quote:
Op donderdag 20 januari 2005 20:07 schreef naouelie het volgende:Hoi,
Ik gebruik nu 6 mnd prednison en daarbij ook nog imuran. Door de imuran gebruik ik nog maar 5mg prednison gelukkig! Ik vind de bijwerkingen verschrikkelijk.
Toen ik op hoge dosis zat(40mg) ging ik veel meer zweten dan normaal, overmatige haargroei ook op mijn gezicht en armen. Daarnaast de 'gezonde' vollemaan en de striae. Dat laatste heb ik never last van gehad, maar je huid verandert lijkt het wel. Jammer genoeg gaat het nooit weg, want ik erger me er echt aan.
Ik had vooral erg zin om te proppen, veel eten dus. Toch nog 8 kilo's aangekomen maar ik ben hard bezig om die eraf te werken. Het gaat wel erg langzaam moet ik zeggen....... Crohn is ook een erg frustrerende ziekte vind ik, niet zozeer door de pijnaanvallen maar meer door de medicatie-bijwerkingen. Ik had mn arts nog gevraagd naar die wormenkuur, maar hij zegt dat daar heel wat jaren overheen gaan voordat dat op de markt zal komen helaas. Als het kon, had ik het nu al genomen, ook al klinkt het zo smerig.:P
Ik heb nog een vraagje: ik merk dat ik tijdens het afbouwen met prednison opeens veel haren verlies. Echt, als ik gedouched heb ligt het hele putje vol met mijn haren. Ik maak me daar toch wel zorgen over, want ik weet niet of het door het afbouwen komt. Het afbouwen is toch maar tijdelijk, maar als het door de imuran komt is het een ander verhaal.......
Heeft iemand hier ervaring mee??
Ik heb zelf een half jaar Prednison geslikt steeds op een hoge dosis blijven hangen omdat het afbouwen niet lukte, ook met 40 mg begonnen overigens. Alleen in het begin last gehad van slapeloosheid en veel zweten, later ook een grote eetlust, vollemaansgezicht en acné. Geen last gehad van overmatige haargroei, dus ik durf ook niet te zeggen of dat verliezen van haren bij het afbouwen van de prednison hoort...
quote:
Ik hoor het graag
Vertel eens hoe het gaat met jullie behandeling
Prednison gehad, werkte wel, maar niet als ik ging afbouwen. Vervolgens Imuran geprobeerd, daar werd ik doodziek van (40° C koorts). Dus daar was ik snel mee klaar. Volgende stap was MTX (Methotrexaat) die ik wekelijks per injectie toegediend krijg, of nouja, die moet ik zelf prikken. Helaas sloeg dat ook niet aan en mocht ik van de internist aan de Infliximab beginnen. Dat krijg ik nu per infuus, als het goed is om de 2 á 3 maanden en dat werkt gelukkig wel een stuk beter.
Vermoeidheid was echter zo'n beetje de helft van het probleem en daar is niets aan veranderd. Dat is wel minder, maar ik ben allang blij dat ik een stuk minder last heb van buikkrampen en dergelijke.