quote:
Op vrijdag 21 januari 2005 13:39 schreef Mwanatabu het volgende:Dag vechtsportmensen,
Ik ben al heel lang aan het spelen met het idee om op een vechtsport te gaan. Ik heb het dan niet over competitie, maar ik wil me voornamelijk gaan richten op praktische techniek, conditie en dergelijke. Mijn motivatie is voornamelijk om meer zelfvertrouwen te krijgen (uit te stralen) door de wetenschap dat ik mezelf kan verdedigen. Ik zoek dus geen stuntsport.
Ik heb geen ervaring, ben 27, vrouw en moet het niet hebben van kracht en agressie.
Wie kan er iets vertellen over de verschillende vechtsporten die in aanmerking komen voor mijn "geval"?
Bij voorbaat dank
![]()
Ik ben nu 14 en doe sinds m'n 4e aan taekwondo (sporttaekwondo en de traditionele vorm) en sinds m'n 6e aan aikido, dus ik denk dat ik je wel enige raad kan geven i.v.m. die twee. Je wil niet aan competitie doen... aikido is doorgaans zonder competitie (al is er een variant met competities), bij taekwondo zijn er wel competities. Maar je hoeft bij taekwondo uiteraard niet mee te doen aan die competities, daar ben je volledig vrij in... Praktische techniek... beide zijn vrij technisch, maar taekwondo is m.i. wat praktischer. Het meest praktische is natuurlijk een hardlooproutine. Indien je je conditie wil trainen is aikido een van de minst geschikte gevechtssporten. Kracht is bij taekwondo belangrijker dan bij aikido, maar dat mag je vooral niet overdrijven. Enkele keren per week naar de fitness volstaat volgens mij voor taekwondo, leningheid en techniek zijn véél belangrijker. Taekwondo is de gevechtssport bij uitstek wanneer het om het betere vliegende benenwerk aankomt, maar een stuntsport is het zeker niet, want het blijft functioneel.
Je wil jezelf kunnen verdedigen. Taekwondo is, wanneer je het onder de knie hebt, zéér effectief. Aikido is ook bruikbaar in real life situaties, maar toch iets minder. Het grootste verschil is dat je bij taekwondo reageert op elkaar, terwijl bij aikido vooral de bedoeling is de beweging van de ander tegen hem of haar te gebruiken. Persoonlijk vind ik het leuker en geeft het me meer zelfvertrouwen te weten dat ik iemand met een hoge trap (taekwondo)
kan uitschakelen dan dat ik iemand die op me afkomt
kan doen tuimelen door z'n arm op een bepaalde manier vast te nemen (aikido, al generaliseer ik nu wel wat te veel)... lenigheid heeft esthetisch gezien nou eenmaal een streepje voor, zeker bij het frêle ogende "zwakke geslacht"
![]()
. Een goede club brengt je echter meer dan enkel fighting skills bij, namelijk een attitude gericht op het vermijden van conflicten (vandaar dat ik het woord "kan" in vet zette). Hard kunnen lopen blijft dus zeer belangrijk.
Waar je zeker rekening mee moet houden, ongeacht de vechtsport die je kiest:
-Kies een club die eerder conservatief is met het uitrijken van graden. In de V.S. is niet ongewoon dat je binnen het jaar een zwarte band hebt (ik zeg met nadruk "hebt", niet "bent"). Wanneer je in het eerstgenoemde soort club band x krijgt weet je zeker dat hem waard bent.
-Kies geen "militaire" vechtsportclub. Dergelijke clubs focussen doorgaans enkel op vechten, niet op de meer spritituele dimensie van gevechtssporten. Een goede club verhart je niet, maar heeft zelfs eerder een positieve invloed op je persoonlijkheid en attitude. Dergelijke goede clubs zijn doorgaans herkenbaar aan het feit dat ze vaak samen social events zoals verjaardagen vieren (daarom nog niet uitgebreid, maar men vergeet het zeker niet), dat er ook vrouwen bij zijn, en dat hun leden er geen extreem-rechtse of andere onverdraagzame denkbeelden op na houden. En hoewel ze qua sfeer zachter zijn is daar op toernooien naar mijn mening niets van te merken.
[ Bericht 1% gewijzigd door Aisha op 26-01-2005 22:42:37 ]