Wat je zegt klopt, op 1 uitzondering na. De belastingdienst gaat niet uit van een effectief rendement van 1.2%, maar je betaalt 30% belasting (onafhankelijk van welk belastingtarief je zit met je inkomen) over het fictieve rendement van 4%. Dit kost je in totaal inderdaad 1.2%, alleen voor een beetje een richtprijs zit je met 1.2% aan huur natuurlijk veel te laag.quote:Op vrijdag 16 juli 2004 00:21 schreef mgeelh het volgende:
Ik heb hier in ieder geval nooit van gehoord. Die regels van de belastingdienst hebben met de aangifte te maken en niet met verhuur e.d. Dat mag je uiteraard zelf bepalen.
Als je bijvoorbeeld een 2de huis hebt gaat de belastingdienst uit van een effectief rendement van 1,2 %.
Het is echt niet zo moeilijk om een prijs te bepalen. Kijk een beetje op internet wat er voor gelijkwaardige huizen gevraagd wordt en je kan het echt wel goed schatten.
Nee dus. Belastingdienst gaat simpelweg niet daarover, huur wordt bepaald door ministerie van VROM, niet door belastingdienst. Het 4% verhaal moet je helemaal vergeten.quote:Op vrijdag 16 juli 2004 00:53 schreef joris120 het volgende:
Als ik lees wat Frederik schrijft gaat de belastingdienst er dus wel vanuit dat je 4% huur vraagt. Dus dan zou ik 4 % kunnen vragen?
Prima, ik heb als je wil nog veel meer info, bijvoorbeeld lijsten van welke kosten voor huurder en welke voor verhuurder zijn etc. Verder kan ik je helpen aan standaardcontracten en voorwaarden via de stichting vastgoed belang waar ik lid van ben (www.vastgoedbelang.nl). Laat maar weten als je iets nodig hebt....quote:Op vrijdag 16 juli 2004 01:05 schreef joris120 het volgende:
Het gaat mij om een redelijk bedrag, ik hoef niet het onderste uit de kan te halen. Daarom dacht ik dat die 4% wel redelijk was.
Bedankt voor de info, misschien dat ik je wel een mailtje stuur, zeker als ik met de links hierboven niet uitkom.
Ok, is ook handig kan ik het terugrekenen.quote:Op vrijdag 16 juli 2004 05:21 schreef _-rally-_ het volgende:
Als je een verhuurd pand koopt of verkoopt ligt de prijs tussen de 8 en 11 maal de jaarhuur. Ik weet niet of je er iets aan hebt.
Bij BOG spelen m2 prijzen, en bestemming een belangrijke rol voor het vaststellen van de huurprijs. TS wil echter een woning verhuren en geen bedrijfsruimte.quote:Op vrijdag 16 juli 2004 19:36 schreef Cappucino het volgende:
vlgs mij bij BOG (bedrijfs onroerendgoed) ligt het op +/_ 7% van taxatiewaarde.
Dus bij een huur van 4% verdien je er niks aan, omdat je dat ook uitgeeft een de belastingdienst. (inflatue erbuiten gelaten)quote:Op vrijdag 16 juli 2004 23:26 schreef Tarak het volgende:
Die 4% waar je het over hebt, is het rendement op vermogen waar de belastingdienst vanuit gaat. Je betaald belasting over 4% van je totale vermogen (bij een tweede woning die je bijvoorbeeld verhuurt is dat 4% van je taxatiewaarde). Een reële huuropbrengst uit verhuur van je woning kan boven of onder deze 4% van de taxatiewaarde liggen.
Sorry, ik heb het niet goed geformuleerd. Er wordt belasting geheven over 4 % van je vermogen. Daar betaal je 30 % belasting over. Dus 0,4 x 0,3 = 1,2% vermogensbelasting.quote:Op zaterdag 17 juli 2004 10:15 schreef Cappucino het volgende:
[..]
Dus bij een huur van 4% verdien je er niks aan, omdat je dat ook uitgeeft een de belastingdienst. (inflatue erbuiten gelaten)
Bij 4% om meer begin je erop te verdienen!
Tenzij, je de OG in een bedrijf stopt, maar dat is weer een ander verhaal.
Terugrekenen zal nutteloos zijn.quote:Op 16 juli schreef _-rally-_
Als je een verhuurd pand koopt of verkoopt ligt de prijs tussen de 8 en 11 maal de jaarhuur. Ik weet niet of je er iets aan hebt.
Op 16 juli schreef Joris120
Ok, is ook handig kan ik het terugrekenen.
quote:Op zaterdag 26 november 2005 11:29 schreef scubagirl het volgende:
Het gaat hierom als ik besluit mijn huis te verhuren, hoe zit het dan met je hypotheekrenteaftrek? Daar ik inkomsten heb uit het buitenland. Verhuur wordt volgens mij namelijk niet gezien als inkomsten. En schijnbaar moet je Nederlandse inkomsten hebben om tot aftrek over te gaan.
Weet iemand hoe ik dit probleem zou kunnen ondervangen?
Ik hoor graag van jullie. Vast bedankt.
Ik zou ook eens kijken naar problemen met het huurrecht.quote:Op zaterdag 26 november 2005 11:29 schreef scubagirl het volgende:
Dag Fokkers,
Ik zit er over te denken om mijn koopwoning (met inboedel) bij een bureau onder te brengen voor verhuur. Mijn plannen zijn om naar het buitenland te verhuizen en daar te werken en/of een zaak op te starten. Het plan is een jaar verhuren en daarna in de verkoop, mocht het na een jaar niet bevallen, dan kan ik altijd terugvallen op mijn woning.
Dat zal wel meevallen. 'Nodig voor eigen gebruik' is een goede reden om de huur op te zeggen.quote:Op zaterdag 26 november 2005 12:32 schreef frederik het volgende:
Krijg jij een huurder er wel uit indien jij na een jaar toch terug wenst te gaan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |