abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22271241
ZoZo net terug uit het ziekenhuis na een Crohn opstoot"je". Heb er 4 dagen geleden, kreeg echt ondragelijke pijnscheuten rond mijn navel en rechtsonder, dunne darm is ontstoken. Die pijnscheuten kwamen voortdurend in golfjes de ene keer erg de andere keer zeer erg.

Heb ik meegekregen van medicijnen:

Medrol tegen de maag veronderstel ik.
Tiberol
Tavanic
Zantac
Pentasa, dit kreeg ik de eerste keer ook mee.
Iemand bekend hiermee vind het maar rare medicijnen aangezien ik deze niet meekrijg bij de eerste constatie van Crohnopstoot.
Pain is weakness leaving the brain !
pi_22275773
Hier kun je opzoeken wat ieder medicijn inhoudt.
(Kan niet garanderen dat elk medicijn in hun lijst staat)
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
pi_22280987
bedankt ben iets wijzer geworden, jammergenoeg, gistern was ik terug "de oude" vanmorgen sta ik op en heb ik terug pijn in mijn buik, pfffff echt geen zin om terug naar het ziekenhuis te moeten.
pi_22296699
quote:
Op woensdag 29 september 2004 11:30 schreef P4nic het volgende:
bedankt ben iets wijzer geworden, jammergenoeg, gistern was ik terug "de oude" vanmorgen sta ik op en heb ik terug pijn in mijn buik, pfffff echt geen zin om terug naar het ziekenhuis te moeten.
spijt me dat ik het moet vertellen .. maar als je morgen nog zo'n last heb zou ik het toch ff doen... weet dat het niet zo leuk is, maar je moet denken dat het zo niet langer kan ...

sterkte alvast
Dit keer zonder signature
pi_22296744
quote:
Op dinsdag 28 september 2004 21:59 schreef P4nic het volgende:

Pentasa, dit kreeg ik de eerste keer ook mee.
Iemand bekend hiermee vind het maar rare medicijnen aangezien ik deze niet meekrijg bij de eerste constatie van Crohnopstoot.
heb je korrels of tabletjes? hoeveel gram?
pi_22307018
korreltjes 1g, 3x daags bij het eten en die Pentasa vind ik niet raar hoor, had het vooral over de andere.

Pijn is over gegaan, was niet echt erg maar toch vervelend, tot nu toe geen last meer hopelijk blijft het zo voor de rest van mijn leven
pi_22307614
quote:
Op donderdag 30 september 2004 14:03 schreef P4nic het volgende:
korreltjes 1g, 3x daags bij het eten en die Pentasa vind ik niet raar hoor, had het vooral over de andere.

Pijn is over gegaan, was niet echt erg maar toch vervelend, tot nu toe geen last meer hopelijk blijft het zo voor de rest van mijn leven
dat is mooi dat je geen pijn hebt... de andere medicijnen ken ik trouwens ook niet... welk ziekenhuis heb je gelegen dan?
pi_22311155
St-Niklaas kliniek Kortrijk (belgië) dus denk niet dat jullie dit bekend is
pi_24547559
Deze maar weer eens een rotschop geven.

Er zijn vast mensen die ervaring hebben met het middel entocort. Ik slik dit nu drie dagen (2 capsules per dag), hoe lang duurde het bij jullie ongeveer voordat je merkte dat het werkte en zijn er veel voorkomende bijwerkingen waar ik rekening mee moet houden? (Heb nog nergens last van overigens)
A mind with a heart of it's own
pi_24551632
Nog weer even een klein schopje, ben eigenlijk wel benieuwd naar updates.

Overigens, DrMarten, ik heb zelf geen ervaring met Entocort dus ik kan je helaas niet verder helpen.
"There are no short cuts to any place worth going"
- Beverly Sills
pi_24553828
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 21:42 schreef Pizza_Shooter het volgende:
Nog weer even een klein schopje, ben eigenlijk wel benieuwd naar updates.
jeetje.. als ik dit terug lees krijg ik weer een naar gevoel in de buik.. wat had ik toen een pijn zeg...

maar goed.. nu gaat het een stuk beter.. ik doe alles weer!! keb elke dag nog steeds buikpijn.. maar is nu beetje op de achtergrond...

nog steeds 1x in de 8 weken een dag naar ziekenhuis voor remicade infuus.. maar goed.. is overheen te komen!

ik heb trouwens laatste tijd weer veel crohn in het nieuws gehoord.. een dokter zei dat het de laatste paar jaar op de achtergrond is gekomen.. maar omdat de laatste tijd zoveel mensen last van hebben pakken ze het nu op!!

ook stond laatst in de krant dat ze aan het expirimenteren zijn met die wormen... zijn al een aantal nederlanders die dat drinkje gedronken hebben...
  donderdag 13 januari 2005 @ 23:35:34 #187
92926 Joipoidoipoipoi
met broedsel incl. grote zus!
pi_24554067
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 21:27 schreef Ericjuh het volgende:
prednisolon
Weet jij toevallig het verschil tussen prednison en prednisolon? Of is dat gewoon hetzelfde?
"If you don't stop lying about me, I'll start telling the truth about you."
pi_24554457
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 23:35 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:

[..]

Weet jij toevallig het verschil tussen prednison en prednisolon? Of is dat gewoon hetzelfde?
alle 2 hetzelfde..

alleen prednison wordt in je lichaam omgezet naar prednisolon...

(als ik het niet verkeerd zeg, dan...) maakt je lichaam normaal prednisolon aan
pi_24655568
Hoi,

Ik gebruik nu 6 mnd prednison en daarbij ook nog imuran. Door de imuran gebruik ik nog maar 5mg prednison gelukkig! Ik vind de bijwerkingen verschrikkelijk.
Toen ik op hoge dosis zat(40mg) ging ik veel meer zweten dan normaal, overmatige haargroei ook op mijn gezicht en armen. Daarnaast de 'gezonde' vollemaan en de striae. Dat laatste heb ik never last van gehad, maar je huid verandert lijkt het wel. Jammer genoeg gaat het nooit weg, want ik erger me er echt aan.
Ik had vooral erg zin om te proppen, veel eten dus. Toch nog 8 kilo's aangekomen maar ik ben hard bezig om die eraf te werken. Het gaat wel erg langzaam moet ik zeggen....... Crohn is ook een erg frustrerende ziekte vind ik, niet zozeer door de pijnaanvallen maar meer door de medicatie-bijwerkingen. Ik had mn arts nog gevraagd naar die wormenkuur, maar hij zegt dat daar heel wat jaren overheen gaan voordat dat op de markt zal komen helaas. Als het kon, had ik het nu al genomen, ook al klinkt het zo smerig.:P

Ik heb nog een vraagje: ik merk dat ik tijdens het afbouwen met prednison opeens veel haren verlies. Echt, als ik gedouched heb ligt het hele putje vol met mijn haren. Ik maak me daar toch wel zorgen over, want ik weet niet of het door het afbouwen komt. Het afbouwen is toch maar tijdelijk, maar als het door de imuran komt is het een ander verhaal.......
Heeft iemand hier ervaring mee??

Ik hoor het graag
Vertel eens hoe het gaat met jullie behandeling
pi_24657029
Door Prednison gaat je haar ontzettend hard groeien, er lijkt ook haar bij te komen.
Na het gebruik keert alles weer terug naar de situatie zoals die er voor was, dus
Bij zwangerschap zie je dat ook wel bij sommige vrouwen.

Imuran kan in het begin lichte haar uitval geven, al staat dat niet bij de bijwerkingen, veel mensen melden dit.
Maar het komt allemaal weer tot rust, hoor, no worries
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_24657214
quote:
Op donderdag 20 januari 2005 20:07 schreef naouelie het volgende:
Hoi,

Ik gebruik nu 6 mnd prednison en daarbij ook nog imuran. Door de imuran gebruik ik nog maar 5mg prednison gelukkig! Ik vind de bijwerkingen verschrikkelijk.
Toen ik op hoge dosis zat(40mg) ging ik veel meer zweten dan normaal, overmatige haargroei ook op mijn gezicht en armen. Daarnaast de 'gezonde' vollemaan en de striae. Dat laatste heb ik never last van gehad, maar je huid verandert lijkt het wel. Jammer genoeg gaat het nooit weg, want ik erger me er echt aan.
Ik had vooral erg zin om te proppen, veel eten dus. Toch nog 8 kilo's aangekomen maar ik ben hard bezig om die eraf te werken. Het gaat wel erg langzaam moet ik zeggen....... Crohn is ook een erg frustrerende ziekte vind ik, niet zozeer door de pijnaanvallen maar meer door de medicatie-bijwerkingen. Ik had mn arts nog gevraagd naar die wormenkuur, maar hij zegt dat daar heel wat jaren overheen gaan voordat dat op de markt zal komen helaas. Als het kon, had ik het nu al genomen, ook al klinkt het zo smerig.:P

Ik heb nog een vraagje: ik merk dat ik tijdens het afbouwen met prednison opeens veel haren verlies. Echt, als ik gedouched heb ligt het hele putje vol met mijn haren. Ik maak me daar toch wel zorgen over, want ik weet niet of het door het afbouwen komt. Het afbouwen is toch maar tijdelijk, maar als het door de imuran komt is het een ander verhaal.......
Heeft iemand hier ervaring mee??
Ik heb zelf een half jaar Prednison geslikt steeds op een hoge dosis blijven hangen omdat het afbouwen niet lukte, ook met 40 mg begonnen overigens. Alleen in het begin last gehad van slapeloosheid en veel zweten, later ook een grote eetlust, vollemaansgezicht en acné. Geen last gehad van overmatige haargroei, dus ik durf ook niet te zeggen of dat verliezen van haren bij het afbouwen van de prednison hoort...
quote:
Ik hoor het graag
Vertel eens hoe het gaat met jullie behandeling
Prednison gehad, werkte wel, maar niet als ik ging afbouwen. Vervolgens Imuran geprobeerd, daar werd ik doodziek van (40° C koorts). Dus daar was ik snel mee klaar. Volgende stap was MTX (Methotrexaat) die ik wekelijks per injectie toegediend krijg, of nouja, die moet ik zelf prikken. Helaas sloeg dat ook niet aan en mocht ik van de internist aan de Infliximab beginnen. Dat krijg ik nu per infuus, als het goed is om de 2 á 3 maanden en dat werkt gelukkig wel een stuk beter.

Vermoeidheid was echter zo'n beetje de helft van het probleem en daar is niets aan veranderd. Dat is wel minder, maar ik ben allang blij dat ik een stuk minder last heb van buikkrampen en dergelijke.
- Beverly Sills
pi_24659278
wat mij trouwens opvalt... heeft er hier iemand baat gehad bij prednisolon??

ik hoor er namelijk alleen maar negatieve dingen over...

zelf bij mij ook.. als ze gelijk op remicade waren overgestapt was ik nu al lang weer beter geweest... nu zit ik telkens nog met buikpijn...
pi_24668312
Meestal werkt prednison niet nee. Het is eigenlijk om de reactie in je lichaam in een keer te onderdrukken, zodat er niet nog een opvlamming komt. Alleen bij de meesten is het probleem, dat na of tijdens het afbouwen er wel degelijk opvlammingen zijn, waardoor ze toch op andere medicatie moeten overgaan.
En ik had geen keus, want imuran werkt pas na 3mnd op zn best, dus in die tussentijd moet ik het toch maar redden met prednison anders blijf ik die buikpijn voelen
Maar imuran is ook rotspul. Ik ben al moe vlak nadat ik opgestaan ben, alsof ik een marathon gelopen heb....
pi_24706673
quote:
Op donderdag 20 januari 2005 23:36 schreef Ericjuh het volgende:
wat mij trouwens opvalt... heeft er hier iemand baat gehad bij prednisolon??

ik hoor er namelijk alleen maar negatieve dingen over...

zelf bij mij ook.. als ze gelijk op remicade waren overgestapt was ik nu al lang weer beter geweest... nu zit ik telkens nog met buikpijn...
Ik heb zowel prednison als prednisolon gebruikt maar reageerde op beide eigenlijk niet. Tot rond kerst had ik eigenlijk het idee dat behalve Salofalk zetpillen geen enkel medicijn wat deed.
Dus met de internist maar eens afgesproken om te stoppen met de medicatie (immuran, salofalk tabletten en Arestal). Dat ging precies een week goed, daarna ben ik twee weken lang leeggelopen en nu gebruik ik dus weer trouw die troep.
M'n internist weet het inmiddels niet meer en heeft me doorgestuurd naar het LUMC, ik ben benieuwd of men daar wat meer weet.
pi_24706741
quote:
[b]Op vrijdag 21 januari 2005 13:38 Maar imuran is ook rotspul. Ik ben al moe vlak nadat ik opgestaan ben, alsof ik een marathon gelopen heb....
Dat heb ik dus ook, ik ben al moe als ik aan opstaan denk. Ik heb nu vier dagen vrij en na twee dagen uitslapen ben ik eigenlijk nog steeds moe ... gelukkig heb ik er nog twee te gaan. Ik denk dat ik zo ook nog maar even een uiltje ga knappen.
Ik moet wel zeggen dat ik me na het sporten weer fitter voel, tenminste voor even dan. Werken helpt i.i.g. niet heb ik gemerkt, na een uurtje of wat valt m'n hoofd zowat door het toetsenbord.
pi_24719857
Ik ben nu twee weken aan de entocort en het werkt
Ik merk nu dat ik waarschijnlijk al een aantal jaren last heb van een ontsteking in het laatste deel van m'n darm. Het is voor mij alleen lastig om te ontdekken omdat ik geen last heb van de standaard klachten als pijn e.d. Ook weet ik niet goed wat normaal is bij mensen die hetzelfde hebben als ik (geen dikke darm meer door CU). Waar ik dacht dat het iedere keer wel aardig ging, blijkt dit dus nogal tegen te vallen. Begin me voor het eerst in tijden weer echt fit te voelen
pi_24979983
Ik had onderstaand verhaal eerst in een andere pijler gezet maar zag toen dit topic:

Ik moet het gewoon even kwijt allemaal:

In de laatste week van 2004 werd ik ziek. Ik dacht eerst dat het een griepje was, je kent het wel, koorts, buikpijn, overgeven, diarree. Maar na anderhalve week was ik nog steeds beroerd en ben ik naar de dokter gegaan. Die stuurde me gelijk door naar het ziekenhuis omdat ze vermoedde dat ik een blindedarmontsteking had. In het ziekenhuis gingen ze daar ook van uit n.a.v. bloedonderzoek en een echo. Omdat er een infultraat was (een verkleving/inkapseling) kon ik niet gelijk geopereerd worden. Ik heb een week aan een antibiotica-infuus gelegen en mocht toen naar huis en de blindedarm zou na een week of zes verwijderd worden, hij moest eerst nog afkoelen zoals ze dat noemden. Omdat ik nog flink ziek en slap was ben ik met mijn ouders mee naar huis gegaan om daar uit te zieken en aan te sterken.

Ik was een paar dagen daar toen mijn vriend het na een relatie van bijna drie jaar telefonisch (!) uitmaakte. Hij wist niet meer wat hij voelde en bla bla bla. Dat betekende niet alleen dat ik mijn huis kwijt was omdat we in zijn huis samenwoonden maar ook mijn baan omdat ik bij hem in de zaak werkte. Ondertussen werd ik maar zieker en zieker. Ik ben toen doorgestuurd naar een internist die een ernstig vermoeden had van colitis ulcerosa. Dat is een chronische ontsteking van de dikke darm. Dit kreeg ik vanmorgen te horen. Ik moest gelijk vanmiddag 4 liter van een enorm smerig goedje drinken om mijn darmen schoon te spoelen omdat er morgen een darmonderzoek gaat plaatsvinden. Krijg dan fijn een slang in mijn achterste. Maar goed dat moet dan maar. De internist doet dit om de diagnose vast te stellen maar hij denkt dus al te weten wat het is aan de hand van de verschijnselen en het feit dat het zeer vaak voorkomt dat men eerst denkt dat het de blindedarm is maar dan toch colitis ulcerosa is.

Ik voel me dus behoorlijk k*t. Het verloop van de ziekte is niet te voorspellen dus ik weet ook niet of en wanneer ik weer aan het werk kan en ik vraag me natuurlijk ook af hoe dat dan moet. Volgens mij ben je verplicht te melden dat je een (chronische) ziekte hebt en ik denk dat maar weinig werkgevers daar op zitten te wachten.

Anyways, zoals ik in het begin al zei wolde ik gewoon even mijn verhaal kwijt maar mochten er mensen zijn met tips of ervaringen dan zijn die natuurlijk ook van harte welkom. In ieder geval bedankt voor het lezen van mijn verhaal!
  dinsdag 8 februari 2005 @ 00:09:15 #198
77320 Nuek
Jouw mening telt niet!
pi_24980325
Pffff: wat een rotverhaal! Veel sterkte met alles.
Proud Powerpauper
pi_24983095
Heel veel sterkte met het darmonderzoek vandaag. Ik hoop dat je voor een roesje gekozen hebt, als dat zo is heb je namelijk het ergste gedeelte al gehad, namelijk de klean-prep.

Verder ben je bij een sollicitatie-gesprek niet verplicht tegen je werkgever te zeggen van een chronische ziekte, al kan ik me voorstellen dat je naderhand weleens wat laat doorschemeren zodat er wel begrip voor is.
- Beverly Sills
pi_24984668
Klote zeg, ik ben ervaringsdeskundige als het om CU gaat (niet helemaal een standaardgeval maar toch....). Mocht je vragen hebben over eten, onderzoeken e.d. dan kun je me mailen (lijkt me wat handiger dan via een forum) mwvdzee apenstaartje hotmail punt com
En als je dit nog leest voor je naar het ziekenhuis gaat, vraag alsjeblieft om een roesje, dat valt het onderzoek op zich wel mee. Het ergste heb je idd al gehad met de clean-prep.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')