Hij vroeg om geld voor een trein/bus kaartje. Dus om geld voor eten vroeg hij niet.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 15:37 schreef Visitor.Q het volgende:
Ik geef nooit geld, alleen eten... Koekjes ofzo.. Wat dan weer slecht is voor ze want ze hebben vast geen tandenborstel
quote:Op woensdag 11 augustus 2004 15:40 schreef KreKkeR het volgende:
In elkaar trappen die hap en geld terugpakken!
Jat dan meteen die overige 2 euro die hij al had.
Als hij van 3 mensen nog eens 25 cent krijgt heeft hij eht bij elkaar.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 15:41 schreef yavanna het volgende:
Niet erg netjes, mja wat verwacht je dan, dat hij op zijn knieeen van dankbaarheid gaat?, voor die rottige 25 cent
Hoezo beledigenquote:Op woensdag 11 augustus 2004 15:43 schreef Alessandro het volgende:
Waarom geef je hem dan 25 cent. Kon je hem beter niets geven, zo beledig je iemand alleen maar. OMG als je al wat geeft geef hem dan 90 cent en anders doorlopen. Gaat hij hem 25 cent geven. Echte Nederlander aktie weer he.
Als iemand om 90 cent vraagt en je geeft hem 25 cent dan vind ik dat dom/. Kun je beter doorlopen en niets geven. Hij vraagt al zo weinig en dan geef je hem nog minder. Dat vind ik dan echt een dom aktie. Loop dan door als je gierig bent in plaats van wat te geven.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 15:47 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Hoezo beledigenBeggars can 't be choosers ! En zo is dat!
![]()
Oh, jij had meteen willen gaan schieten zeker?quote:Op woensdag 11 augustus 2004 15:41 schreef kadoter het volgende:
[..]
![]()
Waarschijnlijk was het helemaal geen zwerver/dakloze.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 15:51 schreef xman het volgende:
Ik snap je verhaal niet helemaal? Je kon hem toch eten geven anders..
Ik had ook een jongen ontmoet die er niet helemaal niet fris meer uiitzag. Ik heb toen gevraagd naar zijn situatie en of hij honger had. Toen zijn we naar de burgerking gegaan en heb ik wat eten voor hem gekocht. En ook nog zijn verhaal aangehoord.
Je bent en blijft immers mens..
moeder theresaquote:Op woensdag 11 augustus 2004 15:51 schreef xman het volgende:
Ik snap je verhaal niet helemaal? Je kon hem toch eten geven anders..
Ik had ook een jongen ontmoet die er niet helemaal niet fris meer uiitzag. Ik heb toen gevraagd naar zijn situatie en of hij honger had. Toen zijn we naar de burgerking gegaan en heb ik wat eten voor hem gekocht. En ook nog zijn verhaal aangehoord.
Je bent en blijft immers mens..
uncle scroogequote:Op woensdag 11 augustus 2004 15:55 schreef N.icka het volgende:
[..]
moeder theresa![]()
Beste Nicka niet iedereen kijkt naar uiterlijk en gaat mensen die er wat minder uitzien gatver noemen en ontwijken. Dat jij wel zo bent zegt meer over jou dan over iemand anders die wel mensen respecteerd hoe ze er ook uit zien. Ik zou hetzelfde doen en hem eten aanbieden of een drankjequote:Op woensdag 11 augustus 2004 15:55 schreef N.icka het volgende:
[..]
moeder theresa![]()
Wist niet dat er zoveel geestelijk misvormden hier rondsurfden op forumsquote:Op woensdag 11 augustus 2004 15:40 schreef KreKkeR het volgende:
In elkaar trappen die hap en geld terugpakken!
Jat dan meteen die overige 2 euro die hij al had.
Want?quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:06 schreef Ixnay het volgende:
Die tunnel staat bekend als de gevaarlijkste plaats van Nederland volgens sommige, als er op de terugweg een politie gestaan had, had ik het ff verteld.
Wat weet jij nou van mij af? oordeel eens niet zo over mijquote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:05 schreef dafjedaf het volgende:
Ik vind het gewoon afschuwelijk hoe mensen hier praten over mensen die op straat leven van natuurlijke selectie enzo. Jullie weten niet hoe het is om op straat te leven, jullie weten niet hoe mensen daar terecht komen. Er zijn zat zwervers die in principe niemand lastig vallen, jullie zien alleen net die ene junk die WEL rottigheid uithaalt. Leer toch eens verder kijken dan je neus lang is, praat eens niet steeds mee met de massa en vorm je eigen mening...![]()
Had ik het tegen jou dan?quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:08 schreef N.icka het volgende:
Wat weet jij nou van mij af? oordeel eens niet zo over mij
Ik loop ook weleens in versleten kleren rond, ben ik dan voor jou ook een zwerverquote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:06 schreef Ixnay het volgende:
Die tunnel staat bekend als de gevaarlijkste plaats van Nederland volgens sommige, als er op de terugweg een politie gestaan had, had ik het ff verteld.
Ik voelde me aangesprokenquote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:10 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Had ik het tegen jou dan?
Dat is dan jouw probleem.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:11 schreef N.icka het volgende:
Ik voelde me aangesproken
whahahahaquote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:09 schreef PLAE@ het volgende:
Ik heb zondag nog een zwerver een blikje bier gegeven. Lekker koel rechtstreeks uit de Albert heijn. Hij zei dat ie gestopt was met drinken, maar dan ben je voor mij geen echte zwerver dus heb ik t m toch maar in z'n handen gedouwd![]()
Mooi weer een compleet aan de drank verslaafd figuur van m gemaakt![]()
Ik pas in Heerlen sowieso goed op en op 't station al helemaal..... Als ze mij daar zouden aanspreken zou ik als een haas maken dat ik weg kwamquote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:06 schreef Ixnay het volgende:
Ik kijk best verder dan dat mijn neus lang is. Maar ik ben er principieel op tegen om mensen op straat die naar geld vragen dat te geven. Ik heb ook geen boom in mijn tuin waar geld aangroeit. Ik werk voor mijn centen en studeer om later nog meer centen te verdienen dan nu. Dat moet een zwerver ook maar doen. Ik heb geen medelijden met dat soort mensen. In dit land barst het van de sociale vangnetten. Eigen schuld dikke bult dus als je op straat leeft.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:05 schreef dafjedaf het volgende:
Dat hij je een idioot noemt is niet aardig nee, maar ik vind dat jullie erg negatief zijn over zwervers, dat het allemaal junks zijn en weet ik wat. Trouwens, hoezo is het een zwerver dan, hij had alleen wat versleten kleren en hij vroeg wat geld voor een treinkaartje. Misschien was zn eigen portemonnee wel gestolen of weet jij veel. Als mijn vader in het ziekenhuis lag en ik had 90 cent nodig om er te komen, en iemand die wel 90 cent kan missen en bereid is om iets te geven geeft 25 cent zodat ik nog een half uur mensen moet vragen voor ik die 90 cent zou hebben, daar zou ik ook pissig van worden. Op zo'n moment denk je niet van het is tenminste iets. Niet dat ik meteen zn verhaal geloof maar het komt wel lullig over van je.
Ik vind het gewoon afschuwelijk hoe mensen hier praten over mensen die op straat leven van natuurlijke selectie enzo. Jullie weten niet hoe het is om op straat te leven, jullie weten niet hoe mensen daar terecht komen. Er zijn zat zwervers die in principe niemand lastig vallen, jullie zien alleen net die ene junk die WEL rottigheid uithaalt. Leer toch eens verder kijken dan je neus lang is, praat eens niet steeds mee met de massa en vorm je eigen mening...![]()
Ik heb een teringhekel aan bedelende junkies, ga jij ze maar vertroetelen en eten en drinken geven,dan hou je ze langer verslaafd en bedelendquote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:14 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Dat is dan jouw probleem.
Ik oordeelde over mensen die zwervers als stront behandelen, als jij je zo gedraagt had ik het tegen jou, en dan heb ik zeker wel grond om over jou te oordelen.
Nogmaals voor de mensen die weinig lezen en maar wat klakkeloos neer braken met hun woorden. Als je gierig bent en geen geld wilt missen dan geef je maar niets in plaats van iets wat heel weinig is.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:15 schreef Platina het volgende:
Alessandro hou je kop man toch eens man, als iemand 90 cent gratis wil en hij krijgt 25 cent moet hij daar maar tevreden mee zijn, zo simpel is het. Niet alles is gratis
Ik ben het wel met je eens. Maar als er een zwerver naar me toe komt en vraagt of ik geld voor hem heb omdat hij wil eten of drinken, dan koop ik het liever voor m dan dat ik mgeld geef. Als hij weigert, dan weet ik meteen dat hij er iets héél anders voor had willen kopen!quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:05 schreef dafjedaf het volgende:
Dat hij je een idioot noemt is niet aardig nee, maar ik vind dat jullie erg negatief zijn over zwervers, dat het allemaal junks zijn en weet ik wat. Trouwens, hoezo is het een zwerver dan, hij had alleen wat versleten kleren en hij vroeg wat geld voor een treinkaartje. Misschien was zn eigen portemonnee wel gestolen of weet jij veel. Als mijn vader in het ziekenhuis lag en ik had 90 cent nodig om er te komen, en iemand die wel 90 cent kan missen en bereid is om iets te geven geeft 25 cent zodat ik nog een half uur mensen moet vragen voor ik die 90 cent zou hebben, daar zou ik ook pissig van worden. Op zo'n moment denk je niet van het is tenminste iets. Niet dat ik meteen zn verhaal geloof maar het komt wel lullig over van je.
Omdat die jongen om geld bedelde om aan z'n drugs te komen.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:08 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Want?
Is het tegenwoordig strafbaar om een medemens om een kleine dienst te vragen? Ben ik tegenwoordig ook strafbaar als ik vraag of een passant weet hoe laat het is?
Mensen die antwoorden als jij ookquote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:25 schreef Markster het volgende:
dood moeten ze!
Nee, juist niet, daarom zette ik dat er later bij.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:10 schreef Alessandro het volgende:
[..]
Ik loop ook weleens in versleten kleren rond, ben ik dan voor jou ook een zwerver![]()
![]()
Sorry maar dat is gewoon niet waar. Vangnetten hebben ook mazen, en niet iedereen is psychisch in staat om zo na te denken, zich te bedenken dat je hulp kunt aanvragen. Ik heb zelf op straat geleefd en ik heb er zat om me heen gezien die echt nergens meer naar toe konden. Er zijn altijd uitzonderingssituaties.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:17 schreef MrX1982 het volgende:
Eigen schuld dikke bult dus als je op straat leeft.
Hoe weet je nou wat die jongen met die euro gaat doen? Ben je helderziend? Ik heb ook tijden om geld gevraagd, en ik hbe nooit drugs gebruikt, ik rook nu wel wiet maar dat deed ik in die tijd niet en drinken deed ik ook niet. Bij mij was het echt voor eten of treinkaartjes.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:28 schreef Ixnay het volgende:
Omdat die jongen om geld bedelde om aan z'n drugs te komen.
Hoe zag hij er ongeveer uit? Ik denk dat het hem was, waar kwam je hem ongeveer tegen?quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:16 schreef Ripassa het volgende:
Haa die zwerver ken ik ook, letterlijk iedere dag van de afgelopen week kwam die naar me toe. Of bij de bushaltes, of op het station, of in de straten.
Heb hem toen ook gezegd dat ik altijd in andere kleren zie, en dat ie van mij niks krijgt, zit die je een beetje vreemd aan te kijken en loopt ie weer door.
Maar meest aparte was wel, afgelopen zaterdag, ik loop met een maat van café faust naar de toeter, via het pancratius plein, staat die daar bij een meid te bedelen, die meid negeert em, stapt in de auto en wilt wegrijden, begint die vol naar die auto te schoppen.
Wazige jongen die zwerver
Hoezo hou je ze langer bedelend als je ze eten geeft? Ik bedel nou toch ook niet meer? Wat had jij dan willen doen, mij een nekschot geven omdat ik het thuis niet meer uithield?quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:19 schreef N.icka het volgende:
Ik heb een teringhekel aan bedelende junkies, ga jij ze maar vertroetelen en eten en drinken geven,dan hou je ze langer verslaafd en bedelend
Wat ben jij hysterisch zegquote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:33 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Hoezo hou je ze langer bedelend als je ze eten geeft? Ik bedel nou toch ook niet meer? Wat had jij dan willen doen, mij een nekschot geven omdat ik het thuis niet meer uithield?
Als iemand ervoor kiest om op straat te leven, respectquote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:05 schreef dafjedaf het volgende:
Mensen met een bijstandsuitkering zijn ook afhankelijk van de maatschappij, heb je daar dan wel respect voor? En arbeidsongeschikten? Kinderen? Bejaarden?quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:37 schreef Ixnay het volgende:
Maar als ze dan om geld gaan bedelen, zijn ze toch afhankelijk van de maatschappij, en kunnen ze het niet alleen aan. En daar heb ik geen respect voor.
Dat is wel een lekker makkelijk antwoord als je eigenlijk geen inhoudelijk weerwoord hebtquote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:36 schreef N.icka het volgende:
Wat ben jij hysterisch zeg
Is gewoon een constatering , jij betrekt het gebeuren op jezelf en stelt mij belachelijke vragen over een nekschot, totaal overtrokken gedrag en niet in verhouding tot de discussie .quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:40 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Dat is wel een lekker makkelijk antwoord als je eigenlijk geen inhoudelijk weerwoord hebt![]()
quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:40 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Dat is wel een lekker makkelijk antwoord als je eigenlijk geen inhoudelijk weerwoord hebt![]()
Belachelijke vragen??quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:43 schreef N.icka het volgende:
[..]
Is gewoon een constatering , jij betrekt het gebeuren op jezelf en stelt mij belachelijke vragen over een nekschot, totaal overtrokken gedrag en niet in verhouding tot de discussie .
quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:45 schreef jammin4life het volgende:
Als je zo iemand 25 cent gaat lopen geven, terwijl hij maar om 90 cent vraagt, dan ben je voor mij gewoon een godse gierige sukkel. Mischien een beetje een ongezoute ononderbouwde mening, maar dat is wel wat ik ervan vind. Jij schaamt je er zeker ook niet voor om iemand een fooi van 5 cent te geven op een rekening van 20 euro. Jezus wat ben je dan triest!
Ik leg alleen maar uit dat niet alle zwervers zijn zoals jij denkt. En jij zegt dat als je niks geeft dat ze dan ophouden met bedelen - hoe dan? Doordat ze doodgaan? Wees dan humaan en geef ze een nekschot. Of heb je liever dat ze meteen je hele portemonnee jatten ipv dat je zelf mag weten of je een euro geeft of niet?quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:43 schreef N.icka het volgende:
Is gewoon een constatering , jij betrekt het gebeuren op jezelf en stelt mij belachelijke vragen over een nekschot, totaal overtrokken gedrag en niet in verhouding tot de discussie .
Helemaal mee eensquote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:43 schreef N.icka het volgende:
Jaa, zo van, ik geef je wel iets (kijk mij goed zijn) maar geen redelijk bedrag want ik ben eigenlijk een eikel.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:45 schreef jammin4life het volgende:
Als je zo iemand 25 cent gaat lopen geven, terwijl hij maar om 90 cent vraagt, dan ben je voor mij gewoon een godse gierige sukkel. Mischien een beetje een ongezoute ononderbouwde mening, maar dat is wel wat ik ervan vind. Jij schaamt je er zeker ook niet voor om iemand een fooi van 5 cent te geven op een rekening van 20 euro. Jezus wat ben je dan triest!
Wat een onzin waarom zou je een bedelaar een * redelijk * bedrag moeten gevenquote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:49 schreef dafjedaf het volgende:
Jaa, zo van, ik geef je wel iets (kijk mij goed zijn) maar geen redelijk bedrag want ik ben eigenlijk een eikel.
Als ze echt niet kunnen werken, of voldoende solliciteren of zoeken naar werk wel.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:39 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Mensen met een bijstandsuitkering zijn ook afhankelijk van de maatschappij, heb je daar dan wel respect voor?
Indien terecht arbeidsongeschikt wel.quote:En arbeidsongeschikten?
Je snapt niet wat ik bedoel.quote:Kinderen? Bejaarden?
Het is gewoon een jongen die net niet genoeg geld heeft voor een treinkaartje, hij moet 90 cent hebben nog. Dan is 90 cent een redelijk bedrag, tenzij je niet meer kleingeld hebt. Als je m niet gelooft neem je het geld wat ie al had, en koop je het treinkaartje voor m. Weigert ie dit is het natuurlijk een klootzak en ga je hem verrot scheldenquote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:51 schreef deedeetee het volgende:
Wat een onzin waarom zou je een bedelaar een * redelijk * bedrag moeten geven![]()
En wat versta jij onder een redelijk bedrag ?![]()
Ik zeg helemaal niet dat als je ze niks geeft dat ze dan ophouden , ik zeg wel dat als je ze wel geld geeft dat je het in stand houd.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:47 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Ik leg alleen maar uit dat niet alle zwervers zijn zoals jij denkt. En jij zegt dat als je niks geeft dat ze dan ophouden met bedelen - hoe dan? Doordat ze doodgaan? Wees dan humaan en geef ze een nekschot. Of heb je liever dat ze meteen je hele portemonnee jatten ipv dat je zelf mag weten of je een euro geeft of niet?
Hoezo kiezen ze er voor om op straat te gaan leven dan?quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:54 schreef Ixnay het volgende:
Eerst kiezen ze ervoor om op straat te gaan leven, eigen keuze, maar probeer dan ook zelf rond te komen.
Dus als niemand het in stand houdt, dan houdt het toch op?quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:55 schreef N.icka het volgende:
Ik zeg helemaal niet dat als je ze niks geeft dat ze dan ophouden , ik zeg wel dat als je ze wel geld geeft dat je het in stand houd.
Iddquote:Op woensdag 11 augustus 2004 15:35 schreef Ixnay het volgende:
Eigenlijk had ik hem niks moeten geven en door moeten lopen. Want het was waarschijnlijk een verslaafde.
Ik denk dat dat een te simpele voorstelling is .quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:58 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Dus als niemand het in stand houdt, dan houdt het toch op?
Ik kan me best voorstellen dat mensen niet hun geld willen geven als iemand daar harddrugs voor koopt. Maar als je zeker weet dat het voor eten of andere eerste levensbehoeften is? Dan is het wel zo humaan om dat te doen. Je kent de situatie van die persoon niet, ik vind dat je er dan van uit moet gaan dat diegene niet anders kan. Zoals ik al zei, mensen met een bijstandsuitkering en een huisje geven die ook niet op om op straat te gaan wonen, zo'n prettig leven is het niet. Dus als je makkelijk van zwerven naar bijstand en huis zou kunnen, zouden er niet zo veel zwervers zijn.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:57 schreef jammin4life het volgende:
Waarom zou je een bedelaar geen redelijk bedrag moeten geven?
Waarom zeg je dan dat ik het in stand houd door die mensen te eten te geven?quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:01 schreef N.icka het volgende:
Ik denk dat dat een te simpele voorstelling is .
Waarom gaan ze nooit gewoon lopen. Spaart geld uit en ze hebben alle tijd want ze hoeven toch niet te werkenquote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:32 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Bij mij was het echt voor eten of treinkaartjes.
Je geeft die jongen 50 cent... Je ziet om je heen hoe veel mensen niks geven... Denk je dat je dan met hangen genoeg geld bij elkaar krijgt om van te leven? De zwervers die niets illegaals doen, zijn de hele dag bezig met overleven, met aan geld komen en een plek om relatief veilig te slapen, iedere dag! Jij hebt weekenden, je hebt vakanties, je werkt maar een paar uur per dag en dan kun je naar je veilige, luxe, warme huis! De hele dag hangen, jij bent degene die de hele dag zit te hangen.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:01 schreef mikezwet het volgende:
Ik heb ook ooit z'n jongen iets gegeven, weet niet meer hoeveel, misschien 50 cent ofzo, dat was in de trein, m'n vriendin verklaarde me voor gek, achteraf had ik het niet moeten geven. Hun een beetje drugs kopen en de hele dag hangen terwijl ik er elke dag hard voor aan het werk ben.
Omdat ik 200 km. moest reizen om hulp aan te vragen, omdat ik nog in die gemeente ingeschreven stond.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:05 schreef HansvanOchten het volgende:
Waarom gaan ze nooit gewoon lopen.
Vind je het zo moeilijk om te begrijpen , dat als je mensen eten en drinken geeft dat ze dan geld uitgeven aan hun verslaving. Het wil niet gelijk zeggen dat als je ze geen geld geeft dat ze dan gelijk ophouden verslafd te zijn , Als het zo simpel was had ik de nobel prijs allang gewonnen.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:02 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Waarom zeg je dan dat ik het in stand houd door die mensen te eten te geven?
Waarom ging je daar dan niet bedelenquote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:06 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Omdat ik 200 km. moest reizen om hulp aan te vragen, omdat ik nog in die gemeente ingeschreven stond.
Jij neemt aan dat alle zwervers die jou om geld vragen verslaafd zijn, en dat is niet zo. Bovendien hebben zwervers vaak naast hun verslaving ook andere problemen, waardoor ze weer niet de afkick in mogen of mogen blijven.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:06 schreef N.icka het volgende:
Vind je het zo moeilijk om te begrijpen , dat als je mensen eten en drinken geeft dat ze dan geld uitgeven aan hun verslaving.
[...]
Geef ze n iks laat ze zich maar opnemen en afkicken, en ja dat kan hier
We leven in Nederland, niet in Oezbekistan, met iedere uitkering heb je genoeg om een dak boven je kop te hebben, al is het maar een flatje dat je desnoods deelt met wat man.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:56 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Hoezo kiezen ze er voor om op straat te gaan leven dan?
quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:07 schreef HansvanOchten het volgende:
Waarom ging je daar dan niet bedelen![]()
Er zijn ook plaatsen in de psychiatrie voor mensen met een dubbele diagnosequote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:08 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Jij neemt aan dat alle zwervers die jou om geld vragen verslaafd zijn, en dat is niet zo. Bovendien hebben zwervers vaak naast hun verslaving ook andere problemen, waardoor ze weer niet de afkick in mogen of mogen blijven.
Er zijn zat mensen die niet in aanmerking komen voor een uitkering, daarvoor moet je een vaste woon- of verblijfplaats hebben en een legitimatiebewijs, dat hebben zwervers niet.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:08 schreef Ixnay het volgende:
We leven in Nederland, niet in Oezbekistan, met iedere uitkering heb je genoeg om een dak boven je kop te hebben, al is het maar een flatje dat je desnoods deelt met wat man.
Trouwens als je over het station kan lopen, kun je ook vuilnis ophalen ofzo, en dan hoeft ie niet te bedelen.
Dan had je altijd nog 190 km verderop kunnen gaan sloeberen en die 10 km reizenquote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:09 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Omdat ik 200 km. verderop zat toen ik op straat kwam te staan, en omdat ik niet goed terug durfde door ervaringen die ik 200 km. verderop gehad had.
Als je iemand om iets vraagt heb je maar genoegen te nemen met dat wat je krijgt en niet gaan schelden als je dan minder krijgt als je gevraagt hebt.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:54 schreef dafjedaf het volgende:
Het is gewoon een jongen die net niet genoeg geld heeft voor een treinkaartje, hij moet 90 cent hebben nog. Dan is 90 cent een redelijk bedrag, tenzij je niet meer kleingeld hebt. Als je m niet gelooft neem je het geld wat ie al had, en koop je het treinkaartje voor m. Weigert ie dit is het natuurlijk een klootzak en ga je hem verrot schelden
En je hoeft van mij de bedelaar geen geld te geven, maar als je toch al wat geeft ga hem dan niet zo zitten jennen met je 25 cent, wees dan een echte vent en geef m die 90, we hebben het verdomme over 65 cent, alsof je dat mist...
quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:10 schreef N.icka het volgende:
Er zijn ook plaatsen in de psychiatrie voor mensen met een dubbele diagnose
Achteraf gezien was het geen jongen die een treinkaartje nodig had, aangezien zijn reactie, en aangezien iemand anders van Fok! dezelfde jongen heeft zien bedelen.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:54 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Het is gewoon een jongen die net niet genoeg geld heeft voor een treinkaartje, hij moet 90 cent hebben nog. Dan is 90 cent een redelijk bedrag, tenzij je niet meer kleingeld hebt. Als je m niet gelooft neem je het geld wat ie al had, en koop je het treinkaartje voor m. Weigert ie dit is het natuurlijk een klootzak en ga je hem verrot schelden
En je hoeft van mij de bedelaar geen geld te geven, maar als je toch al wat geeft ga hem dan niet zo zitten jennen met je 25 cent, wees dan een echte vent en geef m die 90, we hebben het verdomme over 65 cent, alsof je dat mist...
In een weiland valt er niet veel geld te verdienen. En waarom zou ik dat moeten doen?quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:12 schreef HansvanOchten het volgende:
Dan had je altijd nog 190 km verderop kunnen gaan sloeberen en die 10 km reizen![]()
Nee, dat blijkt. Tuurlijk kan het dat TS schrok, en ik veroordeel TS er ook niet op als dat zo was. Ik ben kwaad op de mensen die hier allerlei afschuwelijke dingen zeggen over mensen die er vaak ook niks aan kunnen doen.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:12 schreef deedeetee het volgende:
Ik heb geen respect voor bedelaars
Als ik 19,95 moet betalen geef ik 20 euro ja, aan iemand die wat voor z'n geld doet.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:45 schreef jammin4life het volgende:
Er zal vast wel ergens een grote stad dichter in de buurt zitten.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:15 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
In een weiland valt er niet veel geld te verdienen. En waarom zou ik dat moeten doen?
Ze hoeven niet dood te gaan.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:47 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Ik leg alleen maar uit dat niet alle zwervers zijn zoals jij denkt. En jij zegt dat als je niks geeft dat ze dan ophouden met bedelen - hoe dan? Doordat ze doodgaan? Wees dan humaan en geef ze een nekschot. Of heb je liever dat ze meteen je hele portemonnee jatten ipv dat je zelf mag weten of je een euro geeft of niet?
Ja maar hij begon hoor!!!!!quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:03 schreef Alessandro het volgende:
[..]
Wist niet dat er zoveel geestelijk misvormden hier rondsurfden op forums![]()
![]()
Als dat zo was vind ik het prima wat je deed, maar ik vind het slecht om er van te voren (voordat hij begon te schelden) van uit te gaan dat hij drugs wilde kopen van die 90 cent. Ik weet ook wel dat de meerderheid gebruiker is, maar dat wil niet zeggen dat je ze allemaal daar op mag afrekenen. Jouw deel van het topic (ik geef m geld en ik word uitgescholden), daar is niks mis mee. Ik ben kwaad op de mensen die dingen roepen als dat zwervers meteen doodgeschopt moeten worden, niet op jou. Dat is generaliseren, dan kun je ook wel meteen alle jonge mannelijke marokkanen gaan doodschoppen omdat onder die mensen meer criminaliteit voorkomt. Er zijn ook zwervers die geen criminele dingen doen, geen drugs of alcohol gebruiken of wat dan ook. Ik was zo iemand, en ik vind dat die kant van het verhaal ook belicht moet worden.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:15 schreef Ixnay het volgende:
*verhaal*
En die jongen kon dat ook.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:05 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Je geeft die jongen 50 cent... Je ziet om je heen hoe veel mensen niks geven... Denk je dat je dan met hangen genoeg geld bij elkaar krijgt om van te leven? De zwervers die niets illegaals doen, zijn de hele dag bezig met overleven, met aan geld komen en een plek om relatief veilig te slapen, iedere dag! Jij hebt weekenden, je hebt vakanties, je werkt maar een paar uur per dag en dan kun je naar je veilige, luxe, warme huis! De hele dag hangen, jij bent degene die de hele dag zit te hangen.
Het lijkt me beter dat ik alleen maar bedel voor een pak melk, dan dat ik bedel voor een pak melk en een treinkaartje naar een stad waar ik nog steeds geen hulp kan aanvragen.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:21 schreef HansvanOchten het volgende:
Er zal vast wel ergens een grote stad dichter in de buurt zitten.
En als je niet zover hoeft te reizen is dat goedkopen en kun je je gebedelde centjes uitgeven aan een pak melk oid![]()
Hij deed al wat voor zn geld, hij vroeg het aan jou en voor jou waarschijnlijk ook al aan tig anderen. Wat maakt het uit of hij het aan 10 mensen vraagt of aan 15? Jij veroorzaakt zo alleen maar meer overlast, want nu moet die man nog een paar anderen lastigvallen tot ie zn 90 cent heeft, terwijl jij die 65 cent best kon missen.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:19 schreef Ixnay het volgende:
En verder gaat het om principes dat ik hem niet de volle 90 cent geef, zo moet hij alsnog wat doen voor z'n geld.
quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:27 schreef Ixnay het volgende:
En die jongen kon dat ook.
Dat zeg kikk niet, jij draait er weer omheen.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:11 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Er zijn zat mensen die niet in aanmerking komen voor een uitkering, daarvoor moet je een vaste woon- of verblijfplaats hebben en een legitimatiebewijs, dat hebben zwervers niet.
En alle werkelozen die thuis zitten, die kunnen geen vuilnis oprapen?
Dat is gewoon complete bullshit, wat ben jij goedgelovig zeg.... Je hebt geen flauw idee hoe het systeem in elkaar zit, absoluut niet iedereen kan in de bijstand komen.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:22 schreef Ixnay het volgende:
Ze hoeven niet op straat te leven.
In Nederland hoeft dat niet, iedreen kan wel in de bijstand komen, en met de allerkleinste uitkering kun je al een kamer krijgen.
Iemand die op straat woont kiest er zelf voor, zo zit ons sociale systeem in elkaar, en dat is maar goed ook.
Ja, die zitten dus op hun luie reet terwijl ze prima kunnen werken. Maar dat mag allemaal, en iemand gewoon vragen of ie misschien een euro voor je heeft omdat je nu op dit moment honger hebt en niet nu binnen een uur een uitkering kunt hebben, dat is een reden om iemand als stront te behandelen.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:31 schreef Ixnay het volgende:
Dat er ook werkelozen zijn die niks doen, maar wel wat kunnen heeft er niks mee te maken, die hebben dan misschien wel geluk dat de afgekeurd zijn.
Ik denk dat als een dakloze naar de politie stapt en zegt ik wil gaan werken maar het lukt niet, dat ze hem GRAAG van straat zien verdwnijen en hem aan het werk krijgen, heeft de politie weer minder problemen met een extra dakloze en daar hebben ze die 6 euroi voor een id bewijs graag voor over. Anders moeten ze weer extra agenten inzetten, en uiteindelijk is dat alleen maar duurder.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:30 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Die jongen kan niet zomaar afval op gaan halen als werk. Voor dat werk moet ie eerst een id-bewijs hebben, dus dat zal ie eerst bij mekaar moeten bedelen, als ie al ergens ingeschreven staat bij een gemeente. Dan moet ie naar die gemeente toe, dus dat treinkaartje bij mekaar bedelen. Dan moet ie zich inschrijven als werkzoekende, dan moet je een bankrekeningnummer opgeven. Daarvoor moet je weer een adres hebben. Tadaa.... En als hij begin met werken heeft ie geen tijd om te bedelen, dus waar moet ie dan van leven tot zn eerste loon binnen is?
Dus volgens jouw logica moeten we zwervers het voordeel van de twijfel geven, zelfs als we weten dat het overgrote deel het gebruikt voor drugs of drank of er gewoon een beroep van heeft gemaakt?quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:24 schreef dafjedaf het volgende:
Als dat zo was vind ik het prima wat je deed, maar ik vind het slecht om er van te voren (voordat hij begon te schelden) van uit te gaan dat hij drugs wilde kopen van die 90 cent. Ik weet ook wel dat de meerderheid gebruiker is, maar dat wil niet zeggen dat je ze allemaal daar op mag afrekenen.
Ok, STEL dat die jongen zo'n uitzondering was die niet in de bijstand kwam, dan kan hij alsnog ergens werken.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:32 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Dat is gewoon complete bullshit, wat ben jij goedgelovig zeg.... Je hebt geen flauw idee hoe het systeem in elkaar zit, absoluut niet iedereen kan in de bijstand komen.
De politie helpt je helemaal niet, als je mazzel hebt kun je een kopje thee krijgen de eerste keer, daarna flikkeren ze je gewoon het bureau uit (op zich terecht, tis geen opvang daar enzo). Ze zullen je absoluut geen geld geven, en een ID bewijs is geen 6 euro maar rond de 30.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:38 schreef Ixnay het volgende:
Ik denk dat als een dakloze naar de politie stapt en zegt ik wil gaan werken maar het lukt niet, dat ze hem GRAAG van straat zien verdwnijen en hem aan het werk krijgen, heeft de politie weer minder problemen met een extra dakloze en daar hebben ze die 6 euroi voor een id bewijs graag voor over. Anders moeten ze weer extra agenten inzetten, en uiteindelijk is dat alleen maar duurder.
Op straat wonen heb je ooit voor gekozen.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:35 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Ja, die zitten dus op hun luie reet terwijl ze prima kunnen werken. Maar dat mag allemaal, en iemand gewoon vragen of ie misschien een euro voor je heeft omdat je nu op dit moment honger hebt en niet nu binnen een uur een uitkering kunt hebben, dat is een reden om iemand als stront te behandelen.
Drugsverslaving heb je ooit voor gekozen. De rest niet.quote:Ik snap niet waarom depressie, een van de grootste redenen om thuis te zitten en een uitkering te vangen, wel een reden is om geld te krijgen en een drugverslaving, psychose en depressie dan weer niet.
Je kunt niet zomaar ergens gaan werken, want je hebt geen ID-bewijs, en je moet ergens van leven tot je eerste loonstrookje, en je moet in een speciaal project voor dit soort probleemgevallen (een gewone werkgever neemt je echt niet aan, voor jou tien anderen die wel schone kleren hebben en geen littekens), daarvoor moet je dan weer op een wachtlijst en gesprekken aangaan en blablabla. Tuurlijk, als je psychisch en fysiek gezond bent en gemotiveerd kom je wel van de straat af (zoals ik). Maar vrijwel geen enkele zwerver is psychisch en fysiek gezond.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:40 schreef Ixnay het volgende:
Ok, STEL dat die jongen zo'n uitzondering was die niet in de bijstand kwam, dan kan hij alsnog ergens werken.
En ooit van kraakpanden gehoord?
Daar heb je helaas gelijk in :quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:32 schreef dafjedaf het volgende:
Dat is gewoon complete bullshit, wat ben jij goedgelovig zeg.... Je hebt geen flauw idee hoe het systeem in elkaar zit, absoluut niet iedereen kan in de bijstand komen.
Uittreksel v. bevolkingsregister kun je ook inleveren bij een werkgever.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:41 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
De politie helpt je helemaal niet, als je mazzel hebt kun je een kopje thee krijgen de eerste keer, daarna flikkeren ze je gewoon het bureau uit (op zich terecht, tis geen opvang daar enzo). Ze zullen je absoluut geen geld geven, en een ID bewijs is geen 6 euro maar rond de 30.
Hoezo heb je in vredesnaam er voor gekozen? Sommigen kiezen er voor, maar de meesten echt niet hoor. Waar baseer je die mening op?quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:44 schreef Ixnay het volgende:
Op straat wonen heb je ooit voor gekozen.
En waar baseer je dat op? Het is een keuze om drugs te gebruiken, niet om verslaafd te raken. Moet iedereen die ooit alcohol drinkt de verantwoordelijkheid dragen als hij later alcoholist wordt? Zoiets is een combinatie van middelengebruik en psychische stoornissen zoals depressie, waar je, zoals jij al zei, niks aan kunt doen.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:44 schreef Ixnay het volgende:
Drugsverslaving heb je ooit voor gekozen.
Dan nog zul je aangenomen moeten worden, de gemiddelde zwerver heeft niet zo'n aantrekkelijk uiterlijk. Verder zul je dan iemand moeten vinden die je zwart werk geeft en per dag uitbetaalt, en die jou genoeg vertrouwt. Veel mensen geven al geen kwartje uit angst dat je hun portemonnee jat, en dan moet een fruitteler erop vertrouwen dat je niet zn geld jat of hem de keel doorsnijdt? Als je bovendien nog verslaafd bent ook, kun je niet de hele dag werken, zeker niet als je niet tussendoor aan een shotje kunt komen. Zo'n fruitteler neemt denk ik liever een jongere of vluchteling aan, die werken harder en zijn met minder geld tevreden.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:46 schreef deedeetee het volgende:
Maar in deze tijd zou je bv wèl fruit kunnen plukken ofzo en dan een begin maken aan een weg * terug *
Natuulijk is een alcoholist zelf verantwoordelijk voor zijn drink gedrag ,hij kan toch ook kiezen om het helemaal te laten ?quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:48 schreef dafjedaf het volgende:
En waar baseer je dat op? Het is een keuze om drugs te gebruiken, niet om verslaafd te raken. Moet iedereen die ooit alcohol drinkt de verantwoordelijkheid dragen als hij later alcoholist wordt? Zoiets is een combinatie van middelengebruik en psychische stoornissen zoals depressie, waar je, zoals jij al zei, niks aan kunt doen.
Kans is heel groot ja.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:50 schreef Markster het volgende:
Als je drugs gebruikt, weet je toch cker dat er een kans bestaat verslaafd te raken, cker met drugs als cocaine en herione. !
Nu heb je het over anti-kraakpanden.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:45 schreef dafjedaf het volgende:
Over kraakpanden: meestal zitten daar al zwervers in, en die laten je niet zomaar daar ook slapen, je moet vechten voor een plekje. Verder kun je je daar pas inschrijven als je huisvrede hebt gesticht, dus als er sloten op zitten waar je de sleutel van hebt en als er een bed, stoel en tafel staan, en als je de eigenaar hebt ingelicht.
De meeste mensen beginnen niet van de ene dag op de andere met het gebruiken van heroine. En je moet niet vergeten hoe veel dealers er zijn die echt proberen je verslaafd te krijgen tegen je zin in. Is mij ook zo vaak gebeurd, lig je ergens te pitten staat er opeens zo'n lijpo over je heen gebogen met een naald. Die mannen zetten een spuit in je been terwijl je ligt te pitten (of ze meppen je ff out), je wordt wakker en je bent verkracht, zit opgesloten etc. Gaat een paar dagen zo door en dan zit je in ene achter het raam. Als je zo'n pooier al weet te ontvluchten ben je wel verslaafd, dat kun je na 4x gebruiken al makkelijk zijn.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:50 schreef Markster het volgende:
Als je drugs gebruikt, weet je toch cker dat er een kans bestaat verslaafd te raken, cker met drugs als cocaine en herione. !
lol, ga anders eerst ff naar de quote lezen voordat je dit soort onzin typt.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 15:53 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Oh, jij had meteen willen gaan schieten zeker?
Denk ook even aan onschuldige voorbijgangers die dan geraakt zouden kunnen worden ja
De maatschappij dat ben jij beste kadoter...![]()
Dan moet die gemiddelde zwerver maar niet zo ver afzakken, er zijn er ook bij die er in slagen om er redelijk schoon enzo uit te zien en over die mensen had ik het. En als je junk bent hoef je 't niet te proberen natuurlijk dan moet je eerst afkicken.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:51 schreef dafjedaf het volgende:
Dan nog zul je aangenomen moeten worden, de gemiddelde zwerver heeft niet zo'n aantrekkelijk uiterlijk. Verder zul je dan iemand moeten vinden die je zwart werk geeft en per dag uitbetaalt, en die jou genoeg vertrouwt. Veel mensen geven al geen kwartje uit angst dat je hun portemonnee jat, en dan moet een fruitteler erop vertrouwen dat je niet zn geld jat of hem de keel doorsnijdt? Als je bovendien nog verslaafd bent ook, kun je niet de hele dag werken, zeker niet als je niet tussendoor aan een shotje kunt komen. Zo'n fruitteler neemt denk ik liever een jongere of vluchteling aan, die werken harder en zijn met minder geld tevreden.
Nee, ik had het over kraakpanden die niet bewoond worden door studenten ofzo, maar waar zwervers 's nachts liggen. Ik kan je niet aanraden daar binnen te lopen en te vragen of je dr bij mag, hoe groot zo'n gebouw ook is. Bij sommige (sociale) groepen zal het goed gaan als je er wat tegen over zet, maar anderen steken je neer of erger. Serieus, zwervers zijn niet zo lief onder elkaar, dat zijn groepen die elkaar kennen en als je niet bij de groep hoort moet je uitkijken. Ze zien dat je ook op straat zit en alleen het idee al dat je misschien een beetje hero bij je hebt (je bent immers zwerver) is genoeg om je te pakken.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:53 schreef Ixnay het volgende:
Nu heb je het over anti-kraakpanden.
[...]
Veel van die zwervers (geen junks) zijn juist erg sociaal, en zouden het al lang ok vinden als ze een nieuweling in de groep hebben.
De betreffende persoon heeft ooit in een huis gewoond.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:48 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Hoezo heb je in vredesnaam er voor gekozen? Sommigen kiezen er voor, maar de meesten echt niet hoor. Waar baseer je die mening op?
Als je drugs gebruikt moet je er rekening mee houden dat er een risico is dat je verslaafd raakt.quote:En waar baseer je dat op? Het is een keuze om drugs te gebruiken, niet om verslaafd te raken.
Ja, daarom is in Nederland ook de minimumleeftijd van 16 jaar, dan zijn ze volwassen genoeg om zelf te mogen keizen of ze alcohol drinken of niet.quote:Moet iedereen die ooit alcohol drinkt de verantwoordelijkheid dragen als hij later alcoholist wordt?
Kun je wel, als je op straat komt ben je gewoon ooit heel dom geweest, en is het je eigen schuld.quote:Zoiets is een combinatie van middelengebruik en psychische stoornissen zoals depressie, waar je, zoals jij al zei, niks aan kunt doen.
Dus je geeft toe dat het alleen werkt als je nog niet lang zwerft en niet verslaafd bent. Dat is een heel klein deel van de zwervers. Voor de meesten is jouw oplossing geen optie.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:58 schreef deedeetee het volgende:
Dan moet die gemiddelde zwerver maar niet zo ver afzakken, er zijn er ook bij die er in slagen om er redelijk schoon enzo uit te zien en over die mensen had ik het. En als je junk bent hoef je 't niet te proberen natuurlijk dan moet je eerst afkicken.![]()
Nee, ik bedoel dat als je als jongere thuis woont (of als asielzoeker in een asielzoekerscentrum of bij familie) je niet een bepaald bedrag nodig hebt om van rond te komen, alles is mooi meegenomen. Een zwerver echter moet wel genoeg bij elkaar krijgen om wat te kunnen eten en ergens te kunnen slapen, en een junk heeft echt wanstaltig veel geld nodig op een dag, dus zelfs al zou hij het eerlijk willen verdienen dan lukt dit niet.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:58 schreef deedeetee het volgende:
Als je op straat leeft en dan nog praatjes hebt als je de kans krijgt om geld te verdienen en vind dat je meer moet verdienen als een jongere of een vluchteling.....Dat klinkt toch wel èrg raar hoor
![]()
Ja, en stel je raakt verslaafd, dan kun je nog altijd terecht in een afkick kliniek.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:52 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Natuulijk is een alcoholist zelf verantwoordelijk voor zijn drink gedrag ,hij kan toch ook kiezen om het helemaal te laten ?
Als je drugs gebruikt weet je dat je er aan verslaafd kunt raken het is dus je eigen verantwoording àls je verslaafd wordt dat doe je immers zelf? Heb ik geen goed woord voor over!![]()
Zwervers willen helemaal niet zielig gevonden worden.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:52 schreef buysman het volgende:
[..]
Kans is heel groot ja.
Er zijn goede "zwervers" maar ook vooral slechte, sommige vind ik zielig, sommige weer niet.
In mijn plaats heb je ook een vast groepje zitten, had een keer spare ribs over van een foute bestelling, aan hun gegeven, blij dat ze waren, ze zeide:
Blij dat er nog iemand aan ons denkt.
Sindsdien zwaaien ze ook altijd enzo..
Sommige kiezen er idd voor, maar de meeste zeer zeker niet, ze worden gewoon genaaid door het k*t nederland!![]()
UIteraard waren er eerst al andere problemen, zoals psychische stoornissen, depressie, ontslagen worden, uit je huis gezet worden... Maar dat wil niet zeggen dat ze dat allemaal hadden kunnen voorkomen. En zelfs al hadden ze het kunnen voorkomen, iedereen maakt fouten. Dat iemand vroeger fouten heeft gemaakt wil niet zeggen dat hij/zij niet het recht heeft te proberen te overleven. Ze hebben het meestal niet expres gedaan, sommigen hebben echt stomme dingen gedaan (al hun geld steken in iets wat uiteindelijk geen geld oplevert), maar in de meeste gevallen is het een samenloop van omstandigheden.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:59 schreef Ixnay het volgende:
De betreffende persoon heeft ooit in een huis gewoond.
Zeg niet dat eht veel voorkomt dat een zwervende vrouw op straat bevalt en op straat haar kind opvoedt.
Bij het begin had hij al kunnen gaan werken, een loon ontvangen, en gaan wonen.
Je staat niet ineens plotseling uit het niets op straat.
Heb je mijn eerdere post gelezen? En bovendien, wij als nederlandse samenleving behandelen verslaafden die verder wel goed voor zichzelf zorgen toch als mensen met een ziekte? Je bent er tegen verzekerd, je kunt hulp krijgen, blablabla. Maar als je er nog andere problemen bij hebt, is het opeens wel je eigen schuld in de zin van zoek het dan maar uit?quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:59 schreef Ixnay het volgende:
Als je drugs gebruikt moet je er rekening mee houden dat er een risico is dat je verslaafd raakt.
Ik kan je mijn verhaal niet uitleggen, omdat ik niet wil dat iedereen dat van me weet. Ik kan je alleen maar zeggen dat ik geen uitweg had. Het was op straat of dood, en ik heb besloten het op straat te proberen. Ik ben nooit "heel dom" geweest, heb iig geen hele domme dingen gedaan, geen onlogische keuzes gemaakt. En het was zeker niet mijn eigen schuld, wat jij ook zegt.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:59 schreef Ixnay het volgende:
Kun je wel, als je op straat komt ben je gewoon ooit heel dom geweest, en is het je eigen schuld.
Daar hebben ze het dan wèl zelf naar gemaakt. Volgens mij maakt het overgens niet uit hoe lang je al zwerft alhoewel dat zeker ook een rol kan spelen, de wil om er bovenuit te komen is belangrijker en die zal in veel gevallen ontbreken. ( dat is de reden voor mijn gebrek aan respect)quote:Op woensdag 11 augustus 2004 18:02 schreef dafjedaf het volgende:
Dus je geeft toe dat het alleen werkt als je nog niet lang zwerft en niet verslaafd bent. Dat is een heel klein deel van de zwervers. Voor de meesten is jouw oplossing geen optie.
Ik denk dat het heus wel lukt om genoeg te verdienen om te eten en een junk tsjaaa..... daar kan ik beter nix meer over zeggenquote:Nee, ik bedoel dat als je als jongere thuis woont (of als asielzoeker in een asielzoekerscentrum of bij familie) je niet een bepaald bedrag nodig hebt om van rond te komen, alles is mooi meegenomen. Een zwerver echter moet wel genoeg bij elkaar krijgen om wat te kunnen eten en ergens te kunnen slapen, en een junk heeft echt wanstaltig veel geld nodig op een dag, dus zelfs al zou hij het eerlijk willen verdienen dan lukt dit niet.
Verslaafd raken is geen keuze. Heb je mijn post over heroine gelezen? Je kunt verslaafd raken zonder dat je er voor gekozen hebt om drugs te gebruiken (en ik heb toeggegeven dat het niet vaak gebeurt). Het is verschrikkelijk moeilijk om uit zo'n situatie te komen. Waarom kun je geen respect opbrengen voor zo iemand?quote:Op woensdag 11 augustus 2004 18:16 schreef deedeetee het volgende:
Een verslaafde is IMO verslaafd omdat hij dat wil ( de wil om te stoppen ontbreekt nietwaar ? ) en daar heb ik dus òòk geen respect voor.![]()
Meestal ben je gewoon zèlf begonnen met het gebruiken van drugs en dan verslaafd geraakt en nee, daar heb ik geen respect voor dat vind ik alle perken te buiten gaand stom , egoistisch, onverantwoordelijk enz. en als je het dan verdomd om zo fatsoelijk te zijn om af te kicken VERDIEN je geen respect.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 18:20 schreef dafjedaf het volgende:
Verslaafd raken is geen keuze. Heb je mijn post over heroine gelezen? Je kunt verslaafd raken zonder dat je er voor gekozen hebt om drugs te gebruiken (en ik heb toeggegeven dat het niet vaak gebeurt). Het is verschrikkelijk moeilijk om uit zo'n situatie te komen. Waarom kun je geen respect opbrengen voor zo iemand?
Meestal wel ja, omdat je je zo verrot voelde dat je er alles voor over had even niets te voelen, en niet gaf om de risico's. Maar dat was mijn punt niet. Ik beschreef een situatie die regelmatig voorkomt en waarbij je er echt niets aan kunt doen. En ik wil weten wat je daar van vind, ook al zou het maar 1% van de verslaafden betreffen, dan nog heb je het over honderden mensen.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 18:26 schreef deedeetee het volgende:
Meestal ben je gewoon zèlf begonnen
Als je op die manier verslaafd raakt heb je toch meteen een goeie reden om er mee op te willen houdenquote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:55 schreef dafjedaf het volgende:
De meeste mensen beginnen niet van de ene dag op de andere met het gebruiken van heroine. En je moet niet vergeten hoe veel dealers er zijn die echt proberen je verslaafd te krijgen tegen je zin in. Is mij ook zo vaak gebeurd, lig je ergens te pitten staat er opeens zo'n lijpo over je heen gebogen met een naald. Die mannen zetten een spuit in je been terwijl je ligt te pitten (of ze meppen je ff out), je wordt wakker en je bent verkracht, zit opgesloten etc. Gaat een paar dagen zo door en dan zit je in ene achter het raam. Als je zo'n pooier al weet te ontvluchten ben je wel verslaafd, dat kun je na 4x gebruiken al makkelijk zijn.
quote:And again, ik weet dat het bij de meeste mensen niet zo gaat, maar ik weet ook dat het bij een aantal mensen WEL zo gaat en jullie kunnen aan die junk op het station niet zien bij welke groep hij / zij hoort.
Tsja, hij loopt een beetje nep te wankelen, kort donkerblond haar, als die geen keppel acthig hoedje op heeft. Is een nieuw gezicht in het Heerlense straatbeeld!quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:32 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Hoe zag hij er ongeveer uit? Ik denk dat het hem was, waar kwam je hem ongeveer tegen?
Ten eerste is bedelen vaak verboden en zullen bedelaars een boete krijgen als de politie het ziet.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:05 schreef dafjedaf het volgende:
Ik stel voor om degenen die natuurlijke selectie hoog in het vaandel hebben staan, geen medische hulp meer te verlenen. Zo komt natuurlijke selectie tenminste tot zijn recht.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 16:05 schreef dafjedaf het volgende:
Ik vind het gewoon afschuwelijk hoe mensen hier praten over mensen die op straat leven van natuurlijke selectie enzo.
Met dakloos worden valt er een hoop weg. Het is niet eenvoudig om opnieuw aan een woning te komen, en voor bijna alle vangnetten is het nodig om ingeschreven te staan bij een gemeente. Overigens heb ik het idee dat verslaafde zwervers maar een relatief klein deel uitmaken van de totale "populatie" zwervers.. Dus dat drugs kopen zal ook wel meevallen..quote:Jullie weten niet hoe het is om op straat te leven, jullie weten niet hoe mensen daar terecht komen. Er zijn zat zwervers die in principe niemand lastig vallen, jullie zien alleen net die ene junk die WEL rottigheid uithaalt. Leer toch eens verder kijken dan je neus lang is, praat eens niet steeds mee met de massa en vorm je eigen mening...![]()
Ben je ooit depressief of tot het maximale van je stress-grens belast geweest Kogando? En was het in die situatie ook uitzichtloos, dat je gewoon geen weg zag om actie te ondernemen tegen die waarschuwingen? Indien je antwoord nee is, oordeel hier dan niet over. Indien je antwoord ja is, licht eens toe waar je tegen gewaarschuwd bent, door wie en hoe, en hoe je het aangepakt hebt.quote:Op donderdag 12 augustus 2004 07:26 schreef Kogando het volgende:
[..]
Ten eerste is bedelen vaak verboden en zullen bedelaars een boete krijgen als de politie het ziet.
Ten tweede heb ik geen medelijden met zwervers en junkies omdat ze het er zelf naar gemaakt hebben en zich geen ene fuck aangetrokken hebben van alle waarschuwingen. Ofwel, eigen schuld dikke bult.
Als je eenmaal op straat staat, zie dan maar weer aan een woning te komen. Wat is jouw idee daar over?quote:Ten derde hoeft niemand in Nederland op straat te leven.
Wat noem je "rondkloten", en wat doe jij in zo'n geval, en eventueel wanneer?quote:Rond blijven kloten omdat je schulden hebt of whatever is gewoon domme struisvogel politiek.
Instanties geven geen geld. Ook een overnachting in het leger des heils is een vergoeding voor nodig. Ze zullen zichzelf in leven moeten houden terwijl er eventueel een instantie helpt. Ook hier is je informatie dus (opnieuw) niet juist.quote:Zolang ze hun dagelijkse kostje bijeen kunnen schrapen door bedelen is de kans dat ze toch aan de bel trekken bij daarvoor bestemde instanties alleen maar kleiner.
Graag zie ik een bron van je onderzoek.quote:Ten vierde is 95% van de zwervende mensen gewoon regelrecht tuig wat de maatschappij tig miljoen euro op jaarbasis kost.
Ja, als niemand meer geld geeft sterven ze gewoon, en is het probleem opgelost, nietwaar?quote:Ten vijfde, zolang je ze geld blijft geven blijven ze bedelen en wordt het probleem alleen maar groter.
Knap dat je dit van te voren al weet dat het gelogen is. Ook vind ik het nogal generaliserend om te stellen dat het allemaal vieze mensen zijn. En zelfs in dat laatste geval, als je ze wat geeft kunnen ze wellicht een keer een douche nemen.quote:Als jij 's avonds alleen door een donkere stad loopt heb je absoluut geen behoefte aan vieze mensen die achter je aan gaan lopen en zeuren om geld met een of ander aan elkaar gelogen lulverhaal.
Hooguit erg onwetend en generaliserend, en doe je toch op basis van die onwetendheid keiharde oordelen over zaken waar je geen reet vanaf weet.quote:Nee, ik ben niet gierig.
Waarom zou iemand wat geld geven voor eten niet helpen? Sterker nog, waarom schaadt het jou?quote:Ik vind het prima als een deel van de door mij betaalde belasting wordt uitgegeven om mensen met zulke problemen te helpen. Maar ze gewoon een beetje geld geven op straat is dom. Als je ze echt zo graag wil helpen ga dan vrijwilligerswerk doen in een van de talloze stichtingen die dakloze mensen helpt.
Ook hier zou ik graag een bron zien van je onderzoek.quote:Geld op straat geven zet geen zoden aan de dijk, het is een een zeer korte termijn oplossing en met het geld dat je ze geeft werken ze zich 9 van de 10 keer alleen maar verder in de goot. En ik weet dat er natuurlijk uitzonderingen zijn, maar de uitzondering bevestigd de regel.
Ik had vandaag naar Heerlen gewild een beetje winkels kijken en zo, ik zal mijn ogen goed open houden kijken of ik die jongen zie lopen ! Maar daar loopt best veel van dat soort volk rond.......quote:Op donderdag 12 augustus 2004 01:50 schreef Ripassa het volgende:
Tsja, hij loopt een beetje nep te wankelen, kort donkerblond haar, als die geen keppel acthig hoedje op heeft. Is een nieuw gezicht in het Heerlense straatbeeld!
En ik kom die jongen overal tegen de laatste tijd, Op het station bij de bussen, in de klompstraat ter hoogte van de parkeergarage, langs de terrassen bij de toeter, op de parkeerplaats daarvoor, af en toe op de markt. Die jongen loopt overal.
Beste Alicey, ik heb op mijn werk in Utrecht (centrum en Hoog Catharijne) dagelijk te maken met zwervers, gebruikers, acoholisten en andere daklozen. Het stikt van de instanties om zulke mensen te helpen. Sommige betalen zelfs openstaande boetes voor de persoon in kwestie wanneer deze laat zien dat hij zijn leven probeert weer op de rails te krijgen. Een grote oorzaak is natuurlijk psychische problemen ,vaak veroorzaakt door drugsgebruik, en verslavingen. Dit is inderdaad erg zielig ja. Ik zeg ook niet dat je ze moet laten creperen en er geen aandacht aan moet besteden. Ik zeg alleen dat je dit moet overlaten aan de daarvoor aangewezen personen. En met geld aan bedelaars geven help je ze op lange termijn alleen maar verder de vernieling in. Daarbij komt dat het voor een stad en de mensen die worden lastiggevallen ook erg vervelend is.quote:Op donderdag 12 augustus 2004 10:11 schreef Alicey het volgende:
Hooguit erg onwetend en generaliserend, en doe je toch op basis van die onwetendheid keiharde oordelen over zaken waar je geen reet vanaf weet.
quote:Op donderdag 12 augustus 2004 11:28 schreef Kogando het volgende:
[..]
Beste Alicey, ik heb op mijn werk in Utrecht (centrum en Hoog Catharijne) dagelijk te maken met zwervers, gebruikers, acoholisten en andere daklozen.
Noem eens een stuk of 3 van deze instellingen?quote:Het stikt van de instanties om zulke mensen te helpen. Sommige betalen zelfs openstaande boetes voor de persoon in kwestie wanneer deze laat zien dat hij zijn leven probeert weer op de rails te krijgen.
Dit werkt echter pas wanneer iemand de weg daar naartoe weet te vinden. In veel gevallen geldt bovendien dat een zwerver (zeker in eerste instantie) alsnog voor eigen leven moet zorgen. En zie jij alternatieven voor bedelen?quote:Een grote oorzaak is natuurlijk psychische problemen ,vaak veroorzaakt door drugsgebruik, en verslavingen. Dit is inderdaad erg zielig ja. Ik zeg ook niet dat je ze moet laten creperen en er geen aandacht aan moet besteden. Ik zeg alleen dat je dit moet overlaten aan de daarvoor aangewezen personen.
Je weet niet in welke fase of traject iemand zit. Voor zover mij bekend zijn er geen instanties die sinterklaas zijn, en kunnen ze weinig anders.quote:En met geld aan bedelaars geven help je ze op lange termijn alleen maar verder de vernieling in.
Ikzelf word liever lastig gevallen door een zwerver dan door een horde verkopers die me mobiele telefoons probeert te verkopen, en die het woord "nee" niet begrijpen.quote:Daarbij komt dat het voor een stad en de mensen die worden lastiggevallen ook erg vervelend is.
Is dat net zoiets als een volkstuintje?quote:Op donderdag 12 augustus 2004 13:10 schreef Dovenwereld het volgende:
daar zal je verwachten tot eerste kroppewijk ontstaat..
Je komt er vast en zeker wel een paar tegen, mischien zelfs de inimddels Fok! zwerverquote:Op donderdag 12 augustus 2004 10:22 schreef deedeetee het volgende:
Ik had vandaag naar Heerlen gewild een beetje winkels kijken en zo, ik zal mijn ogen goed open houden kijken of ik die jongen zie lopen ! Maar daar loopt best veel van dat soort volk rond.......
Meestal ga ik naar Maastricht maar nu moet ik ff bij Schunck zijn dus vandaag wordt het Heerlen
Zwevende mensen en kroppenwijken..quote:Op donderdag 12 augustus 2004 13:10 schreef Dovenwereld het volgende:
Door strenge koppelingswet en strenge asielzoekerswet zweven meer veel mensen en mensen die niet willen terug keren.. daar zal je verwachten tot eerste kroppewijk ontstaat..
quote:Op donderdag 12 augustus 2004 07:26 schreef Kogando het volgende: *verhaal*
En als ik nu niet meer kleingeld bij me heb? Dan maar dat biljet van ¤50 geven?quote:Op woensdag 11 augustus 2004 15:49 schreef Alessandro het volgende:
[..]
Als iemand om 90 cent vraagt en je geeft hem 25 cent dan vind ik dat dom/. Kun je beter doorlopen en niets geven. Hij vraagt al zo weinig en dan geef je hem nog minder. Dat vind ik dan echt een dom aktie. Loop dan door als je gierig bent in plaats van wat te geven.
Ik had je geen idioot genoemd maar gierigaard
* gniffelt * en jij noemt een ander kortzichtig......quote:Op donderdag 12 augustus 2004 19:24 schreef dafjedaf het volgende:
Heb je ook maar iets gelezen van wat ik gepost heb? Kortzichtig type...
O, in dat geval ben ik het met je eens dan heb ik je dus verkeerd begrepen.quote:Op donderdag 12 augustus 2004 22:37 schreef dafjedaf het volgende:
Ik vind helemaal niet dat daklozen heilig zijn, sterker nog, 90% is gewoon schorem wat niet te vertrouwen is. Ik heb ontzettend veel enorm slechte ervaringen met ze. Alleen als jullie het over daklozen hebben heb je het ook over mij en een aantal anderen die anders waren / zijn. Alles wat kortzichtig wordt gezegd van Alle daklozen dit of dat, daar ga ik tegen in. Er is niets wat geldt voor Alle daklozen, behalve dat ze geen vaste woon- of verblijfplaats hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |