abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 23 augustus 2001 @ 23:14:42 #1
14921 Morbus
Leader of the dark-tribe
pi_1477055
Werkelijk... Ik kan me niet voorstellen dat ze er ooit mensen voor hebben gevonden die er geld voor over hadden om deze film op te nemen.

Okee, misschien voor die tijd zitten er wel een paar aardige special effects in, maar het verhaal is echt drie keer niets. En mocht het zo zijn dat je er dan heel abstract tegen aan moet kijken dan denk ik dat 80% van de kijkers nog niet begrijpt waar 't 'm nu om gaat.

Oh, ja... Ik heb zeker medelijden met degeen die de film in de bioskoop heeft gezien. Je moet daar toch echt met tuitende oren naar buiten zijn gekomen. Futuristisch geluidje misschien, maar geef mij dan maar de hedendaagse muziek.

Nee, voor mij dus niet de moeite van het kijken waard geweest.

But the earth is green!?!
  donderdag 23 augustus 2001 @ 23:17:44 #2
2625 menjo
lo-fi till I die
pi_1477076
Ik vond het anders een prachtige film... al heb ik al jaren terug het boek gelezen en daarin wordt de hele thematiek een stuk beter uitgelegd.
Op het laatste stuk na vond ik de effecten ook niet heel erg verouderd, een stuk minder iig dan bijvoorbeeld in star wars ep. 4
  donderdag 23 augustus 2001 @ 23:29:49 #3
12871 Myster_E
Ne t'en fais pas,
pi_1477180
Voor die tijd misschien moooi, maar ik heb er precies 4 minuten naar gekeken
  Redactie Frontpage donderdag 23 augustus 2001 @ 23:31:35 #4
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_1477199
Filmklassiekers die hergewaardeerd moeten worden

We hadden het hier ook over 2001 ASO

pi_1477254
Kijk, ik lees nu net dit... Prachtig allemaal hoor, de film klopt nu helemaal nu ik dat lees en 'it makes sense', maar hoe moet ik in godsnaam als argeloze bioscoopbezoeker al die details opmaken uit de film die grotendeels visueel is?

[Dit bericht is gewijzigd door Theeboon op 23-08-2001 23:49]

Redactie Frontpage donderdag 23 augustus 2001 @ 23:40:52 #6
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_1477271
Misschien is het de tijdsgeest. Dat HAL voor communisme staat en die wedergeboorte voor, ach, laat ook maar.
pi_1477319
niet alle films worden gemaakt voor 80% van de kijkers.
Join Us In Creating Excellence
  Redactie Frontpage donderdag 23 augustus 2001 @ 23:51:50 #8
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_1477366
Ik begrijp gewoon niet dat die film zo hoog wordt gewaardeerd. Wat is er nog steeds goed aan deze film??
pi_1477404
quote:
Op donderdag 23 augustus 2001 23:47 schreef panacea het volgende:
niet alle films worden gemaakt voor 80% van de kijkers.
Wie zijn die andere 20%?

Anyway, ik hoor van mensen dat je het boek moet lezen om chocolade van de film te kunnen maken, wat ik dus eigenlijk slecht vind van de film, want waarom is ie dan gemaakt?

Of 't is een soort companion van het boek.

[Dit bericht is gewijzigd door Theeboon op 24-08-2001 00:22]

pi_1477615
Ik vind het een hele leuke film. Ik had em lang geleden al eens gezien, en zat vanavond dan ook op tijd voor de tv

Vooral het gebruik van geluid/muziek was erg goed gedaan. Het is inderdaad geen standaard film, je moet wel net van dat soort films houden om em leuk te vinden.

Helaas valt het verhaal een beetje weg in de film, pas als je de boeken leest wordt het duidelijker. Het origineel: the sentinel, en de boeken 2001, 2010 en 3001 (de derde in de serie, 2064 ofzo wat minder), dan begrijp je pas echt goed waar het verhaal nu eigenlijk om gaat.

P.S., voor de mensen die van dit soort verhalen houden (sci-fi gemixt met meer "diepere" lijnen erin zoals ons bestaan en god e.d.), dan kan ik de Rama series aanraden van Arthur C. Clarke.

vrijdag 24 augustus 2001 @ 00:22:20 #11
2625 menjo
lo-fi till I die
pi_1477664
Ja de Rama cyclus is idd zeer cool, vooral het eerste deel. (de andere delen zijn dacht ik niet door Clarke geschreven, al staat zijn naam er wel op)

En als je deze film niet goed vindt SO WHAT? Er zijn ook zat films die ik niet goed vind, maar daar ga ik toch ook niet over zeuren? Lees eerst het boek maar eens als je het verhaal niet snapt.

pi_1477685
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2001 00:22 schreef menjo het volgende:
Ja de Rama cyclus is idd zeer cool, vooral het eerste deel. (de andere delen zijn dacht ik niet door Clarke geschreven, al staat zijn naam er wel op)
Mjah half, deel 2,3 en 4 zijn geschreven door Gentry Lee, maar pas na goedkeuring van Clarke zelf.
quote:
En als je deze film niet goed vindt SO WHAT? Er zijn ook zat films die ik niet goed vind, maar daar ga ik toch ook niet over zeuren? Lees eerst het boek maar eens als je het verhaal niet snapt.
precies
  vrijdag 24 augustus 2001 @ 00:32:37 #13
2625 menjo
lo-fi till I die
pi_1477737
Ik denk btw dat de hele HAL thematiek ook nu nog actueel is, een waarschuwing tegen de tekortkomingen en arrogantie van de mens (wij zijn niet perfect dus zullen we nooit iets werkelijk perfects produceren, past mooi in de hele discussie rond genetische modificatie etc. )
pi_1477778
quote:
Op donderdag 23 augustus 2001 23:54 schreef Theeboon het volgende:

Of 't is een soort companion van het boek.

Precies. Het boek en de film zijn tegelijkertijd totstand gekomen.

Ik moet zeggen dat ik toch weer genoten heb van die ultra-strakke opnames in dat ronddraaiende ruimtestation. En die mooie beelden met klassieke muziek eronder. Nog steeds actueel (toen zijn tijd vooruit) en nog steeds een genot voor het oog...

"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_1478027
Ik vind het een waar meesterwerk. Alles klopt gewoon aan die film. OK, hij is niet snel, maar daar vraagt de film ook niet om. Echt een film waar ik de vorige keer toen ik hem keek nog dagen over nagedacht heb. Moeilijke kost, dat zeker, je moet er echt voor gaan zitten en hem de tijd geven in te laten werken.
This is this. This ain't something else, this is this!
pi_1478786
Vanavond na 23 jaar de film voor de 2e keer gezien en ik moet bekennen, dat ik 'm nog steeds niet begrijp Wel was ik weer onder de indruk, net als toen. Het lijkt wel of je de film "beleeft" , in plaats van dat de ernaar zit te kijken.
  vrijdag 24 augustus 2001 @ 09:28:31 #17
10785 Smots
The Angriest Dog In The World
pi_1479096
* Smots vindt 2001 een afgrijselijk mooie film, maar hij is op dit moment ècht ff te gaar om precies uit te leggen waarom.
Ik denk dat ik 'm vanavond maar weer eens ga kijken op DVD...
The dog who is so angry he cannot move. He cannot eat. He cannot sleep. He can just barely growl. ...Bound so tightly with tension and anger, he approaches the state of rigor mortis.
pi_1479556
Hij was wel intressant, maar het einde vond ik zo'n dooddoener. Ik nam aan dat de monoliet een soort pandora's box was waarin de waarheid over het heelal was geplaatst en dat de astronout via de beelden dit verhaal kreeg verteld? Werd hij zelf ook een soort van god door deze wetenschap?

Please tell me....

*nieuwsgierig is*

vrijdag 24 augustus 2001 @ 10:46:46 #19
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_1479562
Ik vond 'm ook weer geweldig. Ik snap dat gezeik over achterhaalde effecten enzo echt niet... ja, duh! die film is meer dan dertig jaar oud!
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  vrijdag 24 augustus 2001 @ 10:49:36 #20
13857 Nokia3310
the one and only Nokia tune
pi_1479584
Ik heb die film een paar maanden geleden in Paradiso gezien. Was wel stoer: er was een live band die de muziek speelde in plaats van de filmmuziek: heel weird. Wat betreft de film: ik snapte er ook niet veel van want ik had een k*tplaats waardoor ik de ondertiteling niet kon lezen en aangezien er de hele tijd muziek werd gespeeld kon ik het dus ook niet horen. Wel de beelden gezien die echt heel mooi zijn voor de tijd waarin het gemaakt is: dat vrouwtje wat ondersteboven loopt, die gozer die hardloopt in dat ruimteschip, allemaal erg mooi gedaan. Ook af en toe best spannende momenten. Nee, deze film is wel okee.

Nokia

[Dit bericht is gewijzigd door Nokia3310 op 24-08-2001 12:00]

NSJ & Lowlands still on my mind
pi_1479627
quote:
Op donderdag 23 augustus 2001 23:54 schreef Theeboon het volgende:

[..]

Wie zijn die andere 20%?

Ja "wij" dus! Als je het geen goeie film vind of hem niet snapt, tjsa, sorry maar dikkevetteretenatte pech dan! Wat maakt dat eigenlijk uit? Bovendien is hij ruim 30 jaar geleden gemaakt, dus dat kindjes van nu die allemaal oppervlakkige rotzooi gewend zijn die 20x voor ze is voorgekauwd er geen jeuk aan vinden begrijp ik ook nog wel. Maakt de film overigens absoluut niet minder brilljant, je moet alleen al bedenken hoe kort dit allemaal na de eerste maanlanding is gemaakt. Dat er in de ruimtescenes NIETS is te horen (hallo! reality check, it's thru starwarspiemels!). Dat het over de totale teloorgang van het menselijke wezen gaat. Over (tóen al!) electronische wildgroei waaraan we onszelf hebben onderworpen.
Ik zou zeggen: pik je thema! En zo niet, ga je toch lekker ewoks kijken in return of the jedi (of is die inmiddels ook al te traag?)
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
pi_1479639
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2001 09:28 schreef Smots het volgende:
* Smots vindt 2001 een afgrijselijk mooie film, maar hij is op dit moment ècht ff te gaar om precies uit te leggen waarom.
En met jóu kan ik praten (maar dat wisten we al..)
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  vrijdag 24 augustus 2001 @ 11:00:05 #23
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_1479643
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2001 10:56 schreef kamagurka het volgende:
En zo niet, ga je toch lekker ewoks kijken in return of the jedi (of is die inmiddels ook al te traag?)

Of anders is Independence Day meer iets voor de kijkers die alles voorgekauwd willen hebben...

"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_1479649
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2001 09:28 schreef Smots het volgende:
Pff, ik vond het wel zware kost, en normalitair ben ik daar gek op, maar ik was gister echt supermoe, en dan is de film soms echt moeilijk te volgen. Maar ik heb hem wel helemaal uitgezien en moet misschien de boeken maar eens lezen..
  vrijdag 24 augustus 2001 @ 11:09:32 #25
14921 Morbus
Leader of the dark-tribe
pi_1479706
Tja, het zou inderdaad best wel eens zo kunnen zijn dat je na het lezen van de boeken een hoop meer duidelijkheid hebt over het verhaal. Vond ik in dit geval ver te zoeken in ieder geval want er wordt zo maar even een missie opgezet naar Jupiter met notabene slechts 5 man! (Okee, 6 als je HAL meetelt). Klinkt toch een beetje ongeloofwaardig als je indenkt dat ze verwachten dat er toch iets speciaals op Jupiter te beleven zou zijn.

Overigens kunnen films zo af en toe ook verhelderend zijn hoor. Zo waren er altijd een paar dingen die me niet helemaal duidelijk waren in het spelen van het spel Dune. Maar nadat ik de film gezien had werd me toch iets meer duidelijk over een aantal zaken, dus 't kan wel goed.

But the earth is green!?!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')