Zat laatst even te zappen en ten tijde van al het voetbalgeweld op NL 2 en kwam uit op NL1. Daar was een praaprogramma bezig genaamd "Wat zou JIJ doen?" en als onderwerp hadden ze "Mijn kind wordt moslim". Centraal stonden 1 moeder + dochter waarvan de dochter er nu bijloopt als een doorsnee moslimvrouw van middelbare leeftijd; doek over het hoofd die alleen het gezicht bloot laat, lange jas en broek er onder. Bekend voorkomend gezicht en voor wie dat niet bekend voorkomt: neem het pontje achter het CS over het IJ en loop eens door A'dam Noord
![]()
Afijn, zij was niet zo bijzonder en moeders maakt er uiteindelijk niet zo'n probleem van. Wat mijn wenkbrauwen wel deed fronsen was de man naast haar op het podium en zijn vrouw in het publiek. Beiden zijn oerhollandse jongeren die op eens besloten moslim te worden. Hij compleet met baard van 2 vuisten, bijbehorende kleding en zij compleet gehuld in een burqa, de ogen nauwelijks zichtbaar. Het fanatisme van die 2 straalden er af: als iemand aan tafel wijn drinkt, zo verklaarde hij, dan loopt hij weg. Zij vertelde dat ze niet meer bij haar ouders langsgaat op verjaardagen en kerst wordt al helemaal genegeerd.
Maar, en nou komt de hele kwestie: hoe reageerden hun ouders er op. Ik meende dat in beide gevallen het natuurlijk wennen was voor de ouders, maar die ouders accepteerden het wel omdat ze wilden dat hun kind gelukkig was. Toen werd hun gevraagd van: wat zou jij doen als je kind op een gegeven moment zegt: pap, ik wil joods of katholiek etc worden?
Nou dat kon niet en geen denken aan en dat mocht hij/zij niet. etc etc. Waarop men al in het publiek verontwaardigt reageerde. Vervolgens werd gevraagd aan hem, want hij deed voornamelijk het woord, waarom dan niet; "kinderen maken fouten" was zijn debiele antwoord, totaal enige zelfrefelectie ontbrekend.
Bij het worden van een moslim is bij zo'n persoon alle redelijkheid, zelfreflectie en acceptatie van anderen verdwenen. Op zo'n manier lijkt het echt op een sekte als mensen gelijk zo radikaal gaan denken. Overigens helpt dit programma, juist door de uitspraken en meningen van moslims, alleen maar me aan het negatieve beeld dat er van ze heerst in Nederland. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar als je door je mening bijdraagt aan een slecht imago van een groep in de maatschappij waar je zelf bij hoort, zou ik me nog maar eens een 2e keer bedenken voordat je je mening openlijk op TV uit.
vanwege de maatschappelijke kwestie denk ik dat het in Pol thuishoort, maar het zou ook in FTR of in WFL kunnen lijkt me
[b]Op
vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_