keb er geen ervaring mee, maar wat je vriendin heeft is een infultraat. dat is idd een vergrooiing of vernauwing in de dunne darm. dat heb ik zelf dus ook, heeft je vriendin ook veel pijn gehad?quote:Op woensdag 28 juli 2004 23:35 schreef Kimske het volgende:
Hai! Een vriendinnetje van mij heeft ws littekenweefsel dat opspeelt ofzo. Zij is een tijd geleden geopereerd vanwege crohn. Nu had de arts iets: ze kunnen dat littekenweefsel wat wellicht de darmpassage tegenhoudt oprekken met een ballonnetje ofzo.. heetf iemand hier ervaringen mee?
Als het om de dikke darm gaat dan neem i9k aan dat van achteren gebeurtquote:Op donderdag 29 juli 2004 22:23 schreef Kimske het volgende:
oke, dank voor de duidelijke info! Wat ik me dan afvraag; HOE brengen ze dat 'ballonnetje'in? via de anus? via de mond? maken ze een opening in de buik?
ook dan..ziekte van crohn geeft meestal een ontsteking aan het einde van de dunne darm. en omdat een dunnen darm +/- 9 meter wordt het via de anus gedaan.. want dan hoeft dat ballonnetje maar 1 1/2 meter het lichaam in (omdat de dikke darm 1 1/2 meter is..)quote:Op vrijdag 30 juli 2004 00:59 schreef Kimske het volgende:
gaat om de dunne...
weet ik niet, of het aan leeftijd ligt. Mijn vriend heeft de ziekte van crohn nu zo'n 8 jaar. Hij heeft een behoorlijke tijd prednison moeten slikken (is er nu zelfs immuun voor geworden) en hij heeft daarna een infuus met kalk gehad, omdat zijn botten dus brozer begonnen te worden. Hij is nu 22 dus toch nog jong.quote:Op dinsdag 6 juli 2004 22:27 schreef milagro het volgende:
De internist die ik nu heb, luistert gewoon echt, zoals ik al eerder zei hier ergens.
Ik hoef maar iets te benoemen en ze reageert meteen met een oplossing.
Vooral de kalktabletten vond ze mega belangrijk (kan ook aan mijn leeftijd liggen itt die van jongere patienten, dat je boven de 40 meer kans hebt op botontkalking hebt of zo).
Als je langer dan een half jaar prednison slikt moet je volgens mij tabletten slikken tegen de bijwerkingen van die troep. Dat was voor mij ook de reden om ermee te stoppen, de bijwerkingen op lange termijn bedoel ik.quote:Op zondag 15 augustus 2004 19:51 schreef polly_rulez het volgende:
[..]
weet ik niet, of het aan leeftijd ligt. Mijn vriend heeft de ziekte van crohn nu zo'n 8 jaar. Hij heeft een behoorlijke tijd prednison moeten slikken (is er nu zelfs immuun voor geworden) en hij heeft daarna een infuus met kalk gehad, omdat zijn botten dus brozer begonnen te worden. Hij is nu 22 dus toch nog jong.
eindelijk..eindelijk mag ik ook stoppen met slikken van prednisolon. vanaf feb. slik ik dat spul al. keb trouwens nooit tabletten gehad voor botontkalking of zo...quote:Op maandag 16 augustus 2004 07:31 schreef sol1tair het volgende:
[..]
Als je langer dan een half jaar prednison slikt moet je volgens mij tabletten slikken tegen de bijwerkingen van die troep.
Strange, ik kreeg er fozamax bijquote:Op maandag 16 augustus 2004 10:37 schreef Ericjuh het volgende:
[..]
eindelijk..eindelijk mag ik ook stoppen met slikken van prednisolon. vanaf feb. slik ik dat spul al. keb trouwens nooit tabletten gehad voor botontkalking of zo...
nahh het was ook 5 mg... maar het is wel wat.. weet niet wat voor schade 5 mg kan aanrichten...quote:Op maandag 16 augustus 2004 19:44 schreef sol1tair het volgende:
[..]
Strange, ik kreeg er fozamax bij
Ik heb er eigenlijk helemaal geen last van moet ik zeggen. Ik slik reeds een jaar ongeveer 3 tabletten per dag (50 mg). Wat ik begrepen heb is dat er nauwelijks bijwerkingen zijn bij een lage dosis.quote:Op maandag 16 augustus 2004 19:57 schreef Ericjuh het volgende:
[..]
nahh het was ook 5 mg... maar het is wel wat.. weet niet wat voor schade 5 mg kan aanrichten...
keb nu veel smerige medicijnen.. immuran (of immural).. dat is naar spul.. ik wordt nu zo super gauw ziek.. ene dag voel ik me super en de andere dag heb ik weer hoofdpijn.. keelpijn.. enz
Goed plan, kan ik ook wel eens lid van worden. Ik ben al tig keer op die site geweest, maar had er nog niet aan gedacht.quote:Op donderdag 2 september 2004 21:49 schreef Ericjuh het volgende:
ik lees trouwens net dat er ook een kwartaalblad is over crohn! iemand daar meer van gehoord? die krijg je als je lid ben van het ccuvn (crohn en colitis ulcerosa vereniging nederland)
in dat blad moet alles staan over mede patienten en nieuwe medicijnen, behandelingen enz enz...
[edit]
hier een stukje van de site van hun.
http://www.crohn-colitis.nl/info.html#lid
je kunt lid worden en volgens hun betaald ziekefonds het allemaal keurig weer...
absoluut niet, als ik wat lees over crohn en vind het interresant dan post ik dat hier ff. kijk gewoon vaak in my active topics..quote:Op donderdag 2 september 2004 21:59 schreef milagro het volgende:
Ericjuh, verbeeld ik me het nou of ben jij echt 24/7 bezig met je ziekte?
Dat is niet zo raar toch. Vooral in het begin en tijdens een opvlamming kan ik me goed voorstellen dat je er veel mee bezig bent ... tijdens een opvlamming heb je eigenlijk niet eens een keuze. Been there ... done that. Als het beter gaat is het een stuk makkelijker om het even te vergeten.quote:Op donderdag 2 september 2004 21:59 schreef milagro het volgende:
Ericjuh, verbeeld ik me het nou of ben jij echt 24/7 bezig met je ziekte?
probleem bij mij is ook dat ik met niemand kan praten.. ik kan wel met iemand praten, maar keb gewoon telkens het gevoel dat ze het niet snapen.. weet ook pas sinds kort dat ik crohn heb... want eerste topic dat ik aanmaakte wist ik pas sinds kort dat ik crohn had...dus het is allemaal nieuw voor me.. en ik hoop dat ik in de toekomst nooit meer zo ziek wordt als de afgelopen half jaar...quote:Op donderdag 2 september 2004 22:04 schreef sol1tair het volgende:
[..]
Dat is niet zo raar toch. Vooral in het begin en tijdens een opvlamming kan ik me goed voorstellen dat je er veel mee bezig bent ... tijdens een opvlamming heb je eigenlijk niet eens een keuze. Been there ... done that. Als het beter gaat is het een stuk makkelijker om het even te vergeten.
okay danquote:Op donderdag 2 september 2004 22:03 schreef Ericjuh het volgende:
[..]
absoluut niet, als ik wat lees over crohn en vind het interresant dan post ik dat hier ff. kijk gewoon vaak in my active topics..
Ik heb wel eens gehoord of gelezen dat de eerste aanval vaak de heftigste is, i.i.g. bij CU. Bij mij klopt dat tot nu toe wel.quote:Op donderdag 2 september 2004 22:08 schreef Ericjuh het volgende:
[..]
probleem bij mij is ook dat ik met niemand kan praten.. ik kan wel met iemand praten, maar keb gewoon telkens het gevoel dat ze het niet snapen.. weet ook pas sinds kort dat ik crohn heb... want eerste topic dat ik aanmaakte wist ik pas sinds kort dat ik crohn had...dus het is allemaal nieuw voor me.. en ik hoop dat ik in de toekomst nooit meer zo ziek wordt als de afgelopen half jaar...
spijt me dat ik het moet vertellen .. maar als je morgen nog zo'n last heb zou ik het toch ff doen... weet dat het niet zo leuk is, maar je moet denken dat het zo niet langer kan ...quote:Op woensdag 29 september 2004 11:30 schreef P4nic het volgende:
bedankt ben iets wijzer geworden, jammergenoeg, gistern was ik terug "de oude" vanmorgen sta ik op en heb ik terug pijn in mijn buik, pfffff echt geen zin om terug naar het ziekenhuis te moeten.
heb je korrels of tabletjes? hoeveel gram?quote:Op dinsdag 28 september 2004 21:59 schreef P4nic het volgende:
Pentasa, dit kreeg ik de eerste keer ook mee.
Iemand bekend hiermee vind het maar rare medicijnen aangezien ik deze niet meekrijg bij de eerste constatie van Crohnopstoot.
dat is mooi dat je geen pijn hebt... de andere medicijnen ken ik trouwens ook niet... welk ziekenhuis heb je gelegen dan?quote:Op donderdag 30 september 2004 14:03 schreef P4nic het volgende:
korreltjes 1g, 3x daags bij het eten en die Pentasa vind ik niet raar hoor, had het vooral over de andere.
Pijn is over gegaan, was niet echt erg maar toch vervelend, tot nu toe geen last meer hopelijk blijft het zo voor de rest van mijn leven
jeetje.. als ik dit terug lees krijg ik weer een naar gevoel in de buik.. wat had ik toen een pijn zeg...quote:Op donderdag 13 januari 2005 21:42 schreef Pizza_Shooter het volgende:
Nog weer even een klein schopje, ben eigenlijk wel benieuwd naar updates.
Weet jij toevallig het verschil tussen prednison en prednisolon? Of is dat gewoon hetzelfde?quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 21:27 schreef Ericjuh het volgende:
prednisolon
alle 2 hetzelfde..quote:Op donderdag 13 januari 2005 23:35 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Weet jij toevallig het verschil tussen prednison en prednisolon? Of is dat gewoon hetzelfde?
Ik heb zelf een half jaar Prednison geslikt steeds op een hoge dosis blijven hangen omdat het afbouwen niet lukte, ook met 40 mg begonnen overigens. Alleen in het begin last gehad van slapeloosheid en veel zweten, later ook een grote eetlust, vollemaansgezicht en acné. Geen last gehad van overmatige haargroei, dus ik durf ook niet te zeggen of dat verliezen van haren bij het afbouwen van de prednison hoort...quote:Op donderdag 20 januari 2005 20:07 schreef naouelie het volgende:
Hoi,
Ik gebruik nu 6 mnd prednison en daarbij ook nog imuran. Door de imuran gebruik ik nog maar 5mg prednison gelukkig! Ik vind de bijwerkingen verschrikkelijk.
Toen ik op hoge dosis zat(40mg) ging ik veel meer zweten dan normaal, overmatige haargroei ook op mijn gezicht en armen. Daarnaast de 'gezonde' vollemaan en de striae. Dat laatste heb ik never last van gehad, maar je huid verandert lijkt het wel. Jammer genoeg gaat het nooit weg, want ik erger me er echt aan.
Ik had vooral erg zin om te proppen, veel eten dus. Toch nog 8 kilo's aangekomen maar ik ben hard bezig om die eraf te werken. Het gaat wel erg langzaam moet ik zeggen....... Crohn is ook een erg frustrerende ziekte vind ik, niet zozeer door de pijnaanvallen maar meer door de medicatie-bijwerkingen. Ik had mn arts nog gevraagd naar die wormenkuur, maar hij zegt dat daar heel wat jaren overheen gaan voordat dat op de markt zal komen helaas. Als het kon, had ik het nu al genomen, ook al klinkt het zo smerig.:P
Ik heb nog een vraagje: ik merk dat ik tijdens het afbouwen met prednison opeens veel haren verlies. Echt, als ik gedouched heb ligt het hele putje vol met mijn haren. Ik maak me daar toch wel zorgen over, want ik weet niet of het door het afbouwen komt. Het afbouwen is toch maar tijdelijk, maar als het door de imuran komt is het een ander verhaal.......
Heeft iemand hier ervaring mee??
Prednison gehad, werkte wel, maar niet als ik ging afbouwen. Vervolgens Imuran geprobeerd, daar werd ik doodziek van (40° C koorts). Dus daar was ik snel mee klaar. Volgende stap was MTX (Methotrexaat) die ik wekelijks per injectie toegediend krijg, of nouja, die moet ik zelf prikken. Helaas sloeg dat ook niet aan en mocht ik van de internist aan de Infliximab beginnen. Dat krijg ik nu per infuus, als het goed is om de 2 á 3 maanden en dat werkt gelukkig wel een stuk beter.quote:Ik hoor het graag
Vertel eens hoe het gaat met jullie behandeling
Ik heb zowel prednison als prednisolon gebruikt maar reageerde op beide eigenlijk niet. Tot rond kerst had ik eigenlijk het idee dat behalve Salofalk zetpillen geen enkel medicijn wat deed.quote:Op donderdag 20 januari 2005 23:36 schreef Ericjuh het volgende:
wat mij trouwens opvalt... heeft er hier iemand baat gehad bij prednisolon??
ik hoor er namelijk alleen maar negatieve dingen over...
zelf bij mij ook.. als ze gelijk op remicade waren overgestapt was ik nu al lang weer beter geweest... nu zit ik telkens nog met buikpijn...
Dat heb ik dus ook, ik ben al moe als ik aan opstaan denk. Ik heb nu vier dagen vrij en na twee dagen uitslapen ben ik eigenlijk nog steeds moe ... gelukkig heb ik er nog twee te gaan. Ik denk dat ik zo ook nog maar even een uiltje ga knappen.quote:[b]Op vrijdag 21 januari 2005 13:38 Maar imuran is ook rotspul. Ik ben al moe vlak nadat ik opgestaan ben, alsof ik een marathon gelopen heb....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |