abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 7 augustus 2004 @ 14:13:36 #1
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_21119091
[vroegâh ]
Tot ongeveer 1975 was een spiegelreflex een camera uit de categorie 'Leuk als ik de centen er eens voor heb' . Voor het gros van de bevolking goldt toen dat ze simpelweg de centen er niet voor hadden en een spiegelreflex was toen vooral erg duur. Een Praktica LTL-3 kostte bijvoorbeeld een gulden of 800, de latere gelijkwaardige MTL5 ging voor onder de 200 gulden over de toonbank. Bij de Japanse reflexen viel er onder de duizend gulden verdraaid weinig te koop. De Leica M4 viel bijvoorbeeld in die dagen niet op door zijn hoge prijskaartje tussen de spiegelreflexen, het was simpelweg een redelijk alternatief

Toch wilde de massa fotograferen en liefst goed, en daarom werden de meetzoekercamera's op grote schaal verkocht. Echt goedkoop waren ze niet (tot een gulden of zeshonderd) maar ze boden kwaliteit en je kon er meer dan behoorlijke foto's mee maken. Had je dan uiteindelijk genoeg gespaard, dan kwam er een Praktica, een Nikkormat, een Mamiya, een Pentax Spotmatic (of later een K1000) of iets van die strekking. Had je dan nog geld over dan kwam de 135mm in beeld en misschien later een 28.

Na 1975 waren er aantal ontwikkelingen die de fotohobbywereld op de kop zetten:
- Canon doorbrak de duizendguldenbarriere met de AE1 en lokte een prijzenslag uit in de SLR-sector
- In de DDR ontdekte men de populariteit van de Praktica en begon de MTL's tegen afbraakprijzen de markt op te slingeren
- De mensheid had wat meer poen te besteden

De ontwikkeling van de meetzoekercamera's hield op en de een na de ander werd uit produktie genomen ten faveure van de spiegelreflex. De Yashica Electro35 GSN hield het het langst vol totdat ook voor dit juweel eind jaren 80 het doek viel.

[/vroegâh]

Momenteel beginnen een groeiend aantal mensen de meetzoeker uit die dagen weer te waarderen , hetgeen zich onder andere uit in de produktie van onder andere de Voigtlander Bessa's. Die populariteit heeft een paar redenen:
  • Ze zijn vrijwel onverwoestbaar. Meetzoekers van dertig jaar of ouder kun je desnoods na een winterslaap van tien jaar of meer gewoon weer in gebruik nemen.
  • Ze zijn heerlijk basic. Nauwelijks features, gewoon rechttoerechtaan fotograferen, daarom zijn ze ideaal om het echte fotograferen te leren, eventueel naast een digitale camera.
  • Ze zijn kwalitatief hoogwaardig. Als je gaat narekenen met allerhande leuke indexen wat een dergelijke camera heden ten dage zou moeten kosten zou je je regelrecht lam schrikken.
  • Last but not least: Je kunt er fantastisch mee fotograferen, de optieken die in de meetzoekers zijn verwerkt kunnen zich meestal regelrecht meten met SLR-optieken. De zoomlenzen van tegenwoordig laten ze lachend achter zich, zeker op het onderdeel lichtsterkte.

Je koopt kwalitatief goeie meetzoekers tegenwoordig voor een habbekrats en er zijn er nog heel veel in omloop. Wil je dus weer eens echt old-school fotograferen dan ligt hier je mogelijkheid.

Waarom dan een apart topic

Naast Ouwesok zijn er nog een aantal mensen van hier die een maalvaardige meetzoeker hebben (toch...fotoloog ) en mijn bedoeling is om te laten zien hoe je met dit cameratype op een hoogwaardige manier fotografie kunt bedrijven.

Eerst maar eens een van mijn meetzoekersja ik heb er meerdere voorstellen:

De Olympus 35SP

De camera kwam in 1972 op de markt en had een bijzondere feature die voor de rest door geen fabrikant ooit op dit type camera is ingebouwd: Spotmeting . De SP was in die dagen een van de duurste meetzoekcamera's. Hij heeft het volgehouden tot 1975, toen de reflexcamera's in zijn prijssector dood en verderf begonnen te zaaien.
    Key-feature is echter nog niet de spotmeting maar het objectiefje. Olympus monteerde er een hele fraaie lichtsterke glasklomp voorin:

Belichten doe je met de SP zoals met de meeste meetzoekers met een programma-automaat of met handinstelling. Met de centraalsluiter kun je flitsen op alle tijden en daar gaan we nog een hoop plezier mee beleven .
    De Olympus is behoorlijk compact gebouwd voor die dagen en weegt een onsje of zes

Hoe prijzig hij in 1972 ook was, ik kocht dit juweel op een beurs voor de prijs van slechts 10 Euri . Hij gaat de me de komende tijd wat intensiever begeleiden en draagt zorg voor de invulling van dit topic wat de foto's betreft.

De volgende stap (maar die vergt nog enige voorbereiding mijnerzijds) is om eens uit te leggen wat een meetzoeker tot een meetzoeker maakt en om je een kleine impressie van de look and feel van zo'n meetzoeker te geven.

Wie een meetzoeker heeft nodig ik uit om mee de doen en zijn camera eens wat intensiever in te zetten.
    Wie er graag eentje wil kan met al zijn vragen hier terecht.
  • Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
    pi_21119212
    Ik moet eerst mijn pa heel lief aankijken. Dan nadat de camera is afgetrocheld de camera helemaal schoonmaken. er zit zand in, de sukkel.

Kortom er ligt voor mij een schone taak. Na het etentje van vanavond(met mijn ouders) horen jullie meer.
    pi_21123416
    Dit topic ga ik toch eens in de gaten houden.
      zaterdag 7 augustus 2004 @ 18:46:32 #4
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_21124036
    quote:
    Naast Ouwesok zijn er nog een aantal mensen van hier die een maalvaardige meetzoeker hebben (toch...fotoloog ) en mijn bedoeling is om te laten zien hoe je met dit cameratype op een hoogwaardige manier fotografie kunt bedrijven
    Zeker, het is wel zo prettig om met een meetzoeker te werken,lekker alles handmatig doen!
    Ik neem m'n Rollei 35 TE mee naar de meet

Het enigste nadeel van de Rollei is dat hij geen gekoppelde afstandsmeting heeft
    Maar heb je een beetje feeling met dit soort camera's dan kan je de afstand goed inschatten
    In de meest letterlijke zin van het woord mag je de Rollei eigenlijk geen meetzoeker noemen ,om dat er niks te meten valt in de zoeker,met een gekoppelde afstandsmeter kan je de afstand heel nauwkeurig bepalen door 2 doorzichtige vlakjes in de zoeker in elkaar te laten overvloeien

[ Bericht 8% gewijzigd door fotoloog op 07-08-2004 18:59:36 ]
    Sometimes it snows in april
    Sometimes I feel so bad, so bad
    Sometimes I wish life was never ending,
    And all good things, they say, never last
      Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 8 augustus 2004 @ 10:11:36 #5
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_21127582
    quote:
    Op zaterdag 7 augustus 2004 18:46 schreef fotoloog het volgende:
    ....met een gekoppelde afstandsmeter kan je de afstand heel nauwkeurig bepalen door 2 doorzichtige vlakjes in de zoeker in elkaar te laten overvloeien
    En dat is dus precies wat de meetzoeker tot een meet-zoeker maakt: De 'coïncidentiemeter', waarmee je pijnlijk nauwkeurig afstand kunt meten. De zoeker is zodanig gebouwd dat het genoemde vlakje in het halfdonker oplicht, het zoekerbeeld zelf is vaak aangekleurd om in contrast te staan met de meetvlek. Daardoor stel je een meetzoeker nog lachend scherp waar je met een MF-reflex al een uur eerder naar huis gegaan was.

De Rollei van fotoloog is dus inderdaad volgens de letter van de wet geen meetzoeker, mijn Canon G5 ook niet, en zelfs de Contax G2 zou je geen meetzoeker kunnen noemen maar een AF-zoekercameratoch was de G-serie van Contax wel deels verantwoordelijk voor de meetzoeker-revival

Ouwesok gaat eens alle creativiteit in de strijd gooien om een indicatie te geven van hoe het meetzoekerbeeld er ongeveer uitziet.

En uiteraard is bij de meet van volgende week ook de Olympus 35SP aanwezig . De week na de meet is er in Doesburg de jaarlijkse outdoor fotograficabeurs waar het doorgaans goed meetzoekers scoren is voor vrij schappelijke prijzen.
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
    pi_21128042
    quote:
    Op zaterdag 7 augustus 2004 14:13 schreef Ouwesok het volgende:
    Hoe prijzig hij in 1972 ook was, ik kocht dit juweel op een beurs voor de prijs van slechts 10
    Euri .
    *stinkjaloers is*
    quote:
    Wie er graag eentje wil kan met al zijn vragen hier terecht.
    Wil je er vanaf?
    In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
      Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 8 augustus 2004 @ 11:35:40 #7
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_21128405
    quote:
    Op zondag 8 augustus 2004 10:57 schreef the-O het volgende:

Wil je er vanaf?
    Nope

Overigens ziet het beeld van de meetzoeker er ongeveer als volgt uit (ik heb het even nagetekend in zo maar een opname, toevallig eentje van de Burgers meet)

Je ziet dus een oplichtend kader en een gele vlek in het midden. Die vlek is bij de Olympus rechthoekig, bij de Yashica GSN is ie ruitvormig.
    Met die gele vlek stel je scherp. Als je in de gele vlek alle contouren dubbel ziet staat ie uit de scherpte en draai je net zo lang aan je scherpstelring tot je enkele contouren overhoudt *

De meeste meetzoekercamera's geven dit zoekerbeeld te zien. Naast wat ik voor je getekend heb zie je meestal nog een indicatie van wat de lichtmeter allemaal van plan is.
    Wat ook kan afwijken zijn de hulplijntjes boven en rechts in het kader, die bedoeld zijn voor wanneer je op de kortste afstand instelt(de zoeker kijkt namelijk iets over je beeld heen). Wanneer je camera automatische parallax-correctie heeft zie je tijdens het dichterbij scherpstellen het kader naar rechtsonder bewegen en heb je geen hulplijntjes nodig.

Staat je plaatje eenmaal scherp en gekaderd, dan is het nog een kwestie van één knop .

* als je dubbele contouren buiten de scherpstelvlek blijft zien heb je waarschijnlijk teveel gezop'n

[ Bericht 3% gewijzigd door Ouwesok op 08-08-2004 11:52:42 ]
      zondag 8 augustus 2004 @ 11:45:23 #8
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_21128504
    Zie ik daar Pea,Sharky en kaassiekaassie?
    pi_21156850
    Ik heb in de loop der tijd ook wat meetzoekers verzameld, vooral de Canonet camera's vind ik erg mooi.

...
      maandag 9 augustus 2004 @ 19:01:31 #10
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_21160715
    ok, leken post. Mijn OM10 heeft ook zo'n leuke scherpstel rondje met 2 vlakken waarna je de zooi kan instellen om een foto te maken
    04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
      Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 9 augustus 2004 @ 20:47:34 #11
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_21163197
    quote:
    Op maandag 9 augustus 2004 19:01 schreef Re het volgende:
    ok, leken post. Mijn OM10 heeft ook zo'n leuke scherpstel rondje met 2 vlakken waarna je de zooi kan instellen om een foto te maken
    Dat is een instelwig, ziet er ongeveer zo uit als een coïncidentiemeter, maar werkt anders. Dat uit zich er al in dat het het eerste scherpstelhulpje is dat het niet meer doet in een SLR (een van de helften wordt zwart).

De afstandsmeter van een meetzoeker daarentegen werkt op zijn best onder beroerde omstandigheden, je ziet hem dan uiterst prominent in beeld staan.

Wat voor een reflexgebruiker wel even wennen is bij de eerste progingen met een meetzoeker is de neiging om het scherpstellen te vergeten

@Garbageman: Die Yashica midden op de onderste rij...is dat een GX of een CC
    pi_21168859
    Ik zal es een betere foto maken, het is de derde digitale foto die ik heb gemaakt met mijn digicam.

Het is een GX. En rechtsbovenin een Yashica Minister D.
    ...
      Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 10 augustus 2004 @ 00:33:35 #13
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_21169675
    quote:
    Op dinsdag 10 augustus 2004 00:05 schreef Garbageman het volgende:
    Het is een GX. En rechtsbovenin een Yashica Minister D.
    Mooi . Ouwesok heeft er ook één . De GX is een regelrecht gevolg geweest van de Olympus 35SP. Niet qua features maar wel qua afmetingen. Tot de intrede van een generatie camera's waar de Olympus in hoorde zag het publiek tot zijn grote vreugde dat het allemaal kleiner kon. Een aantal fabrikanten maakte een kleinere camera door de lens minder lichtsterk te nemen (Ricoh 500, Canonet28). Anderen puzzelden net zolang door tot ze de geweldenaren een kopje kleiner hadden gemaakt en brachten compacte juwelen uit met nog steeds die 1.7 of 1.8 optieken erop. De Yashica Electro35 GX was daarvan een fraai voorbeeld, met een optiek dat regelrecht gewaagd was aan het glaswerk van de Olympus zoniet nog beter was. Helaas kwam de GX te laat in de handel om nog een daverend succes te worden. Een doorontwikkeling van de GX had zelfs al een bijbehorende flitser waarvan de automaat door de lichtmeter in de camera werd aangestuurd

Tegenwoordig is de Achilleshiel van de 35 GX zijn wel erg exotische paartje kwikbatterijen. Zonder die batterijen werkt er dus letterlijk niets meer. Heb je er spanning op staan dan heb je optisch een van de beste meetzoekercamera's van dit type in handen.

De Minister-serie(begin jaren zestig) van Yashica was een aanloop naar de Electro35-serie. De Minister-serie had een ingebouwde belichtingsmeter, de belichting moest je echter met de hand instellen. De optieken die op de Minister stonden waren minder prestigieus dan die van de Electro's (2,8/45). Het echte spektakeloptiek van Yashica stond in die dagen op de tweede tak van de familie: De Lynx14 was voorzien van een puike 1,4 , anders dan de Minister en de Electro35's is de Lynx-serie(Lynx14, Lynx1000 en Lynx-5000) in Europa nooit echt populair geweest. Je ziet de meeste Lynx'en momenteel op Amerikaanse ebay te koop staan waarschijnlijk heeft die Amerikaanse voorlieftde voor de Lynx iets met het uiterlijk van de camera te maken: Kolossaal en lompmaar wel mooi
    pi_21169935
    Rechtsonderin bij die GX staat inderdaad een symbooltje voor een speciaal type flitser. Ik heb nu nog twee werkende bastterijen er in zitten, nog gekocht vóór het kwikverbod....
    De GX is in nieuwstaat, de Canonet 1.9 daarboven óók. mét bijbehorende zonnekap.
    Linksboven een QL 2.8 en daaronder een QL 1.7
    Rechtsonder ligt een ouwe Minolta. (typenummer weet ik niet uit mijn hoofd, ik zit nu op mijn werk, nachtdienst.
    ...
      Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 10 augustus 2004 @ 01:05:01 #15
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_21170462
    quote:
    Op dinsdag 10 augustus 2004 00:42 schreef Garbageman het volgende:
    Rechtsonderin bij die GX staat inderdaad een symbooltje voor een speciaal type flitser. Ik heb nu nog twee werkende bastterijen er in zitten, nog gekocht vóór het kwikverbod....
    De GX is in nieuwstaat, de Canonet 1.9 daarboven óók. mét bijbehorende zonnekap.
    Linksboven een QL 2.8 en daaronder een QL 1.7
    Rechtsonder ligt een ouwe Minolta. (typenummer weet ik niet uit mijn hoofd, ik zit nu op mijn werk, nachtdienst.
    Gebruiken die dingen . Film erin, fotograferen en genieten

Overigens is het kwikverbod nog maar één reden dat je zo lastig aan die batterijen komt. Het gaandeweg incourant worden van een aantal met name knoopcellen maakt dat je ze niet meer op iedere straathoek kooptmaar gelukkig hebben we internet
    pi_21170709
    Gebeurt ook wel Ik heb nog wel meer oud spul, je moet de mensen eens zien kijken als je met een ouwe Voigtländer kamera staat te fotograferen (zo'n inklapkamera, met 120 film)
    ...
    pi_21184018
    Volgens mij heb ik er ook nog ééntje thuis liggen, de Petri Auto Rapid

[code][/code]

Gebruikte 'm vroeger (vorige eeuw...) voor zwart/ wit foto's, mede omdat er alleen nog maar zwart/ wit- cassettetjes voor te krijgen waren toen.
    pi_21196666
    Je kan ook zelf kleurenfilm in zo'n cassettetje doen.
    ...
      Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 11 augustus 2004 @ 01:13:35 #19
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_21197522
    quote:
    Op woensdag 11 augustus 2004 00:36 schreef Garbageman het volgende:
    Je kan ook zelf kleurenfilm in zo'n cassettetje doen.
    Als je een tweetal Rapid-cassettes hebt kun je die in een volslagen verduisterde ruimte inderdaad vullen met een eind kleurenfilm .
    Voor het ontwikkelen van het geheel ga je dan het beste naar een fotoboer met een minilab en regelt dat je in elk geval je cassette weer terug krijgt, anders kan je je weer blind gaan zoeken voor een vervangend exemplaar.
      woensdag 11 augustus 2004 @ 01:41:01 #20
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_21198130
    als we nou zondag de weg kwijt zijn worden we dan ook meetzoekers?

ok ok ik ga al slapen...
    04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
    pi_21542535
    Ik heb tweemeetzoekers, helaas beide niet meer functionerend. Een Canonet die afgelopen maand in Rusland de geest gaf, en een Ricoh die licht lekt. Eenzelfde Ricoh 500G gebruikte ik in Kroatië toen ik daar voor de vredesbeweging vrijwilliger was. In zo'n situatie is een kleine onopvallende en stille camera heel erg handig, je wil niet de aandacht trekken van schietgrage kerels in het groen.

Ivo
      Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 25 augustus 2004 @ 21:25:09 #22
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_21543144
    quote:
    Op woensdag 25 augustus 2004 21:03 schreef ultra_ivo het volgende:
    Ik heb tweemeetzoekers, helaas beide niet meer functionerend. Een Canonet die afgelopen maand in Rusland de geest gaf, en een Ricoh die licht lekt. Eenzelfde Ricoh 500G gebruikte ik in Kroatië toen ik daar voor de vredesbeweging vrijwilliger was. In zo'n situatie is een kleine onopvallende en stille camera heel erg handig, je wil niet de aandacht trekken van schietgrage kerels in het groen.

Ivo
    Zoals ik al eerder aangaf, kosten de meetzoekers uit de jaren zeuventig momenteel heel erg weinig op beurzen of advertentiesites.

De Ricoh500 heb ik er ook een van gehad, helaas zonder afstandsmeter. Het lensje was niet zo'n lichtkanon als die van de Olympus of de Yashica's, maar tekende werkelijk schitterend. Het laatste topmodelletje uit de 500-serie had zelfs een losse motordrive.

Volgende meetzoekerwensobject van mij is een Russische meetzoeker, puur om eens te kijken wat de grenzen van zo'n ding zijn. Afgelopen weekend in elk geval een Zorki 6 geprobeerd met een griezelig grote meetbasis. Het mechanische gedeelte van de Russische meetzoekers die ik tot op heden in handen heb gehad viel me ongeveer 200% mee.
    Nog zo'n probeerseltje moet een Iskra gaan worden, een Russiche 6*6 meetzoeker waarvan iik afgelopen weekend een wildenthousiaste gebruiker sprak.
    pi_21544065
    Is er binnenkort nog ergens zo'n beurs in het zuiden van het land (of in België/Noordrijnwestfalen)?
    De Canonet smaakt naar meer, voor de prijzen die jij noemt begin ik verzamelaarsneigingen te krijgen.
    Ik geloof dat jij eens een expeditie'tje naar St. Petersburg moet maken. Bakken met oude Russische camera's in ten minste twee fotozaken. En massa's mooie gebouwen om te fotograferen en mooie straatscene's natuurlijk. Er lagen veel meetzoekers, Kiev, Zorki en ook wat onbekendere merken.

Ivo
    pi_21545362
    Wat voor film gaat er in zo'n apparaat? Gewoon 35mm? Of middenformaat? OF zelf knippen??
    pi_21546010
    quote:
    Op woensdag 25 augustus 2004 22:48 schreef Hayk het volgende:
    Wat voor film gaat er in zo'n apparaat? Gewoon 35mm? Of middenformaat? OF zelf knippen??
    Dat hangt er helemaal vanaf. Een Canonet, Ricoh 500 e.d. slikt gewone standaard 35mm. Bij een aantal oudere Leica-copieën (vroege Zorki's bijv.) moet je zelf een 35mm film bijknippen). Er zijn ook middenformaat meetzoekers.

Ivo
      Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 25 augustus 2004 @ 23:24:38 #26
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_21546364
    quote:
    Op woensdag 25 augustus 2004 22:02 schreef ultra_ivo het volgende:
    Is er binnenkort nog ergens zo'n beurs in het zuiden van het land (of in België/Noordrijnwestfalen)?
    De Canonet smaakt naar meer, voor de prijzen die jij noemt begin ik verzamelaarsneigingen te krijgen.
    Ik geloof dat jij eens een expeditie'tje naar St. Petersburg moet maken. Bakken met oude Russische camera's in ten minste twee fotozaken. En massa's mooie gebouwen om te fotograferen en mooie straatscene's natuurlijk. Er lagen veel meetzoekers, Kiev, Zorki en ook wat onbekendere merken.

Ivo
    Kijkeensaan.... , en dan even op de beurskalender klikken
    pi_21546509
    quote:
    Op woensdag 25 augustus 2004 23:11 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Dat hangt er helemaal vanaf. Een Canonet, Ricoh 500 e.d. slikt gewone standaard 35mm. Bij een aantal oudere Leica-copieën (vroege Zorki's bijv.) moet je zelf een 35mm film bijknippen). Er zijn ook middenformaat meetzoekers.

Ivo
    Hmmm... *reserveert 21 november in agenda*... Misschien is het wel lollig om daar ook eens te kijken...
    pi_21550048
    quote:
    Op woensdag 25 augustus 2004 23:24 schreef Ouwesok het volgende:

Kijkeensaan.... , en dan even op de beurskalender klikken
    Ziet er niet slecht uit, ik zie direkt al wat zondagen dicht bij huis:

3 oktober Keulen, 7 november Heerlen en 28 november Keulen of Antwerpen.

Ivo
      Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 18 oktober 2004 @ 01:38:35 #29
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_22693476
    Dan maar eens voorzichtig wat resultaatjes uit de Olympus gepost.

De Zuiko 1.7/42mm en de meetzoeker op hun best, oftewel op afstanden van zo'nj 2 a 3 meter, een menselijk wezen als doelwit waarbij liefst ongemerkt wordt gefotografeerd.
    Sterke punt van de Olympus is dat ie zich niet laat verlakken door die donkere stukken in de achtergrond.

Het licht was bij deze opname al aardig aan het temperen maar had wel voldoende kwaliteit (let maar eens op de plooien in het t-shirt van Jongesok) De Zuiko vertaalt die strukturen perfekt.
    Let voor de aardigheid ook eens op de onscherpte (de schuur in de achtergrond)

In het landschap is de meetzoeker ook bijzonder bruikbaar, al is de manier van werken niet de meest spannende. Gewoon ding op gevoel op oneindig zetten, richten en afvuren. Wel opletten of de horizon rechtstaat, dat gaat bij een meetzoeker vrij eenvoudig verkeerd

brakke scan
    Toch kun je met die vaste 42mm heel veel dingen doen voordat je echt naar iets anders moet grijpen
    pi_22721633
    Heel fijn topic! Onlangs een Konica Hexar aangeschaft. Strikt genomen is dit gewoon een (edel)compact camera, maar de zoektocht die heeft geleidt tot de aanschaf van de Hexar heeft bij mij wel erg veel interesse gewekt voor meetzoekers. Een van de sites waar ik erg veel info vandaan kon halen was http://cameraquest.com/classics.htm. Ongelooflijk wat er aan juweeltjes is gemaakt in de loop der tijd
      Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 19 oktober 2004 @ 13:06:53 #31
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_22722250
    quote:
    Op dinsdag 19 oktober 2004 12:37 schreef MarcelR het volgende:
    Heel fijn topic! Onlangs een Konica Hexar aangeschaft. Strikt genomen is dit gewoon een (edel)compact camera, maar de zoektocht die heeft geleidt tot de aanschaf van de Hexar heeft bij mij wel erg veel interesse gewekt voor meetzoekers. Een van de sites waar ik erg veel info vandaan kon halen was http://cameraquest.com/classics.htm. Ongelooflijk wat er aan juweeltjes is gemaakt in de loop der tijd
    Cameraquest geeft al aan dat er een flinke groep fotografen over de hele wereld is die de ouwe trouwe meetzoeker weten te waarderen.

Naast de jaren70-camera's heb ik voor de komende tijd nog in de planning zitten om een meetzoeker met wisseloptiek bij elkaar te zoeken. Dat zal aanvankelijk iets van Russische origine worden, niet in de laatste plaats omdat die kameraden toch vrij goed wisten hoe je een meetzoeker in elkaar draait en er ook nog eens hele fraaie optiekjes bij wisten te slijpen. Vooral het werken met de combinatie groothoek/meetzoeker is bijzonder aangenaam.
    Wanneer zich dit in de praktijk een beetje bewijst gaat de Voigtlander (Cosina) Bessa bij mij op de verlanglijst .

De Hexar van Konica zette, ondanks dat het geen echte meetzoeker is, de hele retrobeweging wel in gang (en eigenlijk de edelcompactbeweging ook ) Hij werd al snel gevolgd door de G1 en G2 van Contax en dus Voigtlander (thans in meerdere smaken en vattingen leverbaar ) Je hebt er dus een redelijk historisch verantwoord stuk mee in handen .
    pi_22724818
    Het liefst zou ik ook een recente voigtlander o.i.d. willen hebben. Een Canonet GIII QL 17 lijkt me daarentegen ook wel wat, en die kosten een stuk minder. Maar ja, dan zit je weer vast aan een 40 mm lens (maar wel een fraaie).
    Ik zag 2 weken geleden nog een Zorki 4 liggen met mooie Jupiter 8 lens. Helaas was de sluiter van het beestje defect. Volgens mij was de vraagprijs ¤65,-. Geen idee of dit reeel is, maar dan heb je in ieder geval een fraaie lens, de camera krijg je er dan bij Aangezien ik niks heb om zo'n lens op te schroeven heb ik het zaakje maar gelaten voor wat het was. Ik heb daar wel een Minox 35 GL op de kop getikt, maar da's ook al geen meetzoeker.

Over de Hexar ben ik meer dan tevreden: ragscherp en erg snelle en nauwkeurige AF (ook in het pikkedonker, met dank aan de infrarood-sensors ). Voor een 10 jaar oude camera ziet hij er behoorlijk retro uit.
      FOK!fotograaf woensdag 17 november 2004 @ 22:31:07 #33
    89055 CompuMess
    Bzzz ?!?
    pi_23389504
    Question:
    Weet iemand iets meer te vertellen over deze Minolta meetzoeker?
    (type, specs enzo)

Alvast: dank jullie wel!
    Ja, ik heb ook een zooi spullen om ploaties mee te maken...
    Fotooz
    - Fotowerk Indian Summer Festivals -
      Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 17 november 2004 @ 23:02:31 #34
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23390395
    quote:
    Op woensdag 17 november 2004 22:31 schreef CompuMess het volgende:
    Question:
    Weet iemand iets meer te vertellen over deze Minolta meetzoeker?
    (type, specs enzo)

[afbeelding]

Alvast: dank jullie wel!
    Het meeste aan specificaties staat er al op, lees maar eens voor op de lens.

De hier afgebeelde Minolta is een vrij elementaire meetzoeker met een wat krappere meetbasis dan de grote kanonnen. Hoewel het optiekje een stop of twee minder lichtsterk is als bij de meetzoekers uit de koningsklasse is het tot bijzondere prestaties in staat.
    Dit type camera outperformt 98% van de huidige compactcamera's en door zijn omvang en uiterlijk doet ie onschuldiger aan als een SLR waardoor je er heerlijk onopvallend mee fotografeert.

Bekendste klasgenoot van deze Minolta is de Canonet28
      woensdag 17 november 2004 @ 23:06:09 #35
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_23390494
    En de Olympus trip
      Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 17 november 2004 @ 23:20:17 #36
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23390890
    quote:
    Op woensdag 17 november 2004 23:06 schreef fotoloog het volgende:
    En de Olympus trip
    Een Trip heeft geen afstandsmeter....
    pi_23391139
    Als je een Canonet QL17 gewend bent komt de 28 erg plastic en speelgoed achtig over.
      Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 17 november 2004 @ 23:35:53 #38
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23391316
    quote:
    Op woensdag 17 november 2004 23:29 schreef ultra_ivo het volgende:
    Als je een Canonet QL17 gewend bent komt de 28 erg plastic en speelgoed achtig over.
    Toch heb ik eens zo'n 28 uitgeprobeerd, en hoe plastic- en speelgoedachtig hij ook overkomt, hij overtroeft zo ongeveer elke zoomcompact. De afstandmeter is zelfs met zijn beperkte meetbasis stukken nauwkeuriger dan de AF van de meeste compactcamera's.
    De 2.8-optiekjes uit deze klasse hebben voldoende kwaliteit in huis voor aardige vergrotingen (30/40 is zondermeer haalbaar)
    pi_23392166
    Vraagje

Verandert bij een meetzoeker met verwisselbaar objectief de zoeker mee met het brandpunt?
    Of blijf je hetzelfde beeld door de zoeker zien of je met 28 of 100 mm staat te fotograferen?
    Ik neem eigenlijk aan dat het wel kan via een soort van schuifsysteempje in de zoeker maar weet het niet zeker.
    En bestaan er eigenlijk ook zoomlenzen voor meetzoekers?

bedankt alvast
      FOK!fotograaf donderdag 18 november 2004 @ 00:09:03 #40
    89055 CompuMess
    Bzzz ?!?
    pi_23392268
    Heren, thanx voor de info!
    Als ik het zo een beetje lees heb ik dus voor 20 euro een leuk speeltje om eens wat mee te meetzoek-experimenteren. (incl. UV filter en originele zonnekap!)
    Ja, ik heb ook een zooi spullen om ploaties mee te maken...
    Fotooz
    - Fotowerk Indian Summer Festivals -
      Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 18 november 2004 @ 00:22:25 #41
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23392644
    quote:
    Op donderdag 18 november 2004 00:05 schreef fotovandennis het volgende:
    Vraagje

Verandert bij een meetzoeker met verwisselbaar objectief de zoeker mee met het brandpunt?
    Of blijf je hetzelfde beeld door de zoeker zien of je met 28 of 100 mm staat te fotograferen?
    Ik neem eigenlijk aan dat het wel kan via een soort van schuifsysteempje in de zoeker maar weet het niet zeker.
    En bestaan er eigenlijk ook zoomlenzen voor meetzoekers?

bedankt alvast
    Verschilt allemaal per merk:

In de meeste gevalllen wordt de Leica-filosofie aangehangen, oftewel de zoeker is geschikt voor een groothoek, en met kaders worden de uitsneden voor de langere brandpunten weergegeven. De kaders kun je met een schakelaartje aan/omzetten(Bessa) of komen vanzelf in wanneer je een optiekje opzet.

Bij oudere meetzoekersystemen werk je met een universeelzoeker die boven in je accessoireschoen komt te zitten. Afstand meten doe je met de camerazoeker en uitkaderen met de universeelzoeker.

hier zie je er een op een Leica III

Laatste opvatting is de zoeker van de Contax G1/G2, die eigenlijk geen meetzoeker is. De zoeker van de Contax past zich aan aan de beeldhoek van het gebruikte optiekje (tot 28mm, daarna opsteekzoeker). Als nadeel van deze constructie is door Leica altijd volgehouden dat het zoekerbeeld zou vertekenen

Zoomobjectieven zijn wanneer je vaste kaders hebt vrij zinloos, voor de Contax G is er wel iets gebouwd.
    Voor Leica is er echter wel de Tri-Elmar, die drie brandpunten in één objectief onderbrengt(28-35-50) . Een constructie die het lenswisselen aardig zou moeten beperken, echter naar beste Leica-traditie nogal aan de prijs is
    pi_23392868
    Bedankt voor je als altijd uitgebreide en heldere antwoord Ouwesok
      donderdag 18 november 2004 @ 00:34:06 #43
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_23392895
    quote:
    Op woensdag 17 november 2004 23:20 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Een Trip heeft geen afstandsmeter....
    Je meent het?
      Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 18 november 2004 @ 00:37:01 #44
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23392941
    quote:
    Op donderdag 18 november 2004 00:34 schreef fotoloog het volgende:

[..]

Je meent het?
    Wijs eens aan

donderdag 18 november 2004 @ 00:41:17 #45
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_23393013
    quote:
    Op donderdag 18 november 2004 00:37 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Wijs eens aan

[afbeelding]
    Niet zo serieus ouwe,een trip valt dan wel niet letterlijk onder de meetzoekers,omdat hij geen gekoppelde afstandsmeting heeft,toch vind ik hem onder de categorie meetzoekers vallen
    Ondanks dat het een veredelde compactcamera is.
      Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 18 november 2004 @ 00:44:03 #46
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23393079
    quote:
    Op donderdag 18 november 2004 00:41 schreef fotoloog het volgende:

[..]

Niet zo serieus ouwe,een trip valt dan wel niet letterlijk onder de meetzoekers,omdat hij geen gekoppelde afstandsmeting heeft,toch vind ik hem onder de categorie meetzoekers vallen
    Ondanks dat het een veredelde compactcamera is.
    Hij valt qua robuust en degelijk zeker onder de aanbidbare groep camera's . Jammer dat Olympus er destijds geen afstandmeter in zette
      Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 4 december 2004 @ 20:06:10 #47
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23764192
    Afgelopen middag heeft ie voor het eerst weer eens in de buitenlucht gewandeld, mijn Kiev 4 .

Ten opzichte van de meetzoekers die ik al had is deze ContaxIII-kopie een regelrechte afwijker. Sterker nog, ten opzichte van alles is deze Kiev een regelrechte afwijker, en dat is niet vreemd. Zijn voorbeeld (die ContaxIII) was ook al zo'n eigenwijze dondersteen.

Het inleggen van een film is een regelrecht drama even wennen . Het filmtransport (draaiknop) laat een opnamefrequentie toe van één beeld per twee seconden dan maar geen sportfotografie

Alle ontberingen zijn echter als bij toverslag vergeten wanneer je met het juweelski aan het fotograferen slaat. Sommige meetzoekers hebben een krappe meetbasis, andere hebben een wat bredere meetbasis, de Kiev4 bestaat zo ongeveer voor het grootste gedeelte uit meetbasis:

Dat maakt dat ie griezelig nauwkeurig instelt, en vooral op een dag als vandaag maakt dat nogal wat verschil.

Helaas wordt het weer geduld hebben tot de film weer eens op de een of andere manier ontwikkeld is en ik de boel aan mijn scanner kan toevertrouwen. Vooralsnog ben ik echter geheel van deze camera

was ik het sluitergeluid nog vergeten, Bowiefan omschreef het als een natte wind
    pi_23768135
    En vergeet niet het speciale scherpstelwieltje. Ook al zo'n bijzonder idee.
      Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 5 december 2004 @ 00:48:17 #49
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23770006
    quote:
    Op zaterdag 4 december 2004 23:22 schreef ultra_ivo het volgende:
    En vergeet niet het speciale scherpstelwieltje. Ook al zo'n bijzonder idee.
    Met de 50mm is het scherpstelwieltje niet bepaald ideaal, omdat er steeds een vinger voor het rechteroog van de afstandmeter zit.
    Wellicht moet ik me de Contaxhouding maar eens gaan aanleren, waarbij het bovenop de camera een dringen van vingers is om zowel de ontspanner én het scherpstelwieltje te kunnen beroeren

Het wieltje lijkt me overigens ideaal bij de 85mm om maar eens een deel van de planning te onthullen
      zondag 5 december 2004 @ 12:09:01 #50
    58125 KamikazeKoe
    Hetzelfde maar dan kaal
    pi_23775409
    Mijn vader heeft een Leica M6 een meetzoeker camera met best wel absurde kwaliteit fotos (mits de juiste rolletjes en de juiste ontwikkeling)

Nog een groot voordeel van Meetzoekers is dat ze veeel sneller zijn dan reflext camera's omdat ze geen spiegel hoeven weg te werken!

Me opa heeft ook nog een Leica R4 ook geniaal ding, alleen jammer dat ze zo duur zijn.
    (daarin tegen is de kwaliteit opmerkelijk. Ik zag laatst een foto van me vader toen hij een baby was (+/- 50 jaar geleden) en dat was van een kwaliteit waar ik nu nog verbeisterd van sta. Zeeeer rijke kleuren, zeer mooi contrast en scherpte. Marja daar betaal je dan ook voor.)
    De kleurtjes afdeling: www.davidsmit.com
      FOK!fotograaf zondag 5 december 2004 @ 12:34:29 #51
    73911 ultra_ivo
    pi_23775867
    quote:
    Op zondag 5 december 2004 00:48 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Met de 50mm is het scherpstelwieltje niet bepaald ideaal, omdat er steeds een vinger voor het rechteroog van de afstandmeter zit.
    Wellicht moet ik me de Contaxhouding maar eens gaan aanleren, waarbij het bovenop de camera een dringen van vingers is om zowel de ontspanner én het scherpstelwieltje te kunnen beroeren

Het wieltje lijkt me overigens ideaal bij de 85mm om maar eens een deel van de planning te onthullen
    Helaas, het wieltje werkt alleen bij 50mm. De Contax/Kiev heeft twee baljonetten, een voor de 50mm, een voor de overige afstanden. De 85mm is uiteraard een j9
      Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 5 december 2004 @ 12:53:36 #52
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23776199
    quote:
    Op zondag 5 december 2004 12:34 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Helaas, het wieltje werkt alleen bij 50mm. De Contax/Kiev heeft twee baljonetten, een voor de 50mm, een voor de overige afstanden. De 85mm is uiteraard een j9
    Het wieltje zal dan ook op de Jupiter12 werken die ook op de binnenbajonet zit.

Die 85mm zou eventueel ook nog een Zeiss Triotar kunnen zijn, alleen is die een stuk minder lichtsterk en veul moeilijker verkrijgbaar. J9's zijn er zat te vinden

Eerste zinvolle uitbreiding is echter niet een ander objectief maar een universeelzoeker die een stuk lekkerder kadert dan de ingebouwde zoeker.

@Kamikazekoe: De Leica's zijn inderdaad bijzonder fraai, maar ook bijzonder aan de prijs.

Leica heeft jarenlang het alleenrecht gehad op meetzoekergebied. De eerste bedreiging kwam in de vorm van de Contax G1/G2 die echter zodanig verschilde van de Leica's dat de echte liefhebber zich er toch niet aan zou bezondigen (plus nog de Ajax-Feyenoord-verhouding tussen Leica en Contax-liefhebbers )

Cosina liet echter met zijn Voigtlander Bessa's en vooral de bijbehorende optieken zien dat het niet alleen de tovenaars uit Solms waren die een fatsoenlijk produkt neer wisten te zetten. Tweede partij die dit bewees was Konica met de Hexar RF, laatstgenoemde toonde tevens aan dat je geen Leica hoeft te heten om juweliersprijzen aan je camera's te hangen.
      maandag 6 december 2004 @ 20:22:26 #53
    76170 Dacide
    www.mixfight.nl
    pi_23805613
    http://www.leica-camera.com/produkte/msystem/m7/index.html

Dit is toch wel mijn droom meet zoeker cameraatje. Helaas is de prijs veel te hoog.

Moet wel zeggen dat áls er al een camera bestaat met een bepaalde charme, dan is het deze wel. (althans, leica in het algemeen)

man man man, wat zou ik graag zo'n ding willen hebben.
      maandag 6 december 2004 @ 20:23:43 #54
    76170 Dacide
    www.mixfight.nl
    pi_23805645
    btw: leica heeft ook digitale meetzoekers in het assortiment,
    http://www.leica-camera.com/digitalekameras/digilux2/index.html
      maandag 6 december 2004 @ 20:29:08 #55
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_23805797
    quote:
    Op maandag 6 december 2004 20:22 schreef Dacide het volgende:
    http://www.leica-camera.com/produkte/msystem/m7/index.html

Dit is toch wel mijn droom meet zoeker cameraatje. Helaas is de prijs veel te hoog.

Moet wel zeggen dat áls er al een camera bestaat met een bepaalde charme, dan is het deze wel. (althans, leica in het algemeen)

man man man, wat zou ik graag zo'n ding willen hebben.
    Een M-5 is ook niet verkeerd,is wat groffer als de andere m-type's,maar als je van een beetje gewicht houd,geen slechte keuze!
      Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 6 december 2004 @ 20:54:36 #56
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23806514
    quote:
    Op maandag 6 december 2004 20:23 schreef Dacide het volgende:
    btw: leica heeft ook digitale meetzoekers in het assortiment,
    http://www.leica-camera.com/digitalekameras/digilux2/index.html
    Hoewel ie uiterst fraai is, is de digilux2 geen meetzoeker. Hij mist namelijk de afstandmeter. Wel heeft ie het uiterliljk van een 'echte Leica' Panasonic bouwt hem , en heeft ie ook dezelfde prijsstelling.

De enige digitale meetzoeker is vooralsnog van Cosina (en voor de eenvoud heet ie Epson ) . Naast de meetzoeker heeft die een prijsstelling die die van Leica overtreft.

De M5 is volgens mij de mooiste Leica ooit gebouwd, de goegemeente echter vond hem te lomp waardoor ie nogal snel van het toneel verdween
      Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 26 december 2004 @ 11:51:24 #57
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_24215154
    Midden jaren 70 waren de dagen van de meetzoeker met vaste optiek en centraalsluiter wel zo ongeveer geteld. De spiegelreflex maakte een prijsdoorbraak mee en het publiek wilde niet meer met zo'n zoekercamera gezien worden .

Het leek er op dat de industrie nog éénmaal alles uit de kast wilde halen wat er qua meetzoeker mogelijk was. De uitkomst was een generatie meetzoekercamera's die bijzonder kwijlenswaardig was, en die nu op grond van het gebrek aan commercieel succes redelijk zeldzaam zijn.

Eén voorbeeld van die generatie meetzoekers is de Yashica Electro35 GXwaarvan ik een exemplaartje in mijn collectie heb

Yashica slaagde er met de GX eindelijk in om af te rekenen met een groot nadeel van de GSN, namelijk omvang en gewicht. De GX is beduidend compacter en vooral lichter. Een andere verbetering was dat men de meetcel van de lichtmeter binnen de lensmontuur had weten te brengen waardoor de rekenarij bij filtergebruik achterwege kon blijven.

Sterkste troef van de GX was het objectief dat behalve lichtsterk en aardig compact, afschuwelijk scherp tekende.
    Helemaal nieuw in 1975 was het gebruik van de siliciumdiode in de lichtmeter, waardoor de GX het licht van een bijbehorende flitser kon doseren.wie kan tegenwoordig nog zonder ttl-flash

Nadeeltje aan de GX voor huidig gebruik is de wel bijzonder eigengereide batterij waarvan er een tweetal in de bodem gefrummeld moet worden, de PC640 vind je dus vrijwel nergens meer .

De zeldzaamheid van de GX valt in Europa nog mee, in de VS is ie volgens Cameraquest nauwelijks verkrijgbaar. Ik kocht de mijne op een beurs voor destijds een gulden of veertig.
      Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 26 december 2004 @ 12:16:19 #58
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_24215460
    Meest voorkomende vraag wanneer je te kennen geeft graag met meetzoekers te fotograferen is: " "Werkt dat nou heel anders dan een reflex "
    Het antwoord is .

Technisch werkt het veel eenvoudiger, meestal zit er een goeie automaat in dus hoef je je over de belichting weinig zorgen te maken.
    Scherpstellen gaat geheel moeiteloos middels de afstandmeter die vooral met korte brandpunten veel nauwkeuriger is dan een matglas

Om er een spannend plaatje mee te maken is echter een totaal ander verhaal. Je eerste film ziet er meestal wat vlak en saai uit, en dat is dus te danken aan de afwezigheid van een matglas. Je kijkt door een (meet)zoeker precies zoals zonder camera. Vandaar dat je een vertaalslagje vanuit de werkelijkheid moet leren maken. Dat geldt overigens voor elke camera zonder matglas, dus ook voor een X-pan, een Horizon kortom voor alles met een externe zoeker.

Voor de jaren70 meetzoekers geldt daarbij dat er een vrij kort brandpunt op zit, waardoor je min of meer wat dynamiek in je foto's moet pompen. Het is dus zaak om in elk geval iets in de voorgrond te plaatsen.
    Een ander fenomeen aan deze camera's is de centraalsluiter die gedurende een deel van de opname als diafragma dienst doet. Door deze werking krijg je een hele karakteristieke scherptediepte.

Met de bovengenoemde GX maakte ik kort na de aanwinst een proeffilmpje, hoofdzakelijk in de binnenstad van Mokum waar ik toen werkzaam was. Niet met de insteek om kunst te maken maar meer om eens te kijken wat er in het camera'tje zat, en in de Ilford XP-zwartwitfilm.

Let voor de aardigheid eens op hoe vlak een plaatje wordt wanneer er niet een detail in de voorgrond zit

nou, goed dan, een keertje Almere erbij

Over de XP-film: Dit type film is leuk te gebruiken als je eens een uitstapje in zwartwit wilt maken, voor de old-school-zwartwitwerker is het een regelrecht drama. Hij lijkt in zijn curve nergens echt een start of een eind te hebben waardoor ie nogal een vlak uiterlijk krijgt. De korrel is niet echt grof, maar ook niet mooi. Wel kan ie goeie diensten bewijzen wanneer je onder beroerd grauw licht moet fotograferen, bijkomend voordeel is dan dat je op grond van de speelruimte gewoon kunt doorwerken wanneer de zon toevallig wel een keer doorbreekt.
    De vertalingen van diverse kleuren let op de verkeersborden is uiterst onnatuurlijk, waardoor er het nodige te vrezen valt wanneer je er filters op gaat zetten.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ouwesok op 28-12-2004 21:12:06 ]
      dinsdag 28 december 2004 @ 20:58:21 #59
    97745 Thorical
    finding a way
    pi_24262233
    Heeft iemand een iedee wat zo'n Kiev nu zou mogen kosten in Rus of de Ukr of de baltische staten?
    pi_24263551
    ik zag ze in St. Petersburg staan voor zo'n 1000 roebel. De Zorki was goedkoper, zo rond de 500 roebel.
      Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 28 december 2004 @ 21:53:24 #61
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_24263610
    quote:
    Op dinsdag 28 december 2004 20:58 schreef Thorical het volgende:
    Heeft iemand een iedee wat zo'n Kiev nu zou mogen kosten in Rus of de Ukr of de baltische staten?
    Op de duitse ebay zijn Oekrainers die Kiev's en andere Russische smulspullen verkopen. De prijzen weet ik niet uit het hoofd, maar durf ze als zeer vriendelijk te bestempelen.
    Bij een camera vind ik het echter altijd aangenaam hem even vast te kunnen houden en checken, bij een Kiev4 vind ik dat zomogelijk nog aangenamer . Een lens echter durf ik vrijwel blindelings te kopen, een Russische lens al helemaal
    pi_24264034
    Maar aangezien Thorical toch uitgebreid naar Rusland gaat komende zomer kan ie daar alles goed vasthouden en bekijken
      Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 28 december 2004 @ 22:13:48 #63
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_24264152
    quote:
    Op dinsdag 28 december 2004 22:09 schreef ultra_ivo het volgende:
    Maar aangezien Thorical toch uitgebreid naar Rusland gaat komende zomer kan ie daar alles goed vasthouden en bekijken
    Misschien kan ie als ie dan toch in Rusland is eens kijken of ie een Russar 5,6/20mm kan vinden en dan eens goed op het prijskaartje kijken
    pi_24264508
    Is je droomobjectief he?
      Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 28 december 2004 @ 22:52:08 #65
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_24265104
    quote:
    Op dinsdag 28 december 2004 22:25 schreef ultra_ivo het volgende:
    Is je droomobjectief he?
    Eén van
    pi_24276999
    Afgelopen zondag heb ik met mijn Canonet meetzoeker de markt in Luik geteisterd. Weer was matig, soms een lekkere zon, soms grijs en betrokken.
    Een selectie uit de resultaten, wegens tijdsgebrek snel gescand.

1)

2)

3)

4)

5)

6)

7)
    pi_24287638
    eerste wat in me opkwam: wat is luik toch een lelijke stad
    dag
    pi_24287820
    quote:
    Op woensdag 29 december 2004 23:40 schreef petre86 het volgende:
    Ach, je kan natuurlijk van elke stad de schoonheid gaan fotograferen, maar ook van een mooie gezellige stad kan je een lelijke ongezellige buurt maken. Het is nogal objectief en je ziet alleen wat de fotograaf laat zien. Hier krijg je idd wel het idee dat Luik een lelijke stad is, grijs, grauw ....
    Zelfs van Charleroi kan je (op foto) nog een mooie stad maken.
    Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
    pi_24291937
    quote:
    Op woensdag 29 december 2004 23:40 schreef petre86 het volgende:
    Er zijn wel mooie hoekjes in Luik. Maar die moet je opzoeken. En zondag was ik nou net niet op zoek naar mooie architectuur. De markt was mijn doel. En die licht inderdaad aan een grijze en grauwe la Batte
    pi_24291969
    quote:
    Op donderdag 30 december 2004 04:48 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Er zijn wel mooie hoekjes in Luik. Maar die moet je opzoeken. En zondag was ik nou net niet op zoek naar mooie architectuur. De markt was mijn doel. En die licht inderdaad aan een grijze en grauwe la Batte
    ik kom elk jaar 2x door luik.. das toch de armste en meest vervuilde stad van België?

naja het ging om de kwaliteit van de foto's..
    ik vind ze wel scherp, alleen mis ik kleur.. maar dat kan dus ook aal luik liggen
    dag
    pi_24295259
    quote:
    Op donderdag 30 december 2004 05:10 schreef petre86 het volgende:

[..]

ik kom elk jaar 2x door luik.. das toch de armste en meest vervuilde stad van België?

naja het ging om de kwaliteit van de foto's..
    ik vind ze wel scherp, alleen mis ik kleur.. maar dat kan dus ook aal luik liggen
    Het ligt ook aan de scanner denk'k.
    Als je Luik al erg vindt moet je zeker een keer in Charleroi gaan kijken. Vroeger zo'n prachtige stad (toen de staalindustrie z'n hoogdagen had) en nu de meest deprimerende omgeving die je je maar kan voorstellen.
    Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
    pi_24299200
    Er is best wel kleur te vinden in Luik hoor, maar niet op de plek waar ik bezig was. Op andere plekken (zijstraatjes dus wel):

foto mag eigenlijk niet hier, is met een reflex gemaakt

Mijn eerste doel van deze fotosessie was het controleren van een nieuw verworven Canonet.
    Tweede doel het bijscherpen van mijn straatfotografie gevoel en techniek
    Pas als derde doel het maken van leuke foto's.

Het weer werkte niet mee voor de kleur, het niet door paint pro halen van de foto heeft evenmin geholpen.
      Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 30 december 2004 @ 22:14:42 #73
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_24306949
    Opnieuw leren fotograferen, dat is eigenlijk het gevoel dat je overhoudt aan de eerste film met een Kiev4. Zo ongeveer alles wat vanzelfsprekend is vergt inspanning bij deze Contax-In-Ballingschap.
    Vooral het filminleggen is totaal anders dan je bij welke camera dan ook gewend bent. Bij de eerste film van mijn Kiev4 ging het dan ook halverwege verkeerd en bleef de film om een of andere goeie of slechte reden stilstaan

Toch is er reden voor vreugd . De meetzoeker is volledig goed . De Jupiter-8 standaardlens is ook geheel goed in de zin dat ie de afstandmeter volgt

Blijft nog de vraag of deze Russische Sonnar-kloon een beetje fatsoenlijk tekent. Antwoord krijg je door er op een droeve dag een paar plaatjes mee te maken, vooral met de grootste openingen.

Nou, fatsoenlijk tekenen doet ie dus

Kiev4 met Jupiter-8 1/125 2.8 op no-name-ISO400 filmpje

Ik kan bijna niet wachten om er een 35, 85 en een universeelzoeker bij te kopen
    pi_24307973
    quote:
    Op donderdag 30 december 2004 22:14 schreef Ouwesok het volgende:
    verhaal-met-foto
    aangezien ik erbij was en de omstandigheden ken rest mij slechts de volgende reactie:
      Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 31 december 2004 @ 21:13:31 #75
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_24328043
    Naast de karakteristieke scherpte van een Sonnar, heeft de Jupiter-8 nog een kenmerkende eigenschap van de Sonnar meegekregen: dat wat niet scherp wordt wordt ook fraai afgebeeld

Nog eens zo'n ding van de sluis in Blokzijl, let vooral op Blokzijl

Voordeel van die tekening is ook dat de scherptediepte bij kleinere openingen altijd meevalt, dat wat erbuiten valt wordt in elk geval vriendelijk afgebeeld

[ Bericht 15% gewijzigd door Ouwesok op 01-01-2005 01:13:17 (groeipost, was er vorig jaar al mee bezig) ]
      Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 1 januari 2005 @ 11:30:26 #76
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_24334419
    En toen bleef de film stilstaan ....... waardoor ook deze opname verknald werd

Nu dus maar even het wilde wereldweb afsnorren naar de beste methode om het transport in beweging te houden. De resultaten van de Kiev vallen me in elk geval 200% mee voor een concept uit de jaren 40
      zaterdag 1 januari 2005 @ 14:18:24 #77
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_24336614
    Keurige plaatjes
    Jammer van dat lichtlek.....
      Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 1 januari 2005 @ 15:28:18 #78
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_24337736
    quote:
    Op zaterdag 1 januari 2005 14:18 schreef fotoloog het volgende:
    Keurige plaatjes
    Jammer van dat lichtlek.....
    Dat lichtlek heeft er waarschijnlijk iets mee te maken dat er een stuk of tien belichtingen op één en hetzelfde stuk film heeft plaatsgevonden.
      donderdag 6 januari 2005 @ 00:03:48 #79
    40714 Subhuman
    Televised confession
    pi_24422744
    Iemand bekend met de Minolta AL? Ik heb zelf niet echt interesse maar kwam hem toevallig tegen toen ik Marktplaats aan het afstruinen was. En aangezien hier wat meetzoeker-fanaten rondlopen dacht ik, ik post het even! Ik ben zelf wel redelijk Minolta-fan, maar ik heb het idee dat ik de enige ben op dit forum.

Linkje
      donderdag 6 januari 2005 @ 01:31:01 #80
    40001 fotoloog
    1/250 sec. F=8
    pi_24425251
    quote:
    Op donderdag 6 januari 2005 00:03 schreef Subhuman het volgende:
    Iemand bekend met de Minolta AL? Ik heb zelf niet echt interesse maar kwam hem toevallig tegen toen ik Marktplaats aan het afstruinen was. En aangezien hier wat meetzoeker-fanaten rondlopen dacht ik, ik post het even! Ik ben zelf wel redelijk Minolta-fan, maar ik heb het idee dat ik de enige ben op dit forum.

[afbeelding]

Linkje
    Leuk cameraatje,staat in de McKeowns voor zo'n $30 gemaakt in de periode 1961`1965
    Maakt perfecte fotootjes
    pi_24551907
    Een van m'n favoriete ebay verkopers heeft net een Peteri Racer in de verkoop gedaan, modelletje uit '66. Google geeft geen echt goede info over dit ding. Heeft iemand er ervaring mee?
      Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 13 januari 2005 @ 22:07:29 #82
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_24552177
    Bingo.....

Exacte gegevens heb ik niet over de racer, alleen vond ik dit plaatje. Als je een Canon GIII in je collectie hebt is de racer niet bepaald een aanwinst. De racer is voor zover ik hem in kan schatten een goeiekopere versie van de Petri7s, die in de eredivisie van meetzoekers kan worden ingeschaald.
    De racer is zoals gezegd een voordeelversie met een 2,8-optiekje. Voor verzamelen leuk, maar voor gebruik is het afzien
    pi_24552230
    Dan laat ik 'm aan m'n neus voorbijgaan.
    Als er liefhebbers voor zijn, ebay http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3867039700&ssPageName=ADME:B:FSEL:NL:1
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')