Het is in ieder geval aannemelijk dat een bedrijf facturen stuurt. In gevallen waar iets erg aannemelijk is wordt de bewijslast soms omgedraaid. Desondanks zal al uit de dagvaarding moeten blijken dat een incassobureau voldoende pogingen heeft gedaan tot een minnelijke oplossing te komen om een kostenveroordeling en toewijzing van buitengerechtelijke kosten binnen te halen.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 20:50 schreef mark1978 het volgende:
Wat is trouwens de eis waard dat je na 1 herinnering een incassobureau mag inschakelen als ik zou moeten bewijzen dat ik een factuur en een aanmaning heb gehad? Als ik jou begrijp zou je als opdrachtgever na enige tijd dus altijd een incassobureau in kunnen schakelen ondanks dat iemand helemaal geen factuur heeft gehad? Diegene kan wel zeggen dat hij hem niet heeft gehad, maar wordt dat niet geloofd, zij moeten toch ook aantonen dat dat is gebeurd lijkt me?
Niet helemaal waar.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 21:04 schreef Alicey het volgende:
[..]
De NVI is opgericht door o.a. IJ voor zover ik weet.
quote:Op dinsdag 30 mei 2006 21:20 schreef mark1978 het volgende:
Ok, dus die eis is met andere woorden niets waard, een bedrijf kan altijd na enige tijd zomaar een incassobureau inschakelen en jij hebt de onmogelijke bewijslast, lekker geregeld! Maar goed er zijn door hen nog niet voldoende pogingen gedaan en ik zeg al als men met iets fatsoenlijks komt komen we er wel uit, een rekening van 83 euro voor een hoofdsom van 19,95 past daar voor mij niet in.
Klopt. Ik kan ook niet zomaar naar deurwaarder/rechtbank gaan zonder aan te tonen dat er voldoende pogingen zijn gedaan om het in de minnelijke fase te incasseren.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 21:06 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het is in ieder geval aannemelijk dat een bedrijf facturen stuurt. In gevallen waar iets erg aannemelijk is wordt de bewijslast soms omgedraaid. Desondanks zal al uit de dagvaarding moeten blijken dat een incassobureau voldoende pogingen heeft gedaan tot een minnelijke oplossing te komen om een kostenveroordeling en toewijzing van buitengerechtelijke kosten binnen te halen.
Wat ik zelf al vrij dubieus vond is dat ik de NVI gedragscode nergens on-line kan vinden. Maar na een mailtje hebben ze wel netjes hun gedragscode per post gestuurd.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 21:20 schreef ExtendedVersion het volgende:
[..]
Niet helemaal waar.
Zal eens kijken waar ik die info heb liggen en wie wat waar hoe het met de NVI zit. De oprichters etc.
(Trouwens niet normaal duur hoeveel ze vragen als je lid van ze wilt worden.)
Als ze naar de rechter gaan zal een rechter ze ook vragen waarom ze niet gewoon je briefje beantwoord hebben. Het op scherp spelen of een rechtszaak starten terwijl er andere mogelijkheden zijn hebben rechters het niet zo op. Hoewel dit puur hypothetisch is, want Intrum gaat alleen naar de rechter voor verstekzaken is mijn indruk.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 21:52 schreef mark1978 het volgende:
Ok nou ik ben bereid tot een minnelijke oplossing, heb ook een voorstel gedaan middels die aangetekende brief en mijn betaling, ik hoop dat zij daar ook toe bereid zijn. Wanneer men met een goed verhaal komt zal ik denk ik na alles gelezen te hebben max. 25 euro extra willen betalen, of dat nou onder de noemer administratiekosten of incassokosten valt maakt me dan niet uit, maar dat lijkt me meer dan gek genoeg, als men dan op papier wil verklaren dat het daarmee over is ben ik daartoe bereid, zo niet dan wacht ik volgende stappen af en ben ik benieuwd wat er komen gaat.
Kost even tijd maar dan heb je idd wel een boekwerk in handen.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 22:14 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wat ik zelf al vrij dubieus vond is dat ik de NVI gedragscode nergens on-line kan vinden. Maar na een mailtje hebben ze wel netjes hun gedragscode per post gestuurd.
Heb jij Intrum wel eens zelf naar de rechter zien gaan? T is en blijft een incasso buro zonder deurwaarders dus ze kunnen niets. Ze zullen het hoogstens doorgeven aan bv Bazuin als de opdracht gever het wil.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 22:16 schreef Alicey het volgende:
[..]
Als ze naar de rechter gaan zal een rechter ze ook vragen waarom ze niet gewoon je briefje beantwoord hebben. Het op scherp spelen of een rechtszaak starten terwijl er andere mogelijkheden zijn hebben rechters het niet zo op. Hoewel dit puur hypothetisch is, want Intrum gaat alleen naar de rechter voor verstekzaken is mijn indruk.
Valt wel mee. Een paar A4'tjes.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 23:18 schreef ExtendedVersion het volgende:
[..]
Kost even tijd maar dan heb je idd wel een boekwerk in handen.
Intrum kan niet zelf de dagvaarding uitbrengen, maar ze kunnen wel zelf procederen. Of Intrum dat doet weet ik niet, maar ik heb wel ervaring met incassobureaus die de deurwaarder slechts inschakelen als rolgemachtigde, en zelf de procedure voeren.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 23:22 schreef ExtendedVersion het volgende:
[..]
Heb jij Intrum wel eens zelf naar de rechter zien gaan? T is en blijft een incasso buro zonder deurwaarders dus ze kunnen niets. Ze zullen het hoogstens doorgeven aan bv Bazuin als de opdracht gever het wil.
Ik ken ook beide kanten van Intrum. Voor hun is het sowieso kassa.quote:Als debiteur vertellen ze je niets en zijn ze zeer kortaf, als klant zijnde ben je god in Frankrijk en heb je binnen 5 min een antwoord. Maar goed, ze verdienen dan ook leuk aan je maakt niet uit aan welke kant je staat. Kan het weten, was beide kanten ooit![]()
Rapport Voorwerk II (die 37 euro) is waar doorgaans vanuit wordt gegaan.quote:Op woensdag 31 mei 2006 10:52 schreef mark1978 het volgende:
Ok nou dan is het denk ik verstandig om af te wachten wat er eventueel gaat komen op die aangetekende brief van mij, met een standaardbrief van hun kant schiet ik dan weinig op lijkt me, dus ik ben benieuwd of ik daar nog wat op hoor. Dus ik had toch gelijk met mijn 15% begrijp ik nu extended version? Want toen ik in dat rapport keek kreeg ik weer de indruk dat voor kleine bedragen onder de 226 euro rond de 37 euro gevraagd kan worden aan incassokosten. Iedereen in ieder geval nogmaals dank voor de info.
groeten Mark
quote:Op woensdag 31 mei 2006 10:53 schreef Alicey het volgende:
[..]
Rapport Voorwerk II (die 37 euro) is waar doorgaans vanuit wordt gegaan.
De staffel is aangepast aan de inflatie(?), vanaf april 2005 is dat 44 euro.quote:Op woensdag 31 mei 2006 10:53 schreef Alicey het volgende:
[..]
Rapport Voorwerk II (die 37 euro) is waar doorgaans vanuit wordt gegaan.
Ik heb het bedrag inderdaad niet nagekeken, maar het zou best verhoogd kunnen zijn inmiddels..quote:Op donderdag 1 juni 2006 19:00 schreef Sovereign het volgende:
[..]
De staffel is aangepast aan de inflatie(?), vanaf april 2005 is dat 44 euro.
Het is de BTW zie ik nu. Vanaf april 2005 is de staffel 37 euro ex. BTW. Incl. BTW is dit 44,03.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 10:00 schreef mark1978 het volgende:
Nee in het rapport staat vanaf april 2005 37 euro, anders hadden ze wel 44 euro gevraagd bij IJ.
Als je rechtstreeks aan de crediteur betaalt krijg je gewoon weer een brief dat ze naar de rechter gaan.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 11:04 schreef ExtendedVersion het volgende:
Die 44,03 incasso kosten zijn inc btw.
Ook de 29,75 Registratie kosten zijn inc btw.
Als jij zoals eerder geschreven de hoofdsom, de rente, btw en incasso kosten betaald hebt is er weinig kans dat je nog wat te horen krijgt. Ja misschien sturen ze je nog een brief dat er een paar euro openstaat maar verder doen ze er weinig mee.
Moet je eens een betalingsafspraak maken waarbij ze de rente stop zetten, dan mikken ze (zie post hierboven) gewoon 1,20 'gestegen bankkosten' boven op de maandelijkse afbetaling. Dat is in sommige gevallen nog meer dan de rente p maandquote:Op vrijdag 2 juni 2006 11:17 schreef Alicey het volgende:
[..]
Als je rechtstreeks aan de crediteur betaalt krijg je gewoon weer een brief dat ze naar de rechter gaan.
De leukste vind ik zelf nog om op inhoudelijke gronden weigeren te betalen, en dan na tig dreigbrieven gebeld te worden "We dachten, misschien wilt u gewoon een schikking treffen.. Dan betaalt u 30%, en zullen wij geen verdere stappen ondernemenquote:Op vrijdag 2 juni 2006 11:21 schreef ExtendedVersion het volgende:
T is net zn kleine puppie die hard probeerd te blaffen maar als het er op aan komt dan piept het en kruipt het weer in zn mandje. Wel schattig.
Hmja kijk er zijn altijd diverse redenen waarom 'een zaak' bij het incasso buro loopt. Al die redenen ga ik niet noemen maar als je als incasso buro op een niet helemaal legale manier extra geld wil binnen halen dan snap ik best dat er dit soort topics komen. Plus dat ik iedereen groot gelijk geef om die registratie kosten niet te betalen.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 11:24 schreef Alicey het volgende:
[..]
De leukste vind ik zelf nog om op inhoudelijke gronden weigeren te betalen, en dan na tig dreigbrieven gebeld te worden "We dachten, misschien wilt u gewoon een schikking treffen.. Dan betaalt u 30%, en zullen wij geen verdere stappen ondernemen"
Ik vind Inkasso Unie vrij beleefd. Ik heb alleen telefonisch contact met ze gehad tot nu toe, maar die mensen vonden dat ik voorlopig alleen de hoofdsom hoefde te betalen, omdat er door hun opdrachtgever geen facturen o.i.d. waren gestuurd. IJ heeft altijd zo iets van betaal alles, en dan zoeken we het later wel uit.quote:Op maandag 19 juni 2006 07:41 schreef Gumtree het volgende:
Hoe zijn de ervaringen met de Inkasso Unie? deze blafende hond heeft voor het gemak vast het volledige adres van de rechtbank in haar laatste brief gezet. Echter heeft het bedrijf wat de opdracht heeft gegeven 3 maanden geleden al bekend dat het administratief een zooitje is. (jammer genoeg niet schriftelijk)
Helaas heb ik geen tijd om het hele topic lezen, maar toch ff snel een reactie:quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 13:10 schreef Eerlijke_Klootzak het volgende:
Ik heb destijds met Intrum afgesproken dat ik in termijnen het bedrag zou voldoen. Elke maand 250,-
Dit heb ik 3x kunnen doen, daarna kon ik het niet meer opbrengen omdat de vanwege de vaste lasten en onderhoud.
Nu krijg ik dus een brief of ik het hele schuldbedrag in één keer wil voldoen, anders kon ik een dagvaardig tegenmoet zien.
Vragen:
Mogen ze me zo'n (dreigende) brief sturen zonder een handtekening en aangetekend te versturen?
Gelul. IJ behandelt onder andere zaken van UPC. Een bedrijf dat zijn administratie laat doen door de inwoners van Artis. Geen idee waar ze mee bezig zijn. En IJ neemt dat gedrag prima over van UPC.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 21:49 schreef Xebrozius het volgende:
Mensen moeten eens niet zeiken maar hun rekeningen op tijd betalen. Als je dat doet krijg je ook nooit met zulke bedrijven te maken. Alle bedrijven zijn wettelijk verplicht om je een eerste en tweede herinnering te sturen. EN als je dan nog steeds zo kansloos bent om niet te betalen moet je:
a.) eens leren met geld om te gaan
b.) eens niet zeiken als een verongelijkt kind
c.) verantwoordelijkheid nemen voor je eigen daden.
d.) inzicht leren krijgen in je eigen financien
e.) eens afleren om impulsief aankopen te doen
f.) eens inzien dat rood staan een teken is dat er iets niet in orde is met je financien
g.) de consequenties ook leren dragen als een volwassen persoon.
Gezeik altijd, alsof incassobureau's verantwoordelijk zijn voor JOUW betalingsgedrag.
Ik zie dan nog steeds het probleem niet, als de rekening onterecht verstuurd blijkt te zijn krijg je je geld weer terug. Alleen is het voor mensen erg moeilijk geduld op te brengen. En het domme is dat mensen dan uit principe niet gaan betalen omdat ze nou eenmaal gelijk hebben. Ja, en dan staat opeens een deurwaarder voor de deur en heeft het incassobureau het weer gedaan zeker.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 22:29 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
Gelul. IJ behandelt onder andere zaken van UPC. Een bedrijf dat zijn administratie laat doen door de inwoners van Artis. Geen idee waar ze mee bezig zijn. En IJ neemt dat gedrag prima over van UPC.
Ik had zwart op wit beloftes voor creditnota's. Dan ga ik idd niet betalen. UPC veleent mij geen dienst, maar belast me wel. Sorry, maar als je dan gaat betalen ben je gewoon een dom varken. Maargoed, credits heb ik nooit gehad. Wel die ezels van IJ die aan het dreigen waren met deurwaarders e.d. Een brief gestuurd om ze vriendelijk, doch dringend te verzoeken om op te tiefen en dat deden ze dan ook netjes een maand of 6. Om vervolgens weer opnieuw te gaan mekkeren. Dat ging zo ongeveer 2,5 jaar door. Uiteindelijk hebben ze het opgegeven.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 22:35 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Ik zie dan nog steeds het probleem niet, als de rekening onterecht verstuurd blijkt te zijn krijg je je geld weer terug. Alleen is het voor mensen erg moeilijk geduld op te brengen. En het domme is dat mensen dan uit principe niet gaan betalen omdat ze nou eenmaal gelijk hebben. Ja, en dan staat opeens een deurwaarder voor de deur en heeft het incassobureau het weer gedaan zeker.
Welke wet legt bedrijven die verplichting op?quote:Op vrijdag 23 juni 2006 21:49 schreef Xebrozius het volgende:
Mensen moeten eens niet zeiken maar hun rekeningen op tijd betalen. Als je dat doet krijg je ook nooit met zulke bedrijven te maken. Alle bedrijven zijn wettelijk verplicht om je een eerste en tweede herinnering te sturen.
Dat is maar de vraag. Waarom zou het bedrijf in dat geval overigens niet het geduld kunnen opbrengenquote:Op vrijdag 23 juni 2006 22:35 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Ik zie dan nog steeds het probleem niet, als de rekening onterecht verstuurd blijkt te zijn krijg je je geld weer terug.
Het bedrijf (UPC in dit geval) heeft het dan gedaan.quote:Ja, en dan staat opeens een deurwaarder voor de deur en heeft het incassobureau het weer gedaan zeker.
Waarbij het voldoende is dat het bedrijf de factuur produceert. Facturen sturen hoort bij de normale werkzaamheden van een bedrijf, dus er wordt vanuit gegaan dat de factuur gestuurd is, behoudens tegenbewijs.quote:Op zondag 25 juni 2006 04:51 schreef duivelinnetje het volgende:
Dus is het aan het bedrijf te bewijzen dat zij die factuur hebben gestuurd
Geen enkele, maar het is een veel gehoord argument van mensen waarvan de incasso nog wel eens bounced heb ik gemerkt.quote:Op zaterdag 24 juni 2006 14:51 schreef Alicey het volgende:
[..]
Welke wet legt bedrijven die verplichting op?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |