Het wordt inmiddels een vast onderdeel van #truth, dat is leuk. Ik zal sowieso de tarot gaan leggen, ik hoop dat er ook anderen weer meedoen. Psyche, Harmen Mesker, Slaapmeisje, TheShining? Of anderen misschien?
Ik zit zelf alleen wel met werk 's avonds, waardoor ik alleen in de weekenden op een enigszins normaal tijdstip kan. Of men moet de sessie om 1 uur 's nachts willen doen..voor mij geen probleem hoor
Maar ik zou zeggen prik een datum ergens eind juli, de 23e of de 30e, of 7 augustus (als we van zaterdagen uitgaan)?
Ik kan wel alvast wat vertellen over de vragen die je aan een orakel kan stellen, en vooral: wat niet! Want daar is vaak onduidelijkheid over, en men weet vaak niet zo goed wat een orakel nou precies is. Waardoor er allerlei misverstanden ontstaan. Nou om te beginnen, wat is een orakel niet?
Het is geen glazen bol waar alles in te zien isHet is geen remote viewing tool ofzo, noch een manier om de toekomst mee te voorspellen. Het heeft geen zin om te vragen naar de uitslag van de finale van het EK, of naar de vragen van het komende tentamen. Je zal er namelijk nooit een eenduidig antwoord op kunnen krijgen. Tarot spreekt in symbolen, niet in exacte taal. Ook kun je niet de toekomst voorspellen, hoogstens bepalen hoe een situatie zich zou kunnen gaan ontwikkelen. Er bestaat namelijk vrije wil, door de kennis die je uit het orakel verkrijgt heb je zelf de macht om je lot te beinvloeden.
Een orakel kan geen beslissingen voor je makenEen orakelantwoord is iets dat je aan het denken zet of zou moeten zetten. Het geeft geen definitieve of exacte antwoorden. Het kan en zal geen oordeel vellen. Het kan ook geen ja of nee zeggen. Wat het wel kan is tonen hoe de situatie en de vraag in elkaar zit, en wat er bij meespeelt. De uiteindelijke beslissingen zal je helemaal zelf moeten maken.
Je kan geen vragen over situaties stellen waar je zelf niet betrokken bentEen orakelantwoord toont altijd de zaken in relatie tot de vraagsteller. Stel je dus een vraag over iemand anders, dan krijg je vooral jouw eigen houding en relatie tot die persoon te zien. Stel je een vraag over een gebeurtenis waar je zelf geen enige invloed op hebt, dan zie je niet hoe die gebeurtenis is ontstaan en zich zal ontwikkelen, maar hoe
jij op die gebeurtenis reageerde en hoe
jij ermee om kan gaan.
Het orakel is een spiegelHet antwoord zal in grote mate je eigen houding tegenover het orakel bevatten, en werkt daarin als een spiegel. Het antwoord zal zo serieus en betrouwbaar zijn, als de mate waarin jij het orakel serieus neemt en vertrouwt. Vooral de I Ching staat erom berucht mensen met ferme taal om de oren te slaan en zelfs belachelijk te maken, als je het orakel zelf ook als een dwaas benadert.
Maar wat kan je dan wel vragen? ![]()
Het orakel geeft zoals gezegd geen kant en klare antwoorden, maar toont wat er speelt, en ontrafelt de situatie. Het geeft inzicht, en verheldert. Het is dus erg handig met situaties waar zelfkennis en dieper begrip van de situatie het probleem kan verbeteren, ontwarren of oplossen. Willekeurige voorbeelden:
"Ik voel me de laatste tijd erg depressief, is daar een reden voor?"
"Waarom heb ik altijd aanvaringen met persoon X?"
"Wat moet ik met mijn gevoelens voor persoon Y?"
"Hoe kan ik meer tot zelfacceptatie komen?"
"Hoe kan ik de impasse op mijn werk oplossen?"
Enz.
Wat ook kan is een open vraag. Hierbij kun je bijv een gebied afbakenen waar het antwoord betrekking op moet hebben, bijv je liefdesleven, gezondheid of je werk of een ander gebied. Het orakel toont dan de kern van de situatie en de dingen die het meest spelen en het belangrijkst zijn. Een helemaal open vraag kan ook, het antwoord geeft dan het belangrijkste wat speelt, op welk gebied dan ook. Dit is echter vaak iets anders dan je verwacht, het orakel heeft misschien andere ideeen over wat belangrijk is en wat niet dan jij, dus als je specifiek kan zijn wees dan liefst zo specifiek mogelijk. Als de vraag te vaag is dan zal het antwoord dat ook zijn. Hoe specifieker de vraag, hoe duidelijker het antwoord.