Ja ik erger me ook aan de oud CDA-er Frits Wester.quote:Op donderdag 22 juli 2004 19:36 schreef Pietverdriet het volgende:
en links georienteerd.
Helemaal niks nieuws i.d.d.quote:Kennis parlementair journalisten mager
Gepost door Rob (R@b) - Bron: Nieuws.nl
Gepubliceerd: donderdag 22 juli 2004 @ 18:47
Onderzoekers van de Universiteit Groningen concluderen dat het met de kennis van parlementaire journalisten maar magertjes gesteld is. Jan Vis en Wijbrandt van Schuur van de universiteit onderzochten hoe het stond met het informatiezoekgedrag en de beroepsopvattingen onder het Nederlandse parlementair journaille.
De onderzoekers stelden de journalisten een reeks vragen over drie verschillende gebieden: recente parlementaire geschiedenis, politiek-staatsrechtelijke kennis en statistische kerncijfers. Omgerekend komen de heren journalisten tot een mager zesje. Vrouwelijke journalisten en net afgestudeerden van de school voor journalistiek scoorden een onvoldoende: een vijf.
Links
Uit het onderzoek blijkt ook wat velen al dachten: de parlementaire journalisten zijn politiek vooral links georiënteerd.
Overigens meent ruim 80% van de journalisten dat zij zelf net als politici te veel de waan van de dag volgen. Een kleine meerderheid spreekt daarnaast ook nog eens van een cultuur van napraten, een ''papegaaiencircuit''.
Right!quote:Op donderdag 22 juli 2004 20:31 schreef Sidekick het volgende:
En op een enkele keer (Maartje van Weegen over de verkiezingswinst van Fortuyn in Rotterdam) is dat ook niet aanwezig.
Heb jij eigenlijk nog wel een prettig leven? Je maakt je hier op het forum zo onnozel druk om onbenullige zaken dat ik het me haast niet voor kan stellen.quote:Op donderdag 22 juli 2004 20:57 schreef podium het volgende:
[..]
Right!![]()
Zet die computer eens uit en ga eens een gezellig avondje publieke omroep "doen". Zet even vervolgens even je politieke mening opzij en ga kijken. 10 tegen 1 dat je de journalistiek (vooral van de publieke omroep) om de haverklap betrapt op suggestieve vraagstellingen, vooringenomenheid en zelfs een afgunstige houding jegens rechts/conservatief.
Een minder kritische (zelfs lovende) houding is voorbehouden aan de linkse (en vooral sociaal democratische) goegemeente. Vooral mensen als Wouter Bos worden praktisch nooit kritisch ondervraagt en in de kaart gespeeld.
Een prima levenquote:Op donderdag 22 juli 2004 20:59 schreef du_ke het volgende:
[..]
Heb jij eigenlijk nog wel een prettig leven? Je maakt je hier op het forum zo onnozel druk om onbenullige zaken dat ik het me haast niet voor kan stellen.
Graag gedaanquote:Op donderdag 22 juli 2004 21:01 schreef podium het volgende:
[..]
Een prima leven
Maar verder bedankt voor je bezorgdheid.
Ik kijk bijna elke dag nieuwsprogramma's en politieke programma's. Ik heb niets kunnen ontdekken.quote:Op donderdag 22 juli 2004 20:57 schreef podium het volgende:
Zet die computer eens uit en ga eens een gezellig avondje publieke omroep "doen". Zet even vervolgens even je politieke mening opzij en ga kijken. 10 tegen 1 dat je de journalistiek (vooral van de publieke omroep) om de haverklap betrapt op suggestieve vraagstellingen, vooringenomenheid en zelfs een afgunstige houding jegens rechts/conservatief.
Er is genoeg negatieve/kritische berichtgeving over Bos te lezen/zien. Bijvoorbeeld hoe hij blunderde tijdens de Algemene Beschouwingen. Bijvoorbeeld hoe hij draaide met het standpunt over de oorlog in Irak, en over de vervolgvredesmissie. Bijvoorbeeld over zijn afwezigheid in de Tweede Kamer. Ach, zo zijn er dus wel wat voorbeelden te noemen. Niets mis met deze kritische benadering. En zo zie je ook wel kritische/negatieve berichtgeving over "rechtse" mensen. Waarschijnlijk heb jij je "politieke mening niet opzij gedaan", waardoor je denkt dat het een links complot is. Kan gebeuren, maar probeer wel in gedachten te houden dat het meer over jouw subjectiviteit zegt.quote:Vooral mensen als Wouter Bos worden praktisch nooit kritisch ondervraagt en in de kaart gespeeld.
En waar erger je je nu zo aan? Dat het merendeel van de journalisten links is, of dat ze vaak vooringenomen zijn?quote:Op donderdag 22 juli 2004 20:06 schreef podium het volgende:
Vooral bij programma's als Nova en lijsttrekkersdebatten kan ik me kapot ergeren aan mensen als Paul Witteman (voor zover die zich al parlementair journalist mag noemen) en Ferry Mingelen die keer op keer bewijzen dat ze met hun ellebogen middenin het PvdA bolwerk zitten. Ook job Frieszo was een ontzettend sneu figuur dat nu woordvoerder bij financien wordt.
Als jij dan allemaal WEL zo goed weet hoe het moet (het vak journalistiek), wees dan ook kritisch op jezelf en op degene die het bericht van nieuws.nl heeft vertaald naar de frontpage van Fok. "Parate politieke kennis" wordt simpelweg "kennis" genoemd, wat in dit verband een wezenlijk verschil is. Verder wordt weggelaten dat de journalisten vooral op statistische kerncijfers slecht scoorden, wat impliceert dat ze op de onderwerpen "recente parlementaire geschiedenis en politiek-staatsrechtelijke kennis" ruime voldoendes scoorden, anders kwamen ze gemiddeld niet op een zesje uit.quote:Op donderdag 22 juli 2004 19:36 schreef Pietverdriet het volgende:
De frontpage meldt nu wat ik al een tijdje loop te roepen... en een paar fokkers hier op het forum al bewezen hadden. Ze noemen zich Journalist, zijn dom, slecht geinformeert, en links georienteerd. (waarom oh waarom gaat dit vaak samen) ... Dat dit zo is verbaast me trouwens niet, de opleiding journalistiek is te triest voor woorden, en bestaat voornamelijk uit hoe praat ik de voorlichter na.
Hoe weet je dit doe je journalistiek / heb je journalistiek gedaan?quote:Op donderdag 22 juli 2004 19:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Jammer, maar helaas, al tijdens Bolkestein was het zo duidelijk dat deze man intellectueel rondjes rende rond de blaatgeiten van de pers. Dat dit zo is verbaast me trouwens niet, de opleiding journalistiek is te triest voor woorden, en bestaat voornamelijk uit hoe praat ik de voorlichter na.
Nee, Ik hebt geen journalistiek gedaan.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 01:36 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Hoe weet je dit doe je journalistiek / heb je journalistiek gedaan?
Ik doe namelijk journalistiek en ik kan je vertellen dat er nogal veel afvallers zijn(=vertaling voor pietverdriet - mensen die de opleiding te moeilijk vinden en ermee ophouden)
Maar waarom ik op jou reageer snap ik zelf niet, je praat altijd maar wat in het rond.
Ik erger me niet aan dat journalisten links zouden zijn, is hun goed recht, echter moet dat duidelijk zijn. Maar dat is tot daar aan toe, ik erger me veel meer aan de domheid van journalisten, dat kakel elkaar na gebeuren, nooit eens grondig doorvragen, zelden eens artikelen in de krant die meer zijn dan alleen de persmap over te schrijven. Er zijn wel degelijk goede journalisten in Nederland, het zijn er alleen zo verdomt weinig, en ze leggen de stok voor zichzelf niet hoog genoeg.quote:Op donderdag 22 juli 2004 21:24 schreef ELPablo het volgende:
[..]
En waar erger je je nu zo aan? Dat het merendeel van de journalisten links is, of dat ze vaak vooringenomen zijn?
Zelf erger ik me mateloos aan de partijtrekkerij van journalisten van bijvoorbeeld twee vandaag, die klakkeloos achter het CDA aanlopen; maar daar lees je weinig over. Linkse vooringenomenheid is natuurlijk erg storend, maar het lijkt er soms op dat alleen de linkse pers vooringenomenheid wordt verweten.
Raar, ik (en vele anderen met mij) wel.quote:Op donderdag 22 juli 2004 21:19 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik kijk bijna elke dag nieuwsprogramma's en politieke programma's. Ik heb niets kunnen ontdekken.
De doorgaans goed bekeken actualiteitenrubrieken als Nova en buitenhof zijn doorspect van de subjectieve linkse berichtgeving. Een mooi kijkje in de keuken van de links gekleurde journalistiek vormde de bekende repportage die gemaakt werd op het binnenhof . Vanuit de regiekamer van de NOS: "zet hem op Femke" "zoom nog eens in op dat smerige varkens lachje van Nawijn".quote:Er is genoeg negatieve/kritische berichtgeving over Bos te lezen/zien. Bijvoorbeeld hoe hij blunderde tijdens de Algemene Beschouwingen. Bijvoorbeeld hoe hij draaide met het standpunt over de oorlog in Irak, en over de vervolgvredesmissie. Bijvoorbeeld over zijn afwezigheid in de Tweede Kamer. Ach, zo zijn er dus wel wat voorbeelden te noemen. Niets mis met deze kritische benadering. En zo zie je ook wel kritische/negatieve berichtgeving over "rechtse" mensen. Waarschijnlijk heb jij je "politieke mening niet opzij gedaan", waardoor je denkt dat het een links complot is. Kan gebeuren, maar probeer wel in gedachten te houden dat het meer over jouw subjectiviteit zegt.
Raar, inderdaad.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 18:08 schreef podium het volgende:
[..]
Raar, ik (en vele anderen met mij) wel.
Wat heeft dat wijf in de regiekamer te maken met parlementaire journalisten? Helemaal niets ja.quote:[..]
De doorgaans goed bekeken actualiteitenrubrieken als Nova en buitenhof zijn doorspect van de subjectieve linkse berichtgeving. Een mooi kijkje in de keuken van de links gekleurde journalistiek vormde de bekende repportage die gemaakt werd op het binnenhof . Vanuit de regiekamer van de NOS: "zet hem op Femke" "zoom nog eens in op dat smerige varkens lachje van Nawijn".
Is dit je mening als Mod of als prive persoon...?quote:Op vrijdag 23 juli 2004 19:14 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Raar, inderdaad.
[..]
Wat heeft dat wijf in de regiekamer te maken met parlementaire journalisten? Helemaal niets ja.
Wat is de representativiteit van dit verhaaltje? Helemaal niets ja.
Sorry, maar als je met dit soort ongefundeerde dwarsverbanden blijft komen, dan is deze discussie vrij hopeloos.
He, ik ben geen Nawijn.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 20:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Is dit je mening als Mod of als prive persoon...?
Zal niet de eerste keer zijn dat jij als Politiek Mod prive meningen loopt te verkondigen. Ik heb je daar al eens eerder op aangesproken, als je hier loopt te posten als prive persoon, neem dan ook een prive account.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 20:30 schreef Sidekick het volgende:
[..]
He, ik ben geen Nawijn.
Goed, het is je dus niet louter om parlementair journalisten te doen. Over welke 'leugens' heb je het concreet, als ik vragen mag. Dat ze de krant zit voor te lezen op het toilet (al zou ze dat al doen) wil nog niet zeggen dat ze liegt.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 09:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Verder wordt je beflikkert waar je bij staat. De Duitsland correspondente van het journaal bv, die woont volgens mij gewoon in amsterdam, want daar zie ik haar vaker lopen dan in Berlijn, en als ze bericht brengt in het journaal staat ze volgens mij met de telefoon op de plee en laat het Journaal een archief foto zien. De fouten die zij maakt en de leugens die zij verspreid zijn zoooo dom, zo ongelofelijk dom, dat je die niet maakt als je in Berlijn woont, regelmatig een duitse krant leest en lokale tv kijkt.
En jou gaat het alleen om een links versus rechts discussie?quote:Op vrijdag 23 juli 2004 18:08 schreef podium het volgende:
De doorgaans goed bekeken actualiteitenrubrieken als Nova en buitenhof zijn doorspect van de subjectieve linkse berichtgeving. Een mooi kijkje in de keuken van de links gekleurde journalistiek vormde de bekende repportage die gemaakt werd op het binnenhof . Vanuit de regiekamer van de NOS: "zet hem op Femke" "zoom nog eens in op dat smerige varkens lachje van Nawijn".
Alles, het geeft de linkse sfeer binnen de publieke omroep weer.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 19:14 schreef Sidekick het volgende:
Wat heeft dat wijf in de regiekamer te maken met parlementaire journalisten?
Oh, en waarom is dat niet representatief ? Denk je dat ik die documentaire hier ter plekke verzin!quote:Wat is de representativiteit van dit verhaaltje? Helemaal niets ja.
Niks ongefundeerd. Dat is nou eenmaal waar het op staat en de journalistiek geeft het ook nog eens zelf toe.quote:Sorry, maar als je met dit soort ongefundeerde dwarsverbanden blijft komen, dan is deze discussie vrij hopeloos.
Wat een onzin. Ik haal alleen even aan wat in de openingspost al onderschreven wordt.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 20:52 schreef ELPablo het volgende:
En jou gaat het alleen om een links versus rechts discussie?
Behalve dat blijkt dat men duidelijke sympatie heeft, geeft het ook aan dat men bewust aan stemming makerij doet door beelden op een bepaalde manier te presenteren. Men maakt dus geen objectieve berichtgeving, maar door de montage van de beelden legt men een gekleurde versie op. Verder is men niet bezig met degelijke berichtgeving, maar met smeuige gekleurde televisie.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 21:03 schreef podium het volgende:
[..]
Alles, het geeft de linkse sfeer binnen de publieke omroep weer.
[..]
Oh, en waarom is dat niet representatief ? Denk je dat ik die documentaire hier ter plekke verzin!
De NOS, en de daar aan verwante parlementair journalisten zijn over het algemeen vooringenomen en totaal niet politiek onafhankelijk.
Sorry hoor, maar die 'leugen' is een vage, ongefundeerde verdachtmaking. Haar manier van berichtgeven mag je misschien niet aanstaan, je mag haar vaak in Amsterdam tegen komen - helemaal nergens blijkt uit dat ze niet in Berlijn is voor een reportage.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 20:57 schreef Pietverdriet het volgende:
De leugen is dat ze in Berlijn zit, en ter zake kundig is (en beide is niet waar, ze zit op de pot in amsterdam haar berichten door te bellen als je het mij vraagt, en vliegt er zelden ff heen als er echt wat belangrijks is, en dan nog zwetst ze als een dronken aardbei)
Haar domheid bestaat er uit dat ze bijvoorbeeld het verschil niet weet tussen de Deutsche Bank en de Bundesbank.
Publieke omroep, regiekamer NOS, parlementaire journalisten. Je haalt er van alles bij, maar ik raak het spoor een beetje bijster waar je het nu precies over hebt.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 21:03 schreef podium het volgende:
[..]
Alles, het geeft de linkse sfeer binnen de publieke omroep weer.
Ik heb de documentaire gezien, en wat je erover zegt klopt. Maar representatie is wat anders. het gaat erom dat dit voorbeeldje helemaal niet de sfeer kan aangeven bij de publieke omroep, de NOS of de parlementaire journalisten.quote:[..]
Oh, en waarom is dat niet representatief ? Denk je dat ik die documentaire hier ter plekke verzin!
De NOS, en de daar aan verwante parlementair journalisten zijn over het algemeen vooringenomen en totaal niet politiek onafhankelijk. Ik betaal geen belasting om Wouter Bos in het zadel te helpen.
Ik heb Hans Laroes horen zeggen dat in het verleden het NOS journaal nogal "links" was ja. Maar de journalisitiek geeft het toe? Wie is de woordvoerder daarvan?quote:[..]
Niks ongefundeerd. Dat is nou eenmaal waar het op staat en de journalistiek geeft het ook nog eens zelf toe.
quote:''NOS-Journaal links bolwerk''
In de Telegraaf luchten ex-medewerkers van het NOS-Journaal vandaag hun hart over wat zij noemen het ''linkse complot achter de schermen''. Zo zou de eindredactie opdracht hebben gegeven om van onze jongens in Irak ''geen helden te maken'', zou het nauwe banden hebben onderhouden met voormalig PvdA-leider Ad Melkert, en werd de opkomst van Fortuyn eerst doodgezwegen en werd hij later gedemoniseerd. Ook zou men een minachting hebben voor binnenlands nieuws: ''We zijn hier verdomme geen Hart van Nederland''.
Vooral de ontslagen Journaal-verslaggever Harm Roeland is hard in zijn oordeel. Hij noemt de opkomst van Fortuyn de splijtzwam. Zeker toen Den Haag-verslaggever Job Frieszo tijdens een uitzending het partijprogramma van de Centrum Democraten liet zien, om aan te tonen dat deze partij op een aantal punten hetzelfde zegt als Pim Fortuyn. Toenmalig hoofdredacteur Nico Haasbroek vond het ook niet kunnen en leverde kritiek. Roeland: ''Bijna iedereen op de redactie vond het optreden van Frieszo echter prima. Ik vond het schandelijk. Nico Haasbroek kwam alleen te staan in zijn kritiek op Job Frieszo''.
Bernard Tomlow, advocaat in Utrecht en juridische coach van verschillende Journaal-medewerkers zegt geen fan van Fortuyn te zijn geweest, ''maar hoe het NOS Journaal hem heeft behandeld, kan echt niet. Ze hebben hem gedemoniseerd. Meneer Frieszo stond concluderend te bekritiseren. Ze keken niet naar de feiten. Frieszo deed aan beeldvorming, inkleuring. Dat is iets heel anders dan een kritische houding. Had het Journaal naar de feiten gezocht, dan had het de grieven gevonden van de blanken in de oude wijken van de grote steden. Waarom is dat niet opgepakt? Dat heeft alles te maken met de leiding en de cultuur die er heerst: er worden politieke spelletjes gespeeld en de eigen posities zijn belangrijker dan het product''.
De linkse kleuring van de Journaal-redactie lijkt te worden versterkt door een schaduwverkiezing die vorig jaar op de redactie is gehouden. De uitkomst geeft een aardig beeld van de politieke voorkeuren van de medewerkers van het journaal van onze staatsomroep: de grootste partij is PvdA (48%), GroenLinks tweede (20%). De VVD krijgt 5% van de stemmen en de LPF slechts één.
Hans Laroes, de huidige hoofdredacteur, erkent dat het NOS-Journaal een linkse traditie heeft: ''De journalistiek staat in zijn algemeenheid iets sympathieker tegenover GroenLinks dan de LPF. Bossen zijn leuker dan snelwegen, links is links en rechts is al snel extreemrechts. Ook bij het Journaal hebben we wel eens de neiging bijstandsfraudeurs zieliger te vinden dan accountants die de boel oplichten. Ik denk dat we bij het Journaal vluchtelingen wat zieliger vinden dan de mensen in de oude stadswijken, in ieder geval een jaar geleden nog''.
Toch ontkent Laroes dat het Journaal de opkomst van Fortuyn heeft laten liggen. Bovendien zegt hij dat er nu een nieuwe koers wordt gevaren op de redactie. In veel kritiek van voormalige medewerkers kan hij zich totaal niet vinden.
Dat journalisten links zijn, ja. Nou en! Dat recht hebben ze toch? Waar stoor je je nu zo aan? Dat ze links zijn of vooringenomen? Dat laatste is storend, maar tref je niet alleen bij linkse pers aan hoor.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 21:04 schreef podium het volgende:
[..]
Wat een onzin. Ik haal alleen even aan wat in de openingspost al onderschreven wordt.
In het aangehaalde voorbeeld over de documentaire achter de schermen bij het debat van Nawijn, is het aanmoedigen van Halsema niet in beeld gebracht, is het vastleggen van de gezichtuitdrukking van Nawijn zeer relevant en niet gekleurd, en is er ook nog niet eens sprake van montage aangezien het een live-uitzending was.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 21:13 schreef Pietverdriet het volgende:
door de montage van de beelden legt men een gekleurde versie op.
Precies, dat onderschreef ik ook. Nu is het, vooral dankzij Laroes, een goed objectief nieuwsprogramma.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 21:17 schreef podium het volgende:
Pom pom piedom.....
[..]
Best hoor. Dan nog blijft het een verdachtmaking.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 21:17 schreef Pietverdriet het volgende:
Zal ik voor de gein de komende tijd eens meeturven hoe vaak mevrouw niet in beeld is in berlijn, maar met haar ik sta op de plee holle geluid haar verhaal met een fototje doet?
Gewoon, over de (publieke) journalistiek in het algemeen waar de parlementair journalisten deel van uitmaken.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 21:15 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Publieke omroep, regiekamer NOS, parlementaire journalisten. Je haalt er van alles bij, maar ik raak het spoor een beetje bijster waar je het nu precies over hebt.
Lees voor de grap het artikeltje eens dat ik net heb geplaats.quote:Ik heb de documentaire gezien, en wat je erover zegt klopt. Maar representatie is wat anders. het gaat erom dat dit voorbeeldje helemaal niet de sfeer kan aangeven bij de publieke omroep, de NOS of de parlementaire journalisten.
Ik herhaal: "zoom nog eens in op dat smerige lachje van Nawijn"quote:Medewerkers van de NOS hebben een (politieke) mening, tsja, vrij logisch, maar jij zegt dat het doorsijpelt in hun berichtgeving, maar dat is dus niet zo (op een enkele keer na). Die vrouw die Halsema aanmoedigde, deed dat in "prive-sfeer". Haar oordeel/mening kwam niet in de uitzending over het debat van Nawijn.
Ja, ik heb ze gelezen en ik was (het zal wel weer aan mijn eigen Uber rechtse wereldbeeld liggen) totaal niet onder de indruk.quote:Maar goed, we halen Bos en Halsema ook nog eens door elkaar. Je springt van de hak op de tak. (je hebt mijn voorbeelden over de kritische belichting van Bos heengelezen?)
De journalistiek in dit onderzoek geeft het toe door de cijfers m.b.t politieke voorkeur die gemeten zijn. Die voorkeur zie je doorgaans flink doorschemeren in de "kleurrijke" televisie.quote:Ik heb Hans Laroes horen zeggen dat in het verleden het NOS journaal nogal "links" was ja. Maar de journalisitiek geeft het toe? Wie is de woordvoerder daarvan?
Gelukkig niet zeg, anders kocht ik nooit meer een opinieblad!quote:Op vrijdag 23 juli 2004 21:23 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Precies, dat onderschreef ik ook. Nu is het, vooral dankzij Laroes, een goed objectief nieuwsprogramma.
Maar je wilt toch niet zeggen dat Laroes "de journalistiek" vertegenwoordigd?
Dat is imho nu juist waar de schoen wringt. Wanneer er negatief over Bos belicht wordt, tsja, dan is dat zo. Maar wanneer "links" wel positief uit de verf komt, of wanneer "rechts" negatief in het nieuws komt, dan is dat wel opeens een bewijs van de vermeende Linkse Media. Dat is gewoon selectief en opportunistisch voorbeelden aanhalen die in je (eigen subjectieve) straatje past.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 21:27 schreef podium het volgende:
[q]
[..]
Ja, ik heb ze gelezen en ik was (het zal wel weer aan mijn eigen Uber rechtse wereldbeeld liggen) totaal niet onder de indruk.
Nee, nee, nu maak je weer de vergissing die ElPablo al probeerde te belichten.quote:[..]
De journalistiek in dit onderzoek geeft het toe door de cijfers m.b.t politieke voorkeur die gemeten zijn. Die voorkeur zie je doorgaans flink doorschemeren in de "kleurrijke" televisie.
Op mijn vorige bericht heb je nog steeds niet gereageerd. Lees dat nog eens, zou ik zeggen. Want wat jij in dit topic tot dusver doet, is nagenoeg hetzelfde als waarvan je de journalisten beticht: "nakakelen" wat je op de frontpage hebt gelezen, nooit eens grondig doorvragen (lees: jezelf grondig wat afvragen). Eigenlijk schrijf je inderdaad alleen de persmap over en verkondig je zelf (ook) bijzonder vooringenomen standpunten.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 09:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik erger me niet aan dat journalisten links zouden zijn, is hun goed recht, echter moet dat duidelijk zijn. Maar dat is tot daar aan toe, ik erger me veel meer aan de domheid van journalisten, dat kakel elkaar na gebeuren, nooit eens grondig doorvragen, zelden eens artikelen in de krant die meer zijn dan alleen de persmap over te schrijven. Er zijn wel degelijk goede journalisten in Nederland, het zijn er alleen zo verdomt weinig, en ze leggen de stok voor zichzelf niet hoog genoeg....
Nou, ik denk niet dat er een samenwerkingsverband is. Het zal lastig worden om dat aan te tonen, dat begrijp ik.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 21:33 schreef podium het volgende:
De journalistiek waar wij allemaal belasting voor moeten betalen en ,in ruil daarvoor, PvdA paledijnen in het zadel tracht te helpen.
Nee, ik geef toe dat mijn houding enigsinds vooringenomen is (heb ik jou nog niet horen doen). Dealniettemin onderbouw ik mijn constateringen ook nog eens met duidelijke cijfers (of eigenlijk doet de aanhef van dit artikel dat zelf al) , voorbeelden en artikelen waarin mijn mening duidelijk onderschreven wordt. Zelfs Hans Laroes komt er (welliswaar op een mild toontje) voor uit welk politiek beeld overheerst binnen de gelederen van de publieke omroep.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 21:37 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Dat is imho nu juist waar de schoen wringt. Wanneer er negatief over Bos belicht wordt, tsja, dan is dat zo. Maar wanneer "links" wel positief uit de verf komt, of wanneer "rechts" negatief in het nieuws komt, dan is dat wel opeens een bewijs van de vermeende Linkse Media. Dat is gewoon selectief en opportunistisch voorbeelden aanhalen die in je (eigen subjectieve) straatje past.
Ik heb je al diverse argumenten gegeven me dunkt !quote:Nee, nee, nu maak je weer de vergissing die ElPablo al probeerde te belichten.
De politieke voorkeur is niet iets wat vanzelfsprekend doorschemert. Dus daar zal je echt meer steekhoudende argumenten voor moeten geven.
Ik poneer geen stelling. Wat moet ik dan onderbouwen? Ik geef gewoon voorbeelden en argumentatie dat je beeld over de media niet helemaal juist is. Je rukt cijfers uit zijn verband, springt op de hak van de tak, gaat van parlementaire journalisten naar publieke omroep, etc.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 21:48 schreef podium het volgende:
[..]
Nee, ik geef toe dat mijn houding enigsinds vooringenomen is (heb ik jou nog niet horen doen). Dealniettemin onderbouw ik mijn constateringen ook nog eens met duidelijke cijfers (of eigenlijk doet de aanhef van dit artikel dat zelf al) , voorbeelden en artikelen waarin mijn mening duidelijk onderschreven wordt. Zelfs Hans Laroes komt er (welliswaar op een mild toontje) voor uit welk politiek beeld overheerst binnen de gelederen van de publieke omroep.
[..]
Ik heb je al diverse argumenten gegeven me dunkt !
Kom jij maar eens met wat steekhoudende argumenten (cijfers, artikeltjes, whatever!) om het tegendeel te bewijzen .
Ook RTL heeft gekleurde journalisten rond lopen (Barend en van Dorp is op journalistiek gebied een regelrechte aanfluiting!) , desalniettemin maakt dat niks uit omdat je er niet ongewild voor betaald.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 21:58 schreef DrWolffenstein het volgende:
Het probleem beperkt zich gelukkig tot de publieke omroep. De commerciële zenders en dan vooral RTL 4 en RTLZ vind ik vrij objectief qua verslaggeving.
Typische PvdA-reactie om een onwelgevallige discussie te smoren.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 22:06 schreef tong80 het volgende:
Het is een links complot.
Met mods als sidekick hebben dit soort discussies hier toch geen zin, iemand die zo slecht met zijn verantwoordingen omgaat en iedere discussie al doodslaat, verder olie op het vuur loopt te gooien en vervolgens gaat lopen roepen dat het niet een schelden op linkse journalisten discussie moet zijn. Vreselijk.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 23:03 schreef Bela het volgende:
[..]
Typische PvdA-reactie om een onwelgevallige discussie te smoren.
quote:Op zaterdag 24 juli 2004 07:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Met mods als sidekick hebben dit soort discussies hier toch geen zin, iemand die zo slecht met zijn verantwoordingen omgaat en iedere discussie al doodslaat, verder olie op het vuur loopt te gooien en vervolgens gaat lopen roepen dat het niet een schelden op linkse journalisten discussie moet zijn. Vreselijk.
quote:Op zaterdag 24 juli 2004 08:05 schreef Pietverdriet het volgende:
pietverdriet gaat stil in een hoekje zitten huilen,
Mmmm....met de informatie die ze hebben valt het nogal mee. Het probleem met die z.g. journalisten is het simpele feit dat ze de echte en ware informatie niet onder ogen willen zien laat staan er nog objectief over willen/kunnen berichten.quote:Op donderdag 22 juli 2004 19:36 schreef Pietverdriet het volgende:
De frontpage meldt nu wat ik al een tijdje loop te roepen,
Kennis parlementair journalisten mager en een paar fokkers hier op het forum al bewezen hadden. Ze noemen zich Journalist, zijn dom, slecht geinformeert, en links georienteerd. (waarom oh waarom gaat dit vaak samen)
Horende doof en ziende blind zou ik zeggen. Kijk jij wel eens naar de staatsomroep?quote:Op donderdag 22 juli 2004 20:31 schreef Sidekick het volgende:
En ja, de meerderheid van de (parlementaire) journalisten stemt links. Dat is bekend, en daar is niets mis mee, zolang het maar niet zichtbaar is in hun werk . En op een enkele keer (Maartje van Weegen over de verkiezingswinst van Fortuyn in Rotterdam) is dat ook niet aanwezig.
Ik woon sinds 2000 af en aan in Duitsland, en daarvoor ook in andere buitenlanden. Ja, de ARD is stukken beter, maar niet alleen de ARD. Ook de FAZ is een echte krant, die in NL zijn gelijke niet kent, net als de Suddeutsche. Der Spiegel is een redelijk (nog geeneens denderend) opinie blad, maar welk kan dat in Nederland het water reiken. Laat me niet lachen. De Pers in Nederland, en de Politieke voorop is een bolwerk van vooringenomen domheid, mensen die hun vak nauwelijks verstaan en van zessen met franse slagen klaar wil zijn.quote:Op zaterdag 24 juli 2004 15:22 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Horende doof en ziende blind zou ik zeggen. Kijk jij wel eens naar de staatsomroep?
Wel eens naar de ARD gekeken? Ook links maar toch een stuk objectiever. Daar kunnen Polak, Mengele en co nog veel van leren.
Hoe zong Herman van Veen het zo mooi?quote:Op zaterdag 24 juli 2004 15:30 schreef PJORourke het volgende:
Voor iedereen die nog gelooft in de objectieve en kwalitatief hoogstaande journalistiek van Nova:
http://www.theovangogh.nl/ebru_69
Dit heeft weinig met de parlementaire journalistiek te maken maar alles met de mentaliteit die op Nederlandse redacties heerst.
En dan hebben ze het bij de Volkskrant en de NRC over kwaliteitskranten .quote:Op zaterdag 24 juli 2004 16:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik woon sinds 2000 af en aan in Duitsland, en daarvoor ook in andere buitenlanden. Ja, de ARD is stukken beter, maar niet alleen de ARD. Ook de FAZ is een echte krant, die in NL zijn gelijke niet kent, net als de Suddeutsche. Der Spiegel is een redelijk (nog geeneens denderend) opinie blad, maar welk kan dat in Nederland het water reiken. Laat me niet lachen. De Pers in Nederland, en de Politieke voorop is een bolwerk van vooringenomen domheid, mensen die hun vak nauwelijks verstaan en van zessen met franse slagen klaar wil zijn.
Erg he...quote:Op zaterdag 24 juli 2004 21:47 schreef PJORourke het volgende:
[..]
En dan hebben ze het bij de Volkskrant en de NRC over kwaliteitskranten .![]()
Nee, klopt man NRC Handelsblad is echt een roddelblad, privé is er niks bij. Ze worden ook elke dag veroordeeld door de raad van journalistiek voor slecht journalistiek werk. Ze kunnen er werkelijk niks van daar.quote:Op zaterdag 24 juli 2004 21:47 schreef PJORourke het volgende:
[..]
En dan hebben ze het bij de Volkskrant en de NRC over kwaliteitskranten .![]()
De Telegraaf heeft elke week wel een keer een klacht die bij de Raad komtquote:Op zondag 25 juli 2004 14:12 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Nee, klopt man NRC Handelsblad is echt een roddelblad, privé is er niks bij. Ze worden ook elke dag veroordeeld door de raad van journalistiek voor slecht journalistiek werk. Ze kunnen er werkelijk niks van daar.
Haha... die Ebru.. dat is zo'n stom kalf...quote:Op zaterdag 24 juli 2004 15:30 schreef PJORourke het volgende:
Voor iedereen die nog gelooft in de objectieve en kwalitatief hoogstaande journalistiek van Nova:
http://www.theovangogh.nl/ebru_69
Dit heeft weinig met de parlementaire journalistiek te maken maar alles met de mentaliteit die op Nederlandse redacties heerst.
Jij dan wel?quote:Op zondag 25 juli 2004 14:21 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Haha... die Ebru.. dat is zo'n stom kalf...en tja, zij kan het allemaal beter dat weten we toch! En die van Gogh erbij. Ze snappen totaal niet hoe het is om in de journalistiek te werken.
dat hoge IQ blijkt niet uit hun stukjes...staan bol van de vooringenomenheid en partijdigheid. En dan noemen ze zichzelf objectief.quote:Op zondag 25 juli 2004 14:16 schreef Toffe_Ellende het volgende:
het leuke is dat in de Journalist een leuk stukje staat over het gemiddelde IQ van journalisten. Dat is 124.9 geloof ik. Terwijl dat van managers bijvoorbeeld maar 107 is...
Maar goed, het is wel lachen die openingspost. Parlementaire journalisten gaan doorgaans niet naar de school voor journalistiek. Die volgen eerst een paar universitaire studies om vervolgens journalistiek als afstudeerrichting te kiezen. Daarom klopt dit onderzoek ook niet.
Nee, ze is gewoon dom..quote:Op zondag 25 juli 2004 14:54 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Jij dan wel?
En je bent zeker dom als je een slechte ervaring met de redactie van Nova hebt?
Of ben je dom als je daar kritiek op levert? Want dat mag zeker niet van het linkse geloof.
En de Raad voorJjournalistiek heeft zeker de wijsheid in pacht. Daar worden klachten o.a. behandeld door Marcel van Dam en Ed van Thijn (ook al zo'n Einstein). Lekker onpartijdig.quote:Op zondag 25 juli 2004 14:19 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
De Telegraaf heeft elke week wel een keer een klacht die bij de Raad komt
En dat kan jij beoordelen zeker. Of is het het gebruikelijke "ze is dom want ze is niet links"?quote:Op zondag 25 juli 2004 14:56 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Nee, ze is gewoon dom..dat heeft niks met haar mening te maken.
IQ heeft niks te maken met de wel of niet partijdigheid van een journalist. En jij weet zelf ook dat een journalist nooit voor 100% objectief kan zijn. Ze streven er wel naar natuurlijk.quote:Op zondag 25 juli 2004 14:56 schreef PJORourke het volgende:
[..]
dat hoge IQ blijkt niet uit hun stukjes...staan bol van de vooringenomenheid en partijdigheid. En dan noemen ze zichzelf objectief.
Bij mijn weten (en ik heb het opgezocht) worden die klachten niet door die twee behandeld. In elk geval nu niet (meer?). Wel door personen als Dresselhuys, Fleers, Keur, Driehuis, Tillema. Maar daar ken ik volgens mij alleen de eerste van (van OPZIJ).quote:Op zondag 25 juli 2004 14:57 schreef PJORourke het volgende:
[..]
En de Raad voorJjournalistiek heeft zeker de wijsheid in pacht. Daar worden klachten o.a. behandeld door Marcel van Dam en Ed van Thijn (ook al zo'n Einstein). Lekker onpartijdig.
nee, ze komt zo over. Ik heb haar verschillende keren op de tv gezien en op de radio gehoord. Ze komt over als iemand met veel woede en haat tegen alles wat politiek correct is. Die mensen kan ik niet al te serieus nemen.quote:Op zondag 25 juli 2004 14:58 schreef PJORourke het volgende:
[..]
En dat kan jij beoordelen zeker. Of is het het gebruikelijke "ze is dom want ze is niet links"?
En aan die columnisten kun je nou eenmaal het beste aflezen waar die vodden staan. Ik inventariseer:quote:Op zondag 25 juli 2004 15:01 schreef Toffe_Ellende het volgende:
(columnisten uitgezonderd natuurlijk)
Vera Keur en Kees Driehuis van de VARA? Laat dat niet waar zijn.quote:Op zondag 25 juli 2004 15:04 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Bij mijn weten (en ik heb het opgezocht) worden die klachten niet door die twee behandeld. In elk geval nu niet (meer?). Wel door personen als Dresselhuys, Fleers, Keur, Driehuis, Tillema. Maar daar ken ik volgens mij alleen de eerste van (van OPZIJ).
klik even op de gegeven links.. daar zie je de raadquote:Op zondag 25 juli 2004 15:10 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Vera Keur en Kees Driehuis van de VARA? Laat dat niet waar zijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |