Nee, dat is het in beginsel niet. De leus wordt door racisten gebruikt, ja, maar dat maakt de leus nog niet noodzakelijk racistisch.quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 12:26 schreef SCH het volgende:
Het is een racistische leuze
Niet als jij domweg beweert dat de leus racistisch is. JIJ bent daarmee degene die de leus van de context ontdoet en daarbij een foute conclusie trekt, want de leus an sich is helemaal niet racistisch.quote:het is totaal irrelevant om de leuze los te zien van de context.
Precies en dat hij door racisten gebruikt wordt, maakt de leus racistisch. Maar succes met je saaie theorettes verderquote:Op dinsdag 24 augustus 2004 12:39 schreef Lithion het volgende:
[..]
Nee, dat is het in beginsel niet. De leus wordt door racisten gebruikt, ja, maar dat maakt de leus nog niet noodzakelijk racistisch.
quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 12:45 schreef SCH het volgende:
Precies en dat hij door racisten gebruikt wordt, maakt de leus racistisch.
Als je niet vindt wat ik vind, dan steek je je kop in het zand...quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 11:16 schreef SCH het volgende:
[..]
Eigen volk eerst is een racistische leuze, als je dat ontkent dan steek je je kop in het zand.
Als ik het VB (met wat gelijkgestemden) tot racistisch verklaar dan heb je dat maar te accepteren...quote:Verdere discussie daarover heeft geen zin. Het vlaamsblok is uitermate racistisch, hoe komt het dat jij dat niet weet???
Juustem. 't Is multi-etnisch, en niet multi-cultureel. Hoewel een gezonde cultuur zeker 'subcultuurtjes' kent. Maar ach, what's in a name. Kwestie van definitie.quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 12:38 schreef sjun het volgende:
Ik vind het opleuken van aparte omgangsvormen en spijzen tot multiculturele samenleving anders ook vrij mager.
quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 12:48 schreef DeGroeneRidder het volgende:
[..]
![]()
![]()
Oppassen dat je geen racistische lucht inademt, SCH, want misschien maakt de O2 die je momenteel inademt ooit deel uit van door Hitler uitgeademde CO2.
Waakzamheid kan nooit kwaad zolang het niet in verkettering ontaardt.quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 12:49 schreef Monidique het volgende:
Nee, de leus an sich is niet racistisch. Dit weerhoudt mij er overigens niet van mijn wenkbrauwen op te trekken wanneer men zoiets verkondigt.
Wat wil je nou? Je hebt angst voor het begrip multicultureel. Waar komt dat vandaan? Wat is er zo erg aan. In Nederland leven diverse culturen met en door elkaar en dat maakt ons land tot een multicultureel land, en daardoor tot een prachtig land.quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 12:50 schreef sjun het volgende:
[..]
Als je niet vindt wat ik vind, dan steek je je kop in het zand...
[..]
Als ik het VB (met wat gelijkgestemden) tot racistisch verklaar dan heb je dat maar te accepteren...
Vanuit een dergelijke 'argumentatie' methodiek zijn parallellen met totalitairisme te trekken...
SCH, bij momenten vind ik je een aap die de linkerzijde meer kwaad dan goed doet. Symbolen, bv. slogans, moeten beoordeeld worden a.d.h.v. de betekenis die de gebruiker van het symbool er aan geeft, niet door de betekenis die het symbool voor jou heeft op de intenties van de gebruiker te projecteren. De slogan "eigen volk eerst" kan dus zowel racistisch als niet-racistisch gebruikt worden.quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 12:50 schreef SCH het volgende:
[..]Was het pilletje lekker?
Jij schrijft mij een angst voor het begrip multicultureel toe terwijl ik slechts aankaart dat het begrip naar mij mening oneigenlijk wordt gebruikt en ik niet direct elke naam die ieder nogal absoluut aan iets toekent overneem.quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 12:51 schreef SCH het volgende:
[..]
Wat wil je nou? Je hebt angst voor het begrip multicultureel. Waar komt dat vandaan? Wat is er zo erg aan. In Nederland leven diverse culturen met en door elkaar en dat maakt ons land tot een multicultureel land, en daardoor tot een prachtig land.
Lief hoe naief je bent en wat ik beteken voor de linkerzijdequote:Op dinsdag 24 augustus 2004 12:53 schreef DeGroeneRidder het volgende:
[..]
SCH, bij momenten vind ik je een aap die de linkerzijde meer kwaad dan goed doet. Symbolen, bv. slogans, moeten beoordeeld worden a.d.h.v. de betekenis die de gebruiker van het symbool er aan geeft, niet door de betekenis die het symbool voor jou heeft op de intenties van de gebruiker te projecteren. De slogan "eigen volk eerst" kan dus zowel racistisch als niet-racistisch gebruikt worden.
Dat kan best zo zijn. Maar zoals Lithion al terecht opmerkte, in beginsel is de leus niet racistisch.quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 13:02 schreef SCH het volgende:
[..]
Lief hoe naief je bent en wat ik beteken voor de linkerzijdezal me echt worst wezen.
Eigen volk eerst is een kreet die louter in een racistische context wordt gebruikt, dat relativeren en vergoeilijken is minstens zo verdacht en schadelijk.
Ik beweer dan ook niet dat de leuze ooit in een niet-racistische context gebruikt wordt, maar ik zeg wel, i.t.t. wat jij beweert, dat het feit dat de leuze enkel door racisten gebruikt wordt ze niet inherent racistisch maakt. Waarom ben ik trouwens naïef?quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 13:02 schreef SCH het volgende:
[..]
Lief hoe naief je bent en wat ik beteken voor de linkerzijdezal me echt worst wezen.
Eigen volk eerst is een kreet die louter in een racistische context wordt gebruikt, dat relativeren en vergoeilijken is minstens zo verdacht en schadelijk.
Maar wat is de relevantie daarvan? Het gaat om de praktijk.quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 13:08 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat kan best zo zijn. Maar zoals Lithion al terecht opmerkte, in beginsel is de leus niet racistisch.
Het verdacht maken van andersdenkenden door middel van kretologie en absolute uitspraken is een stap verwijderd van totalitairisme. Iets is niet racistisch omdat jij dat beweert SCH. Iets gebeurt niet louter omdat jij dat beweert SCH. Je kunt overwegen om met argumenten te komen die jouw werkelijkheidsbeleving onderschrijven, je kunt jezelf ook aanleren om je minder absoluut te uiten.quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 13:02 schreef SCH het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 13:13 schreef sjun het volgende:
[..]
Het verdacht maken van andersdenkenden door middel van kretologie en absolute uitspraken is een stap verwijderd van totalitairisme.
Erg diplomatiek verwoord.quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 13:13 schreef sjun het volgende:
zonder dat er direct weer etiketjes worden geplakt in een poging de discussie naar eigen (soms beperkt) inzicht te beslechten.
quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 13:21 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Erg diplomatiek verwoord.
Bij sommige mensen komen er inderdaad fascistoïde trekjes bovendrijven, wanneer ze, niet gehinderd door argumenten, andersdenkenden in een bepaalde hoek proberen neer te zetten. En wanneer ze daar ook nog wat psycho-analytisch gewauwel aan vastplakken, maken ze zichzelf helemaal onsterfelijk belachelijk.
Omdat deze discussie voornamelijk een herhaling van zetten betreft zal ik de woorden van sjun gebruiken. Die verwoorde het namelijk heel mooi:quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 13:13 schreef SCH het volgende:
[..]
Maar wat is de relevantie daarvan? Het gaat om de praktijk.
Like you'd know.quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 13:23 schreef SCH het volgende:
Zelfkennis roeleert
Adolphie zei vast regelmatig Goedemorgen, dus dan moeten we dat maar niet doen want dan zijn we net zulke nazi's.quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 12:45 schreef SCH het volgende:
[..]
Precies en dat hij door racisten gebruikt wordt, maakt de leus racistisch.
Zonder de nar mist er iets bij de hofhoudingquote:Op dinsdag 24 augustus 2004 13:17 schreef SCH het volgende:
[..]![]()
Heb je weer een dolle dinsdag??? Racisme als racisme benoemen lijkt me een zinvolle bezigheid, maar als jij anders wil, je gaat je gang maar. Je maakt jezelf weer lichtelijk belachelijk met je bevoogdende gedrag.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |