mensen voor mij gelijk aan voorwerpen. Een persoon voert een bepaalde functie uit en zorgt dat een bepaald iets gebeurt. Mensen maken deel uit van mijn structuur. Bijvoorbeeld wil ik dat iemand op een bepaald moment een bepaalde handeling verricht of iets bepaalds zegt en niet iets anders.
Bepaalde mensen horen dus in een bepaalde situatie en in een bepaalde setting. Daarbuiten 'passen' ze niet en zijn ze in zekere zin 'ongewenst'. (Bijvoorbeeld een jongen die ik kende overleed vorig jaar, en ik was vooral verdrietig/boos om het feit dat hij mij in de steek liet omdat ik nu geen vervoer meer had naar het museum waar hij me altijd naartoe bracht.)

Het 'missen' heb ik dus niet, en ken ik eigenlijk niet. Wel dat ik een driftbui krijg wanneer de persoon niet in de 'bijbehorende' situatie is, maar niet daarbuiten. Bijvoorbeeld mijn ouders kan ik niet dulden in mijn nieuwe woongroep; ik mis ze ook niet als ik daar ben, want daar horen ze niet in mijn systeem. Mijn behandelaar zie ik altijd in dezelfde context. Mensen die ik buiten een bepaalde context zie herken ik niet, of wil ik niks mee te maken hebben (bijvoorbeeld kennis die gedag zegt in de supermarkt terwijl ik die alleen maar bij hun thuis gewoon ben te zien).
Dat over het missen van een gemis. Of het gemis van missen. Hoewel ik het niet echt mis. Denk ik.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  donderdag 9 december 2004 @ 22:47:25 #301
103793 kozakken
Living the life
pi_23866336
Oxy, dat klinkt daadwerkelijk vrij hard. Maar wat ben ik blij dat je het zo goed kunt uitleggen.
Het maakt mij wel een aantal dingen duidelijker.
Klopt het dat je gevoelens vooral uit beschrijvingen kent ipv ze zelf te ervaren? Zoals blij zijn en dat soort dingen? Of probeer je meer een gelijkmatige gemoedstoestand te hebben. Werkt dat het beste voor je?
sorry wanneer ik teveel vraag. plus dat ik hier veel minder thuis hoor. maar ik wil het zo graag begrijpen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')