nu.nlquote:
Kabinet wil terrorist Nederlanderschap afpakken
Uitgegeven: 27 augustus 2004 20:28
DEN HAAG - Personen die ernstige schade toebrengen aan de belangen van de Staat, kunnen in de toekomst hun Nederlanderschap kwijtraken. Het kabinet heeft vrijdag besloten de wet zo te wijzigen dat dat mogelijk wordt bij mensen die zijn genaturaliseerd tot Nederlander. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om verraad of terroristische activiteiten.
Verder heeft het kabinet ingestemd met een voorstel van minister Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie om de meervoudige nationaliteit verder in te perken. Voor zover volkenrechtelijke verplichtingen dat toestaan, moeten meer mensen voortaan afstand doen van hun oorspronkelijke nationaliteit als zij het Nederlanderschap aanvaarden. Die afstandsverplichting bestaat al sinds 1997 maar de vrijstellingen daarop worden nu verminderd.
Nationaliteit
Zo moeten voortaan ook vreemdelingen die met een Nederlander trouwen en de Nederlandse nationaliteit willen, afstand doen van hun oorspronkelijke nationaliteit. Daardoor komt er in gezinnen straks vaker één nationaliteit voor waardoor hun kinderen alleen nog de Nederlandse nationaliteit krijgen.
Gedachte achter de beperking van dubbele nationaliteiten is dat de integratie wordt bevorderd, omdat mensen dan bewuster zouden kiezen voor een toekomst in Nederland.
Volgens mij gaat dat niet zo makkelijk. Je kunt volgens mij niet nationaliteit-loos zijn.quote:Op vrijdag 27 augustus 2004 21:07 schreef barleduck het volgende:
[..]
aan de andere kant...waarom gaan we weer discrimeren? stel dat een pure nederlander een aanslag pleegt..waarom blijft hij wel nederlander? .. dus.wat heeft het 'natrualiseren' van niet-nederlanders voor nut als je je nederlandschap weer zo kan kwijtraken?
Waarom zouden die mensen naar Guantanamo vertrekken?quote:Op vrijdag 27 augustus 2004 21:07 schreef barleduck het volgende:
[..]
veel mensen naar guantamo bijv. zullen vertrekken en terecht komen in een niet-humanitair milieu..
Er is nooit een juridische definitie geweest.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 00:36 schreef Sidekick het volgende:
Wanneer is iemand nu precies een terrorist? Er is imho de laatste tijd al een hele definitie-vervaging opgetreden
Ben het ook met je eens dat het automatisme waarmee een dubbel paspoort bemachtigd wordt, wordt aangepakt, maar ik vind dat met dit voorstel wel de verkeerde mensen worden aangepakt. Een vrouw die huis en haard verlaat om met een Nederlander te trouwen en na een aantal jaren de Nederlandse nationaliteit wil hebben, om wat voor reden dan ook, raakt dan nu haar Poolse, Tjechische, Zweedse, Canadese of whatever nationaliteit kwijt. Wat nu als dat huwelijk na 10 jaar strandt? Zit ze hier zonder familie, in haar uppie, eventueel met koters. Teruggaan naar haar eigen land is dan waarschijnlijk een stuk moeilijker, omdat ze die nationaliteit niet meer heeft.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 00:36 schreef Sidekick het volgende:
Het is goed dat de dubbele nationaliteit wordt aangepakt. Het is een raar concept om meerdere nationaliteiten te bezitten, maar ik kan eventueel wel wat uitzonderingen bedenken waar het nog enige nut heeft. Het "automatisme" waarmee een dubbele paspoort wordt verkregen mag zeker op de helling, voor zover dat al al niet was aangepakt.
Omdat ze ook nog de nationaliteit van dat land van herkomst hebben. En reken maar dat in deze wet is meegenomen dat het alleen maar mogelijk is in geval van een dubbele nationaliteit.quote:Maar het afnemen van de Nederlandse nationaliteit bij terroristische acties gaan mij te ver. Iemand kan en mag je niet statenloos maken, want waarom zou het land van herkomst deze lieden terug willen nemen?
Tja, zoals in zoveel criminele gevallen, beslist daar de rechterlijke macht over.quote:Het gevaarlijke ligt hem vooral in het terrorisme-gedeelte. Wanneer is iemand nu precies een terrorist? Er is imho de laatste tijd al een hele definitie-vervaging opgetreden, mede door de discussie over milieuactivisten die als terroristen zouden moeten worden benoemd...
Gelukkig komt dit dan ook niet in het voorstel voor.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 00:54 schreef DeGroeneRidder het volgende:
Verder vind ik het begrip "pure Nederlander" nogal, ach, hoe zal ik het zeggen, door en door racistisch...
neeh hij mag van Nederland door gaan met aanslagen plegen op Nederlandquote:Op vrijdag 27 augustus 2004 21:14 schreef existenz het volgende:
Balkenende verliest dus zijn staatsburgerschap
jahquote:Op zaterdag 28 augustus 2004 00:10 schreef HarigeKerel het volgende:
Wedden dat het tweede kind van WA en Maxima wel gewoon een Argentijns paspoort krijgt naast zijn Nederlandse, daar kan de zoon van Achmed of Anders op de hoek wel naar fluiten
Dat is de puur theoretische invalshoek.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 13:31 schreef SCH het volgende:
Ik heb er nog eens over nagedacht en vindt het eigenlijk een doodeng voorstel in deze tijd. Je bent al snel een vijand van de staat en het lijkt er op dat het een beetje de Amerikaanse kant uitgaat. Uitschakelen van wat je niet welgevallig is. Een soort van vogelvrij verklaren dus.
Laten we daar dan wat aan doen.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 13:49 schreef ExTec het volgende:
De pragmatische kant, however, laat zien dat de NL wetgeving dermate zwak is, dat we een terrorist niet eens veroordeeld krijgen.
Zo theoretisch is het helaas allemaal niet.quote:En dat je dan puur, in theorie, zo'n kafkiaans scenario kan meemaken, maak ik me iig niet druk om. Ik gedraag me.
Zal best, maar wat heeft dat hier mee te maken??? Heb ik het over minder rechten voor de politie??? Juist niet, ik ben een voorstander van duidelijkheid.quote:En je roeit ook wat tegen de stroom in.
De denkbeelden a'la 'minder macht voor de politie' zijn nu zo'n 40 jaar oud schat ik.
Het idee, dat we in dit land wat doorgeslagen zijn mbt rechten van een verdachte, leeft breed in de samenleving.
Dat hebben ze bij deze gedaan, SCH. En dat het niet op jou goedkeuring kan rekenen, tja, what else is new.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 13:54 schreef SCH het volgende:
[..]
Laten we daar dan wat aan doen.
Heb ik iets gemist? Vertel.quote:Zo theoretisch is het helaas allemaal niet.
T'komt uit dezelfde bron, SCH.quote:Zal best, maar wat heeft dat hier mee te maken??? Heb ik het over minder rechten voor de politie??? Juist niet, ik ben een voorstander van duidelijkheid.
Daar heb je gelijk in, slip of the pen. Dat onderscheid dient gemaakt te worden.quote:Volgens mij vinden mensen trouwens dat een dader minder rechten moeten krijgen en dat is heel wat anders dan een verdachte. Zorgwekkend dat jij ze gelijkschaart.
Ik zie het niet gebeuren dude. Zolang we nog ultra foute advocaatjes als Mevr. Bohler etc hebben, voel ik me veilig zat.quote:Het probleem in dit voorstel is nou juist dat er niet gedefinieerd wordt wat een terrorist is. En dan zijn opmerkingen verre van Kafka maar heel erg reeel.
In welke zin hebben ze er nu voor gezorgd dat terroristen makkelijker veroordeeld kunnen worden? Volgens mij is dit alleen maar een maatregel die pas daarna komt, als consequentie en als een soort van straf en mogelijk preventie. Maar het probleem met het veroordeeld krijgen van terroristen is hiermee niet opgelost of verlicht.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 14:00 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat hebben ze bij deze gedaan, SCH. En dat het niet op jou goedkeuring kan rekenen, tja, what else is new.
quote:Want in essentie 'vertrouw' jij de zwaarmacht niet. Je hebt er geen vertrouwen in dat hun goed hun werk doen, en daarom wil je meer safeguards, maw, niet deze wet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |