Persoonlijk vind ik dat je trouwens geen doop doet om bij een religie te horen, maar omdat je God erkenning wil geven en wilt zeggen dat je je in je leven zal opdragen in de zin van luisteren naar zijn wetten.quote:Op woensdag 30 juni 2004 15:02 schreef MacMeester het volgende:
Hoe kan je nu 'intrede' doen in een geloofsgemeenschap als je als baby wordt gedoopt? Waar is je keuze voor een religie of geloofsgemeenschap?
dat vergeten de meeste mensen....quote:Op woensdag 30 juni 2004 15:11 schreef -Lotte- het volgende:
Persoonlijk vind ik dat je trouwens geen doop doet om bij een religie te horen, maar omdat je God erkenning wil geven en wilt zeggen dat je je in je leven zal opdragen in de zin van luisteren naar zijn wetten.
Kerk is totaal niet van toepassing, maar helaas krijg je wel een stempel op je leven...quote:Dat velen er ook een naambordje aan hangen van katholiek of iets anders dat staat er eigenlijk totaal los van in mijn ogen. Daarmee ontkracht je alleen het oorspronkelijke doel. In plaats van dat je je aan God aanbiedt doe je dat ineens naar een kerk.
van de wat ?quote:Op woensdag 30 juni 2004 16:24 schreef k3vil het volgende:
De doop is een afgeleide van de mikve
het heeft wel waarde, voor de ouders die het kind laten dopen in ieder geval wel.quote:Op woensdag 30 juni 2004 15:04 schreef -Lotte- het volgende:
Het heeft totaal geen waarde.
Maar is dat de waarde die telt?quote:Op woensdag 30 juni 2004 21:22 schreef Viola_Holt het volgende:
[..]
het heeft wel waarde, voor de ouders die het kind laten dopen in ieder geval wel.
yep, mijn ouders hebben mij en m'n broer en zus laten dopen. voor mij heeft het geen waarde, maar voor hen wel. prima toch !quote:Op donderdag 1 juli 2004 08:36 schreef -Lotte- het volgende:
Je snapt denk ik wel wat hier bedoeld wordt, maar misschien heb je een bepaalde reden dat je er tegenin wilt gaan?
Mensen en hun overleveringen...quote:Op donderdag 1 juli 2004 09:54 schreef miss_sly het volgende:
Volgens mij heb ik (ook hier op FOK) eens gelezen dat het als volgt in elkaar steekt: volgens de christelijke leer wordt iedereen zondig geboren, dus ook baby's. Als je ze dan laat dopen en ze ovrlijden, kunnen ze toch in de hemel komen. Als ze niet gedoopt zijn, zijn ze zondig en komen niet in de hemel. Vandaar ook dat vroeger een baby liefst dezelfde dag nog ter doop werd gehouden.
volgens mij heeft het sowieso niets met de leeftijd van Jezus te maken, dus dat hij 29 was is min of meer overbodige informatiequote:Op donderdag 1 juli 2004 10:02 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Mensen en hun overleveringen...
Jezus was 29.
In heel de bijbel is zover ik weet nergens bekend dat kinderdoop bestond ( binnen de christenen ).
Tuurlijk kan je conclusies trekken dat het NODIG is.... maar als er in principe geen aanleiding toe is vind ik het dus meer een menselijke gedachte dan een bijbelse gedachte.
Ik vind zulke dingen altijd een beetje eng. In de bijbel zie je bijv dat Jezus tegen de 'schriftgeleerden' in ging... omdat ze de wet te letterlijk namen en eigenlijk uit het verband rukte.
Voor het eten was reinheid nodig, dus moet je je handen goed wassen. Toen kwam er iemand die zei... mja... je handen, je gaat wel met je armen over de tafel als je brood wilt pakken, dus laten we onze armen ook wassen. Later zei iemand weer... mja, 1 keer wassen... is het dan echt schoon? Ik ga het 7 keer doen. En zo ging men verder.....
De doop is niets anders dan symboliseren dat je je opdraagt aan een god. Een klein kind kan daar nog niet voor kiezen. Nergens in de bijbel staat dat ongedoopte kinderen niet in de hemel zullen komen dus waarom leggen de mensen elkaar dit op? Leer het kind allerlei dingen en probeer het zoveel mogelijk goede dingen mee te geven. Dopen kan altijd nog.
In gnostische geschriften is de doop anders dan alleen maar symbolisch.quote:Op donderdag 1 juli 2004 10:02 schreef -Lotte- het volgende:
De doop is niets anders dan symboliseren dat je je opdraagt aan een god. Een klein kind kan daar nog niet voor kiezen. Nergens in de bijbel staat dat ongedoopte kinderen niet in de hemel zullen komen dus waarom leggen de mensen elkaar dit op? Leer het kind allerlei dingen en probeer het zoveel mogelijk goede dingen mee te geven. Dopen kan altijd nog.
Misschien heeft het er wel mee te maken dat dopen van kinderen in de bijbel niet voorkomt, en dopenen van volwassenen wel?quote:Op donderdag 1 juli 2004 10:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
volgens mij heeft het sowieso niets met de leeftijd van Jezus te maken, dus dat hij 29 was is min of meer overbodige informatie
prima, en wat is je punt?quote:Op donderdag 1 juli 2004 13:32 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Misschien heeft het er wel mee te maken dat dopen van kinderen in de bijbel niet voorkomt, en dopenen van volwassenen wel?
Dat ze jouw wilt laten inzien dat wat de bijbel ons laat zien anders is dan wat de religie ons laat zienquote:Op donderdag 1 juli 2004 13:35 schreef miss_sly het volgende:
[..]
prima, en wat is je punt?
OK, maar dat was niet de vraag van TS, volgens mij. Hij vraag tzich af hoe het zit met baby's, en ik vertel hoe mij verteld is dat dat volgens veel christelijke mensen zo is. voor mij zegt die bijbel neit zoveel, ik heb mijn info uit de praktijk.quote:Op donderdag 1 juli 2004 13:54 schreef k3vil het volgende:
[..]
Dat ze jouw wilt laten inzien dat wat de bijbel ons laat zien anders is dan wat de religie ons laat zien
De zondeval is een typisch probleem wat door de Katholieke leer is opgedrongen.quote:Op donderdag 1 juli 2004 14:05 schreef miss_sly het volgende:
OK, maar dat was niet de vraag van TS, volgens mij. Hij vraag tzich af hoe het zit met baby's, en ik vertel hoe mij verteld is dat dat volgens veel christelijke mensen zo is. voor mij zegt die bijbel neit zoveel, ik heb mijn info uit de praktijk.
dat kun je natuurlijk afdoen als bijgeloof, maar voor veel mensen is dat een belangrijk onderdeel van hun geloof. Mensen vullen het toch veelvudlig op hun eigen manier in, of die nou goed of midner goed is in de ogen van anderen. De gemiddelde gelovige staat er niet echt bij stil of in de bijbel alleen volwassenen werden gedoopt, maar gaan mee met de traditie en de ideeen die zij meegekregen hebben.quote:Op donderdag 1 juli 2004 15:02 schreef MacMeester het volgende:
[..]
De zondeval is een typisch probleem wat door de Katholieke leer is opgedrongen.
Door deze onzin krijg je inderdaad het idee dat kinderen zondig geboren worden. En dus door de priester/pastoor een plons water met krijgen wat woordjes zorgt ervoor dat ze ineens niet meer 'zondig' zijn...
Das meer bijgeloof.... dan geloof....
Volgens mij zegt de TS heel duidelijk dat hij het vreemd vind. Hierna komen er redeneringen van andere personen dat het bijvoorbeeld een kerkelijke instelling is. Ik zeg dus dat de bijbel dit totaal niet ondersteund.quote:Op donderdag 1 juli 2004 14:05 schreef miss_sly het volgende:
[..]
OK, maar dat was niet de vraag van TS, volgens mij. Hij vraag tzich af hoe het zit met baby's, en ik vertel hoe mij verteld is dat dat volgens veel christelijke mensen zo is. voor mij zegt die bijbel neit zoveel, ik heb mijn info uit de praktijk.
Maar als het geen deel is van de bijbel ( hun geloof ) dan is het toch automatisch bijgeloof, of ben ik nou gek? :pquote:Op donderdag 1 juli 2004 15:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
dat kun je natuurlijk afdoen als bijgeloof, maar voor veel mensen is dat een belangrijk onderdeel van hun geloof.
En daar ligt dus de fout... want waar geloof je nou in... of waar zou je in moeten geloven?quote:De gemiddelde gelovige ---- gaan mee met de traditie en de ideeen die zij meegekregen hebben.
Misschien tegenwoordig niet meer, maar vroeger werden ongedoopte kinderen niet eens op de christelijke begraafplaats begraven....dus toch wel ernstig belangrijk!quote:Op donderdag 1 juli 2004 15:14 schreef Henk-Wim het volgende:
Tis trouwens niet zo dat men babies zo snel mogelijk doopt zodat ze, wanneer ze zouden sterven, in de hemel komen. Ook zonder die doop komen ze daar wel. Het is alleen een soort van extra onderstreping van de liefde van God voor een baby. God's genade is ook voor dat babietje en dat wordt via de doop nog eens uitgebeeld/uitgedrukt. En das bemoedigend voor de ouders. Maar niet per se nodig/verplicht om in de hemel te komen.
De Bijbel is niet compleet en zeker niet zaligmakend. Dus als er bepaalde ideeėn geloofd worden die niet expliciet in de Bijbel worden genoemd wil dat niet zeggen dat dit bijgeloof is.quote:Op donderdag 1 juli 2004 15:10 schreef -Lotte- het volgende:
Maar als het geen deel is van de bijbel ( hun geloof ) dan is het toch automatisch bijgeloof, of ben ik nou gek? :p
De Bijbel is een basis. Niet het geloof op zich. Van daar uit ga je je geloof of inzicht opbouwen.quote:En daar ligt dus de fout... want waar geloof je nou in... of waar zou je in moeten geloven?
ik denk dat veel mensen geloven in wat ze wordt verteld, dus datgene dat in hun geloofsgemeenschap wordt gepredikt. Als hetnaar jouw mening biujgeloof is als het niet per se letterlik zo in de bijbel staat, dan mag dat, maar dat is jouw persoonlijk einvulling. Als ik hier zo op het forum kijk, zijn er erg veel mensen die hun geloof toch op een eigen manier invullen. en dat 'eigen' kan dan een erg persoonlijke manier zijn (ik denk aan hoe ik wel eens stukjes van Mariel gelezen heb hier) of op de manier die hen is geleerd.quote:Op donderdag 1 juli 2004 15:10 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Maar als het geen deel is van de bijbel ( hun geloof ) dan is het toch automatisch bijgeloof, of ben ik nou gek? :p
[..]
En daar ligt dus de fout... want waar geloof je nou in... of waar zou je in moeten geloven?
Misschien compleet genoeg voor ons mensen? Daar ga ik namelijk wel vanuitquote:Op donderdag 1 juli 2004 15:18 schreef MacMeester het volgende:
De Bijbel is niet compleet en zeker niet zaligmakend. Dus als er bepaalde ideeėn geloofd worden die niet expliciet in de Bijbel worden genoemd wil dat niet zeggen dat dit bijgeloof is.
Misschien had ik het niet moeten aanhalen, we gaan dan aardig offtopic....quote:Op donderdag 1 juli 2004 15:25 schreef Boomstam het volgende:
Misschien compleet genoeg voor ons mensen? Daar ga ik namelijk wel vanuit
ja man, wat doe je!!!!!!quote:Op donderdag 1 juli 2004 15:31 schreef MacMeester het volgende:
Misschien had ik het niet moeten aanhalen, we gaan dan aardig offtopic....
Het is niet bedoeld als zijnde onrespectvol... maar meer letterlijk. Je hebt geloof ( het geschrevene ) en je hebt bijgeloof ( het ongeschrevene ).quote:Op donderdag 1 juli 2004 15:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
ik denk dat veel mensen geloven in wat ze wordt verteld, dus datgene dat in hun geloofsgemeenschap wordt gepredikt. Als hetnaar jouw mening biujgeloof is als het niet per se letterlik zo in de bijbel staat, dan mag dat, maar dat is jouw persoonlijk einvulling. Als ik hier zo op het forum kijk, zijn er erg veel mensen die hun geloof toch op een eigen manier invullen. en dat 'eigen' kan dan een erg persoonlijke manier zijn (ik denk aan hoe ik wel eens stukjes van Mariel gelezen heb hier) of op de manier die hen is geleerd.
Ik vind het afdoen als bijgeloof omdat het anders is dan de manier waarop jij het beleft, niet echt respectvol.
Je hebt zeeer veel verschillende christenen. Niet alle christenen proberen de bijbel aan te hangen. Er zijn ook christenen die als Jezus willen handelen/leven. Hier hoort dopen in hun beleving mogelijk bij.quote:Op donderdag 1 juli 2004 15:05 schreef -Lotte- het volgende:
Dat jij verteld dat veel christelijke mensen het zo bezien, dat is totaal geen probleem. Maar de vraag waarom ze het doen of de vraag wat ze ermee proberen te bereiken komt in mijn ogen dan ineens boven, want deze christenen plachten de bijbel aan te hangen( ook al heeft deze voor jou zoals je zegt geen waarde ) en in deze bijbel staat nergens dat kinderdoop gewenst is, maar wel dat er een doop van volwassen personen is.
volgens mij ga jij bij je verdeling in geschrevene en ongeschreven en geloof en bijgeloof al de fout in. Dat is denk ik jouw persooniljke beleving van je geloof. Prima, maar dat wil niet zeggen dat het van anderen bijgeloof is. ik vind dat je het dan te klein bekijkt.quote:Op donderdag 1 juli 2004 16:08 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Het is niet bedoeld als zijnde onrespectvol... maar meer letterlijk. Je hebt geloof ( het geschrevene ) en je hebt bijgeloof ( het ongeschrevene ).
Als je geloofd in de bijbel maar jezelf tocht dingen zou gaan opleggen die er niet instaan... is dit dan geen bijgeloof te noemen? Ik wil niet perse aanhalen dat kinderdoop bijgeloof is, maar letterlijk kan ik het niet terugvinden. Boomstam haalt net al een argument aan... dat het een conclusie is die je kan trekken. Ik kan mij daar niet zo heel erg in vinden, maar zo zijn er meerdere dingen in de bijbel.
Ik bedoelde het gewoon echt letterlijk... het bijgeloof.
maar een babie kan kog niet kiezen of hij wil geloven of niet en ik ken genoeg mensen die liever niet gedoopt hadden willen zijn en niks met de kerk te maken willen hebben de doop is alleen voor den familie niet voor het kindquote:Op zondag 22 augustus 2004 23:21 schreef rooierooie het volgende:
Ik wil als gelovige wel proberen uit te leggen hoe ik dit zie. De doop is een sacrament, dat gaat verder dan alleen maar een symbool. Een sacrament is een uiterlijk teken met een innerlijke werking. Er gebeurt daadwerkelijk iets op het moment dat iemand gedoopt wordt. Als je gedoopt wordt, dan sterf je als het ware de dood die Jezus stierf opnieuw. Je gaat dood en wordt opnieuw geboren en je hebt deel aan een nieuw leven, waarin zonde en dood niet meer het laatste woord hebben. Ik snap de redenering wel van mensen die vinden dat je pas gedoopt kan worden als je volwassen bent, maar om gedoopt te worden hoef je niet aan allerlei voorwaarden te voldoen. Gods liefde is namelijk onvoorwaardelijk. Het is niet zo dat God zegt, ga jij nou eerst maar eens een aantal jaren braaf naar de kerk, lees je eerst maar eens suf in de bijbel en dan zien we wel weer verder. God heeft ons altijd éérst liefgehad en de doop kunnen we daarom als klein babietje dat nog niet eens bewust kan nadenken al ontvangen. Voor mij is de kinderdoop juist essentieel. Ik denk dat veel mensen die gelovig zijn opgevoed en zijn blķjven geloven als ze volwassen worden de behoefte hebben om hun geloof op de één of andere manier te bevestigen en in de meeste kerken kan dat in de vorm van belijdenis doen, of het vormsel ontvangen, of de handen opgelegd laten krijgen om de Heilige Geest te ontvangen. Maar de doop is iets van God naar ons toe. Niet andersom.
Zegt wie?quote:Op donderdag 1 juli 2004 15:14 schreef Henk-Wim het volgende:
Tis trouwens niet zo dat men babies zo snel mogelijk doopt zodat ze, wanneer ze zouden sterven, in de hemel komen. Ook zonder die doop komen ze daar wel.
Dat is wat veel kerken er van maken, die maken er iets menselijks van, iets van óns, iets gezelligs en een leuke traditie. Maar het is God die doopt en God die ons welkom heet.quote:Op maandag 23 augustus 2004 01:26 schreef krakkemieke het volgende:
Zoals ik het heb begrepen is de kinderdoop een soort verwelkoming in de kerk
Baptisten!quote:Op maandag 23 augustus 2004 01:13 schreef Karzeuler het volgende:Evangelische- en pinksterkerken hebben deze manier van dopen door middel van onderdompeling weer in ere gestelt. Er zijn vast nog wel andere kerken waar ze onderdompelen.
Nu ja, zij noemden zich zelf ''dopers.'' Wederdopers (anabaptisten) is een scheldnaam van hun tegenstanders.quote:Op maandag 23 augustus 2004 12:12 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
Ja had een paar eeuwen terug ook nog een vage stroming die zich de wederdopers noemden. Kent iemand dat verhaal?
Hoe zit het dan met die christelijke doctrine van de erfzonde ? Hoe lang moet je kind dan "zondig" bljven ?quote:Op woensdag 30 juni 2004 15:04 schreef -Lotte- het volgende:
Jezus was 29.5 jaar oud toen hij gedoopt werd. De kinderdoop is dan ook geen bijbels ritueel maar een overlevering vanuit andere geloven/religies enz..
Met andere woorden, je hebt helemaal gelijk.
Het heeft totaal geen waarde.
Geloof ik geen hout van. Stond er dan ook altijd een compleet medisch team klaar ?quote:Op donderdag 1 juli 2004 12:38 schreef MacMeester het volgende:
maar je werd onder water gehouden voor een bepaalde tijd. Met gevolg dat je een bijna dood ervaring zou krijgen. Zo was het mogelijk om je door de doop (dus een soort herboren worden) je even hebt kunnen verbinden met het hiernamaals, waardoor je dus niet alleen anders tegen het leven aan kon kijken, maar ook de angst voor de dood helemaal kwijt zou zijn.
En er vaak ook nooddopen werden uitgevoerd.quote:Op donderdag 1 juli 2004 09:54 schreef miss_sly het volgende:
Volgens mij heb ik (ook hier op FOK) eens gelezen dat het als volgt in elkaar steekt: volgens de christelijke leer wordt iedereen zondig geboren, dus ook baby's. Als je ze dan laat dopen en ze ovrlijden, kunnen ze toch in de hemel komen. Als ze niet gedoopt zijn, zijn ze zondig en komen niet in de hemel. Vandaar ook dat vroeger een baby liefst dezelfde dag nog ter doop werd gehouden.
Stonden die er dan ook bij die mohammed geneuzel van jou, die zijn visioenen medisch heeft kunnen verklaren?quote:Op maandag 23 augustus 2004 12:57 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Geloof ik geen hout van. Stond er dan ook altijd een compleet medisch team klaar ?
quote:Op maandag 23 augustus 2004 12:57 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Geloof ik geen hout van. Stond er dan ook altijd een compleet medisch team klaar ?
Ik blijf er bij dat het complete onzin is dat bij het dopen gemikt werd op het krijgen van een nabije doodervaring. Welk overlevingspercentage werd dan ingecalculeerd? 50quote:Op maandag 23 augustus 2004 13:50 schreef MacMeester het volgende:
[maar je werd onder water gehouden voor een bepaalde tijd. Met gevolg dat je een bijna dood ervaring zou krijgen]
Stonden die er dan ook bij die mohammed geneuzel van jou, die zijn visioenen medisch heeft kunnen verklaren?
Schei toch uit.
Enorm veel mensen hebben een bijna dood ervaring gehad, maar de bekenste zijn die men krijgt in het ziekenhuis. Dus een bijna dood ervaring is niet per sé gelinkt aan het ziekenhuis.
Dat mag jij vinden.quote:Ik blijf er bij dat het complete onzin is dat bij het dopen gemikt werd op het krijgen van een nabije doodervaring.
Als ik erbij was geweest in die tijden, dan had ik je dat kunnen vertellen... Voor zover ik het weet na te vertellen is het zo dat de doper wist hoe lang je iemand moest 'verdrinken' voor een dergelijke ervaring. Misschien kan je middels google daar meer over vinden.quote:Welk overlevingspercentage werd dan ingecalculeerd? 50En stond dan een compleet reanimatie team klaar ?
Waarom ga je nu een parallel leggen tussen visioenen en een bijna dood ervaring. Dit zijn twee wezenlijk verschillende dingen.quote:Ergo. Men zou toen ineens niet het verschil gekend hebben tussen een nabije doodservaring en een "visioen" a la Paulus en Johannes (de schrijver van Openbaringen en het Evangelie volgens Johannes, dus niet Johannes de doper).
Waarom ga je nu een parallel leggen tussen visioenen "visioenen" en een bijna dood ervaring. Dit zijn twee wezenlijk verschillende dingen.quote:Op maandag 23 augustus 2004 14:40 schreef MacMeester het volgende:
Waarom ga je nu een parallel leggen tussen visioenen en een bijna dood ervaring. Dit zijn twee wezenlijk verschillende dingen.
Ik wist wel dat je dat zou aanhalenquote:Op maandag 23 augustus 2004 14:47 schreef Akkersloot het volgende:
Waarom ga je nu een parallel leggen tussen visioenen en een bijna dood ervaring. Dit zijn twee wezenlijk verschillende dingen.
En dat wist men vroeger. Zoiets als "een nabije bijna doodervaring is het door zuurstofgebrek electrische kortsluitingen krijgen in bepaalde hersendelen".
Het officiele geloof is, dat er in de bijbel staat: wie gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn die zal het koninkrijk gods beerven.. Daar komt dan het katholieke idee vandaan van kinderen zo snel mogelijk dopen vandaan, idd ivm met de hoge kindersterfte en het letterlijk nemen van deze tekst. Verder stamt de traditie van de kinderdoop voort uit de gedachte dat de doop een vervanging is van de besnijdenis die bij kinderen wordt uitgevoerd en een teken is van het horen bij Gods volk en dat God jou tot zijn volk wil rekenen, meer dan dat het wijst naar dat jij een persoonlijke keuze maakt voor God. Dit is niet zoals het veelal in de bijbel staat, waar verwezen wordt naar een doop na een keuze om voor God te leven en dus is kinderdoop eigenlijk achterhaald.. Daarom zie je in veel/alle kerken die nu nieuw ontstaan (behalve de PKK) eigenlijk een volwassendoop..quote:Op donderdag 1 juli 2004 15:02 schreef MacMeester het volgende:
[..]
De zondeval is een typisch probleem wat door de Katholieke leer is opgedrongen.
Door deze onzin krijg je inderdaad het idee dat kinderen zondig geboren worden. En dus door de priester/pastoor een plons water met krijgen wat woordjes zorgt ervoor dat ze ineens niet meer 'zondig' zijn...
Das meer bijgeloof.... dan geloof....
Is imho ook logischer... Je kiest er dan bewust voor.quote:Op maandag 23 augustus 2004 15:11 schreef Persy het volgende:
.... Daarom zie je in veel/alle kerken die nu nieuw ontstaan (behalve de PKK) eigenlijk een volwassendoop..
Ik heb je profiel zitten bespioneren en zag dat je hobby Jezus was.quote:Op maandag 23 augustus 2004 17:07 schreef Bloodwashedgirl het volgende:
Kleine bijdrage: Het griekse woord voor 'dopen' is 'baptizo'. Dat woord betekent letterlijk: onderdompeling. Hier meer over.
Wat heeft je uiteindelijk over de streep getrokken? Ik ben er namelijk wél mee opgevoed, maar heb nog nooit iets meegemaakt waardoor ik het goed kan geloven.quote:Op maandag 23 augustus 2004 17:32 schreef Bloodwashedgirl het volgende:
Nee, ik heb geen christelijke opvoeding gehad, ik ben bijna 3 jaar geleden tot bekering gekomen, toen ik 9 maanden eerder in contact kwam met een jongen die wel gelovig was opgevoed. Ik ben opgevoed in een atheistisch gezin, en ben in het verleden bezig geweest met dingen als geesten oproepen, wicca en dat soort zaken.
Ik ga naar Fountain of Joy Bible Church (naam zegt het al). Ik heb gekozen voor de doop omdat ik graag Jezus gehoorzaam en in de bijbel staat dat Jezus de opdracht heeft gegeven om wanneer je bekeerd bent, je te laten dopen. Maar ook om aan mijn omgeving te laten zien dat ik echt voor Jezus heb gekozen.
Hoop een beetje je vragen te hebben beantwoord
Daarben ik ook altijd benieuwt na, ik zelf heb ook een christelijke opvoeding gehad. maar heb tot op heden nooit me kinderdoop beleden. Nu weet ik wel dat bekering een proces is (afkomstig van de ing die slaat op een proces) En dat de ene plotselingen omezwaai krijg en de andere een geleidelijke. maar toch is het intressant te horen hoe dat bij andere mensen gaat.quote:Op maandag 23 augustus 2004 17:34 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Wat heeft je uiteindelijk over de streep getrokken? Ik ben er namelijk wél mee opgevoed, maar heb nog nooit iets meegemaakt waardoor ik het goed kan geloven.
Dus je bent wel gelovig geweest. Een atheist houdt zich namelijk niet bezig met geesten op roepen e.d. Want die gelooft daar niet in.quote:Op maandag 23 augustus 2004 17:32 schreef Bloodwashedgirl het volgende:
en ben in het verleden bezig geweest met dingen als geesten oproepen, wicca en dat soort zaken.
Ja, mijn moeder heeft ook meer die interesses in yoga, astrologie e.d. Mijn vader is meer het nuchtere type: ik geloof wel dat er iets is, maar...quote:Op maandag 23 augustus 2004 17:43 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Dus je bent wel gelovig geweest. Een atheist houdt zich namelijk niet bezig met geesten op roepen e.d. Want die gelooft daar niet in.
Hier ook nog een inleiding tot de Didachequote:CHAPTER 7
Baptism
1 Concerning baptism, baptise thus: Having first rehearsed all these things, "baptise, in the Name of the Father and of the Son and of the Holy Spirit," in running water;
2 but if thou hast no running water, baptise in other water, and if thou canst not in cold, then in warm.
3 But if thou hast neither, pour water three times on the head "in the Name of the Father, Son and Holy Spirit."
4 And before the baptism let the baptiser and him who is to be baptised fast, and any others who are able. And thou shalt bid him who is to be baptised to fast one or two days before.
Hier zie je al dat het in de eerste eeuwen puur om de symboliek ging die het beste door onderdompeling tot z'n recht kwam, maar bij gebrek aan middelen ook met besprenkeling uitgevoerd kon worden.quote:but if thou hast neither, pour water three times on the head, in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Spirit
Is Grieks zo ver ik het kan herkennen. Kon het vroeger een beetje, maar ben het wat verleert.quote:Op maandag 23 augustus 2004 17:52 schreef speknek het volgende:
Heeft wel wat Hindoestaans, waar ze het in de Ganges doen.
Heb je de klok horen luiden?quote:Op donderdag 1 juli 2004 09:54 schreef miss_sly het volgende:
meester, kunt u het ons leren ?quote:Op maandag 23 augustus 2004 18:29 schreef lionsguy18 het volgende:
Leuk om al die reacties over de doop te lezen van afgedwaalde christenen.
De ene post is nog fantastischer als de andere.
http://www.newadvent.org/cathen/02258b.htmquote:Op maandag 23 augustus 2004 18:22 schreef lionsguy18 het volgende:
Heb je de klok horen luiden?
Waar baseer je dat op?
Bronnetje?
quote:The fate of infants who die without baptism must be briefly considered here. The Catholic teaching is uncompromising on this point, that all who depart this life without baptism, be it of water, or blood, or desire, are perpetually excluded from the vision of God. This teaching is grounded, as we have seen, on Scripture and tradition, and the decrees of the Church. Moreover, that those who die in original sin, without ever having contracted any actual sin, are deprived of the happiness of heaven is stated explicitly in the Confession of Faith of the Eastern Emperor Michael Palęologus, which had been proposed to him by Pope Clement IV in 1267, and which he accepted in the presence of Gregory X at the Second Council of Lyons in 1274.
Overigens had ik hier uiteraard ook volledig gelijk: http://www.newadvent.org/cathen/09256a.htmquote:Op maandag 23 augustus 2004 00:46 schreef speknek het volgende:
Ik geloof dat ongedoopte kinderen naar Limbo gingen, het voorportaal van de hel.
quote:Limbo
(Late Lat. limbus) a word of Teutonic derivation, meaning literally "hem" or "border," as of a garment, or anything joined on (cf. Italian lembo or English limb).
In theological usage the name is applied to (a) the temporary place or state of the souls of the just who, although purified from sin, were excluded from the beatific vision until Christ's triumphant ascension into Heaven (the "limbus patrum"); or (b) to the permanent place or state of those unbaptized children and others who, dying without grievous personal sin, are excluded from the beatific vision on account of original sin alone (the "limbus infantium" or "puerorum").
lim·bo (de ~ (m.), ~'s)quote:Op maandag 23 augustus 2004 20:23 schreef lionsguy18 het volgende:
Kon je niks hollands vinden?
quote:Op maandag 23 augustus 2004 17:47 schreef Bloodwashedgirl het volgende:
Tja, tis moeilijk te zeggen wat me uiteindelijk over de streep getrokken heeft. Ik denk die onvoorwaadelijke liefde van Jezus. Ik vroeg die jongen ooit eens: waarom gaat Jezus nou al die mensen genezen? Dat dóe je toch niet? Kan je aan de gang blijven... Maar hij zei: Jezus houdt gewoon heel veel van mensen. 'Oh...' dacht ik toen
quote:Op maandag 23 augustus 2004 21:20 schreef rooierooie het volgende:
[..]
![]()
Waarom reageer je zo defensief? je vroeg een bron (weliswaar aan mij, maar ik was er nog niet aan toegekomen) en je krijgt een bron.quote:Op maandag 23 augustus 2004 20:23 schreef lionsguy18 het volgende:
En voel je je nu interessant Speknek.
Een paar wazige engelse teksten neerpleuren?
De duivel heeft heel wat overwerk.quote:Op maandag 23 augustus 2004 18:29 schreef lionsguy18 het volgende:
Leuk om al die reacties over de doop te lezen van afgedwaalde christenen.
Mijn reactie is absoluut niet verdedigend bedoeld.quote:Op maandag 23 augustus 2004 22:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Waarom reageer je zo defensief? je vroeg een bron (weliswaar aan mij, maar ik was er nog niet aan toegekomen) en je krijgt een bron etc. etc.
dat laatste had ik maar overgeslagenquote:Op maandag 23 augustus 2004 23:24 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Mijn reactie is absoluut niet verdedigend bedoeld.
De doop met water is een opdracht van Jezus zoals beschreven staat in het evangelie van Mattheus 28: 19 dus in de driemaal heilige naam Vader, Zoon en Heilige Geest.
Waar mee redding van erfzonde mogelijk is.
De katholieke visie op de doop wijkt af van de protestantse.
Kinderdoop is wel algemeen gebruik, behoudens uitzonderingen in enkele protestantse groeperingen zoals b.v. de Doopsgezinden en naar ik meen nog wat Pinkstergroeperingen.
Naast de doop met water kent men ook de doop met vuur.
Een overblijfsel hiervan kent de katholieke kerk nog als het Vormsel.
Wazig? Ik vind de Katholieke encyclopedie die via officieel decreet zegt dat de uitleg van de Katholieke Kerk 'uncompromising' is, niet bepaald een voorbeeld van wazig.quote:Op maandag 23 augustus 2004 20:23 schreef lionsguy18 het volgende:
En voel je je nu interessant Speknek.
Een paar wazige engelse teksten neerpleuren?
bijna 500 jaar dus, maar goed ik leef in het heden dus de katholieke leer is niet de enige binnen het christendomquote:Op dinsdag 24 augustus 2004 00:29 schreef speknek het volgende:
[..]
Wazig? Ik vind de Katholieke encyclopedie die via officieel decreet zegt dat de uitleg van de Katholieke Kerk 'uncompromising' is, niet bepaald een voorbeeld van wazig.
En dat de Katholieke uitleg anders is dan de Protestantse weet ik ook wel, maar zoals ik al eerder zei, een paar honderd jaar geleden was de Katholieke kerk de enige kerk.
Lees de Bijbel maar, Johannes 1 vers 1.quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 08:58 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
En wie moet ik dienen dan? De Vader, de Zoon of de Heilige Geest? Of toch alledrie? Of zijn ze allen 1? Is God Jezus?
So who gives a flying fuck? Ik geloof helemaal niet in god, het ging erom waar het principe van kinderdoop vandaan kwam.quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 00:32 schreef lionsguy18 het volgende:
bijna 500 jaar dus, maar goed ik leef in het heden dus de katholieke leer is niet de enige binnen het christendom
open er een topic over !quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 10:59 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Gelukkig zijn er bijna geen mohammedanen op aarde. Kijk eens wat kramers zegt over moslims. In tegenstelling tot veel christenen vereren wij mensen niet als (bijna) God. Er is namelijk maar 1 God.
En hoezo verzieken? Ik ben oprecht benieuwd naar het hoe en waarom.
Ik denk dat het meer als symbolisch is, God vraagt of wij ons laten dopen, dat doet ie niet voor niets natuurlijk. Maar het is geen absolute must om in de hemel oid te komen. Stel nou dat je christen wordt en je ovemorgen wil laten dopen maar je sterft morgen. Zou onlogisch zijn dat je dan niet *toegelaten* wordt. Bovendien zou dat erop wijzen dat we ons zelf in de hemel kunnen werken wat natuurlijk totaal niet uitgaat van de christelijkeleer.quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 11:30 schreef Bensel het volgende:
nah, de doop heeft een symbolische waarde.. en ik snap dus niet dat je dat niet gewoon achterwege kunt laten.. Water dat al je zonden reinigt? lijkt me nogal sterk.. vooral als je op latere leeftijd 'ineens' gelovig word.. kun je nog mooi al die zonden van je afwassen..
Dat is ook weer zo'n misverstand. Zonde wordt volgens de christelijke theologie gereinigt door het geloof in het bloed van Jezus dat werdt vergoten tijdens zijn kruisiging.quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 12:10 schreef Bensel het volgende:
ik zeg dat het symbolisch is, omdat je je zonden reinigt met water.. niet omdat het god het wil ofzo..
Waar zou dat in de bijbel staan dat zonde Gods wil is?quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 11:30 schreef Bensel het volgende:
nah, de doop heeft een symbolische waarde.. en ik snap dus niet dat je dat niet gewoon achterwege kunt laten.. Water dat al je zonden reinigt? lijkt me nogal sterk.. vooral als je op latere leeftijd 'ineens' gelovig word.. kun je nog mooi al die zonden van je afwassen..
vind uberhaupt het hele zonden gedoe in geloof een beetje erg overtrokken.. vooral als men ook nog eens zegt dat de zonden 'gods wil' was. Zo kun je moord en doodlag wel gaan toekennen aan God's wil'. Wie kan zegen dat het niet zo is? Daarom ben ik er ook voor om de gerechtelijke macht altijd gescheiden te houden van geloof (en liefst ook politieke macht)
Sjonge, had dominee moeten wordenquote:1 Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade des te overvloediger worde?
2 Dat zij verre! Hoe zouden wij nog in de zonde willen leven, welke wij afgestorven zijn?
3 Of weet gij niet, dat wij allen, die in Jezus Christus gedoopt zijn, in zijnen dood gedoopt zijn?
4 Zo zijn wij immers met hem begraven door den doop in den dood, opdat, gelijk Christus is opgewekt van de doden door de heerlijkheid des Vaders, wij ook alzo in een nieuw leven zouden wandelen.
5 Want indien wij met hem ééne plant geworden zijn in de gelijkheid zijns doods, zo zullen wij hem ook in de opstanding gelijk zijn,
6 wetende, dat onze oude mens met hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, en wij voortaan de zonde niet meer dienen;
7 want wie gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde.
8 Zijn wij nu met Christus gestorven, zo geloven wij, dat wij ook met hem leven zullen,
9 wetende, dat Christus, uit de doden opgewekt, niet meer sterft: de dood zal niet meer over hem heersen.
10 Want wat hij gestorven is, dat is hij der zonde gestorven eenmaal; maar wat hij leeft, dat leeft hij Gode.
11 Alzo ook gij, houdt het daarvoor, dat gij der zonde gestorven zijt, en Gode leeft, in Christus Jezus, onzen Heer.
12 Zo laat nu de zonde niet heersen in uw sterfelijk lichaam, om aan zijne lusten gehoorzaam te zijn;
Ja jonge, dit is ook geen islam maar christendomquote:Op dinsdag 24 augustus 2004 08:58 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Vader, Zoon en Heilige Geest? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Dat God de Vader is en Jezus zijn Zoon? Typerend weer dat God hier als mens wordt neergezet. Betekent dat zoiets als dat Jezus de erfgenaam van God zou zijn, want Hij is immers zijn Zoon? Jezus was gewoon een profeet die als doel had de boodschap van God te verspreiden. Om hem dus als een goddelijk wezen te zien gaat mij wat ver. Wie is de Heilige Geest dan?
En wie moet ik dienen dan? De Vader, de Zoon of de Heilige Geest? Of toch alledrie? Of zijn ze allen 1? Is God Jezus?
Eeuh, oke. Maar wat heeft dat er ook alweer mee te makenquote:Op dinsdag 24 augustus 2004 12:52 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
Ja jonge, dit is ook geen islam maar christendom
dat die de waarheid weer net even anders interpreteren als jij dat doetquote:Op dinsdag 24 augustus 2004 13:00 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Eeuh, oke. Maar wat heeft dat er ook alweer mee te maken
Daarom vraag ik ook hoe ze dat wel zien en waar ik de denkfout maak. Anders weet ik nooit waarom ze God gelijk zien aan zijn 'Zoon' Jezus.quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 13:08 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
dat die de waarheid weer net even anders interpreteren als jij dat doet
je maakt helemaal geen denkfout. Je gelooft gewoon de inhoud van een boek. Zij geloven de inhoud van een ander boek. Niks aan het handje !quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 13:12 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Daarom vraag ik ook hoe ze dat wel zien en waar ik de denkfout maak. Anders weet ik nooit waarom ze God gelijk zien aan zijn 'Zoon' Jezus.
Weet ik wel. Dat wil echter niet zeggen dat ik geen interesse heb in hun denkwijze.quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 13:13 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
je maakt helemaal geen denkfout. Je gelooft gewoon de inhoud van een boek. Zij geloven de inhoud van een ander boek. Niks aan het handje !
ach, daar is nog een discussie over he. iedereen interpreteert een boek op z'n eigen manier. zie je wel vaker.quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 13:14 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Weet ik wel. Dat wil echter niet zeggen dat ik geen interesse heb in hun denkwijze.
Volgens mij is het anders een wijdverspreid geaccepteerde stelling onder christenen hoor. Heeft weinig meer met individuen te maken. Maar misschien handig als een echte christen hierop reageert. Ik hoor het liever van de eerste hand. No offense hoor.quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 13:16 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
ach, daar is nog een discussie over he. iedereen interpreteert een boek op z'n eigen manier. zie je wel vaker.
een echte christen ? zo één die nog in de bijbel gelooft zoals de moslims hem accepterenquote:Op dinsdag 24 augustus 2004 13:19 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Volgens mij is het anders een wijdverspreid geaccepteerde stelling onder christenen hoor. Heeft weinig meer met individuen te maken. Maar misschien handig als een echte christen hierop reageert. Ik hoor het liever van de eerste hand. No offense hoor.
Neu, hoeft niet perse. Ik neem ook genoegen met een 'christen'.quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 13:21 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
een echte christen ? zo één die nog in de bijbel gelooft zoals de moslims hem accepteren
hier vind je er meer info overquote:Op dinsdag 24 augustus 2004 13:23 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Neu, hoeft niet perse. Ik neem ook genoegen met een 'christen'.
Jezus is de zoon van God, en tevens gelijk God zelf. We (christenen) geloven dat God vlees is geworden zodat we alsnog behouden mogen worden. De Heilige Geest is ook God. en dus ook Jezus. Want we geloven dat na de hemelvaart van Jezus de heilige Geest voor ons is terug gekomen. Zoals ik geloof ik ook in een ander topic zei, christenen geloven dat we nooti behouden kunnen worden door onze eigen daden. Alleen door het bloed van de Christus. En daar staat de doop dus voor, onder andere, het symboliseert dat onze zonden worden weggespoelt door het bloed van de Christus. Euhmz en dit was zo'n beetje het christendom in hele hele korte lijnenquote:Op dinsdag 24 augustus 2004 13:12 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Daarom vraag ik ook hoe ze dat wel zien en waar ik de denkfout maak. Anders weet ik nooit waarom ze God gelijk zien aan zijn 'Zoon' Jezus.
Het is maar wat je wil leren.quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 14:01 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Het christendom houdt volgens jou dus in principe in dat je gewoon kunt doen wat je wilt, want je wordt toch niet afgerekend op je eigen daden? Alleen het bloed van Christus wordt afgerekend? Wat je dus eigelijk zegt is dat een mens als zondaar wordt geboren en dat de enige manier is om je te laten dopen? Apart. En als ik nou weet dat ik morgen dood ga en ik wil niet naar de hel en ik besluit christen te worden, de gedachte alleen al, dan word ik dus gezuiverd van al mijn zonden? Wat lief.
Nou, in ieder geval bedankt voor deze info. Zo leer ik elke dag maar weer bij waarom ik geen christen ben, maar een moslim.
God afbeelden is zondig, dat zijn denk weer andere soort christenen of geen christenenquote:Op dinsdag 24 augustus 2004 14:01 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Brrrrrr. Jezus is God zelf. Ik hoop wel dat je goed beseft wat je zegt. God is vlees geworden? Dat verklaart waarom veel 'christenen' God als mens afbeelden. En ook de Heilige Geest is Jezus en is dus God? Hoe kon Jezus zich dan tot God wenden als hij het zelf blijkbaar was
Nee dat is dan weer niet zo, onze zonde worden ons vergeven en we ontvangen de liefde van God en dus Jezus. Als we deze liefde gebruiken voor aardse zaken, zoals geld voetbal u name it, dan doen we God tekort. Daarmee accepteren we niet dat onze zonde vergeven zijn, en dus is onze zonde niet vergeven. En ook dit verhaal is nog niet compleet.quote:Het christendom houdt volgens jou dus in principe in dat je gewoon kunt doen wat je wilt, want je wordt toch niet afgerekend op je eigen daden? Alleen het bloed van Christus wordt afgerekend? Wat je dus eigelijk zegt is dat een mens als zondaar wordt geboren en dat de enige manier is om je te laten dopen? Apart. En als ik nou weet dat ik morgen dood ga en ik wil niet naar de hel en ik besluit christen te worden, de gedachte alleen al, dan word ik dus gezuiverd van al mijn zonden? Wat lief.
Inderdaad. Een gespleten maan door Mohammed en Mohammed op een vliegend paard is veeeeel geloofwaardigerquote:Op dinsdag 24 augustus 2004 14:01 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Nou, in ieder geval bedankt voor deze info. Zo leer ik elke dag maar weer bij waarom ik geen christen ben, maar een moslim.
Ik zal het eens aan 1 van mijn 2 armeense buren vragen. Zij zijn immers ook christelijk, dus zou het best kunnen.quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 14:03 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Het is maar wat je wil leren.
Vraag het anders eens aan een Armenier, die weet het vast wel goed uit te leggen.
Reactie op een reactie van iemandquote:Op dinsdag 24 augustus 2004 13:00 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Eeuh, oke. Maar wat heeft dat er ook alweer mee te maken
Erfzonde!quote:Op woensdag 30 juni 2004 15:02 schreef MacMeester het volgende:
De Doop (volgens christelijke traditie).
Van Dale: doop (de ~ (m.), dopen)
rituele besprenkeling van het hoofd met water of gehele onderdompeling als symbolisering van de intrede in een geloofsgemeenschap en als zinnebeeld van de afwassing van de zonde.
Ik heb hier toch enige moeite mee. Hoe kan je nu 'intrede' doen in een geloofsgemeenschap als je als baby wordt gedoopt? Waar is je keuze voor een religie of geloofsgemeenschap?
Nog erger, hoe kan men je 'zonden afwassen' als je als baby nog amper iets hebt kunnen doen?
In mijn ogen kan je pas een keuze maken voor een religie of geloofsgemeenschap op het moment dat je je daar met hart en ziel voor kan geven en ook weet wat deze religie of geloofsgemeenschap inhoudt. Je keuze neem je dan bewust en is niet voor jou bepaald door je ouders of omgeving.
Want wat heeft het voor zin om gedoopt te zijn als je meer voelt voor de Joodse leer, Islam of helemaal niets wilt?
graag serieuze reacties
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |