Ik denk ook niet dat er niets goeds uit die periode is voorgekomen. Maar als je het vergelijkt met andere periodes uit onze geschiedenis ging alles gewoon zo lachwekkend langzaam. Het leek wel alsof de mensheid een terugval had en gewoon weer overnieuw moest beginnen. Ik vraag me af hoe het geweest was als die terugval er niet was geweest en we gewoon verder hadden kunnen bouwen op de kennis die we in de Klassieke Oudheid al haddenquote:Op maandag 28 juni 2004 12:57 schreef Dementor het volgende:
Er zal toch wel iets goeds uit de donkere middeleeuwen zijn gekomen zeg!
Onze ontwikkeling op het materiele vlak is voor mij nog altijd ondergeschikt hoor.
Er is geen terugval in de Middeleeuwen. (Zie boven.) Er is een terugval in de late Oudheid, die niet veroorzaakt wordt door de opkomst van het Christendom maar door de interne troebelen van het Romeinse Rijk, waardoor beperkt ontwikkelden de gelegenheid kregen zich omhoog te werken.quote:Op maandag 28 juni 2004 15:18 schreef Darth-Vader het volgende:
Trouwens, kunnen we de terugval in de middeleeuwen beschouwen als een gevolg van de opkomst van het Christendom? Het geloof had/heeft immers bijna overal een antwoord op, waardoor onderzoek overbodig is.
Nee, zeker nietquote:Op maandag 28 juni 2004 15:13 schreef Darth-Vader het volgende:
Door het wegvallen van de Sovjet-Unie zal de technologische vooruitgang ook enigzins zijn afgeremd, denk ik. Nu hebben we, het Westen, te maken met stiekeme, technologisch primitieve tegenstanders.
En wat te denken van Nationaal-Socialistisch Duitsland? Ook die hebben de technologische vooruitgang een flinke duw vooruit gegeven!
Of moet ik mij tot de middeleeuwse-achterstand beperken?
En vind je dat veel voor zo'n periode van 1000 jaar? Als je bekijkt hoeveel er in de afgelopen 100 jaar is uitgevonden, is dat toch lachwekkend weinig? En dan weet ik ook wel dat als eenmaal het ene wordt uitgevonden, het snel gaat met de anderen (wat de afgelopen 100 jaar bevestigt) maar toch..quote:Op maandag 28 juni 2004 15:18 schreef Alecks het volgende:
- heel verhaal -
Die periode van duizend jaar is uiteraard arbitrair. Bovendien ontbraken vrij lang zowel de geestesgesteldheid als de middelen tot uitvinding (zeg maar the attitutde of invention), door de verschillende volksverhuizingen.quote:Op maandag 28 juni 2004 15:54 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
En vind je dat veel voor zo'n periode van 1000 jaar? Als je bekijkt hoeveel er in de afgelopen 100 jaar is uitgevonden, is dat toch lachwekkend weinig? En dan weet ik ook wel dat als eenmaal het ene wordt uitgevonden, het snel gaat met de anderen (wat de afgelopen 100 jaar bevestigt) maar toch..
Tussen het eind van het Hellenisme en het begin van de Middeleeuwen zit ook niet zo gek veel tijd meer hoor.quote:Op maandag 28 juni 2004 15:58 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Die periode van duizend jaar is uiteraard arbitrair. Bovendien ontbraken vrij lang zowel de geestesgesteldheid als de middelen tot uitvinding (zeg maar the attitutde of invention), door de verschillende volksverhuizingen.
Overigens is er na het Hellenisme ook niet zo gek veel meer uitgevonden.
De periode die ik bedoelde, loopt van de derde eeuw voor Christus tot en met de zesde eeuw na Christus. Dat is nogal wat.quote:Op maandag 28 juni 2004 16:12 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Tussen het eind van het Hellenisme en het begin van de Middeleeuwen zit ook niet zo gek veel tijd meer hoor.
Dit is trouwens aperte nonsens.quote:Op maandag 28 juni 2004 12:51 schreef BlaatschaaP het volgende:
Pas rond 1500 kwam de kunst weer 'echt' op,
Is dat niet zo dan?quote:Op maandag 28 juni 2004 16:36 schreef Johan_de_With het volgende:
Ach, veel scholen onderwijzen nog dat men in de Middeleeuwen dacht dat de aarde plat was.
Schoolboeken lopen doorgaans een jaar of tien achter op de wetenschap.
Nee, het is een fabel.quote:Op maandag 28 juni 2004 17:00 schreef cyber_rebel het volgende:
[..]
Is dat niet zo dan?
Dat valt best mee, vooral de schilderkunst maakte een grote sprong achterwaarts in de Middeleeuwen. Perspectief, goede verhoudingen van het lichaam, alles wat men in de Romeinse tijd had geleerd was er niet meer. Dat moest allemaal weer opnieuw uitgevonden worden. In de Middeleeuwen was dit alles ook niet zo belangrijk meer, de 'moraal' achter het schilderij was veel belangrijker dan de afbeelding zelf, hoe het eruit zag enz. Pas rond 1500 kwam dit weer opzetten, er werden ook uitvindingen gemaakt om dit makkelijker te maken, de camera obscura is hier een voorbeeld van.quote:Op maandag 28 juni 2004 16:32 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dit is trouwens aperte nonsens.
Nogmaals, jij noemt dit misschien een sprong achterwaarts, maar je kunt het net zo goed als een sprong voorwaarts beschouwen om net meer op basis van gevoel en spiritueel te werken. Later vind die "achteruitgang" nog eens plaats bij de romantiek, zou je dan ook kunnen zeggen... Terwijl ik dit persoonlijk dan weer een heel interessante periode vind.quote:Op maandag 28 juni 2004 17:29 schreef sleepflower het volgende:
[..]
Dat valt best mee, vooral de schilderkunst maakte een grote sprong achterwaarts in de Middeleeuwen. Perspectief, goede verhoudingen van het lichaam, alles wat men in de Romeinse tijd had geleerd was er niet meer. Dat moest allemaal weer opnieuw uitgevonden worden. In de Middeleeuwen was dit alles ook niet zo belangrijk meer, de 'moraal' achter het schilderij was veel belangrijker dan de afbeelding zelf, hoe het eruit zag enz. Pas rond 1500 kwam dit weer opzetten, er werden ook uitvindingen gemaakt om dit makkelijker te maken, de camera obscura is hier een voorbeeld van.
Zoals iemand anders al zei loopt onderwijs altijd jaren achter, zeker wat betreft geschiedenis, niet het meest sexy vak ter wereld.quote:Op maandag 28 juni 2004 16:35 schreef BlaatschaaP het volgende:
Ik vind het dan zo ongelovelijk stom dat wij op school leren dat de Middeleeuwen dus een periode was van eerder achteruitgang dan vooruitgang.
Dit bedoel ik niet sarcastisch, btw.
Maar ook Europa heeft periodes van grote culturele bloei gekend in de Middeleeuwen. Wat een 'bloei' nou eigenlijk ook moge zijn.quote:Op maandag 28 juni 2004 18:53 schreef Boomrups het volgende:
Ik geloof dat in de periode die wij Europeanen aanduiden als 'middeleeuwen' de Arabieren en Chinezen grote culturele en militaire bloei kenden.
Joh, denk je echt dat álle Romeinen vloerverwarming hadden. Tuurlijk niet! Alleen de mensen die het konden betalen. En dat was dus de toplaag van de bevolking. Ook in de Romeinse tijd was vloerverwarming een luxe.quote:[b]De Romeinen alleen al beschikten over warm en stromend water (tot op zekere hoogte) en een centrale verwarming. Zij hadden vloerverwarming, iets wat wij nu nog steeds als luxe beschouwen.
Grote culturele bloei wil ik niet zeggen. Dat duidt namelijk een totaal vernieuwende periode aan waarin de dingen opeens anders (en beter) werden gedaan en bekeken. Tuurlijk hebben de middeleeuwen ook haar culturele hoogstandjes gekent. Ik noem een DaVinci, ik noem een Dante, ik noem een Thomas van Aquino. Maar toch liepen we in cultureel, politiek en militair opzicht achter op de Arabiere, waar we veel van overnamen.quote:Op maandag 28 juni 2004 18:55 schreef tvlxd het volgende:
[..]
Maar ook Europa heeft periodes van grote culturele bloei gekend in de Middeleeuwen. Wat een 'bloei' nou eigenlijk ook moge zijn.
Je zou Da Vinci beter door Giotto kunnen vervangen.quote:Op maandag 28 juni 2004 19:04 schreef Boomrups het volgende:
[..]
Grote culturele bloei wil ik niet zeggen. Dat duidt namelijk een totaal vernieuwende periode aan waarin de dingen opeens anders (en beter) werden gedaan en bekeken. Tuurlijk hebben de middeleeuwen ook haar culturele hoogstandjes gekent. Ik noem een DaVinci, ik noem een Dante, ik noem een Thomas van Aquino. Maar toch liepen we in cultureel, politiek en militair opzicht achter op de Arabiere, waar we veel van overnamen.
Er zijn veel dingen van Arabieren overgenomen en veel dingen van Grieken en Romeinen, waar de Arabieren het ook weer van hebben, ja. Ik heb alleen het idee dat je met cultureel jouw eigen smaak bedoelt, de verdrijving van de Arabieren uit Europa zou ik geen militaire inferieuriteit willen noemen en over de vraag wat politiek superieur is, is men het tot op de dag van vandaag nog niet over eens.quote:Op maandag 28 juni 2004 19:04 schreef Boomrups het volgende:
Maar toch liepen we in cultureel, politiek en militair opzicht achter op de Arabiere, waar we veel van overnamen.
Ik beweer helemaal niet dat er niets nieuws is ontwikkeld in de middeleeuwen. Ik ageer alleen tegen de Eurocentristische openingspost.quote:Op maandag 28 juni 2004 19:12 schreef tvlxd het volgende:
[..]
Er zijn veel dingen van Arabieren overgenomen en veel dingen van Grieken en Romeinen, waar de Arabieren het ook weer van hebben, ja. Ik heb alleen het idee dat je met cultureel jouw eigen smaak bedoelt, de verdrijving van de Arabieren uit Europa zou ik geen militaire inferieuriteit willen noemen en over de vraag wat politiek superieur is, is men het tot op de dag van vandaag nog niet over eens.
Je zegt ook dat er niets nieuws werd ontdekt in de Middeleeuwen. Nu, dit is natuurlijk niet waar en zeker ook niet wetenschappelijk, kijkend naar de vele technische uitvindingen en bijvoorbeeld de scholastiek.
En het moeilijkste is natuurlijk,: wat zijn de Middeleeuwen eigenlijk?
Tja, ik ben het wel met de stelling eens eigenlijk. Tuurlijk is er best wat moois voortgekomen uit de middeleeuwen (al vind ik Malory een slecht voorbeeld), maar voor een periode van ca. 1000 jaar is het, zoals eerder beweerd, weinig indrukwekkend.quote:Op maandag 28 juni 2004 16:32 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dit is trouwens aperte nonsens.
Er is zovéél ontwikkeling geweest in de kunst voor die tijd, de mooiste kathedralen zijn ouder, er is een enórme verschuiving geweest in de literatuur, schilderkunst.
Filosofie? Aquinas en Augustinus beinvloeden nog steeds de gedachtegang van veel mensen, schrijvers als Kemp, Chaucer, Malory, de ontwikkelingen van de abele spelen, er is zoveel wat je gewoon van tafel veegt
beurzen pas laterquote:Op maandag 28 juni 2004 22:23 schreef WouterB het volgende:
[..]
Tja, ik ben het wel met de stelling eens eigenlijk. Tuurlijk is er best wat moois voortgekomen uit de middeleeuwen (al vind ik Malory een slecht voorbeeld), maar voor een periode van ca. 1000 jaar is het, zoals eerder beweerd, weinig indrukwekkend.
Augustinus heeft, binnen het kader van de roomse filosofie, grote invloed gehad, maar wordt volgens mij (verbeter me als ik ongelijk heb) tegenwoordig niet echt meer behandeld als belangrijk denker. Acquinas was voor een belangrijk deel, zoals zoveel middeleeuwse (maar niet alleen middeleeuwse) schrijvers vooral een verzamelaar, net zoals bijvoorbeeld een hoogtepunt uit de middelnederlandse literatuur, Jacob van Maerlant. Hij greep voor een belangrijk deel terug op Aristoteles, en combineerde dat met het christendom.
Verder, maar dat is heel persoonlijk, vind ikzelf bijvoorbeeld een aantal middeleeuwse werken best de moeite waard, maar vooral als exponenten van een middeleeuwse cultuur. Vergeleken bij renaissancistische literatuur steekt het nogal schril af. De uitzonderingen zijn mannen die de overgang naar de nieuwe tijd markeren (Dante, Boccaccio, Chaucer).
Leuker is het, denk ik, om te discussieren over de rol van de kerk in de "stilstand" van de middeleeuwen. Is het bijvoorbeeld toevallig dat de meeste ontwikkeling samenhangt met het verval van de traditioneel middeleeuwse maatschappij met de drie standen (adel, kerk, boeren).
Zaken die het einde van de middeleeuwen inluiden (maar daar dus wel in ontstaan zijn):
- opkomst burgerij
- opkomst geldhandel en beurzen
- opkomst volkstalen
- uitvinding boekdrukkunst
- ...
goed punt. Weet zef weinig van de vroege universiteiten (Bologna, Parijs), dus vraag me af wat de motieven zijn geweest om ze te stichten? Theologisch of zucht naar kennis? Heel kort door de bocht hèt verschil tussen wetenschap in de middeleeuwen en in de renaissance.quote:Op maandag 28 juni 2004 23:46 schreef sweek het volgende:
Een erg belangrijke ontwikkeling van de middeleeuwen is trouwens ook die van de universiteiten.
Ik zie trouwens ook altijd de val van de twee Romeinse Rijken als begin- en eindpunt, alhoewel er vooral over het eindpunt inderdaad heel wat discussie is. Maargoed, natuurlijk bestaan er geen hokjes en eindigt het geleidelijk, per regio en zelfs per persoon.
Het is al even geleden dat ik het heb bestudeerd, maar het was volgens mij toch vooral een zucht naar kennis. Alhoewel dat bij de studie theologie, toen toch wel zeer belangrijk, waarschijnlijk genuanceerder ligt dan bij de anderen.quote:Op maandag 28 juni 2004 23:53 schreef WouterB het volgende:
[..]
goed punt. Weet zef weinig van de vroege universiteiten (Bologna, Parijs), dus vraag me af wat de motieven zijn geweest om ze te stichten? Theologisch of zucht naar kennis? Heel kort door de bocht hèt verschil tussen wetenschap in de middeleeuwen en in de renaissance.
kip ei verhaalquote:Op maandag 28 juni 2004 23:50 schreef WouterB het volgende:
oudste beurzen zijn uit de 15e eeuw, probleem is alleen dat ze in renaissancistisch Italië zijn ontstaan en zijn geïmporteerd in middeleeuws Vlaanderen. Beide termen tussen vette aanhalingstekens vanzelfsprekend.
Overigens haal je (mogelijk) oorzaak en gevolg door elkaar: juist door de hervonden belangstelling van de humanisten voor authentieke Latijnse, en vooral Griekse (in mindere mate: Hebreeuwse) handschriften, floreerde een deel van de wetenschap en kunst, wat de renaissance wordt genoemd. En dit is redelijk extern aangestuurd. Wat als Constantinopel niet onder druk had gestaan (en later zelfs is ingenomen), zouden er dan nog steeds Griekse monniken/ wetenschappers naar het westen (lees: 'Italië) gekomen zijn, wat leidde tot het herontdekken van vele oude geschriften. Eigenlijk is men vanaf toen ook pas gaan zoeken naar teksten in Europese kloosters.
Om nog even terug te komen op de meer moderne ontwikkeling, ik denk dat de rol van het 3e rijk wat dit betreft wat overtrokken wordt, ten eerste was de technologieontwikkeling op dat moment maar op één doel gericht, tuurlijk heeft dat het ontwikkelingsproces wel iets versneld, maar ik denk niet dat het effect heel erg groot is geweest, zeker als je het wat breder bekijkt en je dus niet alleen op de vorige eeuw concentreert. Daarnaast vallen alle industrieele revoluties (die écht een versnellende werking op de ontwikkeling en economie in het algemeen hadden) ruim buiten de periode van WW2. Voor de tegenstelling oost-west geldt volgens mij eigenlijk het zelfde. Overigens zijn dit soort (dreigende) oorlogs situaties er altijd geweest, dus ik denk niet dat ze de afgelopen eeuw meer invloed hadden dan daarvoor.quote:Op maandag 28 juni 2004 15:13 schreef Darth-Vader het volgende:
Door het wegvallen van de Sovjet-Unie zal de technologische vooruitgang ook enigzins zijn afgeremd, denk ik. Nu hebben we, het Westen, te maken met stiekeme, technologisch primitieve tegenstanders.
En wat te denken van Nationaal-Socialistisch Duitsland? Ook die hebben de technologische vooruitgang een flinke duw vooruit gegeven!
Of moet ik mij tot de middeleeuwse-achterstand beperken?
Valt tegen hoor. In West-Europa sprak vrijwel niemand nog Grieks, laat staan Hebreeuws, terwijl ook het Latijn niet van een erg hoogstaand niveau was. Griekse teksten kende men dus vooral door Latijnse vertalingen, niet in de bronteksten.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 15:24 schreef tvlxd het volgende:
In de Renaissance werd de Oudheid niet herontdekt. In de Middeleeuwen waren de Griekse en Romeinse geschriften al bekend en de meeste teksten die men als authentiek beschouwde tijdens de Renaissance zijn waarschijnlijk gewoon gekopiëerd in de Middeleeuwen.
Wat over het algemeen de Renaissance wordt genoemd, wordt beschouwd als de derde renaissance. De Oudheid werd toen echter niet herontdekt, maar slechts inspiratieloos gekopieerd.
Lijkt me inderdaad aperte nonsens (beide alinea's). Er was heel veel kunst in de ME, de kunst is in de Renaissance hoogstens 1) voor een groter publiek beschikbaar gekomen en 2) realistischer geworden. Een waardeoordeel geven heeft dus weinig zin. wel an gezegd worden dat de kunstnijverheid tot bloei kwam: er waren meer kunstenaars, er was meer waardering voor de kunstenaar en er was een grotere afzetmarkt voor kunsrt.quote:In de openingspost staat ook: "Pas rond 1500 begon men na te denken over het leven". Dit is natuurijk niet waar, want ook in de Middeleeuwen dacht men na over het leven, over de rol van God in het leven, theologische discussies over God, over goede zeden in het dagelijks leven.
Overigens, hoe men er bij het volgende komt, is mij totaal duister: " In de Klassieke Oudheid waren er al vormen van perspectief [...] Maar om de een of andere onverklaarbare reden is dat in de Middeleeuwen bijna volledig weggevaagd. Pas rond 1500 kwam de kunst weer 'echt' op"
[afbeelding]
Natuurlijk, er is duidelijk aan te geven wáárom de Renaissance anders was dan periodes in de Middeleeuwen. Ik bedoel echter te zeggen: het was zeker geen herontdekking. Romeinse, maar ook Griekse werken waar bekend bij hen, hoewel het uiteraard flink kleinschaliger was.quote:Op dinsdag 29 juni 2004 22:04 schreef WouterB het volgende:
Valt tegen hoor. In West-Europa sprak vrijwel niemand nog Grieks, laat staan Hebreeuws, terwijl ook het Latijn niet van een erg hoogstaand niveau was. Griekse teksten kende men dus vooral door Latijnse vertalingen, niet in de bronteksten.
En veel teksten kende men helemaal niet. De eerste decennia van de renaissance (dubieus, I know) zijn er de nodige humanisten vrijwel letterlijk op schattenjacht geweest: in oude kloosterbibliotheken zoeken naar oude handschriften, waarvan het bestaan vaak door de eigenaren nauwelijks werd vermoed.
Er is niet voor niets een enorme opleving van de ideëen van Aristoteles, en, in mindere mate, Plato, met name aangaande de literatuur. De wetten die Aristoteles voor toneel had bedacht werden in de Middeleeuwen bijvoorbeeld niet toegepast, en herleefden met name vanaf de zestiende eeuw (Nederland: zeventiende).
Dat (denk accent op dat) zou ik nu juist - nu ja, toeschrijven is het woord niet, maar althans voor een gedeelte aan de Middeleeuwen danken.quote:Op woensdag 30 juni 2004 16:10 schreef zodiakk het volgende:
Wat betreft de Westerse filosofie, de daarmee gepaard gaanderationalisering van de wereld
Je begrijpt me verkeerd, denk ik. Ik kijk vanuit het hedendaagse denken terug naar de Westerse filosofie van de Renaissance (en later) en zie dat de Westerse filosofie van de Renaissance méér belang heeft gehad voor het hedendaagse denken en doen dan de Middeleeuwse filosofie. Daarmee zeg ik niet dat de Middeleeuwen irrelevant geweest zijn voor de Renaissance. Want dat zou raar zijn, omdat het elkaar opeenvolgende tijdperken zijn geweest. De Middeleeuwse filosofie is wel enorm belangrijk geweest voor de Katholieke Kerk en daarmee, via een zijweg, toch van belang voor het hedendaagse doen en denken.quote:Op woensdag 30 juni 2004 16:18 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Dat (denk accent op dat) zou ik nu juist - nu ja, toeschrijven is het woord niet, maar althans voor een gedeelte aan de Middeleeuwen danken.
Ow, dat zal best. De mens is nieuwsgierig genoeg om een geschrift te lezen als het beschikbaar is, dus er zullen vast mensen zijn geweest die de klassieken wel in oorspronkelijke versies gelezen hadden (want dat is ook een groot verschil tussen ME en REN: teruggaan naar de bron, en niet werken met (slechte) vertalingen).quote:Op dinsdag 29 juni 2004 23:55 schreef tvlxd het volgende:
[..]
Natuurlijk, er is duidelijk aan te geven wáárom de Renaissance anders was dan periodes in de Middeleeuwen. Ik bedoel echter te zeggen: het was zeker geen herontdekking. Romeinse, maar ook Griekse werken waar bekend bij hen, hoewel het uiteraard flink kleinschaliger was.
Vlaamse handelsteden speelden een grote rol (dacht zelf wat later dan de elfde eeuw, maar goed), maar wat zegt dat? In de middeleeuwen bestond er ook al handel. Tuurlijk, er zijn intensieve contacten geweest met Europa, eerst vooral in Brugge (14e eeuw, later in Antwerpen, 16e eeuw), en er is een zekere artistieke uitwisseling geweest met met name Italië, maar veel navolging heeft het hier in den lande echt niet ondervonden.quote:Op zondag 4 juli 2004 23:29 schreef Administratie het volgende:
Sorry hoor, maar de renaissance begon in Nederland, of de Lage Landen, echt veel eerder dan in de tweede helft van de 16e eeuw. De Vlaamse handelssteden speelde al vanaf de 11e eeuw een grote rol in Europa en in de 15e eeuw waren de Lage Landen de geldschieters van het Bourgondische Rijk, waartoe ze behoorden. En kan ik je misschien op Jeroen Bosch wijzen of Erasmus? Of de enige Nederlandse paus die er ooit is geweest?
ik denk dat laatstequote:Op maandag 5 juli 2004 00:17 schreef WouterB het volgende:
[..]
Vlaamse handelsteden speelden een grote rol (dacht zelf wat later dan de elfde eeuw, maar goed), maar wat zegt dat? In de middeleeuwen bestond er ook al handel. Tuurlijk, er zijn intensieve contacten geweest met Europa, eerst vooral in Brugge (14e eeuw, later in Antwerpen, 16e eeuw), en er is een zekere artistieke uitwisseling geweest met met name Italië, maar veel navolging heeft het hier in den lande echt niet ondervonden.
Jeroen Bosch (eind 15e eeuw) was in een aantal opzichten eerder een middeleeuwer dan een renaissancist, Erasmus nauwelijks een Nederlander, en in ieder geval een grote uitzondering (tenminste, ik heb nog nooit gehoord van een grote schare van Nederlandse humanisten rond Erasmus). Pas in de zestiende eeuw krijg je bijvoorbeeld in het Noorden verspreiding van de Italiaanse humanistische ideëen in de kring van Agricola. De eerste renaissancistische Nederlandse literatuur stamt uit de tweede helft van de zestiende eeuw (Van der Noot). Misschien waren er voor de tijd dus wel al wat sporen zichtbaar, maar van een echte tendens naar renaissance-opvatingen is voor de zestiende eeuw mijns inziens geen sprake.
Nb. wat heeft die Nederlandse paus ermee te maken? Is dat een teken van renaissance-invloeden? Had een Nederlandse paus nooit gekund in de Middeleeuwen? Of bedoel je het meer om aan te geven dat Nederland internationaal op de kaart stond?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |