Ja, dat kan. Hurricanes bestaan uit onweersbuien en die kunnen wel eens een tornado produceren.quote:Op dinsdag 10 augustus 2004 12:30 schreef Coelho het volgende:
Hoe zit het nou met de namen van Hurricanes? Ik heb wel eens begrepen dat de naam van een storm die dodelijke slachtoffers heeft geëist, nooit meer gebruikt wordt. Hoeveel naamreeksen zijn er? Want het is toch een patroon dat eens in de X jaar weer opnieuw begint? Ik dacht trouwens dat mannen/vrouwennamen overeen kwamen met even of oneven jaren, maar dat lijkt volgens het lijstje niet zo te zijn.
Hoeveel hurricanes zijn er per jaar gemiddeld? Kunnen er uit een hurricane ook tornado's komen of zijn dat absoluut twee verschillende items?
Heb ik ook gezien. Bedoel je die met die cameraman die door die golf wordt gepakt?quote:Op dinsdag 10 augustus 2004 12:45 schreef cyberbull het volgende:
vind dit soort materie wel interresant.
Misschien leuk om een zooi links naar interresante sites hierover in de beginpost te plaatsen ;-)
Heb gister of eergister die docu over stormen op discovery gezien. Dat ze naar strand gaan en er een duindoorbraak is en dat er een van die stormchasers bijna verdrinkt en wordt meegesleurd zee in. Heel interresant !!
die was echt super!!! die mensen spooren echt niet!quote:Op dinsdag 10 augustus 2004 13:01 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Heb ik ook gezien. Bedoel je die met die cameraman die door die golf wordt gepakt?
Zal es kijken of ik wat links kan vinden voor de openingspost.
De film Twister sprak je dan zeker wel aan... of juist nietquote:Op dinsdag 10 augustus 2004 13:13 schreef drelletje het volgende:
[..]
die was echt super!!! die mensen spooren echt niet!
Ik kom uit alabama en daar heb je ook wel oorkanen, in de achtertuin bij me oma staat ook een bunker hiervoor.
Op deze http://www.nhc.noaa.gov/aboutnames.shtml site zie je onder andere de namen voor het hurricane seizoen 2004 tot en met 2009.quote:Op dinsdag 10 augustus 2004 12:30 schreef Coelho het volgende:
Hoe zit het nou met de namen van Hurricanes? Ik heb wel eens begrepen dat de naam van een storm die dodelijke slachtoffers heeft geëist, nooit meer gebruikt wordt. Hoeveel naamreeksen zijn er? Want het is toch een patroon dat eens in de X jaar weer opnieuw begint? Ik dacht trouwens dat mannen/vrouwennamen overeen kwamen met even of oneven jaren, maar dat lijkt volgens het lijstje niet zo te zijn.
Ja die bedoel ik........dat die 2 die derde die ze al voor gek verklaard hadden toen dat gebeurde helemaal voor krankjorum verklaarden.......en met die shots dat dat glas naar beneden komt in de stad. thats it!!quote:Op dinsdag 10 augustus 2004 13:01 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Heb ik ook gezien. Bedoel je die met die cameraman die door die golf wordt gepakt?
EDIT: Links toegevoegd in de openingspost
De exacte baan van zo'n storm laat zich wat lastig voorspellen, een paar jaar geleden leek er een storm recht op New Orleans af te razen, maar die boog een paar uur voor de verwachte overtocht opeens af.quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 23:18 schreef stay_fun het volgende:
Nog 5 uur voor het oog waarschijnlijk downtown Orlando bereikt heeft. Laten we hopen dat het de boel een beetje heel laat en dat er geen tornado's midden in het centrum landen.
[img[http://www.sun-sentinel.com/media/photo/2004-08/13785157.jpgp/img]
denk dattie is stukgewaaid...quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 23:12 schreef Againzender het volgende:
Dat is een stevige cycloon!
Die webcam geeft geen beeld meer, het zal toch wel goed gaan daar hoop ik?
En tijdens een aardige regenbui veranderd het in een donkere massa.quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 23:43 schreef MrLunk het volgende:
hier een livecam in Orlando waar Charly nu opaf stevent:
url: http://www.instacam.com/showcam.asp?id=LKBNV&size=S
of nog makkelijker:quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 02:02 schreef MrLunk het volgende:
Voor nu ligt Daytona Beach nog in de lij van Charly...
ziehier een streaming livecam op Daytona Beach:
http://www.florida-verzeichnis.de/cgi-bin/links/jump.cgi?ID=1388
en nog veel meer webcams rond daytona beach:
http://www.florida-verzeichnis.de/Webcams/Daytona_Beach/
hallo ...quote:Op maandag 16 augustus 2004 08:44 schreef Frutsel het volgende:
[afbeelding]
PUNTA GORDA, Florida (CNN) -- Federal and state officials worked Sunday to hasten the arrival of aid, electricity and security to the thousands of Floridians left homeless and hungry by Hurricane Charley.
Florida Agriculture Commissioner Charles Bronson said 402 trucks from other states had arrived with 2 million gallons of drinking water, and 162 trucks delivered ice to the area.
bla bla bla...
Rolwolken, shelfclouds. Leuk om te zien dat een hurricane eigenlijk gewoon een uit de kluiten gewassen bui is. Vergelijk deze foto's bijvoorbeeld maar een met die van 17 juni uit Nederland.quote:Op donderdag 2 september 2004 00:59 schreef Stratos het volgende:
Orkaan Charley Orlando Florida medio augustus 2004
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Als die route inderdaad gevolgd gaat worden, dan hebben ze nog geluk. Enkele dagen geleden werd er nog een route voorspeld waarbij Frances precies over de kustlijn naar het noorden trok, en dat 1000 km lang. Dat zou echt een catastrofe zijn, zeker om dat de Oostkust van Florida erg dichtbevolkt is.quote:Op donderdag 2 september 2004 01:23 schreef Stratos het volgende:
[afbeelding]
Dat was ook het eerste dat ik dacht toen ik die foto's zagquote:Op donderdag 2 september 2004 01:04 schreef Steijn het volgende:
[..]
Rolwolken, shelfclouds. Leuk om te zien dat een hurricane eigenlijk gewoon een uit de kluiten gewassen bui is. Vergelijk deze foto's bijvoorbeeld maar een met die van 17 juni uit Nederland.
Hmm...zo zwaar als Hurricane Andrew zal deze niet worden dus zal ook de schade niet zo hoog worden als deze. Inmiddels is bekend dat Hurricane Frances even krachtig is als de Categorie 4 Storm: Hurricane Charley die vorige maand huishield in Florida.quote:Op donderdag 2 september 2004 01:23 schreef Stratos het volgende:
The weekend of hurricane Frances
Komend weekend is het weekend van een grote miljarden dollar natuurramp in de VS. Waarschijnlijk het ergste natuurramp in de geschiedenis van de VS.
Dan kon het wel eens snel afgelopen zijn.quote:Op vrijdag 3 september 2004 17:42 schreef meranto het volgende:
het oog is verdwenen
Of een transformatie... als ze dan d'r oog weer open doet dan zal het goed raak zijnquote:Op vrijdag 3 september 2004 17:45 schreef Steijn het volgende:
[..]
Dan kon het wel eens snel afgelopen zijn.
die was gisteren toch al... nouja niet dat ik er veel van weet.. maar 2 keer een transformatie..quote:Op vrijdag 3 september 2004 20:16 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Of een transformatie... als ze dan d'r oog weer open doet dan zal het goed raak zijn
quote:Op zondag 5 september 2004 00:51 schreef Steijn het volgende:
NBC6 Live
http://nbc6.feedroom.com/iframeset.jsp?ord=779815
Nou ik zou dolgraag zo'n hurricane meemaken. Noem me maar een fanaat maar wil ooit nog eens een hurricane of tyfoon meemaken. Dat wordt dus een keer een vakantie boeken in augustus.quote:Op zondag 5 september 2004 01:07 schreef Roel_Jewel het volgende:
Geweldig om al die mensen te zien die nu het strand op gaan.
Frances is twee keer zo groot als Nederlandquote:Op zondag 5 september 2004 10:54 schreef aloa het volgende:
Aha.... Frances is behoorlijk bezig daar in florida. Windsnelheden tot 170km per uur, die hoop ik nooit meetemaken hier in nederland, volgens mij waait ons land dan compleet weg. Grootste oorkaan in 100jaar. paar miljoen mensen zonder stroom.![]()
precies, dat moet maar niet. Ik kan me zulke windsnelheden niet voorstellen, als het hier echt stormt, kracht9 of meer, dan vind ik het al hard tekeer gaan.quote:Op zondag 5 september 2004 10:58 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Frances is twee keer zo groot als Nederland. Dus als dat over ons land zou gaan, blijft er weinig staan, gok ik
.
Las 't idd ook op CNN.com:quote:Op zondag 5 september 2004 11:40 schreef aloa het volgende:
Ik begrijp dat ie straks nog een keer over florida gaat en dan richting mexico.....gebeurt dat vaker?![]()
Denk je alles gehad te hebben, komt ie nog een keer. Maar ik vraag me af welke route Frances aflegt. Of maakt 't oog een rondje en komt dan nog een keer aan land?quote:It marked the first Florida landfall for Frances; a second is expected on the panhandle Monday afternoon.
ff gegoogle'dquote:Op zondag 5 september 2004 12:09 schreef drelletje het volgende:
en andrew staat er niet tussen... Hoeveel doden waaren daarbij eik?
Is geografisch gezien niet zo moeilijk hoor hoor als je ziet hoe Florida eruit ziet en als je de te volgen route weet: http://www.nhc.noaa.gov/f(...)604W+GIF/050853W.gifquote:Op zondag 5 september 2004 11:41 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Las 't idd ook op CNN.com:
[..]
Denk je alles gehad te hebben, komt ie nog een keer. Maar ik vraag me af welke route Frances aflegt. Of maakt 't oog een rondje en komt dan nog een keer aan land?
Schandalig dat ook Camille van 1969 niet vermeld word en vooral Gilbert van 1988 met een luchtdruk van 888!!!! mbar en windsnelheden van gemiddeld 297km/u.quote:Op zondag 5 september 2004 12:06 schreef Roel_Jewel het volgende:
Overzicht van de tien ergste orkanen
Dat is wel heel erg bruut.quote:Op zondag 5 september 2004 13:16 schreef meranto het volgende:
Typhoon Nancy met een GEMIDDELDE windsnelheid van 343 km/uur
Jups: http://www.aoml.noaa.gov/hrd/Landsea/deadly/Table2.htmquote:Op zondag 5 september 2004 13:17 schreef Roel_Jewel het volgende:
Het gaat in dat overzicht van CNN over de meest dodelijke orkanen, geloof ik.
Gelukkig, in de eerste levensbehoefte kan nog worden voorzienquote:The power is still up, we are so lucky so we can play X-Box and watch what's going on through the news.
Tja... tis Hurricane Season hequote:Op maandag 6 september 2004 09:47 schreef Roel_Jewel het volgende:
Ah, nog een orkaan. Wordt nog gezellig. Ik hoop voor de mensen daar dat Iwan niet net zo groot wordt; dan blijft er weinig over ...
quote:HURRICANE IVAN IS CENTERED NEAR 10.7N 50.6W AT 06/0600 UTC
...MOVING WEST-NORTHWEST AT 18 KT. MAXIMUM SUSTAINED WIND SPEED
IS 115 KT WITH GUSTS TO 140 KT MAKING IVAN A CATEGORY 4 STORM.
ESTIMATED MINIMUM CENTRAL PRESSURE IS 948 MB. SEE LATEST NHC
PUBLIC ADVISORY OR NHC FORECAST/ADVISORY UNDER AWIPS/WMO HEADERS
MIATCPAT4/WTNT34 KNHC OR MIATCMAT4/WTNT24 KNHC FOR MORE DETAILS.
IVAN COULD CONTINUE TO STRENGTHEN AND BECOME A CATEGORY 5 STORM.
ALTHOUGH IVAN IS EMBEDDED WITH STRONG SUBSIDENCE...
SCATTERED/NUMEROUS STRONG CONVECTION IS WITHIN 75/90 NM RADIUS
OF THE WELL DEFINED EYE. SCATTERED MODERATE/STRONG CONVECTION
COVERS THE AREA FROM 7N-13N BETWEEN 47W-54W.
Bron??quote:Op maandag 6 september 2004 13:35 schreef meranto het volgende:
Ivan staat op de planning om een sterkere orkaan te worden dan Frances en Charley, het kan dat Ivan over 2 tot 3 dagen een hurricane word van de 5e categorie en met deze kracht de benedenwindse eilanden en costa rica zal aandoen.
[..]
Dat klopt, maar 'normaal' zijn er toch niet zoveel zulke zware orkanen in hetzelfde gebied?quote:Op maandag 6 september 2004 10:01 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Tja... tis Hurricane Season he![]()
Bron: http://www.intellicast.co(...)cussion&prodnav=none van een paar uur geleden, kan al geupdate zijn met nieuwe gegevens.quote:Op maandag 6 september 2004 14:06 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Bron??
Lijkt me sterk dat hij in 2/3 dagen tijd van Tropical Storm/Hurricane Cat 1 naar een Cat.5 kan...
quote:Typhoon Forrest in September 1983 in the Northwest Pacific Ocean deepened by 100 mb (976 to 876 mb) in just under 24 hr. Estimated surface sustained winds increased a maximum of 30 kt (35 mph) in 6 hr and 85 kt (98 mph) in one day (from 65 to 150 kt [75 to 173 mph]).
Nu staat er het volgende:quote:Op maandag 6 september 2004 14:20 schreef meranto het volgende:
[..]
Bron: http://www.intellicast.co(...)cussion&prodnav=none van een paar uur geleden, kan al geupdate zijn met nieuwe gegevens.
trouwens, als Charley in 3 uur van cat 2 naar 4 gaat....
[..]
bron: http://pages.intnet.mu/thomas/records.htm
Dit is dus van de laagst mogelijke snelheid binnen categorie 1 naar 18 mph krachtiger dan voor categorie 5 nodig is binnen 24 uur, kan best dus.
quote:HURRICANE IVAN IS CENTERED NEAR 11.1N 52.6W AT 06/1200 UTC
...MOVING WEST AT 18 KT. MAXIMUM SUSTAINED WIND SPEED IS 110 KT
WITH GUSTS TO 135 KT MAKING IVAN A CATEGORY 3 STORM. ESTIMATED
MINIMUM CENTRAL PRESSURE IS 951 MB. SEE LATEST NHC PUBLIC
ADVISORY OR NHC FORECAST/ADVISORY UNDER AWIPS/WMO HEADERS
MIATCPAT4/WTNT34 KNHC OR MIATCMAT4/WTNT24 KNHC FOR MORE DETAILS.
IVAN COULD STRENGTHEN AGAIN TO A CATEGORY 4 STORM OR HIGHER.
ALTHOUGH IVAN IS EMBEDDED WITH STRONG SUBSIDENCE... SCATTERED/
NUMEROUS STRONG CONVECTION IS WITHIN 60 NM IN THE E QUADRANT.
SCATTERED MODERATE/STRONG CONVECTION COVERS THE REMAINDER OF THE
AREA FROM 7N-14N BETWEEN 48W-55W.
Vaak is het 1 "zware" per seizoen.. en nu lijken er meer te komen, maar iets minder zwaar. Al denk ik dat dit jaar een aardig jaartje wordt. Vorig jaar waren onder andere Isabel en Claudette "zware" stormen. In 2002 hoorde je eigenlijk alleen wat over Hurricane Fayquote:Op maandag 6 september 2004 14:07 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Dat klopt, maar 'normaal' zijn er toch niet zoveel zulke zware orkanen in hetzelfde gebied?
Gaan we straks ook voor die storm een apart onderwerp in NWS aanmaken zoals met Frances?quote:Op maandag 6 september 2004 14:29 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Nu staat er het volgende:
[..]
Niets is zo veranderlijk als het weer.....quote:Op maandag 6 september 2004 14:29 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Nu staat er het volgende:
[..]
Als ie genoeg schade aanricht, komt dat vanzelf welquote:Op maandag 6 september 2004 14:34 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Gaan we straks ook voor die storm een apart onderwerp in NWS aanmaken zoals met Frances?![]()
wat een onzin...quote:Op maandag 6 september 2004 15:05 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Als ie genoeg schade aanricht, komt dat vanzelf wel.
al hoop ik dat dat wel meevalt
Inderdaad niet veel verschil in watertemperatuur zo te zien.quote:Op dinsdag 7 september 2004 18:28 schreef meranto het volgende:
Watertemperaturen ontlopen elkaar haast niets in het gehele gebied en de watertemperatuur is gek genoeg geen maat voor de sterkte van de hurricane.
[afbeelding]
Loop: http://www.ssd.noaa.gov/PS/TROP/DATA/RT/sst-atl-loop.html
Waar is Mitch dan gebleven??quote:Op donderdag 9 september 2004 11:17 schreef Frutsel het volgende:
Hurricane Ivan Kills 15
ST. GEORGE'S, Grenada — The most powerful hurricane to hit the Caribbean in nearly a decade killed at least 12 people in Grenada (search), damaged 90 percent its homes and destroyed a prison that left criminals running loose, officials said Wednesday. American students took precautions against looters
Mitch ging meer over Centraal Amerika, zoals Honduras...denk dat de Caribbean daar niet bijgerekend wil worden...quote:Op donderdag 9 september 2004 11:24 schreef meranto het volgende:
[..]
Waar is Mitch dan gebleven??
quote:Ivan strengthened to a Category 5 hurricane, sweeping toward Jamaica on Thursday after killing at least 20 people in the tiny spice island of Grenada.
Ivan, packing sustained winds of 160 mph, was heading north-northwest from the south Caribbean and "could still intensify a little more this morning," the U.S. National Hurricane Center said.
Dat wordt een ongekende ravage op Jamaica.quote:Op donderdag 9 september 2004 14:22 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://olympics.reuters.c(...)News&storyID=6191997
[..]
Idd. Tegen een cat. 5-orkaan (die ook nog es in kracht toeneemt) is weinig bestand.quote:Op donderdag 9 september 2004 14:24 schreef Steijn het volgende:
[..]
Dat wordt een ongekende ravage op Jamaica.![]()
Kan jij in bovenstaand plaatje omcircelen waar Jamaica precies ligt?quote:Op donderdag 9 september 2004 14:25 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Idd. Tegen een cat. 5-orkaan (die ook nog es in kracht toeneemt) is weinig bestand.
Dat eiland onder Cuba. En Cuba is het eiland dat in de linkerbovenhoek ligt.quote:Op donderdag 9 september 2004 14:40 schreef Frutsel het volgende:
Kan jij in bovenstaand plaatje omcircelen waar Jamaica precies ligt?
Ik dacht dat GFS en NOGAPS (de Amerikaanse modellen dus), hem precies over de westkust van Florida laten trekken. Erg vervelende koers dus als dat uitkomt.quote:En de vraag blijft: Wat doet Ivan na Jamaica? Weer florida?
http://olympics.reuters.c(...)News&storyID=6191997quote:Op donderdag 9 september 2004 14:40 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Kan jij in bovenstaand plaatje omcircelen waar Jamaica precies ligt?
En de vraag blijft: Wat doet Ivan na Jamaica? Weer florida?
kans op florida is dus zeker aanwezig.quote:The hurricane center's longer-term forecast, with a wide margin for change, had the storm passing over Cuba on Sunday and off Florida's southwest coast on Monday.
ja dus...quote:Op maandag 6 september 2004 14:34 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Gaan we straks ook voor die storm een apart onderwerp in NWS aanmaken zoals met Frances?![]()
Djeez, die paupers in NWS maken er een zooitje van.quote:Op donderdag 9 september 2004 14:53 schreef Frutsel het volgende:
[..]
ja dus...tis al gebeurd lol
Cool, hoe zou dat eruit zienquote:THERE WERE SOME INDICATIONS FROM MICROWAVE
DATA AND NOW CONFIRMED WITH THE PLANE THAT IVAN HAS A DOUBLE
EYEWALL STRUCTURE. THIS MAY EXPLAIN THE RECENT SLIGHT WEAKENING.
THE HURRICANE WILL PROBABLY FLUCTUATE BETWEEN CAT 4 AND 5 WHILE
MOVING THROUGH AN AREA OF LOW SHEAR AND HIGH OCEANIC HEAT CONTENT
BEFORE REACHING CUBA.
Ja dat is een double eye wall.quote:Op donderdag 9 september 2004 23:09 schreef meranto het volgende:
[..]
Cool, hoe zou dat eruit zien
edit:
zo misschien, dit is een radarbeeld van Gilbert (1988 die sterkste ooit in de atlantic ja) vlak voordat hij aan land ging: [afbeelding]
Hoe is dat te verklaren? Boven (warm) water zou hij toch eigenlijk alleen sterker/groter moeten worden?quote:Op vrijdag 10 september 2004 11:08 schreef meranto het volgende:
http://www.intellicast.co(...)rodnav=none&pid=none
"Ivan de Verschrikkelijke" is niet zo verschrikkelijk meeraan de andere kant wel goed voor de Jamaicanen. Nog slechts windstoten van 282 km/u maar.......
Dan zou je je in de complexiteit van het weer moeten verdiepen, zou wel erg makkelijk zijn als alleen aan de temperatuur van het water de kracht van de orkaan afgemeten zou worden.quote:Op vrijdag 10 september 2004 12:07 schreef Castor het volgende:
[..]
Hoe is dat te verklaren? Boven (warm) water zou hij toch eigenlijk alleen sterker/groter moeten worden?
Orkanen houden zelden langer dan een dag of wat de status van categorie 5 vast waarvan enkele uitzonderingen:quote:Op vrijdag 10 september 2004 13:10 schreef Castor het volgende:
*zich leek voelt*![]()
Maar dat wetende, heb jij misschien een idee waarom Ivan in kracht lijkt in te boeten op 't moment?
En hij ligt nog steeds op koers richting Jamaica...quote:Op vrijdag 10 september 2004 17:06 schreef meranto het volgende:
Is wel grappig, Ivan zit nu in z'n zwakke fase, maar is nog altijd even sterk als Charley en Frances op hun absolute top
Daar heeft het inderdaad veel weg van.quote:Op zaterdag 11 september 2004 00:21 schreef Roel_Jewel het volgende:
De verwachtingen zijn nog steeds dat ie vol over de hoofdstad heen trekt.
Dat is in ieder geval iets gunstiger dan dat hij vlak ten zuiden langtrekt, daar zitten de sterkste winden.quote:Op zaterdag 11 september 2004 00:21 schreef Roel_Jewel het volgende:
De verwachtingen zijn nog steeds dat ie vol over de hoofdstad heen trekt.
Als je ooit een keer een cycloon meegemaakt hebt denk je alleen maar aan wegkomen. Het geweld is zo groot en alom en je doet er niets tegen. Je staat machteloos.quote:Op zaterdag 11 september 2004 00:30 schreef Againzender het volgende:
[..]
Daar heeft het inderdaad veel weg van.
Ze hebben het al lang van tevoren zien aankomen, hopelijk hebben ze genoeg voorzorgsmaatregeln kunnen nemen. 'Toevallig' zag ik vanavond op Discovery een stuk over troipische cyclonen met beelden uit het gebied als de storm overtrekt. Dat is toch erg heftig
HIj is dus ook weer wat sterker aan het worden, sterkte voor de mensen op jamaica, nog enkele uurtjes en ze zitten er helemaal midden inquote:(CNN) -- Lethal Hurricane Ivan, an intense Category 4 storm, gained strength as it began to batter the Caribbean island of Jamaica on Friday night.
en dat was al vóórdat Ivan gearriveerd wasquote:Waves two-stories high crashed on Jamaica's eastern shore Friday, flooding homes and washing away roads as Hurricane Ivan's ferocious winds and pounding rains began to lash the island and threatened a direct hit on its densely populated capital.
quote:It is the middle of the night on the island and the fierce winds are bending trees left and right like metronomes, says the BBC's Ian Pannell who is barricaded inside his hotel room in Jamaica's capital, Kingston.
NOS TT meldt dat ook.quote:Hurricane Ivan has lashed Jamaica's coast but is not expected to make a direct hit.
Maximum sustained winds are 155 mph, das dus geen cat 5 nog, daarvoor moet het 156+ zijn, 160 dus eigenlijk, foute berichtgeving van de gevestigde media dus.... zoals wel vaker hiermeequote:Op zaterdag 11 september 2004 10:16 schreef Roel_Jewel het volgende:
3FM nieuws meldde zojuist dat ie inmiddels weer op klasse 5 zit. Snelheden boven 250 km/uur en idd geen elektriciteit op 't hele eiland meer.
Alles onder de 10 graden noorderbreedt is sowieso veilig, in het gebied tussen de 10 en 20 graden noorderbreedte zijn orkanen erg onwaarschijnlijk maar wel mogelijk.quote:Op zaterdag 11 september 2004 12:17 schreef Coelho het volgende:
Ik ga eind oktober naar Vietnam, hoe zit het daar met de hurricanes?
Ow, dan staat het fout in mijn teleaccursus.quote:Op zaterdag 11 september 2004 12:44 schreef meranto het volgende:
Waar denk je dat Ivan heel de tijd al zit te tollen![]()
Tussen 8,9 NB en 17,5 NB
De criteria zijn meer dan 500 km van de evenaar af.....
Teleacquote:Op zaterdag 11 september 2004 12:50 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ow, dan staat het fout in mijn teleaccursus.![]()
quote:Jeremy Plester, from the PA Weathercentre, said wind speeds on the island were about 155mph, with gusts of about 190mph.
190 miles/h is ook precies het zelfde als 305.7754km/hquote:Op zaterdag 11 september 2004 20:36 schreef Roel_Jewel het volgende:
Weervrouw van CNN meldde net dat er uitschieters zijn tot 305 km/uur.
Aldus de exacte vertaling van de tropical discussion #38 van http://www.nhc.noaa.govquote:Op zondag 12 september 2004 00:20 schreef drelletje het volgende:
Er hebben zich enkele geleidelijke veranderingen voorgedaan in het sturingspatroon gedurende de laatste dag waardoor de orkaan mogelijkerwijs niet zo dicht langs zuid Florida zal gaan trekken. Hoewel dit goed nieuws is voor zuid Florida... is dit minder goed voor andere regios langs de oostelijke kust van de Golf. Waterdamp beelden tonen dat zich een rug van hogedruk in de middelbare en hoge niveaus heeft ontwikkelt van de Golf van Mexico oostwaards over Florida. Het lijkt er op dat deze rug de orkaan geforceerd heeft een meer westelijke koers te volgen... waardoor de verwachte noordwest en noordwaartse draai is vertraagd. Hoewel deze draai nog wel verwacht wordt aangezien zich een zwakke plek zal ontwikkelen in de Golf van Mexico... wordt dit echter pas verwacht als de orkaan zich over het uiterste westen van Cuba en over de open wateren van de Golf van Mexico bevindt. Dit pad vergroot de orkaankansen voor de noordoostelijke regio van de Golf van Mexico en verlaagt deze voor zuid Florida. De westwaardse verschuiving van de officiële verwachting blijft in overeenstemming met de guidance die ook langzaam iets naar het westen is verschoven. Zoals mogelijk geacht werd heeft Ivan zijn categorie vijf status opnieuw verkregen. Een verkenningsvliegtuig mat zojuist 161 knopen aan wind op 700 hPa en een geëxtrapoleerde gronddruk van 914 hPa. De sonde mat 918 hPa maar er waren 29 knopen aan grondwind. De initiële intensiteit is verhoogt naar 145 knopen. Er is geen enkele mogelijkheid om de intensiteit nu verder te verwachten bij zulke extreem zware orkanen... dus wordt Ivan op 145 knopen gehouden totdat hij Cuba passeerd. Daarna zal de windschering naar verwachting gaan toenemen, vandaar dat vanaf dan een langzame verzwakking wordt verwacht. Desalniettemin... naar verwachting zal Ivan als een "major hurricane" in de V.S aan land komen.
Forecaster Avila
Verwachte posities en maximum winden.
Initial 11/2100z 18.2n 79.3w 145 kt
12hr VT 12/0600z 18.7n 80.5w 145 kt
24hr VT 12/1800z 20.0n 82.0w 145 kt
36hr VT 13/0600z 21.5n 83.1w 145 kt...nearing Cuba
48hr VT 13/1800z 23.1n 84.0w 130 kt
72hr VT 14/1800z 26.5n 85.0w 115 kt
96hr VT 15/1800z 31.0n 85.0w 60 kt...inland
120hr VT 16/1800z 36.0n 83.0w 25 kt...inland
Beetje gestolen van ander forum
Nog een plaatje:
[afbeelding]
Bedoel je niet de stormvloed. In de Noordzee lopen al golven van 6 meter als er een windkracht 9 staat ofzo. 15 meter zou mij niets verbazen bij Ivan.quote:Op zondag 12 september 2004 02:08 schreef Roel_Jewel het volgende:
Als dat wel het geval was geweest, zouden golven tot zes meter hoogte zijn ontstaan.
Ze hadden 't erover dat golven van zes meter de stad zouden bedreigen.quote:Op zondag 12 september 2004 02:15 schreef Steijn het volgende:
[..]
Bedoel je niet de stormvloed. In de Noordzee lopen al golven van 6 meter als er een windkracht 9 staat ofzo. 15 meter zou mij niets verbazen bij Ivan.
Normaliter wordt de vloed weergegeven, dus 6 meter boven normaal peil bij New Orleans, dat zou wel kut zijn hier bij Rotterdamquote:Op zondag 12 september 2004 02:15 schreef Steijn het volgende:
[..]
Bedoel je niet de stormvloed. In de Noordzee lopen al golven van 6 meter als er een windkracht 9 staat ofzo. 15 meter zou mij niets verbazen bij Ivan.
Ik denk ook wel elders in Nederland. :') In Noorwegen is tijdens een windkracht 12 een keer een rotsblok van 8 miljoen kilo door de beukende golven in de diepte verdwenen. Zeg maar dag tegen de Oosterscheldekering.quote:Op zondag 12 september 2004 02:17 schreef meranto het volgende:
Normaliter wordt de vloed weergegeven, dus 6 meter boven normaal peil bij New Orleans, dat zou wel kut zijn hier bij Rotterdam![]()
En dat terwijl Andrew nog bij lange na niet de sterkste tropische storm ooit is, van het kaliber Andrew komen er in de Pacific gemiddeld 5 of 6 per jaar voor, neem 1997 bijvoorbeeld, alleen de westelijke pacific al 10 Typhoons van cat 5 op de Saffir/Simpson schaal, 10 van de 33 tropische stormen: http://weather.unisys.com/hurricane/w_pacific/1997H/quote:Op zondag 12 september 2004 02:15 schreef Steijn het volgende:
[..]
Het bizarste van Andrew vond ik dat op sommige plekken het asfalt van de weg af was gewaaid. Zo onvoorstelbaar hard moet het gaan in zo'n cycloon.
Misschien dat een paar verdwaalde hollanders op reis en een paar Limburgers het nog na kunnen vertellen dan.quote:Op zondag 12 september 2004 02:20 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ik denk ook wel elders in Nederland.![]()
Maar een landfall bij kracht 4/5 is dacht ik erg zeldzaam in de Pacific.quote:Op zondag 12 september 2004 02:20 schreef meranto het volgende:
En dat terwijl Andrew nog bij lange na niet de sterkste tropische storm ooit is, van het kaliber Andrew komen er in de Pacific gemiddeld 5 of 6 per jaar voor, neem 1997 bijvoorbeeld, alleen de westelijke pacific al 10 Typhoons van cat 5 op de Saffir/Simpson schaal, 10 van de 33 tropische stormen: http://weather.unisys.com/hurricane/w_pacific/1997H/
Kom maar bij mij. Ik zit hier op de stuwwal bij Amersfoort. 40 meter hoog.quote:Op zondag 12 september 2004 02:22 schreef meranto het volgende:
Misschien dat een paar verdwaalde hollanders op reis en een paar Limburgers het nog na kunnen vertellen dan.
Nogal logisch omdat er nergens land is daar, daarom komen er procentueel ook veel meer tropische stormen van cat 5 voor (plus dat het water iets warmer is) en omdat de gemiddelde luchtdruk boven de Pacific beduidend lager is dan boven de Atlantic worden daar ook verreweg de laagste luchtdrukken gemeten in de typhoons in vergelijking met de Atlantische hurricanes. Op de Atlantische oceaan is namelijk het Azorenhoog en die hebben ze boven de Pacific niet.quote:Op zondag 12 september 2004 02:23 schreef Steijn het volgende:
[..]
Maar een landfall bij kracht 4/5 is dacht ik erg zeldzaam in de Pacific.
Ik bel wel ff als Ivan 9000 km van zn spoor af isquote:Op zondag 12 september 2004 02:24 schreef Steijn het volgende:
[..]
Kom maar bij mij. Ik zit hier op de stuwwal bij Amersfoort. 40 meter hoog.![]()
Maar ook landen als Japan, Fillipijnen en Zuid-Korea krijgen zelden met een catagorie 4 of 5 te maken.quote:Op zondag 12 september 2004 02:27 schreef meranto het volgende:
Nogal logisch omdat er nergens land is daar,
Tip had toch de laagste kerndruk? Was dat ook qua windsnelheid de sterkste tyfoon?quote:daarom komen er procentueel ook veel meer tropische stormen van cat 5 voor (plus dat het water iets warmer is) en omdat de gemiddelde luchtdruk boven de Pacific beduidend lager is dan boven de Atlantic worden daar ook verreweg de laagste luchtdrukken gemeten in de typhoons in vergelijking met de Atlantische hurricanes. Op de Atlantische oceaan is namelijk het Azorenhoog en die hebben ze boven de Pacific niet.
Tip had inderdaad de laagste kerndruk (970 mbar) maar dat is geen uitzondering gezien het trio van 1997 dat nagenoeg gelijktijdig optrad (Ivan Joan en Keith). Deze hadden alledrie stomtoevallig kerndrukken van precies 972 mbar. Tip was alleen niet de sterkste ooit qua wind, die bedroeg 306 km/u gemiddeld. Wat dat betreft deed Typhoon Nancy het beter met 343 km/u gemiddeld.quote:Op zondag 12 september 2004 02:30 schreef Steijn het volgende:
[..]
Maar ook landen als Japan, Fillipijnen en Zuid-Korea krijgen zelden met een catagorie 4 of 5 te maken.
[..]
Tip had toch de laagste kerndruk? Was dat ook qua windsnelheid de sterkste tyfoon?
De laatste 2 uur is de luchtdruk wederom 4 mbar gedaald tot 916 mbar. De buitenste "concentric eyewall" is zich naar binnen aan het verplaatsen. Deze heeft nu een diameter van ongeveer 80 km maar zal krimpen tot 40 km en daarmee de binnenste eyewall oplossen. Als over een paar uurtjes die situatie bereikt is zal Ivan naar mijn idee weer behoorlijk in kracht toenemen. Misschien wel tot onder de 910 mbar, maar dat is slechts mijn voorspelling.quote:Op zondag 12 september 2004 22:52 schreef Metsada het volgende:
Na even op de max van zn kracht te hebben gezeten (165 mph) is hij weer terug naar cat. 4, ben benieuwt of het jojo effect nog steeds zal doorzetten en of die buiging inderdaad gaat komen, want hij loopt nu nog steeds alleen maar westelijker. Lucky florida en cuba
Ik hoop 't niet. Dan is de ramp amper te overzien (al is er nu ook al veel schade natuurlijk).quote:Op maandag 13 september 2004 00:43 schreef Steijn het volgende:
New Orleans is de volgende halte?
quote:Hurricane Ivan, responsible for at least 60 deaths in the Caribbean, was expected to shift westward later today, lessening the threat to Cuba and prompting a warning for Mexico's Yucatan Peninsula. The storm may hit the U.S. near the Alabama-Florida border early Thursday, forecasters said.
Ivan, with maximum sustained winds near 160 miles (257 kilometers) per hour, was upgraded to a Category 5 hurricane late yesterday, the National Hurricane Center in Miami said. The hurricane's center was located about 120 miles south-southeast of the western tip of Cuba at 5 a.m. New York time today. Ivan was moving west-northwest at about 9 mph and was expected to turn to the northwest within 24 hours, the center said on its Web site.
Two U.K. warships were sailing to the Caymans amid reports most of the islands are under water. Forecasters expect Ivan's center to miss Cuba as it moves into the Gulf of Mexico.
``The track has slid westward a bit for Ivan,'' hurricane center meteorologist Jennifer Pralgo said by telephone today. ``We're advising people all the way from Texas through the Florida panhandle to keep an eye on Ivan.''
Ivan had been predicted to come ashore in the center of Florida's panhandle, in what would be the third hurricane strike in the state in a month. Hurricanes Charley and Frances caused billions of dollars in property damage in Florida.
``This system is stronger than Charley and Frances and has the potential to cause a lot of damage,'' said Chris Hennon, a meteorologist with the hurricane center. ``Any time you have a storm this magnitude, it's going to be very dangerous when it hits land.''
Ze zijn wel wat gewend in die regio denk ik. Natuurlijk, een grote ramp maar het lijkt mij niet catastrofaal.quote:Op dinsdag 14 september 2004 13:19 schreef Roel_Jewel het volgende:
Ik hoop dat Ivan New Orleans ff voorbijgaat. Anders is de ramp amper te overzien in zo'n grote stad.
http://cbs4.com/floridane(...)/resources_news_htmlquote:Tropical Storm Jeanne forms in Atlantic, threatens Puerto Rico
Tuesday September 14, 2004
MIAMI (AP) Tropical Storm Jeanne formed in the Atlantic Ocean Tuesday and was expected to hit Puerto Rico by Wednesday morning, bringing strong winds and heavy rain.
Jeanne could be packing sustained winds of 60 mph with higher gusts when it hits Puerto Rico and drop 9 inches of rain, the National Hurricane Center in Miami said.
``It's not the same as Ivan, but it is certainly threatening weather,'' hurricane center forecaster Rafael Mojica said. Hurricane Ivan, which was in the Gulf of Mexico on Tuesday, killed at least 68 people in seven islands or countries in the Caribbean over the weekend.
Because of Jeanne, the hurricane center posted tropical storm warnings for Puerto Rico, the U.S. and British Virgin Islands, St. Kitts, Nevis, Saba, St. Eustatius and St. Marten. A storm watch covered Anguilla and some coastal sections of the Dominican Republic.
At 2 p.m. EDT, Jeanne had top sustained winds of 50 mph and is expected to strengthen, the National Hurricane Center in Miami said. It was centered about 100 southeast of St. Croix in the U.S. Virgin Islands and was moving west-northwest at about 10 mph.
Forecasters predict the storm could hit or skim past the Dominican Republic on Thursday, Haiti on Friday and move over the eastern tip of Cuba or into the Bahamas by Saturday. There is a chance the storm could hit Florida early next week. Mojica said it could become a Category 1 hurricane with winds in excess of 74 mph by Saturday.
Jeanne is the 10th named storm to form in the Atlantic this tropical storm season, which began June 1. Three have hit Florida, and Ivan is threatening to hit the Panhandle later this week.
Hurricanes Charley and Frances caused up to $20 billion in damage to Florida and killed at least 50 people when they struck the state. Tropical Storm Bonnie caused minimal damage when it struck the Panhandle.
quote:Direct hit by Ivan in New Orleans could mean a modern Atlantis
The Associated Press
NEW ORLEANS — People floating through a polluted stew to treetops, competing with fire ants for a dry perch — a direct hit here by Hurricane Ivan could be that horrifying, Louisiana storm damage experts say.
With New Orleans' saucer-shaped topography that dips as much as 9 feet below sea level, there's nowhere for water to go if a storm surge is strong enough to top levees ringing the city.
"Those folks who remain, should the city flood, would be exposed to all kinds of nightmares from buildings falling apart to floating in the water having nowhere to go," Ivor van Heerden, director of Louisiana State University's Hurricane Public Health Center, said Tuesday.
And that's not all. Flood waters, in addition to collecting standard household and business garbage and chemicals, would flow through chemical plants, "so there's the potential of pretty severe contamination," van Heerden said.
LSU's hurricane experts have spent years developing computer models and taking surveys to predict when hurricanes could flood the city and how many people would choose to wait out the storm at home.
Both results paint grim pictures.
Surveys show about 300,000 of the city's 1.6 million metro-area residents would choose to risk staying inside the city's ring of levees.
Computer models show a hurricane of a strong Category 3 or worse (wind speeds of around 120 mph or more), hitting just west of New Orleans, would push storm surges from the Gulf of Mexico and Lake Pontchartrain over the city's levees. New Orleans would be under about 20 feet of water, higher than the roofs of many homes here.
Much of town would be inundated for weeks, meaning the hundreds of thousands who evacuated or could be rescued would have to stay with friends, relatives or in sprawling temporary shelters to the north for weeks.
The rescue operation, meanwhile, would be among the world's biggest since World War II, when Allied Forces rescued mostly British soldiers from Dunkirk, France, and brought them across the English Channel in 1940, van Heerden predicted.
As far as draining flood water out, once the storm passes, if levees have trapped water above sea level, the U.S. Army Corps of Engineers would cut the levees.
"The real big problem is the water from sea level on down because it will have to be pumped and restoring the pumps and getting them back into action could take a considerable amount of time," said John Hall, the Corps' spokesman in New Orleans.
Hall was talking from home as he prepared to flee the city himself.
The Corps' local staff was being relocated Tuesday evening 166 miles north to Vicksburg, Miss., and Hall was worried about what he'd find left of his home when he eventually came back.
"I'm sitting here at minus 6 (feet below sea level) and I'm scared to death," he said.
If Ivan hits east of the city, New Orleans would be on the weak side of the storm and storm surge would not likely have catastrophic flooding, van Heerden said.
Forecasters said the track appeared to be to the east along the Mississippi coast as of Tuesday afternoon.
But even if New Orleans escapes this time, it will remain vulnerable until Louisiana gets billions of dollars from the federal and state government to help restore coastal wetlands that act as a buffer to storms coming in from sea. Louisiana has lost about a half million acres of coast to erosion since 1930. The lost wetlands were built by the Mississippi River, which is now corralled by levees and can only dump sediment at its mouth. That allows waves from the Gulf to chop away at the rest of the coastline with no new sediment replacing it.
"My fear is, if this storm passes (without a major disaster), everybody forgets about it until next year, when it could be even worse because we'll have even less wetlands," van Heerden said.
Je vergeet echter dat een orkaan groot is. Ivan zal zeker New Orleans teisteren, de vraag is alleen hoe intens, hoe dichter bij de oog des te zwaar de schade. De oog van het orkaan heeft de zwaaste regen en sterkste rukwinden. De oog van Ivan heeft de Kaaiman eiland met 30 mijl gemist. Maar de schade op de Kaaiman eilanden is enorm. Alle dakken van woningen en gebouwen zijn of weggeblazen of beschadigd, de infrastructuur zwaar beschadigd, en grote delen van dat eiland ligt onder water. En te bedenken dat de Kaaiman eilanden de rijkste land is in de Cariben, zelfs rijker dan vele Westerse landen.quote:Op dinsdag 14 september 2004 13:55 schreef Roel_Jewel het volgende:
Andrew is (net) niet in New Orleans geweest hoor.
Maar de regio is idd wel wat gewend.
Ik begreep dat die hansworsten dijken van meer dan 10 meter hoogte hebben liggen. Als er een doorbreekt is de schade niet te overzien.quote:Op woensdag 15 september 2004 02:50 schreef Stratos het volgende:
New Orleans ligt beneden zee spiegel. Ivan beweegt erg langzaam en dat maakt dat de kans op overstromingen flink toeneemt. Ik verwacht veel wateroverlast in New Orleans, flinke windschade, en grote vloedgolven. Category 3 en 4 orkaanwinden zijn voelbaar honderden kilometers ver van het oog. Men verwacht dat Ivan ook stil blijft staan in de binnenland van de VS en dat zorgd voor grote overstromingen.
waterhozen vallen volgens mij ook helemaal uit elkaar als ze land raken hoor..quote:Op woensdag 15 september 2004 10:20 schreef Frutsel het volgende:
kan me beelden herinneren van een storm van jaren geleden waarbij er live opnamen waren te zien van twee grote waterhozen in New Orleans. (Tornado's in de zee dus)... best wel geinug... ze raakten gelukkig de stad niet. Maar deze waterstad is zo fucking kwetsbaar voor overstromingen...Wat dat betreft ligt hij niet gunstig met zo'n orkaan voor de deur... Hopelijk valt het allemaal mee net als op Cuba.
Em ja, maar de kracht van een waterhoosje van 20 meter of een orkaan van 600.000 meter die verschilt nogal, zodoende valt het waterhoosje al meestal op de kustlijn uit elkaar doordat deze meer wrijving ondervind van het land, maar de orkaan pas veel later, vaak meer dan 100-en kilometers landinwaarts en dit valt dan niet te wijten aan de hogere wrijving maar aan het plotseling wegvallen van de vochtige warme oceaan waar de orkaan zijn kracht vandaan haalt.quote:Op woensdag 15 september 2004 17:07 schreef drelletje het volgende:
[..]
waterhozen vallen volgens mij ook helemaal uit elkaar als ze land raken hoor..
Een waterhoos en een tornado in zee zijn niet hetzelfde, maar dat weet je ongetwijfeld. Waterhozen kunnen onder praktisch elke bui ontstaan, terwijl tornado's vanuit een "funnel cloud" ontstaan die alleen onder een supercell kan hangen die door de juiste windschering een rotatie krijgt (+ nog vele andere ingewikkelde factoren). Waterhozen zijn zeer gebruikelijk terwijl echte tornado's nogal zeldzaam zijn in Nederland en zelfs in de VS vergeleken met waterhozen.quote:Op woensdag 15 september 2004 10:20 schreef Frutsel het volgende:
kan me beelden herinneren van een storm van jaren geleden waarbij er live opnamen waren te zien van twee grote waterhozen in New Orleans. (Tornado's in de zee dus)... best wel geinug... ze raakten gelukkig de stad niet. Maar deze waterstad is zo fucking kwetsbaar voor overstromingen...Wat dat betreft ligt hij niet gunstig met zo'n orkaan voor de deur... Hopelijk valt het allemaal mee net als op Cuba.
Ja okay. Maar Frutsel zei dat ze gelukkig niet de stad raakte, vandaar dat ik dat zeiquote:Op woensdag 15 september 2004 19:23 schreef meranto het volgende:
[..]
Em ja, maar de kracht van een waterhoosje van 20 meter of een orkaan van 600.000 meter die verschilt nogal, zodoende valt het waterhoosje al meestal op de kustlijn uit elkaar doordat deze meer wrijving ondervind van het land, maar de orkaan pas veel later, vaak meer dan 100-en kilometers landinwaarts en dit valt dan niet te wijten aan de hogere wrijving maar aan het plotseling wegvallen van de vochtige warme oceaan waar de orkaan zijn kracht vandaan haalt.
De pacific en de atlantische oceaan gebruiken verschillende lijsten met namen.quote:Op woensdag 15 september 2004 22:15 schreef drelletje het volgende:
Zoals jullie natuurlijk al door hadden is er een nieuwe naam bij gekomen. Isis volgens mij. Nu had ik dus een vraagje waarom heeft het die naam terwijl we al bij de J waren?? Ik dacht altijd dat het redelijk alfabetisch was maar dat valt me nu toch wel tegen!
Ah okay vandaar... dank!quote:Op woensdag 15 september 2004 23:22 schreef Steijn het volgende:
[..]
De pacific en de atlantische oceaan gebruiken verschillende lijsten met namen.
In de atlantische oceaan hebben we nu Ivan en Jeanne, in de pacific hebben we nu Isis en Javier.
Vermenigvuldigen met 1,609344quote:Op woensdag 15 september 2004 23:57 schreef Avani het volgende:
Ze blijven maar doorpraten op die camHoeveel is 135 miles per hour?
Handige linkquote:Op donderdag 16 september 2004 00:13 schreef Steijn het volgende:
[..]
Vermenigvuldigen met 1,609344![]()
http://www.csgnetwork.com/nsmilekmconverter.html
217,26144 km/u gemiddeld dus.
Blader het topic eens door wil ik bijna zeggen.quote:Op donderdag 16 september 2004 00:19 schreef Avani het volgende:
Waar gaat de orkaan nu naartoe?
Een beweging (woble) zoals een tijdje terug het geval wast bij Jamaica zou wel eens heel vervelend kunnen zijn. Helemaal omdat ze dan verrast worden. Laten we hopen dat het goed gaat.quote:Op donderdag 16 september 2004 00:58 schreef Metsada het volgende:
Zoals je ziet echt enorme regenval. Maar nog net niet in new orleans, het oog lijkt deze net niet te raken, maar het kan nog wel eens heel gevaarlijk worden omdat hij de afgelopen uren weer iets westelijker is gedraaid...
Heb ik ook niet echtquote:Op donderdag 16 september 2004 00:23 schreef Steijn het volgende:
[..]
Blader het topic eens door wil ik bijna zeggen.De verwachting is dat Ivan bij Mobile in Louisiana aan land komt.
Voor mee info:
http://www.weerwoord.be/
quote:Ivan makes landfall in U.S.
The center of Hurricane Ivan has made landfall near Gulf Shores, Alabama after a deadly rampage across the Caribbean and the Gulf of Mexico.
The storm weakened slightly to a Category 3 hurricane with 130 mph (209 kmph) winds as it hit coastal shores.
Data from buoys 75 miles offshore indicated seas as high as 50 feet (15 meters).
Packing winds of 135 mph Ivan has already lashed four southeastern states with ferocious winds, giant waves and pounding surf. (Saffir-Simpson scale)
Two people in the Florida resort of Panama City Beach were killed after one of the fiercest Atlantic hurricanes on record triggered tornadoes along the storm's edge on Wednesday.
Opzich heb je hier wel gelijk in. Charley was nog iets sterker dan Ivan toen hij aan land kwam.quote:Op donderdag 16 september 2004 11:02 schreef Metsada het volgende:
Het lijkt denk ik allemaal nog mee te vallen.
Hij is inmiddels gedegradeerd tot tropische stormquote:Op donderdag 16 september 2004 19:45 schreef Roel_Jewel het volgende:
Mooie beelden van een tornado bij Ivan net op RTL4.
Ivan zit nu trouwens in eerste categorie, met windsnelheden tot 120 km/uur.
Ik dacht niet...quote:Op zaterdag 18 september 2004 19:56 schreef joogdepoog het volgende:
weet iemand of de ivan/ of welke orkaan dan ook PENSACOLA heeft geraakt?
Mooi medium man, dat teletekstquote:Op zondag 19 september 2004 15:15 schreef Frutsel het volgende:
Volgens NOS Teletekst
Een Hurricane is een orkaan met gemiddelde snelheden van meer dan 117 119 km/u in het gebied van de Atlantische Oceaan Atlantische Oceaan en Oostelijke Pacific. (Windsnelheden daaronder leveren Tropische Stormen op en in de pacific Westelijke Pacific heetten ze Cyclonen Typhonen) Deze orkanen staan ieder jaar borg voor schade door wind, zware regen en stormvloed in de VS (Zuid/Oost kust), Mexico, Midden Amerika en het Caribisch gebied met de bovenwindse eilanden.
.........
Het aantal Hurricanes per seizoen hangt onder meer af van El Nino, relatief warm water boven de stille oceaan relatief warm water wat zich altijd in de westelijke pacific bevindt, maar dan afdrijft richting de zuidelijke equatoriale wateren van de oostelijke pacific. Onderzoek toont echter aan dat een hogere zeewatertemperatuur en een warmere atmosfeer evengoed kunnen leiden tot een afname van het aantal hurricanes.
De meeste wetenschappers durven daar geen conclusies aan de verbinden. Wel zijn er aanwijzingen dat de maximale mogelijke kracht van Hurricanes in een warmer klimaat 10 tot 20% groter wordt.
Niet zo mierenneuken.quote:Op zondag 19 september 2004 20:57 schreef meranto het volgende:
[..]
Mooi medium man, dat teletekst![]()
![]()
![]()
![]()
Volgens mij was Jeanne al redelijk snel minimaal cat. 4quote:Op maandag 20 september 2004 08:48 schreef Frutsel het volgende:
Zo sterk was Jeanne toch niet? Maar er wordt behoorlijk wat schade aangericht + een hoog dodenaantal...
ja dat dacht ik dus ook...quote:Op maandag 20 september 2004 11:28 schreef ChillyWilly het volgende:
Jeanne is niet verder gekomen dan categorie 2
das toch het kleintje wat met Karl (toch?) mee looptquote:Op maandag 20 september 2004 16:25 schreef Steijn het volgende:
Tropische strom Lisa is een feit.
http://maps.wunderground.com/tropical/tracking/at200413_5day.html
Wel een hoop regen, en Haiti is straatarm, dus alles wat er staat spoelt zo wegquote:Op maandag 20 september 2004 08:48 schreef Frutsel het volgende:
Zo sterk was Jeanne toch niet? Maar er wordt behoorlijk wat schade aangericht + een hoog dodenaantal...
Klopt helemaal...hier nog wat info.. (ook van de link)quote:Op maandag 20 september 2004 18:08 schreef drelletje het volgende:
[..]
das toch het kleintje wat met Karl (toch?) mee loopt
Soort broeder en zuster
Tropische storm is wat wij afgelopen maandag hadden ofzo, alleen dan met wat meer regen. Daar moeten ze toch standaard op voorbereid kunnen zijn denk ik zo.quote:Op donderdag 23 september 2004 14:19 schreef Roel_Jewel het volgende:
Fijn voor die mensen daar.
http://www.nieuws.nl/bericht/5/47173quote:Angst voor epidemieën door rottende lijken en vervuild water in Haïti
Uitgegeven op 23-09-2004 om 20:12 uur
GONAÏVES, 23 sept. (AP) - Inwoners van de Haïtiaanse stad Gonaïves, die deze week zwaar werd getroffen door de tropische storm Jeanne, liepen donderdag met limoenen op hun neus gedrukt tegen de stank door de met modder volgelopen en met lijken bezaaide straten van hun stad. Omdat de al overvolle mortuaria zonder stroom zitten, de riolering niet werkt en er nergens schoon water te krijgen is, lijkt de uitbraak van epidemieën vrijwel onontkoombaar.
De autoriteiten in de verwoeste stad verklaarden te verwachten dat het dodental als gevolg van de storm, dat donderdag op ruim 1.100 stond, de komende dagen nog verdubbelt. Ruim 1.250 mensen worden nog vermist. Vermoed wordt dat een deel van hen tijdens de storm in zee is gespoeld, terwijl anderen waarschijnlijk in de modder liggen begraven of drijven in hun huizen, waar reddingswerkers nog geen toegang toe hebben.
"Wat de mogelijke uitbraak van epidemieën betreft, is de toestand kritiek. Overal liggen nog lijken in de straten, mensen drinken vervuild water en lopen verwondingen op aan hun voeten vanwege het overal verspreid liggende puin - grote sneeën die makkelijk geïnfecteerd raken", zei directeur Françoise Gruloos van de afdeling van UNICEF in Haïti. Mensen doen hun behoefte op de trottoirs, wat de kans op ziektes nog groter maakt. Volgens Gruloos vrezen hulpverleners dat mensen massaal malaria of tetanus op zullen lopen.
De autoriteiten verklaarden dat tot nu toe zo'n negenhonderd mensen zijn behandeld aan verwondingen in Gonaïves, voornamelijk aan hoofdwonden die zij opliepen door van daken losgerukte golfplaten. Het belangrijkste ziekenhuis in de stad is nog steeds volledig onbruikbaar. In de gangen van de benedenverdieping staat de modder tot ruim boven kniehoogte en verpleegsters verklaarden dat daar nog tientallen patiënten onder moeten liggen. Vrachtwagens met hulpgoederen kunnen de stad nauwelijks bereiken omdat wegen onbegaanbaar zijn geworden door de modderstromen.
De autoriteiten waren donderdag druk bezig met de aanleg van massagraven om de honderden doden in kwijt te kunnen. Zonder enige plechtigheid werden tientallen lichamen vanuit vrachtwagens in de vier meter diepe gaten gestort.
[Copyright 2004, Novum Nieuws / Associated Press]
Veel te druk met het kijken naar wesh2:quote:Op zaterdag 25 september 2004 23:46 schreef drelletje het volgende:
Jeane komt nu aan land en niemand reageert hier... Orkanen zijn zeker uitVeel te veel dit jaar. Maarja zou cat 4 kunnen worden in de paar uur die die nu nog heeft voordat hij florida aandoet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |