Leerlingen van 2vmbo moeten altijd even wennen. Ze zijn nu bruggie-af, andere docent, wennen aan de manier van vragen stellen, etc.quote:Op dinsdag 14 september 2004 13:05 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Nu 3 weekjes bezig. Zeer wisselend succes!!!
Eerste proefwerken nagekeken, helaas uitgelopen op een bloedbad voor 2 mavo.
Dat begint goed... Beetje creativiteit is wel gewenst als je voor de klas wil staan.quote:Op zondag 19 september 2004 18:48 schreef bloempjuh het volgende:
Binnenkort moet ik een mini-les voorbereiden en geven, maar heb geen flauw idee waarover.
Wel saaiquote:Hoeft 'maar tien minuten' te duren. Kun je 10 minuten uitleg geven over hoe je (toekomstige) leerlingen een spreekbeurt moeten voorbereiden?
Die komt er vanzelf wel als het onderwerp de leerlingen een beetje aanspreekt.quote:Er moet wel interactie met de klas mogelijk zijn..
Hmm.. Ik ga maar gewoon de kunst afkijken bij de eerste klasgenoten die een mini-les geven. Wat is wél een leuk soort onderwerp?quote:Op zondag 19 september 2004 18:57 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Dat begint goed... Beetje creativiteit is wel gewenst als je voor de klas wil staan.
[..]
Wel saai![]()
[..]
Die komt er vanzelf wel als het onderwerp de leerlingen een beetje aanspreekt.
Oefening vaart kunst. Niet iedereen is meteen een docente wonder.quote:Op zondag 19 september 2004 18:57 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Dat begint goed... Beetje creativiteit is wel gewenst als je voor de klas wil staan.
[..]
Wel saai![]()
[..]
Die komt er vanzelf wel als het onderwerp de leerlingen een beetje aanspreekt.
Sla een leerboek uit de brugklas open, zoek een onderwerp uit wat je aanspreekt en ga wat vertellen daarover. Als je interactie met de klas wilt, kun je een eenvoudige opdracht uitdelen, laten maken en daarna bespreken (dan duurt het wel iets langer dan 10 minuten)quote:Op zondag 19 september 2004 19:03 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Hmm.. Ik ga maar gewoon de kunst afkijken bij de eerste klasgenoten die een mini-les geven. Wat is wél een leuk soort onderwerp?
Ik weet niet of ik een wonderdocent ben, zit momenteel nog in de help-ik-sta-straks-voor-dertig-man-fase..quote:Op zondag 19 september 2004 19:51 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Oefening vaart kunst. Niet iedereen is meteen een docente wonder.
Ik denk dat alles zo saai is als je het verpakt. Met een beetje humor kun je elke les leuk maken.
Tuurlijk. En het belangrijkste is bij alles dat je er zélf achterstaat en dat je uitstraalt dat je er plezier in hebt. Ga je daar staan met een houding van "tja ik doe het ook maar omdat het in het boek staat maar eigenlijk boeit het me geen f**k", dan zullen de leerlingen ook zoiets hebben van: bekijk ut maar.quote:Op zondag 19 september 2004 19:51 schreef Silmarwen het volgende:
Ik denk dat alles zo saai is als je het verpakt. Met een beetje humor kun je elke les leuk maken.
Welke dagen heb je eigenlijk les want ik heb je nog nooit gezien. Nu zit ik wel voornamelijk in het Wibauthuis, wat zeg ik, ik zit alleen maar in het Wibauthuisquote:Op dinsdag 21 september 2004 19:42 schreef Roellio het volgende:
Care to comment?:
Overstappen naar andere hogeschool (zelfde opleiding)
Dat is de fout die veel beginners maken, denken dat ze meteen de "boeman" zijn als ze iemand aanspreken op gedrag. Dat is niet zo. Respect krijg je niet door de lieve juffrouw of meester uit te hangen, respect krijg je als je rechtvaardig en consequent bent. Die jochies gedroegen zich niet goed, PATS, ze ervaren de gevolgen. Ze weten dat met jou niet te sollen valt. Dat is voor hen duidelijk en ze zullen je heus niet meteen als "Boeman" zien.quote:Op dinsdag 21 september 2004 21:02 schreef furanku het volgende:
Ben ik direct weer de boeman als ik er straks een week stage moet lopen
Woensdag, donderdag en vrijdag.quote:Op dinsdag 21 september 2004 20:29 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Welke dagen heb je eigenlijk les want ik heb je nog nooit gezien. Nu zit ik wel voornamelijk in het Wibauthuis, wat zeg ik, ik zit alleen maar in het Wibauthuis
Ik heb woensdag en vrijdag ochtend les. Ik zit nooit in de pit omdat we of voor half 3 al uit zijn of pas na half 12 non stop los hebbenquote:Op dinsdag 21 september 2004 21:37 schreef Roellio het volgende:
[..]
Woensdag, donderdag en vrijdag.
1 vak van vorig jaar in het Wibautshuis op woensdagochtend, verder alles gewoon in 't Kohnstamgebouw.
Vrijdag meestal vanaf 3 uur @ de pit te vinden.
quote:Geachte heer ******,
Mijn naam is Roellio, ik heb uw e-mail adres gevonden op het internet via de afdeling talen van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden.
Ik schrijf u omdat ik momenteel de mogelijkheid aan het bekijken ben om van Hogeschool te wisselen.
Ik woon in Alkmaar en mijn huidige studie bevindt zich in Amsterdam maar aangezien mijn vriendin in Groningen aan de RUG studeert en de afstand een steeds lastiger obstakel vormt zijn we de mogelijkheid aan het bekijken om aan het eind van dit studiejaar allebei in Groningen te gaan wonen.
Ik ben momenteel 2e jaars student Engels aan de Educatieve Faculteit Amsterdam en bij het bekijken van verschillende hogescholen in het noorden bleek dat uw instelling de enige was die een lerarenopleiding Engels aanbiedt in het 2e-graads gebied.
Op mijn eigen hogeschool is er al gezegd dat er in ieder geval goed gekeken moet worden naar de curricula van beide opleidingen maar dat is momenteel nog niet aan de orde. Allereerst heb ik mezelf als doel gesteld om te onderzoeken of het uberhaupt mogelijk is en mocht blijken dat het inderdaad kan ga ik me er verder in het curriculum van beide opleidingen verdiepen.
Dus aan u de vraag; Denkt u dat een switch binnen de opleiding Engels van beide Hogescholen van eind 2e jaar EFA naar begin 3e jaar NHL mogelijk is?.
Afwachtend op uw antwoord en met vriendelijke groet,
Roellio
Bem benieuwd!quote:Op donderdag 23 september 2004 16:34 schreef Roellio het volgende:
Net een briefje getikt naar de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden:
[..]
Woensdag, donderdag en vrijdag dus!quote:Op vrijdag 24 september 2004 07:39 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Bem benieuwd!
Ik hoop voor je dat het kan! Maar dan wil ik je wel eerst op school gezien hebben ja
Ik heb wel eens collega's gehad die naar Werchter gingen, en dan rechtstreeks vanuit Werchter de rapportvergaderingen binnen liepen.quote:Op zondag 17 oktober 2004 01:13 schreef thaleia het volgende:
1 groot nadeel van dit beroep is wel dat je NOOIT zelf eens kunt besluiten een ochtendje of een dagje vrij te nemen. Hartstikke fijn die vele vakantiedagen, maar ze liggen wel vast. Dat is elke keer echt irritant als mijn vrienden vrolijk zeggen "tuurlijk blijven we tot het eind op Lowlands, we nemen die maandag(-ochtend) gewoon vrij", "tuurlijk gaan we naar dat concert in de Randstad op een dinsdagavond, dan beginnen we woensdag wel ietsje later".
Ik ben dit jaar ook met mijn rugzak op school aangekomen direct vanaf Schiphol, dat was de eerste dag waarop er alleen "opening van het schooljaar voor het personeel" is. Wel lollig om daar volkomen bepakt & bezakt te verschijnenquote:Op zondag 17 oktober 2004 13:43 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik heb wel eens collega's gehad die naar Werchter gingen, en dan rechtstreeks vanuit Werchter de rapportvergaderingen binnen liepen.
Ik ben het met je eens hoor, maar wij worden hier op de opleiding verplicht dat we de doeltaal als voertaal gebruiken. Veel docenten hier zijn er van overtuigd dat de leerlingen dat aan moeten kunnen maar daar heb ik zelf ook zo mijn twijfels bij. Ik ben in ieder geval van plan om bij de grammatica uitleg wel Nederlands te betrekken. Verder probeer ik zoveel mogelijk in het Engels te doen omdat ik er ook geen zin in heb dat mijn stage wordt afgekeurd.quote:Op maandag 18 oktober 2004 17:21 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Álles in het Engels lijkt me een beetje overdreven. Op onze school is het motto ook: doeltaal = voertaal, maar zeker op vmbo wijken we daar een beetje van af. Zeker wanneer grammatica uitgelegd wordt is het denk ik belangrijker dat de leerlingen de uitleg snappen, dan dat ze 5 minuten meer Engels gehoord hebben. Uitleg doe ik dus in het Nederlands. De rest probeer ik zoveel mogelijk Engels te praten. In het begin vinden de leerlingen het eng, maar wanneer ze eenmaal de smaak te pakken hebben, kletsen ze je de oren van het hoofd.
Je moet ze ook de mogelijkheid geven om, wanneer ze het echt niet in het Engels kunnen zeggen, iets in het Nederlands te zeggen. En zeker in het begin van de brugklas doe ik nog veel "met ondertiteling".
Oh, daar heb je het al... de OPLEIDING...quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 14:30 schreef Tristessa het volgende:
Ik ben het met je eens hoor, maar wij worden hier op de opleiding verplicht dat we de doeltaal als voertaal gebruiken.
Tuurlijk kunnen ze dat ook aan. Maar ik denk dat het niet wenselijk is om de uitleg óók in het Engels te doen!quote:Veel docenten hier zijn er van overtuigd dat de leerlingen dat aan moeten kunnen
Brugklassers babbelen wel een leuk eindje weg, die vinden het nog leuk. Tweedeklassers vinden het ook nog leuk om Engels te proberen, maar in de derde is dat opeens afgelopen. Dan durven ze opeens niet meer.quote:Ik snap ook heus wel dat brugklassers zich nog niet goed kunnen uiten in het Engels. Toch vind ik dat er in ieder geval veel meer Engels gesproken wordt tijdens de lessen.
Leuk om te horen dat je zin hebt in de volgende keer. Moest je ook alleen maar Engels praten?quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 16:43 schreef Evil_Jur het volgende:
Vandaag voor het eerst voor de klas gestaan, ging beter dan ik dacht en ik heb al zin in de volgende keer.
Nee, het was een les aan 11 jarigen (groep 7) die met de klas bij ons op bezoek zijn, dat is onze allereerste 'stage' zal ik maar zeggen. De voertaal voor de les blijft Nederlands, maar de Engelse gedeeltes pikken ze ook heel goed op moet ik zeggen.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 17:36 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
[..]
Leuk om te horen dat je zin hebt in de volgende keer. Moest je ook alleen maar Engels praten?
Op een aantal scholen heb je nu TTO klassen (TTO = Twee Talig Onderwijs). Daar krijgen die leerlingen een hoop vakken in het engels.
Mij niet gezien, ik moet er niet aan denken om in het engels wiskunde te moeten geven.
Mission impossible !
Luisteren inderdaad wel, in ieder geval beter dan ik dacht.quote:Op woensdag 20 oktober 2004 21:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Engels kunnen ze al goed op de basisschool.
Nee, daar heb je geen gelijk in. Dat hangt helemaal van de basischool afquote:Op woensdag 20 oktober 2004 21:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Engels kunnen ze al goed op de basisschool.
Ik zeg ook niet dat hun kennis van het Engels dóór de basisschool komt!quote:Op donderdag 21 oktober 2004 18:04 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Nee, daar heb je geen gelijk in. Dat hangt helemaal van de basischool af
quote:films, clips en televisieprogramma's die ze in het Engels zien/horen
Klopt. Dus:quote:Je kan er niet op rekenen dat elke brugklasser over genoeg Engelse basiskennis beschikt om de uitleg goed genoeg te begrijpen
quote:Engels praten maar de uitleg over de grammatica e.d. in het Nederlands doen.
Ojeequote:Op donderdag 21 oktober 2004 19:03 schreef BlaatschaaP het volgende:
Mag ik even zeggen dat ik vind dat je zelfs hier echt overkomt als leraar? Ik zie het gewoon in de manier waarop je reageert..
Jaaaaaaaaaaaaaaaaquote:Zelf zal ik hier trouwens ook wat meer gaan posten.
Ja, da's leuk. De bruggies zijn altijd heel lief en schattig. In de loop van het tweede leerjaar beginnen de oorlogskleuren in het gezicht te verschijnen en worden ze al wat rebelser. Ik heb het al vaak gezegd in dit topic, maar je krijgt zó veel terug van die leerlingen wanneer je gewoon op een normale manier met ze omgaat en niet afblaft of wat dan ook. Tuurlijk heb je altijd wat rotte appels er tussen, maar die kan ik op één hand tellen.quote:Wel ben ik net terug van het brugklaskamp waar ik, als leiding, bij meegegaan ben. En het was echt fan-tas-tisch! Die brugklassers zijn nog zo onschuldig en lief. Zo'n kamp bevestigt voor mij alleen maar weer dat ik zo graag leraar wil worden. Geweldig!
Ik heb er helemaal geen problemen mee hoor! Het viel me alleen opquote:Op donderdag 21 oktober 2004 19:33 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
OjeeHet is niet mijn bedoeling om hier even "de leraar" uit te hangen, maar ja, als we het over onderwijskundige toestanden hebben, dan komt "de leraar" wel in me naar boven.
Inderdaad. Als ik zelf kijk naar mijn schoolcarriere en die van de klassen onder mij zijn de tweede en derde klassen het meest rebels. Dan begint die puberteit toch wel en iedereen wil vooral zo stoer mogelijk zijn. Maar dat is juist leukquote:Ja, da's leuk. De bruggies zijn altijd heel lief en schattig. In de loop van het tweede leerjaar beginnen de oorlogskleuren in het gezicht te verschijnen en worden ze al wat rebelser. Ik heb het al vaak gezegd in dit topic, maar je krijgt zó veel terug van die leerlingen wanneer je gewoon op een normale manier met ze omgaat en niet afblaft of wat dan ook. Tuurlijk heb je altijd wat rotte appels er tussen, maar die kan ik op één hand tellen.
Ik vind die bruggers echt superleuk. Ze zijn idd nog lief en onschuldig, je kunt ze nog alles wijsmaken. Ik lag me vaak rot met ze (en stiekem lach ik ook om zequote:Op donderdag 21 oktober 2004 19:33 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ja, da's leuk. De bruggies zijn altijd heel lief en schattig. In de loop van het tweede leerjaar beginnen de oorlogskleuren in het gezicht te verschijnen en worden ze al wat rebelser. Ik heb het al vaak gezegd in dit topic, maar je krijgt zó veel terug van die leerlingen wanneer je gewoon op een normale manier met ze omgaat en niet afblaft of wat dan ook. Tuurlijk heb je altijd wat rotte appels er tussen, maar die kan ik op één hand tellen.
Dan heb je wel een verpletterende indruk op ze gemaaktquote:Op woensdag 27 oktober 2004 15:31 schreef Libris het volgende:
Vandaag vertelde een collega zijn klas dat ie er volgende week niet was en die klas vroeg meteen aan hem of ik de les overnam (heb ze vorig semester ook 1 dag lesgegeven...). Ik voelde me wel vereerd
Bah, wat vervelend ;'(quote:Ook mindere dingen, vorige week vrijdag de crematie gehad van een studente die zelfmoord gepleegd heeft. Ik heb haar vorig jaar lesgegeven...
Vooruit dan!quote:Op vrijdag 27 augustus 2004 11:58 schreef Christine het volgende:
[..]
Ik wel, maar ik ben een taalpurist
Ik vind dat je als leraar je leerlingen goed moet onderwijzen, en dat je ze dus ten alle tijden moet wijzen op spelfouten of incorrect taalgebruik.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |