abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 juni 2004 @ 15:02:13 #1
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_20308080
De Doop (volgens christelijke traditie).

Van Dale: doop (de ~ (m.), dopen)
rituele besprenkeling van het hoofd met water of gehele onderdompeling als symbolisering van de intrede in een geloofsgemeenschap en als zinnebeeld van de afwassing van de zonde.

Ik heb hier toch enige moeite mee. Hoe kan je nu 'intrede' doen in een geloofsgemeenschap als je als baby wordt gedoopt? Waar is je keuze voor een religie of geloofsgemeenschap?

Nog erger, hoe kan men je 'zonden afwassen' als je als baby nog amper iets hebt kunnen doen?

In mijn ogen kan je pas een keuze maken voor een religie of geloofsgemeenschap op het moment dat je je daar met hart en ziel voor kan geven en ook weet wat deze religie of geloofsgemeenschap inhoudt. Je keuze neem je dan bewust en is niet voor jou bepaald door je ouders of omgeving.

Want wat heeft het voor zin om gedoopt te zijn als je meer voelt voor de Joodse leer, Islam of helemaal niets wilt?

graag serieuze reacties
De gene die probeert te bewijzen dat zijn geloof beter is dan dat van een ander, begrijpt de betekenis van religie niet.
meer esotherisch
pi_20308160
Jezus was 29.5 jaar oud toen hij gedoopt werd. De kinderdoop is dan ook geen bijbels ritueel maar een overlevering vanuit andere geloven/religies enz..

Met andere woorden, je hebt helemaal gelijk.

Het heeft totaal geen waarde.
** 100% * P * U * R * E -- L * O * T * H **
Mijn fotoboek
pi_20308340
quote:
Op woensdag 30 juni 2004 15:02 schreef MacMeester het volgende:
Hoe kan je nu 'intrede' doen in een geloofsgemeenschap als je als baby wordt gedoopt? Waar is je keuze voor een religie of geloofsgemeenschap?
Persoonlijk vind ik dat je trouwens geen doop doet om bij een religie te horen, maar omdat je God erkenning wil geven en wilt zeggen dat je je in je leven zal opdragen in de zin van luisteren naar zijn wetten.

Dat velen er ook een naambordje aan hangen van katholiek of iets anders dat staat er eigenlijk totaal los van in mijn ogen. Daarmee ontkracht je alleen het oorspronkelijke doel. In plaats van dat je je aan God aanbiedt doe je dat ineens naar een kerk.
Mijn fotoboek
  woensdag 30 juni 2004 @ 15:50:46 #4
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_20309587
quote:
Op woensdag 30 juni 2004 15:11 schreef -Lotte- het volgende:
Persoonlijk vind ik dat je trouwens geen doop doet om bij een religie te horen, maar omdat je God erkenning wil geven en wilt zeggen dat je je in je leven zal opdragen in de zin van luisteren naar zijn wetten.
dat vergeten de meeste mensen....
quote:
Dat velen er ook een naambordje aan hangen van katholiek of iets anders dat staat er eigenlijk totaal los van in mijn ogen. Daarmee ontkracht je alleen het oorspronkelijke doel. In plaats van dat je je aan God aanbiedt doe je dat ineens naar een kerk.
Kerk is totaal niet van toepassing, maar helaas krijg je wel een stempel op je leven...
De gene die probeert te bewijzen dat zijn geloof beter is dan dat van een ander, begrijpt de betekenis van religie niet.
meer esotherisch
pi_20310680
De doop van pasgeboren kinderen is niet Bijbels.
pi_20310703
De doop is een afgeleide van de mikve
pi_20312682
ach als mensen het nou willen doen
ik heb er iig niks aan overgehouden (behalve een doop beker die ergens verstoft)
Monday morning I open a beer and light a cigarr. Put my pen to paper and write I hate you all
pi_20318675
quote:
Op woensdag 30 juni 2004 16:24 schreef k3vil het volgende:
De doop is een afgeleide van de mikve
van de wat ?
fokschaap
pi_20318703
quote:
Op woensdag 30 juni 2004 15:04 schreef -Lotte- het volgende:

het heeft wel waarde, voor de ouders die het kind laten dopen in ieder geval wel.
fokschaap
pi_20328403
quote:
Op woensdag 30 juni 2004 21:22 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

het heeft wel waarde, voor de ouders die het kind laten dopen in ieder geval wel.
Maar is dat de waarde die telt?

Heeft de waarde waarde? :p

Je snapt denk ik wel wat hier bedoeld wordt, maar misschien heb je een bepaalde reden dat je er tegenin wilt gaan?
Mijn fotoboek
pi_20329361
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 08:36 schreef -Lotte- het volgende:

Je snapt denk ik wel wat hier bedoeld wordt, maar misschien heb je een bepaalde reden dat je er tegenin wilt gaan?
yep, mijn ouders hebben mij en m'n broer en zus laten dopen. voor mij heeft het geen waarde, maar voor hen wel. prima toch !
fokschaap
  Moderator donderdag 1 juli 2004 @ 09:54:58 #12
5428 crew  miss_sly
pi_20329486
Volgens mij heb ik (ook hier op FOK) eens gelezen dat het als volgt in elkaar steekt: volgens de christelijke leer wordt iedereen zondig geboren, dus ook baby's. Als je ze dan laat dopen en ze ovrlijden, kunnen ze toch in de hemel komen. Als ze niet gedoopt zijn, zijn ze zondig en komen niet in de hemel. Vandaar ook dat vroeger een baby liefst dezelfde dag nog ter doop werd gehouden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_20329596
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 09:54 schreef miss_sly het volgende:
Volgens mij heb ik (ook hier op FOK) eens gelezen dat het als volgt in elkaar steekt: volgens de christelijke leer wordt iedereen zondig geboren, dus ook baby's. Als je ze dan laat dopen en ze ovrlijden, kunnen ze toch in de hemel komen. Als ze niet gedoopt zijn, zijn ze zondig en komen niet in de hemel. Vandaar ook dat vroeger een baby liefst dezelfde dag nog ter doop werd gehouden.
Mensen en hun overleveringen...

Jezus was 29.
In heel de bijbel is zover ik weet nergens bekend dat kinderdoop bestond ( binnen de christenen ).

Tuurlijk kan je conclusies trekken dat het NODIG is.... maar als er in principe geen aanleiding toe is vind ik het dus meer een menselijke gedachte dan een bijbelse gedachte.

Ik vind zulke dingen altijd een beetje eng. In de bijbel zie je bijv dat Jezus tegen de 'schriftgeleerden' in ging... omdat ze de wet te letterlijk namen en eigenlijk uit het verband rukte.

Voor het eten was reinheid nodig, dus moet je je handen goed wassen. Toen kwam er iemand die zei... mja... je handen, je gaat wel met je armen over de tafel als je brood wilt pakken, dus laten we onze armen ook wassen. Later zei iemand weer... mja, 1 keer wassen... is het dan echt schoon? Ik ga het 7 keer doen. En zo ging men verder.....

De doop is niets anders dan symboliseren dat je je opdraagt aan een god. Een klein kind kan daar nog niet voor kiezen. Nergens in de bijbel staat dat ongedoopte kinderen niet in de hemel zullen komen dus waarom leggen de mensen elkaar dit op? Leer het kind allerlei dingen en probeer het zoveel mogelijk goede dingen mee te geven. Dopen kan altijd nog.
Mijn fotoboek
  Moderator donderdag 1 juli 2004 @ 10:11:33 #14
5428 crew  miss_sly
pi_20329751
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 10:02 schreef -Lotte- het volgende:

[..]

Mensen en hun overleveringen...

Jezus was 29.
In heel de bijbel is zover ik weet nergens bekend dat kinderdoop bestond ( binnen de christenen ).

Tuurlijk kan je conclusies trekken dat het NODIG is.... maar als er in principe geen aanleiding toe is vind ik het dus meer een menselijke gedachte dan een bijbelse gedachte.

Ik vind zulke dingen altijd een beetje eng. In de bijbel zie je bijv dat Jezus tegen de 'schriftgeleerden' in ging... omdat ze de wet te letterlijk namen en eigenlijk uit het verband rukte.

Voor het eten was reinheid nodig, dus moet je je handen goed wassen. Toen kwam er iemand die zei... mja... je handen, je gaat wel met je armen over de tafel als je brood wilt pakken, dus laten we onze armen ook wassen. Later zei iemand weer... mja, 1 keer wassen... is het dan echt schoon? Ik ga het 7 keer doen. En zo ging men verder.....

De doop is niets anders dan symboliseren dat je je opdraagt aan een god. Een klein kind kan daar nog niet voor kiezen. Nergens in de bijbel staat dat ongedoopte kinderen niet in de hemel zullen komen dus waarom leggen de mensen elkaar dit op? Leer het kind allerlei dingen en probeer het zoveel mogelijk goede dingen mee te geven. Dopen kan altijd nog.
volgens mij heeft het sowieso niets met de leeftijd van Jezus te maken, dus dat hij 29 was is min of meer overbodige informatie

Ik meen dat het te maken heeft met de zondeval en dat ieder mens vanaf dat moment zondig geboren wordt. En omdat een kind zondig geboren wordt en dan kan overlijden voor het tot god gekomen is en boete gedaan heeft, kan de doop ervoor zorgen dat het kind eventueel in de hemel komt.

Even voor de goede orde: ik ben wel gedoopt, doe er niets mee en ben niet gelovig, dus het zijn niet mijn ideeen die ik hierboven spui, ik zeg alelen wat ik gelezen heb. Voor mij is er niets onschuldiger dan een baby, dus ik zie dat dopen ook niet zo zitten en ben het in principe er mee eens dat als mensen bewust kiezen voor een religie, ze op dat moment de volgens die religie gangbare zaken regelen, zoals gedoopt worden.
  donderdag 1 juli 2004 @ 12:38:13 #15
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_20333418
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 10:02 schreef -Lotte- het volgende:
In gnostische geschriften is de doop anders dan alleen maar symbolisch.

De doop in de Jordaan was niet alleen een onderdompeling, maar je werd onder water gehouden voor een bepaalde tijd. Met gevolg dat je een bijna dood ervaring zou krijgen. Zo was het mogelijk om je door de doop (dus een soort herboren worden) je even hebt kunnen verbinden met het hiernamaals, waardoor je dus niet alleen anders tegen het leven aan kon kijken, maar ook de angst voor de dood helemaal kwijt zou zijn.

Jezus heeft diverse opleidingen in verschillende landen gevolgd om zich zodanig voor te kunnen bereiden voor zijn taak, dat de doop de laatste beproeving voor hem was.
Door de doop werd hij de Christus-drager.
meer esotherisch
pi_20334439
Jezelf onder dompelen in water symboliseert dat je jezelf reinigt. Dat betekent dus niet dat je naar de hemel gaat als je dat letterlijk doet.

Je moet dus jezelf verbeteren met water. Wat is water? Bijbel en haar wetten.

Jezus liep BOVEN water,... ah... die heeft zichzelf dus volledig gereinigd.

"Ik ben hier gekomen om de wetten te vervullen"
pi_20334918
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 10:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
volgens mij heeft het sowieso niets met de leeftijd van Jezus te maken, dus dat hij 29 was is min of meer overbodige informatie
Misschien heeft het er wel mee te maken dat dopen van kinderen in de bijbel niet voorkomt, en dopenen van volwassenen wel?
Mijn fotoboek
  Moderator donderdag 1 juli 2004 @ 13:35:28 #18
5428 crew  miss_sly
pi_20335000
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 13:32 schreef -Lotte- het volgende:

[..]

Misschien heeft het er wel mee te maken dat dopen van kinderen in de bijbel niet voorkomt, en dopenen van volwassenen wel?
prima, en wat is je punt?
pi_20335580
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 13:35 schreef miss_sly het volgende:

[..]

prima, en wat is je punt?
Dat ze jouw wilt laten inzien dat wat de bijbel ons laat zien anders is dan wat de religie ons laat zien
  Moderator donderdag 1 juli 2004 @ 14:05:35 #20
5428 crew  miss_sly
pi_20335910
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 13:54 schreef k3vil het volgende:

[..]

Dat ze jouw wilt laten inzien dat wat de bijbel ons laat zien anders is dan wat de religie ons laat zien
OK, maar dat was niet de vraag van TS, volgens mij. Hij vraag tzich af hoe het zit met baby's, en ik vertel hoe mij verteld is dat dat volgens veel christelijke mensen zo is. voor mij zegt die bijbel neit zoveel, ik heb mijn info uit de praktijk.
  donderdag 1 juli 2004 @ 15:02:03 #21
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_20337344
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 14:05 schreef miss_sly het volgende:
OK, maar dat was niet de vraag van TS, volgens mij. Hij vraag tzich af hoe het zit met baby's, en ik vertel hoe mij verteld is dat dat volgens veel christelijke mensen zo is. voor mij zegt die bijbel neit zoveel, ik heb mijn info uit de praktijk.
De zondeval is een typisch probleem wat door de Katholieke leer is opgedrongen.
Door deze onzin krijg je inderdaad het idee dat kinderen zondig geboren worden. En dus door de priester/pastoor een plons water met krijgen wat woordjes zorgt ervoor dat ze ineens niet meer 'zondig' zijn...
Das meer bijgeloof.... dan geloof....
meer esotherisch
  Moderator donderdag 1 juli 2004 @ 15:04:36 #22
5428 crew  miss_sly
pi_20337406
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 15:02 schreef MacMeester het volgende:

[..]

Door deze onzin krijg je inderdaad het idee dat kinderen zondig geboren worden. En dus door de priester/pastoor een plons water met krijgen wat woordjes zorgt ervoor dat ze ineens niet meer 'zondig' zijn...
dat kun je natuurlijk afdoen als bijgeloof, maar voor veel mensen is dat een belangrijk onderdeel van hun geloof. Mensen vullen het toch veelvudlig op hun eigen manier in, of die nou goed of midner goed is in de ogen van anderen. De gemiddelde gelovige staat er niet echt bij stil of in de bijbel alleen volwassenen werden gedoopt, maar gaan mee met de traditie en de ideeen die zij meegekregen hebben.

Ik vind ook niet dat een baby zondig kan zijn, maar goed...ik ben een ongelovige dus dat telt sowieso niet
  donderdag 1 juli 2004 @ 15:04:54 #23
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_20337418
Sommige ouders zien nu de doop als een soort belofte van hen aan het kind om het kind te behoeden voor zonde en afdwalen. Dus eigenlijk is de doop een ritueel geworden opgelegd door de kerk om de ouders 'af te richten' met de belofte dat ze hun kinderen gewoon moeten opvoeden naar hun maatstaven.

Lijkt mij dat je daarvoor geen kerk nodig hebt als je je kind opvoedt met normale normen en waarden.
meer esotherisch
pi_20337437
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 14:05 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Volgens mij zegt de TS heel duidelijk dat hij het vreemd vind. Hierna komen er redeneringen van andere personen dat het bijvoorbeeld een kerkelijke instelling is. Ik zeg dus dat de bijbel dit totaal niet ondersteund.

Dat jij verteld dat veel christelijke mensen het zo bezien, dat is totaal geen probleem. Maar de vraag waarom ze het doen of de vraag wat ze ermee proberen te bereiken komt in mijn ogen dan ineens boven, want deze christenen plachten de bijbel aan te hangen( ook al heeft deze voor jou zoals je zegt geen waarde ) en in deze bijbel staat nergens dat kinderdoop gewenst is, maar wel dat er een doop van volwassen personen is.

We gaan door op het gesprek waarom het een vreemd gebruik is.

Als we teveel uitwijken in jou ogen sorry, maar het leek mij wel relevante informatie.
Mijn fotoboek
pi_20337463
Ik ben gedoopt als kind, en nu blijk ik heiden te zijn Ik ben er dus niet zo blij mee, maar terugdraaien doe je niet...

Ik heb wel geweigerd naar de doop van mn oomzegger te gaan... Het gaat tegen mn principes in om iemand die zelf nog geen keuzemogelijkheden heeft aan een geloof vast te plakken
  donderdag 1 juli 2004 @ 15:06:39 #26
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_20337464
Dit is 1 van de grootste discussie punten in de kerk, wel of geen kinderdoop.
De ene beweerd dat het niet voorkomt in de bijbel. De andere zegt dat als er staat: Die is gedoopt met heel haar huis.....dan wordt bedoelt met haar hele gezin. Waarna de andere weer zeggen dat het niet zeker is of daar kleine kinderen bij waren.

De ene zegt geloof en laat u dopen. De andere beweerd dat geloven slaat op het ontvangen van de geest en dat pas wordt gegeven na de doop.

Nog een rede is dat de doop vervolg is op de besnijdenis waarna belijdenis van je doop volgt wanneer je wel oud genoeg bent daarvoor. Andere weerleggen dat weer door te zeggen dat belijdenis weer als dusdanig niet in de bijbel voorkomt.

Zo zijn er nog talrijke voor en tegen argumenten voor dit discussie punt.
Wat wel vast staat, mensen moeten gedoopt worden, want zo zei Jezus ooit: Geloof en laat u dopen. Het is 1 van de sacramenten die Jezus heeft ingesteld. Daaronder valt ook o.a. het heilig avondmaal.

Ik zelf ben er nog niet overuit of nu kinderdoop of volwassendoop bedoelt wordt.
pi_20337564
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 15:04 schreef miss_sly het volgende:

[..]

dat kun je natuurlijk afdoen als bijgeloof, maar voor veel mensen is dat een belangrijk onderdeel van hun geloof.
Maar als het geen deel is van de bijbel ( hun geloof ) dan is het toch automatisch bijgeloof, of ben ik nou gek? :p
quote:
De gemiddelde gelovige ---- gaan mee met de traditie en de ideeen die zij meegekregen hebben.
En daar ligt dus de fout... want waar geloof je nou in... of waar zou je in moeten geloven?
Mijn fotoboek
pi_20337584
Iedereen doet+is zondig, ook babies. En dat zij binnen oa de christelijke kerk gedoopt worden is een teken van dat God's liefde ook voor die pasgeboren baby geldt. Hij zegt als het ware 'ik wil voor je zorgen en zie maar of je dit aanbod accepteert, later'.

Het is overigens niet zo dat God dat alleen tegen gedoopte kinderen zegt. Hij zegt dat tegen iedereen alleen de doop is nog een extra symbool hiervan.

Het is trouwens wel bijbel-gebaseerd, de kinderdoop. Doop is in de plaats van de besnijdenis gekomen en dat werd ook bij kleine kinderen gedaan. Er zijn ook gevallen in de bijbel van volwassendoop maar dat was een andere situatie (volwassene kwam pas later tot geloof en was dus niet binnen die kring 'opgevoed' en dus ook nooit als baby ter doop gehouden).
pi_20337670
Tis trouwens niet zo dat men babies zo snel mogelijk doopt zodat ze, wanneer ze zouden sterven, in de hemel komen. Ook zonder die doop komen ze daar wel. Het is alleen een soort van extra onderstreping van de liefde van God voor een baby. God's genade is ook voor dat babietje en dat wordt via de doop nog eens uitgebeeld/uitgedrukt. En das bemoedigend voor de ouders. Maar niet per se nodig/verplicht om in de hemel te komen.
  Moderator donderdag 1 juli 2004 @ 15:17:45 #30
5428 crew  miss_sly
pi_20337741
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 15:14 schreef Henk-Wim het volgende:
Tis trouwens niet zo dat men babies zo snel mogelijk doopt zodat ze, wanneer ze zouden sterven, in de hemel komen. Ook zonder die doop komen ze daar wel. Het is alleen een soort van extra onderstreping van de liefde van God voor een baby. God's genade is ook voor dat babietje en dat wordt via de doop nog eens uitgebeeld/uitgedrukt. En das bemoedigend voor de ouders. Maar niet per se nodig/verplicht om in de hemel te komen.
Misschien tegenwoordig niet meer, maar vroeger werden ongedoopte kinderen niet eens op de christelijke begraafplaats begraven....dus toch wel ernstig belangrijk!
  donderdag 1 juli 2004 @ 15:18:22 #31
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_20337758
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 15:10 schreef -Lotte- het volgende:
Maar als het geen deel is van de bijbel ( hun geloof ) dan is het toch automatisch bijgeloof, of ben ik nou gek? :p
De Bijbel is niet compleet en zeker niet zaligmakend. Dus als er bepaalde ideeėn geloofd worden die niet expliciet in de Bijbel worden genoemd wil dat niet zeggen dat dit bijgeloof is.
quote:
En daar ligt dus de fout... want waar geloof je nou in... of waar zou je in moeten geloven?
De Bijbel is een basis. Niet het geloof op zich. Van daar uit ga je je geloof of inzicht opbouwen.

(voor mezelf zie ik de Bijbel als een aanvulling op mijn overtuiging. Het bevestigt mijn gevoel over wat ik zie als geheel.)
meer esotherisch
  Moderator donderdag 1 juli 2004 @ 15:24:14 #32
5428 crew  miss_sly
pi_20337896
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 15:10 schreef -Lotte- het volgende:

[..]

[..]

ik denk dat veel mensen geloven in wat ze wordt verteld, dus datgene dat in hun geloofsgemeenschap wordt gepredikt. Als hetnaar jouw mening biujgeloof is als het niet per se letterlik zo in de bijbel staat, dan mag dat, maar dat is jouw persoonlijk einvulling. Als ik hier zo op het forum kijk, zijn er erg veel mensen die hun geloof toch op een eigen manier invullen. en dat 'eigen' kan dan een erg persoonlijke manier zijn (ik denk aan hoe ik wel eens stukjes van Mariel gelezen heb hier) of op de manier die hen is geleerd.

Ik vind het afdoen als bijgeloof omdat het anders is dan de manier waarop jij het beleft, niet echt respectvol.
  donderdag 1 juli 2004 @ 15:25:20 #33
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_20337919
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 15:18 schreef MacMeester het volgende:
De Bijbel is niet compleet en zeker niet zaligmakend. Dus als er bepaalde ideeėn geloofd worden die niet expliciet in de Bijbel worden genoemd wil dat niet zeggen dat dit bijgeloof is.
Misschien compleet genoeg voor ons mensen? Daar ga ik namelijk wel vanuit
  donderdag 1 juli 2004 @ 15:31:07 #34
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_20338057
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 15:25 schreef Boomstam het volgende:
Misschien compleet genoeg voor ons mensen? Daar ga ik namelijk wel vanuit
Misschien had ik het niet moeten aanhalen, we gaan dan aardig offtopic....
meer esotherisch
  donderdag 1 juli 2004 @ 15:41:14 #35
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_20338272
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 15:31 schreef MacMeester het volgende:
Misschien had ik het niet moeten aanhalen, we gaan dan aardig offtopic....
ja man, wat doe je!!!!!!

Ik mis trouwens een beetje de quotes van uit de bijbel.

Mar 16,16
Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden

Dit is trouwens best een rare zin. je wordt niet behouden als je niet gelooft en je wordt behouden als je gelooft en je laat dopen. Hoe zit het dan Als je gelooft en niet gedoopt ben?
Het lijkt mij dat als je echt geloof, dat je dan vanzelf wel laat dopen. Maar dat het niet een vereiste is om behouden te worden.
pi_20338868
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 15:24 schreef miss_sly het volgende:

[..]

ik denk dat veel mensen geloven in wat ze wordt verteld, dus datgene dat in hun geloofsgemeenschap wordt gepredikt. Als hetnaar jouw mening biujgeloof is als het niet per se letterlik zo in de bijbel staat, dan mag dat, maar dat is jouw persoonlijk einvulling. Als ik hier zo op het forum kijk, zijn er erg veel mensen die hun geloof toch op een eigen manier invullen. en dat 'eigen' kan dan een erg persoonlijke manier zijn (ik denk aan hoe ik wel eens stukjes van Mariel gelezen heb hier) of op de manier die hen is geleerd.

Ik vind het afdoen als bijgeloof omdat het anders is dan de manier waarop jij het beleft, niet echt respectvol.
Het is niet bedoeld als zijnde onrespectvol... maar meer letterlijk. Je hebt geloof ( het geschrevene ) en je hebt bijgeloof ( het ongeschrevene ).

Als je geloofd in de bijbel maar jezelf tocht dingen zou gaan opleggen die er niet instaan... is dit dan geen bijgeloof te noemen? Ik wil niet perse aanhalen dat kinderdoop bijgeloof is, maar letterlijk kan ik het niet terugvinden. Boomstam haalt net al een argument aan... dat het een conclusie is die je kan trekken. Ik kan mij daar niet zo heel erg in vinden, maar zo zijn er meerdere dingen in de bijbel.

Ik bedoelde het gewoon echt letterlijk... het bijgeloof.
Mijn fotoboek
pi_20339099
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 15:05 schreef -Lotte- het volgende:

Dat jij verteld dat veel christelijke mensen het zo bezien, dat is totaal geen probleem. Maar de vraag waarom ze het doen of de vraag wat ze ermee proberen te bereiken komt in mijn ogen dan ineens boven, want deze christenen plachten de bijbel aan te hangen( ook al heeft deze voor jou zoals je zegt geen waarde ) en in deze bijbel staat nergens dat kinderdoop gewenst is, maar wel dat er een doop van volwassen personen is.
Je hebt zeeer veel verschillende christenen. Niet alle christenen proberen de bijbel aan te hangen. Er zijn ook christenen die als Jezus willen handelen/leven. Hier hoort dopen in hun beleving mogelijk bij.

Het komt allemaal neer op culturele invloeden, belezenheid, persoonlijke ervaring.

Wat maakt iemand een christen of niet ? Is iemand christen af als hij als klein kind gedoopt is ? Lijkt me eerder dat de ouders dan christen af zijn !
fokschaap
  Moderator donderdag 1 juli 2004 @ 16:27:31 #38
5428 crew  miss_sly
pi_20339297
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 16:08 schreef -Lotte- het volgende:

[..]

Het is niet bedoeld als zijnde onrespectvol... maar meer letterlijk. Je hebt geloof ( het geschrevene ) en je hebt bijgeloof ( het ongeschrevene ).

Als je geloofd in de bijbel maar jezelf tocht dingen zou gaan opleggen die er niet instaan... is dit dan geen bijgeloof te noemen? Ik wil niet perse aanhalen dat kinderdoop bijgeloof is, maar letterlijk kan ik het niet terugvinden. Boomstam haalt net al een argument aan... dat het een conclusie is die je kan trekken. Ik kan mij daar niet zo heel erg in vinden, maar zo zijn er meerdere dingen in de bijbel.

Ik bedoelde het gewoon echt letterlijk... het bijgeloof.
volgens mij ga jij bij je verdeling in geschrevene en ongeschreven en geloof en bijgeloof al de fout in. Dat is denk ik jouw persooniljke beleving van je geloof. Prima, maar dat wil niet zeggen dat het van anderen bijgeloof is. ik vind dat je het dan te klein bekijkt.
pi_21474916
Ik ben vandaag naar een doopdienst geweest, het ging om een volwassen vrouw die zich liet dopen..
Ik vond het een mooie dienst, en het heeft me wel aan t denken gezet.
Hoe het daar verteld werd, is dat voor god alle mensen gelijk zijn, en hij je accepteerd zoals je bent en je al je fouten en zonden vergeeft.
Het dopen doe je dus niet voor god, maar voor jezelf, het is een punt in je leven waarop je heel bewust kiest god toe te laten in je leven..

Ik denk niet dat ik ooit zover kom om me te laten dopen, maar ik denk nu wel wat anders over het geloof, en het dopen op deze manier (baptisten gemeente) zegt me in elk geval meer dan de kinderdoop...
pi_21476235
Ik wil als gelovige wel proberen uit te leggen hoe ik dit zie. De doop is een sacrament, dat gaat verder dan alleen maar een symbool. Een sacrament is een uiterlijk teken met een innerlijke werking. Er gebeurt daadwerkelijk iets op het moment dat iemand gedoopt wordt. Als je gedoopt wordt, dan sterf je als het ware de dood die Jezus stierf opnieuw. Je gaat dood en wordt opnieuw geboren en je hebt deel aan een nieuw leven, waarin zonde en dood niet meer het laatste woord hebben. Ik snap de redenering wel van mensen die vinden dat je pas gedoopt kan worden als je volwassen bent, maar om gedoopt te worden hoef je niet aan allerlei voorwaarden te voldoen. Gods liefde is namelijk onvoorwaardelijk. Het is niet zo dat God zegt, ga jij nou eerst maar eens een aantal jaren braaf naar de kerk, lees je eerst maar eens suf in de bijbel en dan zien we wel weer verder. God heeft ons altijd éérst liefgehad en de doop kunnen we daarom als klein babietje dat nog niet eens bewust kan nadenken al ontvangen. Voor mij is de kinderdoop juist essentieel. Ik denk dat veel mensen die gelovig zijn opgevoed en zijn blķjven geloven als ze volwassen worden de behoefte hebben om hun geloof op de één of andere manier te bevestigen en in de meeste kerken kan dat in de vorm van belijdenis doen, of het vormsel ontvangen, of de handen opgelegd laten krijgen om de Heilige Geest te ontvangen. Maar de doop is iets van God naar ons toe. Niet andersom.
pi_21477001
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 23:21 schreef rooierooie het volgende:
Ik wil als gelovige wel proberen uit te leggen hoe ik dit zie. De doop is een sacrament, dat gaat verder dan alleen maar een symbool. Een sacrament is een uiterlijk teken met een innerlijke werking. Er gebeurt daadwerkelijk iets op het moment dat iemand gedoopt wordt. Als je gedoopt wordt, dan sterf je als het ware de dood die Jezus stierf opnieuw. Je gaat dood en wordt opnieuw geboren en je hebt deel aan een nieuw leven, waarin zonde en dood niet meer het laatste woord hebben. Ik snap de redenering wel van mensen die vinden dat je pas gedoopt kan worden als je volwassen bent, maar om gedoopt te worden hoef je niet aan allerlei voorwaarden te voldoen. Gods liefde is namelijk onvoorwaardelijk. Het is niet zo dat God zegt, ga jij nou eerst maar eens een aantal jaren braaf naar de kerk, lees je eerst maar eens suf in de bijbel en dan zien we wel weer verder. God heeft ons altijd éérst liefgehad en de doop kunnen we daarom als klein babietje dat nog niet eens bewust kan nadenken al ontvangen. Voor mij is de kinderdoop juist essentieel. Ik denk dat veel mensen die gelovig zijn opgevoed en zijn blķjven geloven als ze volwassen worden de behoefte hebben om hun geloof op de één of andere manier te bevestigen en in de meeste kerken kan dat in de vorm van belijdenis doen, of het vormsel ontvangen, of de handen opgelegd laten krijgen om de Heilige Geest te ontvangen. Maar de doop is iets van God naar ons toe. Niet andersom.
maar een babie kan kog niet kiezen of hij wil geloven of niet en ik ken genoeg mensen die liever niet gedoopt hadden willen zijn en niks met de kerk te maken willen hebben de doop is alleen voor den familie niet voor het kind
Monday morning I open a beer and light a cigarr. Put my pen to paper and write I hate you all
  maandag 23 augustus 2004 @ 00:37:44 #42
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_21477207
Is het dan zo'n ramp dat je als ongelovige gedoopt ben? Ouders hebben altijd het beste voor met de kinderen. Het beste is in hun ogen ook je kennis geven van Jezus. De keuze blijft altijd nog bij jezelf op moment dat je volwassen wordt. de keuze of je wil geloven of niet heeft met de kinderdoop niets te maken. Dat komt dan weer zoals rooierooie zegt met belijden oid
  maandag 23 augustus 2004 @ 00:46:52 #43
8369 speknek
Another day another slay
pi_21477318
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 15:14 schreef Henk-Wim het volgende:
Tis trouwens niet zo dat men babies zo snel mogelijk doopt zodat ze, wanneer ze zouden sterven, in de hemel komen. Ook zonder die doop komen ze daar wel.
Zegt wie?

Voor zover ik weet heeft miss-sly gelijk. Het is natuurlijk een Katholieke traditie, maar die waren vroeger dan ook de enige kerk. Je komt pas in de hemel als je gedoopt bent. Maar wat dan met kinderen die doodgaan en nog niet voor god hebben kunnen kiezen? Dat houdt menig gelovige, bezorgde ouder bezig. Vandaar de kinderdoop. En dat de kinderen niet in de hel komen was vroeger niet vanzelfsprekend. Ik geloof dat ongedoopte kinderen naar Limbo gingen, het voorportaal van de hel.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 23 augustus 2004 @ 00:48:55 #44
8369 speknek
Another day another slay
pi_21477341
En nee dat is niet bijbels. Maar als je alleen op de bijbel afgaat bestaat 90% van het Christendom niet meer, want vrijwel alles wordt bij bijbelstudies nu terugberedeneert vanuit de mythische visie.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 23 augustus 2004 @ 01:13:55 #45
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_21477642
Ik heb me er wel eens in verdiept in dit onderwerp.
De doop zoals het in de traditionele kerken gebeurt, ook wel besprenkeling genoemt, is in de loop van de eerste eeuwen na de jaartelling ontstaan. Oorspronkelijk was het anders. Toen ging het gepaard met wat meer dan een paar druppeltjes water. Volgens sommige theorieen ging men van onderdompeling over tot besprenkeling vanwege bijvoorbeeld waterschaarste. Bijvoorbeeld in de periode dat de Romeinse christenen in de catacomben onder Rome leefden.
De eerste christenen lieten zich dopen na hun bekering. Dat men baby's liet dopen is er ook in de loop der tijden ingeslopen. De theologie dat doop een vervanging is van het joodse gebruik van besnijdenis is ook van latere eeuwen. Ookal is het gebaseert op een tekst van Paulus.
De doop is volgens de leer van Paulus een symbool voor de dood en opstanding van Jezus. Hij zegt (ik dacht in het bijbelgedeelte Brief aan de Romeinen hoofdstuk 6) iets in de trand van dat als je je laat dopen je geestelijk met Jezus wordt begraven en ook weer met hem opstaat in een nieuw leven. Je oude manier van leven zou dan achter je liggen. Zo iets in die geest. Het is een soort uiterlijk symbool van de christelijke ervaring van geestelijke wedergeboorte.
Dopen staat volgens een bepaalt bijbelcitaat juist niet symbool voor afwassing van zonde. Dat is eerder het avondmaal, waar men herdenkt dat Jezus voor onze zonden gestorven is en waar de wijn zijn bloed voorstelt.

Evangelische- en pinksterkerken hebben deze manier van dopen door middel van onderdompeling weer in ere gestelt. Er zijn vast nog wel andere kerken waar ze onderdompelen.
Mensen die zich snel gekwetst voelen zijn een grotere bedreiging voor de vrije samenleving dan mensen die graag bewust andere mensen beledigen. Ik hoop dat ik hiermee niet andere mensen kwets. Het is slechts mijn mening :-)
pi_21477776
Zoals ik het heb begrepen is de kinderdoop een soort verwelkoming in de kerk, dat het kind erbij hoort. Net zoals Mowgli voorgesteld werd aan de andere wolven.
Het kind kan niet kiezen, maar het is de bedoeling van de ouders om het kind op te voeden met het christelijk geloof. In de katholieke kerk zijn de peter en meter de getuigen (of desnoods plaatsvervangers) om daarvoor te zorgen.
Wat mij ooit opviel in een katholieke begrafenisdienst, was dat aspect van verwelkomen. Ook in de begrafenisdienst werd de overledene de kerk ingehaald door de pastor en weer besprenkeld met hetzelfde wijwater als van de doop.
Ik zie de doop niet als een stempel, maar als een ceremonie van welkom. Wat de volwassen doop is bij andere kerken, is de belijdenis bij de protetanten. Of de Bar mitswa.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_21479683
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 01:26 schreef krakkemieke het volgende:
Zoals ik het heb begrepen is de kinderdoop een soort verwelkoming in de kerk
Dat is wat veel kerken er van maken, die maken er iets menselijks van, iets van óns, iets gezelligs en een leuke traditie. Maar het is God die doopt en God die ons welkom heet.
  maandag 23 augustus 2004 @ 12:12:39 #48
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_21482318
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 01:13 schreef Karzeuler het volgende:Evangelische- en pinksterkerken hebben deze manier van dopen door middel van onderdompeling weer in ere gestelt. Er zijn vast nog wel andere kerken waar ze onderdompelen.
Baptisten!
Waarom kon ik daar niet opkomen gisteren?
Ja had een paar eeuwen terug ook nog een vage stroming die zich de wederdopers noemden. Kent iemand dat verhaal?

En in het midden oosten schijn je nog steeds volgelingen van Johannes de Doper te hebben. Ik heb er eens twee gesproken in een assielzoekerscentrum. Die hebben een ritueel dat je je gebukt in een rivier tegen de stroom in gaat knielen en de rest spettert dan je rug nat. Johannes zou het ook zo hebben gedaan, geloven ze.
Mensen die zich snel gekwetst voelen zijn een grotere bedreiging voor de vrije samenleving dan mensen die graag bewust andere mensen beledigen. Ik hoop dat ik hiermee niet andere mensen kwets. Het is slechts mijn mening :-)
pi_21482463
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 12:12 schreef Karzeuler het volgende:

[..]

Ja had een paar eeuwen terug ook nog een vage stroming die zich de wederdopers noemden. Kent iemand dat verhaal?
Nu ja, zij noemden zich zelf ''dopers.'' Wederdopers (anabaptisten) is een scheldnaam van hun tegenstanders.
Overigens een bloedig vervolgde sekte.
  maandag 23 augustus 2004 @ 12:51:11 #50
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_21483134
quote:
Op woensdag 30 juni 2004 15:04 schreef -Lotte- het volgende:
Jezus was 29.5 jaar oud toen hij gedoopt werd. De kinderdoop is dan ook geen bijbels ritueel maar een overlevering vanuit andere geloven/religies enz..

Met andere woorden, je hebt helemaal gelijk.

Hoe zit het dan met die christelijke doctrine van de erfzonde ? Hoe lang moet je kind dan "zondig" bljven ?
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
  maandag 23 augustus 2004 @ 12:57:46 #51
60090 Akkersloot
pi_21483287
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 12:38 schreef MacMeester het volgende:
maar je werd onder water gehouden voor een bepaalde tijd. Met gevolg dat je een bijna dood ervaring zou krijgen. Zo was het mogelijk om je door de doop (dus een soort herboren worden) je even hebt kunnen verbinden met het hiernamaals, waardoor je dus niet alleen anders tegen het leven aan kon kijken, maar ook de angst voor de dood helemaal kwijt zou zijn.
Geloof ik geen hout van. Stond er dan ook altijd een compleet medisch team klaar ?
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
  maandag 23 augustus 2004 @ 12:59:31 #52
60090 Akkersloot
pi_21483329
quote:
En er vaak ook nooddopen werden uitgevoerd.

Tot vlak voor WO II werden doodgeboren en dus ongedoopte kinderen op ongewijde aarde begraven
  maandag 23 augustus 2004 @ 13:50:28 #53
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_21484722
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 12:57 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Geloof ik geen hout van. Stond er dan ook altijd een compleet medisch team klaar ?
Stonden die er dan ook bij die mohammed geneuzel van jou, die zijn visioenen medisch heeft kunnen verklaren?
Schei toch uit.

Enorm veel mensen hebben een bijna dood ervaring gehad, maar de bekenste zijn die men krijgt in het ziekenhuis. Dus een bijna dood ervaring is niet per sé gelinkt aan het ziekenhuis.
meer esotherisch
  maandag 23 augustus 2004 @ 14:08:10 #54
101630 db70
nooit te jong om te leren
pi_21485187
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 12:57 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

70+ op het internet
  maandag 23 augustus 2004 @ 14:28:41 #55
60090 Akkersloot
pi_21485683
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 13:50 schreef MacMeester het volgende:

[maar je werd onder water gehouden voor een bepaalde tijd. Met gevolg dat je een bijna dood ervaring zou krijgen]
Stonden die er dan ook bij die mohammed geneuzel van jou, die zijn visioenen medisch heeft kunnen verklaren?
Schei toch uit.

Enorm veel mensen hebben een bijna dood ervaring gehad, maar de bekenste zijn die men krijgt in het ziekenhuis. Dus een bijna dood ervaring is niet per sé gelinkt aan het ziekenhuis.
Ik blijf er bij dat het complete onzin is dat bij het dopen gemikt werd op het krijgen van een nabije doodervaring. Welk overlevingspercentage werd dan ingecalculeerd? 50 En stond dan een compleet reanimatie team klaar ?

Ergo. Men zou toen ineens niet het verschil gekend hebben tussen een nabije doodservaring en een "visioen" a la Paulus en Johannes (de schrijver van Openbaringen en het Evangelie volgens Johannes, dus niet Johannes de doper).

Verder krijg je nabijdoodservaringen als je weer terug geholpen wordt. Een "nabije doodservaring" is dus ook een verkeerd woord. Het dus eigenlijk een "herkansings ervaring".
  maandag 23 augustus 2004 @ 14:40:58 #56
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_21485948
quote:
Ik blijf er bij dat het complete onzin is dat bij het dopen gemikt werd op het krijgen van een nabije doodervaring.
Dat mag jij vinden.
quote:
Welk overlevingspercentage werd dan ingecalculeerd? 50 En stond dan een compleet reanimatie team klaar ?
Als ik erbij was geweest in die tijden, dan had ik je dat kunnen vertellen... Voor zover ik het weet na te vertellen is het zo dat de doper wist hoe lang je iemand moest 'verdrinken' voor een dergelijke ervaring. Misschien kan je middels google daar meer over vinden.
quote:
Ergo. Men zou toen ineens niet het verschil gekend hebben tussen een nabije doodservaring en een "visioen" a la Paulus en Johannes (de schrijver van Openbaringen en het Evangelie volgens Johannes, dus niet Johannes de doper).
Waarom ga je nu een parallel leggen tussen visioenen en een bijna dood ervaring. Dit zijn twee wezenlijk verschillende dingen.
meer esotherisch
  maandag 23 augustus 2004 @ 14:47:47 #57
60090 Akkersloot
pi_21486087
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 14:40 schreef MacMeester het volgende:
Waarom ga je nu een parallel leggen tussen visioenen en een bijna dood ervaring. Dit zijn twee wezenlijk verschillende dingen.
Waarom ga je nu een parallel leggen tussen visioenen "visioenen" en een bijna dood ervaring. Dit zijn twee wezenlijk verschillende dingen.
En dat wist men vroeger. Zoiets als "een nabije doodservaring is het door zuurstofgebrek electrische kortsluitingen krijgen in bepaalde hersendelen".
  maandag 23 augustus 2004 @ 14:55:34 #58
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_21486279
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 14:47 schreef Akkersloot het volgende:
En dat wist men vroeger. Zoiets als "een nabije bijna doodervaring is het door zuurstofgebrek electrische kortsluitingen krijgen in bepaalde hersendelen".
Ik wist wel dat je dat zou aanhalen

meer esotherisch
pi_21486643
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 15:02 schreef MacMeester het volgende:

[..]

Het officiele geloof is, dat er in de bijbel staat: wie gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn die zal het koninkrijk gods beerven.. Daar komt dan het katholieke idee vandaan van kinderen zo snel mogelijk dopen vandaan, idd ivm met de hoge kindersterfte en het letterlijk nemen van deze tekst. Verder stamt de traditie van de kinderdoop voort uit de gedachte dat de doop een vervanging is van de besnijdenis die bij kinderen wordt uitgevoerd en een teken is van het horen bij Gods volk en dat God jou tot zijn volk wil rekenen, meer dan dat het wijst naar dat jij een persoonlijke keuze maakt voor God. Dit is niet zoals het veelal in de bijbel staat, waar verwezen wordt naar een doop na een keuze om voor God te leven en dus is kinderdoop eigenlijk achterhaald.. Daarom zie je in veel/alle kerken die nu nieuw ontstaan (behalve de PKK) eigenlijk een volwassendoop..
Are you gonna bark all day little doggy, or are you gonna bite??
  maandag 23 augustus 2004 @ 15:27:35 #60
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_21486938
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 15:11 schreef Persy het volgende:
.... Daarom zie je in veel/alle kerken die nu nieuw ontstaan (behalve de PKK) eigenlijk een volwassendoop..
Is imho ook logischer... Je kiest er dan bewust voor.
meer esotherisch
pi_21489156
Kleine bijdrage: Het griekse woord voor 'dopen' is 'baptizo'. Dat woord betekent letterlijk: onderdompeling. Hier meer over.
All about a God who is all about people
  maandag 23 augustus 2004 @ 17:13:42 #62
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_21489314
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 17:07 schreef Bloodwashedgirl het volgende:
Kleine bijdrage: Het griekse woord voor 'dopen' is 'baptizo'. Dat woord betekent letterlijk: onderdompeling. Hier meer over.
Ik heb je profiel zitten bespioneren en zag dat je hobby Jezus was.
Heel mooi natuurlijk maar bij welke kerkgemeenschap zit je? Waarom heb jij gekozen voor de doop?
en wat is je achtergrond? Met achtergrond bedoel ik of je een christelijke opvoeding hebt genoten e.d.
  maandag 23 augustus 2004 @ 17:31:05 #63
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_21489720
Wel een vage theorie van dat zuurstofgebrek in de hersenen opwekken bij een doop. Je hebt ook een of andere gast die beweerdt dat Jezus schijndood was aan het kruis door middel van allerlei hallicunerende middelen. Je moet er maar opkomen.

Annyway, ik heb ooit eens een of ander apocrief bijbelboek gelezen waarin instructies stonden van de apostelen voor de eerste kerken. Die waren best wel streng.
Men moest een aantal dagen vasten voor men zich liet dopen en besprenkeling was echt de laatste optie. Bijvoorbeeld bij droogte.
Ik moet effe kijken of ik dat document nog ergens kan vinden.
pi_21489741
Nee, ik heb geen christelijke opvoeding gehad, ik ben bijna 3 jaar geleden tot bekering gekomen, toen ik 9 maanden eerder in contact kwam met een jongen die wel gelovig was opgevoed. Ik ben opgevoed in een atheistisch gezin, en ben in het verleden bezig geweest met dingen als geesten oproepen, wicca en dat soort zaken.

Ik ga naar Fountain of Joy Bible Church (naam zegt het al ). Ik heb gekozen voor de doop omdat ik graag Jezus gehoorzaam en in de bijbel staat dat Jezus de opdracht heeft gegeven om wanneer je bekeerd bent, je te laten dopen. Maar ook om aan mijn omgeving te laten zien dat ik echt voor Jezus heb gekozen.

Hoop een beetje je vragen te hebben beantwoord
pi_21489789
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 17:32 schreef Bloodwashedgirl het volgende:
Nee, ik heb geen christelijke opvoeding gehad, ik ben bijna 3 jaar geleden tot bekering gekomen, toen ik 9 maanden eerder in contact kwam met een jongen die wel gelovig was opgevoed. Ik ben opgevoed in een atheistisch gezin, en ben in het verleden bezig geweest met dingen als geesten oproepen, wicca en dat soort zaken.

Ik ga naar Fountain of Joy Bible Church (naam zegt het al ). Ik heb gekozen voor de doop omdat ik graag Jezus gehoorzaam en in de bijbel staat dat Jezus de opdracht heeft gegeven om wanneer je bekeerd bent, je te laten dopen. Maar ook om aan mijn omgeving te laten zien dat ik echt voor Jezus heb gekozen.

Hoop een beetje je vragen te hebben beantwoord
Wat heeft je uiteindelijk over de streep getrokken? Ik ben er namelijk wél mee opgevoed, maar heb nog nooit iets meegemaakt waardoor ik het goed kan geloven.
  maandag 23 augustus 2004 @ 17:39:31 #66
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_21489881
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 17:34 schreef p-etr-a het volgende:

[..]

Wat heeft je uiteindelijk over de streep getrokken? Ik ben er namelijk wél mee opgevoed, maar heb nog nooit iets meegemaakt waardoor ik het goed kan geloven.
Daarben ik ook altijd benieuwt na, ik zelf heb ook een christelijke opvoeding gehad. maar heb tot op heden nooit me kinderdoop beleden. Nu weet ik wel dat bekering een proces is (afkomstig van de ing die slaat op een proces) En dat de ene plotselingen omezwaai krijg en de andere een geleidelijke. maar toch is het intressant te horen hoe dat bij andere mensen gaat.
  maandag 23 augustus 2004 @ 17:42:24 #67
60090 Akkersloot
pi_21489933
edit- dubbele post
  maandag 23 augustus 2004 @ 17:43:08 #68
60090 Akkersloot
pi_21489952
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 17:32 schreef Bloodwashedgirl het volgende:
en ben in het verleden bezig geweest met dingen als geesten oproepen, wicca en dat soort zaken.
Dus je bent wel gelovig geweest. Een atheist houdt zich namelijk niet bezig met geesten op roepen e.d. Want die gelooft daar niet in.
pi_21490022
Tja, tis moeilijk te zeggen wat me uiteindelijk over de streep getrokken heeft. Ik denk die onvoorwaadelijke liefde van Jezus. Ik vroeg die jongen ooit eens: waarom gaat Jezus nou al die mensen genezen? Dat dóe je toch niet? Kan je aan de gang blijven... Maar hij zei: Jezus houdt gewoon heel veel van mensen. 'Oh...' dacht ik toen
pi_21490047
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 17:43 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Dus je bent wel gelovig geweest. Een atheist houdt zich namelijk niet bezig met geesten op roepen e.d. Want die gelooft daar niet in.
Ja, mijn moeder heeft ook meer die interesses in yoga, astrologie e.d. Mijn vader is meer het nuchtere type: ik geloof wel dat er iets is, maar...
  maandag 23 augustus 2004 @ 17:48:39 #71
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_21490050
Voor wie er in geintereseert is:
Dat 'apocrieve boek' (kweet niet of het tot de apocrieven gerekent wordt, zoveel verstand van theologie heb ik ook niet) waar ik het net over had heet de Didache; Leer van de 12 apostelen
check hier: http://www.earlychristianwritings.com/text/didache-lake.html

Over dopen staat het volgende:
quote:
CHAPTER 7
Baptism

1 Concerning baptism, baptise thus: Having first rehearsed all these things, "baptise, in the Name of the Father and of the Son and of the Holy Spirit," in running water;
2 but if thou hast no running water, baptise in other water, and if thou canst not in cold, then in warm.
3 But if thou hast neither, pour water three times on the head "in the Name of the Father, Son and Holy Spirit."
4 And before the baptism let the baptiser and him who is to be baptised fast, and any others who are able. And thou shalt bid him who is to be baptised to fast one or two days before.
Hier ook nog een inleiding tot de Didache

en zo ziet het er uit. Ze hadden toen nog geen typemachines enzo (ik dacht dat ik een erg handschrift had)
  maandag 23 augustus 2004 @ 17:52:03 #72
8369 speknek
Another day another slay
pi_21490104
Heeft wel wat Hindoestaans, waar ze het in de Ganges doen.
  maandag 23 augustus 2004 @ 17:54:42 #73
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_21490155
Deze regel maakt alweer korte metten met de bijna-dood-doop theorie:
quote:
but if thou hast neither, pour water three times on the head, in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Spirit
Hier zie je al dat het in de eerste eeuwen puur om de symboliek ging die het beste door onderdompeling tot z'n recht kwam, maar bij gebrek aan middelen ook met besprenkeling uitgevoerd kon worden.
  maandag 23 augustus 2004 @ 17:55:42 #74
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_21490171
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 17:52 schreef speknek het volgende:
Heeft wel wat Hindoestaans, waar ze het in de Ganges doen.
Is Grieks zo ver ik het kan herkennen. Kon het vroeger een beetje, maar ben het wat verleert.

[ Bericht 37% gewijzigd door Karzeuler op 23-08-2004 18:01:37 ]
  maandag 23 augustus 2004 @ 18:05:31 #75
8369 speknek
Another day another slay
pi_21490394
Haha ik bedoel niet de tekst maar het ritueel van in een stromende rivier staan en helemaal ondergedompeld worden.
pi_21490785
quote:
Heb je de klok horen luiden?
Waar baseer je dat op?
Bronnetje?
normen en waarden politiek http://www.pphwn.nl/
pi_21490929
Leuk om al die reacties over de doop te lezen van afgedwaalde christenen.
De ene post is nog fantastischer als de andere.
pi_21491243
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 18:29 schreef lionsguy18 het volgende:
De ene post is nog fantastischer als de andere.
meester, kunt u het ons leren ?
pi_21491349
Onderzoekt alle dingen
  maandag 23 augustus 2004 @ 19:54:25 #80
8369 speknek
Another day another slay
pi_21493040
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 18:22 schreef lionsguy18 het volgende:
Heb je de klok horen luiden?
Waar baseer je dat op?
Bronnetje?
http://www.newadvent.org/cathen/02258b.htm

En let dan vooral op het gedeelte over de kinderdoop: http://www.newadvent.org/cathen/02258b.htm#XI
quote:
The fate of infants who die without baptism must be briefly considered here. The Catholic teaching is uncompromising on this point, that all who depart this life without baptism, be it of water, or blood, or desire, are perpetually excluded from the vision of God. This teaching is grounded, as we have seen, on Scripture and tradition, and the decrees of the Church. Moreover, that those who die in original sin, without ever having contracted any actual sin, are deprived of the happiness of heaven is stated explicitly in the Confession of Faith of the Eastern Emperor Michael Palęologus, which had been proposed to him by Pope Clement IV in 1267, and which he accepted in the presence of Gregory X at the Second Council of Lyons in 1274.
  maandag 23 augustus 2004 @ 20:01:48 #81
8369 speknek
Another day another slay
pi_21493212
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 00:46 schreef speknek het volgende:
Ik geloof dat ongedoopte kinderen naar Limbo gingen, het voorportaal van de hel.
Overigens had ik hier uiteraard ook volledig gelijk: http://www.newadvent.org/cathen/09256a.htm
quote:
Limbo

(Late Lat. limbus) a word of Teutonic derivation, meaning literally "hem" or "border," as of a garment, or anything joined on (cf. Italian lembo or English limb).

In theological usage the name is applied to (a) the temporary place or state of the souls of the just who, although purified from sin, were excluded from the beatific vision until Christ's triumphant ascension into Heaven (the "limbus patrum"); or (b) to the permanent place or state of those unbaptized children and others who, dying without grievous personal sin, are excluded from the beatific vision on account of original sin alone (the "limbus infantium" or "puerorum").
pi_21493717
En voel je je nu interessant Speknek.
Een paar wazige engelse teksten neerpleuren?
Kon je niks hollands vinden?
pi_21494188
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 20:23 schreef lionsguy18 het volgende:

lim·bo (de ~ (m.), ~'s)
1 acrobatische dans waarbij de danser met naar achteren gericht bovenlijf onder een steeds lager gestelde dwarslat moet dansen
2 [scherts.] Limburger

pi_21495353
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 17:47 schreef Bloodwashedgirl het volgende:
Tja, tis moeilijk te zeggen wat me uiteindelijk over de streep getrokken heeft. Ik denk die onvoorwaadelijke liefde van Jezus. Ik vroeg die jongen ooit eens: waarom gaat Jezus nou al die mensen genezen? Dat dóe je toch niet? Kan je aan de gang blijven... Maar hij zei: Jezus houdt gewoon heel veel van mensen. 'Oh...' dacht ik toen
pi_21496178
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 21:20 schreef rooierooie het volgende:

[..]

pi_21496348
quote:
Waarom reageer je zo defensief? je vroeg een bron (weliswaar aan mij, maar ik was er nog niet aan toegekomen) en je krijgt een bron.
En omdat jij dit nog niet gehoord hebt, of het er niet mee eens bent, wil dat niet zeggen dat het niet zo zou kunnen zijn in de beleving van sommige katholieken. In andere topics hier heb ik er ook over gelezen, maar hier heb je een nederlandstalige 'bron' als dat dan meer zegt:

http://www.rnw.nl/kids/Nederland/Feestdagen/Oranjebaby/doop.html

en deze tekst:
Zo heeft men in de rooms-katholieke kerk een kinderdoopritueel, waarin de bevrijding uit satans slavernij en inwoning duidelijk tot uitdrukking komt. Het rooms-katholieke 'Liturgisch Woordenboek' schrijft bij 'Duivelbezwering': 'De ritus van de kinderdoop weerspiegelt door zijn herhaalde exorcismen nog duidelijk de stadia van de scrutinia', dat is onderzoek door ondervraging bij de doop van volwassenen. Het woordenboek vervolgt dan: 'Niet alleen in gebeden, maar ook door handelingen (beademen, blazen, handoplegging, bekruisiging) heeft de duivelbezwering plaats. In het oosten zijn de uitingen nog drastischer (wegstoten, spuwen)'.

komt van deze site: http://www.life4all.net/n(...).Overigeteksten.html
waar men heftig bezig is een ander standpunt in te nemen dan dat de erfzonde iets met de kinderdoop te maken heeft, hetgeen men niet zou hoeven doen als dat niet een wijdverbeid 'misverstand' (volgens de schrijvers van deze site) zou zijn.

toevoeging:
nog een stukje historie, de kinderdoop werd ingevoerd door Keizer Augustinus:
Kinderdoop

Rond 400 legde kerkvader Augustinus de basis voor de kinderdoop binnen het christendom. Volgens hem worden mensen geboren met een neiging tot zondigen en delen ze, als afstammelingen van Adam en Eva, in de schuld van de erfzonde. Augustinus benadrukte het belang van de kinderdoop, een ceremonie waarbij het kinderhoofd wordt besprenkeld met water om de ziel te reinigen en het kind voor te bereiden op een leven in Christus. Op deze houtsnede is een priester te zien die een kind doopt.

en dit kwam van deze site:
http://www.iselinge.nl/sc(...)derkemp/algemene.htm

[ Bericht 17% gewijzigd door miss_sly op 23-08-2004 22:16:23 ]
  maandag 23 augustus 2004 @ 22:12:30 #87
60090 Akkersloot
pi_21496502
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 18:29 schreef lionsguy18 het volgende:
De duivel heeft heel wat overwerk.
pi_21498168
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 22:02 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Waarom reageer je zo defensief? je vroeg een bron (weliswaar aan mij, maar ik was er nog niet aan toegekomen) en je krijgt een bron etc. etc.
Mijn reactie is absoluut niet verdedigend bedoeld.
De doop met water is een opdracht van Jezus zoals beschreven staat in het evangelie van Mattheus 28: 19 dus in de driemaal heilige naam Vader, Zoon en Heilige Geest.
Waar mee redding van erfzonde mogelijk is.

De katholieke visie op de doop wijkt af van de protestantse.

Kinderdoop is wel algemeen gebruik, behoudens uitzonderingen in enkele protestantse groeperingen zoals b.v. de Doopsgezinden en naar ik meen nog wat Pinkstergroeperingen.

Naast de doop met water kent men ook de doop met vuur.
Een overblijfsel hiervan kent de katholieke kerk nog als het Vormsel.
pi_21498798
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 23:24 schreef lionsguy18 het volgende:

[..]

Mijn reactie is absoluut niet verdedigend bedoeld.
De doop met water is een opdracht van Jezus zoals beschreven staat in het evangelie van Mattheus 28: 19 dus in de driemaal heilige naam Vader, Zoon en Heilige Geest.
Waar mee redding van erfzonde mogelijk is.

De katholieke visie op de doop wijkt af van de protestantse.

Kinderdoop is wel algemeen gebruik, behoudens uitzonderingen in enkele protestantse groeperingen zoals b.v. de Doopsgezinden en naar ik meen nog wat Pinkstergroeperingen.

Naast de doop met water kent men ook de doop met vuur.
Een overblijfsel hiervan kent de katholieke kerk nog als het Vormsel.
dat laatste had ik maar overgeslagen
het is trouens altijd loik om te zien dat hoe geloofiger sommige mensen die ik ken vroeger waren (misdienaartjes enz) dat die juis enkele jaren later het meest de andre kant opgaan
en andersom ook eigenlijk
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 00:25:42 #90
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_21499851
Doop met vuur. Pinkstergroeperingen leggen dat uit als doop in de heilige Geest. Ben benieuwt wat andere (katholieke) groeperingen daar van vinden.

Jezus heeft het ergens ook nog over de doop in zijn lijden. Weet iemand of daar ook al een leer omheen is gebrouwen?
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 00:29:05 #91
8369 speknek
Another day another slay
pi_21499935
quote:
Wazig? Ik vind de Katholieke encyclopedie die via officieel decreet zegt dat de uitleg van de Katholieke Kerk 'uncompromising' is, niet bepaald een voorbeeld van wazig.

En dat de Katholieke uitleg anders is dan de Protestantse weet ik ook wel, maar zoals ik al eerder zei, een paar honderd jaar geleden was de Katholieke kerk de enige kerk.
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 00:30:32 #92
8369 speknek
Another day another slay
pi_21499967
(Jaja schisma, orthodox, deze uitleg is in ieder geval de grondslag van de kinderdoop)
pi_21499993
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 00:29 schreef speknek het volgende:

[..]

Wazig? Ik vind de Katholieke encyclopedie die via officieel decreet zegt dat de uitleg van de Katholieke Kerk 'uncompromising' is, niet bepaald een voorbeeld van wazig.

En dat de Katholieke uitleg anders is dan de Protestantse weet ik ook wel, maar zoals ik al eerder zei, een paar honderd jaar geleden was de Katholieke kerk de enige kerk.
bijna 500 jaar dus, maar goed ik leef in het heden dus de katholieke leer is niet de enige binnen het christendom
pi_21502188
Vader, Zoon en Heilige Geest? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Dat God de Vader is en Jezus zijn Zoon? Typerend weer dat God hier als mens wordt neergezet. Betekent dat zoiets als dat Jezus de erfgenaam van God zou zijn, want Hij is immers zijn Zoon? Jezus was gewoon een profeet die als doel had de boodschap van God te verspreiden. Om hem dus als een goddelijk wezen te zien gaat mij wat ver. Wie is de Heilige Geest dan?

En wie moet ik dienen dan? De Vader, de Zoon of de Heilige Geest? Of toch alledrie? Of zijn ze allen 1? Is God Jezus?

pi_21502556
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 08:58 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

En wie moet ik dienen dan? De Vader, de Zoon of de Heilige Geest? Of toch alledrie? Of zijn ze allen 1? Is God Jezus?

Lees de Bijbel maar, Johannes 1 vers 1.
Van dit soort dingen hebben mohammedanen geen verstand.
Discussie daarom gesloten.
pi_21502769
Moslims kennen niet enkel de Koran als heilig boek. Ook de Thora en de Bijbel zijn heilige boeken voor moslims. Dat moslims daar geen verstand van kunnen hebben is dus een loze stelling. Ik kan me voorstellen dat voor jou de discussie gesloten is, gezien de hoek waar je je nu in bevindt.

Overigens is een mohammedaan geen goede term voor een moslim, maar dat weet je zelf ook. Niet waar, jezuļet?
pi_21503751
kramers woordenboek: mohammedanen zijn aanhangers van de leer van de arabische profeet mohammed.
Maar ik zie dat je dit topic al weer aardig aan het verzieken bent, want het gaat hier over de doop.
pi_21503815
Gelukkig zijn er bijna geen mohammedanen op aarde. Kijk eens wat kramers zegt over moslims. In tegenstelling tot veel christenen vereren wij mensen niet als (bijna) God. Er is namelijk maar 1 God.

En hoezo verzieken? Ik ben oprecht benieuwd naar het hoe en waarom.
pi_21504050
pi_21504459
nah, de doop heeft een symbolische waarde.. en ik snap dus niet dat je dat niet gewoon achterwege kunt laten.. Water dat al je zonden reinigt? lijkt me nogal sterk.. vooral als je op latere leeftijd 'ineens' gelovig word.. kun je nog mooi al die zonden van je afwassen..

vind uberhaupt het hele zonden gedoe in geloof een beetje erg overtrokken.. vooral als men ook nog eens zegt dat de zonden 'gods wil' was. Zo kun je moord en doodlag wel gaan toekennen aan God's wil'. Wie kan zegen dat het niet zo is? Daarom ben ik er ook voor om de gerechtelijke macht altijd gescheiden te houden van geloof (en liefst ook politieke macht)
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 11:38:24 #102
8369 speknek
Another day another slay
pi_21504628
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 00:32 schreef lionsguy18 het volgende:
bijna 500 jaar dus, maar goed ik leef in het heden dus de katholieke leer is niet de enige binnen het christendom
So who gives a flying fuck? Ik geloof helemaal niet in god, het ging erom waar het principe van kinderdoop vandaan kwam.
pi_21505004
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 10:59 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Gelukkig zijn er bijna geen mohammedanen op aarde. Kijk eens wat kramers zegt over moslims. In tegenstelling tot veel christenen vereren wij mensen niet als (bijna) God. Er is namelijk maar 1 God.

En hoezo verzieken? Ik ben oprecht benieuwd naar het hoe en waarom.
open er een topic over !
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 12:06:53 #104
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_21505163
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 11:30 schreef Bensel het volgende:
nah, de doop heeft een symbolische waarde.. en ik snap dus niet dat je dat niet gewoon achterwege kunt laten.. Water dat al je zonden reinigt? lijkt me nogal sterk.. vooral als je op latere leeftijd 'ineens' gelovig word.. kun je nog mooi al die zonden van je afwassen..
Ik denk dat het meer als symbolisch is, God vraagt of wij ons laten dopen, dat doet ie niet voor niets natuurlijk. Maar het is geen absolute must om in de hemel oid te komen. Stel nou dat je christen wordt en je ovemorgen wil laten dopen maar je sterft morgen. Zou onlogisch zijn dat je dan niet *toegelaten* wordt. Bovendien zou dat erop wijzen dat we ons zelf in de hemel kunnen werken wat natuurlijk totaal niet uitgaat van de christelijkeleer.
pi_21505220
ik zeg dat het symbolisch is, omdat je je zonden reinigt met water.. niet omdat het god het wil ofzo..
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_21505340
natuurlijk is het symbolisch. mensen wilden graag laten zien dat zij zich gingen toeleggen op het christelijk geloof. een soort van ontgroening bij de studenten, maar dan zonder dodelijke afloop.

zijn er eigenlijk wel eens mensen verdronken tijdens een onderdompeling ?
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 12:33:44 #107
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_21505673
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 12:10 schreef Bensel het volgende:
ik zeg dat het symbolisch is, omdat je je zonden reinigt met water.. niet omdat het god het wil ofzo..
Dat is ook weer zo'n misverstand. Zonde wordt volgens de christelijke theologie gereinigt door het geloof in het bloed van Jezus dat werdt vergoten tijdens zijn kruisiging.
Het water bij de doop symboliseert dat je gelooft dat je met Jezus wordt begraven en opstaat in een nieuw leven. Dus de doop reinigt je zonde niet.
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 12:44:01 #108
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_21505871
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 11:30 schreef Bensel het volgende:

vind uberhaupt het hele zonden gedoe in geloof een beetje erg overtrokken.. vooral als men ook nog eens zegt dat de zonden 'gods wil' was. Zo kun je moord en doodlag wel gaan toekennen aan God's wil'. Wie kan zegen dat het niet zo is? Daarom ben ik er ook voor om de gerechtelijke macht altijd gescheiden te houden van geloof (en liefst ook politieke macht)
Waar zou dat in de bijbel staan dat zonde Gods wil is?

Wat er wel staat is dat iedereen in zonde is geboren. Natural Born Sinners dus.
Volgens de theologie van aulus wil God dat wij als mensen onze orginele zondige toestand ontvluchten door geloof in het verlossingswerk van Jezus. Doop is daar een symbool gaan.
Net als dat je een trouwritueel opvoert om trouw aan je partner te beloven, geef je met doop aan dat je in het verlossingswerk gelooft. ZieRomeinen 6
quote:
1 Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade des te overvloediger worde?
2 Dat zij verre! Hoe zouden wij nog in de zonde willen leven, welke wij afgestorven zijn?
3 Of weet gij niet, dat wij allen, die in Jezus Christus gedoopt zijn, in zijnen dood gedoopt zijn?
4 Zo zijn wij immers met hem begraven door den doop in den dood, opdat, gelijk Christus is opgewekt van de doden door de heerlijkheid des Vaders, wij ook alzo in een nieuw leven zouden wandelen.
5 Want indien wij met hem ééne plant geworden zijn in de gelijkheid zijns doods, zo zullen wij hem ook in de opstanding gelijk zijn,
6 wetende, dat onze oude mens met hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, en wij voortaan de zonde niet meer dienen;
7 want wie gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde.
8 Zijn wij nu met Christus gestorven, zo geloven wij, dat wij ook met hem leven zullen,
9 wetende, dat Christus, uit de doden opgewekt, niet meer sterft: de dood zal niet meer over hem heersen.
10 Want wat hij gestorven is, dat is hij der zonde gestorven eenmaal; maar wat hij leeft, dat leeft hij Gode.
11 Alzo ook gij, houdt het daarvoor, dat gij der zonde gestorven zijt, en Gode leeft, in Christus Jezus, onzen Heer.
12 Zo laat nu de zonde niet heersen in uw sterfelijk lichaam, om aan zijne lusten gehoorzaam te zijn;
Sjonge, had dominee moeten worden
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 12:52:08 #109
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_21506035
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 08:58 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Vader, Zoon en Heilige Geest? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Dat God de Vader is en Jezus zijn Zoon? Typerend weer dat God hier als mens wordt neergezet. Betekent dat zoiets als dat Jezus de erfgenaam van God zou zijn, want Hij is immers zijn Zoon? Jezus was gewoon een profeet die als doel had de boodschap van God te verspreiden. Om hem dus als een goddelijk wezen te zien gaat mij wat ver. Wie is de Heilige Geest dan?

Ja jonge, dit is ook geen islam maar christendom
pi_21506211
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 12:52 schreef Karzeuler het volgende:

[..]

Ja jonge, dit is ook geen islam maar christendom
Eeuh, oke. Maar wat heeft dat er ook alweer mee te maken
pi_21506360
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 13:00 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

dat die de waarheid weer net even anders interpreteren als jij dat doet
pi_21506436
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 13:08 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

dat die de waarheid weer net even anders interpreteren als jij dat doet
Daarom vraag ik ook hoe ze dat wel zien en waar ik de denkfout maak. Anders weet ik nooit waarom ze God gelijk zien aan zijn 'Zoon' Jezus.
pi_21506465
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 13:12 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Daarom vraag ik ook hoe ze dat wel zien en waar ik de denkfout maak. Anders weet ik nooit waarom ze God gelijk zien aan zijn 'Zoon' Jezus.
je maakt helemaal geen denkfout. Je gelooft gewoon de inhoud van een boek. Zij geloven de inhoud van een ander boek. Niks aan het handje !
pi_21506490
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 13:13 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

je maakt helemaal geen denkfout. Je gelooft gewoon de inhoud van een boek. Zij geloven de inhoud van een ander boek. Niks aan het handje !
Weet ik wel. Dat wil echter niet zeggen dat ik geen interesse heb in hun denkwijze.
pi_21506536
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 13:14 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Weet ik wel. Dat wil echter niet zeggen dat ik geen interesse heb in hun denkwijze.
ach, daar is nog een discussie over he. iedereen interpreteert een boek op z'n eigen manier. zie je wel vaker.
pi_21506608
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 13:16 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

ach, daar is nog een discussie over he. iedereen interpreteert een boek op z'n eigen manier. zie je wel vaker.
Volgens mij is het anders een wijdverspreid geaccepteerde stelling onder christenen hoor. Heeft weinig meer met individuen te maken. Maar misschien handig als een echte christen hierop reageert. Ik hoor het liever van de eerste hand. No offense hoor.
pi_21506658
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 13:19 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Volgens mij is het anders een wijdverspreid geaccepteerde stelling onder christenen hoor. Heeft weinig meer met individuen te maken. Maar misschien handig als een echte christen hierop reageert. Ik hoor het liever van de eerste hand. No offense hoor.
een echte christen ? zo één die nog in de bijbel gelooft zoals de moslims hem accepteren
pi_21506707
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 13:21 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

een echte christen ? zo één die nog in de bijbel gelooft zoals de moslims hem accepteren
Neu, hoeft niet perse. Ik neem ook genoegen met een 'christen'.
pi_21506834
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 13:23 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Neu, hoeft niet perse. Ik neem ook genoegen met een 'christen'.
hier vind je er meer info over

[ Bericht 0% gewijzigd door het_fokschaap op 24-08-2004 13:39:48 ]
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 13:51:58 #120
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_21507468
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 13:12 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Jezus is de zoon van God, en tevens gelijk God zelf. We (christenen) geloven dat God vlees is geworden zodat we alsnog behouden mogen worden. De Heilige Geest is ook God. en dus ook Jezus. Want we geloven dat na de hemelvaart van Jezus de heilige Geest voor ons is terug gekomen. Zoals ik geloof ik ook in een ander topic zei, christenen geloven dat we nooti behouden kunnen worden door onze eigen daden. Alleen door het bloed van de Christus. En daar staat de doop dus voor, onder andere, het symboliseert dat onze zonden worden weggespoelt door het bloed van de Christus. Euhmz en dit was zo'n beetje het christendom in hele hele korte lijnen
pi_21507740
Brrrrrr. Jezus is God zelf. Ik hoop wel dat je goed beseft wat je zegt. God is vlees geworden? Dat verklaart waarom veel 'christenen' God als mens afbeelden. En ook de Heilige Geest is Jezus en is dus God? Hoe kon Jezus zich dan tot God wenden als hij het zelf blijkbaar was

Het christendom houdt volgens jou dus in principe in dat je gewoon kunt doen wat je wilt, want je wordt toch niet afgerekend op je eigen daden? Alleen het bloed van Christus wordt afgerekend? Wat je dus eigelijk zegt is dat een mens als zondaar wordt geboren en dat de enige manier is om je te laten dopen? Apart. En als ik nou weet dat ik morgen dood ga en ik wil niet naar de hel en ik besluit christen te worden, de gedachte alleen al, dan word ik dus gezuiverd van al mijn zonden? Wat lief.

Nou, in ieder geval bedankt voor deze info. Zo leer ik elke dag maar weer bij waarom ik geen christen ben, maar een moslim.
pi_21507794
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 14:01 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

Het christendom houdt volgens jou dus in principe in dat je gewoon kunt doen wat je wilt, want je wordt toch niet afgerekend op je eigen daden? Alleen het bloed van Christus wordt afgerekend? Wat je dus eigelijk zegt is dat een mens als zondaar wordt geboren en dat de enige manier is om je te laten dopen? Apart. En als ik nou weet dat ik morgen dood ga en ik wil niet naar de hel en ik besluit christen te worden, de gedachte alleen al, dan word ik dus gezuiverd van al mijn zonden? Wat lief.

Nou, in ieder geval bedankt voor deze info. Zo leer ik elke dag maar weer bij waarom ik geen christen ben, maar een moslim.
Het is maar wat je wil leren.
Vraag het anders eens aan een Armenier, die weet het vast wel goed uit te leggen.
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 14:11:29 #123
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_21507971
quote:
Brrrrrr. Jezus is God zelf. Ik hoop wel dat je goed beseft wat je zegt. God is vlees geworden? Dat verklaart waarom veel 'christenen' God als mens afbeelden. En ook de Heilige Geest is Jezus en is dus God? Hoe kon Jezus zich dan tot God wenden als hij het zelf blijkbaar was
God afbeelden is zondig, dat zijn denk weer andere soort christenen of geen christenen
Dat Jezus zich tot God wende is omdat God zo dicht mogelijk bij de mens wou zijn. Als Jezus dit niet had gedaan kon hij onmogelijk mens zijn. En daar draaide het om. God die mens is. Bovendien God staat buiten tijd, en daarom zou je kunnen zeggen dat God 1 miljoen gebeden tegelijk kan aanhoren. sommige atheisten zouden zeggen dat ie gek zou worden van zoveel geroep om Hem.
Maar God kan dus in de hemel zijn en op aarde.
Ook dit is weer lastig uitteleggen
quote:
Nee dat is dan weer niet zo, onze zonde worden ons vergeven en we ontvangen de liefde van God en dus Jezus. Als we deze liefde gebruiken voor aardse zaken, zoals geld voetbal u name it, dan doen we God tekort. Daarmee accepteren we niet dat onze zonde vergeven zijn, en dus is onze zonde niet vergeven. En ook dit verhaal is nog niet compleet.
pi_21508012
quote:

Inderdaad. Een gespleten maan door Mohammed en Mohammed op een vliegend paard is veeeeel geloofwaardiger
pi_21508077
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 14:03 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Het is maar wat je wil leren.
Vraag het anders eens aan een Armenier, die weet het vast wel goed uit te leggen.
Ik zal het eens aan 1 van mijn 2 armeense buren vragen. Zij zijn immers ook christelijk, dus zou het best kunnen.
  woensdag 25 augustus 2004 @ 03:24:10 #126
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_21526324
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 13:00 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Reactie op een reactie van iemand
  woensdag 7 februari 2007 @ 10:11:45 #127
147277 tweaktubbie
Waar is dat knopje voor?
pi_46066964
Over dat zondaarstukje; daar had ik bij de doop van m'n 1e dochtertje al m'n bedenkingen over. Onze dominee stond er echter [gelukkig] anders tegenover. Elk mens is in principe zondaar, ook al wil dat niet zeggen dat je gaat zondigen. Niet dat je kind een slecht wezen is, als het nog niets zelf kan, laat staan zondigen.
Weer drie seconden verspild door het lezen van een nutteloze sig....
pi_46066997
quote:
Op woensdag 30 juni 2004 15:02 schreef MacMeester het volgende:
De Doop (volgens christelijke traditie).

Van Dale: doop (de ~ (m.), dopen)
rituele besprenkeling van het hoofd met water of gehele onderdompeling als symbolisering van de intrede in een geloofsgemeenschap en als zinnebeeld van de afwassing van de zonde.

Ik heb hier toch enige moeite mee. Hoe kan je nu 'intrede' doen in een geloofsgemeenschap als je als baby wordt gedoopt? Waar is je keuze voor een religie of geloofsgemeenschap?

Nog erger, hoe kan men je 'zonden afwassen' als je als baby nog amper iets hebt kunnen doen?

In mijn ogen kan je pas een keuze maken voor een religie of geloofsgemeenschap op het moment dat je je daar met hart en ziel voor kan geven en ook weet wat deze religie of geloofsgemeenschap inhoudt. Je keuze neem je dan bewust en is niet voor jou bepaald door je ouders of omgeving.

Want wat heeft het voor zin om gedoopt te zijn als je meer voelt voor de Joodse leer, Islam of helemaal niets wilt?

graag serieuze reacties
Erfzonde!
Goede muziek luisteren?
KLIK
  woensdag 7 februari 2007 @ 11:01:23 #129
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_46068221
TVP-tje.

Maar wat betekent de doop nu voor een kind in een hedendaagse kerk; wat ben je als je gedoopt bent? Is de doop een soort van 'je mag erbij horen, maar of je dat ook doet is later aan jezelf (bv tijdens belijdenis) offe...
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')