quote:
Op maandag 16 juli 2007 12:22 schreef PDOA het volgende:Schindler's List.Geen kutfilm, maar wel zwaar overrated. In het begin ben je onder de indruk, maar als je er over na gaat denken dan zit de film vol met onwaarschijnlijkheden. Zoals die joden die op de trein naar dat concentratiekamp worden gezet, bv. Okee, dat is nog geloofwaardig, maar Spielberg kiest er dan voor om ze ipv te vergassen, er gewoon water uit de douche te laten stromen. Kom op zeg! Het had een emotionelere impact gehad als hij die joden gewoon het loodje had laten leggen. En dat 'kleurrijke' einde was ook zo vreselijk. Bovendien vond ik Ralph Fiennes' personage erg ééndimensionaal. Dan heeft de Generaal uit Pan's Labyrinth (ik denk dat je deze 2 personages wel met elkaar kunt vergelijken) meer diepggang. Terry Gilliam heeft eens gezegd: 'Volgens mij kan Spielberg alleen maar scenes regisseren, maar is hij vergeten hoe je een film maakt'. Gemiste kans dus.
Ik zal de film nu niet volledig gaan verdedigen, maar met een aantal kritiekpunten van je ben ik het totáál niet eens. Het belangrijkste betreft de scène met de joden in de douche. Als kijker, met alle kennis die je hebt over de holocaust, verwacht je juíst dat ze direct vergast worden. Spielberg kiest ervoor om dit niet direct te doen, voor die emotionele impact zijn er nog genoeg mogelijkheden, zoals later in de film ook blijkt.
Dat 'kleurrijke' einde, tja... daar moet je denk ik maar net van houden. Bij een zwart-wit film van Spielberg uit '93 ergens natuurlijk ook volledig in de lijn der verwachtingen. Ik kon het goed hebben.
Fiennes' personage heeft inderdaad niet bijster veel diepgang, maar dat is ook niet zozeer nodig voor het verhaal wat Spielberg wil vertellen. Het gaat natuurlijk om Oskar Schindler. En wat mij betreft - velen zullen het hier niet mee eens zijn - toont die juist wél diepgang. Goed of kwaad zijn bij hem in ieder geval niet duidelijk te plaatsen. Daarnaast speelde Fiennes de rol die hij kreeg toebedeeld ronduit voortreffelijk.
Terry Gilliams opmerking is natuurlijk wat overdreven, maar bevat inderdaad wel enige waarheid. Maar het oorspronkelijke verhaal van Schindler's List bevat al meer dan genoeg complexiteit en dramatiek, ook in de handen van Spielberg.