Als jij verschillende rassen niet erkent. Hoe verklaar je dan de verschillen tussen de verschillende mensen. Wil je beweren dat alles cultuur bepaald is? Er is volgens jou dus geen verschil tussen iemand met een blanke huid en een zwarte huid. Het feit dat blank en zwart er is betekent dat de natuur al onderscheid heeft gemaakt tussen deze twee soorten mensen. Het is dan niet meer dan logisch om deze twee groepen in te delen in het blanke ras en het negeroide ras.quote:Op maandag 2 augustus 2004 16:13 schreef djenneke het volgende:
[..]
Aangezien jij selectief bent met de Van Dale, zal ik het ook zijn:
ras1 (het ~, ~sen)
2 bevolkingsgroep die zich op andere dan erfelijke wijze onderscheidt
tadaaaaaa. Het woord racisme stamt uit een tijd, waarin de wetenschap nog uitging van verschillende menselijk rassen. Daar is al de ellende vandaan gekomen. Ondertussen is gebleken dat dergelijke "rassen" helemaal niet te bewijzen vallen. Echter de woorden ras en racisme blijven gehandhaafd. Alleen kun je ras niet meer voor mensen gebruiken, terwijl racisme zo ingeburgerd is, dat hier een ruimere definitie voor geldt. Lees de Van Dale maar.
Geografische locatie. In Afrika is het een stukje warmer dan in West-Europa, waardoor bij isolatie uiteindelijk mensen in Afrika een donkerdere huid zullen krijgen, en mensen in West-Europa een lichtere.quote:Op maandag 2 augustus 2004 16:29 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Als jij verschillende rassen niet erkent. Hoe verklaar je dan de verschillen tussen de verschillende mensen.
Ja, er is verschil. Nee, dat verschil ligt niet in ras. Zo duidelijk?quote:Wil je beweren dat alles cultuur bepaald is? Er is volgens jou dus geen verschil tussen iemand met een blanke huid en een zwarte huid.
Nee, want het is hetzelfde erfelijke materiaal. Het is logisch om deze groepen in te delen in de West-Europese ondersoort en de Afrikaanse ondersoort.quote:Het feit dat blank en zwart er is betekent dat de natuur al onderscheid heeft gemaakt tussen deze twee soorten mensen. Het is dan niet meer dan logisch om deze twee groepen in te delen in het blanke ras en het negeroide ras.
Ja, het HBO-ras en het WO-ras.quote:Zo kan je ook onderscheid maken tussen mensen met een HBO opleiding en een WO opleiding.
Een ras is echter iets wat op grotere genetische verschillen rust, niet slechts op enkele genen.quote:Daarmee wil dat helemaal niet zeggen dat je de ene groep minderwaardig acht aan de anderen. Het is gewoon mens eigen om alles en iedereen in te delen in categorieën al dan niet aan de hand van culturele of genetische verschillen.
Nogmaals : Ik zeg niet dat het moreel fout is om rassen te erkennen, ik stel dat het feitelijk fout is.quote:Niets mee mis naar mijn mening. Met dit onderscheid maak je immers nog geen superieur/inferieur indeling, zodra je daarmee bezig bent dan ben je fout bezig ja en spreekt men van racisme.
Statement on the Biological Aspects of Race dat de American Association of Physical Anthropologists (AAPA): Ras is een concept zonder enige wetenschappelijke grond: hoewel er zeker enige biologische variatie tussen menselijke populaties bestaat, is het idee van discrete rassen bestaande uit voornamelijk typische vertegenwoordigers, onhoudbaar. En dat geldt al helemaal voor de traditionele driedeling mongoloïde, caucasoïde en negroïde die ook Rushton hanteert. Het Statement van de AAPA is een amendement op het Proposal on the Biological Aspects of Race van de UNESCO uit 1964, één in een serie van zulke verklaringen over ras, opgesteld door commissies van wetenschappers uit diverse disciplines (UNESCO, 1969). Ook dit Proposal stelt al onomwonden dat pure rassen niet bestaan, en dat ‘racistische theorieën’ onwetenschappelijk zijn. ‘For all practical social purposes “race” is not so much a biological phenomenon as a social myth’ (UNESCO 1969:33). de rassen zijn geen afzonderlijke populaties maar lopen geleidelijk in elkaar over; ‘hybridisering’ is normaal en levert geen inferieur nageslacht op; de verschillen tussen individuen van één ras zijn doorgaans groter dan de verschillen tussen rassen; er is geen bewijs dat er raciale verschillen bestaan in aangeboren intellectuele capaciteiten. De Statements on Race keren zich, steeds preciezer, telkens weer tegen hetzelfde doel: het negentiende-eeuwse idee van de drie rassen als discrete ondersoorten die gerangschikt kunnen worden naar hun graad van ontwikkeling of verwording. Dit is inderdaad nog steeds een verbazingwekkend populair idee. Het is daarom nuttig van tijd tot tijd te herhalen dat biologen en antropologen het niet onderschrijven. Dat laat evenwel onverlet dat de biologie wel andere vormen van variatie tussen populaties onderscheidt, die ook van toepassing zouden kunnen zijn op de mens. Volgens Jonathan Kaplan en Massimo Pigliucci (respectievelijk filosoof en bioloog) wordt het onderzoek naar menselijke variabiliteit gehinderd door de angst voeding te geven aan racisme, terwijl in de biologie concepten beschikbaar zijn die niets van doen hebben met het klassieke rasbegrip, maar die wel toepasbaar zouden kunnen zijn op de variatie tussen menselijke populaties (Kaplan en Pigliucci, 2002). Een veelbelovende kandidaat is volgens hen het ‘ecotype’: een populatie die een bepaalde aanpassing aan een kenmerk van de omgeving deelt. Kaplan en Pigliucci leggen uit dat ecotypes geen rassen in de klassieke zin zijn (een individu kan bijvoorbeeld tot verscheidene ecotypes behoren), maar dat het concept wel zou kunnen worden gebruikt om aspecten van menselijke variabiliteit te onderzoeken. Die worden nu ofwel gekaapt door mensen als Rushton, ofwel genegeerd of ontkend om elke schijn van racisme te vermijden. Zelfs houden ze de mogelijkheid open dat er menselijke populaties bestaan die bepaalde psychologische adaptaties delen, zoals grotere cognitieve vaardigheden. Er is geen bewijs dat zulke populaties bestaan, maar dat bewijst niet dat ze niet kunnen bestaan.quote:Op maandag 2 augustus 2004 16:29 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Als jij verschillende rassen niet erkent. Hoe verklaar je dan de verschillen tussen de verschillende mensen. Wil je beweren dat alles cultuur bepaald is? Er is volgens jou dus geen verschil tussen iemand met een blanke huid en een zwarte huid. Het feit dat blank en zwart er is betekent dat de natuur al onderscheid heeft gemaakt tussen deze twee soorten mensen. Het is dan niet meer dan logisch om deze twee groepen in te delen in het blanke ras en het negeroide ras.
Zo kan je ook onderscheid maken tussen mensen met een HBO opleiding en een WO opleiding. Daarmee wil dat helemaal niet zeggen dat je de ene groep minderwaardig acht aan de anderen. Het is gewoon mens eigen om alles en iedereen in te delen in categorieën al dan niet aan de hand van culturele of genetische verschillen. Niets mee mis naar mijn mening. Met dit onderscheid maak je immers nog geen superieur/inferieur indeling, zodra je daarmee bezig bent dan ben je fout bezig ja en spreekt men van racisme.
Nee, een ondersoort is iets anders dan een ras. Een ras is gebaseerd op vergaande genetische verschillen, een ondersoort is gebaseerd op geografische verschillen. Een basketbal heet niet voor niets een basketbal, en is geen voetbal.quote:Op maandag 2 augustus 2004 16:36 schreef MrX1982 het volgende:
Als je ondersoorten erkent bij de mens als geheel dan spreek je dus wel degelijk over rassen maar je geeft het beestje alleen een andere naam.
Echter op willekeurige kenmerken, en niet op verschillen in de DNA-structuur.quote:Want het erkennen van rassen is niets anders dan verschil maken tussen de verschillende soorten mensen.
Dan lees je dat toch heel anders dan ik. Het is inderdaad zeker ook een politieke kwestie, echter achten de meeste biologen etc (nou ja, lees het zelf maar) mensenrassen onbewezen. Over het eco-type kun je ook wel vinden dat dit nog niet echt ingevoerd is, laat staan gaat worden. Het is een voorstel... Daarnaast maakt het wel verschil, aangezien het ene eco-type niet superieur is aan het andere...quote:Op maandag 2 augustus 2004 18:16 schreef SingleCoil het volgende:
ik heb er nog even verder naar gekeken en ik begrijp dat je een heel eenzijdige belichting van de rassendefinitie geeft. Ik las bijivoorbeeld :
Wie weet dat de eerste UNESCO-Commissie werd teruggefloten door de tweede, en dat de eerste verklaring niet de laatste was, neemt ze allicht minder serieus. Hoewel de meeste argumenten in het Proposal van 1964 nu nog steeds worden onderschreven, bestaan er tegenwoordig grote twijfels over de veronderstelde plasticiteit van het menselijk gedrag en over de hoofdrol die de cultuur krijgt toebedeeld. De UNESCO-Verklaringen worden mede schuldig geacht aan het creëren van een naoorlogs taboe op biologische gedragsverklaringen, dat onder andere de sociobiologie bijna de das omdeed (zie Malik, 2000 over ‘de UNESCO-mens’). Pas nu begint het taboe onder de overweldigende bewijslast te bezwijken, en kan eindelijk worden gezegd dat de menselijke natuur een belangrijke factor is in de totstandkoming van gedrag en cultuur.
in http://www.testresearch.nl/werk/racderksen.html. daaruit zou toch blijken dat het "afzweren" van de ras-definitie vooral een politieke kwestie was...
Nee, het is een morele kwestie net zoals het beroven van een oud vrouwtje wel of niet mag.quote:Op maandag 2 augustus 2004 19:51 schreef djenneke het volgende:
Dan lees je dat toch heel anders dan ik. Het is inderdaad zeker ook een politieke kwestie, echter achten de meeste biologen etc (nou ja, lees het zelf maar) mensenrassen onbewezen. Over het eco-type kun je ook wel vinden dat dit nog niet echt ingevoerd is, laat staan gaat worden. Het is een voorstel... Daarnaast maakt het wel verschil, aangezien het ene eco-type niet superieur is aan het andere...
Ik vrees dat een enorm ego dit bij nogal wat mensen in de weg al zittenquote:Op maandag 2 augustus 2004 23:23 schreef Verbal het volgende:
Zo heb ik ook gemerkt dat de term 'geitenneuker' aan kracht inboet.
Misschien is het zelfs een geuzennaam aan het worden.
V.
Ach... (levende) mensen in Afrika hebben gewoon gezondere lichamen, omdat "survival of the fittest" daar nog iets meer relevanter is dan in de rijkere westerse landen. Zit niet echt in de cultuur en ook niet zozeer in de genen.quote:Op maandag 2 augustus 2004 21:52 schreef Kaalhei het volgende:
Wat ik zo raar vindt aan het Rushton verhaal: Het mag toch bijna als gegeven worden beschouwd dat West-Afrikanen een lichaam hebben dat uitermate geschikt is voor het snel rennen van korte afstanden (Kijk maar eens naar de OS op de 100 meter. Je ziet bijna alleen maar West-Afrikaanse types). Hetzelfde geldt voor lange afstandslopers waar Noord-West-Afrikanen en Oost-Afrikanen uitblinken. Zou dit echt alleen maar door culturele factoren zijn bepaald, of zouden genetische verschillen ook een rol kunnen spelen?
Zou kunnen, maar dat verklaart niet het verschil tussen (globaal) Oost- en West-Afrika als het gaat om athletiek-prestaties.quote:Op dinsdag 3 augustus 2004 00:04 schreef P-Style het volgende:
[..]
Ach... (levende) mensen in Afrika hebben gewoon gezondere lichamen, omdat "survival of the fittest" daar nog iets meer relevanter is dan in de rijkere westerse landen. Zit niet echt in de cultuur en ook niet zozeer in de genen.
Heeft met levensstijl te maken. Hoe mensen hun benen gebruiken in het dagelijks leven. Dus toch cultuur eigenlijk... Wellicht een béétje genetisch. Maar potentiële harde lopers worden overal ter wereld geboren. En nu weer ontopic.quote:Op dinsdag 3 augustus 2004 00:18 schreef Kaalhei het volgende:
Zou kunnen, maar dat verklaart niet het verschil tussen (globaal) Oost- en West-Afrika als het gaat om athletiek-prestaties.
Geitenwollen sok. Ook zo een.quote:Op dinsdag 3 augustus 2004 00:05 schreef P-Style het volgende:
Maar dat geldt voor zoveel termen!
Kun je dit even kort en duidelijk uitleggen?quote:Op dinsdag 3 augustus 2004 00:51 schreef SingleCoil het volgende:
zodat we derhalve kunnen concluderen dat dee in het topic genoemde termen hun kracht hebben verlorenb op last van de censurende overheid, die de waanzinnige gedachte er op nahield dat als w heet rassenbegrip ongeldig verklaren we dan ook gelijk rassen-ongelijkheid wegenemen, Ik voel me werkelijk beledigd door zo'n stellingname, die kennelijk op de nivelering van rassensuprematie gericht kan zijn...
Behalve dat je redenatie nergens op slaat... wat de hel heeft dit met het topic te maken?!quote:Op dinsdag 3 augustus 2004 00:59 schreef kamagurka het volgende:
Perzen en siamezen zijn ook verschillende rassen, en toch kunnen ze nakomelingen krijgen...
Bij honden zie je nog extremere verschillen tussen rassen die toch allemaal vruchtbaar zijn in combi.
Oftwel ras bestaat wel degelijk, dom om dat te ontkennen lijkt me
Daarmee is racisme nog steeds fout trouwens...
Och, ik ving wat onnozele argumentatie op over de defenitie "ras", dus dacht ik er ook maar wat tussen te gooienquote:Op dinsdag 3 augustus 2004 01:01 schreef P-Style het volgende:
[..]
Behalve dat je redenatie nergens op slaat... wat de hel heeft dit met het topic te maken?!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |