Door Bas Groenendijk
Paarden in het weiland vallen ten prooi aan mishandeling, vogels worden doodgeslagen of als voetbal gebruikt. Het doden van vogels wordt op het conto van (jonge) kinderen gezet. ,,Het heeft dus te maken met opvoeding'', concludeert de Dierenbescherming.
Venlo - Groepen kleuters in Blerick (L) martelen dieren, vooral watervogels, dood. Dat zegt Wendy Verhezen van Dierenhulp Natuurdieren in Venlo dat de stervende dieren nog zoveel mogelijk opvangt en verzorgt.
,,We zijn zo langzamerhand de wanhoop nabij. De politie doet niets, omdat het gaat om minderjarigen van 4 tot 12 jaar die strafrechtelijk niet kunnen worden aangepakt'', aldus Verhezen. De politie bevestigt dat het hier niet gaat om `bloedspoed en dat dit niet valt onder prioriteit nummer één'. ,,Maar we hebben de kwestie wel in onderzoek en zullen mogelijk gesprekken voeren met ouders van kinderen die dieren doden.''
Volgens Wendy Verhezen zijn het vooral kinderen van 4 tot 7 jaar die merels in het nest met lijm overgieten om te zien hoe ze, samengeplakt, doodgaan. ,,Afgelopen zondag werd een eend in het viswater Zilvermeer in Blerick - waar zich de meeste ellende afspeelt - met brood gelokt en vervolgens met stokken op rug en kop geslagen. Het dier belandde meer dood dan levend in onze opvang, waar het aan inwendige bloedingen bezweek. Vorige maand werden ma en pa eend plus negen jongen doodgeknuppeld. Er is met twee levende sijsjes gevoetbald en bij een eend is de vleugel van het lijf gescheurd.''
De Dierenbescherming bevestigt de stelling van Verhezen dat de problematiek van jonge kinderen die dieren mishandelen zich in heel het land voordoet. ,,Kinderen zijn niet automatisch lief voor dieren. Zoiets moeten ze leren en het heeft dus te maken met de opvoeding'', aldus Maaike Werner van de Dierenbescherming. In Venlo aarzelt Wendy Verhezen met te zeggen dat het vooral om Turkse kinderen gaat. ,,Ik wil niet discrimineren, maar aan de andere kant mag je de ogen ook niet sluiten voor het naakte feit dat het om allochtoontjes gaat. Een enkele keer betreft het Nederlandse kinderen en dan blijkt dat die ook drommels goed weten hoe een dier te mishandelen.''
Volgens Verhezen is het opvallend dat allochtone kinderen dieren vaak beschouwen als iets minderwaardigs. ,,Laatst had ik contact met een paar Marokkaanse jongetjes die het maar gek vonden dat wij een gewonde duif verzorgden. `Waarom geef je dat dier geen schop?', vroegen ze me. Als ik zie dat kinderen dieren mishandelen, stap ik daar uiteraard op af en dan spreek ik ze berispend toe. Maar het enige effect is dat ze hun schouders ophalen, grinniken en dan wegrennen. Ik denk dat het alleen helpt als ze door hun ouders worden gecorrigeerd. Om dat te bereiken, stoppen wij foto's van mishandelde dieren in hun brievenbussen.''
Aan de universiteit in Gent studeerde Evy van Herzeele onlangs af op het proefschrift `Dierenmishandeling door kinderen: een eerste stap in een criminele carrière'. Volgens haar blijkt dat moordenaars als kind opvallend vaak dieren hebben mishandeld. ,,Dat begon dan met het trekken van vleugeltjes uit vliegen of vlinders, later gevolgd door het verdrinken van een poesje. Maar het omgekeerde is natuurlijk niet zo. Ik zou beslist niet durven beweren dat álle kinderen die een hond een schop geven later wegens moord in de gevangenis belanden.''
Volgens Van Herzeele doen kleine kinderen het vooral om stoer te zijn. Dat het in Venlo vooral Turkse kinderen zijn die zich aan dierenmishandeling schuldig maken, kan volgens de criminologe komen doordat `zij zich niet begrepen voelen, worden uitgescholden of gefrustreerd zijn'. ,,Om dan de opgekropte agressie te kunnen botvieren, zoeken zij iets dat zwakker is dan zijzelf. Dieren dus. Maar het kan ook zo zijn dat ze van hun ouders leren dat dieren er zijn om de eigen frustraties te verlichten.''
http://www.ad.nl/998412468003.html
Als ik ergens een godsgruwelijke hekel aan heb dan is het wel aan mensen die dieren voor de 'lol' ernstige verwondingen toebrengen. Nu is blijkbaar een hobby van kleuters aan het worden.
Smerig tuig.
Schijnbaar is er wat goed mis met de opvoeding van sommige (voornamelijk allochtone) kinderen.
quote:opgekropte homosexualiteit??
Dat het in Venlo vooral Turkse kinderen zijn die zich aan dierenmishandeling schuldig maken, kan volgens de criminologe komen doordat `zij zich niet begrepen voelen, worden uitgescholden of gefrustreerd zijn'. ,,Om dan de opgekropte agressie te kunnen botvieren, zoeken zij iets dat zwakker is dan zijzelf. Dieren dus. Maar het kan ook zo zijn dat ze van hun ouders leren dat dieren er zijn om de eigen frustraties te verlichten.''
quote:hmja blijkbaar. Krijg je van die lekker verwende nesten van die alles op een presenteerblaadje willen (lees : eisen) en bij de minste tegenslag psychisch instorten. Great.
Op woensdag 22 augustus 2001 17:37 schreef Catootje het volgende:
Schijnbaar is het moderne opvoeding om je kind alles te geven
Maar het echt opvoeden is er niet bij, dus kan buitensporig gedrag ontstaan. Ouders die er dan bij zijn (bijvoorbeeld de kinderboerderij) weten niet wat ze ermee aanmoeten en laten hun kind hun gang gaan!
Inderdaad ZIEK
quote:Die heb je nu al massaal en de kleuterleeftijd ruimschoots gepasseerd overigens! Kutklotekoters, zal ik hun de armpjes eens van de torso rukken..
Op woensdag 22 augustus 2001 17:42 schreef Sniper het volgende:[..]
hmja blijkbaar. Krijg je van die lekker verwende nesten van die alles op een presenteerblaadje willen (lees : eisen) en bij de minste tegenslag psychisch instorten. Great.
De schrijver heeft het erover dat het voornamelijk alochtonen kinderen zijn die aan diermishandeling doen.
IHMO komt dat doordat de ouders van die kinderen ook geen respect voor dieren hebben, de mentaliteit van de meeste niet-nederlanders is tegenover dieren gewoon heel anders.
Nederlanders zijn volgens mij het meest dierliefhebbende volkje, als je ziet hoe fransen, italianen, spanjolen, turken enzo met dieren omgaan in hun eigen land, sta ik er niet van te kijken dat kinderen met zo'n opvoeding hetzelfde gedrag (geen respect voor dieren) hebben in Nederland.
I rest my case.
Btw, een kind dat met een honkbalknuppel loopt te zwaaien naar eenden kan van mij een dreun krijgen, ook bij zoiets moet er in mijn ogen aangepast worden aan de nederlandse metaliteit.
Denk ff aan de Konmar reclame met een jochie dat alle boodschappen in de lege flessenautomaat staat te keilen.
En die moeder staat dan zo een beetje hulpeloos te piepen.
Als mijn moeder mij dat indertijd had zien doen, (jaren 70) zou ze me de hele winkel door geslagen hebben. En terecht!
Maar dat is tegen de rechten van het kind, dus dat kan niet.
quote:Inderdaad... Ook bij de opvoeding van de kinderen zijn sommigen dus totaal doorgeschoten met een laat maar waaien aanpak. Resultaat: zoonlief experimenteert op zondagmorgen met jonge vogeltjes en bisonkit. Treurig.
Op woensdag 22 augustus 2001 18:17 schreef heijx het volgende:
Dit soort gedrag wordt op televisie tegenwoordig ook aangemoedigd of op zijn minst gedoogd.Denk ff aan de Konmar reclame met een jochie dat alle boodschappen in de lege flessenautomaat staat te keilen.
En die moeder staat dan zo een beetje hulpeloos te piepen.Als mijn moeder mij dat indertijd had zien doen, (jaren 70) zou ze me de hele winkel door geslagen hebben. En terecht!
quote:kinderemancipatie leid tegenwoordig blijkbaar tot kindertirannie en onbeperkt broekplassen, krijsen, te pas en te onpas aandacht willen, "leuke" reclames over schattige bijdehandjes die een grote bek geven tegen een vreemde (pas op, want ik stuur mijn kind op je af)
Maar dat is tegen de rechten van het kind, dus dat kan niet.
quote:Zijn zeker dan voornamelijk Turkse kinderen die naar die reclame kijken?
Dit soort gedrag wordt op televisie tegenwoordig ook aangemoedigd of op zijn minst gedoogd.Denk ff aan de Konmar reclame met een jochie dat alle boodschappen in de lege flessenautomaat staat te keilen.
En die moeder staat dan zo een beetje hulpeloos te piepen.
MAW: Bullshit argument.
quote:Nederlanders houden veel van hun EIGEN dieren: hun hond, hun kat, hun hun hun! Maar niet van een eend, die van 'niemand' is, of van een geitje op de kinderboerderij: die is daar toch om hun kind te amuseren? Dus als het kind dat baby-geitje aan de pootjes optilt, da's toch handig? Dan went zo'n beest daar toch vast aan? Daar issie toch voor?
Op woensdag 22 augustus 2001 18:09 schreef TumTum het volgende:
Dit is duidelijk weer een nadeel van multicultureel Nederland.De schrijver heeft het erover dat het voornamelijk alochtonen kinderen zijn die aan diermishandeling doen.
IHMO komt dat doordat de ouders van die kinderen ook geen respect voor dieren hebben, de mentaliteit van de meeste niet-nederlanders is tegenover dieren gewoon heel anders.
Nederlanders zijn volgens mij het meest dierliefhebbende volkje, als je ziet hoe fransen, italianen, spanjolen, turken enzo met dieren omgaan in hun eigen land, sta ik er niet van te kijken dat kinderen met zo'n opvoeding hetzelfde gedrag (geen respect voor dieren) hebben in Nederland.
I rest my case.
Btw, een kind dat met een honkbalknuppel loopt te zwaaien naar eenden kan van mij een dreun krijgen, ook bij zoiets moet er in mijn ogen aangepast worden aan de nederlandse metaliteit.
Ik denk dat bij allochtone kinderen ook meespeelt dat ze van huis uit niet gewend zijn aan 'spelen', hoe raar in dit verband ook....Wat ik van allochtone kinderen weet, is dat ze thuis niet spelen, en geen spelletjes kennen. Hierdoor leren ze een aantal vaardigheden niet. 'Doen alsof', je voorstellen in gedachten hoe iets zal zijn, rollenspelen, dat soort dingen. Ik denk dat daarom empathie van die doelgroep alweer lastig is.
quote:Nee, ik stel dat autochtonen net zulke rotgeintjes uithalen.
Op woensdag 22 augustus 2001 19:24 schreef R@b het volgende:[..]
Zijn zeker dan voornamelijk Turkse kinderen die naar die reclame kijken?
MAW: Bullshit argument.
Het wordt er tegenwoordig niet meer uit geslagen, vroeger wel.
Vampier
quote:Joh! Zou dat het hele antwoord op het allochtonen vraagstuk zijn? Klinkt wel logisch..
Op woensdag 22 augustus 2001 20:01 schreef Catootje het volgende:
Ik denk dat bij allochtone kinderen ook meespeelt dat ze van huis uit niet gewend zijn aan 'spelen', hoe raar in dit verband ook....Wat ik van allochtone kinderen weet, is dat ze thuis niet spelen, en geen spelletjes kennen. Hierdoor leren ze een aantal vaardigheden niet. 'Doen alsof', je voorstellen in gedachten hoe iets zal zijn, rollenspelen, dat soort dingen. Ik denk dat daarom empathie van die doelgroep alweer lastig is.
quote:Goh, Kheb nog nooit een allochtoon gezin ontmoet waarvan beide ouders werken..sterker nog, meestal werken ze ALLEBEI NIET!!! Ik HAAT dierenmishandeling!!!
Op woensdag 22 augustus 2001 18:02 schreef nadenkertje het volgende:
erg schokkend dit bericht, maar het zal wel liggen aan de opvoeding van tegenwoordig. Beide ouders die werken en geen tijd hebben om de kinderen normen en waarden bij te brengen.
quote:De buren zijn geen turken.
Op woensdag 22 augustus 2001 20:18 schreef speknek het volgende:[..]
Joh! Zou dat het hele antwoord op het allochtonen vraagstuk zijn? Klinkt wel logisch..
Alhoewel weet je zeker dat dit ook Turken betreft? Die zijn over het algemeen vrij Westers.
Ik denk dat de algemene denkwijze van 'niet mijn probleem' hier aan ten grondslag ligt. De normen en waarden vervagen gewoon... ik ben nog maar 25 maar ik kijk wel terug naar mijn jeugd... toen was een vliegmeppen voor mij al een drempel.
Vampier
quote:
Op woensdag 22 augustus 2001 20:16 schreef heijx het volgende:[..]
Nee, ik stel dat autochtonen net zulke rotgeintjes uithalen.
Het wordt er tegenwoordig niet meer uit geslagen, vroeger wel.
Volgens Verhezen is het opvallend dat allochtone kinderen dieren vaak beschouwen als iets minderwaardigs
Misschien moet je het artikel uit de openingspost nog eens goed doorlezen.
quote:Goh, ken jij zoveel allochtonen dan? En ben je zo goed op ze? Of is de eerste vraag die je aan een allochtoon stelt of ie werkt?
Op woensdag 22 augustus 2001 20:21 schreef Vivi het volgende:[..]
Goh, Kheb nog nooit een allochtoon gezin ontmoet waarvan beide ouders werken..sterker nog, meestal werken ze ALLEBEI NIET!!! Ik HAAT dierenmishandeling!!!
Als je hiermee wil insinueren dat allochtonen meestal niet werken dan kan ik je alvast zeggen dat je lekker uit je nek kletst.
Heb je 't alleen over je eigen belevingswereld dan is die opmerking totaal overbodig aangezien je praat over een hele beperkte groep.
Wat een smerige bullshit opmerking zeg.
Mijn ouders werken ook beide, altijd gedaan, m'n moeder bijvoorbeeld geeft les vanaf rond 'r 20ste ergens ofzow en kijkt nog steeds elke dag zonder klagen thuis het werk van de vaak steeds irritanter wordende leerlingen na.
En wat doen al die allochtonen bij mij in de bus dan die elke keer uitstappen bij het industrie terrein? Daar stelen?
Wat een zielig generaliserende opmerking zeg, niet normaal, hoezo oogkleppen op....
quote:Dat zal wel meevallen. Heb zelf op het platteland gewoont vroeger, en dat kwam echt niet vaak voor.
Op woensdag 22 augustus 2001 20:45 schreef Loedertje het volgende:
Tsssskkk, en dan te bedenken dat de Nederlandse plattelandskinderen al jaren kikkertjes opblazen met een rietje, heb nog nooit gelezen dat deze kids de krant halen
quote:ja.
Op woensdag 22 augustus 2001 20:46 schreef HighPriority het volgende:[..]
Goh, ken jij zoveel allochtonen dan?
quote:
En ben je zo goed op ze?
quote:die info komt meestal vanzelf wel naar voren
Of is de eerste vraag die je aan een allochtoon stelt of ie werkt?
Als je hiermee wil insinueren dat allochtonen meestal niet werken dan kan ik je alvast zeggen dat je lekker uit je nek kletst.
[/quote]
Ach..als je een tijdje bij de soos werkt ga je er toch iets anders tegenaan kijken
quote:nee hoor, kheb het ook over de belevingswereld van heeel veel anderen
Heb je 't alleen over je eigen belevingswereld dan is die opmerking totaal overbodig aangezien je praat over een hele beperkte groep.
quote:Da's toch prima, als je je niet aangesproken voelt is er toch geen probleem zeker?
Wat een smerige bullshit opmerking zeg.
Mijn ouders werken ook beide, altijd gedaan, me moeder geeft las vanaf rond 'r 20ste ergens ofzow en kijkt nog steeds elke dat zonder klagen thuis het werk van de vaak steeds irritanter wordende leerlingen na.
En wat doen al die allochtonen bij mij in de bus dan die elke keer uitstappen bij het industrie terrein? Daar stelen?Wat een zielig generaliserende opmerking zeg, niet normaal zag.
quote:Ik weet van de paar (is letterlijk twee) Turkse kindjes die ik beroepsmatig gezien heb, dat ze niet gewend waren om te spelen...mijn 'baas' zei dat dat in die kringen heel gebruikelijk is. Antwoord op het hele allochtonenvraagstuk..vraag ik me af, maar misschien wel op de dierenkwestie. Ga maar na: vanaf onze kleinste kinderjaren wordt ons verteld over schattige konijntjes, lieve eendjes, tekenilms over hertjes...
Op woensdag 22 augustus 2001 20:18 schreef speknek het volgende:[..]
Joh! Zou dat het hele antwoord op het allochtonen vraagstuk zijn? Klinkt wel logisch..
Alhoewel weet je zeker dat dit ook Turken betreft? Die zijn over het algemeen vrij Westers.
quote:Er bestaan geen officiële statistieken over. In het pittoreske Veluwse dorpje waar ik opgegroeid ben gebeurde het weer wel. Maar dat waren meer kwajongensstreken dan uitingen van frustratie of isolement zoals beweerd wordt in het artikel. Al met al zou dat een teken zijn dat het met de acceptatie en welvaart van de minderheden in ons land slecht gesteld is. We mogen ons als autochtonen wel op de borst kloppen, jawel.
Op woensdag 22 augustus 2001 20:49 schreef R@b het volgende:
Dat zal wel meevallen. Heb zelf op het platteland gewoont vroeger, en dat kwam echt niet vaak voor.
quote:Wat heeft dat laatste er nou weer mee te maken?
Op woensdag 22 augustus 2001 20:56 schreef Vivi het volgende:
als ze zich normaal gedragen heb ik er geen problemen mee hoor, ben zelf ook half Italiaans.
quote:Maargoed, Vivi als dit het idee is wat jij over allochtonen hebt dan is het natuurlijk jouw goed recht dat hier te posten, daar heb ik niks op tegen.
Op woensdag 22 augustus 2001 20:46 schreef HighPriority het volgende:[..]
Goh, ken jij zoveel allochtonen dan? En ben je zo goed op ze? Of is de eerste vraag die je aan een allochtoon stelt of ie werkt?
Heb je 't alleen over je eigen belevingswereld dan is die opmerking totaal overbodig aangezien je praat over een hele beperkte groep.Wat een smerige bullshit opmerking zeg.
Mijn ouders werken ook beide, altijd gedaan, m'n moeder bijvoorbeeld geeft les vanaf rond 'r 20ste ergens ofzow en kijkt nog steeds elke dag zonder klagen thuis het werk van de vaak steeds irritanter wordende leerlingen na.
En wat doen al die allochtonen bij mij in de bus dan die elke keer uitstappen bij het industrie terrein? Daar stelen?Wat een zielig generaliserende opmerking zeg, niet normaal, hoezo oogkleppen op....
quote:Dit komt voort uit onwetendheid en niet na willen denken. Sommige mensen willen er gewoon niet over nadenken of het fijn is voor zo'n geitje.
Op woensdag 22 augustus 2001 20:01 schreef Catootje het volgende:[..]
Nederlanders houden veel van hun EIGEN dieren: hun hond, hun kat, hun hun hun! Maar niet van een eend, die van 'niemand' is, of van een geitje op de kinderboerderij: die is daar toch om hun kind te amuseren? Dus als het kind dat baby-geitje aan de pootjes optilt, da's toch handig? Dan went zo'n beest daar toch vast aan? Daar issie toch voor?
En hoeveel mensen geloven wel niet dat de oren van een konijn gemaakt zijn om het beest eraan op te tillen?
Mensen WETEN het wel, maar DENKEN er niet over na.
Maar dit begint lekker offtopic te raken.
quote:Ben het met de poster eens die het had over opvoederen met dieren. ik ben zelf grootgebracht met films en boeken waarin dieren lief zijn, ook m;n ouders 'houden' van dieren.
'k kan me voorstellen dat als jouw ouders honden 'als een product van de goot zien' jij er ook zo over gaat denken.
Gedeel
[Dit bericht is gewijzigd door TumTum op 22-08-2001 21:18]
quote:Er werdt gesuggereerd dat ik wat tegen "allochtonen" heb, daarom meld ik ff dat ik er zelf ook (half) eentje ben. Zou beetje hypocriet zijn he.
Op woensdag 22 augustus 2001 21:03 schreef Koekepan het volgende:[..]
Wat heeft dat laatste er nou weer mee te maken?
quote:Als je tegen alle allochtonen was wel ja. Maar het ging hier om een specifieke bevolkingsgroep. En niet om Italianen, capisci?
Op woensdag 22 augustus 2001 21:09 schreef Vivi het volgende:
Er werdt gesuggereerd dat ik wat tegen "allochtonen" heb, daarom meld ik ff dat ik er zelf ook (half) eentje ben. Zou beetje hypocriet zijn he.
quote:[offtopic]
Op woensdag 22 augustus 2001 21:09 schreef Vivi het volgende:[..]
Er werdt gesuggereerd dat ik wat tegen "allochtonen" heb, daarom meld ik ff dat ik er zelf ook (half) eentje ben. Zou beetje hypocriet zijn he.
Op het moment schat ik in dat die uit de Islamitische landen het meest gehaat zijn, daarna bepaalde uit de voormalige koloniën. Daarna denk ik de afrikanen. Oost Europeanen worden volgens mij ook steeds minder geliefd.
Daarna volgen de overige groepen maar daarbij verschilt het denk ik wel per groep, maar met name die uit de EU heeft men over het algemeen niks serieus tegen, behalve af en toe een geintje.
Voor de duidelijkheid, dit zijn gewoon wat inschattingen van mij niet gebaseerd op onderzoek
[/offtopic]
Staat trouwens niet ergens in de Koran dat dieren geen ziel hebben ofzo? Misschien dat dat wat met de misschien nonchalante houding van de ouders te maken heeft
quote:Ik heb juist het idee dat het precies omgekeerd is.
Op woensdag 22 augustus 2001 20:21 schreef Vampier het volgende:
Ik denk dat de algemene denkwijze van 'niet mijn probleem' hier aan ten grondslag ligt. De normen en waarden vervagen gewoon... ik ben nog maar 25 maar ik kijk wel terug naar mijn jeugd... toen was een vliegmeppen voor mij al een drempel.
Vroeger werd er juist veel ruwer met dieren omgesprongen dan nu. Tegenwoordig vind ik bepaalde zaken waar mensen zich druk overmaken juist kleinzielig. (bijv verbod op het vissen met levend aas)
Maar om op de dierenmishandeling terug te komen. Dat gebeurt dus voornamelijk door allochtone kinderen. Kennelijk worden die met andere normen en waarden opgevoed voor wat betreft dieren. Een andere verkaring heb ik er niet voor.
quote:Zou het misschien dan toch aan iets anders liggen dan aan vooroordelen???
Op woensdag 22 augustus 2001 21:11 schreef Koekepan het volgende:[..]
Als je tegen alle allochtonen was wel ja. Maar het ging hier om een specifieke bevolkingsgroep. En niet om Italianen, capisci?
quote:Je doet alsof ik een argument gegeven heb voor die stelling maar dat is helemaal niet zo. Ik zeg alleen maar dat jij die Italiaanse wortels van je ten onrechte gebruikt om te bewijzen dat jij niets tegen Turken hebt. Dat slaat als kut op Dirk. Maar dat ben ik van je gewend. Dus doei.
Op woensdag 22 augustus 2001 21:53 schreef Vivi het volgende:
Zou het misschien dan toch aan iets anders liggen dan aan vooroordelen???
quote:O nee? Er staat nota bene eentje in het artikel genoemd.
Op woensdag 22 augustus 2001 21:22 schreef R@b het volgende:
Een andere verkaring heb ik er niet voor.
Hoewel ik moet zeggen dat de reden die jij noemt ongetwijfeld meespeelt. Ook problematisch.
quote:Helaas moeten de "goeden" onder de "kwaden" lijden...ik kan geen post neerzetten die alle uitzonderingen benoemt..zou veel te lang worden..dus soms moet je wel generaliseren in het kader van de helderheid en beknoptheid zeg maar.
Op woensdag 22 augustus 2001 21:04 schreef HighPriority het volgende:[..]
Maargoed, Vivi als dit het idee is wat jij over allochtonen hebt dan is het natuurlijk jouw goed recht dat hier te posten, daar heb ik niks op tegen.
Enige wat ik duidelijk wil maken is dat dat idee van jou, (tenminste zoals je 't net bracht) absoluut niet klopt met de werkelijkheid.
Het draaide er bij mij dus om dat (weer) alle allochtonen met dit soort opmerkingen over één kam worden geschoren. En daar ben ik zeer op tegen.
Sorry voor het offtopic gaan.
quote:Ah R@b, dus als jij iets niet hebt meegemaakt bestaat het niet of valt het wel mee?
Op woensdag 22 augustus 2001 20:49 schreef R@b het volgende:[..]
Dat zal wel meevallen. Heb zelf op het platteland gewoont vroeger, en dat kwam echt niet vaak voor.
quote:
Op woensdag 22 augustus 2001 21:22 schreef R@b het volgende:[..]
Ik heb juist het idee dat het precies omgekeerd is.
Vroeger werd er juist veel ruwer met dieren omgesprongen dan nu. Tegenwoordig vind ik bepaalde zaken waar mensen zich druk overmaken juist kleinzielig. (bijv verbod op het vissen met levend aas)
Maar om op de dierenmishandeling terug te komen. Dat gebeurt dus voornamelijk door allochtone kinderen. Kennelijk worden die met andere normen en waarden opgevoed voor wat betreft dieren. Een andere verkaring heb ik er niet voor.
Dus als ik het goed begrijp is R@b niet opgevoed met de Nederlandse normen en waarden?
brrrr....
Ga maar gauw integreren, jong.
De hond van m'n ouders, een retriever notabene, heeft ook een keer een paar van die ettertjes (van een jaar of 10, 11) te grazen genomen nadat ze 'm een tijdlang hadden zitten sarren. Stenen naar 'm gooien, schoppen en zo. Had je die ouders moeten horen! En over het gedrag van hun eigen kroost ho maar...Wat verwacht je anders van zo'n beest, dat-ie alles maar pikt? Hadden ze nog geluk dat het geen pittbull was
ik denk idd dat het gewoon aan opvoeding ligt. dei Pa&Ma geven blijkbaar geen zak om dieren. als je in nederland komt wonen zul je toch op zijn minst een beetje aan onze normen en waarden aan kunnen passen?
Overigens geloof ik best dat het ook Oer-hollandsche kinderen zijn. Hebben ontdekt wat de dood is een willen et testen. krijg je later weer seriemoordenaars van slechte jeugd gehad: straf vermindering, zegt men dan.
quote:??? Die redenaties van jou zijn onnavolgbaar..in de zin van niet te volgen dan. Ik probeert helemaal niets te bewijzen..kzou niet weten waarom? maar ik heb wel vaker het idee dat ik wat jou betreft in het luchtledige sta te kletsen, je ziet alleen maar wat je er zelf in wilt zien en omdat je blijkbaar al iets specifieks verwacht wordt het voor het gemak ook maar op die manier ingevuld (steek je hand 's in eigen boezem waar het vooroordelen betreft zou 'k zeggen)..erg vermoeiend, maar ik ga hier niet 30 keer dezelfde zin op een andere manier formuleren zodat jij het wel goed begrijpt. Dus idd; Doei. Stoere man.
Op woensdag 22 augustus 2001 21:58 schreef Koekepan het volgende:[..]
Je doet alsof ik een argument gegeven heb voor die stelling maar dat is helemaal niet zo. Ik zeg alleen maar dat jij die Italiaanse wortels van je ten onrechte gebruikt om te bewijzen dat jij niets tegen Turken hebt. Dat slaat als kut op Dirk. Maar dat ben ik van je gewend. Dus doei.
[Dit bericht is gewijzigd door Vivi op 22-08-2001 22:58]
Als ik dat verhaal uit Twente hoor met die paarden, heb ik zin om dat soort mensen te slaan, schoppen, te executeren.
jullie ook.
quote:ja.
Op woensdag 22 augustus 2001 22:57 schreef Fegisje het volgende:
"Mensen" die dieren pijn doen omdat ze het leuk vinden moet ook als voetbal gebruikt worden.Als ik dat verhaal uit Twente hoor met die paarden, heb ik zin om dat soort mensen te slaan, schoppen, te executeren.
jullie ook.
quote:Zoals een boerenzoon die als eerste sexuele ervaring een schaap neukt bedoel je?
Op woensdag 22 augustus 2001 22:34 schreef crushieboy het volgende:
Ok ok
ik was net ff boos
nu wil ik nog ff dit zeggen:
toen wij in tunesie waren en door zo'n berber dorpje reden met een jeep stonden daar ook kinderen lekker een ezel af te tuigen met een stuk ijzer
GVD ik ben kei kwaad geworden heb dat stuk ijzer uit hun poten gerukt en weggegooid en ben lekker in het nederlands tegen ze gaan lullen. en die kids stonden maar verbouwereerd te kijken...ik denk idd dat het gewoon aan opvoeding ligt. dei Pa&Ma geven blijkbaar geen zak om dieren. als je in nederland komt wonen zul je toch op zijn minst een beetje aan onze normen en waarden aan kunnen passen?
quote:Goede conclusie: Allochtone kinderen mishandelen dieren, iets wat onder de verantwoordelijkheid van de ouders van deze kinderen valt, maar uiteraard is het weer de schuld van de onderdrukkende, blanke, imperialistische vette Nederlander in zijn BMW 730.
Op woensdag 22 augustus 2001 20:58 schreef Koekepan het volgende:[..]
Al met al zou dat een teken zijn dat het met de acceptatie en welvaart van de minderheden in ons land slecht gesteld is. We mogen ons als autochtonen wel op de borst kloppen, jawel.
quote:Het is ongetwijfeld een klein percentage dat zich aan mishandeling schuldig maakt. In het artikel wordt dit gewijt aan frustratie vanwege non-acceptatie en slechte sociaal-economische omstandigheden. Zijn dat dingen waaraan wij niets kunnen doen???
Op woensdag 22 augustus 2001 23:15 schreef Ron_Jeremy het volgende:
Goede conclusie: Allochtone kinderen mishandelen dieren, iets wat onder de verantwoordelijkheid van de ouders van deze kinderen valt,
quote:Wat had u in gedachten, oh gij barmhartige?
Op woensdag 22 augustus 2001 23:18 schreef Koekepan het volgende:[..]
Het is ongetwijfeld een klein percentage dat zich aan mishandeling schuldig maakt. In het artikel wordt dit gewijt aan frustratie vanwege non-acceptatie en slechte sociaal-economische omstandigheden. Zijn dat dingen waaraan wij niets kunnen doen???
.
Wat kunnen wij veranderen aan de erbarmelijke omstandigheden en de enorme frustratie bij 4 tot 7 jarige kinderen veroorzaakt door sociaal-economische omstandigheden en non-acceptatie?
* Ron_Jeremy mocht tijdens z'n 4-7 jaren niet eens alleen naar buiten, laat staan dat ik frustraties had veroorzaakt door het voor mij onbekende woord sociaal-economische omstandigheid etc.
[Dit bericht is gewijzigd door Ron_Jeremy op 22-08-2001 23:29]
quote:Er is een bepaalde bevolkingsgroep die ze schapen- en/of geitenneukers noemen. Doel je daar op meid?
Op woensdag 22 augustus 2001 23:04 schreef Loedertje het volgende:[..]
Zoals een boerenzoon die als eerste sexuele ervaring een schaap neukt bedoel je?
quote:Volgens ene Links234 heeft de Nederlandse overheid zich niet te bemoeien met de opvoeding. Je ziet wat er van komt als allochtonen hun eigen normen en waarden aanhouden.
Op woensdag 22 augustus 2001 23:15 schreef Ron_Jeremy het volgende:[..]
Goede conclusie: Allochtone kinderen mishandelen dieren, iets wat onder de verantwoordelijkheid van de ouders van deze kinderen valt,
Leg maar uit aan de mishandelde dieren.
quote:vanwege non-acceptatie en slechte sociaal-economische omstandigheden.??? Hoe verzinnen ze het, die 4 tot 7 jarigen....
Op woensdag 22 augustus 2001 23:18 schreef Koekepan het volgende:[..]
Het is ongetwijfeld een klein percentage dat zich aan mishandeling schuldig maakt. In het artikel wordt dit gewijt aan frustratie vanwege non-acceptatie en slechte sociaal-economische omstandigheden. Zijn dat dingen waaraan wij niets kunnen doen???
.
quote:Van de ouders natuurlijk, domkop. Wie wilde nota bene JIJ nou voor dat gedrag aansprakelijk stellen??
Op woensdag 22 augustus 2001 23:39 schreef R@b het volgende:
vanwege non-acceptatie en slechte sociaal-economische omstandigheden.??? Hoe verzinnen ze het, die 4 tot 7 jarigen....
quote:Volgens mij heeft de Nederlandse Overheid zich ook niet te bemoeien met de opvoeding van kinderen.
Op woensdag 22 augustus 2001 23:37 schreef R@b het volgende:[..]
Volgens ene Links234 heeft de Nederlandse overheid zich niet te bemoeien met de opvoeding. Je ziet wat er van komt als allochtonen hun eigen normen en waarden aanhouden.
Alleen als er sprake is van Mishandeling of Verwaarlozing dan heeft de Kinder- en Jeugdbescherming het recht om daadwerkelijk een hulplan op te gaan zetten
(Sociale vaardigheidstrainining zou een onderdeel kunnen zijn van zo'n plan)
quote:De ouders sturen de kinderen er op uit om dieren te mishandelen omdat de ouders zich sociaal-economisch achtergesteld voelen?
Op woensdag 22 augustus 2001 23:41 schreef Koekepan het volgende:[..]
Van de ouders natuurlijk, domkop. Wie wilde nota bene JIJ nou voor dat gedrag aansprakelijk stellen??
quote:En daarom gaan 4 tot 7 jarige Turkjes maar dieren mishandelen, in een zo danige mate dat het de dierenbescherming opvalt hoeveel meer het er zijn dan autochtonen??
Op woensdag 22 augustus 2001 23:41 schreef Koekepan het volgende:[..]
Van de ouders natuurlijk, domkop.
Een aantal posts hiervoor ook al door iemand gemeld dat bepaalde volkeren nou eenmaal ruwer met dieren omspringen dan wij. Daar zal de oorzaak wel liggen, dat bij de opvoeding geen liefde voor de dieren wordt bijgebracht.
quote:Zeg ik dat? Wat ik zeg is dat acceptatieproblemen, slechte financiële positie en sociale isolatie een gefrustreerde opvoeding in de hand kunnen werken. Althans, dat meen ik op te mogen maken uit het stuk. Ik wil wel met jullie eens zijn dat er tevens een cultuurverschil is dat ook niet voordelig uitpakt voor die arme eendjes en andere vogels, maar ik wil er wel vanuit gaan dat je dit effect kunt tegengaan door eerst 'es wat te doen aan die eerste drie zaken. Ik bedoel: een zeer redelijk aandeel van onze bevolking is reeds Turks, dan moet er toch zo efficiënt mogelijk naar oorzaken worden gekeken. We kunnen die mensen niet verbannen naar een eendloos eiland of zo.
Op woensdag 22 augustus 2001 23:44 schreef Ron_Jeremy het volgende:
De ouders sturen de kinderen er op uit om dieren te mishandelen omdat de ouders zich sociaal-economisch achtergesteld voelen?
quote:Liefde voor dieren is :
Op woensdag 22 augustus 2001 23:45 schreef R@b het volgende:[..]
Daar zal de oorzaak wel liggen, dat bij de opvoeding geen liefde voor de dieren wordt bijgebracht.
Aha ik begrijp het
[Dit bericht is gewijzigd door Loedertje op 22-08-2001 23:52]
quote:En we kunnen de culturele achtergrond van 10% van onze bevolking niet schoonpoetsen. Dus behalve dat ik niet met je eens ben dat dit de hoofdoorzaak is, is dit regelrecht doemdenkerij. Als je zo denkt kun je tot in lengte van dagen alles aan cultuurverschil blijven wijten en zullen die etnische minderheden nooit integreren. A self fulfilling prophecy dus...
Op woensdag 22 augustus 2001 23:45 schreef R@b het volgende:
Een aantal posts hiervoor ook al door iemand gemeld dat bepaalde volkeren nou eenmaal ruwer met dieren omspringen dan wij.
quote:Ik ook.
Op woensdag 22 augustus 2001 23:51 schreef Loedertje het volgende:[..]
Liefde voor dieren is :
* men neme een hond en laten het beest de gehele dag alleen thuis omdat men zo nodig wil werken?
*Men bouwt een legbatterij voor kippen want we houden zoveel van het geld?
*Flappie krijgt extra eten zodat hij beter smaakt met de kerst?
*Garnalen gooien we levend in het kokende water omdat ze daar nu eenmaal van genieten?
*Palingen ritsen we gewoon levend open omdat het zo leuk is om de ingewanden te zien kronkelen?
*Kippen zonder kop horen bij de carnaval?
Aha ik begrijp het
We kunnen beter vogels aan elkaar lijmen, of doodknuppelen, of als voetbal gebruiken. En hoe jonger we daarmee beginnen, hoe beter natuurlijk.
quote:Je hebt gelijk, 't zijn ook een stelletje kleuters ook, al die allochtoontjes. Gelukkig kan vadertje staat ze nog wel leren hoe het moet.
Op woensdag 22 augustus 2001 23:37 schreef R@b het volgende:[..]
Volgens ene Links234 heeft de Nederlandse overheid zich niet te bemoeien met de opvoeding. Je ziet wat er van komt als allochtonen hun eigen normen en waarden aanhouden.
quote:Dat is dan niet te zien, wat een kromme vergelijkingen, dadelijk zeg je ook nog dat meelwormen mishandeld worden door vissers en dat daardoor deze overwegend Turkse etters tot hun daad komen, wat een crap.
Op woensdag 22 augustus 2001 23:51 schreef Loedertje het volgende:Aha ik begrijp het
Die eikels moet je pas echt mishandelen.
Reken wederom niet op de politiek, dat zijn ook huichelaars, als die lui namelijk een greintje fatsoen en iets op zouden hebben met dieren, dan zouden per onmiddelijk de barbaarse offerfeesten verboden worden.
Hoeze voorbeeld doet volgen, stel mafketels, als ik het een keer zie, dan weet ik zeker dat die daders het nooit meer doen.
quote:
Op woensdag 22 augustus 2001 23:37 schreef R@b het volgende:
Goed, luisteren kunnen ze tegenwoordig als de beste.
quote:ROTFLOL
Op donderdag 23 augustus 2001 00:00 schreef links234 het volgende:
Goed, luisteren kunnen ze tegenwoordig als de beste.
quote:Pfff, alsof de Nederldnse vissers hun kinderen blinddoeken als zij de vis strippen en de boeren hun kinderen in de bedstee opsluiten als zij de dieren slachten
Op woensdag 22 augustus 2001 23:55 schreef Ron_Jeremy het volgende:[..]
Ik ook.
We kunnen beter vogels aan elkaar lijmen, of doodknuppelen, of als voetbal gebruiken. En hoe jonger we daarmee beginnen, hoe beter natuurlijk.
Da's ook een goeie reden in nederland om ze af te maken, toch?
quote:Precies. Ik vind dat alle dieren preventief moeten worden geruimd. Kunnen ze ook niet mishandeld worden.
Op donderdag 23 augustus 2001 00:07 schreef links234 het volgende:
Misschien dachten die koters wel dat die dieren ziek waren of zo.Da's ook een goeie reden in nederland om ze af te maken, toch?
quote:Natuurlijk kun je die niet schoon poetsen. Maar dan moet de overheid maar projecten op gaan zetten om die mensen dat bij te brengen.
Op woensdag 22 augustus 2001 23:51 schreef Koekepan het volgende:[..]
En we kunnen de culturele achtergrond van 10% van onze bevolking niet schoonpoetsen. Dus behalve dat ik niet met je eens ben dat dit de hoofdoorzaak is, is dit regelrecht doemdenkerij. Als je zo denkt kun je tot in lengte van dagen alles aan cultuurverschil blijven wijten en zullen die etnische minderheden nooit integreren. A self fulfilling prophecy dus...
Verplichte leerstof bij inburgeringscursussen.
Extra les aan allochtone leerlingen hoe zij met dieren moeten omgaan.
Allochtonen kinderen (of desnoods alle kinderen) verplicht regelmatig naar een kinderboerderij sturen ?????
Verzin het maar, met niks doen blijven we opgescheept zitten met een groter aantal dierenmishandelingen dan normaal.
Er zijn natuurlijk altijd kinderen die dieren gaan mishandelen, die zijn er ook altijd geweest, maar schijnbaar is bij allochtone kinderen het percentage schrikbarend hoger. Daar moet dan naar gekeken worden en oplossingen voor gezocht.
Dan kunnnen we wel stoer gaan lullen dat Nederlanders ook niet allemaal zo diervriendelijk zijn, maar het gaat om de grote gemene deler.
Ik hou het voor gezien
quote:Goed idee.
Op donderdag 23 augustus 2001 00:09 schreef R@b het volgende:
alle kinderen verplicht regelmatig naar een kinderboerderij sturen ?????
quote:Ja. En dat begint dus bij het aanpakken van de misstanden die (volgens het artikel) ten grondslag liggen aan de sadistische inslag van die kinderen.
Op donderdag 23 augustus 2001 00:09 schreef R@b het volgende:
Daar moet dan naar gekeken worden en oplossingen voor gezocht.
quote:Laten we jou dan ook preventief ruimen......... kun je tenminste niet meer zo slap zeveren.
Op donderdag 23 augustus 2001 00:08 schreef Koekepan het volgende:
Precies. Ik vind dat alle dieren preventief moeten worden geruimd. Kunnen ze ook niet mishandeld worden.
Heb et EEN keer gezien dat een of ander jochie een eend mishandelde. Die zal et nooit meer in z'n kop halen. Is jankend naar ma gelopen, zo'n opdaonder hattie gehad, komt pa ook nog boos eraan of ik welles me handen thuis wil houden, toen knapte et
quote:Precies!
Op donderdag 23 augustus 2001 00:15 schreef Topic het volgende:
Kunnen die allochtonen zich niet gewoon aanpassen en het het oudhollandse kikker opblazen gaan beoefenen ?? Of tamme fazanten kweken ze loslaten en afknallen ?? Of duivenmelker worden ? Als ze niet goed genoeg vliegen kun je ze zo lekker tussen middel en wijvinger pakken en kop er af trekken.
quote:StruisvogelR@b?
Op donderdag 23 augustus 2001 00:09 schreef R@b het volgende:[..]
Dan kunnnen we wel stoer gaan lullen dat Nederlanders ook niet allemaal zo diervriendelijk zijn, maar het gaat om de grote gemene deler.
quote:Mwoah, maar dat komt juist weer door die buitenlanders in die familie, vraag maar aan R@b die kan dat bevestigen
Op donderdag 23 augustus 2001 00:19 schreef links234 het volgende:
Ach, maar soms heb je zo'n allochtone meid, en is d'r hollandse vriendje niet echt liev voor beeztjez.
quote:Dit geeft aan wat voor persoon WA is............. wat een loeder......
Op donderdag 23 augustus 2001 00:19 schreef links234 het volgende:
foto van laffe hond
quote:Ey
Op donderdag 23 augustus 2001 00:32 schreef Midioot het volgende:[..]
wat een loeder......
Ik schiet alleen op schietschijven en kleiduiven hoor
quote:En voor open doelen. En dichte.
Op donderdag 23 augustus 2001 00:33 schreef Loedertje het volgende:
EyIk schiet alleen op schietschijven en kleiduiven hoor
quote:Ach ja, het waren geen honden, dus zoveel maakt het niet uit.
Op donderdag 23 augustus 2001 02:08 schreef Meaghan het volgende:
Kleine gefrustreerde kindertjes worden groot..Dat belooft nog wat
quote:Waar slaat dat nou weer op..
Op donderdag 23 augustus 2001 02:09 schreef Koekepan het volgende:[..]
Ach ja, het waren geen honden, dus zoveel maakt het niet uit.
quote:Dan krijgen we over 70 jaar toch gewoon:
Bejaarden martelen dieren dood
Hond overreden met rollator, kat gebeten met vals gebit en dat soort dingen.
quote:het scheelt dat alle kinderen per defenitie egocentrisch zijn en niet zoveel empathie voelen, enkel alleen wanneer mams of paps het heeft gezegd. Een volwassene draait in de regel wel bij. Meestal dan.
Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik vroeger ook langpootmuggen heb gemuteerd en pieren in stukjes gehakt. Slechts uit nieuwsgierigheid.
quote:Toch is gebleken dat veel seriemoordenaars (denk aan bv. Dahmer) zich als kind zijnde schuldig hebben gemaakt aan het (dood)martelen van dieren.. En dan heb ik het niet over het uittrekken van de vleugeltjes van een mug o.i.d.
Op donderdag 23 augustus 2001 02:26 schreef fokje het volgende:[..]
het scheelt dat alle kinderen per defenitie egocentrisch zijn en niet zoveel empathie voelen, enkel alleen wanneer mams of paps het heeft gezegd. Een volwassene draait in de regel wel bij. Meestal dan.
Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik vroeger ook langpootmuggen heb gemuteerd en pieren in stukjes gehakt. Slechts uit nieuwsgierigheid.
Niet te zeggen dat al deze kindertjes uitgroeien tot massamoordenaars, maar het geeft toch te denken..
quote:Nah, als je tegen de ouders gaat zeggen dat ze hun kinderen moeten corrigeren reageren ze met: "Bemoei je er niet mee!".
Ik werk op de kinderboerderij en ik zie heel veel raar gedrag dat niet gecorrigeerd word. Het dier is meer een gebruiksvoorwerp ("ik kom naar de boerderij, en ik wil een pauweveer, of dat beest het nu zelf geeft of ik het met geweld pak") dan een ander levend wezen. Dit zie ik ook bij blanke kinderen. Ouders zitten op een afstand of komen naar me toe ("ja, hij wil zo graag een pauweveer he"). Schijnbaar is het moderne opvoeding om je kind alles te geven. Sorry hoor, maar ik kreeg vroeger een struin voor me harses als ik lomp deed met dieren.
Kleuters zijn idd niet zo fijnzinnig met dieren, en dat is (vanuit een pedagogisch standpunt) heeel begrijpelijk: de ouders dienen te corrigeren, en uit te leggen dat beesten ook gevoel hebben.
quote:Dat is waar..
Op donderdag 23 augustus 2001 03:05 schreef Dr_Crouton het volgende:[..]
Nah, als je tegen de ouders gaat zeggen dat ze hun kinderen moeten corrigeren reageren ze met: "Bemoei je er niet mee!".
Die ouders zijn de bron van al dat dierenleed en dat maakt het zo moeilijk om dit probleem bij de wortel aan te pakken. Iedereen heeft het recht om een kind op zijn manier op te voeden en er is geen wet die voorschrijft dat je een kind empathie voor dieren behoort aan te leren.
Bespaar me de vergelijkingen tussen bio-industrie en het voor de lol (of uit achtergesteldheid) afscheuren van een eendenvleugel, want hoe correct men het ook het weet te verwoorden: de vergelijking gaat Krom! Bah, bah, driewerf BAH!
[Dit bericht is gewijzigd door Roache_ op 23-08-2001 04:25]
Er zijn te weinig (educatieve) tekenfilms met een moraal tegenwoordig. Vroeger leerde ik van Inspector Gadget dat je respect moet hebben met de natuur, dieren en andere wijsheden. (Jaja, lach maar)
Zou dat het zijn?
quote:Die tienduizenden potentiëel besmette dieren, maar inderdaad, wel onschuldig.
Op donderdag 23 augustus 2001 04:33 schreef KomMaar het volgende:
Zijn we soms de MKZ vergeten, die tienduizenden onschuldige dieren
quote:Ho! Dat is mijn bedoeling iig niet geweest maar om dierenmishandeling nu toe te schrijven aan de voornamelijk allochtone bevolking is ook hardstikke krom , vandaar mijn postings.
Op donderdag 23 augustus 2001 04:19 schreef Roache_ het volgende:
Gadverdamme, dat er nog mensen zijn die dierenmishandeling goed weten te praten! Dieren mishandel je niet, niet uit verveling, noch uit povere leefomstandigheden of non-acceptatie danwel sociaal-economische achterstand. Ga dan tegen een muurtje aan staan trappen, alsjeblieft!!!!!!Bespaar me de vergelijkingen tussen bio-industrie en het voor de lol (of uit achtergesteldheid) afscheuren van een eendenvleugel, want hoe correct men het ook het weet te verwoorden: de vergelijking gaat Krom! Bah, bah, driewerf BAH!
quote:
Op donderdag 23 augustus 2001 02:26 schreef fokje het volgende:
als ik zown kind in mijn poten krijg.....
quote:Inspector Gadget is nu nog steeds regelmatig op t-v.
Op donderdag 23 augustus 2001 04:34 schreef Dr_Crouton het volgende:
Ik heb hier een stelling:Er zijn te weinig (educatieve) tekenfilms met een moraal tegenwoordig. Vroeger leerde ik van Inspector Gadget dat je respect moet hebben met de natuur, dieren en andere wijsheden. (Jaja, lach maar)
Zou dat het zijn?
quote:Go Go Gadget Glue?
Ik heb hier een stelling:Er zijn te weinig (educatieve) tekenfilms met een moraal tegenwoordig. Vroeger leerde ik van Inspector Gadget dat je respect moet hebben met de natuur, dieren en andere wijsheden. (Jaja, lach maar)
Zou dat het zijn?
Geen idee eik.
quote:*mee eens is
Zou dat het zijn?
Van pokemon en de powerrangers worden kinderen alleen maar agresief.
De educatieve waarde van die tekenfilms is dat alles op te lossen is met geweld.
We moeten meer tekenfilms zoals plop de kikker, de fabeltjeskrant, alfred j. kwak enzo op de televisie.
Opvoeding gebeurt tegenwoordig voor een groot deel door de TV, laat dat dan ook goed gebeuren.
quote:Ik zal mijn zoon van 9 vanavond verplicht naar sesamstraat laten kijken.
Op donderdag 23 augustus 2001 10:28 schreef TumTum het volgende:[..]
*mee eens is
Van pokemon en de powerrangers worden kinderen alleen maar agresief.
De educatieve waarde van die tekenfilms is dat alles op te lossen is met geweld.We moeten meer tekenfilms zoals plop de kikker, de fabeltjeskrant, alfred j. kwak enzo op de televisie.
Opvoeding gebeurt tegenwoordig voor een groot deel door de TV, laat dat dan ook goed gebeuren.
quote:Langpootmuggen gemuteerd? Had je vroeger je eigen geheime lab in de kelder, Dexter?
Op donderdag 23 augustus 2001 02:26 schreef fokje het volgende:[..]
En het doodslaan van vliegen en muggen, het vertrappen van spinnen, het uitroeien van mierennesten met gif, het onthoofden van muizen in muizenvallen, waarom wordt daar nooit moeilijk over gedaan? Is dat iets wezenlijks anders? Waarom mag je die blijkbaar wel zonder scrupules doodmaken, maar vogels en andere dieren niet?
quote:Hogere aaibaarheidsfactor.
Op donderdag 23 augustus 2001 13:20 schreef Schorpioen het volgende:
Ik vraag me toch af: is het martelen van eenden en vogels zoveel erger dan het verschroeien van mieren met een vergrootglas? Dat laatste heb ik best vaak gedaan toen ik klein was, moet ik eerlijk toegeven...En het doodslaan van vliegen en muggen, het vertrappen van spinnen, het uitroeien van mierennesten met gif, het onthoofden van muizen in muizenvallen, waarom wordt daar nooit moeilijk over gedaan? Is dat iets wezenlijks anders? Waarom mag je die blijkbaar wel zonder scrupules doodmaken, maar vogels en andere dieren niet?
quote:Ja best wel he? Nu niet meer.
Op donderdag 23 augustus 2001 07:57 schreef links234 het volgende:[..]
Dierenbeul!
Ook jij had op die leeftijd geen emphatie. Niemand heeft dat op die leeftijd, je hebt dan hoogstens alleen empathie voor je ouders. Het feit dat het vrij normaal is om muggen en vliegen dood te slaan geeft een kind een vrijbrief om zo met insecten en klein gedierte om te gaan. Niet met grote dieren, immers, dat was mij aangeleerd om daar lief tegen te doen.
Dus ja, ik heb heel wat uitgehaald met insecten, veel meer nog dan wat ik hier heb beschreven. Niet zo netjes van mij idd. En ik liet mijn moeder mijn verbazing weten over een jampotje vol gestouwt met langpootmuggen, hoe ze aan elkaar vast gingen zitten. Liet het zien ook. En de reactie van m'n moeder was er één van afgrijzen, zoals veel moeders die reactie zouden hebben. Daarmee nam mijn empathie voor insecten niet toe. Anders zou het zijn als ik soortgelijke fratsen met grote dieren uit zou halen, daarvoor zou ik ontzettend op m'n kop krijgen. Was dit niet gebeurd, sja....
Normen en waarden heb je niet van jezelf, dat krijg je alleen mee in je opvoeding. Kinderen beseffen vaak niet wat ze doen, ze weten hoogstens wat hoort en wat niet hoort.
quote:Ik vind het martelen van dieren gewoon niet kunnen.
Ik vraag me toch af: is het martelen van eenden en vogels zoveel erger dan het verschroeien van mieren met een vergrootglas? Dat laatste heb ik best vaak gedaan toen ik klein was, moet ik eerlijk toegeven...En het doodslaan van vliegen en muggen, het vertrappen van spinnen, het uitroeien van mierennesten met gif, het onthoofden van muizen in muizenvallen, waarom wordt daar nooit moeilijk over gedaan? Is dat iets wezenlijks anders? Waarom mag je die blijkbaar wel zonder scrupules doodmaken, maar vogels en andere dieren niet?
Bijvoorbeeld: Vee dient als voedsel.
En als het mij zou lukken om een mug door een open raam naar buiten te jagen, dan deed ik dat ook liever dan hem doodmeppen. Maar ja, dat gaat niet en ik wil niet gestoken worden, dus. Pets!
Verder vind ik het onnodig doden van dieren belachelijk en dus ook het jagen, zoals het koningshuis het doet. Jaag dan op beesten om ze te eten, niet als trofee.
Ook het afmaken van niet eens besmette koeien, uit voorzorg, omdat ze in de omgeving van een besmette koe wonen, vind ik belachelijk.
quote:Welja joh, waarom vraag je jezelf niet af of het martelen van mensen zoveel erger is dan het pletten van een spin.
Ik vraag me toch af: is het martelen van eenden en vogels zoveel erger dan het verschroeien van mieren met een vergrootglas?
Iets is alleen maar erg, omdat wij het erg vinden. De natuur vindt niets erg. De natuur vindt niets.......
Dacht je dat de vogels er wakker van liggen dat er miljoenen Afrikanen crepeëren van de honger? Welnee, misschien zijn ze wel blij, hebben ze weer meer ruimte en minder vijanden.
quote:Mee eens.
Op donderdag 23 augustus 2001 14:53 schreef R@b het volgende:
Iets is alleen maar erg, omdat wij het erg vinden. De natuur vindt niets erg. De natuur vindt niets.......
quote:Nooit kreeft gegeten?
Op donderdag 23 augustus 2001 17:17 schreef Zanderrr het volgende:
Triest, mijn ouders hebben me geleerd dat je dieren niet moet plagen, laat staan ze hun schedel inslaan...
quote:Nee toch? Je meent het toch niet? Doen blánke kinderen dat óók?
Dit zie ik ook bij blanke kinderen
Sorry, het viel op
quote:Nee
Op donderdag 23 augustus 2001 17:19 schreef links234 het volgende:[..]
Nooit kreeft gegeten?
quote:Gaan levend in kokend water. Smaakt lekker hoor.
Op donderdag 23 augustus 2001 17:47 schreef Ron_Jeremy het volgende:[..]
Nee
quote:Ja joh, lees maar wat je wil lezen.
Op donderdag 23 augustus 2001 14:53 schreef R@b het volgende:[..]
Welja joh, waarom vraag je jezelf niet af of het martelen van mensen zoveel erger is dan het pletten van een spin.
Ik bedoelde dus precies het omgekeerde: waarom vindt zowat niemand het verkeerd om spinnen, muizen, muggen, mieren en ander "ongedierte" gewetenloos af te slachten? Ik vind het onthoofden van een volkomen onschuldig lief klein muisje net zo verwerpelijk als het doodslaan van een vogel.
quote:Ik ook. Maar vind je het allebei zielig of allebei niet zielig?
Op donderdag 23 augustus 2001 19:46 schreef Schorpioen het volgende:
Ja joh, lees maar wat je wil lezen.Ik bedoelde dus precies het omgekeerde: waarom vindt zowat niemand het verkeerd om spinnen, muizen, muggen, mieren en ander "ongedierte" gewetenloos af te slachten? Ik vind het onthoofden van een volkomen onschuldig lief klein muisje net zo verwerpelijk als het doodslaan van een vogel.
quote:"Verwerpelijk" being the keyword here.
Op donderdag 23 augustus 2001 19:52 schreef Koekepan het volgende:[..]
Ik ook. Maar vind je het allebei zielig of allebei niet zielig?
quote:Het wordt zieliger naarmate een dier meer gevoel heeft. En hoe meer een dier zijn pijn kan uiten des te zieliger wordt het. Het zieligst vindt de mens het als een mensaap wordt gedood.
Op donderdag 23 augustus 2001 20:22 schreef fokje het volgende:
Naarmate de aaibaarheidsfactor stijgt vind ik het zieliger. Een mug sla ik nog netzo goed dood zonder daar spijt van te hebben.
Insecten zijn sowieso niet zielig want daar zijn er:
A heel veel van, en
B zijn in een mum van tijd volwassen, worden niet oud, en
C die eten elkaar ook massaal op. (geldt ook voor roofdieren maar in veel mindere mate)
Het omkappen van een oeroudeboom in een regenwoud vind ik ook veel erger (zieliger) dan het doodrijden van een kikker of een kat. En misschien zou de natuur dat ook wel erger vinden omdat er van die boom meer levens afhankelijk zijn
quote:Ik vind een mug doodslaan heel wat minder zielig dan een muis onthoofden, hoewel het moreel in principe beide even slecht is. Dat ik een muis zieliger vind dan een mug heeft te maken dat ik me net iets meer met een muis kan identificeren dan met een mug. Bovendien, muizen hebben de gewoonte om eerst heel zielig te piepen voordat ze hun laatste adem uitblazen
Op donderdag 23 augustus 2001 19:52 schreef Koekepan het volgende:[..]
Ik ook. Maar vind je het allebei zielig of allebei niet zielig?
Los van dit alles ben ik er overigens achter gekomen dat het veel minder energie kost en beter voor je nachtrust is om muggen maar gewoon te laten steken (je wordt er minder gevoelig voor na verloop van tijd) dan om elke keer vruchteloos die pokkebeesten achterna te zitten met een opgevouwen krant Laat ze gewoon 1 keer hun buikje vol zuigen, dan heb je de rest van de nacht geen kind meer aan ze
quote:In principe moreel even slecht is??
Op donderdag 23 augustus 2001 21:38 schreef Schorpioen het volgende:[..]
Ik vind een mug doodslaan heel wat minder zielig dan een muis onthoofden, hoewel het moreel in principe beide even slecht is.
Jij vindt dat het misschien in principe moreel even slecht, maar dat is het natuurlijk niet. Bovendat is moreel een begrip dat alleen mensen kennen en verder niemand.
Of is een mens die een mug doodplet, moreel soms slechter dan een paard die een vlieg met zijn staart doodslaat
quote:Uiteraard. Zoals je zelf geheel terecht opmerkt is morele verantwoordelijkheid iets dat eigen is aan de mens. Of eerder, aan de beschaving/maatschappij. Het is een algemeen principe voor omgang met andere mensen. Ik denk dat het goed behandelen van dieren een soort 'bewijs' is van je morele kwaliteiten. Ik beken eerlijk dat ik niet durf te zeggen of de bio-industrie in die zin ook 'moreel verwerpelijk' is. Alles wat ik weet is dat ikzelf niet kan leven met de gedachte een ander dier wat aan te doen. En dan doel ik natuurlijk op de levensomstandigheden, niet zozeer op de dood.
Op vrijdag 24 augustus 2001 00:10 schreef R@b het volgende:
Of is een mens die een mug doodplet, moreel soms slechter dan een paard die een vlieg met zijn staart doodslaat
quote:Daar hebben ze echt niet genoeg aan, schijnbaar.
Op donderdag 23 augustus 2001 21:38 schreef Schorpioen het volgende:Laat ze gewoon 1 keer hun buikje vol zuigen, dan heb je de rest van de nacht geen kind meer aan ze
De jacht op dat monster heeft niet lang geduurd en de executie was eveneens van korte duur.
Ja zeg, die mug was begonnen!
quote:Wat ga je doen dan? Kleuters mishandelen???
Op woensdag 29 augustus 2001 00:09 schreef JACKPOT het volgende:Zijn er namen/adressen bekend van de daders/dadertjes ??
Gaarne ff doormeelen aan : jackpot@casema.net
Ondergetekende zal actie ondernemen.
quote:Niet mishandelen, maar behandelen.
Op woensdag 29 augustus 2001 00:11 schreef R@b het volgende:[..]
Wat ga je doen dan? Kleuters mishandelen???
quote:Ah, jij bent een potentiele moordenaar?
Op woensdag 22 augustus 2001 17:31 schreef Sniper het volgende:
Als ik ergens een godsgruwelijke hekel aan heb dan is het wel aan mensen die dieren voor de 'lol' ernstige verwondingen toebrengen.Nu is blijkbaar een hobby van kleuters aan het worden.
![]()
Smerig tuig.
Schijnbaar is er wat goed mis met de opvoeding van sommige (voornamelijk allochtone) kinderen.
quote:Blij dat dit topic weer omhoog geschopt is
Op woensdag 22 augustus 2001 17:31 schreef Sniper het volgende:Volgens Verhezen is het opvallend dat allochtone kinderen dieren vaak beschouwen als iets minderwaardigs.
quote:Want?
Op zondag 12 mei 2002 12:48 schreef R@b het volgende:
Blij dat dit topic weer omhoog geschopt is
quote:Ik niet.
Op zondag 12 mei 2002 12:48 schreef R@b het volgende:Blij dat dit topic weer omhoog geschopt is
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |