abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21829469
quote:
3:151 "We shall cast terror into the hearts of those who disbelieve."
Geen uitleg nodig, lijkt me.
"Make money. Make more money. Make other people produce so as to make more money."
Hubbard Communications Office Policy Letter (9 March 1972)
pi_21829490
quote:
Op woensdag 8 september 2004 23:35 schreef lionsguy18 het volgende:
Verdiep je eens in de levensgeschiedenis van deze charlatan in plaats van mij te vragen waarom hij begon met 700 joden te vermoorden.
Als jij niet weet wie m'med is dan moet je mij geen vragen stellen.
Ik weet het beter dan jij, dat is 100% zeker. En haal de naam Mohammed niet in je mond. Jij bent een leugenaar die gebrainwashed is. Ga door met je gedachten over de profeet Mohammed, je bent op het goede pad!

Omdat jullie niks anders kunnen vinden om mee te discussieren hebben jullie (ongelovigen en niet-moslims) dit als onderwerp gekozen. Het lijkt wel de cultuur van jullie.
Hoe kun je nou zo een perfecte mens als profeet Mohammed beschuldiggen met zulke onmenselijke daden. Dat is het laatste persoon wat zulke dingen zou doen!
pi_21829527
quote:
Op woensdag 8 september 2004 23:41 schreef MrData het volgende:

[..]

Geen uitleg nodig, lijkt me.
Ja, geen uitleg nodig.

We zien wat de Amerikanen hebben gedaan.
pi_21829566
quote:
Op woensdag 8 september 2004 23:43 schreef Alper het volgende:
We zien wat de Amerikanen hebben gedaan.
Je staat dus achter zulke uitspraken?
"Make money. Make more money. Make other people produce so as to make more money."
Hubbard Communications Office Policy Letter (9 March 1972)
pi_21829676
quote:
Op woensdag 8 september 2004 23:45 schreef MrData het volgende:

[..]

Je staat dus achter zulke uitspraken?
Ja, natuurlijk sta ik daar achter!
pi_21829693
Typisch ontwijkend antwoord he muzelmannetje.
We hebben het hier over de moorden van M'med.
En zijn huwelijk met een 6 jarige.
Of is dat soms allemaal gelogen.
Kan ik antwoord krijgfen zonder dat je er amerikanen bij te halen, want die bestonden nog niet toen Mmed leefde.
normen en waarden politiek http://www.pphwn.nl/
pi_21829748
quote:
Op woensdag 8 september 2004 23:42 schreef Alper het volgende:


Omdat jullie niks anders kunnen vinden om mee te discussieren hebben jullie (ongelovigen en niet-moslims) dit als onderwerp gekozen. Het lijkt wel de cultuur van jullie.
Hoe kun je nou zo een perfecte mens als profeet Mohammed beschuldiggen met zulke onmenselijke daden. Dat is het laatste persoon wat zulke dingen zou doen!
omdat ik niks tegen de islam heb

ik heb iets tegen hun profeet.
pi_21829779
quote:
Op woensdag 8 september 2004 23:49 schreef Alper het volgende:
Ja, natuurlijk sta ik daar achter!
Dat antwoord had ik al verwacht, want als je 'nee' had geantwoord verwerp je immers een deel van je heilige boek. Maar je geeft wel precies aan waarom moslims lekker in die zandbak moeten blijven waar ze vandaan komen.
"Make money. Make more money. Make other people produce so as to make more money."
Hubbard Communications Office Policy Letter (9 March 1972)
pi_21829798
quote:
Op woensdag 8 september 2004 23:50 schreef lionsguy18 het volgende:
Typisch ontwijkend antwoord he muzelmannetje.
We hebben het hier over de moorden van M'med.
En zijn huwelijk met een 6 jarige.
Of is dat soms allemaal gelogen.
Kan ik antwoord krijgfen zonder dat je er amerikanen bij te halen, want die bestonden nog niet toen Mmed leefde.
Bewijs dat Mohammed met een 6 jarige heeft getrouwd! Waar staat dat? In je sprookjesboek ofzo?
pi_21829818
Concept van de "Islamitische staat"

“Een islamitische staat is in essentie een ideologische staat, en is dus radicaal verschillend van een nationale staat.” Deze uitspraak gedaan door Mawdudi legt het fundament voor het politieke, economische, sociale en religieuze systeem van alle islamitische landen die islamitische wet invoeren. Dit ideologische systeem discrimineert met opzet tussen mensen volgens hun religieuze affiliaties. Mawdudi, een prominente Pakistaanse moslimgeleerde, vat de basisverschillen tussen islamitische en seculiere staten als volgt samen:

1) Een islamitische staat is ideologisch. Mensen die erin wonen worden verdeeld in moslims die geloven in zijn ideologie en niet-moslims die er niet in geloven.

2) Verantwoordelijkheid voor de politiek en de regering van een dergelijk staat “moet hoofdzakelijk rusten op degenen die in de islamitische ideologie geloven.” Niet-moslims, daarom, kunnen niet worden gevraagd of toevertrouwd om de verantwoordelijkheid van politiek bedrijven te beoefenen.

3) Een islamitische staat is gebonden om onderscheid te maken (dat is te discrimineren) tussen moslims en niet-moslims. Echter, de islamitische wet sjaria garandeert aan niet-moslims “bepaalde specifiek uitgesproken rechten waar naast zij niet toegestaan zijn zich te bemoeien met staatszaken omdat zij niet de staat zijn ideologie aanhangen.” Zodra zij het islamitische geloof aannemen, “worden zij gelijke deelnemers in alle zaken aangaande de staat en de regering.”

De bovenstaande kijk is representatief voor de Hanifieten, één van de vier islamitische scholen van jurisprudentie. De andere drie scholen zijn de Malikieten, de Hanibilieten (de strengste en meest fundamentele van alle) en de Sjafi’ ieten. Alle vier scholen zijn dogmatisch eens over de basisleerstellingen van de islam maar verschillen in hun interpretaties over de islamitische wet afgeleid uit de volgende vier bronnen:

a) Koran (gelezen of gereciteerd): Het heilige boek van de moslimgemeenschap bevattend directe citaten van Allah zoals beweerd gedicteerd door Gabriël.

b) Hadieth (vertellingen): De verzamelingen van islamitische tradities die uitspraken en daden van Mohammed bevatten zoals die door zijn tijdgenoten, uit eerste, tweede of derde hand gehoord werden.

c) Al-Qiyas (analogie of vergelijking): De wetsbeslissing genomen door islamitische juristen gebaseerd op precedente gevallen.

d) Ijma' (consensus): De interpretaties van islamitische wetten uitgereikt door de consensus van gereputeerde moslimgeleerden in een bepaald land.

Tekstuele wetten voorgeschreven in de koran zijn er enkele. De deur is wijd open voor prominente geleerden bedreven in de koran, de hadith en andere islamitische discipline om hun fatwa (wettelijke mening) te geven zoals we later zullen zien.

Classificatie van niet-moslims:

In zijn artikel, "The Ordinances of the People of the Covenant and the Minorities in an Islamic State," merkt sjeik Najih Ibrahim Ibn Abdullah op dat rechtsgeleerden niet-moslims of ongelovigen in twee categorieën verdelen: Dar-el-Harb “het huis van de Oorlog”, dat verwijst naar niet-moslims die niet gebonden zijn door een vredesverdrag of verbond en wiens bloed en bezit niet beschermd worden door de wet van vendetta of vergelding; en Dar-es-Salaam “het huis van de Vrede”, dat verwijst naar degenen die in drie classificaties vallen:

1) Dhimmies (die in bewaring) zijn niet-moslims die leven in moslimlanden en instemmen om de djizja (hoofdelijke belasting) te betalen in ruil voor bescherming en veiligheid, en om onderworpen te zijn aan islamitische wet. Deze genieten een permanent verbond.

2) Mensen van de Hoedna (bestand) zijn degenen die een vredesverdrag met moslims tekenen na verslagen te zijn in de oorlog. Zij stemmer erin toe om op hun eigen land te verblijven, maar zich te onderwerpen aan de jurisprudentie van de islam zoals de dhimmies, op voorwaarde dat zij geen oorlog tegen moslims beginnen.

3) Moesta'min (beschermden) zijn personen die naar een islamitisch land komen als boodschappers, zakenmensen, bezoekers of studenten die over de islam willen leren. Een Moesta'min wordt verwacht geen oorlog tegen moslims te beginnen en hij is niet verplicht om de djizja te betalen, maar op hem wordt aangedrongen de islam te aanvaarden. Als een Moesta'min de islam niet aanvaart, mag hij veilig naar zijn eigen land terugkeren. Moslims zijn verboden hem op enige wijze pijn te doen. Wanneer hij terug in zijn eigen thuisland is, wordt hij behandeld als iemand die behoort tot het Huis van de Oorlog.

Dit artikel zal focussen op de wetten die betrekking hebben op de dhimmies.

Islamitische wet en dhimmies

Moslim Moefti’s (wetsautoriteiten) zijn het erover eens dat het contract van de dhimmies primair aangeboden moet worden aan de Mensen van het Boek, dat zijn: christenen en joden, vervolgens aan de Magiërs of Zoroastrianen. Echter, zij zijn het oneens of een contract getekend moet worden met andere groepen zoals communisten of atheïsten. De Hanbalieten en de Sjafi’ieten geloven dat geen contract opgesteld moet worden met de goddelozen en degenen die niet geloven in de verheven God. Hanifieten en Malikieten bevestigen dat de djizja aanvaard mag worden van alle ongelovigen ongeacht hun geloof en vertrouwen in God. Aboe Hanifa, echter, wilde niet dat heiden Arabieren deze optie hebben omdat zij de mensen van de Profeet zijn. Aan hen mogen allen twee opties gegeven worden:

1. Aanvaard de islam of
2. wordt gedood. De djizja (hoofdelijke belasting)

Djizja betekent letterlijk straf. Het is een beschermbelasting geheven op niet-moslims die wonen onder islamitische regimes en bevestigd daarmee hun status voor de wet. Mawdudi zegt dat “de aanvaarding van de djizja de heiligheid van hun levens en bezit bekrachtigt, en daarna heeft noch de islamitische staat noch het moslimpubliek enig recht om hun bezittingen, eer of vrijheid te schenden.” Het betalen van de djizja is een symbool van vernedering en onderwerping omdat dhimmies niet beschouwd worden als burgers van de islamitische staat hoewel zij, in de meeste gevallen, autochtonen zijn.

Een dergelijke attitude vervreemdt de dhimmies van het actief deel uitmaken van de maatschappij. Hoe kan een dhimmie zich thuis voelen in zijn eigen land, te midden van zijn eigen mensen en met zijn eigen regering, wanneer hij weet dat de djizja, die hij betaalt, een symbool van vernedering en onderwerping is? In zijn boek The Islamic Law Pertaining to non-Muslims, zegt sjeik `Abdulla Mustafa Al-Muraghi dat de djizja alleen vrijgesteld kan worden van de dhimmie die een moslim wordt of sterft. De Sjafi’ie herhaalt dat de djizja niet automatisch terzijde wordt geschoven wanneer de dhimmie de islam aanvaardt. Vrijstelling van de djizja is een prikkel geworden om dhimmies aan te moedigen om hun overtuiging op te geven en de islam te aanvaarden.

Sjeik Najih Ibrahim Ibn Abdulla vat het doel van de djizja samen. Hij zegt, citerend Ibn Qayyim al-Jawziyya, dat de djizja in het leven is geroepen:

“... om het bloed (van de dhimmies) te sparen, te zijn een symbool van vernedering van de ongelovigen en als een belediging en straf voor hen, en zoals de Sjafi’ieten aangeven, wordt de Djizja aangeboden als ruil voor het wonen in een islamitisch land.” Dus voegt Ibn Qayyim eraan toe: “Omdat de gehele religie aan God behoort, wil het de goddeloosheid en zijn volgelingen vernederen, en hen beledigen. Het opleggen van de djizja op de volgelingen van de goddeloosheid en hen onderdrukken wordt geëist door Gods religie. De korantekst maakt een toespeling op deze betekenis wanneer het zegt: ‘totdat zij de belasting met eigen hand betalen, terwijl zij onderdanig zijn.’ (Soera 9:29). Wat dit tegenspreekt, is de ongelovigen te laten genieten van hun macht en hun religie te praktiseren zoals zij wensen, zodat zij invloed en zeggingsmacht zouden hebben.”

Dhimmies en religieuze praktijken

Moslims geloven dat de dhimmies Moeshrikoen (polytheïsten) zijn want zij zien het geloof in de Drie-eenheid als een geloof in drie goden. De islam is de enige ware religie, zo beweren zij. Daarom, om de moslims te beschermen van verval, in het bijzonder tegen de onvergeeflijke zonde van sjirk (polytheïsme), is het praktiseren verboden te midden van moslims, omdat het beschouwd wordt als de grootste walging. Wanneer christenen het publiek uitoefenen, wordt het een verlokking en een oproep tot afvalligheid. Het is significant hier om op te merken dat volgens Muraghi, dhimmies en ongelovigen polytheïsten zijn en daarom dezelfde behandeling moeten krijgen.

Volgens de moslimjuristen, moeten de volgende wettelijke verordeningen van dhimmies (joden en christenen) worden afgedwongen die te midden van moslims wonen:

1) Dhimmies mogen geen nieuwe kerken, tempels of synagogen bouwen. Zij worden toegestaan om oude kerken of huizen van aanbidding te renoveren op voorwaarde dat zij geen nieuwe constructie toevoegen. “Oude kerken” zijn die die bestonden voor de islamitische veroveringen en worden ingesloten in een vredesakkoord door moslims. De constructie van een kerk, tempel of synagoge op het Arabische Schiereiland (Saoedie Arabië) is verboden. Het is het land van de Profeet en alleen de islam moet daar domineren. Niettemin, moslims, als zij dat wensen, mogen alle niet-moslim huizen van aanbidding vernietigen in een land dat zij veroveren.

2) Dhimmies mogen niet luid bidden of hun heilige boeken lezen of in kerken, opdat niet moslims hun gebeden horen.

3) Dhimmies mogen niet hun religieuze boeken drukken of ze in publieke plaatsen en markten verkopen. Zij mogen ze publiceren en verkopen onder hun eigen mensen, in hun kerken en tempels.

4) Dhimmies mogen niet het kruis op hun huizen of kerken bevestigen omdat het een symbool van ongelovigheid is.

5) Dhimmies mogen niet hun ceremoniële religieuze activiteiten op radio of tv uitzenden of de media gebruiken of foto’s van hun religieuze ceremonies in kranten of tijdschriften publiceren.

6) Dhimmies mogen niet op straat samenkomen tijdens hun religieuze feesten; daarentegen, moet ieder rustig zijn gang naar zijn kerk of tempel maken.


7) Dhimmies mogen niet in het leger tenzij er een onmisbare noodzaak voor hen is. In dit geval mogen zij geen leiderschapsposities aannemen maar worden als huurlingen beschouwd.

Mawdudi, die Hanifiet is, heeft een meer genereuze opinie richting christenen. Hij zei:

“In hun eigen dorpen en steden mogen zij zo doen (hun religie uitoefenen) met de grootste vrijheid. In pure moslimgebieden, echter, heeft een islamitische regering volledige discretie om dergelijke beperkingen te plaatsen op hun praktijken als zij dat noodzakelijk acht.”

Afvalligheid in de islam

Afvalligheid betekent verwerping van de islam door daad of woorden. “De daad van afvalligheid, dus, maakt een einde van iemands aanhang van de islam.” Wanneer iemand de fundamentele geloofstellingen van de islam verwerpt, verwerpt hij het geloof, en dit is een daad van afvalligheid. Een dergelijke daad is een ernstige zonde in de islam. De koran geeft aan:

Hoe zal Allah een volk leiden, dat heeft verworpen, na te hebben geloofd, en de getuigenis te hebben afgelegd dat de boodschapper waarachtig was en nadat de duidelijke bewijzen tot hen waren gekomen? Allah leidt het onrechtvaardige volk niet. De vergelding van dezulken is slechts, dat de vloek van Allah, de engelen en de mensen, op hen rust.

Zij zullen daaronder blijven. Hun straf zal niet worden verlicht, noch zal hun uitstel worden verleend.

Behalve degenen die daarna berouw hebben en zich verbeteren. Allah is voorzeker Vergevensgezind, Genadevol. (Soera 3:86-89).

Officieel vereist de islamitische wet niet van moslims om dhimmies dwingend de islam te aanvaarden. Het is de plicht van iedere moslim, zo zeggen zij, om de deugden van de islam te manifesteren zodat degenen die geen moslims zijn zich zullen bekeren na zijn grootheid en waarheid te hebben ontdekt. Wanneer een persoon een moslim wordt, kan hij dat niet herroepen. Als hij dat doet, zal hij eerst gewaarschuwd worden, dan zal hem drie dagen gegeven worden om te heroverwegen en spijt te betuigen. Als hij volhardt in zijn afvalligheid, is zijn vrouw gerechtigd van hem te scheiden, zijn bezittingen worden geconfisqueerd, en zijn kinderen worden van hem genomen. Hij mag niet hertrouwen. In plaats daarvan moet hij naar de rechtbank genomen worden en ter dood veroordeeld worden. Als hij spijt betuigt, mag hij terugkeren naar zijn vrouw en kinderen of hertrouwen. Volgens de Hanifieten mag een afvallige vrouw niet huwen. Zij moet haar leven aan meditatie besteden om terug te keren tot de islam. Als zij geen spijt betuigt en haar woorden herroept, zal zij niet ter dood veroordeeld worden, maar zij moet vervolgd worden, geslagen en in de gevangenis gestopt worden totdat zij sterft. Andere scholen van sjaria eisen haar dood. De bovenstaande straf wordt voorgeschreven in een hadieth opgeschreven door Boechari: “Het is verteld door ‘Abaas... dat de boodschapper van Allah... zei: ‘Wie van zijn religie verandert (van islam naar een ander geloof), dood hem.’”

In zijn boek Shari`ah: The Islamic Law, merkt Doi op: "Over de doodsstraf in het geval van afvalligheid zijn alle vier scholen van islamitische jurisprudentie het unaniem eens."

Een niet-moslims die een moslim wenst te worden wordt aangemoedigd om dat te doen en iedereen, zelfs zijn vader of moeder, die hem probeert te stoppen, mag worden gestraft. Echter, iemand die een poging doet om een moslim te bekeren tot een ander geloof kan straf verwachten.

Civiele wetten

Dhimmies en moslims zijn onderworpen aan dezelfde civiele wetten. Zij moeten gelijk behandeld worden in zaken van eer, diefstal, overspel, moord en het het beschadigen van bezit. Zij moeten gestraft worden volgens de islamitische wet ongeacht hun religieuze affiliatie. Dhimmies en moslims zijn gelijk volgens islamitische wetten in het zakendoen, financiële transacties zoals verkoop, huur, firma’s, het oprichten van bedrijven, boerderijen, hypotheken en contracten. Bijvoorbeeld, diefstal wordt bestraft door het afhakken van de dief zijn hand of hij een moslim of een christen is. Echter, aangaande voorrechten, genieten de dhimmies niet dezelfde behandeling. Bijvoorbeeld, dhimmies worden geen licenties voor het dragen van wapens gegeven.

Huwen en kinderen

Een moslimvrouw kan een dhimmie-man trouwen, maar een dhimmie-man mag niet een moslimmeisje trouwen. Als een vrouw de islam aanneemt en wil trouwen, heeft haar niet-moslim vader geen gezag om haar weg te geven aan haar bruidegom. Zij moet weg gegeven worden door een moslimvoogd.

Als een ouder een moslim is, moeten kinderen opgevoed worden als moslims. Als de vader een dhimmie is en zijn vrouw bekeert zicht tot de islam, moet zij een scheiding aanvragen, dan zal zij het recht van voogdij over haar kind verkrijgen. Sommige fundamentalistische scholen zeggen dat een moslimechtgenoot het recht heeft om zijn dhimmie-vrouw op te sluiten in haar huis en haar weerhouden van het gaan naar haar eigen gebedshuis.

Lijfstraffen

De Hanifieten geloven dat zowel dhimmies als moslims dezelfde straf voor overeenkomstige misdaden moeten ondergaan. Als een moslim een dhimmie met opzet doodt, moet hij op zijn beurt worden gedood. Hetzelfde geldt voor een christen die een moslim doodt. Echter, andere wetscholen hebben andere interpretaties van islamitisch wet. De Sjafi’ieten verklaren dat een moslim die een dhimmie ombrengt niet gedood moet worden, omdat het niet redelijk is om een moslim met een polytheïst (Moeshrik) gelijk te stellen. In een dergelijk geval moet bloedprijs worden betaald. De straf hangt af van de wetsschool aangenomen door dat islamitische land waar de misdaad of overtreding is gepleegd. Dit laat de implicaties zijn van verschillende interpretaties van de islamitische wet gebaseerd op de hadieth.

Iedere school probeert zijn wettige opinie te beschrijven door te verwijzen naar de Hadieth of naar een incident ervaren door de Profeet of de “rechtgeleide” Kaliefen.

Het getuigenis van dhimmies

Dhimmies kunnen niet tegen moslims getuigen. Zij kunnen alleen getuigen tegen andere dhimmies of tegen de Moesta’min. Hun eden wordt niet als geldig beschouwd in een islamitisch hof. Volgens de sjaria, is een dhimmie zelfs niet gekwalificeerd om de eed af te leggen. Muraghi spreekt onomwonden uit: “Het getuigenis van een dhimmie wordt niet aanvaard omdat Allah – moge Hij worden verheven – zei: ‘God zal de ongelovigen (kafir) niet de overhand geven over de gelovigen’” Een dhimmie, gezien als een ongelovige, kan niet tegen een moslim getuigen ongeacht zijn morele geloofwaardigheid. Als een dhimmie een andere dhimmie vals beschuldigd en een strafblad heeft, zijn zijn geloofwaardigheid en integriteit gehavend en is zijn getuigenis niet langer aanvaardbaar. Een serieuze implicatie hiervan is dat als een moslim een serieuze overtreding tegen een ander heeft begaan, gezien door alleen dhimmies, dan zal het hof een probleem hebben om de zaak te op te lossen aangezien de getuigenissen van dhimmies niet aanvaard worden. Niettemin zal dezelfde dhimmie wiens integriteit beschaamd is, als hij zich tot de islam bekeert, zijn getuigenis in gelijke mate aanvaard zien tegen zowel dhimmies als moslims, omdat volgens de sjaria: “Door de islam te aanvaarden hij nieuwe geloofwaardigheid verworven heeft die hem in staat stelt te getuigen...” Alles wat hij moet doen is de islamitische geloofsbelijdenis voor getuigen op te zeggen, en dat zal hem verheffen van het zijn van een uitgeworpene tot een gerespecteerde moslim genietend alle privileges van een vrome moslim.

Wet over persoonszaken

Wat betreft persoonlijke zaken van huwen, scheiden en erven, mogen dhimmies een beroep doen op hun eigen religieuze gerechtshoven. Iedere christelijke denominatie heeft het recht en het gezag om de uitkomst van iedere zaak te bepalen. Dhimmies zijn vrij om hun eigen sociale en religieuze rituelen thuis en in de kerk te praktiseren zonder bemoeienis van de staat, zelfs in zaken als het drinken van wijn, het fokken van varkens en het eten van varkensvlees, zolang zij het niet aan moslims verkopen. Dhimmies hebben in het algemeen geen recht om een beroep te doen op een islamitisch gerechtshof in familiezaken, huwelijk, scheiding en erving. Echter, in het geval een moslimrechter instemt op een dergelijke zaak te behandelen, moet het hof de islamitische wet toepassen.

Politieke rechten en plichten

De islamitische staat is een ideologische staat, dus het hoofd van de staat moet natuurlijk een moslim zijn, omdat hij door de sjaria gebonden is om de staat te leiden en te regeren in overeenstemming met de koran en de soenna. De functie van zijn adviescollege is om hem te helpen in het invoeren van de islamitische principes en de naleving van deze. Iemand die de islamitische ideologie niet aanvaart kan geen staatshoofd of een lid van het college zijn.

Mawdudi, bewust van de vereisten van de moderne maatschappij, lijkt toleranter naar dhimmies. Hij zegt:

“Wat betreft een parlement of een wetgevende macht van het moderne type die aanzienlijk anders is dan de adviesraad in zijn traditionele betekenis, kan deze regel worden losgelaten om zo niet-moslims toe te staan om lid te zijn op voorwaarde dat volledig in de constitutie verzekerd is dat geen wet die onverenigbaar is met de koran en de soenna in het leven zal worden geroepen, dat de koran en de soenna de hoofdbron van publieke wet zullen zijn, en dat het staatshoofd noodzakelijk een moslim moet zijn.”

Onder deze omstandigheden, zal de invloedssfeer van niet-moslim minderheden beperkt zijn in zaken gerelateerd aan algemene problemen van het land of aan het belang van de minderheden. Hun participatie mag de fundamentele eis van de islam niet beschadigen. Mawdudi voegt eraan toe:

“Het is mogelijk om een afgezonderde vertegenwoordigende vergadering voor alle niet-moslimgroepen te formeren in de hoedanigheid van een centrale vertegenwoordiging. Het lidmaatschap en het stemrecht van een dergelijke bijeenkomst zal beperkt zijn tot niet-moslim en zij zullen binnen het kader de volle vrijheid gegeven worden.

Deze gezichtspunten verdienen niet de goedkeuring van de meeste andere scholen van de sjaria die houden dat niet-moslims niet een positie mogen aannemen die hun enig gezag over een moslim kan geven. Een positie van soevereiniteit vereist de invoering van islamitische ideologie. Er wordt verondersteld dat een niet-moslim (ongeacht zijn capaciteit, oprechtheid en loyaliteit aan zijn land) zich niet kan en niet getrouw zich zal inspannen om de ideologische en politieke doelen van de islam te bewerkstelligen.

Zakenwereld

De politieke arena en de officiële publieke sectoren zijn niet het enige gebied waarin niet-moslims niet toegestaan worden om een gezagspositie in te nemen. Een moslimwerknemer die in een bedrijf werkt vraagt in een brief: “of het toegestaan is voor een moslimeigenaar (van een bedrijf) om aan een christen de bevoegdheid over moslims te geven (Al-Muslim Weekly; Vol. 8; issue No. 418; Friday 2, 5, 1993).

Als antwoord op deze vraag vaardigden drie eminente moslimgeleerden hun wettige opinie uit:

Sjeik Manna` K. Al-Qubtan, professor van Hogere studies aan de School van islamitisch wet in Riyad, geeft aan dat:

In principe is de leiding van niet-moslims over moslims niet toegestaan, omdat God Almachtig zei: 'en Allah zal de ongelovigen (dat wil zeggen de christenen) op generlei wijze over de gelovigen (de moslims) doen zegevieren. (Soera 4:141). Want God – Glorie zij met Hem – heft moslims tot de hoogste rang (over alle mensen) en voorbestemde aan hen de macht, dankzij de korantekst waarin God de Almachtige zei: 'maar eer behoort aan Allah, Zijn boodschapper (Mohammed) en de gelovigen (de moslims)’ (Soera 63:8)

Dus, het gezag van niet-moslim over een moslim is onverenigbaar met deze twee verzen, omdat de moslim zich moet onderwerpen en gehoorzamen aan degene die de leiding over hem heeft. De moslim, daarom wordt inferieur ten opzichte van hem, en dit zal niet het geval zijn met de moslim.

Dr. Salih Al-Sadlan, professor van sjaria aan de School van Islamitische Wet, Riyad, citeert dezelfde verzen en staat erop dat het niet toegestaan is voor een ongelovige (in dit geval een christen) om de leiding te hebben over moslims in zowel de prive als ook de publieke sector. Een dergelijke daad:

“veroorzaakt de vernedering van de moslim en de verheffing van de ongelovige (christen). Deze ongelovige kan zijn positie gebruiken om de moslims onder zijn leiding te vernederen en te beledigen. Het is raadzaam voor de ondernemer om God Almachtig te vrezen en alleen een moslim over de moslims aan te stellen. Ook, de geboden uitgevaardigd door de regent, moeten voorzien dat een ongelovige niet de leiding zal hebben als er een moslim beschikbaar is om de leiding te hebben. Ons advies aan de ondernemer is om deze ongelovige te verwijderen en hem te vervangen door een moslim.”

In zijn antwoord merkt Dr. Fahd Al-`Usaymi, professor van islamitische studies op Teachers' College in Riyad, op dat de moslimeigenaar van de onderneming een moslimwerknemer moet zoeken die beter is dan de christelijke (manager), of gelijk aan hem of zelfs minder gekwalificeerd maar de capaciteit heeft om getraind te worden om dezelfde vaardigheden te verkrijgen als die de christen bezit. Het is niet toegestaan voor een christen om de leiding te hebben over moslims krachtens de algemene bewijzen die de superioriteit van de moslim over anderen aangeven. Vervolgens citeert hij Soera 63:8 en ook vers 22 van Soera 58:

Gij zult geen mensen vinden die in Allah en de Laatste Dag geloven, terwijl zij iemand liefhebben die Allah en Zijn boodschapper tegenwerkt, zelfs al waren dezen hun vader of hun kinderen, of hun broeders, of hun verwanten.

‘Usaymi beweert dat, zijnde onder de leiding van een christen, moslims gedwongen worden om hem te vleien en zichzelf vernederen tot deze ongelovige in de hoop om iets te verkrijgen wat hij heeft. Dit is tegen de bevestigde bewijzen. Vervolgens schets hij het verhaal van Umar Ibn Al-Chattab de tweede kalief, die geïrriteerd werd door één van zijn gouverneurs die een dhimmie aanwees als penningmeester, en opmerkte: “Zijn de schoten van vrouwen steriel geworden dat zij slechts deze man baarden?” Vervolgens voegt ‘Usaymi eraan toe:

Moslims moeten God vrezen in hun moslimbroeders en hen trainen... want eerlijkheid en vrees voor God zijn, van oorsprong, in de moslim, in tegenstelling tot de ongelovige (de christen) die, van oorsprong, oneerlijk is en God niet vreest.

Betekent dit dat een christen die een zaak bezit geen moslim kan aannemen om te werken voor hem? Of nog sterker, betekent dit dat een dhimmie, ongeacht zijn ongelijke kwalificatie, niet aangesteld kan worden op een positie waar hij zijn land het beste kan dienen? Deze kwestie vraagt een antwoord.

Vrijheid van meningsuiting

Mawdudi, die milder is dan de meeste moslimgeleerden, presenteert een revolutionaire mening wanneer hij benadrukt dat in een islamitische staat:

“alle niet-moslims zullen vrijheid van geweten, mening, meningsuiting en vereniging hebben zoals die door moslims zelfs genoten worden, onderworpen aan dezelfde begrenzingen die door de wet op moslim worden opgelegd.”

Mawdudi’s gezichtpunten worden niet aanvaard door de meeste islamitische wetscholen, in het bijzonder wat betreft de vrijheid van meningsuiting zoals kritiek op de islam en de regering. Zelfs in een land als Pakistan, het thuisland van Mawdudi, is het illegaal om de regering of het staatshoofd te bekritiseren. Veel politieke gevangen zitten opgesloten in gevangenissen in Pakistan en de meeste andere islamitische landen. Door de geschiedenis heen, behalve in enkele uitzonderlijke gevallen, hebben zelfs moslims niet de vrijheid gehad om de islam te bekritiseren zonder vervolgd of ter dood veroordeeld te worden. Het is veel minder waarschijnlijk voor een dhimmie om vrijuit te gaan bij het bekritiseren van de islam.
In Mawdudi’s uitspraak, is de term “begrenzingen” vaag gedefinieerd. Als het explicieter was gedefinieerd, zou je, in de finale analyse, zien, dat het ieder type van kritiek tegen het islamitische geloof en de regering inperkt.

Bovendien, hoe kunnen de dhimmies de positieve aspecten van hun religie uitdrukken wanneer zij de media niet mogen gebruiken? Wellicht bedoelt Mawdudi met zijn voorstellen om dergelijke vrijheden dhimmies alleen onder henzelf toe te staan. Anders worden zij aan straf onderworpen. Niettemin mogen moslims volgens de sjaria n hun geloof onder alle religieuze stromingen zonder enige begrenzing propageren.

Moslims en dhimmies

Relaties tussen moslims en dhimmies zijn geclassificeerd in twee categorieën: wat verboden is en wat toegestaan is.

I. Het verbodene:
Een moslim is niet toegestaan om:
de dhimmies na te doen in hun kleding of gedrag.
dhimmie feesten bij te wonen of ze op enige wijze te ondersteunen die hun macht over de moslims kan geven.
zijn huis of zijn land te verhuren of te verkopen voor de constructie van een kerk, een tempel, een slijterij of iets ten gunste van het dhimmie-geloof.

voor dhimmies te werken in een baan die hun geloof kan bevorderen zoals het bouwen van een kerk.
een bijdrage te leveren aan kerken of tempels.
een vat te dragen dat wijn bevat, te werken in de productie van wijn, of varkens te vervoeren.

dhimmies aan te spreken met titels als “mijn meester” of “mijn heer.”

II. Het toegestane
Een moslim is toegestaan om:
financieel de dhimmies te helpen, als het geld niet wordt besteed in overtreding met de islamitische wet zoals het kopen van wijn of varkensvlees.
rechten geven van voorkoop (prioriteit in het kopen van bezit) aan zijn dhimmie buurman. De Hanbilieten keuren dit af.
eten klaargemaakt door Mensen van het Boek te nuttigen.
dhimmies te troosten bij de ziekte of het verlies van een geliefde. Het is voor een moslim ook toegestaan om een begrafenisstoet te escorteren naar de begraafplaats, maar hij moet vóór de lijkkist lopen en er niet achter, en hij moet deze verlaten voordat de overledene begraven wordt.
dhimmies te feliciteren voor een huwelijk, de geboorte van een kind, de terugkomst van een lange reis of het herstel van een ziekte. Echter, moslims worden gewaarschuwd om geen woorden te uiten die goedkeuring kunnen suggereren van het geloof van de dhimmies, zoals: “Moge Allah u verheffen”, “Moge Allah u eren” of “Moge Allah uw religie overwinning geven.”

Conclusie

Deze studie laat zien dat niet-moslims niet beschouwd worden als burgers door een islamitische staat, zelfs als zij autochtonen zijn. Het anders zeggen is het verhullen van de waarheid. Gerechtigheid en gelijkheid vereisen dat iedere christen Pakistani, Melanesiër, Turk of Arabier behandeld wordt als enig ander burger van zijn eigen land. Hij verdient dezelfde burgerprivileges te genieten ongeacht religieuze affiliatie. Te beweren dat de islam de ware religie is en andere religies te beschuldigen van ongelovigheid is een sociaal, religieus en wettige overtreding tegen de Mensen van het Boek.

Christenen geloven dat hun religie de ware religie van God is en de islam niet. Betekent dat dat Groot-Brittannië, dat geregeerd wordt door een koningin, het hoofd van de Anglicaanse kerk moslimonderdanen als een tweede klasse moet behandelen? Bovendien, waarom genieten moslims in het Westen alle vrijheden toegekend aan alle burgers van deze landen, terwijl moslimlanden autochtone christenen niet dezelfde vrijheid toekennen? Moslims in het Westen bouwen moskeeën, scholen en opleidingscentra en hebben toegang tot de media zonder enige beperking. Zij adverteren publiekelijk hun activiteiten en mogen hun islamitisch materiaal vrijelijk distribueren, terwijl autochtone christen van een islamitisch land dit niet mogen. Waarom mogen christen in het Westen iedere religie die zij wensen aannemen zonder vervolging terwijl een persoon die kiest om tot een andere religie te bekeren in een islamitisch land, een afvallige wordt beschouwd en gedood moet worden? Deze vragen en anderen worden aan de lezers over gelaten om te overdenken

REFERENTIES

Abdullah, Najih Ibrahim Bin, The Ordinances of the People of the Covenant and the Minorities in an Islamic State, Balagh Magazine, Cairo, Egypt, Volume 944, May 29, 1988; Volume 945, June 5, 1988.
Al Muslimun, Vol. 8; issue No, 418; Friday 2, 5, 1993.
Doi, `Abdur Rahman I.; Shari`a: The Islamic Law; Taha Publishers; London UK; 1984.
Mawdudi, S. Abul `Ala', The Rights of Non-Muslims in Islamic State, Islamic Publications, LTD. Lahore, Pakistan. 1982
Muraghi, Abdullah Mustapha, Islamic Law Pertaining to Non-Muslims, Library of Letters. Egypt.
normen en waarden politiek http://www.pphwn.nl/
pi_21829825
Inderdaad, uit een sprookjesboek:
quote:
Aisha or Ayesha (Arabic for life) was the daughter of Abu Bakr and married the Islamic prophet Muhammad at the age of 6, making her his third wife. Aisha reportedly was Muhammad's favourite wife.

According to hadith narrated by Aisha herself, Aisha was betrothed when she was six years old, with her parents' consent and approval. Since Aisha was prepubescent at the time, the marriage was not consummated until three years later when she was nine. Although this could be considered statutory rape in many Western societies, it was a common and acceptable practice at the time.
"Make money. Make more money. Make other people produce so as to make more money."
Hubbard Communications Office Policy Letter (9 March 1972)
pi_21829893
quote:
Op woensdag 8 september 2004 23:55 schreef Alper het volgende:
Bewijs dat Mohammed met een 6 jarige heeft getrouwd! Waar staat dat? In je sprookjesboek ofzo?
Typisch overigens dat je niet reageert op mijn eerdere posts over die (zogenaamd niet aanwezige) tegenstrijdigheden en 318 verwijzingen naar dood en verderf, waar jij naar eigen zeggen compleet achter staat.
"Make money. Make more money. Make other people produce so as to make more money."
Hubbard Communications Office Policy Letter (9 March 1972)
pi_21829985
Sorry maar ik wil met deze post een einde maken aan deze onzin.

Jullie zijn blind, dat is het!
pi_21830034
quote:
Op donderdag 9 september 2004 00:02 schreef Alper het volgende:
Sorry maar ik wil met deze post een einde maken aan deze onzin.

Jullie zijn blind, dat is het!
of juist nuchter en onbevooroordeeld
pi_21830125
quote:
Op donderdag 9 september 2004 00:02 schreef Alper het volgende:
Sorry maar ik wil met deze post een einde maken aan deze onzin.

Jullie zijn blind, dat is het!
Uitgeluld, hmm?
"Make money. Make more money. Make other people produce so as to make more money."
Hubbard Communications Office Policy Letter (9 March 1972)
pi_21830159
After praising, and thanking Allah (The One True God) the Prophet MOHAMMED began with the words:


"O People! lend me an attentive ear, for I know not whether after this year I shall ever be amongst you again. Therefore, listen carefully to what I am saying and Take These Words to Those Who Could Not Be Present Here Today.
“O People! just as you regard this month, this day, this city as Sacred, so regard the life and property of every Muslim as a sacred trust. Return the goods entrusted to you to their rightful owners. Hurt no one so that no one may hurt you. Remember that you will indeed meet your LORD, and that he will indeed reckon your deeds.

“Allah has forbidden you to take usury (interest), therefore all interest obligations shall henceforth be waived. Your capital is yours to keep. You will neither inflict nor suffer any inequity. Allah has Judged that there shall be no interest and that all the interest due to Abbas ibn 'Abd al-Muttalib (Prophet's uncle) be waived.

“Every right arising out of homicide in pre-Islamic days is henceforth waived and the first such right that I waive is that arising from the murder of Rabiah ibn al-Harithiah.

“O Men! the unbelievers indulge in tampering with the calender in order to make permissible that which Allah forbade, and to prohibit which Allah has made permissible. With Allah the months are twelve in number. Four of them are holy, three of these are successive and one occurs singly between the months of Jumada and Shaban.

“Beware of Satan, for the safety of your religion. He has lost all hope of that he will be able to lead you astray in big things, so beware of following him in small things.

“O People! it is true that you have certain rights with regard to your women but they also have rights over you. Remember that you have taken them as your wives only under Allah's trust and with His permission. If they abide by your right then to them belongs the right to be fed and clothed in kindness. Do treat your women well and be kind to them for they are your partners and committed helpers. And it is your right that they do not make friends with anyone of whom you do not approve, as well as never to be unchaste.

“O People! listen to me in earnest, worship Allah, say your five daily prayers, fast during month of Ramadan, and give your wealth in Zakat (obligatory charity). Perform Hajj if you can afford to.

“All mankind is from Adam and Eve, an Arab has no superiority over a non-Arab nor a non-Arab has any superiority over an Arab; also a white has no superiority over black nor a black has any superiority over white except by piety and good action. Learn that every Muslim is a brother to every Muslim and that the Muslims constitute one brotherhood. Nothing shall be legitimate to a Muslim which belongs to a fellow Muslim unless it was given freely and willingly.

“Do not therefore do injustice to yourselves. Remember one day you will meet Allah and answer your deeds. So beware, do not astray from the path of righteousness after I am gone.

“O People! No Prophet or Apostle Will Come after Me and No New Faith Will Be Born. Reason well, therefore, O People! and understand words which I convey to you. I leave behind me two things, the QUR’AN and my SUNNAH (i.e., sayings, deeds, and approvals) and if you follow these you will never go astray.

“All those who listen to me shall pass on my words to others and those to others again; and may the last ones understand my words better than those who listen to me directly.

“Be my witness O Allah, that I have conveyed your message to your people."

As part of this sermon, the Prophet recited them a Revelation from Allah which he had just received and which completed the Qur’an, for it was the last passage to be revealed:


This day the disbelievers despair of prevailing against your religion, so fear them not, but fear Me (Allah)! This day have I perfected for you your religion and fulfilled My favor unto you, and it hath been My good pleasure to choose Islam for you as your religion (Surah 5, Ayah 3).
pi_21830161
quote:
Op donderdag 9 september 2004 00:02 schreef Alper het volgende:
Sorry maar ik wil met deze post een einde maken aan deze onzin.

Jullie zijn blind, dat is het!
normen en waarden politiek http://www.pphwn.nl/
  donderdag 9 september 2004 @ 00:41:10 #268
9030 Mr.Black
sucks to be me
pi_21830811
quote:
Op donderdag 9 september 2004 00:08 schreef MrData het volgende:

[..]

Uitgeluld, hmm?
Misschien is het ook beter dat je gaat slapen.. morgen weer vroeg op!
Don't love if you want to die in peace.
pi_21831240
quote:
Op woensdag 8 september 2004 22:25 schreef Meki het volgende:

[..]

stel , neeh ik weet het 100 % zeker
Waarom weet je het zeker vraag ik me dan af? Omdat de imam het zegt? Of je familie?
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_21831291
quote:
Op woensdag 8 september 2004 22:06 schreef Meki het volgende:

[..]



wat is christendom nou , en wie is jullie god en wat gebuert er na je dood
Pualus is geen antwoord
Zoek eens gewoon op wat het Christendom is, zwakstroomleerling. Hoe kun je nou volhouden dat de Islam het ware geloof is als je moet vragen wat de andere geloven zijn?
pi_21831340
quote:
Op woensdag 8 september 2004 22:06 schreef Meki het volgende:

[..]



wat is christendom nou , en wie is jullie god en wat gebuert er na je dood
Pualus is geen antwoord
Goed... Aangezien ik christelijk ben opgevoed (tot mijn grote schande, maar dat terzijde) zal ik even wat verduidelijken.
De christelijke god is dezelfde god als jouw Allah, maar volgens mij had je dat al enigzins door. Na je dood word je volgens het christelijke geloof beoordeelt en kom je dus of in de hemel of in de hel.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_21831351
Volgens sommige Christelijke kerken (waartoe ik zelf neig) is er geen hel, maar alleen dood. Het loon van de zonde is de dood, niet de hel.
  donderdag 9 september 2004 @ 06:21:56 #273
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_21832357
quote:
Op woensdag 8 september 2004 23:00 schreef Alper het volgende:
De echte Bijbel die is er niet meer. Mensen hebben de Bijbel verandert, en daarom heeft God de Bijbel daarna ongeldig verklaart en een nieuw boek + profeet gestuurd.
De koran is net als de bijbel, thora, e.d. gewoon voor 100 % mensenwerk. Waarom beschermt allah dan wel de koran en heeft hij dat niet gedaan met de bijbel en de thora ?

En ook de vertalingen van de koran lopen uiteen. "verderf" is dan weer "onrust". "Profeet" is dan weer "Profeten".
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
  donderdag 9 september 2004 @ 06:26:01 #274
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_21832360
quote:
Op woensdag 8 september 2004 23:42 schreef Alper het volgende:
[moord op 700 joden door Mohammed en het verkopen van hun vrouwen en kinderen als slaven]
Hoe kun je nou zo een perfecte mens als profeet Mohammed beschuldiggen met zulke onmenselijke daden. Dat is het laatste persoon wat zulke dingen zou doen!
De moord op 700 joden én het verkopen van hun vrouwen en kinderen als slaven werd vorig jaar vergoeilijkt door de Nederlandse Moslim Omroep.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
  donderdag 9 september 2004 @ 06:29:33 #275
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_21832362
quote:
Op donderdag 9 september 2004 01:26 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Goed... Aangezien ik christelijk ben opgevoed (tot mijn grote schande, maar dat terzijde) zal ik even wat verduidelijken.
De christelijke god is dezelfde god als jouw Allah,
Hoe kunnen twee hersenspinsels nu het zelfde zijn ?
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
pi_21832894
quote:
Op woensdag 8 september 2004 23:15 schreef Alper het volgende:

[..]

In de Koran staat dat je nooit de Islam mag doordringen. Als iemand geen moslim wil worden, dan is het zijn eigen keuze.

En ja, de Dag des Oordeels komt er inderdaad aan, maar dan kan Meki nooit weten. De enige die weet wanneer het zal gebeuren is God.

Waarom jullie niet geloven in de Koran vind ik zelf raar, maar het is jou eigen keuze.
Bestudeer het boek maar eens, je zult van verbazing je mond niet meer dicht kunnen houden.

Bekijken zij de Qoer'aan dan niet nauwkeurig? Als het van een ander dan van Allah was geweest, hadden zij daar zeker veel tegenstrijdigheden in gevonden. (Qoer'aan 4:82)
Ik weet niet wanneer het komt
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_21835022
quote:
Op woensdag 8 september 2004 23:42 schreef Alper het volgende:

[..]

Ik weet het beter dan jij, dat is 100% zeker. En haal de naam Mohammed niet in je mond. Jij bent een leugenaar die gebrainwashed is. Ga door met je gedachten over de profeet Mohammed, je bent op het goede pad!

Omdat jullie niks anders kunnen vinden om mee te discussieren hebben jullie (ongelovigen en niet-moslims) dit als onderwerp gekozen. Het lijkt wel de cultuur van jullie.
Hoe kun je nou zo een perfecte mens als profeet Mohammed beschuldiggen met zulke onmenselijke daden. Dat is het laatste persoon wat zulke dingen zou doen!
Kijk mensen, apologetiek op zijn slechtst; het iemand verbieden een naam ''in zijn mond te nemen'', beweringen doen over een cultuur en vervolgens aantonen dat je zelf gehersenspoeld bent.
  donderdag 9 september 2004 @ 11:48:39 #278
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_21835441
quote:
Op donderdag 9 september 2004 11:28 schreef Johan_de_With het volgende:
Kijk mensen, apologetiek op zijn slechtst; het iemand verbieden een naam ''in zijn mond te nemen'', beweringen doen over een cultuur en vervolgens aantonen dat je zelf gehersenspoeld bent.
Kijk maar uit Johan, zo meteen word je voor de tweede keer publiekelijk gelyncht - maar deze keer niet door boze Hollanders
'Nuff said
pi_21835946
Schattig, anti-islamisten die het voor elkaar opnemen
pi_21835997
Ik ga eens een discussie beginnen over ''Vermeend anti-islamisme.''
  donderdag 9 september 2004 @ 12:42:16 #281
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_21836569
quote:
Op donderdag 9 september 2004 12:12 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Schattig, anti-islamisten die het voor elkaar opnemen
Ik ben niet anti-Islam, ik ben anti-fundo. Of dat nu grrristenen of de vromere moslims zijn, of boeddhistische separatisten: het is toch allemaal één pot nat, al vinden ze zichzelf allemaal heel erg bijzonder enzo. Oogkleppen zijn in steeds grotere formaten verkrijgbaar, zo lijkt het wel.
'Nuff said
pi_21836656
Lees: alleen Doffy heeft het bij het rechte eind.
pi_21836733
quote:
Op donderdag 9 september 2004 12:14 schreef Johan_de_With het volgende:
Ik ga eens een discussie beginnen over ''Vermeend anti-islamisme.''
Nou en?
pi_21836772
quote:
Op donderdag 9 september 2004 12:49 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Nou en?
En misschien ga ik daar op slinkse wijze ontkennen dat aanslagen op moskeeen voortkomen uit xenofobie.
pi_21836894
Bij mij in de buurt is laatst een kalf met twee koppen geboren.
vreugdevuur der ijdelheden
  donderdag 9 september 2004 @ 13:04:13 #286
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_21837029
quote:
Op donderdag 9 september 2004 12:57 schreef Savonarola het volgende:
Bij mij in de buurt is laatst een kalf met twee koppen geboren.
Laat me raden: met de naam van Allah in z'n vlekken?
'Nuff said
  donderdag 9 september 2004 @ 13:04:53 #287
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_21837038
quote:
Op donderdag 9 september 2004 12:45 schreef Henk-Jan het volgende:
Lees: alleen Doffy heeft het bij het rechte eind.
Nee hoor, dat claim ik niet. In tegendeel tot de reli's, die het wel allemaal zo goed weten, voor zichzelf én voor anderen.
'Nuff said
pi_21837074
quote:
Op donderdag 9 september 2004 12:51 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

En misschien ga ik daar op slinkse wijze ontkennen dat aanslagen op moskeeen voortkomen uit xenofobie.
Nou en?
pi_21837103
quote:
Op donderdag 9 september 2004 13:04 schreef Doffy het volgende:

[..]

Laat me raden: met de naam van Allah in z'n vlekken?
Waarschijnlijk niet, maar ik wacht nog op het definitieve antwoord van de wetenschap.
pi_21838272
quote:
Op donderdag 9 september 2004 12:42 schreef Doffy het volgende:

[..]

Ik ben niet anti-Islam, ik ben anti-fundo. Of dat nu grrristenen of de vromere moslims zijn, of boeddhistische separatisten: het is toch allemaal één pot nat, al vinden ze zichzelf allemaal heel erg bijzonder enzo. Oogkleppen zijn in steeds grotere formaten verkrijgbaar, zo lijkt het wel.
oow jah
er zijn hier op fok Veel ChristenFundi
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  donderdag 9 september 2004 @ 14:08:26 #291
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_21838320
quote:
Op donderdag 9 september 2004 14:06 schreef Meki het volgende:
oow jah
er zijn hier op fok Veel ChristenreliFundi
'Nuff said
pi_21838435
quote:
Op donderdag 9 september 2004 13:06 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Nou en?
Niks. hoor. Vertoon je je ook nog eens in je eigen schepping?
pi_21838805
quote:
Op donderdag 9 september 2004 14:06 schreef Meki het volgende:

[..]

oow jah
er zijn hier op fok Veel ChristenFundi
En een paar moslimFundi waaronder jij!

Wat ik van jou wel eens zou willen weten: hoe ben jij er zo zeker van dat je het bij het rechte eind hebt?
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_21839031
quote:
Op donderdag 9 september 2004 14:29 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

En een paar moslimFundi waaronder jij!

Wat ik van jou wel eens zou willen weten: hoe ben jij er zo zeker van dat je het bij het rechte eind hebt?
dat staat allemaal in de koran. Zij zijn zo opgevoed dat ze niet eens aan andere mogelijkheden kunnen denken.

Maar dat geldt natuurlijk ook voor de gemiddelde christenfundi...
pi_21839073
quote:
Op donderdag 9 september 2004 14:29 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

En een paar moslimFundi waaronder jij!

Wat ik van jou wel eens zou willen weten: hoe ben jij er zo zeker van dat je het bij het rechte eind hebt?
en jij een van de Honderden ChristenFundi
Ik heb de Koran bestudeerd en ik heb de tekens doorgenomen enzo
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_21839114
quote:
Op donderdag 9 september 2004 14:40 schreef Meki het volgende:

[..]

en jij een van de Honderden ChristenFundi
Ik heb de Koran bestudeerd en ik heb de tekens doorgenomen enzo
''Honderden Christenfundi''...zoveel zijn er hier niet eens, bovendien heeft hij net verklaard ongelovig te zijn.
Je hebt de Koran bestudeerd, maar je moet aan anderen vragen wat het Christendom nu is. Hoe kun je dan weten of je het bij het rechte eind hebt?
pi_21839548
quote:
Op zondag 5 september 2004 19:30 schreef Meki het volgende:

[..]

dus 48 schrijvers hebben een boek geschreven en jullie geloven erin
de Koran is door Allah gebracht
nee, de pedofiele analfabeet en moordenaar mohammed heeft hem zogenaamd geschreven
'Silvie Meijs is de hoer van Amsterdam'.
pi_21839567
quote:
Op donderdag 9 september 2004 14:42 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

''Honderden Christenfundi''...zoveel zijn er hier niet eens, bovendien heeft hij net verklaard ongelovig te zijn.
Je hebt de Koran bestudeerd, maar je moet aan anderen vragen wat het Christendom nu is. Hoe kun je dan weten of je het bij het rechte eind hebt?
ik weet dat ik op de juiste weg ben maar ik wil weten wat christendom inhoudt
mischien kan ik overstappen
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_21839586
quote:
Op donderdag 9 september 2004 15:02 schreef Matamoros het volgende:

[..]

nee, de pedofiele analfabeet en moordenaar mohammed heeft hem zogenaamd geschreven
jij bent een pedofiel
Mohammed was geen Moordenaar , en geen analfabeet en helemala geen pedofiel
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_21839621
quote:
Op donderdag 9 september 2004 15:04 schreef Meki het volgende:

[..]

jij bent een pedofiel
Mohammed was geen Moordenaar , en geen analfabeet en helemala geen pedofiel
Ja hoor, je bent op de goede weg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')