Italië gelooft nog in VDB
FRANK VANDENBROUCKE debuteert op 16 september voor Acqua&Sapone
Na enkele ontspoorde campagnes, met ontslag bij Unibet als trieste apotheose, heeft Frank Vandenbroucke een zoveelste laatste kans versierd. Hij tekende een contract tot eind 2007 bij het Italiaanse Acqua&Sapone-Caffe Mokambo, een degelijke continentale formatie, geleid door ex-prof Palmiro Masciarelli. VDB debuteert er op 16 september in de GP Misano-Adriatico.
Het ondertussen 31-jarige woelwater maakte vorige week nog ophef door zich met een zelfgemaakte licentie op naam van Francesco Del Ponte, met fotootje van Tom Boonen, in een niet-officiële wedstrijd te mengen. ,,Een grap van Evgueni Berzin, dirigent van het clubje waarvoor hij fietste'', sust Palmiro Masciarelli, manager van Acqua&Sapone. ,,Niet slecht bedoeld, maar het getuigde niet meteen van goede smaak. Het ging Frank alleen om koersritme. Daarom verliet hij de wedstrijd op een kilometer van het einde. Hij wilde als prof geen prijzen wegpikken voor de neus van pure amateurs.''
Niet zo gek
De reputatie van VDB kan de Italiaan, van 1976 tot 1985 de rechterhand van Francesco Moser, nochtans niet vreemd zijn. Diens fratsen zijn ook tot het schiereiland doorgedrongen. ,,Hij is niet zo gek als ze zeggen'', moet Masciarelli het nog allemaal zelf ondervinden. ,,Ik ken niet àl de verhalen die bij jullie de ronde doen, maar ik neem aan dat ik die niet allemaal even ernstig moet nemen. Een week of twee geleden zat ik samen met Frank en zijn gezinnetje. Hij is goed bevriend met mijn zonen Andrea en Simone, allebei prof bij Acqua&Sapone. Toen die hoorden dat Frank vrij was, vonden ze dat ik met hem moest praten. Niet meteen om hem een contract aan te bieden, hoor.''
Vandenbroucke, los van zijn kuren een aangename kerel, kreeg absolutie zonder biechten. ,,Voor mij zag ik een rustig, evenwichtig mens'', getuigt Masciarelli. ,,Hij bekende dat hij domme dingen deed in zijn leven, maar ook dat hij steun nodig heeft als het minder gaat. Is dat zo dwaas misschien? Alle topsporters kennen dat gevoel. Als het goed gaat, staan ze te drummen, maar in minder goede tijden moet je het vaak alleen rooien. Dat was zijn probleem.''
Ambitieus programma
Palmiro Masciarelli droomt ervan om VDB op de rails te houden. ,,Bij ons geen druk, geen lawaai maar de structuur én rust om de oude te worden. De klasse is nooit weggeweest. Nu nog de zin om te werken en te lijden op de fiets. Frank staat te popelen om te koersen. Bel binnenkort maar eens terug, je zal wel zien!''
Loopt het allemaal volgens de verwachtingen van de nieuwe Italiaanse beschermheilige van de voormalige Bimbo d'Oro , het gouden jong, dan rijdt die vanaf half september een ambitieus programma met Misano, de GP Prato, de Memorial Cimurri, de Coppa Sabatini, de Ronde van Emilia, de GP Beghelli, de Ronde van Piemont en de Ronde van Lombardije als afsluiter. Tenzij het sloepje voordien al op een zandbank loopt natuurlijk en de lijdensweg van de brave Masciarelli begint
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)