Ik overtreed geen contractueele regels hoor, daarnaast what else is new?. Nou bijvoorbeeld mijn post. Ik ben niet bekend met jouw berichtengeschiedenis en misschien wil je daarom wat passages daaruit aanhalen, of moet ik dit opvatten als spam voor je ph.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 11:41 schreef killer_mac het volgende:
Je overtreed de regels van je contract, je zou dit niet mogen openbaren
Veder "What else is new?" zie eerdere posts van mij
in politiek voordat men weer over pim begon
Uhm nee, dit waren maar enkele voorbeelden.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 12:01 schreef Julius_Vanderdecker het volgende:
Met andere woorden: Het geld mag niet naar anderen dan Nederlandsche ingezetenen in het Nederlandsch Koninkrijk gaan en alle gelden die naar andere, brabaarse gebieden / mensen gaan moeten vooral worden afgeschaft...
Pars pro toto dan toch zeker...quote:Op dinsdag 13 juli 2004 12:07 schreef Tyrhraustur het volgende:
[..]
Uhm nee, dit waren maar enkele voorbeelden.
Van mijn belevingswereld misschien wel, maar het is op elke mening toepasbaar en dient een eigen voorbeeld enkel om een scheiding weer te geven tussen primaire en secundaire posten van het rijk. Een mening hoor je namelijk niet op te dringen, als gevolg daaruit lijkt mij een vrijwilligebelasting voor zulke secundaire posten vriendelijker voor de belastingbetaler.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 12:09 schreef Julius_Vanderdecker het volgende:
Pars pro toto dan toch zeker...
De grootste kostenpost voor ouderen zijn de AOW-uitkeringen, en die zie je niet op je gemeente-rekening. Dan gaat het opeens om echt veel geld, en gemeenten hebben _veel_ meer ouderen dan asielzoekers.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 11:21 schreef Tyrhraustur o.a. het volgende:
[..]dienst tot de ouderendiensten. Alles zie ik voorbijkomen. En vaak schrik ik van de (in mijn ogen) scheve verhoudingen, bijvoorbeeld dat er meer geld naar asielzoekers gaat dan naar de ouderen (veel meer geld).
Dat is toch ook openbaar? Elke gemeente moet met een jaarverslag komen, net als het rijk. Die jaarrekeningen (ook nog per dienst) moeten ook nog door de accountant goedgekeurd worden. Die van het rijk kan je hier vinden.quote:Nou is mijn opdracht om deze overzichten makkelijk, snel simpel en al die andere marketing termen voor de betreffende gemeente-medewerkers te maken. Maar eigenlijk zou dit openbaar moeten zijn en niet alleen van deze gemeente maar van alle gemeentes en van het rijk.
Tsja, zelf vind ik dat de dingen die blijkbaar niet echt nodig zijn, ook niet door de overheid gedaan zouden moeten worden. Maar ik vind jouw lijst van primaire zaken niet compleet; wat dacht je bv. van onderwijs? En hoort de politie ook onder recht? Dan heb je wel de bulk van de ambtenaren te pakken hoor.quote:Door bijvoorbeeld het rijk alleen nog maar verplichte belasting te laten innen voor deze primaire zaken zoals: infrastructuur; landsverdediging, recht en publieke gezondsheidzorg.
Na deze te korte opsomming (die alleen het idee moet weergeven) geef ik een voorbeeldje van wat ik onder vrijwillige belasting posten/producten whatever versta. De vooral omstreden uitgaven zoals: ontwikkelingsgelden voor ander landen, uitkeringen voor migranten (die dus niet in Nederland wonen) en de bijvoorbeeld meditatieruimte van VROM.
Dat denk ik dus niet, het gaat om een relatief klein bedrag.quote:[..] Ik ben namelijk nog steeds van mening dat zo'n systeem een grote verlaging van belastinginning en tegelijkertijd meer geld voor de primaire staats-zaken kan bewerkstellingen.
Punt één. Dit is nou het probleem: “Als je wat moeite doet dan je zo alle gegevens krijgen”, er moet moeite voor gedaan worden. Moeite waar ze binnen de gemeente zelf moe van geworden zijn. Tot betrekking tot punt twee, vanaf 2005 worden alle beleidspunten door het rijk opgesteld en is er hierdoor een omgekeerde boomstructuur te implementeren dit i.c.m. kruis koppelingen moet de mogelijkheid geven tot een duidelijke ‘snelle’ informatie verschaving via internet.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 21:56 schreef dazzle123 het volgende:
Punt een die uitgaven zijn openbaar. Als je wat moeite doet dan je zo alle gegevens krijgen die je wilt als het gaat om de uitgaven van de overheid.
Punt twee gaat jouw project over de uitgaven van een individuele gemeente. Per gemeente zijn de uitgaven weer verschillend en de uitgaven van een individuele gemeente zijn een schijntje van wat de nationale overheid uitgeeft. Wil je dus echt weten waar je geld heen gaat dan moet je niet bij de gemeente zijn.
Punt drie, je kan iedereen wel vrijwillig belasting laten betalen maar een kind van vier kan begrijpen dat er dan niemand meer belasting betaald.
Ik kan wel zeggen dat ik blij ben dat ik de AOW uitkeringen over het hoofd heb gezien, dit trekt gelukkig de verhoudingen wat rechter. Echter blijft het staan dat er voor de huisvesting van de kleinere groep asielzoekers meer geld wordt besteed dan voor de grote groep ouderen.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 21:41 schreef bruut het volgende:
Woei, wat open jij een breed topic. Wat je suggereert is wat mij betreft niet echt nieuw. Ik wil op delen reageren:
[..]
De grootste kostenpost voor ouderen zijn de AOW-uitkeringen, en die zie je niet op je gemeente-rekening. Dan gaat het opeens om echt veel geld, en gemeenten hebben _veel_ meer ouderen dan asielzoekers.
[..]
Dat is toch ook openbaar? Elke gemeente moet met een jaarverslag komen, net als het rijk. Die jaarrekeningen (ook nog per dienst) moeten ook nog door de accountant goedgekeurd worden. Die van het rijk kan je hier vinden.
[..]
Tsja, zelf vind ik dat de dingen die blijkbaar niet echt nodig zijn, ook niet door de overheid gedaan zouden moeten worden. Maar ik vind jouw lijst van primaire zaken niet compleet; wat dacht je bv. van onderwijs? En hoort de politie ook onder recht? Dan heb je wel de bulk van de ambtenaren te pakken hoor.
De vrijwillige posten die je noemt, daar zit het geld niet in, als je het van een afstandje bekijkt. 1,5%BBP gok ik zo uit de losse pols. Niet niks, maar ook niet iets om 's nachts wakker van te liggen, of om te verwachten dat jouw loonstrook plots omhoog schiet als je er van af zou kunnen zien.
Wat dan nog een grote post is die van je loonstrook afgaat zijn uitkeringen (bijstand, AOW, WAO, WW), het merendeel als premies en de rest als belastingen. Daar zou je over kunnen discussieren, maar omdat het verzekeringen zijn is het verdomd lastig om het op vrijwillige basis te doen.
[..]
Dat denk ik dus niet, het gaat om een relatief klein bedrag.
Maar het is altijd interessant om na te denken wat de overheid nou werkelijk zou moeten doen, en wat niet.
Kijk wat de een belangrijk vindt dat vindt de ander onbelangrijk. Je kan wel een discussie gaan voeren over primaire zaken en ideologische zaken zonder nut maar dan krijg je de discussie welke posten onder welke noemer geschaard moeten worden. En daar denkt dus iedere Nederlander anders over. En dat heet gewoon democratie. Als je het niet eens bent met hoe de overheidsuitgaven nu worden besteed dan moet je simpelweg op een andere politieke partij stemmen.quote:Op woensdag 14 juli 2004 09:20 schreef Tyrhraustur het volgende:
[..]
Punt drie, wat ik met een paar simpele voorbeelden duidelijk wou maken is dat ik een onderscheid wil maken tussen de primaire en de in mijn opvatting secundaire vaak ook wel als ideologische te bestempelen posten wil maken. Er zijn veel secundaire uitgaven die niet direct onder het belang van een staat vallen maar die meer een grondslag vinden in een ideologische grond.
Nou ga je - ben ik bang - aan mijn punt voorbij. De primaire taken van een staat zijn geen meningen, maar de fundering waarop de staat berust is. Dit is ook wel aan te duiden als onze feiten. Wanneer er grote twijfels bestaan bij aan een taak dan is er simpel te constateren dat dit geen fundering is van onze staat en dus ook geen primaire taak (meer) behoort te zijn.quote:Op woensdag 14 juli 2004 16:35 schreef dazzle123 het volgende:
Kijk wat de een belangrijk vindt dat vindt de ander onbelangrijk. Je kan wel een discussie gaan voeren over primaire zaken en ideologische zaken zonder nut maar dan krijg je de discussie welke posten onder welke noemer geschaard moeten worden. En daar denkt dus iedere Nederlander anders over. En dat heet gewoon democratie. Als je het niet eens bent met hoe de overheidsuitgaven nu worden besteed dan moet je simpelweg op een andere politieke partij stemmen.
Nou ga je mij vertellen dat je zo arrogant bent dat jij wel even kan vertellen wat de primaire taken van een staat zijn?quote:Op woensdag 14 juli 2004 21:31 schreef Tyrhraustur het volgende:
[..]
Nou ga je - ben ik bang - aan mijn punt voorbij. De primaire taken van een staat zijn geen meningen, maar de fundering waarop de staat berust is. Dit is ook wel aan te duiden als onze feiten. Wanneer er grote twijfels bestaan bij aan een taak dan is er simpel te constateren dat dit geen fundering is van onze staat en dus ook geen primaire taak (meer) behoort te zijn.
Ben ik met je eens. TS verklaar jezelf.quote:Op zaterdag 21 augustus 2004 21:37 schreef Jaal het volgende:
Ik ben van mening dat een ieder belasting moet betalen. Maar laat een gedeelte van de besteding aan de belastingbetaler over! Als je al - laten we zeggen 10% - van je belastinggeld zelf mocht besteden aan zaken waar je zelf het belang van inziet, wat zouden velerlei maatschappelijke problemen dan toch snel aangepakt gaan worden!
Democratie in de belastingbesteding noem ik dat. Met de huidige technieken zeker mogelijk.
matequote:Op zaterdag 21 augustus 2004 21:42 schreef Tyrhraustur het volgende:
Als je het met hem eens bent ben je het ook in mindere maten met mij eens, alleen trek ik het door tot in het extreem
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |