Om het toch wel zeer kortstondige (lees "selectieve") geheugen bij sommigen wat op te frissen, mogmaals mijn eerdere post, geïntroduceerd door de volgende, tamelijk 'prikkelende stelling van SingleCoil - woensdag 4 augustus 2004: "Wie de de holocaust ontkent is misleidt, niet goed bij z'n hoofd of heeft opmerkelijke bedoelingen. Wie bij de berichtgeving over de holocaust vraagtekens stelt wordt als revisionist bestempeld en in een hokje gestopt. Het te pas en onpas gebruiken van de holocaust als ultiem argument in de eigen redenering getuigt nog van veel respect, nog van gevoel voor verhoudingen..."quote:Op donderdag 5 augustus 2004 21:44 schreef lucida het volgende:
[..]
Wat gaat er toch een groot verschil schuil tussen een jonkheer en een boer, terwijl ze het uiteindelijk wel "samen" moeten zien te rooien!...![]()
Ik moet natuurlijk niets, maar misschien dat jij daarentegen ook nog eens een inhoudelijke reactie weet te 'fabriceren', want behalve wat gevlei met Yvonne, zijn je laatste posts niets anders dan getroll. Je zou jezelf moeten schamen als TS, want de spaarzame users die wel nog op een inhoudelijke manier reageren - of je het er nu mee eens bent of niet, dat is een andere zaak - gooi jij gemakshalve ook maar ( gedreven door de waan van de dag, wie zal het zeggen?) op een grote, 'vermolmde' molshoop.![]()
Dat is voor de inhoudelijke discussie zeker van belang, maar niet voor de bezwaren die tegen beiden even sterk zouden bestaan. Ten slotte maakt het voor het slachtoffer niet uit of het onnodige leed veroorzaakt is vanuit een drang tot waarheidsbevinding of vanuit andere, wellicht moreel verwerpelijke motieven.quote:Het zou wenselijk zijn dat je onderscheid maakt tussen
a. ondubbelzinnige ontkenning van de Holocaust, en
b. revisionistische geschiedsbeoefening en studie.
"Wat is er tegen een selfmade historicus?", zou Sebastian Haffner vragen.quote:Op donderdag 5 augustus 2004 22:10 schreef Ryan3 het volgende:
Ja, luuucida, mooi dat je er zoveel werk in gestoken hebt, maar ik heb vakantie en doe niet meer dan 1 lange post per dag. Als ik volgende week een week weg ben zal ik helemaal niet antwoorden.
Overigens als ik dat stukje over je moreel-ehtisch "omdenken" lees, dan vraag ik me af wat jij onder amoreel historiceren versta. Amoreel historiceren, dunkt me, is precies als wat jij doet. Gewoon je tijdgebonden vooroordelen, je contemporaine bril, proberen uit te schakelen. Alleen bij zoiets als de Holocaust is dat uiteindelijk vrij moeilijk en misschien immoreel, omdat je weet hoe de zaak afloopt. Als je een studie schrijft over de NSB ligt dat anders en dan krijg je een verhaal dat een stuk genuanceerder is dan het zwart-wit beeld dat over de NSB bestond.
=Je hebt de door jezelf aangehaalde site niet gelezen hè. Kritiek op revisionisten concentreert zich op het feit dat ze geen plausibele alternatieve verklaring kunnen geven voor de misdaden die aan de nazi's worden toegeschreven als je ervan uit gaat dat het nazisme niet misdadig was.quote:Op donderdag 5 augustus 2004 22:25 schreef SingleCoil het volgende:
Lucida, je prikkelt me me deze - overigens ter zake doende, helder en positief - post wel tot de volgende vraag.
Voor zover ik nu begrepen heb concentreren de argumenten tegen revisionisme zich rondom de stelling dat deze 'beledigend zou zijn voor slachtoffers en nabestaanden, en onnodig leed zou veroorzaken'. Dat kan ik mij ook goed voorstellen.
Nee, wat mensen razend maakt is dat ze dus met allerlei leipe veronderstellinkjes komen, maar wat ze logischerwijs moeten bewijzen gewoonweg uit de weg gaan. Als ze toch een poging doen dan kom je in het vaarwater van vervalste bewijzen, manipulatie e.d. terecht.quote:Maar je stelt:
[..]
Dat is voor de inhoudelijke discussie zeker van belang, maar niet voor de bezwaren die tegen beiden even sterk zouden bestaan. Ten slotte maakt het voor het slachtoffer niet uit of het onnodige leed veroorzaakt is vanuit een drang tot waarheidsbevinding of vanuit andere, wellicht moreel verwerpelijke motieven.
Ik heb daar op zich niets op tegen, maar waarom vraag je dat???quote:Op donderdag 5 augustus 2004 22:31 schreef lucida het volgende:
[..]
"Wat is er tegen een selfmade historicus?", zou Sebastian Haffner vragen.![]()
Je vergeet een paar belangrijke argumentenquote:Op donderdag 5 augustus 2004 22:25 schreef SingleCoil het volgende:
Voor zover ik nu begrepen heb concentreren de argumenten tegen revisionisme zich rondom de stelling dat deze 'beledigend zou zijn voor slachtoffers en nabestaanden, en onnodig leed zou veroorzaken'. Dat kan ik mij ook goed voorstellen.
Klopt. Maar ik wil met deze scheiding alleen voorkomen dat iemand die het revisionisme louter vanuit een wetenschappelijke en of geschiedkundige optiek benaderd, alleen daarom al over een kam wordt geschoren met Holocaustontkenners sec. Dat er aan beide zienswijzen moreel-ethische bezwaren kunnen kleven (én kleven) is mijn inziens een hoofdstuk apart. Nogmaals wat ik wil voorkomen, ongeacht de inhoudelijke verschillen, is dat mensen elkaar al te makkelijk (lees moreel onbezwaard) een etiketje opplakken. Met de scheiding die ik aanbreng kun je mensen bij twijfel naar hun keuzeoptie vragen, i.p.v. 'ongevraagd' en ongefundeerd mensen in voorgefabriceerde hokjes in te delen.quote:Op donderdag 5 augustus 2004 22:25 schreef SingleCoil het volgende:
Lucida, je prikkelt me met deze - overigens ter zake doende, helder en positief - post wel tot de volgende vraag.
Dat is voor de inhoudelijke discussie zeker van belang, maar niet voor de bezwaren die tegen beiden even sterk zouden bestaan. Ten slotte maakt het voor het slachtoffer niet uit of het onnodige leed veroorzaakt is vanuit een drang tot waarheidsbevinding of vanuit andere, wellicht moreel verwerpelijke motieven.
ik heb het niet over kritiek op de revisionisten maar ik bedoel de juridische of, zo je wilt, morele bezwaren die er zijn tegen het revisionisme an sich, niet haar (drog-)redeneringen en -stellingen. In verschillende landen is revisionisme verboden, in Duitsland meen ik vanwege het beledigen van de nagedachtgenis van de slachtoffers. Dat is wat ik hier bedoel. Je mening over de inhoudelijke argumentatie van de revisionsten is niet aan mijn aandacht ontsnapt, als je daar soms bang voor was.quote:Op donderdag 5 augustus 2004 22:32 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
=Je hebt de door jezelf aangehaalde site niet gelezen hè. Kritiek op revisionisten concentreert zich op het feit dat ze geen plausibele alternatieve verklaring kunnen geven voor de misdaden die aan de nazi's worden toegeschreven als je ervan uit gaat dat het nazisme niet misdadig was.
[..]
Het enkele feit dat het mensen razend maakt lijkt mij voor betrokkenen wellicht vervelend maar geen sterk argument op zich. Mijn eerder genoemde argumentatie met betrekking tot het beledigen van slachtoffers en nabestaanden is dan toch wel meer van belang, denk je ook niet ? Maar het doet aan de kern van mijn vraag niet veel af.quote:Nee, wat mensen razend maakt is dat ze dus met allerlei leipe veronderstellinkjes komen, maar wat ze logischerwijs moeten bewijzen gewoonweg uit de weg gaan. Als ze toch een poging doen dan kom je in het vaarwater van vervalste bewijzen, manipulatie e.d. terecht.
Wat hoop je nu te bereiken met het voorbij Goed en Kwaad beschouwen van de Holocaust. Geef eens een idee.quote:Op donderdag 5 augustus 2004 22:39 schreef lucida het volgende:
[..]
Klopt. Maar ik wil met deze scheiding alleen voorkomen dat iemand die het revisionisme louter vanuit een wetenschappelijke, geschiedkundige optiek benaderd, alleen daarom al over een kam wordt geschoren met Holocaustontkenners sec. Dat er aan beide zienswijzen moreel-ethische bezwaren kunnen kleven (én kleven) is mijn inziens een hoofdstuk apart. Nogmaals wat ik wil voorkomen, ongeacht de inhoudelijke verschillen, is dat mensen elkaar al te makkelijk (lees moreel onbezwaard) een etiketje opplakken. Met de scheiding die ik aanbrebg kun je mensen bij twijfel naar hun keuzeoptie vragen, i.p.v. 'ongevraagd' en ongefundeerd mensen in voorgefabriceerde hokjes in te delen.
de door jou hier genoemde argumenten zijn wellicht moreel verwerpelijk maar op zich geen reden om niet eens diepgaand in die zaak te gaan 'wroeten'. De door mij aangegeven reden is dat wel.quote:Op donderdag 5 augustus 2004 22:37 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je vergeet een paar belangrijke argumenten
Die holocaust heeft feitelijk bestaan.
De schuld ligt bij het nazisme.
De ideologische erfgenamen willen hun voorgangers rehabiliteren door te liegen.
dat lijkt me onjuist, zo zou je een holocaustontkenner ook een 'eerlijke revisionist' kunnen noemen die tot bepaalde inzichten is gekomen...quote:Op donderdag 5 augustus 2004 22:42 schreef Ryan3 het volgende:
Overigens is de scheiding tussen Holocaustontkenners en revisionisten (op dit gebied) kunstmatig. Een revisionist in deze materie is een ontkenner die teruggedreven is door de logica.
Dank voor je reactie. Veronderstellenderwijs. Gewoon mijn spreekwoordelijke onzekerheid. Las mijn post nogmaals door en ondekte dat de laatste zin hoogst verwarrend was. Ik bedoelde te zeggen. dat als Duitsland vals beschuldigd zou zijn van de holocaust, dat het land dan het geprotesteerd. Aangenomen dat er geen holocaust zou zijn geweest. Die er dus wel degelijk plaatsgreep.quote:Op donderdag 5 augustus 2004 18:12 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Veronderstellenderwijs? Je bent er niet van overtuigd? Dus kom laten we nog een keer proberen???
[..]
Wat wordt ermee bedoeld? De geschiedenis is de geschiedenis van de overwinnaar? In dit geval moet je zeggen dat bepaalde morele aannames het gevolg zijn van het feit dat Hitler de oorlog niet heeft gewonnen, denk ik.
[..]
Ik denk dat je met de Neurenbergse processen een geheel andere discussie aansnijdt.
[..]
Suggereer je hiermee dat de overwinnaars bewijzen vervalst hebben??? Waarom zoveel moeite doen om überhaupt een proces op te zetten als je die kanpen meteen tegen de muur had kunnen zetten? Waarom die knapen het gunnen om zich te verdedigen? Nueurenberg was een juridisch novum, in die zin dat de overwinnaars ermee in feite voor de tweede keer probeerde een nieuwe orde te vestigen. Ook de heroprichting van de VN als voortzetting van de oude Volkerenbond behoort tot dit idealistische pakket. Helaas heeft die nieuwe internationale juridische orde door de Koude oorlog niet zo mogen zijn. Ook aan het eind van de Koude Oorlog zie je nu weer, door unilateraal optreden van de VS, dat een internationale juridische orde niet mag zijn, maar dat we nog steeds zijn overgeleverd aan het recht van de sterkste en de eventuele bondgenootschappen die hieruit voortvloeien. Neurenberg is maw een vorm van idealisme dat voor het eerst door Hugo de Groot werd beleden.
[..]
Duitsland bestond in de eerste plaats niet meer na 7 mei 1945 en werd pas weer heropgericht in 1948. Duitsland was dus geen rechtspersoon en kon niemand beschuldigen van valse aanklachten. Hoge knapen in het nazi-regime kregen een mogelijkheid te bewijzen dat zij vals werden aangeklaagd in de processen van Neurenberg. Dit is veel meer dan wat hun slachtoffers gegund werd. Dus ik zie niet zozeer hoe het uitblijven van een aanklacht tegen valse beschuldigingen een bewijs is voor de stelling dat zij overtuigd waren van het feit dat ze alleen maar een stelletje knoorknaapjes waren. Of bedoel je dat niet?
Dat moet jij wél doen en niet maar liegen dat jij dat doet...quote:Op donderdag 5 augustus 2004 22:43 schreef SingleCoil het volgende:
de door jou hier genoemde argumenten zijn wellicht moreel verwerpelijk maar op zich geen reden om niet eens diepgaand in die zaak te gaan 'wroeten'. De door mij aangegeven reden is dat wel.
Alleen al door de absolute context waarin je het begrip revisionisten plaats, is het tot een onbruikbaar containerbegrip geworden. Leert ook u ooit nog eens de kunst van de nuance?!quote:Op donderdag 5 augustus 2004 22:32 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Kritiek op revisionisten
Het lijkt wel alsof jij, met de haven van een 'voorlopige consensus' in zicht, alsnog het schip steeds schipbreuk wil laten leiden.[quote]quote:Nee, wat mensen razend maakt is dat ze dus met allerlei leipe veronderstellinkjes komen, maar wat ze logischerwijs moeten bewijzen gewoonweg uit de weg gaan. Als ze toch een poging doen dan kom je in het vaarwater van vervalste bewijzen, manipulatie e.d. terecht.
Precies, het is exact de tweedeling die ook Lucida hier voorstelt. Ik wil daarbij waarschuwen dat de 'objectieve' argumenten tegen de eerste groep ook de activiteiten van de tweede groep raken.quote:Op donderdag 5 augustus 2004 22:44 schreef Bluesdude het volgende:
Het woord revisionisme heeft meerdere betekenissen net als de woorden 'duiven en havikken'
In deze discussies hebben we het over holocaust-revisionisme en dat heeft niks te maken met normale herzieningen van de geschiedenis.
Historici zijn voortdurend bezig een nieuw licht te werpen op de geschiedenis en zo hoort het ook.
Laten we deze processen wel gescheiden houden van de activiteiten van nazi-leugenaars.
Je hebt het over twee verschillende bezigheden.
Los van de nagedachtenis, kun je stellen dat, als je de Holocaust accepteert, dat wat ons morele denken betreft de Holocaust een cesuur is. Overigens nog even over wat juridisch is en moreel. Het is waar dat dat wij moraal noemen het wetboek was in tijden dat er nog geen sterke centrale natiestaten waren, maar andersom is het juridische maar een minimale afdruk van wat moraal is in zo'n moderne natiestaat. Moraal is veel meer en dat wordt door mensen gezamenlijk steeds weer geschapen als ze bijeenkomen om wat dan ook te doen. Daarnaast is het een onderdeel van onze make-up, ik geloof waarlijk dat een mens een moreel wezen is. Waarden toekent en wil dat deze erkend worden.quote:Op donderdag 5 augustus 2004 22:41 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
ik heb het niet over kritiek op de revisionisten maar ik bedoel de juridische of, zo je wilt, morele bezwaren die er zijn tegen het revisionisme an sich, niet haar (drog-)redeneringen en -stellingen. In verschillende landen is revisionisme verboden, in Duitsland meen ik vanwege het beledigen van de nagedachtgenis van de slachtoffers. Dat is wat ik hier bedoel. Je mening over de inhoudelijke argumentatie van de revisionsten is niet aan mijn aandacht ontsnapt, als je daar soms bang voor was.
Nou de kern van je vraag, als ik het goed begrijp althans, stuit op logica. Logica is niet historisch. Moraal wel. Jij denkt dat je alleen op de moraal stuit en die is historisch, maar dat is dus niet zo.quote:Het enkele feit dat het mensen razend maakt lijkt mij voor betrokkenen wellicht vervelend maar geen sterk argument op zich. Mijn eerder genoemde argumentatie met betrekking tot het beledigen van slachtoffers en nabestaanden is dan toch wel meer van belang, denk je ook niet ? Maar het doet aan de kern van mijn vraag niet veel af.
Wie is 'je'???quote:Op donderdag 5 augustus 2004 22:44 schreef Bluesdude het volgende:
Het woord revisionisme heeft meerdere betekenissen net als de woorden 'duiven en havikken'
In deze discussies hebben we het over holocaust-revisionisme en dat heeft niks te maken met normale herzieningen van de geschiedenis.
Historici zijn voortdurend bezig een nieuw licht te werpen op de geschiedenis en zo hoort het ook.
Laten we deze processen wel gescheiden houden van de activiteiten van nazi-leugenaars.
Een holocaustleugenaar is meestal oneerlijk.quote:Op donderdag 5 augustus 2004 22:46 schreef SingleCoil het volgende:
dat lijkt me onjuist, zo zou je een holocaustontkenner ook een 'eerlijke revisionist' kunnen noemen die tot bepaalde inzichten is gekomen...
Jij...sorry ik was niet duidelijk genoeg.quote:Op donderdag 5 augustus 2004 22:50 schreef lucida het volgende:
Wie is 'je'???
Die scheiding is even kunstmatig als de koppeling die jij, op voorhand, maakt tussen het revisionisme en de Holocaust-leugnung - waarvan acte!...quote:Op donderdag 5 augustus 2004 22:42 schreef Ryan3 het volgende:
Overigens is de scheiding tussen Holocaustontkenners en revisionisten (op dit gebied) kunstmatig. Een revisionist in deze materie is een ontkenner die teruggedreven is door de logica. Tenzij jij Goldhagen omarmt als revisionist. Doe je dat?
Revisionisme is een neutraal woord op zich. Goldhagen is ook een revisionist. In de optiek Holocaustontkennen zijn de door het debat teruggedrongen ontkenners zich revisionisten gaan noemen.quote:Op donderdag 5 augustus 2004 22:46 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
dat lijkt me onjuist, zo zou je een holocaustontkenner ook een 'eerlijke revisionist' kunnen noemen die tot bepaalde inzichten is gekomen...
Zij hebben dus wel een vooringenomen mening m.i. Ze doen net alsof ze inductief te werk gaan, maar uit hun bewijsvoering en de manier waarop ze dit doen kun je gewoon vaststellen dat zij deductief te werk gaan.quote:Ik onderschrijf zeker de scheiding die lucida maakt tussen enerzijds 'ontkenners' (zij onderzoeken niet maar ontkennen slechts) en 'onderzoekers', zij die onderzoeken zonder vooringenomen mening of standpunt.
Vrees van niet. Wat ik schreef: ze laten bewijzen die het tegendeel van hun stelling aantonen links liggen of zeggen dat die vervalst zijn. Soms zo erg dat je dus een samenzwering na de oorlog moet concluderen van nazi's en slachtoffers.quote:Op donderdag 5 augustus 2004 22:53 schreef lucida het volgende:
[..]
Die scheiding is even kunstmatig als de koppeling die jij, op voorhand, maakt tussen het revisionisme en de Holocaust-leugnung - waarvan acte!...
Hee, maar jij bent voorstander van revisionisme. Wat vind je van Goldhagen??? Toch een mannetje die jij op handen moet dragen dan...quote:Op donderdag 5 augustus 2004 22:53 schreef lucida het volgende:
[..]
Die scheiding is even kunstmatig als de koppeling die jij, op voorhand, maakt tussen het revisionisme en de Holocaust-leugnung - waarvan acte!...
Leiden i.p.v. lijden?quote:Op donderdag 5 augustus 2004 22:48 schreef lucida het volgende:
[..]
Het lijkt wel alsof jij, met de haven van een 'voorlopige consensus' in zicht, alsnog het schip steeds schipbreuk wil laten leiden.[quote]![]()
Ik begrijp niet wat je hier zegt. De kern van mijn vraag stuit niet op logica. De kern van mijn vraag is wellicht duidelijker als ik die als stelling poneer.quote:Op donderdag 5 augustus 2004 22:49 schreef Ryan3 het volgende:
Nou de kern van je vraag, als ik het goed begrijp althans, stuit op logica. Logica is niet historisch. Moraal wel. Jij denkt dat je alleen op de moraal stuit en die is historisch, maar dat is dus niet zo.
die veeg ik in ieder geval bij groepje 1, lieden die om andere dan zuiver historische redenen 'onderzoeken', of lieden die om welke andere dan zuiver wetenschappelijke reden dan ook een voordeel denken te kunnen behalen met het ontkennen van de holocaustquote:Op donderdag 5 augustus 2004 23:03 schreef Nuoro het volgende:
Optie 3 is natuurlijk dat er mensen zijn die echt denken dat de holocaust nooit heeft plaatsgehad, althans niet zoals 'ie de geschedenisboekjes in is gegaan omdat het volgens hen eenvoudig ondenkbaar is dat een man als Hitler, die immers toch de 'Arische Mythe' predikte, van zuiverheid, hoogstaande moraal etc. kortom alles wat het Arische volk volgens diezelfde leer superieur maakt(e) aan enig ander volk. Laf moorden en martelen hoort daar natuurlijk niet bij, laat staan mensen als ongedierte vergassen in een interneringskamp...
Ik geloof dat ze zichzelf 'White Supremacists' noemen. Maar goed, stel dat dit waar is, dat er dus werkelijk figuren zijn die ter goede trouw hun leer willen 'zuiveren' van wat zij beschouwen als een 'onverdiende smet', dan wordt het natuurlijk een stuk lastiger allemaal. Zeker om er dan nog een oordeel over te vellen. Behalve dan natuurlijk dat het onversneden racisten zijn, maar daar schijnen ze niet zo mee te zitten meen ik.
Wat jij verstaat onder 'revisionistisch' is de geschiedenis vervalsen vanuit nazi-belangen.quote:Op donderdag 5 augustus 2004 23:01 schreef SingleCoil het volgende:
Die stelling luidt dan: "Revisionistisch historisch onderzoek met betrekking tot de Holocaust is moreel verantwoord omdat de behoefte aan waarheidbevinding zwaarder weegt dan de belangen van den slachtoffers en nabestaanden, die door de uitingen vanuit zo'n onderzoek of de mogelijke bevindingen en conclusies onnodig gekwetst kunnen worden."
De invulling van die vraag en het verloop van die vraag leidt tot de volgende kwestie, zoals je op de site hebt kunnen lezen, die je zelf hebt aangehaald: als de nazi's geen misdadige bedoelingen hadden, geef dan een plausibele alternatieve verklaring hoe de Holocaust heeft kunnen plaatsvinden en hoe de wereldoorlog dan uitbrak. Dit is de logica van de zoektocht binnen de vraag naar de waarheid. Tot nog toe zijn er maar een paar echte pogingen ondernomen (The Hoax of the 20th century bijv.) en die blijken niet overtuigend of warrig of onleesbaar. Meestal gaat men over tot secundaire kwesties en die leiden dan tot een schimmige loopgravenoorlog. Dit ziet men iedere keer aan en dit leidt er weer toe dat de Holocaustonkenners binnen academische kring niet voor vol worden aangezien en bijv. in Europa (dat anders dan de VS het nazisme aan den lijve heeft ondervonden) uiteindelijk verboden wordt. Zit wat in want je kunt niet door blijven gaan natuurlijk met de non-discussie, die inmiddels bestaat. Zeer zeker gaat onsmakelijkheid ook meewegen.quote:Op donderdag 5 augustus 2004 23:01 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik begrijp niet wat je hier zegt. De kern van mijn vraag stuit niet op logica. De kern van mijn vraag is wellicht duidelijker als ik die als stelling poneer.
Die stelling luidt dan: "Revisionistisch historisch onderzoek met betrekking tot de Holocaust is moreel verantwoord omdat de behoefte aan waarheidbevinding zwaarder weegt dan de belangen van den slachtoffers en nabestaanden, die door de uitingen vanuit zo'n onderzoek of de mogelijke bevindingen en conclusies onnodig gekwetst kunnen worden."
Waarbij ik er nog absoluut niet uit ben.
Als het helpt om meer helderheid te verkrijgen wil ik daar wel in meegaan...quote:Op donderdag 5 augustus 2004 23:07 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wat jij verstaat onder 'revisionistisch' is de geschiedenis vervalsen vanuit nazi-belangen.
Althans die indruk maakt je voortdurend in andere topics en deze..
Ik ben het eens met de stelling als het woord revisionistisch vervangen word door "hernieuwd".
Het zal toch niet zo zijn dat mensen in dit topic het woord 'revisionisme' een dubbele betekenis gaan geven om alsnog het bestaansrecht van de nazi-leugen te rechtvaardigen
Zondermeer mee eens.quote:Op donderdag 5 augustus 2004 22:44 schreef Bluesdude het volgende:
Licht me even bij. Ik lees vanaf de OP en verder, en nergens, zeker bij de TS zelf niet zie ik deze expliciete scheiding ook daadwerkelijk in de praktijk gebracht. Het is een doorelkaar husselen van opvattingen en (subjectieve) meningen, zonder dat nou eens direkt duidelijk wordt, waar bij hen de schoen werkelijk wringt. Dit alles vaak nog opgesmukt met een hoop overbodige op de persoon gerichte "toespelingen" en de draad is zoek.quote:In deze discussies hebben we het over holocaust-revisionisme en dat heeft niks te maken met normale herzieningen van de geschiedenis.
Ook hierin stem ik met jou, het zal je niet verbazen, volledig overeen.quote:Historici zijn voortdurend bezig een nieuw licht te werpen op de geschiedenis en zo hoort het ook.
Deze laatste twee zinnen zijn tamelijk ambivalent en wel om twee redenen:quote:Laten we deze processen wel gescheiden houden van de activiteiten van nazi-leugenaars.
Okè, dan weet ik dat. Het staat genoteerd...quote:Op donderdag 5 augustus 2004 23:07 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
die veeg ik in ieder geval bij groepje 1, lieden die om andere dan zuiver historische redenen 'onderzoeken', of lieden die om welke andere dan zuiver wetenschappelijke reden dan ook een voordeel denken te kunnen behalen met het ontkennen van de holocaust
White supremacists zijn altijd racisten en in de praktijk zijn er diverse stromingen met duidelijke nazi-sympathietjes.quote:Op donderdag 5 augustus 2004 23:03 schreef Nuoro het volgende:
Ik geloof dat ze zichzelf 'White Supremacists' noemen. Maar goed, stel dat dit waar is, dat er dus werkelijk figuren zijn die ter goede trouw hun leer willen 'zuiveren' van wat zij beschouwen als een 'onverdiende smet', dan wordt het natuurlijk een stuk lastiger allemaal. Zeker om er dan nog een oordeel over te vellen. Behalve dan natuurlijk dat het onversneden racisten zijn, maar daar schijnen ze niet zo mee te zitten meen ik.
Ik zeg toch ook dat het racisten zijn, ik zeg zelfs dat ze het Arische denkgoed aanhangen, hetgeen de nazi's overigens niet hebben uitgevonden, mocht je dat soms denken. Alleen, DAT maakt ze dan wel racist, daar is geen twijfel over, maar nog geen neo-nazi's.quote:Op donderdag 5 augustus 2004 23:14 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
White supremacists zijn altijd racisten en in de praktijk zijn er diverse stromingen met duidelijke nazi-sympathietjes.
Die ter goeder trouw bestaat niet
Laten we in holocaustdiscussies het woord revisionisme gebruiken voor holocaustrevisionisme.quote:Op donderdag 5 augustus 2004 23:12 schreef lucida het volgende:
Licht me even bij. Ik lees vanaf de OP en verder, en nergens, zeker bij de TS zelf niet zie ik deze expliciete scheiding ook daadwerkelijk in de praktijk gebracht. Het is een doorelkaar husselen van opvattingen en (subjectieve) meningen, zonder dat nou eens direkt duidelijk wordt, waar bij hen de schoen werkelijk wringt. Dit alles vaak nog opgesmukt met een hoop overbodige op de persoon gerichte "toespelingen" en de draad is zoek.
Begrijp jij jouw eigen 'logica' nog wel? Ik draag geen mannetjes op handen. Dat doen psychologisch gesproken alleen de meer onderdanige naturen. Dus dat suggestief maken van (nog niet meer eens) leuk bedoelde kwinkslagjes bestempel ik als onvolwassen! Als je me daarentegen gewoon vraagt, zonder gekunstelde toespelingen, wat ik van de denkbeelden van iemand als Goldhagen vind kan ik er gewoon zon probleem antwoord op geven - maar ja dat vraag je niet!... Jammer, want zonder al die retorische poespas zou zo'n controversieel onderwerp best nog wel eens wat dieper uitgespit kunnen worden - voor sommigen mag het kennelijk niet zo wezen, het zij zo...quote:Op donderdag 5 augustus 2004 22:57 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hee, maar jij bent voorstander van revisionisme. Wat vind je van Goldhagen??? Toch een mannetje die jij op handen moet dragen dan...
Mee eens...quote:Op donderdag 5 augustus 2004 23:18 schreef Nuoro het volgende:
Ik zeg toch ook dat het racisten zijn, ik zeg zelfs dat ze het Arische denkgoed aanhangen, hetgeen de nazi's overigens niet hebben uitgevonden, mocht je dat soms denken. Alleen, DAT maakt ze dan wel racist, daar is geen twijfel over, maar nog geen neo-nazi's.
ik heb me denk ik ergens ongelukkig uitgedrukt want het was niet mijn bedoeling hier te stellen dat nazi's niet misdadig zijn. Ik stel wel dat heronderzoekende activiteiten, ook als die op zuiver academische gronden uitgevoerd worden, kwetsend en beledigend kunnen zijn voor nabestaanden of slachtoffers. Ik kan mij zo een redenering voorstellen die gaat "als je de holocaust opnieuw onderzoekt dan twijfel je dus aan wat we nu als feit aannemen. als je aan de feiten rondom de holocaust twijfelt dan zeg je dus dat het mogelijk is dat die feiten niet waar zijn. dat ervaar ik als kwetsend en beledigend",quote:Op donderdag 5 augustus 2004 23:10 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar goed jij komt nu met de stelling dat de nazi's niet misdadig waren. Laat ik de boel eens omdraaien. Wat vind je van de stelling dat niet alleen de nazi's maar ook de burgerbevolking, eigenlijk alle Duitsers in en in schuldig waren en dat bijna iedereen alles geweten heeft, zoals de revisionist Goldhagen heeft proberen te bewijzen. Net zo goed een queste naar waarheid. Alleen een andere conclusie.
Ja, die wisseltruc gaat alleen op als de Holocaust alleen geschraagd is door morele aannames. Dat is niet zo, ze berust ook op logica.quote:Op donderdag 5 augustus 2004 23:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Laten we in holocaustdiscussies het woord revisionisme gebruiken voor holocaustrevisionisme.
Ik had het tegen jou en tegen iedereen..
Het is niet meer een voorstel van orde tav van jouw persoon.
Ten aanzien van SingleCoil is het een verwijt want ik zag alweer dat hij bezig was met een wisseltruc...via een achterdeur het bestaansrecht van de leugen binnenhalen.
Nietszeggend immers 'ze' in de context waarin jij het plaatst is andermaal een gevulgariseerd containerbegrip en dus onbruikbaar voor een meer serieuze discussie - daar veranderen ook (al dan niet oprecht) verkregen bewijzen helemaal niks aan.quote:Op donderdag 5 augustus 2004 22:56 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Vrees van niet. Wat ik schreef: ze laten bewijzen die het tegendeel van hun stelling aantonen links liggen of zeggen dat die vervalst zijn. Soms zo erg dat je dus een samenzwering na de oorlog moet concluderen van nazi's en slachtoffers.
Voor jou en mij niet, nee! Maar hoe zit dat met henzelf?quote:Op donderdag 5 augustus 2004 23:20 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Mee eens...
Maar ik legde de nadruk dat arische dwepers an sich niet ter goeder trouw zijn..
Toch wel?quote:Op donderdag 5 augustus 2004 23:22 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, die wisseltruc gaat alleen op als de Holocaust alleen geschraagd is door morele aannames. Dat is niet zo, ze berust ook op logica.
ja, ik onderkende dat verschijnsel al eens eerder, ik noem het dan 'misleidde lieden'. Maar ik vind dat er geen excuus is voor ongeinformeerd zijn. En is hier de wens ook niet vaak de vader van de gedachte ?quote:Op donderdag 5 augustus 2004 23:26 schreef Nuoro het volgende:
[..]
Voor jou en mij niet, nee! Maar hoe zit dat met henzelf?
Let wel, het gaat me in deze met name om het holocaust vraagstuk. Acht je het mogelijk dat er mensen zijn die oprecht menen dat alles gewoon op een 'misverstand' berust?
Als jij het al of niet bestaan van de Holocaust gesamt gaat onderzoeken wel. Onderdelen niet. Goldhagen heeft dat gedaan.quote:Op donderdag 5 augustus 2004 23:20 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
ik heb me denk ik ergens ongelukkig uitgedrukt want het was niet mijn bedoeling hiet te stellen dan nazi's niet misdadig zijn. Ik stel wel dat heronderzoekende activiteiten, ook als die op zuiver academische gronden uitgevoerd worden, kwetsend en beledigend kunnen zijn voor nabestaanden of slachtoffers. Ik kan mij zo een redenering voorstellen die gaat "als je de holocaust opnieuw onderzoekt dan twijfel je dus aan wat we nu als feit aannemen. als je aan de feiten rondom de holocaust twijfelt dan zeg je dus dat het mogelijk is dat die feiten niet waar zijn. dat ervaar ik als kwetsend en beledigend",
Antisemitisme is aantoonbaar voor iedere natie voor WO2, in Duitsland is aantoonbaar dat het een virulaente op Enlösung gerichte vorm van antisemitisme was. Verder had iedereen wel familie in het leger of andere diensten in het oostfront. Het vermoorden van Joden werd niet geheim gehouden. Mensen waren er trots op en namen zelfs kiekjes. Deze mensen gingen op verlof en zullen dit gewoon doorverteld hebben aan familie, die het weer doorvertelden, want het was iets om trots op te zijn. Kortom een zeer groot deel van de bevolking, wrs veel meer dan de helft, wist er wrs van, misschien niet de details of misschien waren de details vertekend, maar dat het niet pluis was voor Joden in de Poolse en Russsische gebieden was wel bekend. Dat is al een beginnetje hè.quote:De stelling die jij poneert en waarin - kortweg - alle duitsers schuldig zouden zijn lijkt mij onjuist. ik weet met zekerheid dat er duitsers zijn die niets van de holocaust afwisten, ik vermoed dat dat een flinke groep was. In hoeverre die groep wel daadwerkelijk anti-semitisch was is mij niet bekend.
O, verdikke, daar ben je zeg. We zitten hier net even tot aan onze enkels in het bloed, als je het niet erg vindt...quote:Op donderdag 5 augustus 2004 23:26 schreef thumb-bolt-on het volgende:
[..]
Toch wel?.
Kinderen die met die leugen opgevoed worden bijv.quote:Op donderdag 5 augustus 2004 23:26 schreef Nuoro het volgende:
Let wel, het gaat me in deze met name om het holocaust vraagstuk. Acht je het mogelijk dat er mensen zijn die oprecht menen dat alles gewoon op een 'misverstand' berust?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |