abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 juli 2004 @ 13:23:20 #1
58043 cyber_rebel
Einddoel van de evolutie
pi_20404919
Heel voorzichtig open ik dit topic.
Dit topic is om zo objectief mogelijk de bekende feiten over de recente geschiedenis van israel vast te stellen.
Voor de duidelijkheid: de bedoeling is niet om hierin het gelijk van israel dan wel de palestijnen aan te tonen, dus geen discussies over het conflict voeren svp, daar is al een topic voor in nieuws.
[centraal topic] Israël/Palestina discussie #50

Indien dit topic toch verzand in een dergelijke discussie vraag ik de mods om een slot hierop.

Als TS zal ik beginnen met wat ik ongeveer weet al zijn veel details me ondertussen ontschoten, dus ik houd het globaal:

De eerste zionistische beweging ontstond mede als gevolg van de dreyfus affaire. De zionisten die ver in de minderheid waren bij de joden wilden een eigen land. Omdat Palestina ooit Israel was (klopt dit?) gingen deze zionisten naar palestina waar ze vreedzaam leefden naast de palestijnen die geen probleem met ze hadden. Maar de immigratie van joden in Palestina was nog vrij kleinschalig.
Dit veranderde na de 2e wo toen veel joden logischerwijs zich niet meer thuis en veilig voelden in Europa. Er ontstond massale emigratie naar palestina. Engeland die de mandaat had op Israel probeerde dit tegen te houden.
Dit resulteerde in het tegenhouden van schepen vol met joden die in palestina wilden komen en het plaatsen van joden in kampen. Toch kwamen er veel joden in Israel die vervolgens land overkochtten van palestijnen en een nieuw bestaan begonnen.
Ook waren er een aantal joodse terroristen die bomaanslagen pleegden op britse soldaten, weet niet meer precies waarvoor, of het was om ze te dwingen tot de vorming van israel of het toelaten van joden in Palestina.
In ieder geval werd de situatie onhoudbaar voor Engeland en werd er een voorstelling tot landverdeling tussen de palestijnen en joden gemaakt en voorgelegd. De joden gingen hiermee akkoord de palestijnen niet.
In 1948 werd de staat Israel gevormd volgens het door de palestijnen afgekeurde plan. Meteen werd dit land aangevallen door de arabische buren. In deze oorlog emigreerden veel palestijnen naar de buurlanden. Of dit nou was omdat ze gevraagd werden door deze landen of omdat ze gedwongen werden door israelische soldaten zullen we nooit weten, waarschijnlijk zit er een kern van waarheid in beide versies.
Bij dit laat ik het, omdat ik niet precies weet wanneer de oorlogen erna waren. Hopelijk kan hier een zinnige aanvullingen en/of correcties op worden gegeven.

[ Bericht 2% gewijzigd door cyber_rebel op 04-07-2004 13:31:57 ]
  zondag 4 juli 2004 @ 13:55:14 #2
90450 Jack_Flash
Not jumpin', just chillin
pi_20405547
De joodse tereurroepen hebben onder meer het King David-hotel opgeblazen. Dit was de eerste moderne tereuraanslag die op burgers gericht was. Ironisch dat ze er nu zelf zoveel last van hebben. Maar dit was om de Britten weg te krijgen, de zionisten wilden zelf de macht hebben en dat was een beetje lastig met een wereldmacht die de baas is over het land waar je woont.
  zondag 4 juli 2004 @ 13:56:42 #3
58043 cyber_rebel
Einddoel van de evolutie
pi_20405580

[ Bericht 100% gewijzigd door cyber_rebel op 04-07-2004 13:57:41 ]
pi_20405654
Ik ga dit topic is goed volgen
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
  zondag 4 juli 2004 @ 15:17:37 #5
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_20407178
quote:
Op zondag 4 juli 2004 13:23 schreef cyber_rebel het volgende:
In 1948 werd de staat Israel gevormd volgens het door de palestijnen afgekeurde plan. Meteen werd dit land aangevallen door de arabische buren. In deze oorlog emigreerden veel palestijnen naar de buurlanden. Of dit nou was omdat ze gevraagd werden door deze landen of omdat ze gedwongen werden door israelische soldaten zullen we nooit weten, waarschijnlijk zit er een kern van waarheid in beide versies.
Bij dit laat ik het, omdat ik niet precies weet wanneer de oorlogen erna waren. Hopelijk kan hier een zinnige aanvullingen en/of correcties op worden gegeven.
Toen had Israël tot stomme verbazing van de rest van de wereld binen een paar dagen het grootste deel van het grond gebied in handen als ik het me goed herinner.
pi_20408457
Lees anders even over Jshrael op wikipedia

Hmm ik quote wel wat:
quote:
Many Jews consider Israel to be their spiritual home. A series of Jewish kingdoms and states existed intermittently in the region for over a millennium until the widescale expulsion of Jews from their homeland by the Roman authorities. (see Fall of Jerusalem, AD 70). After crushing the Bar Kokhba revolt in 135, Emperor Hadrian renamed the land Palestine after the Jews' ancient enemies, who lived in the area centuries before - the Philistines. It was conquered from the Eastern Roman Empire (Byzantines) by the Caliphate in the seventh century and attracted Arab settlers. Throughout the centuries the size of Jewish population in the land fluctuated. Before the birth of modern Zionism, by the early 19th century, more than 10,000 Jews lived in the area that is today's Israel.
  dinsdag 6 juli 2004 @ 06:05:19 #7
96053 provo
Allochtoon
pi_20432467
Feit is dat in 1948 de staat israel was uitgeroepen en palestina werd verdeeld in 55% (voornamelijk vruchtbaar grond, zeer geschikt voor landbouw, omdat het al geirigeerd was)Israel en 45% (voornamelijk onvruchtbaar grond met dorre zandvlaktes) voor de Palestijnen. In hetzelfde jaar annexeerde Israel nog eens 15% en schond daarmee het mandaat van de Verenigde???(volkerenbond volgens mij).
Na de zesdaagse oorlog trok Israel zich gedeeltelijk terug uit de 30% land die de Palestijnen nog over hadden, de oorlog had uiteraard tot gevolg dat de infrastructuur verwoest was in Palestina. Jerusalem werd weer \"herenigd\" onder de naam united Jerusalem na de oorlog en er werden op het resterende grond honderden nederzettingen geplaatst met bijbehorende wegblokkades. 25 jaar na dato heeft zich de eerst terroristische organisatie gevormd die de onafhankelijkheid eisten voor de Palestijnen. And the struggle continues, geschiedenis van Israel in 2 minuten!
Het streven naar een harmonieus evenwicht in de samenleving is waar we ons nu op moeten richten.
pi_20434457
vruchtbaar grond, zeer geschikt voor landbouw, omdat het al geirigeerd was)Israel en 45% (voornamelijk onvruchtbaar grond met dorre zandvlaktes) voor de Palestijnen

einde quote

Onzin
de vruchtbaartse grond is de grond om de Jordaan en die liep voor het allergrootste deel door het palestijnse deel

1 van de urban legends over Israel

Spot the dessert and spot the cultivable area
  woensdag 7 juli 2004 @ 00:00:17 #9
92711 hasse8
Semper ad meliora
pi_20452789
Dank je wel Canaris, moest wel effekes lachen om dat gezeur van woestijn voor Palestijnen en vruchtbare grond voor Joden......

Goed, de Dreyfuss-affaire: Een frans-joodse militair werd beschuldigd van landverraad en 'en plein publique' van zijn strepen ontdaan, in een nogal vernederende vertoning. Een franse schrijver, Emile Zola, was hier getuige van en schreef een essay genaamd J'accuse. Volgens hem was het door dit incident duidelijk dat antisemitisme in Frankrijk (en Europa) nog springlevend was. (Uiteindelijk moest men de schrijver gelijk geven, het incident was begonnen door antisemitische officieren. Theodor Hertzl heeft dit stuk gelezen, en (mede door andere verhalen) heeft hij de zionistische 'vereniging' opgericht. Zijn droom was de terugkeer naar een Joods vaderland. Het liefst natuurlijk Israel, maar ook Oeganda werd genoemd ( ) Hertzl overleed in 1904 maar zijn ideen bleven springlevend. Vooral vanuit Oost-Europa vertrokken veel joden op de bonnefooi naar Israel, dat toen onder Ottomaans bestuur viel. De meeste van deze joden gingen in de steden wonen, en probeerden daar een leven op te bouwen. In 1917 nemen de Engelsen het bestuur over van de Turken (omdat het Ottomaanse rijk op instorten stond). De Britten beloven de Joden in de zgn Balfourdeclaratie het land Israel. Overigens beloven zij de Arabieren die daar wonen (en die later bekend worden als de Palestijnen) ook het land. Na de tweede wereldoorlog stelt Engeland voor het land in twee delen op te splitsen, een Joods en een Palestijns gebied. Dit word met een (kleine) meerderheid van stemmen aangenomen. Op 14 mei 1948 word de staat Israel uitgeroepen door hun eerste president David Ben Goerion. Gelijk daarna word hen de oorlog verklaard door alle omringende Arabische staten. Echter binnen de kortste keren winnen de joden de oorlog tegen een overweldigende overmacht. (er vielen 30.000 strijders binnen uit zeven Arabische landen).
De teroristische acties van een aantal joods-extremistische organisaties tegen de Engelsen werden gevoed door het feit dat de Engelsen veel beloofden en weinig nakwamen. In die tijd werden deze groeperingen nog gezien als splinterpartijen, die weinig macht hadden en de joodse zaak geen goed deden. Echter na de oprichting van de staat Israel zijn veel oud-leden van deze groeperingen toch in de hogere echelons van de Israelische samenleving terecht gekomen.

Goeie leestip, alhoewel erg positief joods gekleurd is Exodus van Leon Uris. Als je een beetje door de 'heldhaftigheid van de joden' heen kan lezen, leer je best veel over de ontstaansgeschiedenis van Israel. (dit is overigens niet denigrerend bedoeld voor onze joodse medemens, ik probeer (terwijl ik toch best fanatiek pro-Israel ben) deze vraag zo objectief mogelijk te beantwoorden....)

Als ik eraan denk zal ik later nog wel wat posten over de rest van de geschiedenis, maar t word wat laat en ik moet morgen toch echt werken
  woensdag 7 juli 2004 @ 06:16:31 #10
96053 provo
Allochtoon
pi_20456330
quote:
Op dinsdag 6 juli 2004 10:24 schreef CANARIS het volgende:
vruchtbaar grond, zeer geschikt voor landbouw, omdat het al geirigeerd was)Israel en 45% (voornamelijk onvruchtbaar grond met dorre zandvlaktes) voor de Palestijnen

einde quote

Onzin
de vruchtbaartse grond is de grond om de Jordaan en die liep voor het allergrootste deel door het palestijnse deel

1 van de urban legends over Israel

[afbeelding]

Spot the dessert and spot the cultivable area
Reageer eens op de andere punten. Het kan kloppen wat je zegt, maar ik heb dit van een documentaire die ooit een keer door de Discovery channel was uitgezonden.
Het streven naar een harmonieus evenwicht in de samenleving is waar we ons nu op moeten richten.
pi_20457645
Na ja , zoveel staat er niet om op te reageren

1 Puntje nog wat ook niet klopt

Je zegt zonder blozen , dat Israel 15 % annexeerde. Je zegt niet waarom en hoe dat is gebeurd.
Ojk dat laten we even staan.

Wat je dan zegt is interressant
de palestijnen bleef 30%

Dat klopt pertinent niet
( Is ook een contradictie tot je 15% annexatie )

EDit , Heb je stukje fout gelezen . je gooit ook zo snel een paar decenia door elkaar dat het moeilijk is ,e en normaal antwoord te formuleren. .

Dei 15% komt namenlijk wel in de buurt.
Israel bezette de gaza strip en het egyptische deel van de Sinai.

De palestijnen bleef 82% van het orsprongkelijk toegedeelde land, en dat was wel de vruchtbaarste grond in heel Palestina.

(waar ze dus geen ene jota mee deden, maar dat terzijde.)

Persoonlijke bemerking
Ik heb zo ontiegelijk vaak dit soort diskussies gehad. Met name met Moslims, dat ik er geen energie meer insteek. Ik ben van menign dat de arabieren alles krijgen war ze recht op hebben . Incl de verdrijving.

Tot de bijna overwinning , defacto nederlaag in de Yom Kippur orloog was het Motto onder alle arabieren. ook de laatste Jood de Zee in. Dat is nog niet zo lang geleden , dus begrijp ik elke israelie die zegt " Die zijn niet te vertrouwen."

God zij Dank zijn/waren er mensen als Sadat die inzagen dat Israel er is en er blijft en de enige weg naar Vrede via verhandelingen gaat.

Verhandelingen zijn gevoerd worden en wat was het resultaat ?
Bussen die de lucht in vlogen .

Helaas heeft alleen de arabische werreld vrede gekregen . Israel veegt nog steeds elke week lichaamsdelen van de straat en dat alleen omdat er nog steeds een heleboel mensen ook de laatste Jood in de Zee wilen zien verzuipen.

En dat zeg ik in de stellige overtzuiging dat ook Israel moet begrijpen dat de Palestijnen zich niet in Lucht zullen vervluchtigen. De west-Bank MOET worden opgegeven .

[ Bericht 48% gewijzigd door CANARIS op 07-07-2004 10:01:43 ]
  woensdag 7 juli 2004 @ 14:14:51 #12
96053 provo
Allochtoon
pi_20464157
quote:
Op woensdag 7 juli 2004 09:51 schreef CANARIS het volgende:
Na ja , zoveel staat er niet om op te reageren

1 Puntje nog wat ook niet klopt

Je zegt zonder blozen , dat Israel 15 % annexeerde. Je zegt niet waarom en hoe dat is gebeurd.
Ojk dat laten we even staan.

Wat je dan zegt is interressant
de palestijnen bleef 30%

Dat klopt pertinent niet
( Is ook een contradictie tot je 15% annexatie )

EDit , Heb je stukje fout gelezen . je gooit ook zo snel een paar decenia door elkaar dat het moeilijk is ,e en normaal antwoord te formuleren. .

Dei 15% komt namenlijk wel in de buurt.
Israel bezette de gaza strip en het egyptische deel van de Sinai.

De palestijnen bleef 82% van het orsprongkelijk toegedeelde land, en dat was wel de vruchtbaarste grond in heel Palestina.

(waar ze dus geen ene jota mee deden, maar dat terzijde.)

Persoonlijke bemerking
Ik heb zo ontiegelijk vaak dit soort diskussies gehad. Met name met Moslims, dat ik er geen energie meer insteek. Ik ben van menign dat de arabieren alles krijgen war ze recht op hebben . Incl de verdrijving.

Tot de bijna overwinning , defacto nederlaag in de Yom Kippur orloog was het Motto onder alle arabieren. ook de laatste Jood de Zee in. Dat is nog niet zo lang geleden , dus begrijp ik elke israelie die zegt " Die zijn niet te vertrouwen."

God zij Dank zijn/waren er mensen als Sadat die inzagen dat Israel er is en er blijft en de enige weg naar Vrede via verhandelingen gaat.

Verhandelingen zijn gevoerd worden en wat was het resultaat ?
Bussen die de lucht in vlogen .

Helaas heeft alleen de arabische werreld vrede gekregen . Israel veegt nog steeds elke week lichaamsdelen van de straat en dat alleen omdat er nog steeds een heleboel mensen ook de laatste Jood in de Zee wilen zien verzuipen.

En dat zeg ik in de stellige overtzuiging dat ook Israel moet begrijpen dat de Palestijnen zich niet in Lucht zullen vervluchtigen. De west-Bank MOET worden opgegeven .
Dan spreek je per definitie de onderzoekers van de Discovery channel tegen en niet alleen mij, don't shoot the messenger my friend.

Stel dat de West-Bank opgeheven zou worden, wat zal daar tegenover staan? Misschien fysieke hulp bij het opbouwen van de infrastructuur. DIt zou wellicht het einde betekenen van het conflict en kunnen we met een heldere geest de ontstaansgeschiedenis van de Israelis uitstippelen. Die overigens niet door de Romeinen zijn verdreven maar door de Grieken, de verdrijving kreeg het naampje: Diaspora.

Het wordt weer een conclictdiscussie en ik denk dat ik me terugtrek uit deze topic.

Ikzelf vertrouw persoonlijk ook geen arabieren even terzijde, omdat de hufters tegen mijn voorvaderen hebben gevochten in Wo1. Mjin overgrootvader werd gedood in Yemen door arabische milities gesteund door de Engelsen.

Have a nice day, may Jahweh bless you!
pi_20464185
Interessante thread
pi_20465628
Hou het op historische feiten, meningen hebben we allemaal wel.
pi_20465772
Die overigens niet door de Romeinen zijn verdreven maar door de Grieken, de verdrijving kreeg het naampje: Diaspora

que??????

Historische feiten wordn hier gevraagd.
welke grieken verdreven de Joden ?

Gooi je hier niet een paar dingen door elkaar ?
De verdrijving van de Joden von din 2 golven plaats
64 na Christus en 125 ( meer of minder) na Christus.

Alles het reusltaat van een volledig mislukte Erf Verdeling van Herodus. De Romeine werden eht zat en grepen in , wat een volksopstand als resultaat had, wat weer als resultaat had, dat de romeinen schoon schip maakten.
  woensdag 7 juli 2004 @ 17:44:41 #16
96053 provo
Allochtoon
pi_20469349
quote:
Op woensdag 7 juli 2004 15:14 schreef CANARIS het volgende:
Die overigens niet door de Romeinen zijn verdreven maar door de Grieken, de verdrijving kreeg het naampje: Diaspora

que??????

Historische feiten wordn hier gevraagd.
welke grieken verdreven de Joden ?

Gooi je hier niet een paar dingen door elkaar ?
De verdrijving van de Joden von din 2 golven plaats
64 na Christus en 125 ( meer of minder) na Christus.

Alles het reusltaat van een volledig mislukte Erf Verdeling van Herodus. De Romeine werden eht zat en grepen in , wat een volksopstand als resultaat had, wat weer als resultaat had, dat de romeinen schoon schip maakten.
Klopt mijn fout, sorry. Diaspora was het Griekse woord voor de verstrooing van de joden door de Romeinse commandant Pompeius in 63 na Chr.

Ik citeer uit het boek: een kennismaking met de oude wereld, door L. de Blois en R.J. van der Spek. (lesboek voor de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen);

"De dynastie der hasmoneeen verzwakte door internet troonstrijd, waarin de Romeinen ten slotten ingrepen. Judea kwam in 63 onder de provincie Syria te ressorteren. De Romeinse commandant, Pompeius, nam Jeruzalem in en verkocht vele Joden op de slavenmarkt. Daardoor is op verschillende plaatsen in het Romeinse rijk een Joodse Diaspora ontstaan of versterkt, onder meer in Rome zelf."
  woensdag 7 juli 2004 @ 17:46:16 #17
96053 provo
Allochtoon
pi_20469380
quote:
Op woensdag 7 juli 2004 14:15 schreef MrX1982 het volgende:
Interessante thread
Je zou het niet geloven dat ik zo over Arabieren spreek, maar ik ben zelf moslim elhamdullilah

Ik pies terug als er over mij wordt gepiest!
  zaterdag 10 juli 2004 @ 16:22:58 #18
99216 SirBenniMiles
Love it, or GET OUT!
pi_20532290
Is het niet zo dat Britten de toenmalige palestina bezitten. Na de WW2 streken ze over hun hart en gaven ze hun eigen veroverd stuk land aan de Joden die er al in grote getallen woonden. En de arabieren die daar woonden, liftten mee met de joden, en kregen ook een stuk land.

Zoiets?
***God show me the way because the devil trying to break me down**
pi_20535563
quote:
Op zaterdag 10 juli 2004 16:22 schreef SirBenniMiles het volgende:
Is het niet zo dat Britten de toenmalige palestina bezitten. Na de WW2 streken ze over hun hart en gaven ze hun eigen veroverd stuk land aan de Joden die er al in grote getallen woonden. En de arabieren die daar woonden, liftten mee met de joden, en kregen ook een stuk land.

Zoiets?
De Britten ''streken over hun hart'' na een enorme bomaanslag op het King David-hotel (de wijze waarop ze de verschillende volkeren tegen elkaar uitspeelden, werd alom veroordeeld) door een rechts-zionistische terreurgroep, die bedoeld was om de in 1917 gedane belofte (zie Balfour-declaratie) te doen inlossen.
  zaterdag 10 juli 2004 @ 19:43:17 #20
99216 SirBenniMiles
Love it, or GET OUT!
pi_20536451
quote:
Op zaterdag 10 juli 2004 19:00 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

De Britten ''streken over hun hart'' na een enorme bomaanslag op het King David-hotel (de wijze waarop ze de verschillende volkeren tegen elkaar uitspeelden, werd alom veroordeeld) door een rechts-zionistische terreurgroep, die bedoeld was om de in 1917 gedane belofte (zie Balfour-declaratie) te doen inlossen.
Maar in principe was Palestina van hen. En zij gaven het aan de Joden. Niks palestijnen, dat waren gewoon bewoners van. Het is net zoiets als een stuk Duitsland waar veel polen leven aan Polen afgeven. (Ja ik weet het, kromme vergelijking)
  zondag 11 juli 2004 @ 15:32:26 #21
58043 cyber_rebel
Einddoel van de evolutie
pi_20551733
quote:
Op zaterdag 10 juli 2004 19:43 schreef SirBenniMiles het volgende:
Maar in principe was Palestina van hen. En zij gaven het aan de Joden. Niks palestijnen, dat waren gewoon bewoners van. Het is net zoiets als een stuk Duitsland waar veel polen leven aan Polen afgeven. (Ja ik weet het, kromme vergelijking)
Zover ik weet waren palestijnen veruit in de meerderheid in palestina. Tot joden massaal ernaar emigreerden na de 2e wo waren er niet zoveel joden in dat land.
pi_20568336
quote:
Op zondag 11 juli 2004 15:32 schreef cyber_rebel het volgende:

[..]

Zover ik weet waren palestijnen veruit in de meerderheid in palestina. Tot joden massaal ernaar emigreerden na de 2e wo waren er niet zoveel joden in dat land.
EEn vaak gehoorde misconceptie

Palestina was een bijna leeg land.
Tot 1830 woonden er 300.000 mensen . Bijna allemaal Nomaden en een paar boeren.
De migratie kwam pas goed in gang , nadat de eerste Joden begonnen land te kopen en te bewerken.

Er werden jobs gecreerd en er begon zoiets als een economie vorm aan te nemen.
Hierop migreerden weer veel arabieren vanuti met Name Libaonon, Syrie en Trans JOrdanie naar Palestina. veelal onderdrukt in die landen , hoopten zij op een beter leven in Palestina, waar plaats genoeg was , voor zowel Joden als Arabieren. De samenleving functioneerde eigenlijk goed, todat die Hufter van een Mufty van Jerusalem al in 1920 begon met aniti Joodse tirades.

De reden was dat de arabieren de tweede toon moesten spelen. het geld kwam van de Joden , de arabieren moesten genoegen nemen met loon jobs. Iets wat voor een Fundamenteel ingestelde Moslim onmogenlijk is. In een Msolimstaat spelen Joden en Christenen de tweede toon en betalen extra belating aan de Moslims

IN 1922 werden al de eerste zelfmoordaanslagen door de , door de Mufty gecreerde, Fedajin ( ja klingt bekend niet waar) op Joden en joodse nederzetingen gepleegd.

De erst is bekend

feit is dus dat de grote meerderheid van zowel Joden als arabieren migranten waren.
Beste voorbeeld is Arafat himself. Geboren in Cairo
Overigens een Neef van die psychopatische Mufty van Jerusalem
  maandag 12 juli 2004 @ 18:12:54 #23
43935 --Davidoff--
Heer van stand
pi_20578434
1917-Groot-Brittannië verovert Palestina
In 1917-1918 verovert Groot-Brittannië Palestina op de Turken. Sinds de 16e eeuw had Palestina onderdeel uitgemaakt van het Ottomaanse Rijk. In het gebied wonen voornamelijk Arabieren. Zij hadden de Britse troepen geholpen in ruil voor een belofte van een onafhankelijke Arabische staat in de Ottomaanse gebieden.

De Britten doen echter strijdige beloftes aan andere partijen. In de –geheime- Sykes-Picot overeenkomst (1916) wordt bepaald dat het Ottomaanse Rijk na de verovering in Britse, Franse en Russische gebieden/invloedssferen wordt verdeeld. In 1917 vaardigt de Britse regering de Balfour Declaration uit waarin Groot-Brittannië steun toezegt aan de vestiging van een joods thuisland in Palestina.

1917-Balfour Declaration
In november 1917 zegt minister van Buitenlandse Zaken Arthur Balfour Britse steun toe aan de vestiging van een joods thuisland, op voorwaarde dat de rechten van de ‘bestaande niet-joodse gemeenschappen’ worden gewaarborgd. De zionistische beweging ziet de verklaring als de internationale legitimering van de vestiging van een joodse staat.

Voor de in de 19e eeuw opgekomen zionistische beweging is de vestiging van een joods thuisland, sinds de diaspora een collectief joods thema, het antwoord op het toenemende anti-semitisme in Europa. Steeds meer joden vertrekken richting het beloofde land. In 1914 is de joodse bevolking in Palestina gegroeid tot 85,000, bijna een verdriedubbeling ten opzichte van het aantal in 1880 –25,000, ofwel 5 procent van de totale bevolking in de vooral Arabische regio.
1920-Palestina wordt Brits mandaatgebied

In juli 1922 krijgt Groot-Brittannië een officieel mandaat om Palestina te besturen van de Volkenbond. [correctie: eerder stond hier Verenigde Naties, die waren op dat moment echter nog niet opgericht] In het mandaat wordt de Balfour Declaration opgenomen en wordt Groot-Brittannië de taak toevertrouwd om de vestiging van een joodse staat mogelijk te maken. In het mandaatgebied mogen joodse en Arabische gemeenschappen over hun eigen interne zaken beslissen.
Het Britse bestuur wordt in Palestina steeds meer bemoeilijkt door de strijdige claims van de joden en de Palestijnen als gevolg van de verschillende beloftes die tijdens de Eerste Wereldoorlog gedaan zijn.

Beide volken menen recht te hebben op het land. Groot-Brittannië probeerde beide partijen tevreden te stellen door enerzijds steun te betuigen aan het vestigen van een joodse staat, en anderszijds de joodse immigratie aan banden te leggen. Het helpt niet. Grote anti-joodse rellen breken uit onder de Palestijnen in 1921 en 1929.

1921 Caïro Conferentie: opdeling mandaatgebied
In maart 1921 organiseert Winston Churchill, op dat moment minister van Defensie en minister van Koloniale Zaken, samen met zijn adviseurs, onder wie T.E. Lawrence, de Caïro Conferentie. Hier wordt besloten Palestina op te delen. Oost-Palestina wordt Transjordanië waarvan Abdullah ibn Husayn koning wordt. Noch de joden noch de Arabieren zijn tevreden met deze gang van zaken. Voor de Britten brengt de regeling echter de noodzakelijke bezuinigingen op defensie-uitgaven, nu de troepen uit Oost-Palestina kunnen vertrekken.

1933-Adolf Hitler aan de macht in Duitsland
Op 30 januari 1933 wordt Adolf Hitler ingezworen als kanselier van Duitsland. Om te ontkomen aan vervolging, ontvluchten vele joden het land. Ongeveer 144,000 joden emigreren naar Palestina in het begin van de jaren dertig. Dat gebeurt ten dele illegaal als gevolg van de begrenzingen die Groot-Brittannië aan joodse immigratie had opgelegd. Deze begrenzingen zouden de gehele Tweede Wereldoorlog in stand blijven.

Eerdere stromen immigranten – zo’n 85,000 tussen 1919 en 1932 uit voornamelijk Rusland en Polen - hadden de fundamenten gelegd voor een sociale en economische infrastructuur in Palestina.

1936-1939-Arabische opstand
Het Arabische verzet tegen de vestiging van een joodse staat in Palestina escaleert tot een bloedige strijd tussen de joden en de Arabieren (1936-1939). In 1937 doet de Britse Peel Commission het voorstel om gescheiden joodse en Arabische staten te vestigen. Jeruzalem en het gebied eromheen zou Brits mandaatgebied blijven. Het plan wordt door sommige vooraanstaande zionisten aanvaard, maar verworpen door de Arabieren.

In 1939 volgt een tweede Brits plan, de zogeheten ‘White Paper’. Het is ingegeven door strategische Britse overwegingen aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog. Hierin wordt het idee van een deling of de vestiging van een joodse staat opgegeven. Palestina moet volgens de Britten door de joden en de Arabieren gezamelijk bestuurd worden. Zowel de zionisten als de Arabieren zijn tegen het plan.

In 1939 is bijna 30 procent van de bevolking in Palestina joods.
Ik ben een God in 't diepst van mijn gedachten...
  maandag 12 juli 2004 @ 18:37:50 #24
99216 SirBenniMiles
Love it, or GET OUT!
pi_20578959
Met andere woorden. De britten veroverden het gebied van de turken. Zij beheerden het een tijdlang, en na de 2 WO besloten ze het aan de joden af te staan. Arabieren hebben hier helemaal geen zeggenschap over, ze waren niet eens capabel genoeg om hun land te verdedigen tegen de turken.
pi_20579358
Kortom, als het land gewoon van de Ottomanen was gebleven hadden we nu die zooi daar niet?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')