ik vraag me wel af wat turkije bij het europees hof te zoeken heeft.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 18:28 schreef sp3c het volgende:
die Turken doen het om de moslims te discrimineren!!!
erm ...
Je snapt het inderdaad niet.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 18:47 schreef drumdude het volgende:
he :s dat snap ik nie in dat land lopen ze toch JUIST met een hoofddoek om
Waarom is een hoofddoek geen politiek symbool ? Waarom moeten we als niet-moslims of whatever dat spelletje mee spelen ? Godsdienst is zo wie zo politiek. Politieke stromingen bestonden er niet in de tijd van Mohammed. Men begon toen maar gewoon een godsdienst.quote:[n heeft de Duitse deelstaat Baden-Württemberg de hoofddoek verboden omdat het een 'politiek symbool' zou zijn.
Ach. Turkije is dan zogenaamd gelijk voor het verbieden van islamitische hoofddoeken. Het gaat gewoon alleen maar over het dragen van islamitische hoofddoeken in overheidsgebouwen. Zie je het verschil ?quote:Op dinsdag 29 juni 2004 18:46 schreef pomtiedom het volgende:
Mooi, laat het verbieden beginnen!!
Ik ben tegen een verbod op hoofddoekjes. Dan is het namelijk discriminatie. Je verbiedt dan de geloofsuitingen van 1 godsdienst. Ik kan me wel vooorstellen dat er een algeheel verbod op geloofsuitingen komt. Maar dan ook elk kruisje, elke davidsster etc van de universiteit af. Voor de katholijke universiteiten geen gebed meer voor officiele gelegenheden, geen mis meer op de Dies Natalis (stichtingsdag van de universiteit). Ook dit lijkt me geen goede ontwikkeling. Laat mensen alsjeblieft geloven en laat ze daar ook voor uit komen als ze willen.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 18:27 schreef jantine het volgende:
<knip>
Hoog tijd dat we in Nederland ook eens de rug rechten en een verbod op hoofddoekjes invoeren.
laatste keer dat ik op landkaart keek lag Turkije toch echt nog in Europaquote:Op dinsdag 29 juni 2004 18:31 schreef jantine het volgende:
[..]
ik vraag me wel af wat turkije bij het europees hof te zoeken heeft.
last time I checked waren ze nog geen eu lid.
Verbod op zichtbare religieuze symbolen?quote:Op dinsdag 29 juni 2004 18:54 schreef Teng het volgende:
[..]
Ik ben tegen een verbod op hoofddoekjes. Dan is het namelijk discriminatie. Je verbiedt dan de geloofsuitingen van 1 godsdienst. Ik kan me wel vooorstellen dat er een algeheel verbod op geloofsuitingen komt. Maar dan ook elk kruisje, elke davidsster etc van de universiteit af.
nee, de staat en de kerk.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 18:50 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Het Recht en de Kerk dienen gescheiden te blijven
toch?
Dat staat er ook niet.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 18:54 schreef Teng het volgende:
[..]
Ik ben tegen een verbod op hoofddoekjes. Dan is het namelijk discriminatie. Je verbiedt dan de geloofsuitingen van 1 godsdienst.
Een juist dat zorgt ervoor dat Turkije (gelukkig) geen lid van de EU wordt.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 19:21 schreef Meh7 het volgende:
Met T. Erdogan aan de macht is dat verbod wel weg over een aantal jaar. Gelukkig, want hoe kan zoiets belachelijks in een land waar de meerderheid moslim is.
Maar Turkije is dan ook geen echte democratie.
Dat Turkijke nú al het Europese Hof moet erkennen zal wel één van de voorwaarden zijn voor mogelijke toetreding tot de EU.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 19:02 schreef NatasTriplesix het volgende:
overigens wel een goede zaak zat Europa zich erover uitspreekt
Ik ben er ook niet zo blij mee. Hoofddoekjes toestaan als mede andere "religieuze" symbolen als hakenkruizen, ku-klux-klan mutsen zou beter zijn. Dan weten ze ook hoe wij anti-fascisten over het symbool van de sekteleider Mohammed bin Abdullah denken.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 18:54 schreef Teng het volgende:
Ik ben tegen een verbod op hoofddoekjes.
Deze symbolen geven aan dat je bij een racistische groepering hoort. Die groeperingen zijn verboden, lid ervan zijn ook en dus ook het dragen van die symbolen. Als je een hoofddoek draagt om aan te geven dat je moslima bent, dan geef je uiting aan je geloof. Je discrimineert niet. Dat vind ik nog wel een verschil.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 19:29 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Ik ben er ook niet zo blij mee. Hoofddoekjes toestaan als mede andere "religieuze" symbolen als hakenkruizen, ku-klux-klan mutsen zou beter zijn. Dan weten ze ook hoe wij anti-fascisten over het symbool van de sekteleider Mohammed bin Abdullah denken.
Ook het veroordelen van jongens die vrouwen zonder hoofddoek "hoeren" noemen is veel effectiever.
Fascistische groeperingen zouden eigenlijk ook verboden moeten zijn. Maar dat is nu eenmaal zo moeilijk als ze zich voordoen als een "religie".quote:Op dinsdag 29 juni 2004 20:39 schreef Teng het volgende:
[hakenkruizen, kkk-mutzen]
Deze symbolen geven aan dat je bij een racistische groepering hoort. Die groeperingen zijn verboden, lid ervan zijn ook en dus ook het dragen van die symbolen. Als je een hoofddoek draagt om aan te geven dat je moslima bent, dan geef je uiting aan je geloof. Je discrimineert niet. Dat vind ik nog wel een verschil.
Het zoveel mogelijk tegen gaan van invloeden van het geloof op de politiek en het openbare leven is (nog) 1 van de redenen dat Turkije een democratie is. Ik voorspel weinig goeds voor de democratische waarden die Turkije heeft zodra het een Islamitische staat word.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 19:21 schreef Meh7 het volgende:
Met T. Erdogan aan de macht is dat verbod wel weg over een aantal jaar. Gelukkig, want hoe kan zoiets belachelijks in een land waar de meerderheid moslim is.
Maar Turkije is dan ook geen echte democratie.
Een democratie is ervoor zodat het volk de keuzes kan maken. Als het Turkse leger dit steeds ondermijnt heeft de zogenaamde democratie geen nut. Het verbieden dat meisjes met hoofddoeken hogere opleidingen kunnen volgen in een land waar de meerderheid moslim is, is alles behalve democratisch. Turkije hoeft geen dictatuur als iran te worden, daar staat niemand op te wachten, maar hoe het er nu aan toe gaat is ook niet goed.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 20:51 schreef nikk het volgende:
[..]
Het zoveel mogelijk tegen gaan van invloeden van het geloof op de politiek en het openbare leven is (nog) 1 van de redenen dat Turkije een democratie is. Ik voorspel weinig goeds voor de democratische waarden die Turkije heeft zodra het een Islamitische staat word.
Ja, en daarom wordt een doctrine uit de zevende eeuw na Christus naar een twintigste-eeuwse Europese stroming genoemd.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 18:49 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Waarom is een hoofddoek geen politiek symbool ? Waarom moeten we als niet-moslims of whatever dat spelletje mee spelen ? Godsdienst is zo wie zo politiek. Politieke stromingen bestonden er niet in de tijd van Mohammed. Men begon toen maar gewoon een godsdienst.![]()
Er is een verschil tussen een democratie en een democratische rechtstaat. Een democratische rechtstaat moet de democratie in de toekomst garanderen. Een democratie, zoals een overwinning van het FIS in Algerije, garandeert geen democratie in de toekomst.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 20:57 schreef Meh7 het volgende:
Een democratie is ervoor zodat het volk de keuzes kan maken. Als het Turkse leger dit steeds ondermijnt heeft de zogenaamde democratie geen nut. Het verbieden dat meisjes met hoofddoeken hogere opleidingen kunnen volgen in een land waar de meerderheid moslim is, is alles behalve democratisch. Turkije hoeft geen dictatuur als iran te worden, daar staat niemand op te wachten, maar hoe het er nu aan toe gaat is ook niet goed.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |