Zeker, het is wel zo prettig om met een meetzoeker te werken,lekker alles handmatig doen!quote:Naast Ouwesok zijn er nog een aantal mensen van hier die een maalvaardige meetzoeker hebben (toch...fotoloog ) en mijn bedoeling is om te laten zien hoe je met dit cameratype op een hoogwaardige manier fotografie kunt bedrijven
En dat is dus precies wat de meetzoeker tot een meet-zoeker maakt: De 'coïncidentiemeter', waarmee je pijnlijk nauwkeurig afstand kunt meten. De zoeker is zodanig gebouwd dat het genoemde vlakje in het halfdonker oplicht, het zoekerbeeld zelf is vaak aangekleurd om in contrast te staan met de meetvlek. Daardoor stel je een meetzoeker nog lachend scherp waar je met een MF-reflex al een uur eerder naar huis gegaan was.quote:Op zaterdag 7 augustus 2004 18:46 schreef fotoloog het volgende:
....met een gekoppelde afstandsmeter kan je de afstand heel nauwkeurig bepalen door 2 doorzichtige vlakjes in de zoeker in elkaar te laten overvloeien
*stinkjaloers is*quote:Op zaterdag 7 augustus 2004 14:13 schreef Ouwesok het volgende:
Hoe prijzig hij in 1972 ook was, ik kocht dit juweel op een beurs voor de prijs van slechts 10
Euri.
Wil je er vanaf?quote:Wie er graag eentje wil kan met al zijn vragen hier terecht.
Nopequote:Op zondag 8 augustus 2004 10:57 schreef the-O het volgende:
Wil je er vanaf?![]()
Dat is een instelwig, ziet er ongeveer zo uit als een coïncidentiemeter, maar werkt anders. Dat uit zich er al in dat het het eerste scherpstelhulpje is dat het niet meer doet in een SLR (een van de helften wordt zwart).quote:Op maandag 9 augustus 2004 19:01 schreef Re het volgende:
ok, leken post. Mijn OM10 heeft ook zo'n leuke scherpstel rondje met 2 vlakken waarna je de zooi kan instellen om een foto te maken
Mooiquote:Op dinsdag 10 augustus 2004 00:05 schreef Garbageman het volgende:
Het is een GX. En rechtsbovenin een Yashica Minister D.
Gebruiken die dingenquote:Op dinsdag 10 augustus 2004 00:42 schreef Garbageman het volgende:
Rechtsonderin bij die GX staat inderdaad een symbooltje voor een speciaal type flitser. Ik heb nu nog twee werkende bastterijen er in zitten, nog gekocht vóór het kwikverbod....
De GX is in nieuwstaat, de Canonet 1.9 daarboven óók. mét bijbehorende zonnekap.
Linksboven een QL 2.8 en daaronder een QL 1.7
Rechtsonder ligt een ouwe Minolta. (typenummer weet ik niet uit mijn hoofd, ik zit nu op mijn werk, nachtdienst.
Als je een tweetal Rapid-cassettes hebt kun je die in een volslagen verduisterde ruimte inderdaad vullen met een eind kleurenfilmquote:Op woensdag 11 augustus 2004 00:36 schreef Garbageman het volgende:
Je kan ook zelf kleurenfilm in zo'n cassettetje doen.
Zoals ik al eerder aangaf, kosten de meetzoekers uit de jaren zeuventig momenteel heel erg weinig op beurzen of advertentiesites.quote:Op woensdag 25 augustus 2004 21:03 schreef ultra_ivo het volgende:
Ik heb tweemeetzoekers, helaas beide niet meer functionerend. Een Canonet die afgelopen maand in Rusland de geest gaf, en een Ricoh die licht lekt. Eenzelfde Ricoh 500G gebruikte ik in Kroatië toen ik daar voor de vredesbeweging vrijwilliger was. In zo'n situatie is een kleine onopvallende en stille camera heel erg handig, je wil niet de aandacht trekken van schietgrage kerels in het groen.
Ivo
Dat hangt er helemaal vanaf. Een Canonet, Ricoh 500 e.d. slikt gewone standaard 35mm. Bij een aantal oudere Leica-copieën (vroege Zorki's bijv.) moet je zelf een 35mm film bijknippen). Er zijn ook middenformaat meetzoekers.quote:Op woensdag 25 augustus 2004 22:48 schreef Hayk het volgende:
Wat voor film gaat er in zo'n apparaat? Gewoon 35mm? Of middenformaat? OF zelf knippen??![]()
Kijkeensaan.... , en dan even op de beurskalender klikkenquote:Op woensdag 25 augustus 2004 22:02 schreef ultra_ivo het volgende:
Is er binnenkort nog ergens zo'n beurs in het zuiden van het land (of in België/Noordrijnwestfalen)?
De Canonet smaakt naar meer, voor de prijzen die jij noemt begin ik verzamelaarsneigingen te krijgen.
Ik geloof dat jij eens een expeditie'tje naar St. Petersburg moet maken. Bakken met oude Russische camera's in ten minste twee fotozaken. En massa's mooie gebouwen om te fotograferen en mooie straatscene's natuurlijk. Er lagen veel meetzoekers, Kiev, Zorki en ook wat onbekendere merken.
Ivo
Hmmm... *reserveert 21 november in agenda*... Misschien is het wel lollig om daar ook eens te kijken...quote:Op woensdag 25 augustus 2004 23:11 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Dat hangt er helemaal vanaf. Een Canonet, Ricoh 500 e.d. slikt gewone standaard 35mm. Bij een aantal oudere Leica-copieën (vroege Zorki's bijv.) moet je zelf een 35mm film bijknippen). Er zijn ook middenformaat meetzoekers.
Ivo
Ziet er niet slecht uit, ik zie direkt al wat zondagen dicht bij huis:quote:Op woensdag 25 augustus 2004 23:24 schreef Ouwesok het volgende:
Kijkeensaan.... , en dan even op de beurskalender klikken
Cameraquest geeft al aan dat er een flinke groep fotografen over de hele wereld is die de ouwe trouwe meetzoeker weten te waarderen.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 12:37 schreef MarcelR het volgende:
Heel fijn topic! Onlangs een Konica Hexar aangeschaft. Strikt genomen is dit gewoon een (edel)compact camera, maar de zoektocht die heeft geleidt tot de aanschaf van de Hexar heeft bij mij wel erg veel interesse gewekt voor meetzoekers. Een van de sites waar ik erg veel info vandaan kon halen was http://cameraquest.com/classics.htm. Ongelooflijk wat er aan juweeltjes is gemaakt in de loop der tijd![]()
Het meeste aan specificaties staat er al op, lees maar eens voor op de lens.quote:Op woensdag 17 november 2004 22:31 schreef CompuMess het volgende:
Question:
Weet iemand iets meer te vertellen over deze Minolta meetzoeker?
(type, specs enzo)
[afbeelding]
Alvast: dank jullie wel!
Een Trip heeft geen afstandsmeter....quote:Op woensdag 17 november 2004 23:06 schreef fotoloog het volgende:
En de Olympus trip
Toch heb ik eens zo'n 28 uitgeprobeerd, en hoe plastic- en speelgoedachtig hij ook overkomt, hij overtroeft zo ongeveer elke zoomcompact. De afstandmeter is zelfs met zijn beperkte meetbasis stukken nauwkeuriger dan de AF van de meeste compactcamera's.quote:Op woensdag 17 november 2004 23:29 schreef ultra_ivo het volgende:
Als je een Canonet QL17 gewend bent komt de 28 erg plastic en speelgoed achtig over.
Verschilt allemaal per merk:quote:Op donderdag 18 november 2004 00:05 schreef fotovandennis het volgende:
Vraagje![]()
Verandert bij een meetzoeker met verwisselbaar objectief de zoeker mee met het brandpunt?
Of blijf je hetzelfde beeld door de zoeker zien of je met 28 of 100 mm staat te fotograferen?
Ik neem eigenlijk aan dat het wel kan via een soort van schuifsysteempje in de zoeker maar weet het niet zeker.
En bestaan er eigenlijk ook zoomlenzen voor meetzoekers?
bedankt alvast
Je meent het?quote:Op woensdag 17 november 2004 23:20 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Een Trip heeft geen afstandsmeter....
Wijs eens aanquote:Op donderdag 18 november 2004 00:34 schreef fotoloog het volgende:
[..]
Je meent het?![]()
Niet zo serieus ouwe,een trip valt dan wel niet letterlijk onder de meetzoekers,omdat hij geen gekoppelde afstandsmeting heeft,toch vind ik hem onder de categorie meetzoekers vallenquote:
Hij valt qua robuust en degelijk zeker onder de aanbidbare groep camera'squote:Op donderdag 18 november 2004 00:41 schreef fotoloog het volgende:
[..]
Niet zo serieus ouwe,een trip valt dan wel niet letterlijk onder de meetzoekers,omdat hij geen gekoppelde afstandsmeting heeft,toch vind ik hem onder de categorie meetzoekers vallen
Ondanks dat het een veredelde compactcamera is.
Met de 50mm is het scherpstelwieltje niet bepaald ideaal, omdat er steeds een vinger voor het rechteroog van de afstandmeter zit.quote:Op zaterdag 4 december 2004 23:22 schreef ultra_ivo het volgende:
En vergeet niet het speciale scherpstelwieltje. Ook al zo'n bijzonder idee.
Helaas, het wieltje werkt alleen bij 50mm. De Contax/Kiev heeft twee baljonetten, een voor de 50mm, een voor de overige afstanden. De 85mm is uiteraard een j9quote:Op zondag 5 december 2004 00:48 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Met de 50mm is het scherpstelwieltje niet bepaald ideaal, omdat er steeds een vinger voor het rechteroog van de afstandmeter zit.
Wellicht moet ik me de Contaxhouding maar eens gaan aanleren, waarbij het bovenop de camera een dringen van vingers is om zowel de ontspanner én het scherpstelwieltje te kunnen beroeren
Het wieltje lijkt me overigens ideaal bij de 85mmom maar eens een deel van de planning te onthullen
Het wieltje zal dan ook op de Jupiter12 werken die ook op de binnenbajonet zit.quote:Op zondag 5 december 2004 12:34 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Helaas, het wieltje werkt alleen bij 50mm. De Contax/Kiev heeft twee baljonetten, een voor de 50mm, een voor de overige afstanden. De 85mm is uiteraard een j9
Een M-5 is ook niet verkeerd,is wat groffer als de andere m-type's,maar als je van een beetje gewicht houd,geen slechte keuze!quote:Op maandag 6 december 2004 20:22 schreef Dacide het volgende:
http://www.leica-camera.com/produkte/msystem/m7/index.html
Dit is toch wel mijn droom meet zoeker cameraatje. Helaas is de prijs veel te hoog.
Moet wel zeggen dat áls er al een camera bestaat met een bepaalde charme, dan is het deze wel. (althans, leica in het algemeen)
man man man, wat zou ik graag zo'n ding willen hebben.
Hoewel ie uiterst fraai is, is de digilux2 geen meetzoeker. Hij mist namelijk de afstandmeter. Wel heeft ie het uiterliljk van een 'echte Leica' Panasonic bouwt hem , en heeft ie ook dezelfde prijsstelling.quote:Op maandag 6 december 2004 20:23 schreef Dacide het volgende:
btw: leica heeft ook digitale meetzoekers in het assortiment,
http://www.leica-camera.com/digitalekameras/digilux2/index.html
Op de duitse ebay zijn Oekrainers die Kiev's en andere Russische smulspullen verkopen. De prijzen weet ik niet uit het hoofd, maar durf ze als zeer vriendelijk te bestempelen.quote:Op dinsdag 28 december 2004 20:58 schreef Thorical het volgende:
Heeft iemand een iedee wat zo'n Kiev nu zou mogen kosten in Rus of de Ukr of de baltische staten?
Misschien kan ie als ie dan toch in Rusland is eens kijken of ie een Russar 5,6/20mm kan vinden en dan eens goed op het prijskaartje kijkenquote:Op dinsdag 28 december 2004 22:09 schreef ultra_ivo het volgende:
Maar aangezien Thorical toch uitgebreid naar Rusland gaat komende zomer kan ie daar alles goed vasthouden en bekijken
Eén vanquote:Op dinsdag 28 december 2004 22:25 schreef ultra_ivo het volgende:
Is je droomobjectief he?
Ach, je kan natuurlijk van elke stad de schoonheid gaan fotograferen, maar ook van een mooie gezellige stad kan je een lelijke ongezellige buurt maken. Het is nogal objectief en je ziet alleen wat de fotograaf laat zien. Hier krijg je idd wel het idee dat Luik een lelijke stad is, grijs, grauw ....quote:Op woensdag 29 december 2004 23:40 schreef petre86 het volgende:eerste wat in me opkwam: wat is luik toch een lelijke stad
Er zijn wel mooie hoekjes in Luik. Maar die moet je opzoeken. En zondag was ik nou net niet op zoek naar mooie architectuur. De markt was mijn doel. En die licht inderdaad aan een grijze en grauwe la Battequote:Op woensdag 29 december 2004 23:40 schreef petre86 het volgende:eerste wat in me opkwam: wat is luik toch een lelijke stad
ik kom elk jaar 2x door luik.. das toch de armste en meest vervuilde stad van België?quote:Op donderdag 30 december 2004 04:48 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Er zijn wel mooie hoekjes in Luik. Maar die moet je opzoeken. En zondag was ik nou net niet op zoek naar mooie architectuur. De markt was mijn doel. En die licht inderdaad aan een grijze en grauwe la Batte
Het ligt ook aan de scanner denk'k.quote:Op donderdag 30 december 2004 05:10 schreef petre86 het volgende:
[..]
ik kom elk jaar 2x door luik.. das toch de armste en meest vervuilde stad van België?
naja het ging om de kwaliteit van de foto's..
ik vind ze wel scherp, alleen mis ik kleur.. maar dat kan dus ook aal luik liggen
aangezien ik erbij was en de omstandigheden ken rest mij slechts de volgende reactie:quote:Op donderdag 30 december 2004 22:14 schreef Ouwesok het volgende:
verhaal-met-foto
Dat lichtlek heeft er waarschijnlijk iets mee te maken dat er een stuk of tien belichtingen op één en hetzelfde stuk film heeft plaatsgevonden.quote:Op zaterdag 1 januari 2005 14:18 schreef fotoloog het volgende:
Keurige plaatjes
Jammer van dat lichtlek.....
Leuk cameraatje,staat in de McKeowns voor zo'n $30 gemaakt in de periode 1961`1965quote:Op donderdag 6 januari 2005 00:03 schreef Subhuman het volgende:
Iemand bekend met de Minolta AL? Ik heb zelf niet echt interesse maar kwam hem toevallig tegen toen ik Marktplaats aan het afstruinen was. En aangezien hier wat meetzoeker-fanaten rondlopen dacht ik, ik post het even! Ik ben zelf wel redelijk Minolta-fan, maar ik heb het idee dat ik de enige ben op dit forum.
[afbeelding]
Linkje
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |