**** WAARSCHUWING: ALLEEN VERDER LEZEN ALS JE EEN KOTSBAK BINNEN HANDBEREIK HEBT ****
Drie jaar geleden was SANDER FOPPELE een populaire soapie, maar na "Onderweg naar Morgen" wist hij geen grote rol meer te krijgen. Toch vindt hij zichzelf een van de Nederlands beste topacteurs. "Ik ken maar drie jongens die beter zijn dan ik". In de acteerwereld is men verbijsterd door zoveel arrogantie, die nergens op gebaseerd lijkt...
Ik wil een soort Rutger Hauer worden. Ik wil dat iedereen me in Nederland kent als de acteur die succesvol is in het buitenland.
Gepaste bescheidenheid is Sander Foppele (27) vreemd.
En dat, terwijl hij slechts anderhalf jaar acteerervaring heeft in
Onderweg naar Morgen en geen acteeropleiding gevolgt heeft.
In de leeftijdscatogorie van pakweg 20 tot 30 jaar hoor ik bij de
top vier van de Nederlandse acteurs. Prive peilde daarom ook de meningen van de mensen die het in acteerland voor het zeggen
hebben: castingdirecteur Harry Klooster en Job Gosschalk.
Sander is er zelf heilig van overtuigd dat hij een begenadigd acteur is.
Maar dat niet alleen: Hij heeft "air" dat alles wat hij doet "geweldig"is.
Een typisch rijkeluiszoon uit een "goed milieu" met alle opgeklopt bravoure van dien. Zijn favoriete sport is golf. "Ik doe het nu tien jaar.
Maar golf is echt niet elitair meer, dat is echt aan het afnemen.
Omdat hij zichzelf als een topacteur ziet, is het volgens Sander onvermijdelijk dat hij ooit in een grote Hollywood-blockbuster zal
spelen. Ik had altijd een stappenplan: soap, Nederlandse serie, buitenlandse serie. Nederlandse film en dan buitenlandse film.
Mijn doel is in een film spelen als Mission Impossible, net als
Tom Cruise.
Een film met een groot budget, dat lijkt me echt geweldig.
Over de acteerprestaties van zijn Nederlandse collega's is hij niet te spreken. "Wie ik goed vind? Daar vraag je me wat...Ik vond die blonde jongen uit De Erfenis heel goed. Hoe hij heet weet ik niet, maar dat ik hem goed vond, kan ook door zijn rol gekomen zijn. De rol was geweldig. Michiel Huisman vond ik goed in Phileine zegt sorry, en in vind Bas Muys goed. Maar verder..nee, verder weet ik niemand die beter is dan ik.
Ik hoor dus bij de vier beste acteurs van Nederland".
De castingdirector die Sander ooit aannam voor zijn rol in ONM, Harry Klooster, denkt het zijne van Sanders opmerkelijke uitspraken.
Hij heeft veel bravoure en veel lef, en dat je in jezelf gelooft daar is
niets op tegen. Hij is zeker talentvol, nou ja, dat vind ik wel erg sterk gezegd. Hij heeft een kans gehad en is in ONM gezet, en Endemol heeft hem daarmee de kans gegeven zich te ontwikkelen. Maar er lopen heel veel talentvolle jonge acteurs rond. En in de top vier? Hij zou van mij misschien een plaatsje in de top 100 krijgen."De Castingbaas is meer te spreken over ander jonge acteurs. Geert Hoes en Wouter de Jong uit GTST vind ik veel beter, zij ontwikkelen zich waanzinnig goed. En Egbert Jan Weeber vind ik heel goed. Job Gosschalk, directeur van Kemna Casting in Amsterdam, leverde de acteurs voor Phileine zegt sorry. Hij reageert verbaasd op de uitspraken van Sander. "Hij heeft bij ons wat screentesten gedaan, maar hij is nog nooit door ons uitgekozen voor een rol. Ik denk dat als je tien regisseurs belt met de vraag wat ze van hem vinden, er zeven vragen: "Wie is Sander Foppele?".