abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 28 september 2004 @ 21:37:04 #26
41913 Marialice
beetje gek en is er trots op
pi_22270505
Ben geen ouder of kind, maar een vriendin, mag dat ook? Een vriendin van mij heeft PDD-NOS. We hebben al een tijdje nauwelijks contact meer, voor een deel doordat ik er toch wel moeite mee had om ermee om te gaan. Vooral dat het voor mij soms heel lastig was om nee tegen haar te zeggen - subtiele hints kwamen vaak niet goed over en bot zijn wilde ik ook niet. Ik heb het hier met een andere vriend uitgebreid over gehad (die autistisch is) en die wist mij te vertellen dat hij het juist heel prettig vond als anderen duidelijk tegen hem waren. Dus gewoon nee zeggen ipv "het komt eigenlijk niet zo geweldig uit".

Andere tip van diezelfde vriend is dat zijn sociale contacten er erg op vooruit zijn gegaan sinds hij bewust is gaan letten op oogcontact - mensen aankijken als je met ze praat maar ook weer niet gaan staren enzo. Hij voelde dit niet goed aan maar heeft het zichzelf echt heel goed aangeleerd (vind ik bijzonder knap van hem trouwens). Hij was hier graag eerder op gewezen (waar hij op moest letten), dus misschien is dat wel een tip.
"I can't explain myself, Sir," said Alice, "'cause I'm not myself, you see"
pi_22272057
Misschien kun je die vriendin uitleggen dat 'het komt me eigenlijk niet oz goed uit' gewoon 'nee' betekent? Is ook in haar contact met anderen wel handig waarschijnlijk.
  dinsdag 28 september 2004 @ 22:31:37 #28
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_22272262
quote:
Op maandag 27 september 2004 22:45 schreef Lois het volgende:
Zeer waarschijnlijk, zeg maar gerust zo goed als ze nu zeker kunnen zijn, heeft onze oudste dochter autisme. We hebben een auti-test gedaan vorige week (ken je dat?) en, hoewel de uitslagen nog officieel moeten bevestigd, is het beeld wel duidelijk.
Storm, onze oudste zoon nu 3 jaar 9 maanden, heeft volgens mij geen auti-test gehad. Wel is hij in de maand mei helemaal doorgelicht door het medisch kinderteam hier in het ziekenhuis. Daar kwam uit de psychologische tests het duidelijkst naar voren dat Storm aan een vorm van contactstoornis lijdt. Ze waren daar ook niet echt heel begrensd in hun oordeel dus hij heeft nu het predikaat ADHD en/of PPD-NOS. Natuurlijk zijn ook wij direct het internet opgedoken om kennis te vergaren en bij het lezen van ervaringen van anderen kregen wij ook zo'n ''oja dat doet Storm ook'' gevoel, kortom veel herkenning in gevonden. Voor ons gevoel neigt hij ook veel meer naar de PDD-kant dan naar de ADHD kant. En toen begon de weg om hem zo snel mogelijk op een medisch kinderdagverblijf te krijgen. Lois, ook voor Eva is het prettig dat dit al zo vroeg bekend is, kinderen onder de 4 krijgen namelijk voorang bij buro Jeugdzorg. Bij Storm hebben we er heel erg bovenop gezeten en inmiddels gaat hij voor de derde week alweer naar zijn nieuwe school, een medisch kinderdagverblijf in het bos bij Boekelo. Deze afstand is dus zodanig dat hij met het busje gaat en de eerste week was het vooral alleen maar huilen smorgens maar vanochtend greep hij bij de voordeur al de tas uit mijn hand en rende naar de bus toe. Voor ons een teken dat hij echt begint te wennen. Het eten wat lange tijd heel slecht was begint te verbeteren. Natuurlijk is er nog altijd de drukte in huis als hij thuis is (we hebben nog 2 kids van 2 en 1 jaar) maar het naar school gaan van Storm brengt al zo'n rust voor de andere twee dat we er allemaal beter mee om kunnen gaan als hij weer thuis is en ik ook weer veel meer geduld met hem heb.
Lois, het is best een roerige tijd waar je nu inzit en hopelijk krijgen jullie het ook allemaal goed op de rit voor Eva, haar welzijn is toch het belangrijkste....

[ Bericht 2% gewijzigd door Genuivere op 28-09-2004 22:48:49 ]
As het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Mama van Storm (10-12-2000), Sverre (19-08-2002) en Lune (05-09-2003)
pi_22273095
In tijdschriften staat er regelmatig een interessant stuk over autisme. Die tijdschriften zijn niet altijd in een gewone bieb te vinden, omdat ze soms erg specialistisch zijn. Je vindt ze bijvoorbeeld bij MEE organisaties . Die organisatie kan trouwens ook helpen wegwijs te worden in het doolhof van instanties en regelingen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  dinsdag 28 september 2004 @ 23:10:58 #30
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_22273490
Bij Storm wisten wij het eigenlijk al heel jong. Voor zijn eerste verjaardag heb ik al eens voorzichtig gezegd dat ik me niet zou verbazen zou hij autistisch zijn. Dan nog accepteer je dat hij zo druk is. Zijn stemmingen extremer zijn dan ons nederlandse weer. Je weet eigenlijk niet beter. Je ziet wel dat je andere kids rustiger zijn, maar zo groot is het verschil ook weer niet. Zeker niet op dagen dat hij goed te pas is. Heeft hij zijn of-day, dan heb je geen tijd om er aandacht aan te besteden.

Dan ziet een vervangend arts, net uit de boeken, je kind. Ze ziet geen 3,5 jarige, maar ziet achterstand en verwijst door. De kinderarts, het balletje rolt... en dan valt alles op zijn plaats. Ieder gek dingetje, iedere rare gedraging, alles krijgt een plek. Zijn taalgebruik, zijn spraakgebrek, zijn stemmingswisselingen, zijn drang naar structuur, zijn ontwijken van oogcontact, zijn spontane gillen, zijn spontane huilen, zijn hysterische gedrag bij onverwachte dingen, zijn hekel aan vreemde mensen.. alles.

Dan komt de vakantie en Storm gaat logeren.. Ineens begint Sverre met praten, Lune gaat zitten en stoppen als Storm er weer is, 2e logeerpartij zelfde verhaal.

Storm gaat nu inderdaad 4 dagen naar school. 08:15 in de bus en rond 16:00 weer thuis. Geloof het of niet, maar de twee achterblijvertjes zijn ineens heel andere kids geworden. Wanneer Storm weg is valt er geen scheef woord. Er wordt niet gegild, niet geschreeuwd, niet gehuild. Er wordt gespeeld, gelachen. De dagen dat hij wel thuis is drukt hij zijn stempel zwaar op het gezin. Natuurlijk niet alle dagen, hij kent ook zijn dagen waarop mensen ons voor gek verklaren wanneer we vertellen wat hem mankeert. Hij laat ook nooit zijn ware aard zien op een eerste bezoek, of in een minder bekende omgeving. Dan is hij net een papagaai en laat zich van zijn beste kant zien. Lief, beleefd, behulpzaam, voornamelijk gedrag dat hij van ons kopieert, is mijn idee. Komt hij er langer dan vervalt zijn kopieergedrag en kan hij zichzelf zijn.

Geloof me hoor, het blijft mijn grote vent, ik zou geen leven meer kennen zonder hem, maar met schaamrood op de kaken moet ik wel erkennen: Ik ben blij dat hij voor een aantal dagen in de week een ander 'thuis' heeft. En ik heb na drie weken al het gevoel dat het hem goed doet. In meer opzichten dan het verbeterde eetpatroon, maar de weg te gaan is nog lang, een ware uitdaging.
Shaven..... not furred
pi_22278837
Qua boekentips heb ik er ook nog een goeie: Sociaal Onhandig van Veen/Serra/Hoofdakker/Minderaa(red.)
Een heel makkelijk te lezen en erg informatief boek met veel handige tips qua schema's maken e.d

Mijn oudste zoontje (8jr) heeft PDD-NOS met ADHD Gelukkig zit hij al een poosje in therapie, het gaat al een stukje beter thuis, hij krijgt binnenkort ook SOVA (sociale vaardigheden) training, en komt in aanmerking voor dagbehandeling, dit betekend dat ze hem om 8:00 op komen halen en om 19:00 terug brengen, dit is een erg intensieve behandeling. Alleen is hier wederom een ellenlange wachtlijst voor. Vaak worden we helemaal gek van hem hij vraagt alleen maar negatieve aandacht omdat hij de fantasie niet heeft om te bedenken hoe hij positief aandacht kan vragen, m.a.w negatieve aandacht is voor hem makkelijker en aandacht is aandacht, helaas. We zijn nu bezig met al zijn negatieve aandacht vragende gedrag te negeren en alleen te reageren op positieve dingen, maar dit is zo moeilijk en af en toe val je gewoon terug in het oude cyclus .. het vraagt veel van een gezin, en mijn 2 jongsten (1jr en 2jr) lijden er zeker onder.. zodra de oudste thuis komt verandert de sfeer en word die van 2jr duidelijk drukker en moeilijker, en huilt de jongste meer, het is erg om zoiets te zeggen over je eigen kind, maar ik ben blij als hij eindelijk naar dagbehandeling mag

ik hou het hier even bij, voordat ik hier een heeeeel lang verhaal ga houden

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 29-09-2004 09:20:59 ]
pi_22279087
quote:
Op dinsdag 28 september 2004 23:10 schreef bastardhost het volgende:
Dan komt de vakantie en Storm gaat logeren.. Ineens begint Sverre met praten, Lune gaat zitten en stoppen als Storm er weer is, 2e logeerpartij zelfde verhaal.
Precies hetzelfde verhaal hier, zo frustrerend. Het erge is dat ik heel lang (nog steeds wel eigenlijk) heb rondgelopen met een heeeeel groot schuldgevoel omdat ik het zo oneerlijk vond dat ik af en toe hem liever kwijt dan rijk was
quote:
Natuurlijk niet alle dagen, hij kent ook zijn dagen waarop mensen ons voor gek verklaren wanneer we vertellen wat hem mankeert. Hij laat ook nooit zijn ware aard zien op een eerste bezoek, of in een minder bekende omgeving. Dan is hij net een papagaai en laat zich van zijn beste kant zien. Lief, beleefd, behulpzaam, voornamelijk gedrag dat hij van ons kopieert, is mijn idee. Komt hij er langer dan vervalt zijn kopieergedrag en kan hij zichzelf zijn.


Dat is dus ook heel erg herkenbaar, mijn oudste houdt het ongeveer 3 dagen vol, meestal snappen mensen er echt niets van als ik vertel hoe moeilijk we het met hem hebben. Veel mensen geloven me niet vinden dat ik blij moet zijn met zo'n ontzettend beleefd, behulpzaam en vreselijk lief kind. Hij kan inderdaad geweldig lief en vooral ook behulpzaam zijn, KAN, want zodra hij zich ergens veilig voelt verandert zijn gedrag en vervalt hij in zijn normale gedrag van negeren, irriteren, piepgeluiden, pedant taalgedrag en uitproberen. Alles wat je tegen hem zegt, huis regels bijv. moet je na 5minuten weer herhalen omdat hij het dan alweer vergeten is Ik moet dus elke dag politie agentje spelen en elke dag opnieuw en opnieuw alle regels herhalen (ongeveer om de 5minuten!) .. Ik word hier af en toe helemaal hopeloos van en dan zit ik soms uit frustratie op de wc een potje te huilen. Ook kan hij maar 1 ding tegelijk onthouden of uitvoeren, dit komt omdat zijn hersenen gewoonweg niet meer dan 1 taak tegelijk kunnen uitvoeren. Dus als ik bijvoorbeeld tegen hem zeg, ga maar vast naar boven je tandenpoetsen, dan je pyama vast aandoen en dan in bed wachten tot ik nog even bij je kom, dan poetst hij zijn tanden (vaak doet hij hier 2 tellen over want hij ziet het nut er gewoon niet van in!) en daarna gaat hij iets anders doen, hij vergeet de rest en begint te spelen. Hij heeft ook geen "normale" grensen, de stimulant in de hersenen werken bij hem niet goed, waardoor hij af en toe lekker met zijn eigen poep op de muren aan het tekenen is of andermans spullen stuk maakt, hij snapt niet dat zoiets echt niet kan, en dat mensen hierdoor misschien boos of verdrietig kunnen worden. Hij begrijpt niet wat emotionele waarde inhoudt en begrijpt dus ook niet dat iemand misschien veel waarde hecht aan dat stomme poppetje. Hij begrijpt de waarde van geld niet, 50 eurocent of 50 euro zijn voor hem hetzelfde. Hij begrijpt de “onzichtbare omgangs normen” niet, ziet het nut er niet van in. Als hij zin heeft om met kinderen mee te voetballen, vraagt hij dit niet, hij gaat gewoon meedoen en word boos als kinderen dat vervelend vinden, vaak eindigt het met negeren van de andere kinderen jegens hem. Ook trekt hij de aandacht van anderen bijv. In de speeltuin door keihard te gaan piepen of rare stemmetjes te doen. Hij snapt niet dat dit vervelend is en hij haalt realiteit en fantasie door elkaar.. Hij liegt hierdoor ook vaak, en ik weet vaak niet meer wanneer ik hem nu wel of niet kan geloven, hij liegt zelfs over een schone onderbroek aantrekken (verstopt zelfs de schone om die maar niet aan te trekken!!!!) ook poept hij ondanks dat hij 8jr is nog steeds in zijn broek .. we hebben alles al geprobeerd, eerst kijken of het iets medisch was, dat was het niet, daarna proberen met beloningen, straffen, negeren, therapie, niets werkt en als je aan hem vraagt waarom hij het doet zegt hij dat hij gewoon geen zin heeft om naar de wc te gaan, wat moet je dan? nu moet hij zelf zijn onderbroeken wassen, ik vertik het om het nog te doen, en zelfs dat raakt hem niet, hij wast ze als ik weer eens boos hem naar boven stuurt zonder mokken en gaat dan verder met zijn eigen ding ..

Het klinkt allemaal erg negatief, dat was eigenlijk niet mijn bedoeling, er komt alleen erg veel frustratie omhoog, misschien dat dat komt door de herkening van het verhaal van Storm, het is zo moeilijk om positief te blijven. Je kan het meestal wel acteren, alleen zodra ik met mijn hart reageer op een topic als dit merk ik hoe diep het eigenlijk al zit, ik zit ech tranen met tuiten te huilen hier terwijl ik door ratel over hoe frustrerend het allemaal wel niet is.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 29-09-2004 10:10:05 ]
pi_22279361
even een reactie op het verhaal van Logician.

Zoals eerder geschreven werk ik dus op een woning met veel kinderen met een stoornis in het autistisch spectrum.

Werken jullie met pictogrammen?? Op mijn werk hebben we bij sommige kinderen een picotgrammenbord daar staat dmv plaatjes duidelijk aangegeven wat ze moeten doen in welke volgorde. Bijv. tandenpoetsen, pyama aan, naar bed. Ook het tandenpoetsen is bij ons dmv pictogrammen uitgewerkt.

Wat ik verder ga zeggen klinkt in de theorie veeeeeeeel makkelijker dan in de praktijk. Maar heb je al eens geprobeerd zijn positieve gedrag te belonen en het negatieve gedrag te negeren?? (ow sorrty, terwijl ik dit typ lees ik dat jullie hier mee bezig zijn)

Er zijn zat manieren op positief gedrag te belonen. Het is alleen heel vermoeiend en heel moeilijk (omdat je dag in en dag uit in dezelfde situatie zit).
Met bijv het smeren op de muren. Hem wel laten helpen met schoonmaken, maar niet boos op hem worden (hoe moeilijk dat ook is)

Waarschijnlijk kan hij ook niet lang bezig zijn met een activiteit. Werk met een wekkertje. Je gaat 10 minuten dit doen.. daarna ga je dat doen... (met een pictobord kan je de hele dag al "indelen", zodat je zoontje weet waar hij aan toe is)

Ook voor activiteiten zoals aankleden/ naar de wc gaan en handen wassen zijn picto-programma´s.

Ik weet niet wat jullie hiervan toepassen.. hopelijk heb je hier wat aan

sterkte, het zal allemaal niet makkelijk zijn!

Groetjes Marloes
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
pi_22279466
we werken nu met belonen, hij reageert hier alleen totaal niet op, en we vragen ons soms af waarom we het in godsnaam nog doen. hij moet van mij zelf het gesmeerde schoonmaken, dit doet hij zonder mokken, maar hij leert er niets van!! want hij doet het telkens weer! *zucht* sorry, maar ik hou me dus elke dag in tegen hem, en nu ik er over ga schrijven komt het er allemaal uit, ik denk dat ik me kapot schaam als ik straks terug lees

Pictogrammenbord? nog nooit van die manier gehoord.
Is hier enige informatie online over bekend?

(we zijn net verhuisd naar een andere stad en wachten dus op een nieuwe plek
bij het GGZ, we zitten onderhand al 4wk zonder therapie/psycholoog etc .. )

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-09-2004 10:04:23 ]
pi_22279700
Pictogrammenbord werkt erg goed, ik heb er onlangs zelf 1 gemaakt.
Met mijn oudste zitten we inmiddels in het diagnose-traject, al ben ik heel huiverig voor een etiketje.
Als je er geen verstand van hebt is het gewoon een jongetje dat (voor de buitenwereld, thuis is het flink zwaarder) een beetje anders is, anders reageert op dingen, maar toch ook weer heel gewoon is.

Ik heb dus geen zin in dingen als 'dat autistische kind', want zo heel anders of extreem is het bij hem nou ook niet.
Vooralsnog houd ik dus alle opties open, ondanks dat het neuropsychologisch team gaat zoeken in de richting van het autistisch spectrum.
Wat een jeukwoorden allemaal eigenlijk.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  Admin woensdag 29 september 2004 @ 10:22:59 #36
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_22279724
Lois heeft mail.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_22279767
Zit je al 4 weken zonder begeleiding/ ondersteuning ?? wat een ramp (ja en helaas weet ik maar al te vaak hoe vaak dat gebeurd). Heb je al contact gehad met MEE ??

http://home.wanadoo.nl/inca0/as/picto/ zie voor uitleg en voorbeelden

(had ik een heel verhaal getikt, kom ik deze site tegen)

Bij http://www.autisme-nva.nl/, behandelmethoden en hulpmiddelen staan nog meer tips en ideeën

(als je voorbeelden uit de praktijk wilt, kan ik wel wat foto´s maken van de week. wij werken met 3 verschillende borden (aangepast aan het kind))
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
pi_22279807
bedankt voor de info, ik moet nu met mijn jongste naar de gehoortest, ben vanavond laat pas weer online. tot dan!
pi_22279814
Dat pictogrammenbord wordt ook vaak op scholen gebruikt. Ik weet dat wat van de kinderen waar ik mee het gewerkt het ook gebruiken en ook voor volwassenen is het ontzettend handig.

Op de site van Kompagne zie je wat voorbeelden. Ook het hic heeft informatie online staan.
Een voorbeeld van een systeem.

Je kunt bijvoorbeeld een groot bord maken met daarop de dagen van de week. Ook deel je de dagdelen in. Dan plak je bij maandagochtend bijvoorbeeld 'eten' 'drinken' 'tas' 'school'. Hij kan dan zien wat er gaat gebeuren die dag. Er zijn verschillende 'series' pictogrammen. Het handigste is het om overal (op school, thuis, verder begeleiding) dezelfde te gebruiken.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_22279874
Ik zie trouwens dat op http://home.wanadoo.nl/inca0/as/picto/ niet echt duidelijke picto´s staan. (vind ik zelf)
Zelf vindt ik de 5-hoek picto´s het duidelijkst. Deze worden ook het meest gebruikt in Nederland.

http://www.emiliusschool.nl/grassroots/printscreen4.htm (rechterplaatje op de foto)
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
pi_22279885
Zit ik weer dubbel te tikken.

'De autist' bestaat ook niet. Ik heb nu zoveel mensen ontmoet met een vorm van autisme en die zijn allemaal verschillend. Het kan alleen wel handig zijn om te weten dat iemand een vorm van autisme heeft. Je hebt dan wat meer handvaten hoe je iets aan kunt pakken. Ikzelf zorg bijvoorbeeld meteen al voor meer structuur en vermijd opmerkingen die dubbel opgevat kunnen worden.

En als je nog geen contact hebt met MEE, denk ik ook dat het handig is ze even te bellen. www.mee.nl. Je hoeft hier geen indicatie of toestemming ofzo voor te hebben. De meesten hebben een informatie team dat je zo kunt bellen. Je hoeft er niet mee door te gaan, maar soms kun je er best wat aan hebben.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_22280226
quote:
Op woensdag 29 september 2004 10:33 schreef YPPY het volgende:


'De autist' bestaat ook niet. Ik heb nu zoveel mensen ontmoet met een vorm van autisme en die zijn allemaal verschillend. Het kan alleen wel handig zijn om te weten dat iemand een vorm van autisme heeft. Je hebt dan wat meer handvaten hoe je iets aan kunt pakken. Ikzelf zorg bijvoorbeeld meteen al voor meer structuur en vermijd opmerkingen die dubbel opgevat kunnen worden. .
Inderdaad de autist bestaat niet. Vandaar wordt er ook gesproken over een stoornis in het autisisch spectrum.
Wij hebben 6 kinderen op de groep. waarvan iig 4 met een stoornis in het autistisch spectrum en bij alle 4 uit zich dat op een verschillende manier. Er zijn zelfs kinderen die hetzelfde "etiketje" hebben, maar waarbij het zich anders uit..

Ook ik denk dat het soms prettiger is om een "etiketje" te hebben zodat mensen enig idee hebben hoeze met iemand om moeten gaan (structuur, duidelijkheid). (maar ja, anders werkte ik niet op een observatiegroep)
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
  Admin woensdag 29 september 2004 @ 11:04:02 #43
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_22280422
En shmoopy heeft ook al mail
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_22281407
Er bestaat ook een agenda met pictogrammen, de pictogenda. Meer info over pictogrammen is ook te vinden bij autisme.klup.nl.

Zijn dit toevallig van die 5-hoek-picto's? klik
  woensdag 29 september 2004 @ 12:29:20 #45
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_22282246
Voor de fans van Winnie de Poeh:
Dagritmekaarten van Poeh
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_22282320
quote:
Op woensdag 29 september 2004 11:51 schreef poemojn het volgende:
Er bestaat ook een agenda met pictogrammen, de pictogenda. Meer info over pictogrammen is ook te vinden bij autisme.klup.nl.

Zijn dit toevallig van die 5-hoek-picto's? klik
ja ! dat zijn ze... (worden bijna overal gebruikt) ..

Mocht iemand deze willen gebruiken en nog wat picto´s nodig hebben (zoals opstaan), ik kan hier wel aankomen..
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
pi_22283008
Ik vind de pictogrammen voor Opa en Oma wel behoorlijk achterhaald
  † In Memoriam † woensdag 29 september 2004 @ 14:07:48 #48
7074 moussy
kuttekop
pi_22284339
quote:
Op woensdag 29 september 2004 12:29 schreef E.T. het volgende:
Voor de fans van Winnie de Poeh:
Dagritmekaarten van Poeh
[offtopic-gel*l]

Die gebruiken ze bij René op school ook en dwangmatig toosje vind het ook prettig als we thuis een kalender gebruiken voor de dagen dat ze naar school moet. Ik denk dat haar dit helemaal blij gaat maken, of nog dwangmatiger

[/offtopic gel*l]
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_22284670
Fijn had een heel stuk getikt, gaat er iets verkeerd
goed maar overnieuw dan.

www.balansdigitaal.nl is speciaal voor ouders.
Staat erg veel info op. Er zit een forum bij die gelei(ij)d word door ervaringsdeskundige ouders

Even een kleine aantekening bij info.
Er staat erg veel informatie op het net, waar ook best een hoop flauwekul bijstaat. Handreikingen zijn natuurlijk goed, maar pas op dat je jezelf en je kind niet voorbij loopt. Soms helpt een handreiking bij jouw kind wel, maar bij de buurvrouw haar kind niet. Of andersom natuurlijk.

Smoopy, mijn kind HEEFT pdd-nos, maar IS geen pdd-nos. Ik hikte ook altijd heel erg tegen het etiketje aan, maar om sommige dingen voor elkaar te krijgen, heb ik echt dat etiketje nodig.
(PGB, TOG, rugzakje)

Mama's die eens lekker mopperen op hun kinderen? Alsjeblieft, je wijst je kind niet af.. Waarom zou je de aandoening niet eens lekker achter het behang willen plakken? en Tja dat die aan je kind vast zit, das dan pech hebben
Voor brusjes(broertjes en zusjes) is soms weinig te doen, helaas. Die worden opgescheept met broertje of zusje die aanpassingmoeilijkheden hebben. Niet gemakkelijk voor beiden..


Ik heb behoorlijk negatieve ervaringen met de hulpverleners helaas. Ooit aan ouders gedacht die 24 uur per dag, 7 dagen per week, jaar in jaar uit, er willen en moeten staan voor de kindjes? Proberen alles, je huishouding, je kindje , broertjes en zusjes, partner, en dan niet te vergeten jezelf in goede banen te willen leiden, gaat je niet in je koude kleren zitten. Als je dat kombineerd met alle gevechten die je soms met de hulpverlening moet voeren, word je niet echt blij van.

In de 18 jaar dat ik nu mama ben van een kind met PDD weet ik 1 ding, mijn kind is en blijft de liefste
met zijn gekke invallen, moeilijk begrijpbare verhalen soms, maar ook zijn depressieve dagen, boze buien, lieve aanhankelijke dagen. dingen die hij bij ons durft te uiten, en voor de buitenwereld soms best moeilijk te begrijpen zijn. Want tja, hij is zo'n lieve sociale stoere vent, altijd een praatje met iedereen, (al is het meer een social praatje)
Ik prik door veel dingen heen onderhand, helaas voor hem
'Juist door het verschil kan je onderscheid maken. Iedereen is anders, wat ons gelijk maakt is dat we mensen zijn met respect naar elkaar, toch . . .�
pi_22284915
Picto's werken idd goed. Ik zag hier een link staan met hele mooie die erg duidelijk zijn.


Zelf kon ik van iemand doos vol gevoelens lenen.
Hier gaan we van het weekend mee aan de slag.
Zo hoop ik de sociaal emotionele kant iets op te vijzelen.
We hebben er in ieder geval zin in.
De doos ziet er erg leuk uit.
Hij is eigenlijk bedoelt voor jonge kinderen, maar gezien het nivo komt het aardig overheen.

Stimuleren van sociaal-emotionele ontwikkeling Omgaan met sociaal-emotionele problemen home > bronnen EEN DOOS VOL GEVOELENS

Kog, M.; Moons, J.; Depondt, L. (eindredactie)

Centrum voor ErvaringsGericht Onderwijs, Leuven, 2001

Jonge kinderen spelenderwijs beter leren omgaan met gevoelens: dat is in een notendop het doel van Een Doos vol Gevoelens. Op een speelse manier leren ze gevoelens herkennen, begrijpen en uiten. Het beheersen van de basisgevoelens: blij, bang, boos, verdrietig geeft jonge kinderen een eerste houvast tot een rijk emotioneel leven. De doos bestaat uit:

gevoelshuisjes
maskers
17 vingerpopjes
16 plaatjes met de gevoelsfiguren
48 situatieplaatjes
grote platen met de gevoelsfiguren
een gevoelsplaat (het draaispel)
een cd met gevoelsgeladen muziek
een handleiding
kopieerbladen
een koffer
In my dreams I fly around the world and visit many places.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')