abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22176799

Bij de supermarkt lagen vandaag hele mooie aubergines, dus die kon ik niet laten liggen. Probleem: ze zijn echt ENORM! Nu heb ik er voor vanavond wel een doel voor (door de "chicken" tonight), maar dan hou ik zeker weten nog een groot stuk over. Wat ik verder nog kan bedenken is gegrillde aubergine met pasta, maar er moet toch nog wel meer te bedenken zijn. Wie heeft er, bij voorkeur vega, recepten?
  vrijdag 24 september 2004 @ 16:35:03 #2
28704 bigone
Because size does matter.
pi_22176963
-edit-

verkeerde topique
pi_22177109
uhhh
http://www.eigenwijskoken.nl/AUBER.HTM

(met gehakt)
http://members.home.nl/pm3/indexlijst.html|

(kip)
http://home.wanadoo.nl/gezond-koken/kip.htm

tja kunt er vanalles mee maken.. of gooi het door andere roerbakschotel....
<Mèt twie dobbelstein dertien oage goeje>
  vrijdag 24 september 2004 @ 16:43:28 #4
28704 bigone
pi_22177134
Wat wel erg lekker is om lasagne te maken, maar ipv pasta, plakken aubergine te begruiken.

Hiervoor moet je de aubergine in lange plakken snijden, met zout bestrooien, zodat ze wat uitdrogen, afspoelen en voila, klaar voor gebruik.

Het precieze recept kan je vast wel op internet vinden.

[ Bericht 1% gewijzigd door bigone op 24-09-2004 16:44:24 (typo) ]
pi_22177184
Bij sex voor de buch hadden ze een lekker recept!
................reken er maar niet op.
pi_22177200
hier nog wat vegetarisch

ik gebuik het normaal bij roerbakschotels en ovenschotels....
<Mèt twie dobbelstein dertien oage goeje>
pi_22177471
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 16:45 schreef agRESSIV-e het volgende:
Bij sex voor de buch hadden ze een lekker recept!
En dan op de EHBO komen.
1. En zet die zuiger op je fontanelletje!
pi_22177526
weejte wat lekker is ?

De aubergines dun snijden. paneren, bakken in olie, tot ze wat bruinig zijn. daarna eten met Zaziki saus.

Dat griekse knoflook saus op yogurt basis

maakt me mams ook altijd
  vrijdag 24 september 2004 @ 17:04:41 #9
28704 bigone
pi_22177599
Ik had ooit eens een vriendinnetje dat met aubergines het zelfde deed als met komkommers.
En na gebruik gewoon weer tussen de groente in de koelkast leggen.
pi_22177739
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 17:04 schreef bigone het volgende:
Ik had ooit eens een vriendinnetje dat met aubergines het zelfde deed als met komkommers.
wat een smerig wijf
pi_22177886
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 17:04 schreef bigone het volgende:

Lasagna en "frituren" met tzatziki klinken goed trouwens!
  vrijdag 24 september 2004 @ 17:22:44 #12
28704 bigone
pi_22177936
Of in plakjes snijden, kaas erover stooien en even in de oven of ff bakken.
  vrijdag 24 september 2004 @ 17:24:21 #13
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_22177964
Vegetarische Moussaka

Ingredienten: Aubergine, aardappels, tomaten, ui, knoflook, Quorn Fijngehakt, melk, bloem, kaas, dille, kaneel.

Fruit een gesnipperd uitje met wat knoflook en voeg de ontvelde en in partjes gesneden tomaten toe. Laat pruttelen tot je een dikke tomatensaus hebt.

Snijd de aubergine in dikke plakken, bestrijk ze aan beide kanten met olijfolie en bak ze tot ze mooi bruin en gaar zijn:

Aardappels schillen, snijden, in dikke plakken snijden en paar minuutjes voorkoken.

Doe een beetje olijfolie in een koekepan en bak hierin de Quorn eventjes. Voeg dille toe en een snufje kaneel.

Meng de Quorn met de tomatensaus en breng op smaak met zout en peper.

Maak van boter, bloem, melk, wat geraspte kaas en peper een kaassaus:

Vet een ovenschaal in en dan kunnen we assembleren Begin met een laagje tomatensaus, dan aardappels, tomatensaus, aubergine, tomatensaus, aardappel, tomatensaus, kaassaus en eindig met nog wat geraspte kaas:

Ongeveer 30-40 minuten in een op 200 graden voorverwarmde oven:

Eet ze!
Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
pi_22179876
Gevulde aubergines maken...
Vulling van rijst (of couscous), aubergine, gehakt/quorn/spekblokjes/ham (kiezen natuurlijk, niet alles dooreenmengen), fetakaas/gewone kaas
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it...
pi_22180922
In plakjes snijden en bakken in veel olie met zout, peper en knoflook. Dan kun je het ook gebruiken als een soort snack.
pi_22232327
Aubergines onder een hete grill laten garen en blakeren. Af en toe omdraaien zodat het vel overal blakert. Vel komt helemaal los, verwijder het. Nu heb je een heerlijk zachte gare naakte haast zoete auberginevrucht!

Deze gare vrucht kan je pureren voor de Baba Ganoush (MiddenOosters).
Of heel laten, en serveren met een rijke tomatensaus: Imam Bayildi (Turks).
Of in stukken snijden en gebruiken in salades.
Of in stukken snijden en toevoegen aan de Ratatouille. (De kunst van Ratatouille is om alles afzonderlijk te bereiden en op het laatst samen te voegen)

Gelukkig is er nog niemand begonnen met die zout-en-bitter-uitlek flauwekul die je zo vaak leest.
Goed klaargemaakt, is een aubergine helemaal niet bitter.
  dinsdag 28 september 2004 @ 23:08:14 #17
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_22273405
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 19:44 schreef thabit het volgende:
In plakjes snijden en bakken in veel olie met zout, peper en knoflook. Dan kun je het ook gebruiken als een soort snack.
Ze doen iets soort gelijks toch oko wel eens onder de grill?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_22281908
Voor de niet vega's:

Aubergine in de lengte doormidden snijden en voorzichtig uithollen (steek niuet door het vel heen). Laat ongeveer een halve cm aan vruchtvlees aan het vel zitten.
Snij het vruchtvlees in stukjes.
Bak wat gehakt rul in een koekenpan (kan vervangen worden quorn voor de vega's).
Hier tomatensaus (gepureerde tomaten) aan toevoegen en het vruchtvlees van de aubergine. Laat dit iets inkoken. (kruiden toevoegen naar smaak)
Vul de aubergines hiermee, strooi er wat kaas over en zet ze in een voorverwarmde oven (200 graden) tot de aubergine gaar is (ongeveer 30 min)

Voor vega's
Courgette en aubergine in blokjes snijden. Een blik gepelde tomaten pureren.
De courgette, aubergine en tomatenpulp koken. (voeg evt provencaalse kruiden toe)
Intussen kaas, knoflook en olie mengen. Dit mengseltje op boterhammen smeren en onder de grill leggen.
Het aubergine-courgette mengsel serveren met de boterhammen.

pi_22299580
Wat dacht je van het volgende:

aubergines lichtjes bakken in olijfolie en goed bestrooien met paprikapoeder. Ondertussen kalfslapjes kruiden en bakken in de pan. Wanneer de kalfslapjes bijna goed zijn er plakjes mozarella opleggen en vervolgens de aubergines.
Dit opdienen met een pasta al dente met een tomaten-basilicum saus.
  donderdag 30 september 2004 @ 20:27:08 #20
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_22315695
Dit is érg lekker. Het recept gaat uit van afkoelen tot kamertemperatuur, maar ik heb het gewoon heet uit de pan geserveerd, was een groot succes!

En het is nog vega ook!
pi_22320515
Kaviaar van aubergine / Poor man's caviar
Ingrediënten
1 aubergine
1 tomaat
1/2 ui
1 eetl olijfolie
peper en zout

Verwarm de oven voor op 200°C en bak de aubergines gedurende 15 à 20 minuten in hun geheel.
Leg de tomaten 10 seconden in kokend water. Schil ze, ontpit ze en snij ze in stukken.
Schil de ui en hak hem fijn.
Verwijder het vruchtvlees van de aubergine met een lepel en snij het in stukken.
Meng alles (tomaten, auberginevruchtvlees, ui en olie) dooreen en strooi er peper en zout over. Serveer het ijskoud.

Je kan er ook nog knoflook, perterselie of basilicum doorheen doen.
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
pi_22328750
Een bijgerechtje;

Aubergines in de lengte in plakken snijden. Plakken grillen en even onder wat zilverfolie zacht laten worden. De zachte plakken besmeren met verse geitenkaas, (en wat kummel, of tijm of iets anders lekkers) oprollen en met een prikkertje vastzetten. Rolletjes in een overschaal leggen. Beetje olie erover en wat verse peper. In een hete over vijf minuutjes laten doorwarmen.
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 20:47:06 #23
97955 Axioma
ik denk tegendraads mee
pi_22338974
quote:
Op donderdag 30 september 2004 23:03 schreef SuperRembo het volgende:
Kaviaar van aubergine / Poor man's caviar
....
Daar zat ik dus ook aan te denken... superlekker is dat!

het laat zich ook bijzonder goed uitholllen/vullen. In lengte doorsnijden. Aubergine uit hollen. deel weggooien en daarvoor samen met andere ingredienten (zoals tomaten,vlees, paprika, pepertjes - leef je uit) opbakken. mengsel terug in de "bootjes" doen. bestrooien met geraspte kaas. oven in.... check
- Live Life Live -
Een axioma is in de wiskunde en logica sinds Euclides en Aristoteles een niet te bewijzen, maar als grondslag aanvaarde stelling; een axioma kan als zelf als bewijs voor andere stellingen dienen.
pi_32064363
Flinke schop met een recept uit de allerhande, wat we vandaag hebben gemaakt, echt een aanrader!

4 pers.

- olijfolie
- 1 ui, snipperen
- 1 blik tomatenblokjes (met knoflook)
- 1 tl. suiker
- 2 gedroogde chilipepertjes, verkruimeld
- 2 grote aubergines
- 400 gr. rundergehakt
- 2 tenen knoflook, geperst
- 100 gr. feta verkruimelen
- verse peterselie

Oven voorverwarmen op 175 graden.

ui fruiten
pepertjes, knoflook suiker en tomatenblokjes kwartiertje zachtjes mee-bakken/pruttelen

in een andere pan het gehakt rullen, aubergine die in kleine stukjes zijn gesneden meebakken ong. 5 min.
oregano toevoegen.

tomatensaus op de bodem van een platte ovenschaal verdelen
aubergines erop, vullen met het gehaktmengsel

35/40 min midden in de oven gaarbakken.

Op het bord de gevulde aubergine leggen, tomatensaus eromheen op het bord scheppen, feta kruimels en peterselie eroverheen strooien.

Echt heeeeeerlijk.
En als je het veggie wil doen, de gehakt vervangen door paddenstoelen.

maandag 7 november 2005 @ 19:48:00 #25
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_32066124
Het lijkt erg op een recept uit de "Good Food" van ene paar maanden geleden voor snelle moussaka.
Het ziet er net als dat recept, heerlijk uit
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  maandag 7 november 2005 @ 20:29:15 #26
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_32067460
Ik denk dat ie ondertussen de aubergine wel op heeft gegeten, anders raad ik je ten zeerste aan hem weg te gooien (tenzij hij al uit zichzelf weggelopen is).

Ziet er verder wel leukker uit hoor Bluezz
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_32086510
Okee, het is niet echt een hoofdgerecht met aubergine, maar het is wel lekker.

Een tijd terug stond in de Allerhande een recept voor biefstukjes in de oven, en daarbij serveerden ze een schotel van aubergine, courgette, tomaten en uien. Echt heerlijk als bijgerecht bij allerlei hoofdgerechten, en hartstikke simpel.

Van http://www.ah.nl/allerhande/recepten/recipe.jsp?ingredient=biefstuk&id=282296&offset=25:

Ingrediënten:
3 uien
2 teentjes knoflook
6 romatomaten
1 courgette
1 aubergine
tijm (hier gebruiken ze de Italiaanse kruidenmix van AH waar o.a. tijm in zit)

Uien in ringen snijden. In koekenpan 2 el boter verhitten en uiringen 15 min. zachtjes bakken. Knoflook pellen, uitpersen en 1 min. meebakken. Tijmblaadjes van takjes (uit kruidenmix) rissen en door ui scheppen. Intussen groenten wassen. Tomaten, courgette en aubergine in dunne plakken snijden. Ui uitspreiden in ingevette ovenschaal. Groenteplakjes dakpansgewijs, om en om in schaal leggen. Royaal bestrooien met peper en 4 el olie erover druppelen. Groenteschaal op rooster in midden van oven zetten en groenten in ca. 45 min. gaar laten worden.
Are you pondering what I'm pondering?
pi_32086712
quote:
Op maandag 7 november 2005 18:51 schreef Bluezz het volgende:
Flinke schop met een recept uit de allerhande, wat we vandaag hebben gemaakt, echt een aanrader!
Ooh die ga ik maken vandaag.
underground forever baby
  dinsdag 8 november 2005 @ 15:00:10 #29
13760 Angelic1
Never a dull moment
pi_32088715
Toevallig van de week op het vrouw.nl-forum gepost met succes;

2 aubergines
500 gr. mozzarella
50 gr. kaas, Parmezaanse
400 gr. tomaat, gepelde, in blokjes
1 dl. olijfolie
2 el. basilicum, verse, fijngehakte
1 teentje knoflook
Zout
Peper

Snijd de aubergines in plakken. Bestrooi ze met zout en laat ze circa 30 minuten liggen. Verhit wat olijfolie in een pan en pers de knoflook erboven uit. Verwarm de oven voor in 7 minuten op 175 graden Celsius. Voeg de tomaatstukjes en basilicum toe en smoor het geheel in circa 10 minuten tot een dikke saus. Voeg zout en peper naar smaak toe. Snijd ondertussen de mozzarella in blokjes.

Dep de plakken aubergine droog met keukenpapier. Verhit olie in een koekenpan en bak de plakken aubergine (in gedeelten) goudbruin.

Leg de plakken aubergine dakpansgewijs in een lage ovenschaal. Schenk de tomatensaus erover. Verdeel de mozzarella en Parmezaanse kaas erover.
Bak de aubergineschotel circa een half uur in de oven.
***I have an attitude and I'm not afraid to use it***
Angelic1 since 2001
  dinsdag 8 november 2005 @ 18:16:55 #30
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_32094049
Eitje scheiden en het eiwit losslaan, beetje zout, peper toevoegen
Aubergine door eiwit en dan door bloem halen.
Bakken in wat olie, en als voorgerechtje serveren, heerlijk
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_32119055
Hm, klinkt allemaal heerlijk, dit ga ik binnenkort eens proberen!
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
pi_32119085
quote:
Op maandag 7 november 2005 18:51 schreef Bluezz het volgende:

4 pers.

- olijfolie
- 1 ui, snipperen
- 1 blik tomatenblokjes (met knoflook)
- 1 tl. suiker
- 2 gedroogde chilipepertjes, verkruimeld
- 2 grote aubergines
- 400 gr. rundergehakt
- 2 tenen knoflook, geperst
- 100 gr. feta verkruimelen
- verse peterselie

Oven voorverwarmen op 175 graden.

ui fruiten
pepertjes, knoflook suiker en tomatenblokjes kwartiertje zachtjes mee-bakken/pruttelen

in een andere pan het gehakt rullen, aubergine die in kleine stukjes zijn gesneden meebakken ong. 5 min.
oregano toevoegen.

tomatensaus op de bodem van een platte ovenschaal verdelen
aubergines erop, vullen met het gehaktmengsel

35/40 min midden in de oven gaarbakken.

Op het bord de gevulde aubergine leggen, tomatensaus eromheen op het bord scheppen, feta kruimels en peterselie eroverheen strooien.

Echt heeeeeerlijk.
En als je het veggie wil doen, de gehakt vervangen door paddenstoelen.

[afbeelding]
klinkt erg lekker!
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_32136112
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 13:38 schreef Laton het volgende:

Ooh die ga ik maken vandaag.
En?
Heeft het gesmaakt?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')