abonnement Unibet Coolblue
pi_21239164
Andere Tijden vanaf 19.00 uur op Nederland 3.
quote:
Leni Riefenstahls Olympia

Aan de vooravond van de Olympische Spelen zendt Net 3 'Olympia' uit, Leni Riefenstahls fameuze tweeluik over de Spelen van 1936 in nazi-Duitsland. Vooraf in Andere Tijden een documentaire uit 1993, waarin Riefenstahl vertelt over de ‘making of’.
Olympia bestaat uit twee delen: Fest der Völker en Fest der Schönheit. Samen is het een bijna vier uur durende sportregistratie, zo kunstzinnig gefilmd en gemonteerd dat hij kijkt als een speelfilm. Die vier uur vallen nog mee in verhouding tot de hoeveelheid opgenomen materiaal. Leni Riefenstahl en haar dertig cameramannen volgden alle 134 Olympische sporten in Berlijn. Bovendien maakten ze niet alleen opnames tijdens de Spelen zelf, maar ook tijdens oefensessies. Zo wist Riefenstahl maar liefst 400 kilometer film te verzamelen. De montage kostte haar twee volle jaren. Maar toen Olympia in 1938 eindelijk uitkwam, was duidelijk dat deze film het wachten meer dan waard was geweest.

Olympia won talrijke internationale filmprijzen en geldt nog steeds als een van de beste films aller tijden. Maar ook als een van de meest omstreden. De film is een ‘Fest der Schönheit’, nog steeds een voorbeeld voor sportfilm en -televisie, maar hij is ook te zien als een verheerlijking van de fascistische ‘Körperkultur’, gemaakt door Hitlers favoriete filmmaakster. Riefenstahl heeft altijd volgehouden dat ze zich niet interesseerde voor de politiek van het Derde Rijk, maar haar films pasten op zijn minst uitstekend in zijn propagandastrategie. Haar reputatie was na de oorlog dan ook danig geschaad – tot Riefenstahls grote frustratie.

Dat neemt niet weg dat Olympia een belangrijke film is. Riefenstahl experimenteerde hier voor het eerst met volstrekt nieuwe filmtechnieken. Zo liet ze gaten graven naast de atletiekbaan, net groot genoeg voor een cameraman om in te liggen, om de atleten van heel dicht bij van onder af te kunnen filmen. Ze hing een camera aan een grote luchtballon boven het stadion, om de mensenmassa van boven te kunnen filmen. Ze monteerde een camera op een soort katapult, die tegelijk met de sprinters wegschoot op een rails naast de baan. Ze filmde de schaduwen van de sporters in actie. En ze was de eerste die onder water filmde, bij het schoonspringen.

In de montage nam ze de vrijheid van de kunstenaar. Ze mengde beelden van oefensessies met de echte Olympische wedstrijden, maakte ruim gebruik van vertraging, monteerde sportsequenties in omgekeerde volgorde als het zo uitkwam, en wist dit alles zodanig met muziek te combineren dat elke beweging een danspas werd. In de documentaire uit 1993 kijkt Riefenstahl nog steeds uiterst tevreden terug op haar meesterwerk Olympia. En echt, verzekert ze de kijker, Hitler was er helemaal niet blij mee. De reden spreekt voor zich: die zwarte atleten waren veel te goed. Leni Riefenstahl overleed in september 2003, op 101-jarige leeftijd.

Tekst: Laura van Hasselt
Montage: Matthijs Cats
Wel een lange zit, drie uur lang in totaal. Ik denk dat ik er gedeeltes van meepik.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
  donderdag 12 augustus 2004 @ 18:59:36 #2
30919 mitt
Michael Corleone
pi_21239202
zometeen dus

wel handig dat je Andere Tijden ook altijd op internet kan bekijken
Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
pi_21239484
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 18:59 schreef mitt het volgende:
wel handig dat je Andere Tijden ook altijd op internet kan bekijken
Inderdaad, maar ik betwijfel of ze de films die aansluitend worden uitgezonden ook online (mogen) zetten.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
pi_21239718
is dit nu wel of niet nazi propaganda?
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_21239755
Volgens Riefenstahl was Hitler absoluut niet geīnteresseerd in de Spelen en de presentatie van Duitsland en haar films over de OS.

Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
pi_21239777
hee, ik ga gelijk kijken, bedankt voor de tip!
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
pi_21239951
volgens onze tv gids heeft zij ongeveer de standaard gezet voor het verslaan van atletiekwedstrijden
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_21241808
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 19:47 schreef pberends het volgende:
FUCK ZOOI GEEN OPPASSEN VANAVOND DUS
  donderdag 12 augustus 2004 @ 20:49:59 #10
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_21242033
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 19:19 schreef greatgonzo het volgende:
is dit nu wel of niet nazi propaganda?
Dit is evenveel propaganda voor het organiserende land en de manier waarop ze de spelen organiseerden als alle "Official Films" van de spelen die daarop zouden volgen (zoals men ze sinds midden jaren '70 terug maakt van elke spelen)

alleen is deze film zijn tijd tientallen jaren vooruit ...

Dit is een meesterwerkje , los van alle bedoelingen en propagandische redenen hebben de nazi's toch wel schitterende cinematografische werkstukjes afgeleverd hoor, en dit is de ultieme van allemaal.

(overigens, als je weet wat voor problemen het vandaag nog geeft om alles op de spelen te filmen , is het weerzinwekkend hoe goed Riefenstahl de spelen toen al in beeld kon brengen met de héél primitieve middelen waarover ze beschikte.)
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_21247384
De beelden van het schoonspringen zijn indrukwekkend zoals gezegd.
De verheerlijking van het lichaam als zodanig lag er ook zeker dik bovenop.

Je kijkt toch met andere ogen naar zo'n film uit 1936, maar in principe is het leuk om een -ahem - allesomvattende film van de Olympische Spelen te zien.
Mag van mij zo gemaakt worden.
Is vast een stuk beter dan het overzicht van de NOS met hun artistieke filmpjes-op-muziek-overkill.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 00:33:39 #12
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_21248497
Heb een deel van de film gezien en vond inderdaad dat de nadruk op verheerlijking van het lichaam en de Germanen lag (de Duitse acht werd de Vkingen genoemd)lag. Maar dat komt waarschijnlijk doordat ik er met een eigentijdse bril naar kijk en ik dingen weet die in 1936 nog niet bekend waren.
Giallo e nero č il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 08:38:22 #13
63440 AldiPC
Koppen dicht en luisteren!
pi_21251713
Het was een film die helemaal in het teken stond van het pan-Europese humanisme; waar kunst, cultuur en de liefde voor de Europese identiteit centraal stond. Zo ontroerend gemaakt, ik kon wel janken!
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 23:28:18 #14
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_21273084
* Jojogirl vond het eigenlijk wel ontzettend modern gefilmd voor iets uit de jaren 30.
Maar de accenten werden duidelijk bepaald door de politieke sfeer van toen, heel bevreemdend af en toe.

Af en toe hinkte de film trouwens wel wat op 2 benen; journalistiek of de verheerlijking van het perfecte (Germaanse) lichaam.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')