quote:dit is namelijk een amaniet. Waarschijnlijk is het een Parelamaniet (amanita rubescens). Dit is af te leiden uit de kleur van de hoed en de vlokken op de hoed, maar vooral uit het feit dat het vlees van de steel rood vlekt bij beschadiging. Verkleuren van het vlees bij beschadiging is ook een zeer kenmerkende eigenschap van bepaalde soorten (je ziet het erg veel bij boleten en champignons [agaricus spp.]). Daarom wordt altijd aangeraden om, als je een paddestoel vindt en hem wil determineren, hem in de lengte doormidden te snijden en het vlees te beschadigen. Een verkleuring treedt meestal binnen een paar minuten op, maar het kan tot een uur duren!
De Parelamaniet is overigens eetbaar, al raad ik zeer sterk af om amanieten te eten. Amanieten zijn, zeker voor onervaren mycologen, moeilijk te onderscheiden en in de familie komen enkele zeer giftige (zelfs dodelijke!) soorten voor. Een vergissing kan dus heel slecht uitpakken...
Is er nog een ander forum danquote:Op maandag 20 september 2004 23:41 schreef dubbellu het volgende:
Hieronder een Paddo van mij:
[afbeelding]
En dit is mij erbij verteld door iemand (die er verstand van heeft) op een ander forum:
[..]
En dan nog file ookquote:Op dinsdag 21 september 2004 22:28 schreef CompuMess het volgende:
Herfst is ook:
Enorme stortbuien onderweg...
Hey, die heb ik ookquote:Op zondag 26 september 2004 20:37 schreef Oceanonix het volgende:
[afbeelding]
De eerste tekenen van de naderde herfst in Blijdorp
quote:Op zondag 26 september 2004 20:52 schreef Oceanonix het volgende:
Bij jou hadden ze het licht wel aan gedaan![]()
Ah nee toch, je wil toch niet zeggen dat je er nóg meer hebt ?!?quote:Op maandag 4 oktober 2004 01:02 schreef Ouwesok het volgende:
Vandaag dus op de Veluwe en wel in de buurt van Heerde.
[vele foto's weggeknipt]
Om maar eens een beginnetje te maken.
quote:Op maandag 4 oktober 2004 07:42 schreef CompuMess het volgende:
[..]
Ah nee toch, je wil toch niet zeggen dat je er nóg meer hebt ?!?![]()
D'r is wel vaker zo her en der een flitsje aan te pas gekomen, alleen bij de laatste was het omgevingslicht vrijwel afwezig. Een blik op het horloge leerde dat het voor de zon ontzettend bedtijd bleek.quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 00:04 schreef PdeHoog het volgende:
@Ouwesok: je blijft ook wel bezig ook he. Die laatste is ingeflitst volgens mij of niet? Verder zijn ze wel erg gaaf
Zwammen lijk(en)t erg streekgebonden. In Flevoland wordt bijvoorbeeld weer anders gezwamd, hopelijk daarvan na komend weekend het bewijs.quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 08:03 schreef CompuMess het volgende:
@ Oudesok: leuk om te zien dat jij in je foto-omgeving een heel ander zwamaanbod hebt dan bij mij aan de kust.
Hier op Rijnsweerd een tijdje terug hele grote zwammen waargenomen(maatje voetbalquote:Op dinsdag 5 oktober 2004 15:02 schreef Ymke het volgende:
In utrecht... Amelisweerd zijn zeer zeldzame zwammen waargenomen , stond in de krant.
Ben alleen geen zwammen kenner
Oei... je bent toch niet zelf het (levende) bewijs hé...?quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 10:06 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Zwammen lijk(en)t erg streekgebonden. In Flevoland wordt bijvoorbeeld weer anders gezwamd, hopelijk daarvan na komend weekend het bewijs.
quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 16:35 schreef CompuMess het volgende:
[..]
Oei... je bent toch niet zelf het (levende) bewijs hé...?![]()
Ja die lag mij ook zeer fijn op mijn netvliesquote:Op dinsdag 5 oktober 2004 00:04 schreef PdeHoog het volgende:
@D70: Nummertje drie is erg fijn
quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 19:46 schreef beertje_ het volgende:
Persoonlijk vond ik deze ook wel een beetje herfst, wou hem jullie niet onthouden
[afbeelding]
En een paddo
[afbeelding]
Waar koop je die beestjesquote:
Eerst ga je op vakantie(want ze zijn hier niet te vinden)quote:Op woensdag 6 oktober 2004 00:18 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Waar koop je die beestjes
Doe je ook niet, ik doelde meer op 'lekker zwammen' als in 'op een prettige manier communiceren'quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 17:09 schreef Ouwesok het volgende:
[..]Nooit geweten dat ik zo'n verschimmelde indruk maak......
zo beter dan?quote:Op donderdag 7 oktober 2004 22:52 schreef Bowiefan het volgende:
leuke kruisjes
quote:Op donderdag 7 oktober 2004 22:54 schreef -calimero- het volgende:
[..]
zo beter dan?
He!quote:Op maandag 4 oktober 2004 14:30 schreef tuut84 het volgende:
[afbeelding]
* locatie noteertquote:Op maandag 11 oktober 2004 18:36 schreef EagleJ het volgende:
Dit alles is (nog) te vinden in De Bilt, landgoed Oostbroek. Ik heb de foto's vanmiddag gemaakt (met dank aan de één-uurs-service), met mijn Minolta Dynax 505si,
Ik denk dat voor dit soort onderwerpen een stevig statief meer op zijn plaats isquote:op Fuji Superia 200 ISO (misschien had ik beter 400 kunnen nemen...)
Thinkpad-destoelquote:Op donderdag 14 oktober 2004 22:29 schreef Reneuh het volgende:
Deze heb ik gemaakt voor een opdracht van school
Ik ben nog maar een beginnertje, dus spectaculair is et niet
[afbeelding]
heerlijke kleurtjes!! Ik vind foto 3 de mooistequote:Op zaterdag 16 oktober 2004 13:08 schreef pea4fun het volgende:
Herfstkleuren in mijn tuin...
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
De spreeuwen vinden die besjes lekker, en komen ze met zwermen tegelijk halen, maar als ik mijn fototoestel pak zijn ze weg
Dank je, eigenlijk wil ik het bos in, maar omdat dat nu even niet gaat dan maar mijn herfsttuinquote:Op zaterdag 16 oktober 2004 13:12 schreef Caar2 het volgende:
[..]
heerlijke kleurtjes!! Ik vind foto 3 de mooiste![]()
ah joh, ik heb niet eens een tuinquote:Op zaterdag 16 oktober 2004 13:16 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Dank je, eigenlijk wil ik het bos in, maar omdat dat nu even niet gaat dan maar mijn herfsttuin
Die elfenbankjes van bovenaf? ben je ergens op geklommen?
Heb je geflitst of komt het door de lichtval dat er zoveel verschil in kleur in van boven naar beneden? Wel een grappig effect iigquote:Op zaterdag 16 oktober 2004 13:21 schreef Caar2 het volgende:
[..]
ah joh, ik heb niet eens een tuin![]()
Die elfenbankjes zaten op een stuk hout dat nogal laag lag, dus ik kon ze makkelijk vanaf boven fotograferen.
![]()
Nope, niet geflitstquote:Op zaterdag 16 oktober 2004 13:26 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Heb je geflitst of komt het door de lichtval dat er zoveel verschil in kleur in van boven naar beneden? Wel een grappig effect iig
Heel erg mooi...quote:Op zondag 17 oktober 2004 21:54 schreef Briggy het volgende:
Ik ben vandaag het Haagse Bos in geweest voor wat herfstplaatjes,
maar het wil nog niet echt kleuren in het bos![]()
Verder was het erg donker en begon het ook nog te regenen![]()
Maar genoeg gepraat... de fotootjes...
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
quote:Op donderdag 14 oktober 2004 22:29 schreef Reneuh het volgende:
Deze heb ik gemaakt voor een opdracht van school
Ik ben nog maar een beginnertje, dus spectaculair is et niet
[afbeelding]
quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 21:51 schreef Oceanonix het volgende:
-k ben heel stout geweest: ik heb onder hoed van een paddestoel gekeken![]()
[afbeelding]
Knappe foto,ik ben erg benieuwd naar de manier van belichtingquote:Op dinsdag 19 oktober 2004 21:51 schreef Oceanonix het volgende:
Ik ben heel stout geweest: ik heb onder hoed van een paddestoel gekeken![]()
[afbeelding]
De foto is gemaakt met een coolpix 4300 en flits.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 22:20 schreef apestartje het volgende:
[..]
Knappe foto,ik ben erg benieuwd naar de manier van belichting
Zwaar okee daarquote:Op donderdag 21 oktober 2004 20:07 schreef -calimero- het volgende:
de uithof in Utrecht
Jup, zeker, en kan er ook nog aardig studerenquote:Op donderdag 21 oktober 2004 20:10 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Zwaar okee daar![]()
En nog een opwarmerquote:Op donderdag 21 oktober 2004 17:55 schreef Uhmmie het volgende:
na al dat geklauter in het bos, op je buik in de natte blaadjes en op je kop onder de paddestoelen... (van dat laatste kan ik alleen maar zeer lachwekkende voorstellingen maken overigens)
is het tijd om de mens weer ietwat te verwennen en te verwarmen.. en wel op de volgende manier
[afbeelding]
Bisschopsweg in Zeist. Dat is 'sluiproute' van Zeist naar de Uithof in Utrecht. Komt uit achter het AMC Utrecht.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 19:03 schreef Dr_Flash het volgende:
Calimero waar is dat?? Precies?
Deze foto is gemaakt bij de visvijver op recreatie park Hengelhoef in Houthalen-Helchteren (België) tijdens mijn vakantie.quote:Op zondag 24 oktober 2004 22:13 schreef -calimero- het volgende:
Mag k vragen waar die 3e foto is gemaakt? doet me een beetje denken aan een duinmeertje op Terschelling...
zou ik ook doen....als ik een fotobewerkingsprogramma had.quote:Op zondag 24 oktober 2004 19:39 schreef Nuek het volgende:
Yamyam die 3e foto van je is heel mooi maar ik zou hem iets naar rechts draaien.
Gaan we foto's nu dubbel spammen?quote:
ssst, staat op mijn eigen site maar behalve een paar pagina's is tegenwoordig alles 550 breed, moet nog een beetje omgooien daar maar NU nietquote:Op maandag 25 oktober 2004 19:32 schreef PdeHoog het volgende:
pssssssst...beertje_ foto is te groot
Statief?quote:Op zaterdag 30 oktober 2004 20:44 schreef rawkus het volgende:
Iemand tips tegen bewegingsonscherpte?
tis overal mistig geweest hé!quote:Op zondag 31 oktober 2004 00:19 schreef American_Nightmare het volgende:
Vanmorgen heel snel voor het naar m'n werk gaan ff geschoten. Het is gewoon alles wat ik heb; ik heb dus niet eens een selectiegemaakt.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ja ik heb heel effe geprobeerd om autolevels er overheen te gooien en meteen was de hele mist weg.quote:Op zondag 31 oktober 2004 00:22 schreef Xilantof het volgende:
[..]
tis overal mistig geweest hé!
ik vind het bij de eerste 2 wel mooi.
bij de 3de vind ik het jammer dat de kleuren minder uitkomen...
Super foto's!!!! Mooie kleuren!! #1is gaaf zeg, wat een knalrood boompje!!quote:Op zaterdag 30 oktober 2004 21:09 schreef Xilantof het volgende:
vandaag ook op pad geweest.
ben benieuwd op PdeHoog het herkent
*de plaatjes*
dankjequote:Op zondag 31 oktober 2004 18:46 schreef Caar2 het volgende:
[..]
Super foto's!!!! Mooie kleuren!! #1is gaaf zeg, wat een knalrood boompje!!![]()
Dank je wel. De zon kwam toen net om de hoek kijken. Het weerkaatste mooi.quote:Op zondag 31 oktober 2004 18:12 schreef Xilantof het volgende:
die kleuren op de 2de
quote:Op zondag 7 november 2004 15:33 schreef Xilantof het volgende:
ik ga hier straks weer even spammen
ik kon het niet laten vandaag er weer op uit te gaan.
wow, er zitten echt supermooie foto's tussenquote:Op zondag 7 november 2004 16:40 schreef Xilantof het volgende:
ok hier komen ze
stelletje ongeduld!
17 stuks
dankjequote:Op maandag 8 november 2004 12:25 schreef EagleJ het volgende:
[..]
wow, er zitten echt supermooie foto's tussen![]()
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |