abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 1 juli 2004 @ 22:47:26 #1
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_20348182
Uit de vorige orakel topic bleek dat er weer vraag was naar een nieuwe orakelsessie.

Wat moet ik me daarbij voorstellen?
  • I Ching
  • Runen
  • Tarot
  • Zigeuner waarzegkaarten
  • Etc.

Maar dat kan ik allemaal niet!
    Dat is helemaal niet erg. Er zijn eigenlijk 3 categorieen deelnemers.
    Mensen die meekijken uit interesse
    Mensen die het kunnen (bijvoorbeeld Tarotleggen en uitleg geven over de kaarten).
    Mensen die een vraag stellen: Deze wordt vervolgens tijdens de sessie door een of meer van de bovenstaande methodes beantwoord.

En waar is dat dan?
    Dit zal op IRC gebeuren. IRC is een chat omgeving en er zijn meerdere manieren om het te gebruiken. Voor meer informatie kun je hier terecht: [irc] #fok FAQ . Het kanaal #truth zal gebruikt worden voor de sessie. Voor degene die het afschrikt: Het is minder ingewikkeld dan het lijkt en vragen kun je altijd stellen.

En wanneer is die sessie dan?
    Dat is nog de grote vraag. Eind Juli is misschien een optie maar in dit topic kun je aangeven wanneer je kunt. Hierdoor komen we vanzelf op een geschikte datum uit zodat zoveel mogelijk mensen erbij kunnen zijn. In de praktijk is vaak rond 8 uur s’avonds het meest geschikte tijdstip.

En wat verwacht je nog meer van me in dit topic?
    Hierin kun je alles omtrent de sessie bespreken. Dus:
  • Uitleg geven over de technieken die gebruikt worden
  • Uitleg geven over wat voor vragen er gesteld kunnen worden
  • Aangeven hoe je mee wilt doen (bijvoorbeeld aanmelden als Tarotlegger/gewone deelnemer etc.).
  • Aangeven wanneer je kunt of wat jou een geschikte datum lijkt
  • Eventueel hulp bij IRC
    Hierbij vergeet ik vast nog wel wat dingen.
  • Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
    Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
    pi_20353510
    Het wordt inmiddels een vast onderdeel van #truth, dat is leuk. Ik zal sowieso de tarot gaan leggen, ik hoop dat er ook anderen weer meedoen. Psyche, Harmen Mesker, Slaapmeisje, TheShining? Of anderen misschien?

Ik zit zelf alleen wel met werk 's avonds, waardoor ik alleen in de weekenden op een enigszins normaal tijdstip kan. Of men moet de sessie om 1 uur 's nachts willen doen..voor mij geen probleem hoor
    Maar ik zou zeggen prik een datum ergens eind juli, de 23e of de 30e, of 7 augustus (als we van zaterdagen uitgaan)?

Ik kan wel alvast wat vertellen over de vragen die je aan een orakel kan stellen, en vooral: wat niet! Want daar is vaak onduidelijkheid over, en men weet vaak niet zo goed wat een orakel nou precies is. Waardoor er allerlei misverstanden ontstaan. Nou om te beginnen, wat is een orakel niet?

Het is geen glazen bol waar alles in te zien is

Het is geen remote viewing tool ofzo, noch een manier om de toekomst mee te voorspellen. Het heeft geen zin om te vragen naar de uitslag van de finale van het EK, of naar de vragen van het komende tentamen. Je zal er namelijk nooit een eenduidig antwoord op kunnen krijgen. Tarot spreekt in symbolen, niet in exacte taal. Ook kun je niet de toekomst voorspellen, hoogstens bepalen hoe een situatie zich zou kunnen gaan ontwikkelen. Er bestaat namelijk vrije wil, door de kennis die je uit het orakel verkrijgt heb je zelf de macht om je lot te beinvloeden.

Een orakel kan geen beslissingen voor je maken

Een orakelantwoord is iets dat je aan het denken zet of zou moeten zetten. Het geeft geen definitieve of exacte antwoorden. Het kan en zal geen oordeel vellen. Het kan ook geen ja of nee zeggen. Wat het wel kan is tonen hoe de situatie en de vraag in elkaar zit, en wat er bij meespeelt. De uiteindelijke beslissingen zal je helemaal zelf moeten maken.

Je kan geen vragen over situaties stellen waar je zelf niet betrokken bent

Een orakelantwoord toont altijd de zaken in relatie tot de vraagsteller. Stel je dus een vraag over iemand anders, dan krijg je vooral jouw eigen houding en relatie tot die persoon te zien. Stel je een vraag over een gebeurtenis waar je zelf geen enige invloed op hebt, dan zie je niet hoe die gebeurtenis is ontstaan en zich zal ontwikkelen, maar hoe jij op die gebeurtenis reageerde en hoe jij ermee om kan gaan.

Het orakel is een spiegel

Het antwoord zal in grote mate je eigen houding tegenover het orakel bevatten, en werkt daarin als een spiegel. Het antwoord zal zo serieus en betrouwbaar zijn, als de mate waarin jij het orakel serieus neemt en vertrouwt. Vooral de I Ching staat erom berucht mensen met ferme taal om de oren te slaan en zelfs belachelijk te maken, als je het orakel zelf ook als een dwaas benadert.

Maar wat kan je dan wel vragen?

Het orakel geeft zoals gezegd geen kant en klare antwoorden, maar toont wat er speelt, en ontrafelt de situatie. Het geeft inzicht, en verheldert. Het is dus erg handig met situaties waar zelfkennis en dieper begrip van de situatie het probleem kan verbeteren, ontwarren of oplossen. Willekeurige voorbeelden:
    "Ik voel me de laatste tijd erg depressief, is daar een reden voor?"
    "Waarom heb ik altijd aanvaringen met persoon X?"
    "Wat moet ik met mijn gevoelens voor persoon Y?"
    "Hoe kan ik meer tot zelfacceptatie komen?"
    "Hoe kan ik de impasse op mijn werk oplossen?"
    Enz.

Wat ook kan is een open vraag. Hierbij kun je bijv een gebied afbakenen waar het antwoord betrekking op moet hebben, bijv je liefdesleven, gezondheid of je werk of een ander gebied. Het orakel toont dan de kern van de situatie en de dingen die het meest spelen en het belangrijkst zijn. Een helemaal open vraag kan ook, het antwoord geeft dan het belangrijkste wat speelt, op welk gebied dan ook. Dit is echter vaak iets anders dan je verwacht, het orakel heeft misschien andere ideeen over wat belangrijk is en wat niet dan jij, dus als je specifiek kan zijn wees dan liefst zo specifiek mogelijk. Als de vraag te vaag is dan zal het antwoord dat ook zijn. Hoe specifieker de vraag, hoe duidelijker het antwoord.

Unox, the worst operating system.
    pi_20353519
    Ik wil trouwens wel voorstellen om voor de vragen en orakels zelf een apart, eventueel gemodereerd kanaal te openen, naast #truth. Zo verzuipt het antwoord en de vraag niet in het gepraat van de toeschouwers, en is het veel beter te volgen.
      vrijdag 2 juli 2004 @ 06:49:22 #4
    93076 BaajGuardian
    De echte BG, die tof is.
    pi_20353686
    niet om bij de hand te wezen schorpioen...

maare :

Ik wil trouwens wel voorstellen om voor de vragen en orakels zelf een apart, eventueel gemodereerd kanaal te openen, naast #truth. Zo verzuipt het antwoord en de vraag niet in het gepraat van de toeschouwers, en is het veel beter te volgen.

zeg je?

nou , wat dacht je van ,* Prive *
    Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
      vrijdag 2 juli 2004 @ 09:21:00 #5
    4178 Lord Dreamer
    I Rule In Hell
    pi_20354617
    quote:
    Op vrijdag 2 juli 2004 03:30 schreef Schorpioen het volgende:
    volgens mij is de regel op #truth dat re tijdens sessies niet er doorheen gepraat wordt. en dat kan gewoon geregeld worden.
    It is a sad day, it is a red day. It is going to be a black day. When the sun rises........
    Some day you shall flee, Panted and weak - Master, Passion, Greed.
    pi_20354666
    quote:
    Op vrijdag 2 juli 2004 09:21 schreef Lord Dreamer het volgende:

[..]

volgens mij is de regel op #truth dat re tijdens sessies niet er doorheen gepraat wordt. en dat kan gewoon geregeld worden.
    Yep. . Was vorige keren ook geen probleem.

En LivEliveD en Schorpioen: . Ziet er goed uit!
    Oi!
    Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
    Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
      vrijdag 2 juli 2004 @ 09:35:16 #7
    70076 Alicey
    Miss Speedy
    pi_20354799
    tvp
      vrijdag 2 juli 2004 @ 10:10:57 #8
    55946 livEliveD
    Cogito ergo doleo
    pi_20355395
    Hey Schorpioen mooie aanvulling
    Zaterdag avond is wss wel het makkelijkste idd.
    24e ,31e, 7e kan ik alle 3.
    Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
    Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
    pi_20355703
    Ziet er geweldig uit hier

Ik kan ook 24e, 31e en 7e.

Ik meld me graag aan als vragensteller en als meelezer
    Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
    pi_20359402
    Ik ga den 24ste 3 weken op vakantie, dus vóór die tijd is geen probleem. De vorige keer werd ik abrupt verhinderd, deze keer zal ik alle zeilen bijzetten om er toch bij te zijn. Met de I Tjing, uiteraard.
    pi_20370480
    Hallo dan
    Met LD ben ik het eens,....eventueel dat er ff voordat er begonnen word, gewoon gezegd word; stilte in de zaal! En dan issut opgelost.
    Verder leuk plan dit hoor
    Als ik dan tijd heb enzow (want dat weet ik niet zover vantevoren) Wil ik ook wel toeschouwer zijn
      dinsdag 6 juli 2004 @ 12:57:52 #12
    55946 livEliveD
    Cogito ergo doleo
    pi_20438075
    quote:
    Op vrijdag 2 juli 2004 13:00 schreef hmesker het volgende:
    Ik ga den 24ste 3 weken op vakantie, dus vóór die tijd is geen probleem. De vorige keer werd ik abrupt verhinderd, deze keer zal ik alle zeilen bijzetten om er toch bij te zijn. Met de I Tjing, uiteraard.
    Mss is het idd mogelijk om het eerder te doen. Even kijken wat de rest voor datums opgeeft
      vrijdag 9 juli 2004 @ 00:10:04 #13
    1087 Merisse
    broddeltante
    pi_20501223
    * Merisse meldt zich als vragensteller en geinteresseerde
    You will never leave my mind
    And it turns out to be so much different than our dreams
    Now you're, you're a star in heaven
    pi_20511601
    Wil wel vragen gaan beantwoorden.
    pi_20512453
    quote:
    Op vrijdag 9 juli 2004 14:44 schreef Blaat het volgende:
    Wil wel vragen gaan beantwoorden.
    En wat ga je daar voor gebruiken?
    Oi!
    Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
    Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
      zaterdag 10 juli 2004 @ 00:38:28 #16
    14301 Psyche
    Daar istie weer!
    pi_20523147
    *Meldt! Mits mijn kleine meid niet weer vergaat van de pijn en krampjes
    Heaven doesn't want me and hell is afraid I take over...
      dinsdag 13 juli 2004 @ 02:13:16 #17
    55946 livEliveD
    Cogito ergo doleo
    pi_20588594
    quote:
    Op zaterdag 10 juli 2004 00:38 schreef Psyche het volgende:
    *Meldt! Mits mijn kleine meid niet weer vergaat van de pijn en krampjes
    Hopelijk gaat dat goedkomen. Je doet mee als tarotlegger?
    pi_20590682
    quote:
    Op vrijdag 9 juli 2004 15:17 schreef MUUS het volgende:

[..]

En wat ga je daar voor gebruiken?
    De pluisjes van zijn sokken op z'n grote teen?
    Doei.
    pi_20590691
    overigens heb ik ook wel interesse.. Heb zelf Tarot...
    Doei.
      woensdag 14 juli 2004 @ 13:30:00 #20
    55946 livEliveD
    Cogito ergo doleo
    pi_20618076
    Om het iets concreter te maken. Wat dachten jullie van vrijdag 30 juli rond 20:30?
      vrijdag 16 juli 2004 @ 23:17:43 #21
    14301 Psyche
    Daar istie weer!
    pi_20677202
    quote:
    Op dinsdag 13 juli 2004 02:13 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Hopelijk gaat dat goedkomen. Je doet mee als tarotlegger?
    uiteraard
    Heaven doesn't want me and hell is afraid I take over...
      zaterdag 17 juli 2004 @ 14:14:27 #22
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_20685496
    Ook van de partij is. Waarschijnlijk als vragensteller.. Anders gewoon als standaard lurker.
    It's Time To Shine
    [i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
      Admin zaterdag 17 juli 2004 @ 14:18:40 #23
    2589 crew  yvonne
    On(t)deugend
    pi_20685530
    Is er al een datum bekend?
    Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
    Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
    Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
    pi_20734020
    30 juli is wmb wel okay.
    pi_20768464
    quote:
    Op dinsdag 20 juli 2004 00:01 schreef Schorpioen het volgende:
    30 juli is wmb wel okay.
    Nee dat is helemaal niet ok! Want dan kan ik niet bedenk ik me nu pas... 31 juli wel. Want dat is een zaterdag.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')