Meerderheid wordt religieus IN de gevangenissen, maar als ze zelfs religieus waren daarvoor, tijdens hun criminiele loopbaan, dan getuigt dat van hypocrisie en niet van echt gelovig zijn, immers religie verbiedt criminele-activiteiten. In de gevangenissen heeft men alle tijd om na te denken over het leven, vandaar dat er veel zijn die IN de gevangenis zich beteren.quote:Op donderdag 12 augustus 2004 20:38 schreef averty het volgende:
[..]
Nou.... eh nee....
Er is niet veel data over maar wat bijvoorbeedl wel vast staat is dat de populatie in gevangenissen in de VS bovengemiddeld religieus is.
Die reden hebben we wel. Jij weet dat ook wel. De geschiedenis laat zien dat moraal een zeer belangrijke hoeksteen is voor religie, terwijl losbandigheid, voor heidenen, een belangrijke kenmerk is van hen.quote:Er is in ieder geval geen enkele reden voor religieuzen om het patent te claimen op moraal,
Als jhet op fantasie gebaseert is, waarom staat het dan in alle studieboeken? Ow ja, tuurlijk er is gelobbied door de wetenschappers.. weet niet of je het weet, maar een wetenschapper maalt niet om wat er in studieboeken komt te staan.quote:Op donderdag 12 augustus 2004 21:20 schreef There_is_only_One het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Evolutie heeft er een pasklare antwoord op, omdat evolutie op fantasie berust en jij toont het aan op de volgende manier:
[..]
correctie: geen bewijzen die jij hebt gezien.. Dat wil nog niet zeggen dat ze er niet zijn. kijk mar eens in DNA, en je vindt het vast wel..quote:Geen bewijzen voor.
hehe, blikt maar weer eens hoeveel jij van biologie afweet. Als een wezen levend baart dan wil dat zeggen dat er geen schaal omzit. Net al bij een mens, en de meeste zoogdieren.quote:Ja en het had ook het vermogen om de menselijke taal te spreken. Dit kun je ook erbij vertellen. Die verre voorouder had laserstraal ogen en kon van planeet naar planeet slingeren. Wetenschap vergt BEWIJZEN geen sprookjes.
[..]
fout in DNA. en daar kan ik je heel veel voorveelden van geven.. zoals sikkelcelanemie, wat veroorzaakt wordt door een puntmutatie, wat er weer voor zorgt dat eiwit anders is in hemoglobine, wat er weer voor zorgtdat rode bloedcellen een andere vorm krijgen.. MAW: ik heb het aanschouwt ja. En BTW, k verwees naar die foto's omdat ik het iets aannemelijker wil maken.. jij hebt die foto's blijkbaar nog niet gezien. daar zie je pasgeboren kinderen die helemaal overdekt zijn met iets wits (wat precies stond er niet bij). de link is niet ver te zoeken met een schaal, of wel soms?quote:
"Door een fout hadden..." Heb je het aanschouwt? Je hebt het weer gezien met je wonderbaarlijke kijkers? En oh omdat er foto's zijn van mismaakte kinderen bewijst dat wat jij stelt? Je kunt dan ook gewoon verwijzen naar een brug of een foto van een model.
[..]
Je moet eens leren om biologisch te gaan denken. beschermen kan op meerdere manieren. zo kan een schaal en embroyo beschermen tegen al te sterke temperatuurwisselingen, tegen schadelijke gassen, tegen bacterien, enz enz. En fantasie is niet het enige waar evolutietheorie is gebaseerd.. maar dat schijn je maar niet te willen begrijpen. en volgens mij is er aardig wat fantasie nodig om een Grote Almachtige Schepper te maken..quote:Dat heb jij natuurlijk gezien, dat dat de embryo van de kip toen beschermde. Weet je, ik weet nu waarom je nog van deze grove wetenschappelijk fouten maakt. Je bent nog jong en volledig geïndoctrineerd in de evolutietheorie. Jij bent het beste voorbeeld voor dit, hoe jij je fantasie aanziet voor de werkelijkheid. En dit, het gebruiken van je fantasie, is het enige waarop evolutie is gebouwd. Niet alleen jij, als amateur evolutionist, doet dit, prof. evolutionisten doen dit ook. FANTASIE. Kom niet aan dat religie dat ook doet, want het draait hier om evolutie die verworpen wordt door de moderne wetenschap.
Ik heb je al eens eerder gezegd dat ik het zo zeg, om het interresant te houden en geen gortdroge stof te gaan zitten voorkauwen. Ik kan het ook wel superuitgebreid gaan zitten uitleggen ,maar dan krijg je superlange posts van mij.. Kun je beter een goed boek over evolutie gaan lezen, zoals ze bijvoorbeeld op dat NCBI linkje van mij staan.. ik hoor je nu al: ja, maar een linkje is niet betrouwbaar.. geloof me, kijk eens wat verder dan je neus lang is en ga eens kijken op die site Die site bevat de grootste databases aan wetenschappelijk onderzoek die jij ooit zal zien. Dat books linkje die ik je heb gegeven is slechts een bijzaakje. Ik heb een kwartaal besteedt aan het uitpluizen van informatie op die site.quote:[..]
Wat een amateuristische fantasie geblaat. "Voeg hier een sniefje" van dit, een "snifje" van jezelf en een "snifje" van Magi.![]()
![]()
"En zo komt" dat de kikker veranderd in een prins
![]()
"moeilijk is het dus niet".
en hoeveel recidivisten zijn er die religieus zijn? volgens mij ook nog meer dan genoeg..quote:Op donderdag 12 augustus 2004 21:32 schreef There_is_only_One het volgende:
[..]
Meerderheid wordt religieus IN de gevangenissen, maar als ze zelfs religieus waren daarvoor, tijdens hun criminiele loopbaan, dan getuigt dat van hypocrisie en niet van echt gelovig zijn, immers religie verbiedt criminele-activiteiten. In de gevangenissen heeft men alle tijd om na te denken over het leven, vandaar dat er veel zijn die IN de gevangenis zich beteren.
[..]
Die reden hebben we wel. Jij weet dat ook wel. De geschiedenis laat zien dat moraal een zeer belangrijke hoeksteen is voor religie, terwijl losbandigheid, voor heidenen, een belangrijke kenmerk is van hen.
het volgende: hoe kan god scheppen, als er geen tijd is? zelfs voor schepping is tijd nodig.. (kijk maar naar de Bijbel) hij kan niet eerst tijd scheppen, want daar is tijd voor nodig...quote:Op donderdag 12 augustus 2004 21:44 schreef tarekh het volgende:
de theorie dat tijd een dimensie is die door god is geschapen is ook wel erg aannemlijk. Dat kan wel verklaren waarom iets (wat dan ook) er altijd al geweest is. Er is anders gewoon geen verklaring voor wie of wat verantwoordelijk is of was voor het allereerste begin , nog voor dat het heelal bestond.
Zit je nu alleen te theoretiseren of geloof je het zelfquote:Op donderdag 12 augustus 2004 21:44 schreef tarekh het volgende:
de theorie dat tijd een dimensie is die door god is geschapen is ook wel erg aannemlijk. Dat kan wel verklaren waarom iets (wat dan ook) er altijd al geweest is. Er is anders gewoon geen verklaring voor wie of wat verantwoordelijk is of was voor het allereerste begin , nog voor dat het heelal bestond.
Ach religieuzen zijn weer beter dan niet gelovigen. Die 19 kapers van 11 september waren zeker ook niet religieus.quote:Op donderdag 12 augustus 2004 21:32 schreef There_is_only_One het volgende:
[de populatie in de gevangenissen is bovengemiddeld religieus]
Meerderheid wordt religieus IN de gevangenissen, maar als ze zelfs religieus waren daarvoor, tijdens hun criminiele loopbaan, dan getuigt dat van hypocrisie en niet van echt gelovig zijn, immers religie verbiedt criminele-activiteiten. In de gevangenissen heeft men alle tijd om na te denken over het leven, vandaar dat er veel zijn die IN de gevangenis zich beteren.
allebei want:quote:Op donderdag 12 augustus 2004 21:57 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Zit je nu alleen te theoretiseren of geloof je het zelf![]()
Dus God zou me kunnen helpen door fouten van tig jaar geleden weer recht te zetten.
kijk eens naar de meest gangbare fysische theorien: string theorie of membrame theorie. Daarin gaat men al veel verder dan bigbang, enz. een van de gedachtes is dat er dingen bestaan buiten dit universum (physische dingen) die met elkaar interageren. Bij dit soortgigantische evenemeten kan zoveel kracht (bij gebrek aan beter woord) vrijkomen, dat er ruimte ontstaat. deze ruimte begint superklein, en zit stampvol energie. Dit is geen stabiele vorm, en dus: KABOEM. Bigbang. Met als gevolg: deeltjes worden gevormd, er is beweging (tijd), enz.quote:Op donderdag 12 augustus 2004 22:09 schreef tarekh het volgende:
[..]
allebei want:
als de tijd iets is wat altijd al bestaan heeft dan moet er ook een begin weest zijn. En hoe is dat begin volgens jou onstaan dan?
En tot hoe ver reikt volgens jou het heelal. Er kan toch geen eind zijn. Zo ook niet met tijd. Zowel aan de "beginkant" als aan de "eindkant" (tussen aanhalingstekens want de begin- en eind kant van tijd en reikwijdte van het heelal bestaan niet).quote:Op donderdag 12 augustus 2004 22:09 schreef tarekh het volgende:
allebei want:
als de tijd iets is wat altijd al bestaan heeft dan moet er ook een begin weest zijn. En hoe is dat begin volgens jou onstaan dan?
hoe kan er nou iets buiten dit universum zijn?het universum heeft geen einde en geen begin. want stel: je gaat miljard tot de macht miljard lichtjaren hiervandaan. Misschien tref je dan geen materie meer aan. Maar wel een lege ruimte en dat is toch iets.quote:Op donderdag 12 augustus 2004 22:17 schreef Bensel het volgende:
[..]
kijk eens naar de meest gangbare fysische theorien: string theorie of membrame theorie. Daarin gaat men al veel verder dan bigbang, enz. een van de gedachtes is dat er dingen bestaan buiten dit universum (physische dingen) die met elkaar interageren. Bij dit soortgigantische evenemeten kan zoveel kracht (bij gebrek aan beter woord) vrijkomen, dat er ruimte ontstaat. deze ruimte begint superklein, en zit stampvol energie. Dit is geen stabiele vorm, en dus: KABOEM. Bigbang. Met als gevolg: deeltjes worden gevormd, er is beweging (tijd), enz.
dat was ik nou net aan het uitleggenquote:Op donderdag 12 augustus 2004 22:24 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
En tot hoe ver reikt volgens jou het heelal. Er kan toch geen eind zijn. Zo ook niet met tijd. Zowel aan de "beginkant" als aan de "eindkant" (tussen aanhalingstekens want de begin- en eind kant van tijd en reikwijdte van het heelal bestaan niet).
Per definitie heeft tijd altijd al bestaan. Het is onmogelijk om een tijdstip aan te geven waarop er nog geen tijd was.quote:Op donderdag 12 augustus 2004 22:09 schreef tarekh het volgende:
Zoals je ook geen begin en eind aan de demensie tijd kan vastleggen.quote:Op donderdag 12 augustus 2004 22:25 schreef tarekh het volgende:
Hoe kan het universum nou een einde hebben? Wat voor einde heb jij dan ingedachten? een betonnen muur?![]()
ik den toch dat dat van mij makkelijker te begrijpen is (en net zo plausibel)quote:Op donderdag 12 augustus 2004 22:29 schreef Pie.er het volgende:
[..]
heel verhaal over tijd..
Als er een god zou bestaan, is het geen bezwaar dat deze er 'altijd' al geweest is (dus op elk mogelijk moment). De vraag of god gecreëerd of geëvolueerd is, is dan irrelevant geworden: geen van beiden.quote:Op donderdag 12 augustus 2004 22:29 schreef Pie.er het volgende:
Als er een god zou bestaan, is het geen bezwaar dat deze er 'altijd' al geweest is (dus op elk mogelijk moment). De vraag of god gecreëerd of geëvolueerd is, is dan irrelevant geworden: geen van beiden.
Niet dus. Het concept van iets wat altijd al bestaan heeft is goed verdedigbaar, indien de tijdverzameling open is. Of dat iets nou een stoel, een telefoon of een god is. De theorie dat een god alles geschapen zou hebben is niet te weerleggen door af te vragen wat die god dan geschapen zou hebben, omdat die god er op elk tijdsmoment al geweest zou kunnen zijn, dus geen schepping nodig heeft. En dit is ook mogelijk als de tijd een ondergrens (dit is dus niet exact hetzelfde als een begin) heeft.quote:Op donderdag 12 augustus 2004 22:36 schreef Akkersloot het volgende:
Als er een god zou bestaan, is het geen bezwaar dat deze er 'altijd' al geweest is (dus op elk mogelijk moment). De vraag of god gecreëerd of geëvolueerd is, is dan irrelevant geworden: geen van beiden.
De vraag blijft in elkgeval wel relevant als men de scheppingstheorie naast de evolutietheorie legt.
Hemel zij dank. Ik ben niet gek, alleen lang alleen geweest.quote:Op donderdag 12 augustus 2004 23:19 schreef Pie.er het volgende:
[..]
Niet dus. Het concept van iets wat altijd al bestaan heeft is goed verdedigbaar, indien de tijdverzameling open is. Of dat iets nou een stoel, een telefoon of een god is. De theorie dat een god alles geschapen zou hebben is niet te weerleggen door af te vragen wat die god dan geschapen zou hebben, omdat die god er op elk tijdsmoment al geweest zou kunnen zijn, dus geen schepping nodig heeft. En dit is ook mogelijk als de tijd een ondergrens (dit is dus niet exact hetzelfde als een begin) heeft.
Nee maar een stoel is geen Almachtig opperwezen, toch ? (of bij jou wel ? mag van mij hoor)quote:Natuurlijk zijn er talrijke andere redenen om het bestaan van een god die altijd heeft bestaan te ontkennen die wel vatbaar zijn. Net zoals het niet logisch is dat een stoel altijd bestaan heeft. Maar puur het feit dat die stoel geen moment van creatie heeft is het probleem niet.
Grapje: als we dat als waar aan zouden nemen kan er dan wellicht wel een plaats geweest zijn waar geen tijd bestond ? Dan moeten we dus niet vragen WAT er was voordat de tijd begon maar WAAR dat was...quote:Op donderdag 12 augustus 2004 22:29 schreef Pie.er het volgende:
[..]
Per definitie heeft tijd altijd al bestaan. Het is onmogelijk om een tijdstip aan te geven waarop er nog geen tijd was.
Iets kan niet uit niets ontstaan, behalve een God? Vreemde redenering. Wat is er zo moeilijk aan het accepteren dat het heelal er altijd al is geweest en dat er continue processen onstaan? Ik zie de noodzaak niet in van het erbij halen van een opperwezen.quote:Op donderdag 12 augustus 2004 21:26 schreef tarekh het volgende:
Het is gewoon heel simpel
Iets, (vooral het eerste leven) kan niet uit zichzelf onstaan. Dat is logisch. God kan dus ook niet uitzichzelf ontstaan zijn. Conclusie: God is er altijd al geweest, kan niet anders. Iets kan niet uit niets onstaan.
En waar komt die God dan vandaan ?quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 00:33 schreef SingleCoil het volgende:
[Niet dus. Het concept van iets wat altijd al bestaan heeft is goed verdedigbaar, indien de tijdverzameling open is. Of dat iets nou een stoel, een telefoon of een god is. De theorie dat een god alles geschapen zou hebben is niet te weerleggen door af te vragen wat die god dan geschapen zou hebben, omdat die god er op elk tijdsmoment al geweest zou kunnen zijn, dus geen schepping nodig heeft. En dit is ook mogelijk als de tijd een ondergrens (dit is dus niet exact hetzelfde als een begin) heeft.]
Hemel zij dank. Ik ben niet gek, alleen lang alleen geweest.![]()
quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 08:26 schreef MrData het volgende:
Wat is er dan zo moeilijk aan het accepteren dat het heelal er altijd al is geweest en dat er continue processen onstaan? Ik zie de noodzaak niet in van het erbij halen van een opperwezen.
Sprookjes zoals we die in zo'n beetje alle 'heilige' bronnen kunnen vinden? Daar is inderdaad bewijs voor nodig voor acceptatie ja. Oh, wacht even, ik was vergeten dat gelovigen geen bewijs nodig hebben om iets te geloven.quote:Op donderdag 12 augustus 2004 21:20 schreef There_is_only_One het volgende:
Ja en het had ook het vermogen om de menselijke taal te spreken. Dit kun je ook erbij vertellen. Die verre voorouder had laserstraal ogen en kon van planeet naar planeet slingeren. Wetenschap vergt BEWIJZEN geen sprookjes.
Waar haal je toch het vreemde idee vandaan dat iets niet is bewezen totdat iedereen het met eigen ogen heeft gezien? Zoals Bensel al in dat andere topic aangaf is het juist een kenmerk van de wetenschappelijke communiteit om elkaars theorieen te toetsen en zonodig te verwerpen. Is het reproduceerbaar dan wordt het als 'waar' geaccepteerd, totdat een nieuwe of betere theorie opduikt. Of accepteer jij niet dat de Chinese Muur bestaat omdat je er zelf nog nooit op gestaan hebt?quote:"Door een fout hadden..." Heb je het aanschouwt? Je hebt het weer gezien met je wonderbaarlijke kijkers? En oh omdat er foto's zijn van mismaakte kinderen bewijst dat wat jij stelt? Je kunt dan ook gewoon verwijzen naar een brug of een foto van een model.
Ach, ik kan dit linkje wel even plaatsen maar dat geloof je toch niet. Wetenschappers zijn allemaal geindoctrineerd en/of debiele apen nietwaar? Grappig overigens dat je strooit met het woord 'fantasie'. Er zijn immers genoeg bewijzen voor het Creationisme die je graag met ons deelt nietwaar? En nee, Intelligent Design is *geen* bewezen feit.quote:Dat heb jij natuurlijk gezien, dat dat de embryo van de kip toen beschermde. Weet je, ik weet nu waarom je nog van deze grove wetenschappelijk fouten maakt. Je bent nog jong en volledig geïndoctrineerd in de evolutietheorie. Jij bent het beste voorbeeld voor dit, hoe jij je fantasie aanziet voor de werkelijkheid. En dit, het gebruiken van je fantasie, is het enige waarop evolutie is gebouwd. Niet alleen jij, als amateur evolutionist, doet dit, prof. evolutionisten doen dit ook. FANTASIE. Kom niet aan dat religie dat ook doet, want het draait hier om evolutie die verworpen wordt door de moderne wetenschap.
Ja ander is het natuurlijk niet gelovenquote:Op vrijdag 13 augustus 2004 08:40 schreef MrData het volgende:
Oh, wacht even, ik was vergeten dat gelovigen geen bewijs nodig hebben om iets te geloven.
Nou nee hoor. Het is juist vrij logisch dat God een verzinsel van de mens is, laat staan de verschillende religies die hierdoor zijn ontstaan.quote:Op donderdag 12 augustus 2004 10:00 schreef Henk-Jan het volgende:
Verstand op 0! Ga zo door.
Voeg de 'true scotsman fallacy' toe aan je lijst van veelgemaakte denkfouten.quote:Op donderdag 12 augustus 2004 21:32 schreef There_is_only_One het volgende:
[..]
Ik weet juist zeker van niet. Ik heb streng gereformeerde familie en hun moraal is geen haar beter dan de mijne, eerde slechter. Van allerlei buurtgenoten, kennissen, etc waarvan ik weet dat ze gelovig zijn is niets te bekennen van ee nbetere moraal, alleen dat ze denken dat ze een beter moraal hebben.quote:Die reden hebben we wel. Jij weet dat ook wel. De geschiedenis laat zien dat moraal een zeer belangrijke hoeksteen is voor religie, terwijl losbandigheid, voor heidenen, een belangrijke kenmerk is van hen.
Nogmaals:quote:Op donderdag 12 augustus 2004 13:32 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Precies, de wet definieert zichzelf. Net zoals de wiskundige logica zichzelf definieert. Laweer niks mis mee, maar zelf-refererende systemen kennen eigenaardigheden waar je zorgvuldig mee om moet gaan. Die kennen we allemaal wel, van die stellingen als "wat hier staat is niet waar" en zo, maar dat geldt voor systemen ook...
Als God inderdaad Almachtig is, dus als je dat als uitgangspunt onderschrijft dan is alles daarmee daarna verklaarbaar. Dat lijkt misschien onzin maar het 'vervelende' is dat het logisch gezien volledig correct is. Je kunt niet bewijzen dat God niet bestaat! Of dat Hij niet Almachtig is. Je kunt het hooguit niet geloven.
quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 10:40 schreef averty het volgende:
Het extreem fundamentalisme dat de meeste religies soms ten toon spreiden is ook een vorm van losbandigheid: ze zijn helemaal los van de rede en zwelgen in hun gekte.
Dat Hitler een atheist zou zijn is juist één van de grote drijfveren van TIOO. Jammer TIOO. Hitler was géén atheist.quote:Religie is namelijk ook: ... de holocaust (HItler vond zichzelf door god gezonden), etc.
Jullie raken zo wel wat off-topic denk ik. De grootste volkerenmoord ooit was trouwens die van de belgische koning Leopold II op de congolezen, schattingen lopen op tot zo'n 30 miljoen doden. De massale moord op de indianen in amerika was volgens mij niet religieus gemotiveert en niet zo heel groot ook, 'slecht; enkele tienduizenden dacht ik. De holocaust was zeker niet religieus gemotiveert. Wat je wel steeds ziet is dat alleenheersers of hun afgezanten die ongecontroleerde macht krijgen over volkeren de neiging hebben tot genocide te komen. Of die macht nou politiek, militait, ideologisch of religieus van aard en oorspong is maakt dan niet veel meer uit.quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 10:40 schreef averty het volgende:
[..]
Voeg de 'true scotsman fallacy' toe aan je lijst van veelgemaakte denkfouten.
[..]
Ik weet juist zeker van niet. Ik heb streng gereformeerde familie en hun moraal is geen haar beter dan de mijne, eerde slechter. Van allerlei buurtgenoten, kennissen, etc waarvan ik weet dat ze gelovig zijn is niets te bekennen van ee nbetere moraal, alleen dat ze denken dat ze een beter moraal hebben.
Religieuze georienteerde landen bijvoorbeeld in Latijns-Amerika die overwegend r.katholiek zijn hebben allemaal hogere misdaadcijfers dan Nederland dat weer veel meer seculier is. Ook italie met zijn corruptie en maffia heeft meer misdaad dan Nederland.
De geschiedenis laat alleen zien dat religies bron zijn van misplaatst superioriteitsgevoel, iets waar jij je nu ook schuldig aan maakt. Het extreem fundamentalisme dat de meeste religies soms ten toon spreiden is ook een vorm van losbandigheid: ze zijn helemaal los van de rede en zwelgen in hun gekte.
Religie is namelijk ook: Inquisitie, 20 eeuwen jodenvervolging, de religieus gemotiveerde massale moord op de indianen in Amerika (wat misschien wel de grootste volkerenmoord is ooit) door de spanjaarden, de holocaust (HItler vond zichzelf door god gezonden), etc.
Precies. Zo stelde ik al eerder dat je niet op zoek moet gaan de oorsprong van God, want dat antwoord kun je in onze wereld niet vinden.quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 11:44 schreef Dungeonmaster het volgende:
En dat is precies waarom je bewijzen zal moeten aandragen en geen omkeerbare stellingen.
Of anders in ieder geval je stelling aannemelijk weten te maken.
Wanneer iedereen zo over alles had gedacht, waren er nooit onderzoekers geweest, dus nooit ontdekkingen gedaan en waren we nooit verder gekomen. Met andere woorden (goed)gelovigheid staat geestelijke (en indirekt ook lichamelijke) evolutie in de weg.quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 11:52 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Precies. Zo stelde ik al eerder dat je niet op zoek moet gaan de oorsprong van God, want dat antwoord kun je in onze wereld niet vinden.
Er bestaat geen enkel bewijs dat God bestaat en dat is ook helemaal niet nodig. Want God is er voor Gelovigen en Geloof impliceert volledig dat je geen bewijs zoekt omdat je al gelooft. Als je een bewijs zoekt geloof je niet. Gelovigen bewijzen dus ook niet dat god bestaat want ze geloven dat god bestaat en dat voldoet. Mensen die niet in God geloven en bewijzen zoeken voor het niet-bestaan van God moeten zich niet tot de gelovigen richten want die hebben geen bewijzen en hebben die ook helemaal niet nodig.
Nou dat vind ik wel een hele rare en ongefundeerde uitspraak, die gemakkelijk om te gooien is. De meeste jou en mij bekende wetenschappers waren gelovigen, simpelweg omdat tot enige decaden geleden vrijwel iedereen gelovig was. En dat van die 'lichamelijke' evolutie zullen we het maar helemaal niet voer hebben he ? Of moet ik nu aannemen dat de cro-magnon mens geevolueert is tot zoals wij nu zijn omdat hij niet geloofde ?quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 11:58 schreef Dungeonmaster het volgende:
[..]
Wanneer iedereen zo over alles had gedacht, waren er nooit onderzoekers geweest, dus nooit ontdekkingen gedaan en waren we nooit verder gekomen. Met andere woorden (goed)gelovigheid staat geestelijke (en indirekt ook lichamelijke) evolutie in de weg.
Ja wie heeft volgens de bijbel de hel geschapen. We krijgen nog geen antwoord. Maar misschien moeten we er eens een topic over openen.quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 11:30 schreef Dungeonmaster het volgende:
En wie heeft nu de hel geschapen?
Wat is er ongefundeerd aan mijn uitspraak? Wetenschap is het zoeken naar bewijzen, dus tegengesteld aan het zonder meer geloven. Ik heb het er, als je goed leest, over dat als iedereen overal zo over zou denken. Dus niet alleen over religie. Dat religie hier dus een uitzondering op zou moeten zijn, dat is pas ongefundeerd.quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 12:03 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Nou dat vind ik wel een hele rare en ongefundeerde uitspraak, die gemakkelijk om te gooien is. De meeste jou en mij bekende wetenschappers waren gelovigen, simpelweg omdat tot enige decaden geleden vrijwel iedereen gelovig was. En dat van die 'lichamelijke' evolutie zullen we het maar helemaal niet voer hebben he ? Of moet ik nu aannemen dat de cro-magnon mens geevolueert is tot zoals wij nu zijn omdat hij niet geloofde ?
Dan komen we meteen weer terug op het punt van de oude pantheons. Vroeger waren en meer goden, voor alle dingen die juist niet verklaard konden worden. Als we daar bij waren blijven steken, dan was er nooit een enkele god geweest. Dat de verspreiding van het Monotheïsme en een alomtegenwoordige God makkelijker is, wil nog niet zeggen dat het concept anders is dan van "vaste" en meerdere goden. Bovendien vind ik dat alles wat het "zoeken naar bewijzen" in de weg staat per definitie een beperking is voor de wetenschap, op welk gebied dan ook.quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 12:08 schreef Dungeonmaster het volgende:
[..]
Wat is er ongefundeerd aan mijn uitspraak? Wetenschap is het zoeken naar bewijzen, dus tegengesteld aan het zonder meer geloven. Ik heb het er, als je goed leest, over dat als iedereen overal zo over zou denken. Dus niet alleen over religie. Dat religie hier dus een uitzondering op zou moeten zijn, dat is pas ongefundeerd.
Geestelijke en lichamelijk evolutie gaan samen. De wil tot het manipuleren van voorwerpen heeft er voor gezorgd dat de mens langzaam rechtop is gaan lopen, met alle lichamelijke veranderingen van dien. Dat lichamelijke evolutie nu al een hele tijd stilstaat is een ander verhaal.quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 12:03 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Nou dat vind ik wel een hele rare en ongefundeerde uitspraak, die gemakkelijk om te gooien is. De meeste jou en mij bekende wetenschappers waren gelovigen, simpelweg omdat tot enige decaden geleden vrijwel iedereen gelovig was. En dat van die 'lichamelijke' evolutie zullen we het maar helemaal niet voer hebben he ? Of moet ik nu aannemen dat de cro-magnon mens geevolueert is tot zoals wij nu zijn omdat hij niet geloofde ?
In de abstracte logica (volgens mij de enige echte wetenschap) wordt uitgelegd welke stellingen bewijs behoeven en welke niet. En welke stellingen onbewijsbaar bewezen kunnen worden.quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 12:12 schreef Dungeonmaster het volgende:
[..]
Dan komen we meteen weer terug op het punt van de oude pantheons. Vroeger waren en meer goden, voor alle dingen die juist niet verklaard konden worden. Als we daar bij waren blijven steken, dan was er nooit een enkele god geweest. Dat de verspreiding van het Monotheïsme en een alomtegenwoordige God makkelijker is, wil nog niet zeggen dat het concept anders is dan van "vaste" en meerdere goden. Bovendien vind ik dat alles wat het "zoeken naar bewijzen" in de weg staat per definitie een beperking is voor de wetenschap, op welk gebied dan ook.
vragen waar je geen antwoord op hebt gehad ? Ik heb even teruggebladerd, moest je ook eens doen. De enige vraag die ik niet beantwoord zie is "wie heeft hel geschapen". Die heb ik niet beantwoord want ik weet het niet, maar als God Almachtig is dan 1) weet hij van het bestaan, en 2) laat hij het bewust ook zo. Maar misschien bestaat de hel ook wel niet. Wij kunnen dat niet weten, slechts geloven.quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 12:32 schreef Dungeonmaster het volgende:
Ik wordt er een beetje moe van om steeds als een ondeugend kind door je te worden aangesproken, terwijl je op de helft van mijn vragen geen antwoord geeft en de rest afdoet als uit de lucht gegrepen, vergezocht of gewoon irrelevant, zonder de wil te tonen er over na te denken. Ondertussen moet ik wel "heel goed nadenken" over de zaken die jij naar voren brengt. Ik denk dat je gewoon lekker moet blijven denken wat je denkt en dan doe ik dat ook.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |