die kan je het best ongezouten kopen bij de notenboer en als je mazzel hebt zijn er ook gepelde. mix ze tot pulp. is makkelijk want het is een zachte nootsoort.quote:Op maandag 13 maart 2006 23:32 schreef ijsliefhebber het volgende:
Ik zoek een recept voor pistache-ijs en dan met name hoe je pistache-noten moet bewerken om ze in een ijsrecept te kunnen gebruiken.
Ik heb er mee geexperimenteerd, maar het gaat niet op het ijs van de Italiaan lijken. Echt lekker werd het ook niet.quote:Op maandag 13 maart 2006 23:32 schreef ijsliefhebber het volgende:
Ik zoek een recept voor pistache-ijs en dan met name hoe je pistache-noten moet bewerken om ze in een ijsrecept te kunnen gebruiken.
Het is maar wat je lekker vind, smaakstoffen smaken sterker dan verse producten meestal, en als je liever vaniline als vanilie hebt, of syntetische aardbeien/frambozen/bosbessen smaak ipv aardbeien, frambozen of bosbessen, dan is dat fijn voor je, maar de reden dat ik ijs maak is omdat ik echte producten wou, en geen poedermixquote:Op dinsdag 14 maart 2006 16:41 schreef Pilootje het volgende:
Soms moet je je er bij neerleggen dat je met verse producten niet altijd het lekkerste ijs kan maken
Voor de ijsbereiding wordt ontiegelijk veel gebruik gemaakt van compounds. Zoook voor pistache. Is een enorm dikke groene stroop die ze echt in alle smaken hebben. Natuurlijk wel lekker gehakte nootjes als garnituur er doorheen draaien
bij mij prima gelukt, maar dat doet alles met witte basterdsuiker krijg ik het idee.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 13:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb er mee geexperimenteerd, maar het gaat niet op het ijs van de Italiaan lijken. Echt lekker werd het ook niet.
waarom zou je dat willen gebruiken? Zowel gelatine als Agar Agarquote:Op woensdag 29 maart 2006 15:47 schreef kiaratje het volgende:
Heeft er iemand ervaringen met het verwerken van agar agar ( geleermiddel ipv gelatine ) in het bereiden van ijs ? Ik hoor het graag.
wat bevalt je niet aan de huidige structuur van je mokka ijs?quote:Op woensdag 29 maart 2006 15:57 schreef kiaratje het volgende:
Mijn mokka-ijs is nog altijd niet zoals ik het zou willen ? ( vetgehalte reeds verhoogd, evenals suiker , oploskoffie ipv gewone koffie ) Ik dacht als er agar agar aan toegevoegd zou worden, dat het mokka-ijs dan een betere structuur zou hebben.
Ik heb ook eens gezien bij de ingrediėnten van vruchtensorbets van het merk ijsboerke dat er gelatine in verwerkt was , vandaar mijn idee om agar agar ook bij mokka-ijs te doen.
Agar agar schijnt ook een natuurprodukt te zijn ( plantaardig) en nog sterker te zijn dan gelatine.
Heb ze zo overgenomen uit de boeken, heb ze niet geprobeerd en ik dacht eerlijk gezegt hetzelfde.quote:Op donderdag 6 april 2006 09:10 schreef kiaratje het volgende:
Hallo Pietverdriet,
moet er in het recept van het leerboek voor banketbakkerij geen melk , alleen maar room ( 1 liter )? Is dit dan niet te vettig met al die room + eieren ( te hoge droge stof). En is de room dan room met 35 % vetaandeel ?
Als je de hoeveelheid vetten bekijkt bij het andere recept van de Konditormeister is er wel een groot verschil met de hoeveelheid vet ( room + eieren ), vandaar mijn vraagje.
groetjes, Kiaratje
Mijn reactie is een reactie op je vorige bericht. Als je pistache ijs wilt dan gaat dat simpelweg niet gemakkelijk met alleen pistache noten alleen. Je mist dan gewoon smaak.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 17:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het is maar wat je lekker vind, smaakstoffen smaken sterker dan verse producten meestal, en als je liever vaniline als vanilie hebt, of syntetische aardbeien/frambozen/bosbessen smaak ipv aardbeien, frambozen of bosbessen, dan is dat fijn voor je, maar de reden dat ik ijs maak is omdat ik echte producten wou, en geen poedermix
Je kan in principe iedere zoetstog gebruiken, maar, en dat is een flinke maar, om goed ijs te maken moet je het droge stof aandeel dat je er door suiker inbrengt door iets anders vervangen. Daar zoetstof veel zoeter is dan suiker heb je nog een flinke hoeveelheid droge stof nodig, je kan daar dan denken aan melkpoeder bv.quote:Op donderdag 4 mei 2006 20:56 schreef duivelin1 het volgende:
welke zoetstof kun je gebruiken ipv suiker? (ik mag namelijk geen suiker)
Ja, of een deel van de melk vervangen door room, room heeft een vaste stof gehalte van 35-40% en volle melk een procent of 6-7%.quote:Op donderdag 4 mei 2006 21:08 schreef duivelin1 het volgende:
dus extra melkpoeder toevoegen naast de yoghurt of melk?
lobbig geslagen, je wilt namelijk lucht in je ijs, daar wordt de structuur beter van.quote:Op donderdag 4 mei 2006 22:01 schreef duivelin1 het volgende:
dank je. geklopte room of zo uit het pakje?
Is het dan niet verstandiger om ook zoetstoffen te vermijden?quote:Op zaterdag 6 mei 2006 11:30 schreef duivelin1 het volgende:
nee, ik volg een dieet om het te voorkomen (ik heb door een andere aandoening een hele grote kans erop en probeer de kans zo te verkleinen), daarbij komt ook nog dat als ik suiker eet, ik de dagen erna alleen maar met allerlei snoep in mn hoofd loop (negerzoenen, m&m's enz)
Honing en stroop zijn ook voor het grootste deel gewoon suiker.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 11:59 schreef zoalshetis het volgende:
honing? stroop?
maar denk wel iets gezonder dan die geraffineerde suikers. denk ook dat het lichaam ze anders verwerkt.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 12:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Honing en stroop zijn ook voor het grootste deel gewoon suiker.
Denk dat maar lekker, maar dat is echt niet zo.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 12:03 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
maar denk wel iets gezonder dan die geraffineerde suikers. denk ook dat het lichaam ze anders verwerkt.
Bron?quote:Op zaterdag 6 mei 2006 13:21 schreef zoalshetis het volgende:
oh ja, waarom zijn verschillende chemische zoetstoffen erg kankerverwekkend?
Bron?quote:Op zaterdag 6 mei 2006 13:37 schreef duivelin1 het volgende:
aspartaam ed zijn inderdaad gevaarlijk, maar er zijn genoeg andere zoetstoffen die wel mogen
http://www.aspartaam.nl/quote:
quote:In onderzoeken ontdekten wetenschappers dat aspartaam de hoeveelheid serotonine in de hersenen vermindert. "Dat hierdoor het aantal mensen, waaronder ook kinderen, met een depressie onrustbarend stijgt, neemt men op de koop toe."
Dat is meer een TRUTH linkquote:Op zaterdag 6 mei 2006 14:09 schreef Oblivion het volgende:
[..]
http://www.aspartaam.nl/
[..]
En voor mensen met PKU is het niet best.
Neuh, ik geloof dat het best troep is.quote:
quote:Mensen met de stofwisselingsziekte PKU (phenyl-keto-uria) wordt echter afgeraden om producten met aspartaam te gebruiken. Aspartaam wordt namelijk in het lichaam omgezet in fenylanaline; dit is een stof die deze patiėnten niet teveel binnen mogen krijgen.
Prima, maar hier werd geroepen dat het zwaar kankerverwekkend is, en dan heb je het over dingen die net zo ongezond zijn als bv roken.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 14:15 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Neuh, ik geloof dat het best troep is.![]()
Sure, omdat jij dat zegt.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 14:16 schreef zoalshetis het volgende:
zoetstoffen zijn echt misschien nog wel gevaarlijker dan sigaretten. geen bron.
Dat zegt meer over de gevoeligheid van mensen voor bepaalde stoffen, zoals je ook mensen hebt die tegen de vlakte gaan van gluten. Dat wil echter nog niet zeggen dat tarwe meel ongezond is.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 14:18 schreef Oblivion het volgende:
Ach, het is zoals vele dingen, gewoon niet teveel van nemen...
Maar voor PKU mensen is het niet goed.
[..]
Bron.
Heb daar toevallig naar moeten zoeken voor 2 buurmeisjes.
Maar we hebben het niet over tarwemeel, maar over zoetstoffen.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 14:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat zegt meer over de gevoeligheid van mensen voor bepaalde stoffen, zoals je ook mensen hebt die tegen de vlakte gaan van gluten. Dat wil echter nog niet zeggen dat tarwe meel ongezond is.
En wat is nu je punt?quote:Op zaterdag 6 mei 2006 14:30 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Maar we hebben het niet over tarwemeel, maar over zoetstoffen.
Een gedeelte mensheid zal er niet goed tegen kunnen.
Ben er zelf ook niet kapot van, so?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |