abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_20249677
Oke,

Er zijn al wat geluiden tevoorschijn gekomen over de "nieuwe" regels van de Fok!fotowedstrijd.
In dit topic kunnen we bespreken hoe e.e.a. bevallen is, en hoe we hier een vervolg aan geven, wat te veranderen, of juist niets veranderen.

Brand los!

TS begint.

Ik vind de nieuwe regels echt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelemaal niks.
Het enige wat ik wél anders zou willen zien is dat alleen diegenen die ook meedoen aan de wedstrijd mogen stemmen.
Voor de rest laten zoals het is/was.

Nu jullie.
  FOK!fotograaf maandag 28 juni 2004 @ 14:26:00 #2
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_20250842
ik ben het met je eens.

door deze regels is het een stuk saaier geworden.
denk ook niet dat de hoeveelheid inzendingen komt door de regels, maar gewoon het onderwerp. dat blind stemmen vind ik wel goed, maar wordt moeilijk te realiseren als iedereen weer aan het expirementeren raakt in het SC-topic.

terug naar de oude regels, alleen idd, dat stemmen voor alleen de gene die mee doen is misschien wel leuk.
hm.. dat vergt nog even wat na denk werk van mij.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 28 juni 2004 @ 15:36:28 #3
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_20252520
Dat hele blinde spul mag er van mij af.

Voor wat het stemmen betreft vind ik dat het stemmen om het onderwerp het beste in kleine kring kan gebeuren (tot zover ging het experiment van deze maand goed)
Het stemmen op de foto's moet voor iedereen openstaan in mijn beleving, hoe meer stemmen hoe meer werk vreugd, en bovendien wel zo democratisch. Je voorkomt ermee dat je een wedstrijdclubje krijgt dat vanaf de komende wedstrijd langzaam uitdunt.

Wat eventueel nog een alternatief is is om een stemming te houden onder de deelnemers, aangevuld met 'de publieksprijs' waarvoor iedereen kan stemmen.
Deelnemers stemmen op de vertrouwde manier. Het publieksoordeel zouden we dan weer in een pollvorm kunnen gieten, zodat Rewimo, fotoloog en ondergetekende daar tenminste geen rekenwerk van hebben.

Dat blinde gedoe echter moet zo snel mogelijk worden losgelaten, persoonlijke verbetertrajecten hebben we de afgelopen wedstrijd een stuk minder waar mogen nemen dan bij vorige edities
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_20252725
Ik kan me hier een heel eind bij aansluiten, het blinde gedoe mag wat mij betreft weg... van mij mag ook iedereen stemmen. Dat maakt me niet uit.

[ Bericht 47% gewijzigd door luap op 28-06-2004 15:47:18 (tr voorkoming van trammelant...) ]
voor mijn (inmiddels erg oude) foto's...click!
mijn nieuwere foto's staan hier maar alle links werken nog niet...
  maandag 28 juni 2004 @ 15:50:17 #5
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_20252819
Het blind inzenden was een leuk idee, maar aan het eind van het liedje is er geloof ik niemand echt iets mee opgeschoten. Het slowchattopic heeft zijn nut nu ook helemaal verloren. Wat dat betreft heb ik er absoluut geen problemen mee als we teruggaan naar de oude regels.

Wat ik wél geslaagd vond was het blind stemmen op het onderwerp. (hoewel het onderwerp zelf voor de meesten onder ons niet erg aantrekkelijk was, maar daar moet je even overheen kijken )

Het 'stemmen alleen voor deelnemers' voorkomt natuurlijk wel dat er een hoop 'active-topic-stemmers' komen, die niet zo goed weten wat nou precies de bedoeling is, maar zo krijg je wel een *met vinger wijst: jij mag niet meedoen!*-mentaliteit. (kliekjesvorming)

Misschien dat we een motivatie kunnen verplichten bij het stemmen, zodat er wat meer nagedacht moet worden, en niet lukraak punten uitgedeeld kunnen worden?
Op zaterdag 2 oktober 2004 19:35 schreef Ouwesok het volgende:
Je zit daar prinsheerlijk op een appel te kauwen terwijl ik mijn ouwe trouwe meetzoeker afvuur _O-
  FOK!fotograaf maandag 28 juni 2004 @ 15:51:26 #6
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_20252854
quote:
Op maandag 28 juni 2004 15:46 schreef luap het volgende:
Ik kan me hier een heel eind bij aansluiten, het blinde gedoe mag wat mij betreft weg... van mij mag ook iedereen stemmen. Dat maakt me niet uit.
ik had het wel gelezen
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 28 juni 2004 @ 15:57:56 #7
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_20253005
quote:
pi_20254027
quote:
Op maandag 28 juni 2004 15:50 schreef Offy het volgende:
.................

Misschien dat we een motivatie kunnen verplichten bij het stemmen, zodat er wat meer nagedacht moet worden, en niet lukraak punten uitgedeeld kunnen worden?
Ooit heb je best wel hele goede ideeen.
  maandag 28 juni 2004 @ 17:03:13 #9
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_20254861
quote:
Op maandag 28 juni 2004 16:34 schreef dawg het volgende:

[..]

Als ik er zin in heb kan ik best wel nadenken hoor
Je zit daar prinsheerlijk op een appel te kauwen terwijl ik mijn ouwe trouwe meetzoeker afvuur _O-
pi_20257285
Ah, niet al je hersens zijn eruit gevallen?
  maandag 28 juni 2004 @ 18:48:22 #11
35485 rique
with Canon, I can
pi_20257324
* Ook weer thuis is*

Blind onderwerp stemmen

Blind inzenden
verslaafd aan de cirkelkwadratuur
  maandag 28 juni 2004 @ 18:48:55 #12
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_20257335
quote:
Op maandag 28 juni 2004 18:46 schreef dawg het volgende:
Ah, niet al je hersens zijn eruit gevallen?
Ik heb het allemaal een beetje bij elkaar geraapt, en teruggegooid...En warempel, zo af en toe werkt het allemaal nog

waar gáát dit heen
pi_20257384
*eens met Dawg*
  maandag 28 juni 2004 @ 18:56:10 #14
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_20257495
quote:
Op maandag 28 juni 2004 16:34 schreef dawg het volgende:

quote:
Op maandag 28 juni 2004 18:51 schreef De_Warme_bakker het volgende:
*eens met Dawg*
Wat lief ineens allemaal
pi_20257816
ik was het eens met de openingspost, die soap daarna is aan me voorbij gegaan
  maandag 28 juni 2004 @ 19:20:49 #16
79550 Ymke
your ghost
pi_20258133
Ik wil het liefste niks blind

Vroeger Danny misschien...........*mijmer*
How I wish, how I wish you were here.
We're just two lost souls swimming in a fish bowl, year after year,
  maandag 28 juni 2004 @ 22:19:45 #17
65884 Caar2
Het leven is mooooooooiii.....
pi_20263750
Blind op het onderwerp stemmen
Blind foto's inleveren, geen goed plan! Opzich heeft het wel wat, maar ik vind het zo zonde dat de slowchat niet meer echt loopt, en dat was juist zo leuk tijdens de wedstrijd.

iedereen mag van mij stemmen, en een motivatie geven is een goed idee, alleen wordt er dan ook nog bepaald of een motivatie niet of wel voldoende is..??? Als iemand zegt: Ik geef die foto punten omdat ik het zo'n leuk diertje vind (bijvoorbeeld), wordt dat dan afgekeurd ofzo.... Nou ja, het is natuurlijk logisch dat er een goede motivatie gegeven moet worden over de foto zelf....
goed, k' heb al zin in de volgende wedstrijd deze is nog niet eens voorbij....
  maandag 28 juni 2004 @ 22:33:59 #18
35485 rique
with Canon, I can
pi_20264333
Volgens mij is het handige van het hebben van zo min mogelijk regels dat iedereen zijn eigen regels kan gebruiken. De mensen die hun product willen laten beoordelen en willen laten evolueren kunnen hun hart ophalen in de slowchat. Mensen die proefballonnetjes willen oplaten kunnen dat naar hartelust doen in de slowchat (Zoals Ouwesok meestal doet). Mensen die liever pas bij de definitieve inlevering hun foto openbaar willen maken kunnen ook volgens de oude wedstrijdopzet blijven genieten. Genieten dus voor heel veel soorten wedstrijddeelnemers. De slowchat heeft zo maximale functionaliteit en ik denk dat je er dan voor iedereen wat moois uit kan halen.

Wat mij betreft dus weer terug naar de goeie ouwe tijd. Ik denk dat we ook moeten waken voor teveel regeltjes, het invoeren en uitvoeren van allemaal regeltjes leidt denk ik eerder tot wrijvingen dan tot creatieve ontplooiing en dat kan denk ik nooit de bedoeling zijn.
pi_20265142
Mooi gezegd rique.
  dinsdag 29 juni 2004 @ 09:50:36 #20
262 Re
Kiss & Swallow
pi_20271857
wat rique zegt, blind onderwerp stemmen mag wel blijven
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_20273117
Mij maakt het nietzoveel uit. Moet alleen oven het idee vinden over wat ik op de foto wil zetten. Dit onderwerp was niet super, vind ik. Als ik meer tijd en idee had post ik ze wel in sc. Blind of niet. Maakt niet uit.
Dat blind onderwerp stemmen, heb ik dat gemist? Of is dat wat we deze maand ook hebben gedaan? Zoja, dan is dat helemaal okay.
Ik vind ook dat iedereen mag stemmen, anders kan je er wel een afgesloten onderdeel van maken zoals het keldertje. Denk niet dat we dat willen. Dan komen er minder mensen wat niet ten goede zal komen aan de stemmen, inzendingen en nieuwe fotografen (of wil men dat juist?).
Conclusie: Ben het met rique eens.
pi_20287278
We kunnen denk ik wel als conclusie stellen dat we niets moeten veranderen aan de wedstrijd, en weer op oude voet verder moeten gaan.

Dan kan deze wat mij betreft op slot, tenzij iemand zijn/haar hart nog wil luchten. Ik zou zeggen: Spreek en uw mond zal open gaan, of zwijg voor altijd!
  dinsdag 29 juni 2004 @ 20:03:22 #23
336 Jessicaa
een kaarsje brand voor Danyel
pi_20287755
Ik vind het dus wel leuk op deze manier.
Als dalijk bekend is wie welke foto gemaakt heeft vind ik het dus leuk om daarover verder te praten. En te vragen hoe bepaalde foto's gemaakt zijn.
En dat slowchat nu niet loopt. Tja. Ik persoonlijk vind dat niet zo erg. Ik zie dat topic meer als gezellig kletsen over de wedstrijd. En ik denk dat daar ook de schoen wringt (als die al wringt )Ik zie die wedtrijd als een leuk tijdverdrijf. En ik denk dat vele het hier wel erg serieus nemen. Vooral het vaste groepje wat in slowchat het meest post en het het moeilijkst heeft daar nu geen foto's te posten. Niks mis mee. Maar ik denk dat er daardoor verschillende uitgangspunten zijn.
En over dat er nu onscherpe foto's bij zitten enzo. Nou en?De ene schiet kiekjes de andere doet een uur over een foto en word prachtig op zijn manier. Het is maar net wat je er mee wil en wat je uitgangspunt is. En wat de ene mooi vind kan de andere wel erg lelijk vinden. Ik schiet foto's omdat ik een beeld zie wat ik leuk vind en wat ik over wil brengen. Dat kan ik tekenen, vertellen, maar dus ook fotograferen. Ik vind het hier nu best een je bent niet goed genoeg je doet voor spek en bonen mee tintje krijgen. Overgens krijg je dat er niet uit door op deze manier te werk te gaan, maar ik moest het wel even kwijt

Verder denk ik dat er al heel negatief de westrijd in gegaan is en dat het van te voren al gedoemd was te mislukken. En dat vind ik zelf erg jammer.
  dinsdag 29 juni 2004 @ 20:15:56 #24
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_20288132
quote:
Op dinsdag 29 juni 2004 20:03 schreef Jessicaa het volgende:
Ik vind het hier nu best een je bent niet goed genoeg je doet voor spek en bonen mee tintje krijgen. Overgens krijg je dat er niet uit door op deze manier te werk te gaan, maar ik moest het wel even kwijt
Wat je hier zegt is voor mij een hele belangrijke reden om juist weer terug te gaan naar de 'oude regels'. De beginners onder ons hebben in het slowchattopic altijd hun ideeën kunnen laten zien, en daar commentaar op gekregen. Ik vond dat altijd heel fijn, want zo leer ik tenminste hoe ik een foto nog beter kan maken. (Mensen wijzen me heel vaak op dingen waar ik niet eens bij stilgestaan heb, zoals het lichtgebruik ed) Zo 'groei' je echt iedere wedstrijd.

Nu gooi je je foto in het centrale topic, hij krijgt veel of weinig punten, en daarmee af. Niemand die je vertelt waarom je foto niet goed genoeg is, en vooral wat je eraan kunt verbeteren. Daarmee lijkt wel het hele nut van de wedstrijd te vervallen
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 29 juni 2004 @ 20:16:35 #25
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_20288150
Ik vind het erg jammer dat er meteen al zo negatief is gereageerd op deze proef, en ook dat iedereen er maar over door bleef gaan tijdens de wedstrijd zelf. Waarom zou je af en toe niet eens iets uitproberen, om te kijken hoe en of het werkt? Onderzoek alle dingen en behoud het goede

Ik denk dat we wel kunnen concluderen dat de meeste mensen het blind stemmen op het onderwerp wel geslaagd vonden. En dat het onder nummer inzenden juist niet gewaardeerd wordt. Nou, dat weten we dan toch? Als je het niet probeert weet je dat niet. Voor hetzelfde geld was het wel goed bevonden.

Ik hoop niet dat wanneer er nog eens iemand met een idee komt, dat ook meteen negatief ontvangen wordt.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  dinsdag 29 juni 2004 @ 20:24:27 #26
336 Jessicaa
pi_20288392
quote:
Op dinsdag 29 juni 2004 20:15 schreef Offy het volgende:

[..]

.

Nu gooi je je foto in het centrale topic, hij krijgt veel of weinig punten, en daarmee af. Niemand die je vertelt waarom je foto niet goed genoeg is, en vooral wat je eraan kunt verbeteren. Daarmee lijkt wel het hele nut van de wedstrijd te vervallen
Dit heb ik al eens eerder benoemd. Je kan toch achteraf ook de foto's bespreken. Je groeit toch in het fotograferen in zijn algemeenheid. Je kunt de kritieken die je dan mee krijgt, weer meenemen in de nieuwe foto's. Dat heeft toch niet zozeer met het onderwerp te maken. Nu word het al weer helemaal afgedaan, terwijl er nu nog bekend moet worden welke foto van wie is. En dan kan er nog zoveel over de foto's gezegd worden. Maar de hele lading word zo negatief nu dat dit dan al niet leuk meer is.
pi_20288443
Ja, je kon heel erg merken dat men niet zo van veranderingen houdt.

Ik vind het ook wel jammer van de ene kant, ik zou een paar dingen wel anders willen zien. Maar niet noodzakelijk ofzo. Maar aangezien er zoveel tegenstand is lijkt het me beter (ook voor de sfeer) dat we het laten zoals het is.

En Jessicaa: onscherpe foto's kun je natuurlijk wel inleveren. Maar, ik persoonlijk zal daar never nooit niet op stemmen. Ik bedoel, het is juist leuk om te zien hoe mensen ergens mee bezig zijn, en ze zich er helemaal op storten (mensen kijken nu nog steeds naar bomen op een andere manier, bijvoorbeeld).

En dat sommigen het serieus nemen: ligt eraan in welk opzicht. Ik doe zeker niet mee om te winnen, maar omdat ik de sfeer erg relax vind. Maar dat neemt niet weg dat ik wél serieus bezig ben met het maken van een (naar mijn mening) goede foto om in te leveren. Maar daar zie ik ook niets "kwaads" in ofzo. En als mensen het op een andere manier serieus nemen, daar is toch ook niks mis mee? Ik bedoel, het is nog altijd een wedstrijd. En in een wedstrijd streef je nog altijd naar een zo'n goed mogelijk prestatie van je kunnen, IMHO.
  dinsdag 29 juni 2004 @ 20:29:27 #28
79550 Ymke
your ghost
pi_20288545
quote:
Op dinsdag 29 juni 2004 20:24 schreef Jessicaa het volgende:

[..]

Dit heb ik al eens eerder benoemd. Je kan toch achteraf ook de foto's bespreken. Je groeit toch in het fotograferen in zijn algemeenheid. Je kunt de kritieken die je dan mee krijgt, weer meenemen in de nieuwe foto's. Dat heeft toch niet zozeer met het onderwerp te maken. Nu word het al weer helemaal afgedaan, terwijl er nu nog bekend moet worden welke foto van wie is. En dan kan er nog zoveel over de foto's gezegd worden. Maar de hele lading word zo negatief nu dat dit dan al niet leuk meer is.
Achteraf kan je geen nieuwe foto meer maken En ik wil niet achteraf praten , ik wil vooruit , hup de nieuwe wedstrijd in
  dinsdag 29 juni 2004 @ 20:39:29 #29
336 Jessicaa
pi_20288803
Dat bedoel ik dus. Hup vooruit met de info die je zo graag wil de nieuwe wedstrijd in. Nieuwe foto's maken. en dan maakt het dus neit uit of je die info/kritiek voor of achteraf krijgt. Want hij blijft bruikbaar.
En nee hoor Dawg niks mis mee met het serieus nemen van een wedstrijd.
  dinsdag 29 juni 2004 @ 20:47:05 #30
79550 Ymke
your ghost
pi_20289044
quote:
Op dinsdag 29 juni 2004 20:39 schreef Jessicaa het volgende:
Dat bedoel ik dus. Hup vooruit met de info die je zo graag wil de nieuwe wedstrijd in. Nieuwe foto's maken. en dan maakt het dus neit uit of je die info/kritiek voor of achteraf krijgt. Want hij blijft bruikbaar.
En nee hoor Dawg niks mis mee met het serieus nemen van een wedstrijd.
Voor mij maakt het wel uit , als ik bv de vorige wedstrijd neem , daar heb ik veel bruikbare tips gekregen over mijn foto , wat ik wel en niet moest doen , dan ga je weer aan de slag , ook met de glaswedstrijd heb ik zeer veel aan de tips gehad, tips die direct over mijn fotos gingen en DAT is nu juist zo waardevol. Ik heb iig in de afgelopen wedstrijden enorm veel geleerd. Meer dan dat men achteraf zegt , misschien kan het licht beter van links komen , daar heb ik nu dus niks meer aan.
  dinsdag 29 juni 2004 @ 20:50:12 #31
336 Jessicaa
pi_20289134
Niet voor die foto nee. Maar dat neem jke dan toch weer mee. Leren is toch je ervaring toepassen in een volgende situatie? Dan weet je dat dat voor een volgende foto in een bepaalde situatie wel weer mooi kan zijn. Maar goed we zijn het niet eens met elkaar. Dat hoeft ook niet.
Ik zelf vind het op deze manier leuker (de manier die niet geprobeerd is dus) omdat je anders een foto maakt in opdracht van een ander.
  dinsdag 29 juni 2004 @ 20:52:14 #32
79550 Ymke
your ghost
pi_20289197
We hoeven het ook niet eens te zijn

pst ..welke is van jou??
  dinsdag 29 juni 2004 @ 20:55:05 #33
336 Jessicaa
pi_20289282
Die onscherpe
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 29 juni 2004 @ 20:55:55 #34
13151 crew  Rewimo
pi_20289313
quote:
Op dinsdag 29 juni 2004 20:55 schreef Jessicaa het volgende:
Die onscherpe

Volgende maand een scherpe dus?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  dinsdag 29 juni 2004 @ 20:55:58 #35
79550 Ymke
your ghost
pi_20289316
quote:
Op dinsdag 29 juni 2004 20:55 schreef Jessicaa het volgende:
Die onscherpe
pi_20289817
quote:
Op dinsdag 29 juni 2004 20:16 schreef Rewimo het volgende:
Ik vind het erg jammer dat er meteen al zo negatief is gereageerd op deze proef, en ook dat iedereen er maar over door bleef gaan tijdens de wedstrijd zelf. Waarom zou je af en toe niet eens iets uitproberen, om te kijken hoe en of het werkt? Onderzoek alle dingen en behoud het goede
Mee eens...Ik vond het zelfs hinderlijk worden op het laatst (dat mensen dus door bleven gaan erover).
quote:
Ik denk dat we wel kunnen concluderen dat de meeste mensen het blind stemmen op het onderwerp wel geslaagd vonden. En dat het onder nummer inzenden juist niet gewaardeerd wordt. Nou, dat weten we dan toch? Als je het niet probeert weet je dat niet. Voor hetzelfde geld was het wel goed bevonden.

Ik hoop niet dat wanneer er nog eens iemand met een idee komt, dat ook meteen negatief ontvangen wordt.
Het blind stemmen op het onderwerp was idd best leuk (vooral het bedenken van het truukje om toch zelf de stand te kunnen bekijken ). Ik ben het met de anderen (waarvan de mening al dan niet hier gespuwd is) dat het niet kunnen tonen van in te leveren foto's in dit geval niet echt succesvol is.

Ik heb van de vorige wedstrijd best veel geleerd door juist allerlei foto's in de groep te gooien en daar van iedereen, maar voor m-niki was daar heel actief in, commentaar op te krijgen.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_20291525
Zou het misschien wel een idee zijn dat je pas mag stemmen op een foto als je bijv. langer dan 1 maand geregistreerd staat? Dan worden er iig minder snel '5 punten voor mijzelf accounts' gemaakt.
pi_20291964
quote:
Op dinsdag 29 juni 2004 22:02 schreef ArjanB het volgende:
Zou het misschien wel een idee zijn dat je pas mag stemmen op een foto als je bijv. langer dan 1 maand geregistreerd staat? Dan worden er iig minder snel '5 punten voor mijzelf accounts' gemaakt.
Nee, weg is dan de democratie. Voor mij geen optie. Iedereen is hier volgens mij oud en wijs genoeg om te oordelen of je wel of niet accounts mag maken om op jezelf te stemmen.
pi_20294589
Is het trouwens niet een idee om ook het slowchattopic sticky te zetten?
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 30 juni 2004 @ 01:14:48 #40
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_20297001
quote:
Op dinsdag 29 juni 2004 22:02 schreef ArjanB het volgende:
In eerdere instantie is al eens aangegeven dat bij voldoende stemmen frauderen geen nut heeft. Bovendien vraag ik me af waarom je zou willen frauderen in een wedstrijd die eigenlijk alleen voor de fun en de leer is, ik heb nog nergens een 5-punten-voor-mezelf-account gezien. Het groepje stemmers is door de tijd heen redelijk consistent gebleken.

Ik wil er dan ook voor pleiten dat als we weer eens gaan experimenteren met de regeltjes dat zulks alleen als doel mag hebben de wedstrijd nog leuker te maken.

Voor wat het posten van je ideeën in het slowchat-topic betreft: Door gedurende de inzendtijd van een wedstrijd aan het werk te gaan met de kritieken die je krijgt kun je op een absurd snelle manier een heleboel bijleren, dat gaat met het achteraf bespreken van de foto's een stuk moeizamer. Sommige mensen zie je op die manier echt een fotografische groeispurt maken, en in dat opzicht hebben we een vrij unieke fotowedstrijd.
  woensdag 30 juni 2004 @ 08:07:02 #41
98222 Gunter
... is my middle name!
pi_20298570
Ik volg de fotowedstrijden sinds het begin. Zelf heb ik nooit meegedaan maar daar ga ik vanaf nu verandering in brengen.

Ik denk dat het goed is om nieuwe dingen uit te proberen. Soms werkt het en soms niet. Als je er maar open voor staat.

Ik vind niet dat je je moet beperken bij het laten stemmen tot de mensen die deelnemen aan de wedstrijd. Iedereen heeft een mening over een foto en weet wat hij wel of niet mooi vind. Iets wat misschien moeilijk is te beargumenteren voor hem/haar omdat het vaak (als je je niet met fotografie bezig houdt) een gevoel is.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 30 juni 2004 @ 08:49:00 #42
13151 crew  Rewimo
pi_20298833
Wat mij opgevallen is, is dat er deze maand heel veel mensen hebben ingestuurd, maar bij het stemmen zie je ze niet terug
pi_20299053
quote:
Ik moet mijn mening herzien, bij nader inzien en een grondige analyse van alle voors en tegens bevallen mij de huidige regels wel...
sorry kon t niet laten
  FOK!fotograaf woensdag 30 juni 2004 @ 09:13:34 #44
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_20299092
quote:
Op woensdag 30 juni 2004 08:49 schreef Rewimo het volgende:
Wat mij opgevallen is, is dat er deze maand heel veel mensen hebben ingestuurd, maar bij het stemmen zie je ze niet terug
misschien te korte stem periode (voor zo veel mensen, bedoel ik dan, niet iedereen kan misschien elke dag online komen)
en misschien dit onderwerp wat " simpeler" was om inte zenden.
iedereen heeft foto van huisdier, of kan die makkelijk maken (kwaliteit even daar gelaten)....

ik weet het niet..
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  woensdag 30 juni 2004 @ 18:48:02 #45
83132 LomarVe
Fishing for a dream.
pi_20314485
Eens met de meesten: niet meer blind stemmen, een stemtopic voor de deelnemers en een poll voor publiek EN een andere aanpak wat thema's betreft, dus niet weer zoiets als 'dieren' of 'huizen' of 'mensen' oid.
Je krijgt zo voor het grootste gedeelte technische foto's die in principe prima zijn, maar inhoudelijk iets missen. Ik denk dat het ook heel leuk zou zijn om een wat abstracter themalijstje te hebben waaruit men kan stemmen, dit laat veel meer aan de fantasie en de creativiteit over van de fotograaf. Even duidelijk: ik bedoel dit niet om de vorige thema's af te kraken, het is gewoon een ANDER uitgangspunt.
pi_20314821
quote:
Op woensdag 30 juni 2004 18:48 schreef LomarVe het volgende:
Eens met de meesten: niet meer blind stemmen, een stemtopic voor de deelnemers en een poll voor publiek EN een andere aanpak wat thema's betreft, dus niet weer zoiets als BOOMEN :S oid.
Je krijgt zo voor het grootste gedeelte technische foto's die in principe prima zijn, maar inhoudelijk iets missen. Ik denk dat het ook heel leuk zou zijn om een wat abstracter themalijstje te hebben waaruit men kan stemmen, dit laat veel meer aan de fantasie en de creativiteit over van de fotograaf. Even duidelijk: ik bedoel dit niet om de vorige thema's af te kraken, het is gewoon een ANDER uitgangspunt.
Wel met Vomar eens een abstracter onderwerp is wat ruimer en dat stemmen met een poll klinkt ook wel goed...
I used to want to take a drill to my head, Let the pain out of the hole...
Dit is niet een beeldscherm!
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 30 juni 2004 @ 19:09:24 #47
13151 crew  Rewimo
pi_20315046
Stemmen met een poll? Enig idee hoeveel werk dat met zich meebrengt met een dikke 60 inzendingen gemiddeld? Sorry, maar daar ga ik echt niet aan beginnen Ik zie er de meerwaarde ook niet van in eerlijk gezegd
pi_20315167
quote:
Op woensdag 30 juni 2004 19:09 schreef Rewimo het volgende:
Stemmen met een poll? Enig idee hoeveel werk dat met zich meebrengt met een dikke 60 inzendingen gemiddeld? Sorry, maar daar ga ik echt niet aan beginnen Ik zie er de meerwaarde ook niet van in eerlijk gezegd
Geen idee eigenlijk hoeveel werk dat is de meerwaarde is dat het heel makkelijk stemmen is en makkelijk tellen (nadeel is dat je met verschillende ip's kan gaan stemmen).

Maarja dan maar de oude methode en maar met meer punten?? 1t/m10 ofzo als er veel mensen mee doen ing..
I used to want to take a drill to my head, Let the pain out of the hole...
Dit is niet een beeldscherm!
pi_20315776
Ik vind 5 punten eigenlijk wel mooi, dan wordt je gedwongen om een meer afgemeten keuze te maken en er beter oover na te denken.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 30 juni 2004 @ 19:35:33 #50
13151 crew  Rewimo
pi_20315853
Ik vind een poll juist geen verbetering, want je kunt dan je motivatie ook niet kwijt. En meer punten geeft ook veel meer werk, dat onderschat je volgens mij.
  woensdag 30 juni 2004 @ 20:38:57 #51
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_20317717
Blind stemmen op onderwerp vind ik goed gegaan de laatste keer.
Blind stemmen op foto leek me leuk, maar viel me achteraf toch tegen, omdat je in het slowchattopic niet echt meer iets te zeggen hebt.
Iedereen laten stemmen en niet alleen de inzenders zorgt ervoor dat je minder "vriendjespolitiek" krijgt al krijg ik nu natuurlijk iedereen over me heen en zegt dat ze echt niet aan vriendjespolitiek doen
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
  woensdag 30 juni 2004 @ 20:40:09 #52
79550 Ymke
your ghost
pi_20317751
Ik wel hoor Pea de volgende keer krijg jij 5 punten van me
  woensdag 30 juni 2004 @ 20:46:37 #53
52657 pea4fun
pi_20317882
quote:
Op woensdag 30 juni 2004 20:40 schreef Ymke het volgende:
Ik wel hoor Pea de volgende keer krijg jij 5 punten van me

Zal ik wel proberen een fotografisch verantwoorde foto in te zenden...en niet net zoals nu, een foto die ik qua beschermend gevoel mooi vond

Ik heb sinds dat ik hem opstuurde lopen twijfelen of ik toch niet deze foto zou insturen...

woensdag 30 juni 2004 @ 20:48:49 #54
79550 Ymke
your ghost
pi_20317922
potfer Pea dat is echt een mooie foto , sorry dat ik het zeg maar ook mijn zoontje veerde op , dat is een mooie foto.

Deze had zeker punten gekregen van me
  woensdag 30 juni 2004 @ 21:18:40 #55
52657 pea4fun
pi_20318573
quote:
Op woensdag 30 juni 2004 20:48 schreef Ymke het volgende:
potfer Pea dat is echt een mooie foto , sorry dat ik het zeg maar ook mijn zoontje veerde op , dat is een mooie foto.

Deze had zeker punten gekregen van me
Maar ik had hem al vóór de wedstrijd gemaakt...Daarom had ik hem niet ingestuurd. Ach ja, volgende wedstrijd beter...met vooraf in het slowchattopic tips vragen
pi_20321486
Ik ben ook zeker voor blind stemmen op het onderwerp en heb een voorstel voor het inzenden van de foto's: voor degene die het anoniem wil doen, dat kan, dan krijg je een nummertje van Rewimo, voor degene die het niet anoniem wil doen, dat kan, die krijgt zijn naam eronder te staan. (nu kan het zijn dat ik iets over het hoofd zie, waardoor dit heel moeilijk uitvoerbaar wordt)?? Degene die zijn foto's in de slowchat kwijt wil en om tips vraagt kan dat dan gewoon doen, en degene die er graag niet over praat en het pas na afloop wil bespreken kan dat doen in de tijd tussen stemmen op foto's en stemmen op onderwerp (zoals deze periode) dat zijn dan twee dagen!
Idee??
[b]The devils water, it ain't so sweet, you don't wanna drink right now, but you can dip your feet, everyonce in a little while[/b]
maar eerst nog even dit: blablabla
pi_20321757
m-niki, lijkt me een goed voorstel. Kan men zelf kiezen. Alleen denk ik dat iedereen voor de naam zal kiezen, maar dat is mijn verwachting.
  woensdag 30 juni 2004 @ 22:51:51 #58
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_20322232
blind stemmen op onderwerp
overige vernieuwingen:
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_20323023
quote:
Op woensdag 30 juni 2004 22:51 schreef Abbadon het volgende:
overige vernieuwingen:
pi_20395355
quote:
overige vernieuwingen:
  zaterdag 3 juli 2004 @ 23:18:38 #61
65884 Caar2
pi_20395477

[ Bericht 100% gewijzigd door Caar2 op 03-07-2004 23:19:04 ]
  zaterdag 3 juli 2004 @ 23:19:22 #62
65884 Caar2
pi_20395495
quote:
overige vernieuwingen:
pi_20405112
Ik heb pas één keer meegedaan en dat was die van juni. Ik denk dat Ouwesok gelijk heeft met zijn stelling dat als je alleen de mensen laat stemmen die meegedaan hebben er een risico is van een dunner wordend elite-groepje.
En waarom zou iemand die zelf niet heeft meegedaan een foto niet goed kunnen beoordelen? Om het beoordelen nog duidelijker in beeld te krijgen, zou je bijna gaan denken om de motivatie te verplichten, dan wel aan te moedigen! Ik vind het altijd leuk en leerzaam om te vernemen wat een ander er echt van vindt.
Wat het blind stemmen op het onderwerp betreft, wil ik ook nog wel wat kwijt. Ik heb vrij vroeg gestemd en had, als ik gewacht had, beslist op een ander onderwerp gestemd. Een blinde stemronde voorkomt stemmen met voorkennis.
...niet geschoten is altijd mis...
  zondag 4 juli 2004 @ 13:38:21 #64
35485 rique
with Canon, I can
pi_20405221
quote:
Op zondag 4 juli 2004 13:32 schreef Borelius het volgende:
Ik heb vrij vroeg gestemd en had, als ik gewacht had, beslist op een ander onderwerp gestemd. Een blinde stemronde voorkomt stemmen met voorkennis.
Dit wordt vaker gezegd maar ik snap het niet. Je stemt toch op het onderwerp dat voor jou het leukst overkomt? Een eigen mening heeft toch niets met voorkennis te maken lijkt me? Ookal heeft een onderwerp nog geen stemmen, als ik het leuk vindt stem ik erop, misschien zijn er voor sluitingstijd nog wel meer liefhebbers die zich melden.

Ik ben overigens wel voor blindstemmen maar dan meer vanwege het verrassings-effect.
  zondag 4 juli 2004 @ 13:49:22 #65
52657 pea4fun
pi_20405422
quote:
Op zondag 4 juli 2004 13:38 schreef rique het volgende:

[..]

Dit wordt vaker gezegd maar ik snap het niet. Je stemt toch op het onderwerp dat voor jou het leukst overkomt? Een eigen mening heeft toch niets met voorkennis te maken lijkt me? Ookal heeft een onderwerp nog geen stemmen, als ik het leuk vindt stem ik erop, misschien zijn er voor sluitingstijd nog wel meer liefhebbers die zich melden.

Ik ben overigens wel voor blindstemmen maar dan meer vanwege het verrassings-effect.
Ik denk dat het zo werkt dat als er van de 6 onderwerpen 3 zijn die duidelijk al voorliggen, er toch eerder gekozen wordt welke van die 3 je de leukste vind. Gewoon omdat je dan meer kans maakt toch nog een onderwerp te krijgen wat je een beetje ligt. Terwijl als de stemming blind is je puur let op wat voor jou het leukste is.
pi_20405526
Ja. Als er een leuk onderwerp is wat nog geen rating heeft, denk ik al snel: "ach laat ook maar, die wordt het toch niet." Met als gevolg het tafereel wat pea hierboven terecht opmerkt.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 4 juli 2004 @ 13:57:32 #67
13151 crew  Rewimo
pi_20405598
Kunnen we zo langzamerhand stellen dat het blind op het onderwerp stemmen wel goed bevallen is? Dan blijven we dat dus doen voortaan, en verder zenden we weer op de gewone wijze in?
  zondag 4 juli 2004 @ 13:58:40 #68
35485 rique
with Canon, I can
pi_20405621
quote:
Op zondag 4 juli 2004 13:57 schreef Rewimo het volgende:
Kunnen we zo langzamerhand stellen dat het blind op het onderwerp stemmen wel goed bevallen is? Dan blijven we dat dus doen voortaan, en verder zenden we weer op de gewone wijze in?
Dat lijkt me een bevredigende conclusie!
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 4 juli 2004 @ 13:59:03 #69
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_20405628
quote:
  FOK!fotograaf zondag 4 juli 2004 @ 14:04:35 #70
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_20405732
quote:
eensch
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_20405976
quote:
Op zondag 4 juli 2004 13:38 schreef rique het volgende:
[..]Dit wordt vaker gezegd maar ik snap het niet.......
Pea snapte het exact (en nog een aantal anderen) !!

[edit] En ik ben dus, dat moge duidelijk zijn, ook helemaal voor blind stemmen!!
  zondag 4 juli 2004 @ 14:19:18 #72
35485 rique
with Canon, I can
pi_20406040
quote:
Op zondag 4 juli 2004 14:16 schreef Borelius het volgende:

[..]

Pea snapte het exact (en nog een aantal anderen) !!

[edit] En ik ben dus, dat moge duidelijk zijn, ook helemaal voor blind stemmen!!
Heheh, ik snap het misschien wel een beetje maar ik begrijp het niet. Maargoed ik denk dat de resultaten van de evaluatie nu inderdaad wel helder genoeg zijn om daar conclusies aan te verbinden.
pi_20408034
Pea heeft het zo duidelijk uitgelegd, dat ik niet snap dat jij het niet begrijpt. Laat ik het heel concreet maken:
Ik stemde al vrij vroeg op ROND. Dat wordt het dus helemaal niet. Maar van de twee koplopers vind ik COMMUNICATIE iets dat mij meer aanspreekt dan KLEUR. Had ik meer geduld gehad, dan had ik waarschijnlijk communicatie gestemd i.p.v. rond. Dat is dan niet mijn eerste keuze, maar zo hoop je dan toch nog een stem uit te brengen die echt telt. Bij blind stemmen spelen dit soort beïnvloedingen en overwegingen geen enkele rol en kies je dus altijd voor datgene wat je eerste keuze is.
  zondag 4 juli 2004 @ 17:01:47 #74
35485 rique
with Canon, I can
pi_20409166
quote:
Op zondag 4 juli 2004 16:03 schreef Borelius het volgende:
Pea heeft het zo duidelijk uitgelegd, dat ik niet snap dat jij het niet begrijpt. Laat ik het heel concreet maken:
Ik stemde al vrij vroeg op ROND. Dat wordt het dus helemaal niet. Maar van de twee koplopers vind ik COMMUNICATIE iets dat mij meer aanspreekt dan KLEUR. Had ik meer geduld gehad, dan had ik waarschijnlijk communicatie gestemd i.p.v. rond. Dat is dan niet mijn eerste keuze, maar zo hoop je dan toch nog een stem uit te brengen die echt telt. Bij blind stemmen spelen dit soort beïnvloedingen en overwegingen geen enkele rol en kies je dus altijd voor datgene wat je eerste keuze is.
Pea heeft het inderdaad goed uitgelegd, jij trouwens ook. Wat ik bedoel is dat ik denk dat als iedereen puur op zijn favoriete ding stemt er wel eens wat anders uit zou kunnen komen en dat het kiezen voor een van de 3 hoogste in de poll al vrij snel leidt tot selectieve eliminatie van de andere onderwerpen. Door niet voor je eerste keuze te gaan maar bijvoorbeeld voor je tweede keuze gun je je eerste keuze het levenslicht niet, en dat terwijl misschien iedereen dat ook wel als eerste keuze had maar een andere keuze heeft uitgesproken omdat toevallig de eerste 10 stemmers een bepaalde mening hadden. Dat "strategisch stemmen" staat me dus duidelijk niet aan en daarom ben ik blij met de blinde poll want juist dát is democatie en geen vertekende democratie.
pi_20410173
Ik ben het helemaal met je eens, maar degene die zegt dat hij/zij zich nooit laat beïnvloeden kent zichzelf zeker niet goed. Soms gebeurt het zelfs onbewust. Omdat je zelf denkt daar heel sterk in te staan kun je het kennelijk moeilijk begrijpen dat niet iedereen dat heeft. Samen zijn we het met inmiddels een steeds breder wordende groep eens dat blind stemmen die in ieder geval afdwingt.
  zondag 4 juli 2004 @ 18:02:26 #76
35485 rique
with Canon, I can
pi_20410392
quote:
Op zondag 4 juli 2004 17:50 schreef Borelius het volgende:
Soms gebeurt het zelfs onbewust.
quote:
Omdat je zelf denkt daar heel sterk in te staan....
Ik denk het inderdaad, maar onderbewust gebeuren er hele andere dingen. Ik ben ook maar een mens.

Toch komen we op dezelfde conclusie uit, namelijk de conclusie waar volgens mij iedereen op uitkomt. Zoals ik al eerder zei: een hele bevredigende conclusie.
  zondag 4 juli 2004 @ 18:26:57 #77
52657 pea4fun
pi_20410845
quote:
Helemaal mee eens
pi_20438540
quote:
Op maandag 28 juni 2004 15:36 schreef Ouwesok het volgende:
Het stemmen op de foto\\\\\\\'s moet voor iedereen openstaan in mijn beleving, hoe meer stemmen hoe meer werk vreugd, en bovendien wel zo democratisch. Je voorkomt ermee dat je een wedstrijdclubje krijgt dat vanaf de komende wedstrijd langzaam uitdunt.

Wat eventueel nog een alternatief is is om een stemming te houden onder de deelnemers, aangevuld met \\\\\\\'de publieksprijs\\\\\\\' waarvoor iedereen kan stemmen.
Deelnemers stemmen op de vertrouwde manier. Het publieksoordeel zouden we dan weer in een pollvorm kunnen gieten, zodat Rewimo, fotoloog en ondergetekende daar tenminste geen rekenwerk van hebben.
Lijkt mij ook een leuke methode ( maar wie is dan de grote winnaaar? )

Maar hoe het ook ingekleed wordt: duidelijkheid boven alles.
- Tot wanneer kunnen fotos ingestuurd worden.
- vanaf wanneer kunnen fotos beoordeeld worden en hoe lang.
- vanaf wanneer kan er gestemd worden op onderwerp en hoe lang.
mijn ervaringen zijn nog maar van den korte, maar dat komt mede door de onduidelijkheid.

Elke maand heeft een heel duidelijk grenspunt, dat is namelijk het begin van de maand; de eerste van de nieuwe maand dus.

Persoonlijk vind ik het leukste als zoveel mogelijk mensen de fotos beoordelen, dus dan lijkt mij het beoordelen van de fotos vanaf de eerste tot bijvoorbeeld de 4e of 5e het leukst.
Wanneer er bij het insturen van de foto´s meteen onderwerpen meegestuurd worden kan de pole voor het nieuwe onderwerp meteen met de uitslag de lucht in en die hoeft van mij niet langer als 2 dagen te duren.
kortom: insturen tot eind van de maand, dan de spanning en binnen een week alweer met het nieuwe onderwerp bezig
  dinsdag 6 juli 2004 @ 13:22:46 #79
35485 rique
with Canon, I can
pi_20438744
quote:
Op dinsdag 6 juli 2004 13:15 schreef Bowiefan het volgende:

[..]
Wanneer er bij het insturen van de foto´s meteen onderwerpen meegestuurd worden kan de pole voor het nieuwe onderwerp meteen met de uitslag de lucht in en die hoeft van mij niet langer als 2 dagen te duren.
Dat is eigenlijk best wel een goed idee, dat levert weer wat extra fotografiedagen op!
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 6 juli 2004 @ 14:05:57 #80
13151 crew  Rewimo
pi_20439905
Dan moet ik dus alle mailtjes gaan bewaren
  dinsdag 6 juli 2004 @ 14:30:17 #81
76894 apestartje
Nikonfreak F90X,D-70,s7000
pi_20440503
Ik ben in de minderheid dus het zal geen effect hebben,maar ben een voorstander van blind stemmen
Ach ik rommel maar wat aan.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 6 juli 2004 @ 14:43:02 #82
13151 crew  Rewimo
pi_20440806
quote:
Op dinsdag 6 juli 2004 14:30 schreef apestartje het volgende:
Ik ben in de minderheid dus het zal geen effect hebben,maar ben een voorstander van blind stemmen
In welke fase?
  dinsdag 6 juli 2004 @ 14:45:12 #83
262 Re
Kiss & Swallow
pi_20440862
quote:
Op dinsdag 6 juli 2004 13:15 schreef Bowiefan het volgende:

[..]

Lijkt mij ook een leuke methode ( maar wie is dan de grote winnaaar? )
eerst doe je bijvoorbeeld gewoon stemmen per foto (eventueel dus alleen diegene die meegedaan hebben) en daarna gooi je de top 5 in een pol voor het grand publiek. Dan heb je dus 2 winnaars (probleem blijft diegene met 40 klonen)
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_20448085
quote:
Op dinsdag 6 juli 2004 14:05 schreef Rewimo het volgende:
Dan moet ik dus alle mailtjes gaan bewaren
Sorry, heb ik wat verkeerds verzonnen
maar het hoeft maar een maandje hoor en je kan toch gewoon een submapje maken?
quote:
Op dinsdag 6 juli 2004 14:45 schreef Re het volgende:

eerst doe je bijvoorbeeld gewoon stemmen per foto (eventueel dus alleen diegene die meegedaan hebben) en daarna gooi je de top 5 in een pol voor het grand publiek. Dan heb je dus 2 winnaars (probleem blijft diegene met 40 klonen)
Dat lijkt me niks...
Het lijkt mij juist gewoon leuk de verschillen te zien tussen het stemgedrag van de deelnemers en het stemgedrag van de plaatjeskijkers. Een soort van publieksjury erbij dus.
Komt bij dat jou methode erg veel tijd gaat kosten volgens mij.
  dinsdag 6 juli 2004 @ 22:31:07 #85
76894 apestartje
Nikonfreak F90X,D-70,s7000
pi_20450353
quote:
Op dinsdag 6 juli 2004 14:43 schreef Rewimo het volgende:

[..]

In welke fase?
In de wedstrijd fase (het stemmen),gewoon als de laatste keer op nummer,zo dat je niet weet van wie de foto is,want ik denk dat het onbewust toch van invloed kan zijn,als je weet van wie de foto is.
Ach ik rommel maar wat aan.
  dinsdag 6 juli 2004 @ 22:34:40 #86
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_20450430
quote:
Op dinsdag 6 juli 2004 22:31 schreef apestartje het volgende:

[..]

In de wedstrijd fase (het stemmen),gewoon als de laatste keer op nummer,zo dat je niet weet van wie de foto is,want ik denk dat het onbewust toch van invloed kan zijn,als je weet van wie de foto is.
liever niet zeg...dan krijg je weer zo'n saaie wedstrijd waarin niemand z'n foto laat zien omdat het allemaal zo krampachtig anoniem moet....ik dacht dat men het er wel over eens was dat dat niet de bedoeling was...
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_20451223
Dus deze maand gewoon op de oude manier foto-stemmen/slowchatten/fotobesprekingen-voeren? En het onderwerp-stemmen blind?
  dinsdag 6 juli 2004 @ 23:04:51 #88
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_20451233
ik mag hopen van wel dawg
pi_20451249
Mooi zo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')