abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21369176
quote:
Bevolking Europa daalt, die van Amerika stijgt

Uitgegeven: 18 augustus 2004 11:59

WASHINGTON - In 2050 zal Europa met 668 miljoen inwoners 8 procent minder inwoners tellen dan nu, terwijl de bevolking van de Verenigde Staten met 43 procent zal stijgen tot 419,9 miljoen. Dat staat in een rapport dat het Amerikaanse onderzoekscentrum Population Reference Bureau (PRB) deze week heeft gepubliceerd.

De Nederlandse bevolking stijgt met 8 procent naar 17,6 miljoen. Ook onze zuiderburen groeien in getal: België stijgt met 5 procent naar 11 miljoen inwoners. Populatiestijgingen zijn er ook in het Verenigd Koninkrijk (10 procent, 65,4 miljoen) en Frankrijk (7 procent, 64 miljoen).

Het gemiddelde wordt echter omlaag gehaald door landen als Duitsland, dat met 9 procent naar 75,1 miljoen inwoners daalt. Ook de Italiaanse en Portugese bevolkingen nemen af. In 2050 kent Italië nog slechts 52,3 miljoen inwoners, 10 procent minder dan nu. Portugal daalt met 11 procent naar 9,3 miljoen.

Landen in het voormalige Oostblok kennen de grootste bevolkingsafname van Europa. Bulgarije is demografisch de grootste verliezer: volgens het rapport zal het land in 2050 nog maar 4,8 miljoen inwoners tellen, een verlies van 38 procent. Rusland telt dan nog 119,1 miljoen ingezetenen (-17 procent) en raakt daarmee tevens zijn plaats in de top 10 van 's werelds meest bevolkte landen kwijt.

Die top 10 kent in 2050 een nieuwe nummer 1: India (1,628 miljard inwoners). Met 1,437 miljard inwoners in 2050 is huidig koploper China evenwel een goede tweede. De Verenigde Staten en Indonesië (van 218,7 miljoen naar 308,5 miljoen) zijn dan nog steeds de nummers drie en vier.

Het snelst groeiende land is het Afrikaanse Niger, dat van 12 miljoen inwoners naar 53 miljoen schiet. In de komende 46 jaar zal het inwonertal van het Afrikaanse continent meer dan verdubbelen, van 885 miljoen naar bijna 2 miljard inwoners. De totale wereldbevolking telt in 2050 volgens het PRB 9,276 miljard zielen. Dat is 45 procent meer dan de 6,396 miljard die de aarde vandaag bevolken.
Bron: Nu.nl

Mede dankzij onze lieve ontwikkelingshulp zullen de problemen van overbevolking alleen maar groter worden. En die groei van inwoners in sommige Europese landen komt alleen maar door moslims
pi_21369227
Hoe kan de bevolking van Europa nou afnemen als we helemaal overspoelt zullen raken met Moslims?

Affijn... de vraag is, kan de Europese economie zo'n terugval wel aan?
pi_21369669
quote:
Het snelst groeiende land is het Afrikaanse Niger, dat van 12 miljoen inwoners naar 53 miljoen schiet. In de komende 46 jaar zal het inwonertal van het Afrikaanse continent meer dan verdubbelen, van 885 miljoen naar bijna 2 miljard inwoners.
Hoe kan dat nou? Die mensen hebben daar toch allemaal aids enzo?
pi_21369681
Tis wel jammer, ik had toch verwacht dat als de vergrijzing achter de rug is, dat het hier wat minder 'vol' zou worden.
pi_21369708
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 12:46 schreef Miwe het volgende:

[..]

Hoe kan dat nou? Die mensen hebben daar toch allemaal aids enzo?
Een aantal oorzaken: de constante toevoer van voedselhulp en dat die mensen daar tig kinderen nemen. Ze neuken daar lettelijk als konijnen.
pi_21369730
Wij zijn dan de grijzen. Hoewel ik vermoed dat ik dan geen haar meer heb.
pi_21369749
Conclusie: er moet meer geneukt worden
pi_21369763
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 12:46 schreef pberends het volgende:
Tis wel jammer, ik had toch verwacht dat als de vergrijzing achter de rug is, dat het hier wat minder 'vol' zou worden.
We krijgen hier hetzelfde als in o.a. Amerika: iedereen trekt naar de kustgebieden en de meer land-inwaartse gebieden worden steeds leger. Dat betekent dus dat NL alleen maar voller zal worden en centraal-Europese landen leger. Tis jammer, want het zou hier best wat rustiger mogen zijn idd.
pi_21369802
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 12:47 schreef pberends het volgende:

[..]

Een aantal oorzaken: de constante toevoer van voedselhulp en dat die mensen daar tig kinderen nemen. Ze neuken daar lettelijk als konijnen.
Maar ondertussen is de gemiddelde levensverwachting nog geen 40 jaar. Dus die kinderen een beetje opvoeden zit er niet in. Kansloos continent.
pi_21369852
Ik ben benieuwd hoeveel van dat onderzoek nog kloppend is over 10 jaar

pberend plaats dit bericht bij je bookmarks en kom hier over 10 jaar op terug.

[Beetje offtopic]
Verder vind ik het vreemd dat vooral van rusland en bulgarije de populaties aan het afnemen zijn, is trouwen nu ook al het geval, maar ze hebben nog steeds wel een economische groei, terwijl dat volgens veel economische theorien niet zou kunnen
  woensdag 18 augustus 2004 @ 12:54:48 #11
37252 Miwe
Wat mot je?
pi_21369907
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 12:53 schreef Basp1 het volgende:

[Beetje offtopic]
Verder vind ik het vreemd dat vooral van rusland en bulgarije de populaties aan het afnemen zijn, is trouwen nu ook al het geval, maar ze hebben nog steeds wel een economische groei, terwijl dat volgens veel economische theorien niet zou kunnen
Mogelijke verklaring: ze hebben daar ontzettend veel werklozen. Als een deel daarvan aan het werk gaat en een ander deel weggaat, heb je zowel economische groei als afname van de bevolking.
pi_21370567
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 12:53 schreef Basp1 het volgende:

[Beetje offtopic]
Zolang er geen grote rampen gebeuren zal dit wel aardig kloppen.
pi_21370596
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 12:54 schreef Miwe het volgende:

[..]

Mogelijke verklaring: ze hebben daar ontzettend veel werklozen. Als een deel daarvan aan het werk gaat en een ander deel weggaat, heb je zowel economische groei als afname van de bevolking.
Ik reken economische welvaart liever per inwoner, want daar heb je ook wat aan. Wat boeit mij nou dat Indonisië een grote economie heeft, ze zijn met z'n allen nog steeds straatarm.
pi_21370607
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 12:49 schreef Zarc.oh het volgende:
Conclusie: er moet meer geneukt worden
Veel plezier met het opvoeden van je vier kinderen
pi_21370639
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 12:49 schreef Miwe het volgende:

[..]

We krijgen hier hetzelfde als in o.a. Amerika: iedereen trekt naar de kustgebieden en de meer land-inwaartse gebieden worden steeds leger. Dat betekent dus dat NL alleen maar voller zal worden en centraal-Europese landen leger. Tis jammer, want het zou hier best wat rustiger mogen zijn idd.
Beetje rare mening, Italië, Spanje en Portugal die qua aantal inwoners minder worden die zitten toch vrijwel helemaal aan de kust.
  woensdag 18 augustus 2004 @ 13:28:51 #16
37252 Miwe
Wat mot je?
pi_21370799
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 13:21 schreef pberends het volgende:

[..]

Beetje rare mening, Italië, Spanje en Portugal die qua aantal inwoners minder worden die zitten toch vrijwel helemaal aan de kust.
Ja, dat moet je vergelijken met Florida. Daar gaan alleen maar bejaarden wonen.
  woensdag 18 augustus 2004 @ 13:32:17 #17
3185 Adelante
To let it go now
pi_21370865
een bevolking krimpt of groeit.... stijgen en dalen doet ze niet
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_21372924
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 13:32 schreef Adelante het volgende:
een bevolking krimpt of groeit.... stijgen en dalen doet ze niet
Het aantal inwoners stijgt kan wel?
pi_21377282
Goh, investeren in land in de VS is wellicht een goed idee
pi_21378431
Waarom doet iedereen alsof het slecht nieuws zou zijn voor Europa? Alsof het positief zou zijn al we hier over 50 jaar met 30miljoen mensen zouden wonen

Als er iets een groot probleem is dan is het wel de overbevolking. En economische invloed heeft het al helemaal niet. Ja het totale nationale inkomen groeit "minder" hard. Met de nadruk op minder. Over vijftig jaar genomen zal de economie in totaal dus 7% minder hard groeien tenopzichte van nu. En dan reken ik nog niet eens de huidige onderbezetting van de productiecapaciteit mee.

Op het nationaal product per inwoner, waar het uiteindelijk om gaat heeft het nul komma nul effect. Economische groei haal je ook niet uit de bevolkinggroei maar uit de verhoging van de arbeidsproductiviteit per werknemer.
pi_21378945
Het is juist goed nieuws dat het minder wordt
pi_21378961
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 18:27 schreef dazzle123 het volgende:
Waarom doet iedereen alsof het slecht nieuws zou zijn voor Europa? Alsof het positief zou zijn al we hier over 50 jaar met 30miljoen mensen zouden wonen

Als er iets een groot probleem is dan is het wel de overbevolking. En economische invloed heeft het al helemaal niet. Ja het totale nationale inkomen groeit "minder" hard. Met de nadruk op minder. Over vijftig jaar genomen zal de economie in totaal dus 7% minder hard groeien tenopzichte van nu. En dan reken ik nog niet eens de huidige onderbezetting van de productiecapaciteit mee.

Op het nationaal product per inwoner, waar het uiteindelijk om gaat heeft het nul komma nul effect. Economische groei haal je ook niet uit de bevolkinggroei maar uit de verhoging van de arbeidsproductiviteit per werknemer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')