Ik mag haar ook erg graag. Ik vond haar gisteren in Zomergasten met Joost Zwagerman echt subliem.quote:Op maandag 30 augustus 2004 22:52 schreef JohnDope het volgende:
Ayaan is toppie![]()
Volgens mij is dat filmpje nog niet legaal op internet te downen?
Of ze is juist een politicus zoals een politicus zou moeten zijn. Ze zegt hoe het is en laat er geen gras over groeien. Met politiek correct lullen, komen we nergens, dat zien we wel.quote:Op maandag 30 augustus 2004 22:56 schreef Stratos het volgende:
Ik ben er niet eens met haar manier van doen in de politiek. Iedereen heeft recht op zijn/haar mening, maar als je mening beledigend en zonder enig vorm van respect wordt geven gericht aan een groep, dan ben je als politicus waardeloos.
Zo en dit topic kan ook dicht, opgelostquote:Op maandag 30 augustus 2004 23:11 schreef sizzler het volgende:
-knip-
quote:Op maandag 30 augustus 2004 23:11 schreef sizzler het volgende:
[...]
Het jammere is overigens wel dat de meeste kritiek uit de moslimhoek niet over de inhoud gaat maar over de persoon Hirsi Ali. En veel verder dan wat beledigingen komt het dan helaas ook niet.
quote:Op maandag 30 augustus 2004 23:15 schreef Meki het volgende:
Hirsi Ali Somali is een domme mevrouw die alleen aandacht nodig heeft
Hirsi is zo dom als een kleine baby
oh heerlijk, een bijdrage op niveau! want ze heeft kritiek op bepaalde uitwassen van de islam, dus ze is gelijk een kleine baby. TOP REACTIEquote:Op maandag 30 augustus 2004 23:15 schreef Meki het volgende:
Jeps, populist dus..quote:Op maandag 30 augustus 2004 23:28 schreef 51cent het volgende:
Ik vind het een vervelend figuur, erg aandachttrekkend. Typisch LPF-figuur eigenlijk. Maar bij de VVD misstaat ze ook niet (past mooi in het rijtje met überkneus Wilders).
Dat ze dergelijke ideeën er op na houdt, wat betreft de Islam, is haar goed recht. Hoe ze ze aanpakt echter niet. Ze is willens en wetens provocerend bezig jegens de moslimwereld!
Daar ben ik het helemaal mee eens, ze heeft gelijk, maar de manier waarop ze het brengt is pure provocatie.quote:Op maandag 30 augustus 2004 23:28 schreef 51cent het volgende:
Ik vind het een vervelend figuur, erg aandachttrekkend. Typisch LPF-figuur eigenlijk. Maar bij de VVD misstaat ze ook niet (past mooi in het rijtje met überkneus Wilders).
Dat ze dergelijke ideeën er op na houdt, wat betreft de Islam, is haar goed recht. Hoe ze ze aanpakt echter niet. Ze is willens en wetens provocerend bezig jegens de moslimwereld!
Tot mijn stomme verbazing ben ik het geheel eens met sizzlerquote:Op maandag 30 augustus 2004 23:11 schreef sizzler het volgende:
-snip-
Vertel eens, wat is de juiste manier om moslimmannen te overtuigen dat zij hun vrouwen niet moeten behandelen als huisdieren?quote:Op maandag 30 augustus 2004 23:33 schreef Tijger_m het volgende:
Je overtuigt niet door mensen te beledigen of hun geloof aan te vallen en al helemaal niet op de wijze waarop zij het doet.
Aletta.quote:Op maandag 30 augustus 2004 23:31 schreef Geertsema het volgende:
Alette Jacobs zou trots op haar zijn.
Goede vraag. In ieder geval niet door een samenwerking aan te gaan met mede-provocateur van Gogh. Wat een galbak is dat zeg. Die vent kan zich echt niet gedragen!!! Zie ook laatst zijn twist met Dyab Abu JahJah.quote:Vertel eens, wat is de juiste manier om moslimmannen te overtuigen dat zij hun vrouwen niet moeten behandelen als huisdieren?
Was te verwachten zulke reacties. Des te moediger van Hirshi Ali dat ze toch voor haar standpunt durft uit te komen. Al hoef je het er niet mee eens te zijn. Maar als iemand kritiek heeft moet men wel met gefundeerde omerkingen komen en niet de persoon als zodanig zwart proberen te maken, otewel demoniseren. (om maar even een populair woord van de laatste tijd te gebruiken)quote:Op maandag 30 augustus 2004 23:18 schreef evert het volgende:
[..]
oh heerlijk, een bijdrage op niveau! want ze heeft kritiek op bepaalde uitwassen van de islam, dus ze is gelijk een kleine baby. TOP REACTIE![]()
Het woord 'provoceren' is wel populair sinds gisteren he? Wat versta jij onder provoceren? Wat ik in dat filmpje zie is een moslimvrouw die een (naar ik aanneem) op waarheid gebaseerd verhaal doet, ondersteund door Koranteksten. Dat er dan moslims zijn die liever niet de donkere kant van hun eigen geloof tegenkomen...jammer dan. Dan lijkt me provocatie helemaal geen slecht middel. Door reacties als die van jou versterken ze de 'tegenpartij' juist. Er wordt niet ingegaan op de kern van het verhaal maar elke vorm van kritiek wordt opgevat als een belediging.quote:Op maandag 30 augustus 2004 23:42 schreef 51cent het volgende:
[..]
Goede vraag. In ieder geval niet door een samenwerking aan te gaan met mede-provocateur van Gogh. Wat een galbak is dat zeg. Die vent kan zich echt niet gedragen!!! Zie ook laatst zijn twist met Dyab Abu JahJah.
Als je een dergelijke kwestie serieus onder de aandacht wilt brengen ga je niet in zijn met die sensatiebeluste vadsige van Gogh.
Dat ze dat toch doet, sterkt mij in mijn vermoeden dat ze voornamelijk op provocatie/confrontatie uit is.
Het was toentertijd ondenkbaar of not done dat vrouwen ook kiesrecht zouden krijgen. In die traditie past de emancipatiestrijd van Ayaan. Ciska Dresselhuijs had het al over de derde feministische golf.quote:Aletta
Dezelfde als voor christelijke of atheistische mannen, een Blijf van mijn Lijf huis aanraden en aangifte doen bij de politie mischien? Mischien ook voorlichting, mischien zelfs een dialoog en mogelijkerwijs eens gaan praten met de mensen die echt invloed hebben op moslims, Hirsi Ali heeft dat iig niet, dat heeft ze zodanig verspeeld dat zij niet eens meer negatieve aandacht van moslims krijgt.quote:Op maandag 30 augustus 2004 23:37 schreef MrData het volgende:
[..]
Vertel eens, wat is de juiste manier om moslimmannen te overtuigen dat zij hun vrouwen niet moeten behandelen als huisdieren?
En dat de hypergevoelige moslims een filmpje opvatten als belediging, dat doen ze zelf. Ik heb nog niet 1 moslim in zien gaan op de boodschap die Hirsi Ali wil overbrengen: de wreedheid van de Koran. Of de Joden worden er bijgehaald (zoals altijd), of er wordt geschreeuwd dat niet alle moslims zo zijn (wordt ook niet beweerd), of het wordt goedgepraat onder het mom 'ach, in de Bijbel staan zulke dingen ook'.
Het is bedoeld voor moslima's... niet voor moslims... de moslima's moeten gaan opkomen voor hun eigen rechten.... daar is het voor... de mannen kunnen haar gestolen worden... uiteindelijk zal een krachtige opkomst van een feministische golf onder de moslima's meer recht geven aan de vrouwen dan nu. Tenminste voor zover van toepassing natuurlijk.quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 00:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dezelfde als voor christelijke of atheistische mannen, een Blijf van mijn Lijf huis aanraden en aangifte doen bij de politie mischien? Mischien ook voorlichting, mischien zelfs een dialoog en mogelijkerwijs eens gaan praten met de mensen die echt invloed hebben op moslims, Hirsi Ali heeft dat iig niet, dat heeft ze zodanig verspeeld dat zij niet eens meer negatieve aandacht van moslims krijgt.
Je zegt het zelf al, geen een moslim gaat er op in, dat stemt jou niet tot nadenken? Mij wel. Als ik een presentatie geef en niemand gaat er op in dan ben ik verkeerd bezig. Dit is dus verspilde moeite als het doel is om moslims te bereiken maar ik vermoed dat dat niet het geval is, dit is meer voor eigen parochie prediken en aandacht vragen van 2 personen die elkaar daarin iig zeer gelijk zijn.
Niemand heeft er iets bijgehaald, men heeft er nauwelijks aandacht aan geschonken.
Of misschien heb je te maken met een stel mensen die niet in staat zijn tot enige zelfreflectie en zelfkritiek (de zachte benadering heb ik namelijk ook nog amper zien werken, en waarom zou je ook luisteren... als je de enige Waarheid van Allah al aan je kant hebt?).quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 00:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Je zegt het zelf al, geen een moslim gaat er op in, dat stemt jou niet tot nadenken? Mij wel. Als ik een presentatie geef en niemand gaat er op in dan ben ik verkeerd bezig.
Of ze willen helemaal geen vastgeroeste macho-geloofsmannen bereiken omdat dat op wat voor een manier dan ook zinloos is gebleken, maar willen liever degenen wakker schudden waar nog wel hoop op verandering voor is. En ja... daar heb je soms een schokeffect voor nodig (zie bijvoorbeeld harde confrontaties die soms nodig zijn in bepaalde psychotherapieën om een doorbraak te krijgen).quote:Dit is dus verspilde moeite als het doel is om moslims te bereiken maar ik vermoed dat dat niet het geval is, dit is meer voor eigen parochie prediken en aandacht vragen van 2 personen die elkaar daarin iig zeer gelijk zijn.
Er is juist veel aandacht aan geschonken. En hoewel er -zoals te verwachten was- al bijna bij voorbaat veel gewentel in het slachtofferschap was, heeft het her en der wellicht weer wat losgemaakt. Een heilig huisje valt tenslotte niet om door erover te aaien.quote:Niemand heeft er iets bijgehaald, men heeft er nauwelijks aandacht aan geschonken.
Bron: Een interview van Margreet Fogteloo met Ayaan Hirsi Ali in De Groene Amsterdammer van 1 maart 2003quote:«Als je een grote droom hebt, zet je door»
Ayaan Hirsi Ali bereidt zich momenteel «in alle rust» voor op haar werk in de Tweede Kamer. Maar haar strijd zet ze onverminderd voort. «Ik heb haast. Er móet verandering komen in de positie van de moslimvrouw. Dat wordt een pijnlijk proces.»
De Somalische politicologe Ayaan Hirsi Ali is een onbereikbaar fort geworden. Tussen haar en de buitenwereld zitten inmiddels lijfwachten, voorlichters en persoonlijke assistenten. Zelfs binnen de muren van het Tweede-Kamergebouw beweegt zij zich niet zonder haar twee schaduwen. Als Ayaan Hirsi Ali plaatsneemt aan tafel zegt ze verontschuldigend: «Voor mij is het ook allemaal erg vreemd. Alhoewel ik niets meer spontaan kan ondernemen, betekent het absoluut niet dat ik me beperkt voel in mijn meningsvrijheid. Ik schuw de waarheid niet als dat nodig is. Binnen de VVD voel ik me op geen enkele manier belemmerd. Ik blijf me inzetten voor vrouwen die door traditie en geloof monddood worden gemaakt en zal laten zien wat de gevolgen zijn voor hun kinderen en daarmee voor onze samenleving.»
In het afgelopen jaar heeft Hirsi Ali zich stevig uitgesproken over de multiculturele samenleving, waarmee ze tegen heel wat heilige huisjes heeft getrapt. Ze wordt door zowel moslims als cultuurrelativisten uit linkse hoek verketterd. Eigenlijk moet de 33-jarige voormalige vluchtelinge, die asiel aanvroeg in ons land omdat ze niet wenste te worden uitgehuwelijkt aan een door haar vader geselecteerde neef uit Canada, haar mond houden, vinden zij.
Het gaat zelfs zo ver dat VVD-fractieleider Gerrit Zalm vorige week bezoek kreeg van de ambassadeurs uit Saoedi-Arabië, Soedan, Pakistan en Maleisië, die hun beklag kwamen doen naar aanleiding van haar uitspraken over de profeet Mohammed in het dagblad Trouw. De vier mannen hadden de koppen bij elkaar gestoken om officieel te melden dat zij als «publieke functionaris» over de schreef was gegaan. Zalm heeft in het drie kwartier durende gesprek gezegd dat Hirsi Ali «geen politieke verklaring» heeft afgelegd. En: «De VVD vindt dat geloof (en ongeloof) een persoonlijke zaak is en zal als partij nooit standpunten innemen met betrekking tot religieuze kwesties.»
Hirsi Ali reageert laconiek: «Ze zetten uiteen dat moslims gekwetst zijn door mijn uitspraken. Maar ze hebben het wel over ónze staatsburgers. Wat verontrust, is dat ze hun mening zeer openlijk poneren. Er is geen enkele terughoudendheid. Waarom komen ze niet naar mij toe om van gedachten te wisselen? Maar nee, ze stappen naar Zalm om te vragen of hij mij wil beteugelen. Gelet op deze nieuwe onrust is het belangrijker dat ieder individu het als taak ziet om zich niet te laten inpakken door schijnredenaties.»
Ayaan Hirsi Ali laat zich in dit land door niemand muilkorven. Ze agiteert, provoceert, irriteert, polariseert én agendeert. Want door haar onomwonden stellingen is het debat over de achterstandspositie van de moslimvrouw uitgetild boven het hulpverleningscircuit en praatgroepen in buurthuizen. Door te kiezen voor harde confrontatie dwingt ze anderen tot reageren. Daar gaat het haar om: feiten en argumenten en geen valse bezweringsformules. Ze is namelijk heel, heel bezorgd. En ongeduldig, te ongeduldig misschien, zegt ze telkens met een zucht. De woede, gericht op haar persoonlijk, neemt ze op de koop toe.
Ayaan Hirsi Ali: «Ik kan niet anders. Hoe ik ben geworden wie ik nu ben, heeft natuurlijk allereerst te maken met mijn jeugd. Mijn familie was door de politieke situatie in Somalië gedwongen te vluchten. In Saoedi-Arabië zag ik hoe mannen en vrouwen volstrekt gescheiden van elkaar leven. In Kenia ontdekte ik dat de verhouding weer anders lag: daar werken vrouwen hard buitenshuis. Ik verwonderde me daar als kind over. Bij een vriendin merkte ik, nadat ze jong trouwde en kinderen kreeg, hoe zij bin nen enkele jaren veranderde in een zwaarlijvige moeke die het huis niet meer uit kwam. Dat lag allemaal zo scheef: als een man trouwt, nemen zijn eer en aanzien toe en kan hij vrijuit zijn gang gaan. De vrouw daarentegen moet ervoor zorgen dat zij de eer van de familie niet schendt. Ze is dus in alles afhankelijk van de man.»
U krijgt het verwijt dat u uw eigen ervaring projecteert op de moslimgemeenschap als geheel.
Ayaan Hirsi Ali: «Dat vind ik een drogreden. In mijn essays schreef ik nooit over mezelf. Wat ik slechts constateerde, was een onmiskenbare ongelijkheid tussen man en vrouw binnen de niet-westerse allochtone groep. Ik zag dat het veel te maken had met het geloof. Ik herkende dat. Journalisten vroegen telkens naar mijn verleden en dat werd vermengd met mijn denkbeelden. Boze conservatieve moslims gingen daar dan weer op reageren en plakten mijn zogenaamde frustraties, voortvloeiend uit mijn jeugd, op mijn uitspraken. Iedereen begint bijvoorbeeld altijd over de besnijdenis. Daar ben ik nooit zelf over begonnen. Het gaat steeds over andere aspecten dan de inhoud. Het gaat een eigen leven leiden. Je hebt daar geen vat op.»
Bestaat er angst over de inhoud te praten?
«In het algemeen is er angst voor verandering. In Nederland is er lange tijd geen koppeling gemaakt tussen de migranten en het herkomstland. Zij zijn naar het Westen gegaan omdat hier vrede, veiligheid, werk en rechtszekerheid zijn. Het enige stelsel waar dit voor een individu allemaal gewaarborgd kan worden, is de westerse democratie. Door vergelijkend onderzoek kwam ik tot maar één conclusie: voor de ontplooiing van een mens tot een volwaardig, soeverein individu liggen hier de beste voorwaarden en kansen. Mijn eerdere vermoedens dat mijn moeder en haar omgeving ongelijk hadden om meisjes zo te behandelen, werden in Nederland ondersteund door kennis. Ik voel me net zo geïnspireerd door Spinoza als door de Amerikaanse feministe Susan Moller Okin, die Why Multiculturalism Is Bad for Women schreef.
Ik heb vijf jaar getolkt in blijf-van-mijn-lijfhuizen, abortusklinieken en opvanghuizen. Ik had daar collega’s uit Turkije, Marokko, Afghanistan, Iran en Pakistan. Tijdens mijn werk viel me op dat er een radicaal verschil in opvattingen over man-vrouwverhoudingen is tussen autochtone vrouwen en niet-westerse vrouwen, met name uit islamitische landen. Juist in de periode dat de eerste migranten in de jaren zeventig naar Nederland kwamen, begonnen de autochtone vrouwen met een mentale omslag. Ik stelde in de PvdA de vraag waarom zij toen niet betrokken zijn geweest bij dit emancipatieproces. Het antwoord was steeds dat het van binnenuit moest komen en dat het een andere cultuur is die zich op een eigen manier moet ontwikkelen. Toen ik werkte bij de Wiardi Beckman Stichting heb ik me hiertegen verzet. De multiculturele benadering heeft voor veel allochtone vrouwen slecht gewerkt. Door ze als groep te benaderen, is het belang van het individu ondergesneeuwd. Ik zei ook: kijk naar jezelf hoe je eerst oude dogma’s hebt moeten afschudden. Waarom mogen moslims dan niet breken met conservatieve opvattingen binnen het geloof waaraan het individu geheel ondergeschikt is gemaakt?
Het minderhedenvraagstuk wordt benaderd vanuit het idee dat eerst de sociaal-economische achterstand moet worden opgeheven en dat dan de emancipatie van de vrouw vanzelf volgt. Het is een dogmatische kijk vanuit de eigen ervaring van het ontzuilings- en emancipatieproces van de arbeidersklasse. Het getuigt van paternalisme, je neemt mensen uiteindelijk niet serieus.
Het is een combinatie geweest van meer dingen. De Tweede Wereldoorlog heeft grote invloed gehad op het denken over allochtonen. Altijd omzichtig zijn, voorkomen dat je discrimineert. Daarnaast heeft de zwarte emancipatiebeweging in Amerika als spiegel gewerkt in Europa voor beleid ten aanzien van minderheden: een pressiegroep die intellectuelen en journalisten beïnvloedt in hun ideologisch denken.»
Hoe verging het u bij de sociaal-democraten?
Ayaan Hirsi Ali: «Door wat ik teweegbracht, maakte ik zelf een enorme ontwikkeling door. Ik liep steeds meer op tegen het multiculturalisme en geluiden uit de moslimconservatieve hoek. Met name doel ik op mensen als Fatima Elatik (deelraadswethouder in Amsterdam Zeeburg — mf) en Khadija Arib (Tweede-Kamerlid — mf). Elke keer als ik een interview had gegeven of iets had geschreven, ontstonden er problemen. Op een gegeven moment eiste de voorzitter van de liberale moslims, Mehmet Kaplan, op hoge toon dat ik werd ontslagen. Er kwam een gesprek waarin ik de keuze kreeg om me niet langer met de islam bezig te houden of een cursus bij een imam te gaan volgen. Mijn baas Paul Kalma zat daar bij en hij schrok, maar stelde zich op als een bemiddelaar. Ik was daar boos over. Ik zei tegen hem: ‹Ik heb de cijfers uit rapporten gezien, geanalyseerd en vanuit sociaal-democratische invalshoek heb ik mijn zaak beargumenteerd. Ik heb deze opdracht gekregen en nu ga je zitten bemiddelen.› Tijdens de discussie werd Kaplan steeds rabiater in zijn uitspraken. En toen zei Kalma iets tegen hem wat mij verbaasde: ‹Als u zich liberaal noemt, hoe erg moeten de conservatieven dan wel niet zijn?› Hij kende het hele spectrum van de moslimgemeenschap niet. De partij die de meest uitgesproken ideeën heeft over de multiculturele samenleving weet niet wat er werkelijk leeft binnen de gemeenschap. Ze citeren uit elkaars optimistische rapporten. »
Hoe was die houding bij de VVD?
«Wat het integratiedossier van Henk Kamp betreft, valt me op dat het een rationele, feitelijke benadering heeft, zonder al die opgefokte gevoelens. De attitude is: als er aantoonbaar iets niet goed zit, dan moet het veranderen. Bij de PvdA was het continu ‹enerzijds dit, anderzijds dat› en ‹bij ons was het vroeger ook zo›. Die omfloerste aanpak, vanuit een morele vooringenomenheid bovendien, is bij de VVD afwezig. Wat mij aanspreekt is dat er vanuit het liberale gedachtegoed naar het autonome individu wordt gekeken. Het gaat erom dat in dit land, in deze democratie, iedereen het recht heeft om een vrije en verantwoordelijke burger te zijn.»
De portefeuilles binnen de VVD zijn inmiddels verdeeld. Ayaan Hirsi Ali wordt eerste woordvoerder emancipatie (inclusief arbeid, zorg en kinderopvang) en, samen met Henk Kamp, woordvoerder integratie en ontwikkelingssamenwerking. «Ik heb niet te klagen», lacht ze.
Wat voor beleid wilt u gaan voeren?
Ayaan Hirsi Ali: «De maatschappelijke discussie agenderen, zoals ik ook in mijn ‹vorige leven› heb gedaan, maar nu ook vanuit de Kamer. De hoogste prioriteit heeft voor mij het toenemende huiselijke geweld. Iedereen heeft het er wel over, maar hoe los je het concreet op? Waar geloof en cultuur elkaar raken, is polemiek nodig om dingen op scherp te zetten. Importbruiden die klem zitten, moet je steunen door versneld hun aanvraag voor een verblijfsvergunning in procedure te nemen. Het doen van aangifte stuit nu op veel te veel bureaucratische regels. Dat zou veel efficiënter kunnen. En als vrouwen geweld thuis ontvluchten, moet er een veilig dak boven hun hoofd zijn. Een noodprobleem is dat alle opvanghuizen propvol zitten. Daarvoor moet geld vrijkomen. Bij Zalm heb ik gevraagd een deel van het geld dat beschikbaar is voor veiligheid, vijfhonderd miljoen euro, te besteden aan deze nood. Dat is gelukt: dertig miljoen. Wat ik nog moet leren, is hoe je een voorstel binnen de politiek naar voren brengt: eerst je fractiegenoten overtuigen, draagvlak creëren, enzovoort. Ik zal beter moeten omgaan met de Nederlandse overlegcultuur.»
Ayaan Hirsi Ali heeft zelden de neiging heftig uit de hoek te komen. Ze spreekt tamelijk zacht, formuleert bedachtzaam en redeneert rationeel. Dat is anders wanneer ze het heeft over de toestanden in de opvanghuizen: «Wat je daar ziet, daar heb ik lang nachtmerries van gehad. Maar ik schrik ook van geweld binnen blanke hoogopgeleide kringen. In het algemeen vind ik dat vrouwen zich in de maatschappij veel beter moeten positioneren. Nog steeds hebben vrouwen voor hetzelfde werk een loonachterstand op mannen van gemiddeld twaalf procent. Ik zou graag een goed vrouwennetwerk willen helpen opzetten. En kinderopvang is belangrijk.»
Agnes Kant van de SP pleit voor precies hetzelfde.
Ayaan Hirsi Ali: «Wat ik waardevol aan het liberalisme vind, is dat er nooit vanuit een abstract groepsbelang wordt geredeneerd. Ik kies zelf ook heel radicaal voor het individu.»
Dat ligt in de praktijk vaak heel moeilijk bij moslimvrouwen. Om voor zichzelf te kiezen, moeten ze alles opgeven, omdat ze uit de groep gestoten worden.
«Ik heb het aan mezelf gezien: ik heb zóveel moeten opgeven.»
Dat is vele malen breed uitgemeten in de media: haar ouders en alle andere familieleden keerden haar de rug toe. Ze is als het ware een weeskind geworden. De Somalische gemeenschap in Nederland kan, blijkens teksten op internet, haar bloed wel drinken. Juist Hirsi Ali weet dat het, ondanks de vele vrienden om haar heen, voor iemand uit haar familiegerichte cultuur heel zwaar is. Op verzoening met haar familie zal ze zeker blijven hopen, zegt ze zacht.
Bent u niet het bewijs dat het met ons integratie beleid wel meevalt? U maakt een bliksemcarrière.
«Ik heb het zélf geforceerd. In het asielzoekerscentrum in Lunteren begon ik meteen met iedereen Nederlands te praten. Ik heb me bewust onafhankelijk van de Somalische gemeenschap opgesteld. Ik ben gaan studeren. Ik heb me als het ware bekeerd tot de democratie waarin staat en geloof sinds de Verlichting gescheiden zijn. Maar ik weet heus dat niet iedereen in staat is alles overboord te gooien.»
Wat doet de moslimgemeenschap aan opvang van mensen in problemen?
«Het begint te komen, zoals een inloophuis voor moslimmeisjes, opgezet door de Marokkaanse Saida el Hantali. We moeten ze steunen. Maar wel vind ik het een nadeel dat het zo blijft hangen in dezelfde groep. Breek het open. Trek het wat breder. Ze wonen tenslotte hier. Een beetje solidariteit zou geen kwaad kunnen.»
En de mannen, hoe pak je die dan aan?
«Daar zit natuurlijk een groot deel van het probleem; dat heeft vooral ook met het geloof te maken. Dat betekent dat er bijvoorbeeld eerst ’ns een prikkelend artikel moet worden geschreven. En ja, dan komen ze weer allemaal opdraven, de boze mannen. Het is een grote oefening in geduld voor mij. Dat zal ik moeten leren. Aan de andere kant: de geschiedenis verandert niet met pappen en nathouden, en oeverloos wachten tot het beter zal worden. Soms is een harde methode, tot bloedens toe, nodig om misstanden te veranderen.
Het verwijt dat ik met mijn stijl het fundamentalisme in de hand zou werken, is natuurlijk onzin. We hebben gezien dat twintig jaar consensusmodel contraproductief heeft gewerkt voor integratie en emancipatie. Segregatie en isolatie van allochtonen, en de daarmee samenhangende spanningen, zijn toegenomen. Ik zie de samenleving ‹versluieren›: steeds meer vrouwen in niqaab en chador op straat. Het fanatisme neemt toe. In andere landen is het een geleidelijk proces geweest, vergis je niet.»
Wat vindt u van het voornemen van de Belgische moslimleider Abu Jahjah een afdeling van zijn Arabisch Europese Liga in Rotterdam te vestigen?
Ayaan Hirsi Ali: «Formeel heb ik daar niks op tegen — want we hebben hier vrijheid van vestiging en meningsuiting — mits het niet onze democratische rechtsstaat ondermijnt. Een verbod, zoals het CDA heeft geopperd, daar ben ik niet voor. Een democratie moet voortdurend een inspanning leveren om zichzelf in stand te houden. Dat is de uitdaging, die ik gepassioneerd wens te verdedigen. In de context waarin we nu leven, kunnen we een georganiseerde Arabische kracht aan. Gaat het mis, dan hebben we de middelen tot ingrijpen: justitie. Maar je moet dat als politiek vóór willen zijn, door bijvoorbeeld ‹onze jongens›, zoals ik moslimjongeren bewust noem, want het zijn Nederlandse staatsburgers, goed te informeren over de gevaren van het mobiliseren van krachten. Waarschuw wat het betekent als er een staat in de staat wordt gecreëerd. Leg uit dat het voor een individu geen positieve ontwikkeling is om je te isoleren van de rest van de samenleving.
Waar ik me aan erger is een aanjagend effect, zoals bijvoorbeeld Mohammed Benzakour zaterdag in NRC Handelsblad doet. Hij wijst op het vermoeden dat als er oorlog in Irak komt, ‹moslims zich verdrukt zullen voelen› en spreekt over de ‹kans op wraak nemen›. Je moet dat tegengaan door niet te spreken over moslims als groep. Heel veel Nederlandse burgers zijn net zo goed om allerlei redenen tegen de oorlog.
Hetzelfde zie je bij Abu Jahjah: hij beroept zich op collectiviteit en wil zich op basis van religie en cultuur afzonderen. Dat zal onvermijdelijk een tegenreactie opwekken. Als hij spreekt over integratie met behoud van identiteit pleit hij voor onafhankelijkheid van de Arabische taal en verdedigt hij met verve de islam. We weten anno 2003 toch dat die vorm van integratie totaal mislukt is. Mijn andere bezwaar is dat het geen transparante organisatie is. We zijn ervan op de hoogte dat ze extern geld ontvangen, maar weten niet precies van wie en welke nevendoeleinden het moet dienen. Alhoewel je dat wel tussen de regels door kunt lezen: hij vergelijkt Israël ongegeneerd met een nazi-staat en toont begrip voor de aanslagen op 11 september. Hij mobiliseert patrouilletroepen in de straten van Antwerpen. Ik noem dat bendevorming. Ik denk overigens dat het geld komt uit Saoedi-Arabië, maar ik ga niet speculeren op basis van wat we nu weten. Hij is erg slim, maar hij verspreekt zich wel eens, waardoor je ziet dat hij er een verborgen agenda op nahoudt.
Hij zei op een gegeven moment in het tv-programma Krachtstroom over mij dat hij ‹voorop de vrijheid van meningsuiting belangrijk vindt›. Een dag later, in het programma Nederland Kiest, hoorde ik hem zeggen: ‹Ze moet naar de psychiater, ze moet haar mond houden.› Dat doet me denken wet de Sovjet-Unie deed met kritische geesten: ze werden weggewerkt in de psychiatrie.»
Als nieuw kamerlid zal Ayaan Hirsi Ali het lastig krijgen om zich vrijuit te kunnen ontwikkelen tot politica. Ze is scherp, onderlegd, polemisch begaafd, maar ook staan enkele politieke commentatoren te trappelen om haar af te schieten. Zo schreef NRC Handelsblad-redacteur Sjoerd de Jong naar aanleiding van haar uitspraken over de profeet Mohammed in de rubriek De tien geboden in Trouw: «Hoe lang gaat ze nog mee in de politiek? (...) Haar polariserende stijl, haar solisme en haar voortdurende hameren op de islamitische achterlijkheid hebben haar geïsoleerd nog voordat ze is ingezworen.»
Hoe bezwaard voelt u zich door de gebeurtenissen van het afgelopen jaar?
Ayaan Hirsi Ali: «Ach, er is ook voorspeld dat ik geen stemmen zou trekken bij de verkiezingen en ik kreeg meer dan dertigduizend voorkeurstemmen. Ik weet dat ik een dubbele last draag, zowel vanuit de moslimgemeenschap als vanuit bepaalde hoeken in de autochtone gemeenschap waar veel rancune zit jegens mijn overstap naar de VVD. Dat is typisch Nederlands: dat het onderwerp vreemdelingen en integratie alleen maar veilig zou zijn binnen links en niet bij de VVD. Ik hoop dat ik dat kan doorbreken.
Ik ben in veel mensen teleurgesteld. Zoals mensen die zelf atheïstisch zijn, het hele proces van ontkerkelijking hebben doorgemaakt en opeens vonden dat ik te ver ging over Mohammed. Omgekeerd heb ik ook veel mensen teleurgesteld. Maar ze hebben een denkfout gemaakt: dat je als je een kleur hebt, per definitie vóór de multiculturele samenleving bent. Je mag aanschuiven, maar niet echt een andere mening ventileren. Daar zie ik een trend in. Frits Bolkestein, Arie van der Zwan, Paul Scheffer — ook zij kregen te maken met karaktermoord.
Ik heb er vaak over gedacht om te stoppen. Ik heb me losgevochten, veel verloren. Maar als je dingen losmaakt, moet je je verantwoordelijkheid nemen. Als je een grote droom hebt, zet je door. Al die discussies die nu worden gevoerd, zijn goed. Ook als moslimvrouwen het niet met me eens zijn, ze treden wél met hun mening naar buiten. Ze voelen zich uitgedaagd, ze moeten weerleggen dat ze niet onderdrukt worden.»
Bent u bang?
«Ja. Ik heb soms vreselijke nachtmerries. Na het interview in Trouw bijvoorbeeld zijn de bedreigingen weer fors toegenomen. Er is zelfs sprake van een fatwa die over mij kan worden uitgesproken nadat mijn uitspraken in het Iraans worden vertaald. Ik slaap daarna twee nachten niet. Dat gaat weer voorbij. Wat ik heb gezegd ligt trouwens veel genuanceerder: veel moslimvrouwen moeten leven naar de woorden van de profeet Mohammed van toen. Moeten die woorden niet worden vertaald naar de maatstaven van 2003? Want met die maatstaven van nu kijken we vreemd aan tegen het feit dat Hij de negenjarige dochter van zijn vriend huwt. Dat mag je best ter discussie stellen.
Mijn privé-leven leidt hier onder. Maar het rare bestaan dat ik nu heb, wordt ook weer routine. Ik ben van plan mijn aanstaande tijd goed te besteden. Ik wil proberen naast mijn werk in de Kamer mijn oude plan op te pakken om te gaan promoveren. En natuurlijk heb ik uiteindelijk net als veel andere vrouwen ook een wens om kinderen te krijgen.»
Bron: de Volkskrantquote:Crisis Vrij Nederland nog niet bezworen
De vertrouwenscrisis tussen de redactie van Vrij Nederland en de hoofdredactie is vrijdag niet opgelost. Volgende week vrijdag stemt de VN-redactie over het aanblijven van hoofdredactrice Xandra Schutte. Daarvoor moet zij een notitie over de toekomst en het personeelsbeleid van het weekblad hebben geschreven om het vertrouwen van een deel van de redactie te herwinnen. Dat is volgens bronnen binnen VN de uitkomst van twee crisisvergaderingen gisteren. Aanleiding was de commotie van vorige week na het uitlekken van een e-mailwisseling tussen Schutte en Weekbladpers-uitgever H.J. Schoo. Daarin stonden tien redacteuren bij naam genoemd die VN zouden moeten verlaten. De redactie beschouwde dat als een geheim reorganisatieplan.
Zullen we haar IQ en SQ naast die van jou leggen. Zullen we eens kijken welke definitie er voor jou van toepassing is ?quote:Op maandag 30 augustus 2004 23:15 schreef Meki het volgende:
Ach, Meki is Moslim en als zovelen neemt hij elke kritiek op zijn geloof als een belediging op.quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 08:35 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Zullen we haar IQ en SQ naast die van jou leggen. Zullen we eens kijken welke definitie er voor jouw van toepassing is ?
Arme jongen toch. Dat mobiliseren van een achterban geeft toch aan dat je je bedreigd voelt. En met mijn hand op het hart kan ik je verzekeren dat er geen Grote Samenzwering is van links Fok!kertjes ten einde jouw reputatie aan te tasten via op de man spelerij, noch is dat wat jij trivialisering noemt een doelbewuste methode om jou de mogelijkheid te ontnemen om stukjes van HP/de Tijd te pasten. Wat jij en je compaan trivialisering noemen, noemen wij humor, want wij zijn niet zo serieus net als jij de hele tijd. Serieuze mensen zoals jij lokken wat jij trivialisering noemt en op de man spelerij ook uit, wist je dat? Dat werkt nu eenmaal zo als mensen zich, met alle respect, ietwat pompeus gedragen. Dat zie je ook bij de door jou zo vermaledijde linkse cabaretiers die autoriteiten en heilige huisjes in de maling nemen.quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 11:04 schreef sjun het volgende:
[..]
Wellicht is jouw trivialiserende bijdrage daaraan debet geweest Ryan3. In TRU vervoegde ik me nog niet.
Er zijn echter diverse inflatoire tendensen bespeurbaar. Om er eens enkele te belichten:De neiging tot spelen op de man. Trivialisering van het draadonderwerp. Mobilisering van een achterban ter bashing van een gebruiker. Verzieking van de draad door entamering van een verkapte slowchat. Toeschrijving van overdreven uitspraken aan een gebruiker om deze in diskrediet te brengen.
Wij zouden er eens een metacommunicatieve boom over kunnen opzetten ter belichting van communicatieve rottingsprocessen waaraan ook de FOK!gemeenschap blootstaat.
Start-Programs-Accessories-Notepad....quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 11:25 schreef Ryan3 het volgende:
Dan maar even hier parkeren. Weliswaar een beetje offtopic, maar weet niet waar ik de boel anders moet zetten.
....
Bron: Femi-Stylequote:Ayaan Hirsi Ali: “Miljoenen vrouwen worden onderdrukt”
Nederland leek voor andere Europese landen altijd het toonbeeld van een succesvolle multiculturele samenleving waarin mensen van diverse nationaliteiten en culturele achtergronden op een vreedzame en tolerante manier met elkaar omgingen. Toch was dit maar schijn. Onderhuids groeide een toenemend ongenoegen. Spanningen tussen allochtonen en autochtonen werden toegedekt onder een cultuurrelativistisch discours. Vooral linkse politici keken opzij en probeerden de opborrelende problemen op te vangen via preventie en een verregaand gedoogbeleid.
Voormalig VVD-leider Frits Bolkenstein was de eerste Nederlandse politicus die de problemen onderkende en de vinger op de wonde legde. Daarna kwam Pim Fortuyn die geen blad voor de mond nam en zei wat heel wat mensen dachten. De moord op Fortuyn schudde politiek Nederland door elkaar. Maar één jaar later lijkt alles opnieuw bij het oude. De huidige premier Jan Peter Balkenende is alvast niet de meest kleurrijke en flamboyante politicus. Politiek in Nederland is opnieuw saai.
Toch is er één uitzondering: Ayaan Hirsi Ali. Zes maanden geleden nog medewerkster van de studiedienst van de socialistische PvdA, thans nieuw verkozen parlementslid voor de liberale VVD met een record aantal voorkeurstemmen. Sinds een jaar is Ayaan Hirsi Ali niet meer weg te branden uit de politieke actualiteit. De 33-jarige Somalische vrouw durfde het immers aan om de wantoestanden binnen de moslimwereld aan te klagen. Hierover schreef ze het ophefmakende boek De zoontjesfabriek waarin ze het opnam voor de moslimvrouwen of moslima’s zoals Ayaan ze noemt.
Haar uitspraken veroorzaakten woedende reacties binnen de moslimgemeenschap, aanklachten bij de rechtbank en zelfs tot doodsbedreigingen. Dirk Verhofstadt had een interview met Ayaan Hirsi Ali in haar kleine kantoor in de Tweede Kamer van het Nederlandse Parlement. Ze is wat verlegen en spreekt met een zachte stem, maar haar uitspraken zijn helder en scherp.
DV: Wat betekent de naam Ayaan?
Hirsi Ali: Dat betekent geluk.
DV: Met hoeveel kinderen waren jullie thuis in Somalië?
Hirsi Ali: Mijn vader en mijn moeder hadden samen drie kinderen, ikzelf, mijn broertje en mijn zusje. Mijn vader heeft daarnaast nog drie andere dochters bij twee andere vrouwen.
DV: Was er een verschil in behandeling tussen de meisjes en jongens?
Hirsi Ali: Ja, een enorm verschil. Meisjes worden voorbereid op het moederschap, jongens worden voorbereid op het man zijn, op het leiden van een gezin. Ik heb in Somalië, Saoedie-Arabië, Ethiopië en Kenia gewoond, en wij werden daar als meisjes naartoe gestuurd om te leren lezen en schrijven. Gewoon om officiële papieren zoals water- en electriciteitsrekeningen te kunnen lezen en betalen. Maar steeds was er thuis een discussie of dit niet zonde van het geld was. Maar het was zeker niet om ons verder te laten studeren.
DV: Hoe kom je bij die titel ‘De zoontjesfabriek’?
Hirsi Ali: In de Arabische Islamitische landen is het baren van zonen heel belangrijk. Een zoon is een goede zaak, een meisje niet want die kost je alleen maar geld. Meisjes vormen een probleem, je moet zorgen dat ze maagd blijven zodat ze een partner kunnen vinden. Jongens daarentegen kunnen snel werken en geld verdienen. Van meisjes en vrouwen wordt dan ook verwacht dat ze kinderen baren en dan vooral zoontjes.
DV: In je boek schrijf je dat meisjes en vrouwen vooral deugdzaam moeten zijn. Wat houdt dit juist in?
Hirsi Ali: Maagd blijven is en blijft de grootste deugd. Daarnaast moet je als meisje je ouders gehoorzamen. Binnenshuis moet je heel dienstig zijn en je moeder helpen bij het huishouden en het opvoeden van de jongere kinderen. En als je trouwt moet je je man volgen in alles wat hij van je wil. Zo staat het in de Koran en zo wordt het ook vastgehouden in de traditie.
DV: Worden meisjes nog uitgehuwelijkt?
Hirsi Ali: Absoluut, uithuwelijken is daar een normale zaak. Het betekent dat je vader iemand voor je zoekt en ervoor zorgt dat je met hem trouwt en bij hem blijft. Ze geloven immers niet echt in liefde en verliefdheid. Als een vrouw verliefd wordt en ervan door gaat met een eigen man, en het gaat mis met dat huwelijk, dan staat ze er helemaal alleen voor omdat ze niet overlegd heeft met haar ouders. Uithuwelijking is daar een economische noodzaak wil men niet alleen komen te staan.
DV: Hoe sta je daar zelf tegenover?
Hirsi Ali: Zelf mag ik er niet aan denken in zee te moeten gaan met iemand voor wie ik niets voel. Ook omdat na een huwelijk van de vrouw verwacht wordt dat ze zich naar haar man schikt. Als vrouw mag je geen eigen wil hebben, je moet je man gehoorzamen en alles doen wat hij wil. Nu zijn er miljoenen vrouwen die het getroffen hebben en die gelukkig zijn met de man die voor hen geselecteerd werd. Maar evenzeer zijn er miljoenen vrouwen die dagelijks geslagen en onderdrukt worden. Mijn ouders wilden mij ook uithuwelijken, maar ik ben toen gevlucht via Duitsland naar Nederland.
DV: Hebben die vrouwen dan geen vetorecht?
Hirsi Ali: Formeel staat in de Koran dat het meisje ook ja moet zeggen, maar in de praktijk komt het nauwelijks voor. Met de Somalische vrouwen in mijn familie die weigerden is het slecht afgelopen. Ze waren niet meer welkom in de familie. Er blijft altijd een stigma op je plakken als je niet akkoord gaat met wat je vader wil.
DV: In je boek schrijf je dat sommige uithuwelijkingen eigenlijk een vorm van ‘gearrangeerde verkrachting’ zijn, met goedkeuring van de ganse familie. Bedoel je dat letterlijk?
Hirsi Ali: Ik heb het hier vooral over Marokkaanse meisjes in Nederland. Als die 15, 16 of 17 jaar oud zijn dan vindt je vader dat je moet trouwen met iemand uit Marokko waarvoor je zelf niet gekozen hebt. Op het einde van het huwelijksfeest komt het moment waarop bruid en bruidegom met elkaar naar bed gaan waarbij aangetoond moet worden dat de bruid maagd is. Heel vaak gebeurt het dat het meisje niet wil maar toch moet het. Het hebben van seks zonder dat je het wil is in onze wetgeving verkrachting. En toch is juist dat wat gebeurt met goedbevinden van de ganse familie. Heel wat vrouwen worden seksueel misbruikt. Vraag dat maar aan al die vrouwen die gevlucht zijn naar opvanghuizen.
DV: Was je in Somalië verplicht een hoofddoek te dragen?
Hirsi Ali: In Somalië was men daar tot de jaren tachtig heel soepel in. Maar nadien kreeg de Saoedische variant van de islam zowat overal in de wereld meer invloed. In de jaren negentig moesten Somalische vrouwen niet alleen hun hoofd bedekken maar zelfs een ganse burka dragen. Geen enkele vrouw kan er zich nu nog zonder hoofddoek in het openbaar vertonen. Vrouwen die dat toch durven te doen worden op straat onmiddellijk aangepakt. Ze worden bespuwd en bekogeld met stenen. Of ze denken dat ze krankzinnig is en binden haar een hoofddoek om.
DV: Hoe zit het in Nederland? Vaak hoor je zeggen dat meisjes vrijwillig en met volle overtuiging een hoofddoek dragen. Doen ze dat wel vrijwillig of staan ze ook hier onder druk?
Hirsi Ali: Dat is juist de paradox van de onderdrukking. Ik denk dat die vrouwen heel vaak worden blootgesteld aan druk vanwege imams en hun religieuze ideeën. Er wordt hen ingeprent dat wie zich niet aan de religieuze regels houdt, hel en verdoemenis wacht in het hiernamaals. Van zodra iemand dat ook echt gaat geloven, en dit wil vermijden door een hoofddoek te dragen, dan zegt ze inderdaad dat ze het vrijwillig doet. Maar meestal zit achter die vrijwilligheid een hele psychische onderdrukking en angst. Kijk, de plicht voor vrouwen om een hoofddoek te dragen komt voort uit het volgende: wanneer je je als vrouw niet bedekt dan kijken de mannen naar je en verlangen ze naar je. Als je dan verkracht wordt dan is het je eigen schuld. Je moet er als vrouw dus voor zorgen dat mannen niet zondigen en daarom moet je je bedekken.
DV: Het is dus steeds de schuld van de vrouw?
Hirsi Ali: Ja. En in de seksuele moraal wordt veel moslimjongens geleerd dat ze nooit schuldig zijn. Iedere vrouw die niet bedekt is, is een potentieel lustobject die je zomaar kan grijpen. Als je in die moslimlanden onbedekt rondloopt dan krijg je onmiddellijk mannen achter je aan die je betasten. Jongens wordt in die landen geen zelfbeheersing aangeleerd of hoe ze met hun eigen seksualiteit moeten omgaan. Waardoor ze zich voortdurend als geitebok gedragen.
DV: Maar is de situatie van de moslima’s er in Nederland dan op achteruit gegaan?
Hirsi Ali: Door de toenemende zendingsdrang van de imams uit het Midden Oosten is een radicalisering van de moslims ook hier merkbaar. Neem bijvoorbeeld de vraag van meisjes om de nikaab op school te dragen waarbij hun gehele gezicht wordt omhuld. Ze worden van school gestuurd. Los van de vraag welke werkgever die meisjes ooit in dienst zou willen nemen heeft dit ook een impact op de toekomst van die vrouwen. Ze kunnen hun onderwijs niet afmaken, komen niet aan een baan en het gaat direct in tegen het emancipatieproces in de Nederlandse samenleving. Deze vrouwen snijden zichzelf in de vingers. Maar toch zeggen ze dat het hun eigen wil is.
DV: Wat is voor moslims hier het meest belangrijke: de Koran of de Grondwet?
Hirsi Ali: De Koran. Dat vloeit voort uit de opvoeding. Moslim zijn betekent dat je je onderwerpt aan wil van Allah en zijn wil staat in de Koran, vertolkt door de profeet Mohammed en de tradities die hij nagelaten heeft. Natuurlijk staan er heel wat goede dingen in de Koran die overeenkomen met de Grondwet. Maar er zijn ook heel wat zaken die niet overeenkomen met onze Grondwet. Een moslim zal de Koran dan ook belangrijker vinden dan principes als de vrijheid van meningsuiting, de gelijkheid van man en vrouw en de scheiding van kerk en staat. Neem nu die scheiding van kerk en staat. Dat kan voor moslims niet want de Koran is belangrijker dan welke tekst ook. Moslims streven naar een samenleving waarin de sharia wordt toegepast. Gelukkig bestaat er nog een verschil tussen passieve en actieve gelovigen. Voorlopig vormen de actieve gelovige moslims, die de scheiding van kerk en staat bestrijden, nog een minderheid, maar wel een schadelijke minderheid. Maar ze kunnen groeien want ze hebben een enorme zendingsdrang, ze gaan van huis naar huis, en trachten zoveel mogelijk mensen die passief zijn te overtuigen dat ze actief moeten worden.
DV: Hoe zit het eigenlijk in Nederland zelf? Worden moslimmeisjes hier gelijk behandeld met moslimjongens?
Hirsi Ali: Volgens Nederlandse wetgeving zijn alle mensen gelijk. Ieder individu moet gelijk behandeld worden. Mijn kritiek op het Nederlandse systeem is dat de overheid, wanneer het gaat om problemen rond islamitische meisjes en mistoestanden in die gemeenschap, gaat praten met organisaties die ze zelf subsidieert. Doorgaans zijn dat religieuze organisaties die geleid worden door mannen. Zo zien we dat terwijl het aantal moslimvrouwen in ‘blijf-van-mijn-lijf-tehuizen’ toeneemt men toch meer met die organisaties gaat praten. Maar juist die organisaties houden die onderdrukking van moslima’s in stand. Dat is juist mijn grootste motivatie om in de politiek te gaan. Besef dat veel van wat die moslimmeisjes ondergaan volstrekt in tegenstrijd is met de Nederlandse grondwet en wetten.
DV: Worden ook in Nederland nog meisjes gedwongen uitgehuwelijkt?
Hirsi Ali: Ja er zijn heel veel gevallen van uithuwelijking van moslimmeisjes in Nederland. Er zijn heel veel gevallen van mishandeling nadat ze geweigerd hebben om vader, oom of broer te gehoorzamen. Meisjes die een uithuwelijking weigeren worden geslagen, lopen weg van huis en komen dan terecht in die ‘blijf-van-mijn-lijf-tehuizen’. Er zijn zelfs gevallen van moord omdat de zogenaamde ‘eer van de familie’ geschonden werd. Een van de meest dramatische gevallen was op 13 september 2001 toen een meisje in Alkmaar op straat, na een familieberaad, vermoord werd door haar twee broers omdat ze op school een handje vasthield met een Nederlandse jongen. Dat had de eer van de familie zo aangetast dat ze afgeslacht moest worden. Dat gebeurde dus niet niet in Jordanië, Afghanistan of Pakistan, maar hier in Nederland. Ze zijn hier wel opgepakt en veroordeeld.
DV: Wat is de rol van de imams in de moskeeën? Praten zij die zaken goed?
Hirsi Ali: In mijn ogen wel. Je hebt natuurlijk imams die louter spiritueel bezig zijn. Maar er zijn er ook die heel nadrukkelijk zeggen dat vrouwen binnenshuis moeten blijven, dat ze niet mogen werken, dat je ze moet slaan als ze niet gehoorzamen en dat ze steeds beschikbaar moeten zijn voor seksuele betrekkingen ook als zij het niet willen. Dat betekent dus dat ze vanuit hun interpretatie van de Koran verkrachting aanmoedigen.
DV: Heb je de indruk dat men hier in Nederland meer naar die imams luistert of juist minder?
Hirsi Ali: Wel, ik heb de indruk dat naarmate de zendingsdrang van radicale moslims toeneemt dit ook meer effect heeft op de moslims in het algemeen.
DV: Je schrijft ook dat in Nederland het aantal heimweeschotels verdwijnt en dat daarvoor indoctrinatieschotels in de plaats komen. Wat bedoel je daarmee?
Hirsi Ali: Wel eerst werden die televisieschotelantennes op daken en terrassen aangebracht om een zekere verbondenheid met het thuisland te ervaren. Om even naar Arabische muziek te luisteren, naar Arabische soaps te kijken, voor entertainment dus. Maar nu komen uit diezelfde schotels die luidruchtige imams die iedereen aanmanen om religieus te leven. Het zijn ‘preekkanalen’ geworden.
Liberalisme: Volgens Susan Moller Okin is multiculturalisme slecht voor vrouwen. Ben je het daarmee eens?
Hirsi Ali: Hartstochtelijk. Multiculturalisme betekent dat culturen naast elkaar bestaan en dat ze allemaal gelijk zijn. Dat zou betekenen dat binnen mijn oude Somalische cultuur vrouwenbesnijdenis zeer hoog aangeschreven staat. Dat bijvoorbeeld in sommige Arabisch Islamitische culturen het doden van een stel dat met elkaar naar bed is gegaan zonder dat ze getrouwd zijn gerechtvaardigd zou zijn. En dat het doden ofwel uitstoten van homoseksuelen normaal zou zijn. Dat zou betekenen dat deze waarden en normen volgens een multiculturalist gelijk zijn aan een liberale democratie. Ik vind dat krankzinnig. Daarom zeg ik dat het multiculturalisme slecht is voor vrouwen. Dat zou betekenen dat een vrouw uit de derde wereld, ook binnen deze liberale samenleving, zou uitgesloten blijven van onze liberale rechten en vrijheden omdat ze toevallig een moslima zou zijn.
DV: Daarmee zit je op dezelfde lijn als Paul Cliteur en zijn ‘universele seculiere moraal’.
Hirsi Ali: Inderdaad, maar Paul Cliteur kan dat zoveel beter uitleggen.
DV: Je was een tijd actief binnen de socialistische beweging. Waarom ben je dan overgestapt naar de liberale VVD?
Hirsi Ali: De PdvA is gegijzeld door enerzijds het multiculturalisme en anderzijds door de moslimconservatieven. Multiculturalisten wilden altijd dat we respect opbrachten voor andere culturen hoe barbaars die ook waren. Dat vond ik een ontkenning van de liberale seculiere waarden die Cliteur zo goed kan verwoorden. Moslimconservatieven hebben daarnaast een enorme aanhang en hebben de PvdA figuurlijk ‘geïnfiltreerd’. Zij bepalen voor de PvdA hoe ze met moslims moeten omgaan.[b] En ik kwam klem te zitten tussen die twee. [b]De ene groep die al mijn bezwaren opzij relativeerde en de andere groep die vinden dat ik een verrader eerste klas ben, die hun normen en waarden wil ondergraven.
DV: Hoe reageren je collega’s parlementairen van de PvdA op jou?
Hirsi Ali (lacht): Wel heel goed. Het is alsof ik nu buiten de PvdA ze meer naar mij luisteren dan vroeger.
DV: Je noemde die profeet Mohammed een perverse tiran omdat hij iets had met een negenjarig meisje. Hoe waren de reacties op die uitspraak?
Hirsi Ali: Dat leidde tot een aantal beschuldigingen. Maar gisteren (23 april 2003) ben ik door de officier van justitie buiten vervolging gesteld tegenover aanklachten die door de moslimgemeenschap tegen mij waren ingediend wegens de belediging van de profeet Mohammed. Maar ik word wel verder bewaakt.
DV: Wat vind je van de uitspraak van Ayhan Tonca, de voorzitter van de grootste moskeekoepel in Nederland, dat je meer dan één miljard moslims hebt beledigd?
Hirsi Ali: Alhoewel ik zelf niet meer in Allah geloof is de islam ook een beschaving en een cultuur waar ik zelf uit voortkom. Dat neemt niet weg dat ik vind dat er in die middens te weinig zelfkritiek is. Ik maak gebruik van alle rechten in Nederland om die zelfkritiek uit te oefenen. Tonca mag van mij vinden wat hij wil, maar het zou hem sieren dat hij niet het woord fatwa in de mond zou nemen, maar ook de gelegenheid zou geven om die vrijheid te benutten. Hij hoeft het niet met me eens te zijn, maar zijn beschuldigingen van beledigen, kwetsen en morele chantage vind ik gewoon zwak.
DV: Hoe sta je tegenover het AEL? Dat is in Vlaanderen een spraakmakende beweging die zich zal aandienen bij de komende parlementsverkiezingen.
Hirsi Ali: Abu Jahjah vindt dat ik mijn mond moet houden. Dat vind ik al zo erg. We leven in een democratie. Hij wil een Arabisch nationalistische partij oprichten. Zijn ideeën vind ik verwerpelijk. Als liberaal zeg ik dat hij het recht heeft om zijn ideeën te uiten. Zolang hij dit binnen de wet doet is dat geen probleem. Maar dat wil niet zeggen dat ik hem niet zou bestrijden in zijn standpunten. En een heleboel van zijn ideeën, zoals het invoeren van de sharia langs een meerderheid zal ik bestrijden. Dat willen we niet toestaan. We gaan hem daarop met democratische middelen bestrijden. Op het vlak van het bestrijden van drugs en alcohol kunnen we misschien nog een gesprek voeren. Maar wat ik echt gevaarlijk vind, is dat de Nederlandse AEL-leider Cheppih zegt dat we via een meerderheid de sharia en lijfstraffen zouden invoeren.
DV: Wat willen ze met die sharia juist bekomen?
Hirsi Ali: Het afhakken van beide handen bij diefstal. Het verbod dat vrouwen buiten komen tenzij mannen het noodzakelijk achten en als ze dan buitenkomen dan moeten ze verschijnen in het evenbeeld van een ‘imker’. Het uitroeien van homoseksualiteit. Het stenigen van vrouwen bij overspel tot de dood volgt. Tachtig zweepslagen voor wie seks voor het huwelijk heeft. We zouden in een theocratie komen te leven waar mensenrechten op een afschuwelijke wijze geschonden worden. En dat alles wil de AEL uiteindelijk bereiken. Dat is gevaarlijk en verwerpelijk.
DV: Zijn er moslims en moslima’s die het met je eens zijn?
Hirsi Ali: Zeker, maar velen durven nog niet met naam en toenaam naar buiten te komen. We missen wel mensen die zich over de moslimgemeenschap kritisch durven uitlaten en die de extremisten van binnenuit durven aanvallen.
DV: Moeten we in het westen bang zijn voor de islam?
Hirsi Ali: Niet zozeer voor de islam in het algemeen maar wel voor de extremistische variant ervan. Zoals voor de Jihad-strijders en zij die via geweld en terreur hun doel willen bereiken. Ik denk dat we in het Westen een grote fout maken en dat is dat we onze Marokkaanse medeburgers als Marokkanen beschouwen. We moeten ze als autonome individuen beschouwen zoals wij ook Nederlanders beschouwen en hen overtuigen van het goede van onze rechtstaat. Zo komen we ook af van die eenzijdige beïnvloeding via de imams en hun nadruk op de onfeilbaarheid van de Koran.
DV: Op de internationale vrouwendag heb je opgeroepen tot een derde feministische golf. Wat bedoelde je daarmee?
Hirsi Ali: Bij de vorige feministische golven waren islamitische vrouwen niet betrokken. De eerste feministische golf ging het over politieke rechten voor vrouwen. De tweede feministische golf ging over de seksuele bevrijding en de gelijke politieke rechten voor de vrouw. De derde feministische golf zou een inhaalbeweging van de islamitische en andere vrouwen zijn die dit niet hebben meegekregen.
DV: In een interview met Trouw verwees je naar de filosoof Karl Popper. Waarom deed je dit?
Hirsi Ali: In zijn boek The Open Society and its Enemies wees Karl Popper reeds op het gevaar voor totalitaire bewegingen. De radicale islam is daar een voorbeeld van. Ik ben ervan overtuigd dat als we de ideeën van Popper zouden verkondigen onder de moslims, we meer succes zouden boeken dan die imams en hun gekke ideeën.
DV: Voel je jezelf een moslima, een Somalische of een Nederlandse?
Hirsi Ali: Ik voel me een autonoom individu en een wereldburger.
DV: Dank je voor dit gesprek.
Waar leid je dat uit af?quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 11:25 schreef Ryan3 het volgende:
Feit is wel dat zij met haar "missie" weinig lijkt te bereiken. In de kamer voor de VVD niet. Op andere podia ook niet.
een vorm van wensdenken zou hier kunnen zijn geopenbaard en als feit gepresenteerd...quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 12:20 schreef hace_x het volgende:
[..]
Waar leid je dat uit af?
Zitten we hier te discussiëren over de successen en de grote invloed van Hirsi Ali dan?quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 12:20 schreef hace_x het volgende:
[..]
Waar leid je dat uit af?
Als ze aan de andere kant nou zelf eens Popper zou toepassen op de door haar gebruikte methode van shocktherapie, zou ze dan zelf ook niet inzien dat ze een andere methode moet hanteren???quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 12:23 schreef sjun het volgende:
[..]
een vorm van wensdenken zou hier kunnen zijn geopenbaard en als feit gepresenteerd...
Je beweert heel wat, maar heb je ook bewijzen? Over welke "sommige socialisten" en "schrijvende pers" heb je het dan? En sommige socialisten zijn niet alle socialisten, toch?quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 12:17 schreef sjun het volgende:
Ondanks dat sommige socialisten en wat schrijvende pers met soortgelijke politieke interesse krampachtig beweren dat Hirsi Ali
- geen zaak heeft
- schoffeert, bruskeert of slechts provoceert
- psychisch niet geheel gezond is
Nee, Somalie is veilig verklaard, zij zou dus linea recta teruggestuurd worden.quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 11:54 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Ik vraag me trouwens wel af of zij thans nog in Nederland asiel zou hebben gekregen van haar partijgenoot Rita Verdonk.
Het is jammer dat zij vanuit haar huidige positie inderdaad deze indruk achterlaat.quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 12:17 schreef sjun het volgende:
- schoffeert, bruskeert of slechts provoceert
- psychisch niet geheel gezond is
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |