abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!fotograaf zondag 5 december 2004 @ 12:34:29 #51
73911 ultra_ivo
pi_23775867
quote:
Op zondag 5 december 2004 00:48 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Met de 50mm is het scherpstelwieltje niet bepaald ideaal, omdat er steeds een vinger voor het rechteroog van de afstandmeter zit.
Wellicht moet ik me de Contaxhouding maar eens gaan aanleren, waarbij het bovenop de camera een dringen van vingers is om zowel de ontspanner én het scherpstelwieltje te kunnen beroeren

Het wieltje lijkt me overigens ideaal bij de 85mm om maar eens een deel van de planning te onthullen
Helaas, het wieltje werkt alleen bij 50mm. De Contax/Kiev heeft twee baljonetten, een voor de 50mm, een voor de overige afstanden. De 85mm is uiteraard een j9
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 5 december 2004 @ 12:53:36 #52
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23776199
quote:
Op zondag 5 december 2004 12:34 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Helaas, het wieltje werkt alleen bij 50mm. De Contax/Kiev heeft twee baljonetten, een voor de 50mm, een voor de overige afstanden. De 85mm is uiteraard een j9
Het wieltje zal dan ook op de Jupiter12 werken die ook op de binnenbajonet zit.

Die 85mm zou eventueel ook nog een Zeiss Triotar kunnen zijn, alleen is die een stuk minder lichtsterk en veul moeilijker verkrijgbaar. J9's zijn er zat te vinden

Eerste zinvolle uitbreiding is echter niet een ander objectief maar een universeelzoeker die een stuk lekkerder kadert dan de ingebouwde zoeker.

@Kamikazekoe: De Leica's zijn inderdaad bijzonder fraai, maar ook bijzonder aan de prijs.

Leica heeft jarenlang het alleenrecht gehad op meetzoekergebied. De eerste bedreiging kwam in de vorm van de Contax G1/G2 die echter zodanig verschilde van de Leica's dat de echte liefhebber zich er toch niet aan zou bezondigen (plus nog de Ajax-Feyenoord-verhouding tussen Leica en Contax-liefhebbers )

Cosina liet echter met zijn Voigtlander Bessa's en vooral de bijbehorende optieken zien dat het niet alleen de tovenaars uit Solms waren die een fatsoenlijk produkt neer wisten te zetten. Tweede partij die dit bewees was Konica met de Hexar RF, laatstgenoemde toonde tevens aan dat je geen Leica hoeft te heten om juweliersprijzen aan je camera's te hangen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 6 december 2004 @ 20:22:26 #53
76170 Dacide
www.mixfight.nl
pi_23805613
http://www.leica-camera.com/produkte/msystem/m7/index.html

Dit is toch wel mijn droom meet zoeker cameraatje. Helaas is de prijs veel te hoog.

Moet wel zeggen dat áls er al een camera bestaat met een bepaalde charme, dan is het deze wel. (althans, leica in het algemeen)

man man man, wat zou ik graag zo'n ding willen hebben.
  maandag 6 december 2004 @ 20:23:43 #54
76170 Dacide
www.mixfight.nl
pi_23805645
btw: leica heeft ook digitale meetzoekers in het assortiment,
http://www.leica-camera.com/digitalekameras/digilux2/index.html
  maandag 6 december 2004 @ 20:29:08 #55
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_23805797
quote:
Op maandag 6 december 2004 20:22 schreef Dacide het volgende:
http://www.leica-camera.com/produkte/msystem/m7/index.html

Dit is toch wel mijn droom meet zoeker cameraatje. Helaas is de prijs veel te hoog.

Moet wel zeggen dat áls er al een camera bestaat met een bepaalde charme, dan is het deze wel. (althans, leica in het algemeen)

man man man, wat zou ik graag zo'n ding willen hebben.
Een M-5 is ook niet verkeerd,is wat groffer als de andere m-type's,maar als je van een beetje gewicht houd,geen slechte keuze!
Sometimes it snows in april
Sometimes I feel so bad, so bad
Sometimes I wish life was never ending,
And all good things, they say, never last
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 6 december 2004 @ 20:54:36 #56
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23806514
quote:
Op maandag 6 december 2004 20:23 schreef Dacide het volgende:
btw: leica heeft ook digitale meetzoekers in het assortiment,
http://www.leica-camera.com/digitalekameras/digilux2/index.html
Hoewel ie uiterst fraai is, is de digilux2 geen meetzoeker. Hij mist namelijk de afstandmeter. Wel heeft ie het uiterliljk van een 'echte Leica' Panasonic bouwt hem , en heeft ie ook dezelfde prijsstelling.

De enige digitale meetzoeker is vooralsnog van Cosina (en voor de eenvoud heet ie Epson ) . Naast de meetzoeker heeft die een prijsstelling die die van Leica overtreft.

De M5 is volgens mij de mooiste Leica ooit gebouwd, de goegemeente echter vond hem te lomp waardoor ie nogal snel van het toneel verdween
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 26 december 2004 @ 11:51:24 #57
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24215154
Midden jaren 70 waren de dagen van de meetzoeker met vaste optiek en centraalsluiter wel zo ongeveer geteld. De spiegelreflex maakte een prijsdoorbraak mee en het publiek wilde niet meer met zo'n zoekercamera gezien worden .

Het leek er op dat de industrie nog éénmaal alles uit de kast wilde halen wat er qua meetzoeker mogelijk was. De uitkomst was een generatie meetzoekercamera's die bijzonder kwijlenswaardig was, en die nu op grond van het gebrek aan commercieel succes redelijk zeldzaam zijn.

Eén voorbeeld van die generatie meetzoekers is de Yashica Electro35 GXwaarvan ik een exemplaartje in mijn collectie heb

Yashica slaagde er met de GX eindelijk in om af te rekenen met een groot nadeel van de GSN, namelijk omvang en gewicht. De GX is beduidend compacter en vooral lichter. Een andere verbetering was dat men de meetcel van de lichtmeter binnen de lensmontuur had weten te brengen waardoor de rekenarij bij filtergebruik achterwege kon blijven.

Sterkste troef van de GX was het objectief dat behalve lichtsterk en aardig compact, afschuwelijk scherp tekende.
Helemaal nieuw in 1975 was het gebruik van de siliciumdiode in de lichtmeter, waardoor de GX het licht van een bijbehorende flitser kon doseren.wie kan tegenwoordig nog zonder ttl-flash

Nadeeltje aan de GX voor huidig gebruik is de wel bijzonder eigengereide batterij waarvan er een tweetal in de bodem gefrummeld moet worden, de PC640 vind je dus vrijwel nergens meer .

De zeldzaamheid van de GX valt in Europa nog mee, in de VS is ie volgens Cameraquest nauwelijks verkrijgbaar. Ik kocht de mijne op een beurs voor destijds een gulden of veertig.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 26 december 2004 @ 12:16:19 #58
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24215460
Meest voorkomende vraag wanneer je te kennen geeft graag met meetzoekers te fotograferen is: " "Werkt dat nou heel anders dan een reflex "
Het antwoord is .

Technisch werkt het veel eenvoudiger, meestal zit er een goeie automaat in dus hoef je je over de belichting weinig zorgen te maken.
Scherpstellen gaat geheel moeiteloos middels de afstandmeter die vooral met korte brandpunten veel nauwkeuriger is dan een matglas

Om er een spannend plaatje mee te maken is echter een totaal ander verhaal. Je eerste film ziet er meestal wat vlak en saai uit, en dat is dus te danken aan de afwezigheid van een matglas. Je kijkt door een (meet)zoeker precies zoals zonder camera. Vandaar dat je een vertaalslagje vanuit de werkelijkheid moet leren maken. Dat geldt overigens voor elke camera zonder matglas, dus ook voor een X-pan, een Horizon kortom voor alles met een externe zoeker.

Voor de jaren70 meetzoekers geldt daarbij dat er een vrij kort brandpunt op zit, waardoor je min of meer wat dynamiek in je foto's moet pompen. Het is dus zaak om in elk geval iets in de voorgrond te plaatsen.
Een ander fenomeen aan deze camera's is de centraalsluiter die gedurende een deel van de opname als diafragma dienst doet. Door deze werking krijg je een hele karakteristieke scherptediepte.

Met de bovengenoemde GX maakte ik kort na de aanwinst een proeffilmpje, hoofdzakelijk in de binnenstad van Mokum waar ik toen werkzaam was. Niet met de insteek om kunst te maken maar meer om eens te kijken wat er in het camera'tje zat, en in de Ilford XP-zwartwitfilm.

Let voor de aardigheid eens op hoe vlak een plaatje wordt wanneer er niet een detail in de voorgrond zit

nou, goed dan, een keertje Almere erbij

Over de XP-film: Dit type film is leuk te gebruiken als je eens een uitstapje in zwartwit wilt maken, voor de old-school-zwartwitwerker is het een regelrecht drama. Hij lijkt in zijn curve nergens echt een start of een eind te hebben waardoor ie nogal een vlak uiterlijk krijgt. De korrel is niet echt grof, maar ook niet mooi. Wel kan ie goeie diensten bewijzen wanneer je onder beroerd grauw licht moet fotograferen, bijkomend voordeel is dan dat je op grond van de speelruimte gewoon kunt doorwerken wanneer de zon toevallig wel een keer doorbreekt.
De vertalingen van diverse kleuren let op de verkeersborden is uiterst onnatuurlijk, waardoor er het nodige te vrezen valt wanneer je er filters op gaat zetten.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ouwesok op 28-12-2004 21:12:06 ]
  dinsdag 28 december 2004 @ 20:58:21 #59
97745 Thorical
finding a way
pi_24262233
Heeft iemand een iedee wat zo'n Kiev nu zou mogen kosten in Rus of de Ukr of de baltische staten?
pi_24263551
ik zag ze in St. Petersburg staan voor zo'n 1000 roebel. De Zorki was goedkoper, zo rond de 500 roebel.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 28 december 2004 @ 21:53:24 #61
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24263610
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 20:58 schreef Thorical het volgende:
Heeft iemand een iedee wat zo'n Kiev nu zou mogen kosten in Rus of de Ukr of de baltische staten?
Op de duitse ebay zijn Oekrainers die Kiev's en andere Russische smulspullen verkopen. De prijzen weet ik niet uit het hoofd, maar durf ze als zeer vriendelijk te bestempelen.
Bij een camera vind ik het echter altijd aangenaam hem even vast te kunnen houden en checken, bij een Kiev4 vind ik dat zomogelijk nog aangenamer . Een lens echter durf ik vrijwel blindelings te kopen, een Russische lens al helemaal
pi_24264034
Maar aangezien Thorical toch uitgebreid naar Rusland gaat komende zomer kan ie daar alles goed vasthouden en bekijken
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 28 december 2004 @ 22:13:48 #63
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24264152
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 22:09 schreef ultra_ivo het volgende:
Maar aangezien Thorical toch uitgebreid naar Rusland gaat komende zomer kan ie daar alles goed vasthouden en bekijken
Misschien kan ie als ie dan toch in Rusland is eens kijken of ie een Russar 5,6/20mm kan vinden en dan eens goed op het prijskaartje kijken
pi_24264508
Is je droomobjectief he?
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 28 december 2004 @ 22:52:08 #65
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24265104
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 22:25 schreef ultra_ivo het volgende:
Is je droomobjectief he?
Eén van
pi_24276999
Afgelopen zondag heb ik met mijn Canonet meetzoeker de markt in Luik geteisterd. Weer was matig, soms een lekkere zon, soms grijs en betrokken.
Een selectie uit de resultaten, wegens tijdsgebrek snel gescand.

1)

2)

3)

4)

5)

6)

7)
pi_24287638
eerste wat in me opkwam: wat is luik toch een lelijke stad
dag
pi_24287820
quote:
Op woensdag 29 december 2004 23:40 schreef petre86 het volgende:
Ach, je kan natuurlijk van elke stad de schoonheid gaan fotograferen, maar ook van een mooie gezellige stad kan je een lelijke ongezellige buurt maken. Het is nogal objectief en je ziet alleen wat de fotograaf laat zien. Hier krijg je idd wel het idee dat Luik een lelijke stad is, grijs, grauw ....
Zelfs van Charleroi kan je (op foto) nog een mooie stad maken.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_24291937
quote:
Op woensdag 29 december 2004 23:40 schreef petre86 het volgende:
Er zijn wel mooie hoekjes in Luik. Maar die moet je opzoeken. En zondag was ik nou net niet op zoek naar mooie architectuur. De markt was mijn doel. En die licht inderdaad aan een grijze en grauwe la Batte
pi_24291969
quote:
Op donderdag 30 december 2004 04:48 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Er zijn wel mooie hoekjes in Luik. Maar die moet je opzoeken. En zondag was ik nou net niet op zoek naar mooie architectuur. De markt was mijn doel. En die licht inderdaad aan een grijze en grauwe la Batte
ik kom elk jaar 2x door luik.. das toch de armste en meest vervuilde stad van België?

naja het ging om de kwaliteit van de foto's..
ik vind ze wel scherp, alleen mis ik kleur.. maar dat kan dus ook aal luik liggen
dag
pi_24295259
quote:
Op donderdag 30 december 2004 05:10 schreef petre86 het volgende:

[..]

ik kom elk jaar 2x door luik.. das toch de armste en meest vervuilde stad van België?

naja het ging om de kwaliteit van de foto's..
ik vind ze wel scherp, alleen mis ik kleur.. maar dat kan dus ook aal luik liggen
Het ligt ook aan de scanner denk'k.
Als je Luik al erg vindt moet je zeker een keer in Charleroi gaan kijken. Vroeger zo'n prachtige stad (toen de staalindustrie z'n hoogdagen had) en nu de meest deprimerende omgeving die je je maar kan voorstellen.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_24299200
Er is best wel kleur te vinden in Luik hoor, maar niet op de plek waar ik bezig was. Op andere plekken (zijstraatjes dus wel):

foto mag eigenlijk niet hier, is met een reflex gemaakt

Mijn eerste doel van deze fotosessie was het controleren van een nieuw verworven Canonet.
Tweede doel het bijscherpen van mijn straatfotografie gevoel en techniek
Pas als derde doel het maken van leuke foto's.

Het weer werkte niet mee voor de kleur, het niet door paint pro halen van de foto heeft evenmin geholpen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 30 december 2004 @ 22:14:42 #73
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24306949
Opnieuw leren fotograferen, dat is eigenlijk het gevoel dat je overhoudt aan de eerste film met een Kiev4. Zo ongeveer alles wat vanzelfsprekend is vergt inspanning bij deze Contax-In-Ballingschap.
Vooral het filminleggen is totaal anders dan je bij welke camera dan ook gewend bent. Bij de eerste film van mijn Kiev4 ging het dan ook halverwege verkeerd en bleef de film om een of andere goeie of slechte reden stilstaan

Toch is er reden voor vreugd . De meetzoeker is volledig goed . De Jupiter-8 standaardlens is ook geheel goed in de zin dat ie de afstandmeter volgt

Blijft nog de vraag of deze Russische Sonnar-kloon een beetje fatsoenlijk tekent. Antwoord krijg je door er op een droeve dag een paar plaatjes mee te maken, vooral met de grootste openingen.

Nou, fatsoenlijk tekenen doet ie dus

Kiev4 met Jupiter-8 1/125 2.8 op no-name-ISO400 filmpje

Ik kan bijna niet wachten om er een 35, 85 en een universeelzoeker bij te kopen
pi_24307973
quote:
Op donderdag 30 december 2004 22:14 schreef Ouwesok het volgende:
verhaal-met-foto
aangezien ik erbij was en de omstandigheden ken rest mij slechts de volgende reactie:
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 31 december 2004 @ 21:13:31 #75
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24328043
Naast de karakteristieke scherpte van een Sonnar, heeft de Jupiter-8 nog een kenmerkende eigenschap van de Sonnar meegekregen: dat wat niet scherp wordt wordt ook fraai afgebeeld

Nog eens zo'n ding van de sluis in Blokzijl, let vooral op Blokzijl

Voordeel van die tekening is ook dat de scherptediepte bij kleinere openingen altijd meevalt, dat wat erbuiten valt wordt in elk geval vriendelijk afgebeeld

[ Bericht 15% gewijzigd door Ouwesok op 01-01-2005 01:13:17 (groeipost, was er vorig jaar al mee bezig) ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 1 januari 2005 @ 11:30:26 #76
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24334419
En toen bleef de film stilstaan ....... waardoor ook deze opname verknald werd

Nu dus maar even het wilde wereldweb afsnorren naar de beste methode om het transport in beweging te houden. De resultaten van de Kiev vallen me in elk geval 200% mee voor een concept uit de jaren 40
  zaterdag 1 januari 2005 @ 14:18:24 #77
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_24336614
Keurige plaatjes
Jammer van dat lichtlek.....
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 1 januari 2005 @ 15:28:18 #78
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24337736
quote:
Op zaterdag 1 januari 2005 14:18 schreef fotoloog het volgende:
Keurige plaatjes
Jammer van dat lichtlek.....
Dat lichtlek heeft er waarschijnlijk iets mee te maken dat er een stuk of tien belichtingen op één en hetzelfde stuk film heeft plaatsgevonden.
  donderdag 6 januari 2005 @ 00:03:48 #79
40714 Subhuman
Televised confession
pi_24422744
Iemand bekend met de Minolta AL? Ik heb zelf niet echt interesse maar kwam hem toevallig tegen toen ik Marktplaats aan het afstruinen was. En aangezien hier wat meetzoeker-fanaten rondlopen dacht ik, ik post het even! Ik ben zelf wel redelijk Minolta-fan, maar ik heb het idee dat ik de enige ben op dit forum.

Linkje
  donderdag 6 januari 2005 @ 01:31:01 #80
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_24425251
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 00:03 schreef Subhuman het volgende:
Iemand bekend met de Minolta AL? Ik heb zelf niet echt interesse maar kwam hem toevallig tegen toen ik Marktplaats aan het afstruinen was. En aangezien hier wat meetzoeker-fanaten rondlopen dacht ik, ik post het even! Ik ben zelf wel redelijk Minolta-fan, maar ik heb het idee dat ik de enige ben op dit forum.

[afbeelding]

Linkje
Leuk cameraatje,staat in de McKeowns voor zo'n $30 gemaakt in de periode 1961`1965
Maakt perfecte fotootjes
pi_24551907
Een van m'n favoriete ebay verkopers heeft net een Peteri Racer in de verkoop gedaan, modelletje uit '66. Google geeft geen echt goede info over dit ding. Heeft iemand er ervaring mee?
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 13 januari 2005 @ 22:07:29 #82
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24552177
Bingo.....

Exacte gegevens heb ik niet over de racer, alleen vond ik dit plaatje. Als je een Canon GIII in je collectie hebt is de racer niet bepaald een aanwinst. De racer is voor zover ik hem in kan schatten een goeiekopere versie van de Petri7s, die in de eredivisie van meetzoekers kan worden ingeschaald.
De racer is zoals gezegd een voordeelversie met een 2,8-optiekje. Voor verzamelen leuk, maar voor gebruik is het afzien
pi_24552230
Dan laat ik 'm aan m'n neus voorbijgaan.
Als er liefhebbers voor zijn, ebay http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3867039700&ssPageName=ADME:B:FSEL:NL:1
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')