abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21586591
quote:

Kabinet wil terrorist Nederlanderschap afpakken

Uitgegeven: 27 augustus 2004 20:28

DEN HAAG - Personen die ernstige schade toebrengen aan de belangen van de Staat, kunnen in de toekomst hun Nederlanderschap kwijtraken. Het kabinet heeft vrijdag besloten de wet zo te wijzigen dat dat mogelijk wordt bij mensen die zijn genaturaliseerd tot Nederlander. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om verraad of terroristische activiteiten.

Verder heeft het kabinet ingestemd met een voorstel van minister Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie om de meervoudige nationaliteit verder in te perken. Voor zover volkenrechtelijke verplichtingen dat toestaan, moeten meer mensen voortaan afstand doen van hun oorspronkelijke nationaliteit als zij het Nederlanderschap aanvaarden. Die afstandsverplichting bestaat al sinds 1997 maar de vrijstellingen daarop worden nu verminderd.

Nationaliteit

Zo moeten voortaan ook vreemdelingen die met een Nederlander trouwen en de Nederlandse nationaliteit willen, afstand doen van hun oorspronkelijke nationaliteit. Daardoor komt er in gezinnen straks vaker één nationaliteit voor waardoor hun kinderen alleen nog de Nederlandse nationaliteit krijgen.

Gedachte achter de beperking van dubbele nationaliteiten is dat de integratie wordt bevorderd, omdat mensen dan bewuster zouden kiezen voor een toekomst in Nederland.
nu.nl
interessant... maar is de mening van het parlement niet belangrijk in dit geval?
ik vind een slechte beslissing omdat hierdoor.. veel mensen naar guantamo bijv. zullen vertrekken en terecht komen in een niet-humanitair milieu..iets tegen de nederlandse democ.

aan de andere kant...waarom gaan we weer discrimeren? stel dat een pure nederlander een aanslag pleegt..waarom blijft hij wel nederlander? .. dus.wat heeft het 'natrualiseren' van niet-nederlanders voor nut als je je nederlandschap weer zo kan kwijtraken?
pi_21586643
aha, dus de milieuterroristen gaan ook voor de bijl?
pi_21586775
Balkenende verliest dus zijn staatsburgerschap
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_21587011
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 21:07 schreef barleduck het volgende:

[..]
aan de andere kant...waarom gaan we weer discrimeren? stel dat een pure nederlander een aanslag pleegt..waarom blijft hij wel nederlander? .. dus.wat heeft het 'natrualiseren' van niet-nederlanders voor nut als je je nederlandschap weer zo kan kwijtraken?
Volgens mij gaat dat niet zo makkelijk. Je kunt volgens mij niet nationaliteit-loos zijn.
Ik denk dat het daar ook mis zal gaan.
Stel iemand uit een of ander land wordt Nederlands staatsburger, maar doet een terroristische aanslag, dan zou 'ie weer zijn oude nationaliteit terug moeten krijgen. Stel dat dat land 'm dan niet meer wil hebben, dan zit NL wel met een probleem.
Ik vermoed dus dat dit minstens op europees niveau geregeld moet worden, anders heeft het geen kans van slagen.
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 21:49:26 #5
46305 succubus
helhoer in het nederlands
pi_21587523
Mooi voorstel dit
pi_21587649
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 21:07 schreef barleduck het volgende:

[..]

veel mensen naar guantamo bijv. zullen vertrekken en terecht komen in een niet-humanitair milieu..
Waarom zouden die mensen naar Guantanamo vertrekken?
pi_21588788
Goed en noodzakelijk voorstel. Niet alleen ter bescherming van inwoners van Nederland maar van veel andere landen die met een NL-paspoort makkelijker toegankelijker zijn voor terroristen.

De Nederlandse nationaliteit mag niet worden misbruikt voor terroristische doeleinden. Simpel zat.
pi_21590602
Vallen die extreem-linkse milieumafkezen hier ook onder?
  zaterdag 28 augustus 2004 @ 00:10:41 #9
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_21590979
Wedden dat het tweede kind van WA en Maxima wel gewoon een Argentijns paspoort krijgt naast zijn Nederlandse, daar kan de zoon van Achmed of Anders op de hoek wel naar fluiten
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_21591264
Ach, als vader Zorreguieta bij de doop (of waar dan ook) aanwezig mocht zijn dan is een paspoort nog wel het minste.
  zaterdag 28 augustus 2004 @ 00:36:25 #11
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_21591592
Het is goed dat de dubbele nationaliteit wordt aangepakt. Het is een raar concept om meerdere nationaliteiten te bezitten, maar ik kan eventueel wel wat uitzonderingen bedenken waar het nog enige nut heeft. Het "automatisme" waarmee een dubbele paspoort wordt verkregen mag zeker op de helling, voor zover dat al al niet was aangepakt.

Maar het afnemen van de Nederlandse nationaliteit bij terroristische acties gaan mij te ver. Iemand kan en mag je niet statenloos maken, want waarom zou het land van herkomst deze lieden terug willen nemen?
Het gevaarlijke ligt hem vooral in het terrorisme-gedeelte. Wanneer is iemand nu precies een terrorist? Er is imho de laatste tijd al een hele definitie-vervaging opgetreden, mede door de discussie over milieuactivisten die als terroristen zouden moeten worden benoemd...

en een subtiel schopje naar POL
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  zaterdag 28 augustus 2004 @ 00:54:40 #12
57381 DeGroeneRidder
Compassionate Conservatism
pi_21591943
Om de god van sommigen maar eens te parafraseren: "Het zijn kutterroristen, maar het zijn wel ONZE kutterroristen."

Verder vind ik het begrip "pure Nederlander" nogal, ach, hoe zal ik het zeggen, door en door racistisch...
-6- Gehoorzaam de wetten van de HERE, uw God. Volg Zijn weg en heb ontzag voor Hem.
pi_21592031
Lekker belangrijk weer zeg. Echt een giant step in de war tegen het terrorisme. Over in de war gesproken
pi_21592099
Pff alsof iemand zich DAAR druk om zou gaan maken...
  zaterdag 28 augustus 2004 @ 01:02:05 #15
57381 DeGroeneRidder
Compassionate Conservatism
pi_21592105
quote:
Op zaterdag 28 augustus 2004 00:36 schreef Sidekick het volgende:
Wanneer is iemand nu precies een terrorist? Er is imho de laatste tijd al een hele definitie-vervaging opgetreden
Er is nooit een juridische definitie geweest.
-6- Gehoorzaam de wetten van de HERE, uw God. Volg Zijn weg en heb ontzag voor Hem.
  zaterdag 28 augustus 2004 @ 01:27:15 #16
3542 Gia
User under construction
pi_21592480
quote:
Op zaterdag 28 augustus 2004 00:36 schreef Sidekick het volgende:
Het is goed dat de dubbele nationaliteit wordt aangepakt. Het is een raar concept om meerdere nationaliteiten te bezitten, maar ik kan eventueel wel wat uitzonderingen bedenken waar het nog enige nut heeft. Het "automatisme" waarmee een dubbele paspoort wordt verkregen mag zeker op de helling, voor zover dat al al niet was aangepakt.
Ben het ook met je eens dat het automatisme waarmee een dubbel paspoort bemachtigd wordt, wordt aangepakt, maar ik vind dat met dit voorstel wel de verkeerde mensen worden aangepakt. Een vrouw die huis en haard verlaat om met een Nederlander te trouwen en na een aantal jaren de Nederlandse nationaliteit wil hebben, om wat voor reden dan ook, raakt dan nu haar Poolse, Tjechische, Zweedse, Canadese of whatever nationaliteit kwijt. Wat nu als dat huwelijk na 10 jaar strandt? Zit ze hier zonder familie, in haar uppie, eventueel met koters. Teruggaan naar haar eigen land is dan waarschijnlijk een stuk moeilijker, omdat ze die nationaliteit niet meer heeft.

Ik vind juist dat ze deze regel in moeten voeren voor een buitenlander die in Nederland met iemand met twee nationaliteiten trouwt en dat ze dan samen moeten kiezen welke nationaliteit ze willen behouden.
quote:
Maar het afnemen van de Nederlandse nationaliteit bij terroristische acties gaan mij te ver. Iemand kan en mag je niet statenloos maken, want waarom zou het land van herkomst deze lieden terug willen nemen?
Omdat ze ook nog de nationaliteit van dat land van herkomst hebben. En reken maar dat in deze wet is meegenomen dat het alleen maar mogelijk is in geval van een dubbele nationaliteit.
quote:
Het gevaarlijke ligt hem vooral in het terrorisme-gedeelte. Wanneer is iemand nu precies een terrorist? Er is imho de laatste tijd al een hele definitie-vervaging opgetreden, mede door de discussie over milieuactivisten die als terroristen zouden moeten worden benoemd...
Tja, zoals in zoveel criminele gevallen, beslist daar de rechterlijke macht over.
pi_21595152
quote:
Op zaterdag 28 augustus 2004 00:54 schreef DeGroeneRidder het volgende:

Verder vind ik het begrip "pure Nederlander" nogal, ach, hoe zal ik het zeggen, door en door racistisch...
Gelukkig komt dit dan ook niet in het voorstel voor.
pi_21595295
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 21:14 schreef existenz het volgende:
Balkenende verliest dus zijn staatsburgerschap
neeh hij mag van Nederland door gaan met aanslagen plegen op Nederland
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_21595315
quote:
Op zaterdag 28 augustus 2004 00:10 schreef HarigeKerel het volgende:
Wedden dat het tweede kind van WA en Maxima wel gewoon een Argentijns paspoort krijgt naast zijn Nederlandse, daar kan de zoon van Achmed of Anders op de hoek wel naar fluiten
jah
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_21597315
Ik heb er nog eens over nagedacht en vindt het eigenlijk een doodeng voorstel in deze tijd. Je bent al snel een vijand van de staat en het lijkt er op dat het een beetje de Amerikaanse kant uitgaat. Uitschakelen van wat je niet welgevallig is. Een soort van vogelvrij verklaren dus.
  zaterdag 28 augustus 2004 @ 13:49:51 #21
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_21597615
quote:
Op zaterdag 28 augustus 2004 13:31 schreef SCH het volgende:
Ik heb er nog eens over nagedacht en vindt het eigenlijk een doodeng voorstel in deze tijd. Je bent al snel een vijand van de staat en het lijkt er op dat het een beetje de Amerikaanse kant uitgaat. Uitschakelen van wat je niet welgevallig is. Een soort van vogelvrij verklaren dus.
Dat is de puur theoretische invalshoek.

En daar heb je gelijk in ja.

De pragmatische kant, however, laat zien dat de NL wetgeving dermate zwak is, dat we een terrorist niet eens veroordeeld krijgen.

En dat je dan puur, in theorie, zo'n kafkiaans scenario kan meemaken, maak ik me iig niet druk om. Ik gedraag me.

En je roeit ook wat tegen de stroom in.

De denkbeelden a'la 'minder macht voor de politie' zijn nu zo'n 40 jaar oud schat ik.

Het idee, dat we in dit land wat doorgeslagen zijn mbt rechten van een verdachte, leeft breed in de samenleving.

Gelukkig maar.
pi_21597691
quote:
Op zaterdag 28 augustus 2004 13:49 schreef ExTec het volgende:
De pragmatische kant, however, laat zien dat de NL wetgeving dermate zwak is, dat we een terrorist niet eens veroordeeld krijgen.
Laten we daar dan wat aan doen.
quote:
En dat je dan puur, in theorie, zo'n kafkiaans scenario kan meemaken, maak ik me iig niet druk om. Ik gedraag me.
Zo theoretisch is het helaas allemaal niet.
quote:
En je roeit ook wat tegen de stroom in.
De denkbeelden a'la 'minder macht voor de politie' zijn nu zo'n 40 jaar oud schat ik.
Het idee, dat we in dit land wat doorgeslagen zijn mbt rechten van een verdachte, leeft breed in de samenleving.
Zal best, maar wat heeft dat hier mee te maken??? Heb ik het over minder rechten voor de politie??? Juist niet, ik ben een voorstander van duidelijkheid.

Volgens mij vinden mensen trouwens dat een dader minder rechten moeten krijgen en dat is heel wat anders dan een verdachte. Zorgwekkend dat jij ze gelijkschaart. Het probleem in dit voorstel is nou juist dat er niet gedefinieerd wordt wat een terrorist is. En dan zijn opmerkingen verre van Kafka maar heel erg reeel.
pi_21597741
Kunnen jullie niet lezen? Niemand wordt statenloos, er staat duidelijk dat alleen diegene die zijn genaturaliseerd als Nederlander hun identiteit kunnen verliezen. Dit vindt ik opzich niet vreemd, als je een landgenoot wilt worden moet je wel echt met het land het beste voor hebben en als je een aanslag pleegt, was het enige motief om nederlander te worden, een betere mogelijkheid tot het plegen van een aanslag.
Mensen die worden ge-naturaliseerd zouden eigenlijk een soort van eed moeten afleggen waarin ze trouw aan nederland zweren, en bij contactbreuk, verbreken we ook hun nederlandse nationaliteit.
To be or not to be is not the question, the question is what you want to be.
  zaterdag 28 augustus 2004 @ 14:00:13 #24
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_21597785
quote:
Op zaterdag 28 augustus 2004 13:54 schreef SCH het volgende:

[..]

Laten we daar dan wat aan doen.
Dat hebben ze bij deze gedaan, SCH. En dat het niet op jou goedkeuring kan rekenen, tja, what else is new.
quote:
Zo theoretisch is het helaas allemaal niet.
Heb ik iets gemist? Vertel.
quote:
Zal best, maar wat heeft dat hier mee te maken??? Heb ik het over minder rechten voor de politie??? Juist niet, ik ben een voorstander van duidelijkheid.
T'komt uit dezelfde bron, SCH.

Want in essentie 'vertrouw' jij de zwaarmacht niet. Je hebt er geen vertrouwen in dat hun goed hun werk doen, en daarom wil je meer safeguards, maw, niet deze wet.
quote:
Volgens mij vinden mensen trouwens dat een dader minder rechten moeten krijgen en dat is heel wat anders dan een verdachte. Zorgwekkend dat jij ze gelijkschaart.
Daar heb je gelijk in, slip of the pen. Dat onderscheid dient gemaakt te worden.
quote:
Het probleem in dit voorstel is nou juist dat er niet gedefinieerd wordt wat een terrorist is. En dan zijn opmerkingen verre van Kafka maar heel erg reeel.
Ik zie het niet gebeuren dude. Zolang we nog ultra foute advocaatjes als Mevr. Bohler etc hebben, voel ik me veilig zat.
pi_21597861
quote:
Op zaterdag 28 augustus 2004 14:00 schreef ExTec het volgende:

[..]

Dat hebben ze bij deze gedaan, SCH. En dat het niet op jou goedkeuring kan rekenen, tja, what else is new.
In welke zin hebben ze er nu voor gezorgd dat terroristen makkelijker veroordeeld kunnen worden? Volgens mij is dit alleen maar een maatregel die pas daarna komt, als consequentie en als een soort van straf en mogelijk preventie. Maar het probleem met het veroordeeld krijgen van terroristen is hiermee niet opgelost of verlicht.
quote:
Want in essentie 'vertrouw' jij de zwaarmacht niet. Je hebt er geen vertrouwen in dat hun goed hun werk doen, en daarom wil je meer safeguards, maw, niet deze wet.
Verder alles goed? Ik herken er niks in.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')